Linja-auto matkailuautoksi

linjuristi

Vieläkö tänä päivänä voi muuttaa linja-auton matkailuautoksi?
Yritin selvitellä asiaa netistä mut en päässy oikein selkeeseen vastaukseen...
Mitä määräyksiä kyseiseen asiaan on ