Mikä viehättää siivoustyössä?

hämmästelevä

Miten te rakkaat siivoojat olettekin valinneet ammattinne? Mikä siinä viehättää? Minä inhoan siivoamista. Ymmärrän tietenkin että kaikki ihmiset eivät pidä samoista asioista ja on erilaisiakin mielipiteitä ja mieltymyksiä. Mutta haluaisin mielenkiinnolla kuullu siivoajien mielipiteen asiasta.

41

4235

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hämmästele vaan

      Siivoustyö parhaimmillaan itsenäistä ja jopa tyydytystä antavaa työtä.Jos on kunnon koulutus alalle ja on löytänyt itselleen hyvän työpaikan, jossa on vastuuta ja työtäsi arvostetaan,niin mikäettei.Itse en voi kuvitella miten joku haluaa tehdä esim. ruokaa päivät pitkät,tai miten jaksaa istua toimistossa päätteen edessä.Parhaimmillaan kaikki työt ovat mukavia.Pahimmillaan siivous on varmasti kamalaa,hirveä kiire, huono palkka,valituksia toisensa jälkeen.Itse olen tehnyt monen alan työtä,eikä siivous ole niistä ollenkaan huono vaihtoehto.Alalle tulin vähän vahingossa,nyt on koulutus ja 15 vuotta siivousta takana.

    • Helekutti

      Se on loppujenlopuksi mukavaa ja siistiä sisätyötä. Nykyään ei tarvitse raataa huonojen välineiden ja vaarallisten kemikaalien kanssa vaan työ on jopa normaaliraskasta. Useimmissa paikoissa et edes näe esimiestäsi viikkokausiin jos ei ole valittamisen aihetta. Esimiehiä on tosin vaikea tavoittaa silloinkin kun tarvitsisi ohjeita tms.

      Kun teet työsi tunnollisesti, ei kukaan edes viitsi valittaa. Valittajiahan aina löytyy mutta ne kyllä hiljenevät kun todella tekee sen mikä on sovittu. Siivousalalla on melkein sääntö että töistä pitää yrittää luistaa minkä kerkiää. Ikinä ei pidä alkaa siivoustyöhön missä tehdään parityötä, työpari voi olla aikamoinen avohoitotapaus.

      Palkka ei ole huono koulutukseen nähden vaan ihan sopiva. 1500€ pelkän peruskoulun käyneelle ei ole huono vaan melkein ihan liikaa. Tosin alalle koulutuksen saaneita voisi palkassa ja muutenkin huomioida enemmän muutenkin kuin suurentamalla siivottavaa aluetta.

      En tosin viitsi enää itse siivota, vaihdoin alaa täysin.

    • ja kaulaa myöden

      voit hukkua vapaasti omaan paskaasi. Käytkö mielummin sikalassa asioilla,vai hyvin siistityssä WC:ssä. Onko kotonasi täysi KAAOS?

      • Helekutti

        Helvetti mikä aivopieru! Oletko nyt tyytyväinen?


    • tyydyttää

      työssäni vapaus...
      Mulla on neljä erilaista siivouskohdetta ja voin tehdä seuraavan päivän töitä jo edellisenä iltana jos ei haluta nousta niin aikaisin ylös.
      Ihan sama milloin teen työni kunhan kohde on kahdeksalta aamulla kunnossa.
      Samoin, kun vaihdan kohteesta toiseen, voin aina hoitaa asioitani siinä välissä tai vaikka käydä kotona kahvilla.
      Eli mulla ei ole varsinaista työaikaa vaan pääasia on, että käyn kaikki kohteeni päivittäin.
      Joskus kylläkin mietin vakavasti työpaikan vaihtoa, mutta sitten kun ajattelen, että mun pitäisi olla 8 tuntia putkeen jossain tehtaassa, kaupan kassalla tai ravintolan keittiössä, niin kyllä tämä sentään vie voiton.
      Palkka kyllä saisi olla suurempi, vaikkakin otan sillointällöin päivystyksiä ja ylitöitä joilla sitten voi kasvattaa tiliään.

    • siivooja kans

      ajatus siitä että ilman siivoojia ei tulla toimeen, siis koen itseni tärkeäksi.Minulla on mukava työpaikka, kokopäivä samassa paikassa, mukavia työtovereita, työkohteen ihmiset ovat tosi mukavia, joustava työ, saan tehdä työni itsenäisesti, minulla suhteellisen hyvä palkka työ määrääni nähden, ei tarvitse hikihatussa tehdä. Siinä ehkä tärkeämmät syyt.

    • ville5

      Mä ainaki pidän just ku on itsenäistä,näkee työnsä jäljen,tapaa paljon ihmisiä ja saa kuulla paljo mielenkiintosia asioita esim.poliisiasemilla yms.tietty vaitiolovelvollisuuden nimissä!!Itse en voisi IKINÄ kuvitellakkaan istuvani hikisessä toimistossa tietokoneruudus nenä kiinni.ei,ei,ei...ja onneksipa ei tarttekkaan..=)Mut kuten sanottu kaikessa työssä on hyvät ja huonot puolet,nautitaan kaikki joilla yleensä on töitä!!

      • ihan mielettömästi

        että millä alalla toi helekutti nykyisin on, kun se yhä roikkuu tällä palstalla, ja aina muistaa mainita, ettei tälläiselle alipalkatulle ja -arvostetulle alalle jää/ole jäänyt. Silti roikkuu täällä ns. puolustamassa meitä raukkoja, jotka ns. emme tajua vaihtaa alaa???

        Voi helevetti, ei minuu ainakaan tartte puolustella!


      • Siivoushenkilö
        ihan mielettömästi kirjoitti:

        että millä alalla toi helekutti nykyisin on, kun se yhä roikkuu tällä palstalla, ja aina muistaa mainita, ettei tälläiselle alipalkatulle ja -arvostetulle alalle jää/ole jäänyt. Silti roikkuu täällä ns. puolustamassa meitä raukkoja, jotka ns. emme tajua vaihtaa alaa???

        Voi helevetti, ei minuu ainakaan tartte puolustella!

        Minä myös mietin millä alalla hän mahtaa olla.Sitä myös mietin,että mistä löytyvät ne työhönsä tyytyväiset siivoojat.Pienistä siivousfirmoista,isoista siivousfirmoista vai ovatko he suoraan yksityisille palkattuja.Itse kuulun viimeiseen ryhmään ja olen työhöni tyytyväinen.Esim. palkkaus on eri luokkaa kuin tes.Kaikki työhön liittyvä on helpompi hoitaa ilman pieniä ja isoja pomoja.


      • Helekutti
        ihan mielettömästi kirjoitti:

        että millä alalla toi helekutti nykyisin on, kun se yhä roikkuu tällä palstalla, ja aina muistaa mainita, ettei tälläiselle alipalkatulle ja -arvostetulle alalle jää/ole jäänyt. Silti roikkuu täällä ns. puolustamassa meitä raukkoja, jotka ns. emme tajua vaihtaa alaa???

        Voi helevetti, ei minuu ainakaan tartte puolustella!

        Jos ihan mielettömästi vaivaa niin voi voi sentään. Senkus siivoat ihan rauhassa. Jos ei haasteita halua elämäänsä niin se ei ole kenenkään ongelma. Paitsi ehkä sun, sulle tuntuu kaikki olevan niin helvetin vaikeeta. Niinkuin asiassa pysyminen ja asiallinen keskustelu.


      • Hermo menee
        Helekutti kirjoitti:

        Jos ihan mielettömästi vaivaa niin voi voi sentään. Senkus siivoat ihan rauhassa. Jos ei haasteita halua elämäänsä niin se ei ole kenenkään ongelma. Paitsi ehkä sun, sulle tuntuu kaikki olevan niin helvetin vaikeeta. Niinkuin asiassa pysyminen ja asiallinen keskustelu.

        Älä Helekutti hermostu.Kysymyshän kuului mikä siivoustyössä viehättää.Ihan asiallinen keskustelu tämä on ollut poikkeuksia lukuunottamatta.Voihan niitä haasteita hankkia työelämän ulkopuolelta.


      • on hyvä yleensä
        Helekutti kirjoitti:

        Jos ihan mielettömästi vaivaa niin voi voi sentään. Senkus siivoat ihan rauhassa. Jos ei haasteita halua elämäänsä niin se ei ole kenenkään ongelma. Paitsi ehkä sun, sulle tuntuu kaikki olevan niin helvetin vaikeeta. Niinkuin asiassa pysyminen ja asiallinen keskustelu.

        vastata asiallisesti vastauksella.

        Kysymys kuuluu;
        Kerro mille alalle olet vaihtanut?

        Vastauksesi on;
        Senkus siivoat ihan rauhassa.

        Hmmm. Todellakin. ÄÖ:si ei taida riittää edes tälle aliarvostetulle siivousalalle. Niin ymmärrettäviä on nuo sinun "herneennenäänvetovastauksesi"!

        Et uskalla tunnustaa uutta alaasi, älä siis riehu ja melskaa täällä. Kun et kerta kaikkiaan ole siivousalalle jäänyt... vai oletko sittenkin, kun VIELÄKIN olet täällä?

        Huhuuuuu? Vastaustasi odottelee täällä muutkin siivoojat kuin me kaksi...


      • Helekutti
        on hyvä yleensä kirjoitti:

        vastata asiallisesti vastauksella.

        Kysymys kuuluu;
        Kerro mille alalle olet vaihtanut?

        Vastauksesi on;
        Senkus siivoat ihan rauhassa.

        Hmmm. Todellakin. ÄÖ:si ei taida riittää edes tälle aliarvostetulle siivousalalle. Niin ymmärrettäviä on nuo sinun "herneennenäänvetovastauksesi"!

        Et uskalla tunnustaa uutta alaasi, älä siis riehu ja melskaa täällä. Kun et kerta kaikkiaan ole siivousalalle jäänyt... vai oletko sittenkin, kun VIELÄKIN olet täällä?

        Huhuuuuu? Vastaustasi odottelee täällä muutkin siivoojat kuin me kaksi...

        Kukaan muu kuin sinä ja eri persoonasi tuskin odottaa mun vastausta. Mille alalle? Biotekniikka. Ei varmaan sano sulle mitään, sellanen tampio olet...

        Jos kohteliaista vastauksista puhutaan niin katoppa ihan ite toi ensimmäinen vastauksesi. Kohteliasta? Ennenmminkin sairasta vastata asialliseen kysymykseen "ui vittu paskoissas"- tyyliin.


      • olet sinä
        Helekutti kirjoitti:

        Kukaan muu kuin sinä ja eri persoonasi tuskin odottaa mun vastausta. Mille alalle? Biotekniikka. Ei varmaan sano sulle mitään, sellanen tampio olet...

        Jos kohteliaista vastauksista puhutaan niin katoppa ihan ite toi ensimmäinen vastauksesi. Kohteliasta? Ennenmminkin sairasta vastata asialliseen kysymykseen "ui vittu paskoissas"- tyyliin.

        meidän muiden pitäisi kirjautua, että osaisit erottaa eri ihmiset toisistaan, kun nyt raukka luulet, että "minä ja me" ollaan sama henkilö. Noh, ne muut, jotka kritisoivat sinua, tietävät totuuden.

        Tuollaisella asenteella olen tyytyväinen, ettet pilaa enää enempää siivoojien mainetta.

        Tämän viestin kirjoittaja, eli tällä hetkellä minä itse, ei ole vastannut ui paskoissas- tyyliin. Ihan tiedoksi...

        Kaiken sen sijaan, että vedät heti ja kaikki itseesi, opettelisit lukemaan erilaisten ihmisten kirjoitustyylin. Sinut kyllä tunnistaa ihan samaksi, kirjaudut tai et.
        Kyllä täällä muitakin on kuin minä ja sinä... vai ootko jo ihan sekaisin???

        Onnea sinulle sille valitsemallesi alalle. Toivottavasti emme kuule sinusta enää koskaan, voisit mennä seuraavaksi herjaamaan niitä ns. kolleegoja. Vai eikö kantti riitä, tulee turpiin niin että lätisee? Ja sellaisia sivistyssanoja, joita et itsekään ymmärrä? Kyllä siivoojaa voi solvata, mutta menepä laukomaan noita totuuksia sinne yliopistoon =) lähtökohdat tuskin on siinä vaiheessa hyvät...

        Heiheit sinulle, yritä etsiä nyt jotain muuta tekemistä kuin roikkuminen täällä tampioiden seassa.


      • tuota logiikkaa

        Et halua istua hikisessä toimistossa? Haluat mieluummin kuurata sitä hikeä, paskaa ja skeidaa siellä samassa toimistossa?

        Jotain multa varmaan meni ohi?!


      • meni ohi???
        tuota logiikkaa kirjoitti:

        Et halua istua hikisessä toimistossa? Haluat mieluummin kuurata sitä hikeä, paskaa ja skeidaa siellä samassa toimistossa?

        Jotain multa varmaan meni ohi?!

        OIKEA PALSTA!

        Meepä itkee työsi kurjuutta sinne tsto palstalle...

        Jos osaat lukea, niin tämä palsta on siivoojien. Tai jos et osaa, sitten kandeis mennä uudestaan kouluun...

        Ei mekään itketä teille kuinka itsekeskeisiä paperinpyörittäjiä te YLEENSÄ olette. Tosin meidänkin työpaikalta löytyy niitä FIKSUJA ihmisiä, jotka esim. osaa lukea paperinkeräyslaatikon kyljestä mitä sinne saa laittaa. Ja toiset osaa jopa osua roskakoriin.
        Miltä teillä näyttää kotona, kun ette osaa edes lajitella?

        Niin metsä vastaa....


      • Helekutti
        olet sinä kirjoitti:

        meidän muiden pitäisi kirjautua, että osaisit erottaa eri ihmiset toisistaan, kun nyt raukka luulet, että "minä ja me" ollaan sama henkilö. Noh, ne muut, jotka kritisoivat sinua, tietävät totuuden.

        Tuollaisella asenteella olen tyytyväinen, ettet pilaa enää enempää siivoojien mainetta.

        Tämän viestin kirjoittaja, eli tällä hetkellä minä itse, ei ole vastannut ui paskoissas- tyyliin. Ihan tiedoksi...

        Kaiken sen sijaan, että vedät heti ja kaikki itseesi, opettelisit lukemaan erilaisten ihmisten kirjoitustyylin. Sinut kyllä tunnistaa ihan samaksi, kirjaudut tai et.
        Kyllä täällä muitakin on kuin minä ja sinä... vai ootko jo ihan sekaisin???

        Onnea sinulle sille valitsemallesi alalle. Toivottavasti emme kuule sinusta enää koskaan, voisit mennä seuraavaksi herjaamaan niitä ns. kolleegoja. Vai eikö kantti riitä, tulee turpiin niin että lätisee? Ja sellaisia sivistyssanoja, joita et itsekään ymmärrä? Kyllä siivoojaa voi solvata, mutta menepä laukomaan noita totuuksia sinne yliopistoon =) lähtökohdat tuskin on siinä vaiheessa hyvät...

        Heiheit sinulle, yritä etsiä nyt jotain muuta tekemistä kuin roikkuminen täällä tampioiden seassa.

        Mä olen ilkeä tasan silloin kun toisia loukataan tai ollaan halpamaisia (taikka todella typeriä). Jos siitä suuttuu niin voi voi. Mitäs törttöilit.

        Mä oikeesti aina kuvittelin että täällä on vaan yks ainut törppö joka aloittaa lauseensa jo otsikkokentästä ja jatkaa sitä nimimerkkikenttään ja vielä itse viestikenttään. Anteeksi vaan, teitä torveloita onkin sitten enemmänkin.

        Ja ei, en tod. ole poistumassa mihinkään. Mistä "totuuksista" ja sivistyssanoista sä horiset?


      • ai sinua kun
        Helekutti kirjoitti:

        Mä olen ilkeä tasan silloin kun toisia loukataan tai ollaan halpamaisia (taikka todella typeriä). Jos siitä suuttuu niin voi voi. Mitäs törttöilit.

        Mä oikeesti aina kuvittelin että täällä on vaan yks ainut törppö joka aloittaa lauseensa jo otsikkokentästä ja jatkaa sitä nimimerkkikenttään ja vielä itse viestikenttään. Anteeksi vaan, teitä torveloita onkin sitten enemmänkin.

        Ja ei, en tod. ole poistumassa mihinkään. Mistä "totuuksista" ja sivistyssanoista sä horiset?

        loukataan, niin puolustat itse itseäsi?


      • Helekutti
        ai sinua kun kirjoitti:

        loukataan, niin puolustat itse itseäsi?

        Jos joku tolloilee, ihan kenelle vaan, niin tekee mieli näpäyttää.


    • syistä . .

      PUHTAUS. Sen tekeminen. Oman työn jäljen välitön näkeminen. Ihmiset työpaikalla.

      Saan nautintoa, kun voin haispiidata ja saan lattioista kuin uusia.

      Yleisövessa on mukava haaste - vettä ei tarvitse säästellä ja työni jälkeen pinnat kiiltävät ja tuoksu on raikas.

      Hyvin tehdystä työstä saamani palaute.

      Tervehdin ihmisiä ja hymyilen heille - saan samaa kohtelua takaisin. Jos olen allapäin niin hymyilevät ja moikkaavat asiakkaani piristävät. Eihän ne hymyilisi jollen itsekin tekisi niin.

    • Pre Kaarina

      Tekee jotain hyödyllistä omilla käsillään oman elantonsa eteen. Olen tehnyt toimistotyötä, jossa tehdään raportteja viranomaisille, joita ei koskaan lueta edes. Sellainen turhauttaa.

      Kun puhutaan ihmisistä, jotka eivät ole tehneet "päivääkään rehellistä työtä", niin kukaan ei ole väittänyt, etteikö siivooja tekisi rehellistä työtä.

      Pidän ruumiillisesta työstä vaikka älyäkin on. Jos saan valita, niin työpäivän jälkeen liotan rasittunutta ruumistani ennemmin kuin rasittunutta mieltäni. Parhaimmillaan siivotessa unohtuu, miten ikävää elämä on.

      Kaikkein parasta on, jos siivoustyöllä tekee siivoamiseen kykenemättömän ihmisen elämän mukavammaksi, mutta tähän on harvoin tilaisuus (vammaisilla ja vanhuksilla ei ole rahaa Suomessa).

      Kuuluin sellaiseen uskonlahkoon aikoinaan, jossa siivoaminen ja siisteys oli keskeisellä osalla ja uskonlahkon ote kaupallisessa siivouksessa oli vahva, joten kun muuta työtä ei ollut, pääsin tutustumaan siivoustyöhön. Vaikka lahko on jäänyt, siivoustyö on pysynyt.

      • Siivoojakärri

        jos esimerkkisi on suomesta.Jenkeissä ja tuolla suuressa maailmassahan muuallakin on vaikka mitä lohkoi ja lahkoi. Kaikenlaisia uskonliikkeitä vastaantullut työkaverien kautta ja muutenkin mutta tuon tyyppinen oli jotain ihan uutta.


      • Journalistimimmi
        Siivoojakärri kirjoitti:

        jos esimerkkisi on suomesta.Jenkeissä ja tuolla suuressa maailmassahan muuallakin on vaikka mitä lohkoi ja lahkoi. Kaikenlaisia uskonliikkeitä vastaantullut työkaverien kautta ja muutenkin mutta tuon tyyppinen oli jotain ihan uutta.

        Helekutti on kaikkien alojen asiantuntija.Eikä takuulla ehdi töissä käymään.Siivous on ihan tavallinen työ muiden joukossa.Kyllä siitä haastetta löytyy.Voi myös olla työnsä tyytyväinen kun on saanut ihan mahdottomasta kohteesta todellä siistin tilan,siihen ei kaikki pysty,paitsi me siivoojat ja vielä kohtuullisessa ajassakin.


      • Pre Kaarina
        Siivoojakärri kirjoitti:

        jos esimerkkisi on suomesta.Jenkeissä ja tuolla suuressa maailmassahan muuallakin on vaikka mitä lohkoi ja lahkoi. Kaikenlaisia uskonliikkeitä vastaantullut työkaverien kautta ja muutenkin mutta tuon tyyppinen oli jotain ihan uutta.

        Kovasti mukana siivousalalla.


    • entinen maisteri

      Koska Suomessa työstä ei saa palkkaa koulutuksen mukaan, siksi siivoan.

      Olen valmistunut maisteriksi yliopistosta reilut 10v sitten ja oman alani töitä tein 6v. Nyt olen ollut pari vuotta yhdessä hotellissa kerroshoitajana ja aamiaistarjoilujana.
      Palkkani on suurempi kun ennen, joka on käsittämätöntä, mutta niin totta tämän ajan Suomessa.

      Lisäksi työni on vapaampaa ja kun hommat on tehty, voin lähteä kotiin. Enää ei tarvitse seurata alan julkaisuja henki kurkussa, olla stressaantuneena kun aikataulut ei ikinä pidä tutkimuksessa ja rahoitus on katkolla. Työpvä ei jatku enää kotona.

      Asiakkaat ovat useasta maasta, saa käyttää kielitaitoaan päivittäin ja toimia sivutoimisena turistioppaana. Kiitosta tulee usein ja työyhteisö on reilua.
      Talon omana työntekijänä saan lisäksi henkilöstöedut, jotka ei ole suuret, mutta näkyvät kuitenkin kivana palkanlisänä kaupoissa ja ravintoloissa jne.
      Siinä omia syitäni miksi siivoan - hullua eikö totta :D

      • helekutasta =D

        herneitä jaossa itse kunkin nenukkaan. :D
        tähän helekutti aiheeseen, (kun tuntuu olevan niin tärkeä aihe) lisään tietty omankin mielipiteeni, joka perustuu omaan kokemukseeni:
        OISKOOS HELEKUTALLA JÄÄNYT NIIN PAHOJA TRAUMOJA SIIVOUSALALTA? (vrt kaikkinainen huijaus palkoissa, tunneissa,ym)
        Itselläni ainakin on!! Ja tästä syystä VIELÄKIN seuraan tätä palstaa ja aika ajoin kommentoin. Tuskin koskaan jää tämä tapa pois.


      • Helekutti
        helekutasta =D kirjoitti:

        herneitä jaossa itse kunkin nenukkaan. :D
        tähän helekutti aiheeseen, (kun tuntuu olevan niin tärkeä aihe) lisään tietty omankin mielipiteeni, joka perustuu omaan kokemukseeni:
        OISKOOS HELEKUTALLA JÄÄNYT NIIN PAHOJA TRAUMOJA SIIVOUSALALTA? (vrt kaikkinainen huijaus palkoissa, tunneissa,ym)
        Itselläni ainakin on!! Ja tästä syystä VIELÄKIN seuraan tätä palstaa ja aika ajoin kommentoin. Tuskin koskaan jää tämä tapa pois.

        Juu, anteeksi että lueskelen tätä palstaa ja kommentoin. Tokihan se entinen elämä lakkaa olemasta samalla sekunnilla kun kouluttautuu uuteen ammattiin ja kaksi ammattitutkintoa siivousalalta ja 10 vuoden työkokemuskin katoaa taivaan tuuliin.

        Ei ole jäänyt traumoja kuin hulluista työtovereista ja huonoista esimiehistä. Palkka aina tullut ajallaan ja oikein maksettukin.


      • palkat suomessa

        toi on niin totta, että palkat on surkeita ja duunarit saa enemmän liksaa mitä lukeneet!


      • ja tohtoreita

        työttömyyteen. Niitä vaan valmistuu liikaa siihen nähden miten töitä on tarjolla. Kaikista maistereista ei kuitenkaan ole palveluammatin kuten siivoojan hommiin.

        Sivusta seuranneena ei voi kuin ihmetellä miksi yhteiskunta kannustaa nuoria jatko-opintoihin ja päätymään esim. tutkijoiksi. Työtilanne on monella tutkijalla tosi surkea, aikansa roikutaan tutkimusprojekteissa kunnes nuoremmat kaahaavat "raakkien" ohi. Kynnys siirtyä esimerkiksi siivoamaan on korkea. Onnittelen sinua ennakkoluulottomasta ammatin vaihdosta !


      • en ole kummajainen

        Olipa kiva kun kerroit tarinasi täällä! Itselläni on vähän samanlainen tausta, tosin pari vuotta kun olin lapsen kanssa kotona, olikin työpaikka kummasti mennyt alta. Sen jälkeen notkuin aikani jatko-opiskelijana ja työttömänä, olinhan 40-täytettyäni jo "vanha kurppa" kaikkien työhönottajien mielestä.
        Sitten olin keikkailevana postinjakajana, mutta kypsyin työporukan junttimaisuuteen ja päädyin myös siivoamaan. Palkka ei ole kaksinen, mutta toisaalta kurssikaverini joka notkuu valtiolla määräaikaisissa työsuhteissa tienaa vain 300e/kk enemmän - siis virassa johon on vaatimuksena ylempi korkeakoulututkinto. Tienaan siis saman luutuamalla ja jos haluaisin tehdä myös välillä iltoja, öitä tai pyhiä, palkkani olisi tuplasti hänen tulojaan parempi.
        Todella tyhmää ylikouluttaa porukkaa, työpaikkoja kun on vain rajallisesti ja ne menevät 90% suhteilla ja 70% miehille.


      • Pre Kaarina
        en ole kummajainen kirjoitti:

        Olipa kiva kun kerroit tarinasi täällä! Itselläni on vähän samanlainen tausta, tosin pari vuotta kun olin lapsen kanssa kotona, olikin työpaikka kummasti mennyt alta. Sen jälkeen notkuin aikani jatko-opiskelijana ja työttömänä, olinhan 40-täytettyäni jo "vanha kurppa" kaikkien työhönottajien mielestä.
        Sitten olin keikkailevana postinjakajana, mutta kypsyin työporukan junttimaisuuteen ja päädyin myös siivoamaan. Palkka ei ole kaksinen, mutta toisaalta kurssikaverini joka notkuu valtiolla määräaikaisissa työsuhteissa tienaa vain 300e/kk enemmän - siis virassa johon on vaatimuksena ylempi korkeakoulututkinto. Tienaan siis saman luutuamalla ja jos haluaisin tehdä myös välillä iltoja, öitä tai pyhiä, palkkani olisi tuplasti hänen tulojaan parempi.
        Todella tyhmää ylikouluttaa porukkaa, työpaikkoja kun on vain rajallisesti ja ne menevät 90% suhteilla ja 70% miehille.

        Itse olen fil. yo. pääaineena tietojenkäsittelytiede. Opinnot keskeytyivät aikoinaan masennuksen takia. Ikinä en päässyt nauttimaan "IT-boomista" eikä minusta tullut mitään IT-miljonääriä. Ei tosin tullut juuri kenestäkään muustakaan.

        Minulla on myös laskentatoimen opintoja takana ja olen tehnyt jonkin verran kirjanpitohommia. Minä en tykkää niistä hommista, aivan kuin jokainen prekariaattiin kuuluva tietää, palkanlaskenta on sellainen paikka jossa joutuu sovittelemaan oman moraalinsa kanssa ja minä palkanlaskijana otin vastaan pomon haukut mutta duunareiden kiitokset.
        Ikävä välikäsi ihmisaralle henkilölle.

        Sotkuja ei voida siirtää Kiinaan eikä Afrikkaan siivottaviksi, kaiken muun voi.


      • siksi koska
        Pre Kaarina kirjoitti:

        Itse olen fil. yo. pääaineena tietojenkäsittelytiede. Opinnot keskeytyivät aikoinaan masennuksen takia. Ikinä en päässyt nauttimaan "IT-boomista" eikä minusta tullut mitään IT-miljonääriä. Ei tosin tullut juuri kenestäkään muustakaan.

        Minulla on myös laskentatoimen opintoja takana ja olen tehnyt jonkin verran kirjanpitohommia. Minä en tykkää niistä hommista, aivan kuin jokainen prekariaattiin kuuluva tietää, palkanlaskenta on sellainen paikka jossa joutuu sovittelemaan oman moraalinsa kanssa ja minä palkanlaskijana otin vastaan pomon haukut mutta duunareiden kiitokset.
        Ikävä välikäsi ihmisaralle henkilölle.

        Sotkuja ei voida siirtää Kiinaan eikä Afrikkaan siivottaviksi, kaiken muun voi.

        aikoinaan otin lopputilin jatkuvan ylityökuormituksen vuoksi tekniseltä alalta. Ensimaisissä siivouskohteissa sain tehdä työn urakalla, nyt kunnan palveluksessa en. Pidän työpaikastani, saan toimia suht´ itsenäisesti. Ainoa mikä on kurjaa työssäni on talvi ja sen tuoma kura-aika. En ole koskaan tehnyt kokopäivä siivousta, 6 tuntia riittää elättämään minut.


      • välillä!
        siksi koska kirjoitti:

        aikoinaan otin lopputilin jatkuvan ylityökuormituksen vuoksi tekniseltä alalta. Ensimaisissä siivouskohteissa sain tehdä työn urakalla, nyt kunnan palveluksessa en. Pidän työpaikastani, saan toimia suht´ itsenäisesti. Ainoa mikä on kurjaa työssäni on talvi ja sen tuoma kura-aika. En ole koskaan tehnyt kokopäivä siivousta, 6 tuntia riittää elättämään minut.

        Kyllä tämä siivous on ajattelevalle ihmiselle liian yksipuolista. Välillä turrun täysin. Ensi vuonna toivottavasti pääsen koulun penkille. Haluan vaihtaa alaa heti kun saan tarpeeksi rahaa kokoon että pystyn opiskelemaan.


    • TiiviViivinen

      Tässä siivoustyössä viehättää:
      - Itsenäisyys!!
      - Konkreettisuus, näen välittömästi omien kätteni jäljet
      - Töitä riittää jos vain omaa halua tehdä töitä piisaa
      - Ei tarvitse työpäivän aikana peukaloitaan pyöritellä ja miettiä mitä ihmettä sitä tekisi jotta tääkin päivä loppuun kuluisi. Työpäivät menee nopeasti!
      - Tärkeää ja arvokasta työtä - se motivoi!!
      - Töitä ei tarvitse miettiä enää kotosalla työpäivän jälkeen, työ ja muu elämä on helppo erottaa toisistaan

    • nyt viehättää!?

      Ei mikään! Mutta jos ei muuta työtä saa on pakko ottaa sitä mitä on tarjolla, ellei halua sosiaalin luukulle mennä kerjuulle.
      Työ on huonosti palkattua ja raskasta, riippuu tietysti siivouskohteesta ja mitä tekee. Rakennusksella ei ainakaan ole herkkua.
      Mitä muuta työtä saa siivooja? - Ei mitään, on sitä yritetty hakea muitakin ammatteja, tuloksetta!

    • ovat..

      Olen ex-siivooja, mutta hyviä puolia työssäni olivat vapaus ja itsenäisyys. Vain harvoissa kohteissa oli säädetty ajat, milloin työhön mentävä, ja milloin oltu viimeistään tehtynä. Elikä sain opiskelujenkin ohessa itse sumplia kohteiden siivoamisen omien aikataulujeni mukaan. Jos joku kerta oli tärkeää menoa, tein hommat kiireellisemmin, ja vastaavasti seuraavalla kerralla paremmin ajan kanssa.

      Pienenä tirkistelijänä oli myös mielenkiintoista päästä näkemään erilaisia paikkoja kuten teollisuustiloja, toimistoja jne. Siivoojana pääsi näkemään tiloja ja paikkoja, joihin sivullinen ei pääsisi ollenkaan. Jotkut mukavat ihmiset tulivat myös juttelemaan.

      Työssä ei ollut ulkonäköpaineita, pukeutumisongelmia jne. Saattoi lähteä töihin melkeinpä suoraan sängystä ilman meikkiä ja kiharrettuja hiuksia. Kuntokin siinä nousi jonkun verran ja paikat kiinteytyi. Parinani oli mukava tyttö, jonka kanssa hommat sujui.

      Jouduin kuitenkin lopettamaan työt sairasteluni vuoksi. Mulla allergiaa, ja jatkuvat pölyt piti jatkuvasti yllä pientä yskää ja käheyttä. Yleiskunto romahti sairastelun takia täysin enkä olisi kyennyt enää kyseiseen työhön.

      • Ajatteleva moppi

        Kyllä minä ainakin työssäni ajattelen.En kylläkään mitään maailmaa mullistavia asioita,vaan tuskinpa niitä suorittavaan työportaaseen kuuluva joutuu ajattelemaan.Minulla on vastuullani kaksi asiakaspalveluun liittyvää kohdetta,paljon erilaisia materiaaleja,toimivuuden kannalta tärkeitä tilauksia,tilojen tulee olla oikeaan aikaan siivottuja sekä paljon muuta.Palkka on hyvä siivousalan palkaksi.Eikä ole tylsää päivää ollut.


    • Anonyymi

      Hei.
      Siivoojan työsopimus
      kotisiivous 11.80€/h
      Yritys siivous 13.00/h

      Parityöstä tai puolikkaasta palkasta ei mainintaa
      Kun tekee parityönä siis 2 siivoojaa kohteessa niin onko yleistä maksaa vain puolikas palkka?

    • Anonyymi

      Itsellä vuorovaikutustilanteet hankalia eli asiakaspalvelutyö mahdotonta enkä keksinyt muutakaa työllistävää alaa,kokeilin esim.hoivakotia olin kuukaudessa ihan hermoromahduksen partaalla vaikka olin vain apulainen.

      Tässä työssä huono palkka 10.88e tunti,töitä liikaa aikaan nähden mutta saapahan jotain ja vakituinen työ vielä ja töistäki selviää ihan hyvin kun oppii kikkailemaan.

      • Anonyymi

        Ja niin tässä siis kyllä väsyy henkisesti ja ruumiillisesti ja koti kärsii mutta ei mahda mitään parempi silti kuin työttömänä.


    • Anonyymi

      Eihän siivouksesta sinänsä ole pakko tykätä. Itse siivoan, koska se on työtä jonka osaan. Ja koska olen sosiaalinen, luonteeltanii osittain, mutta tykkään yksintyöskentelystä, ihmistenkin seassa. Ja siivoustahan ei tehdä pintoja varten! Sen tarkoitus on tuoda tiloihin puhtautta, viihtyisyyttä.
      Ainakin minun kohteessani ollaan hirmu hyvillään, kun sotku poistetaan, roskikset tyhjennetään. Vessaan voi mennä että on käyttösiisti, ja sieltä saa haparoimalla käsiinsä käsipyyhettä, nestesaippuaa riittää ja vessapaperia. Vaihtelua rutiiniin tuo asiakaspaikan ihmisten esittämät toiveet, yllätysputsattavat, jne.
      Ei siivoustyö ole tylsää työtä, vaikka pääsääntöisesti se onkin varrellisen välineen kanssa heilumista.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      67
      2904
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      411
      2798
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      99
      2237
    4. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      87
      1984
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      73
      1904
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      7
      1830
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      9
      1821
    8. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      151
      1775
    9. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1613
    10. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      6
      1592
    Aihe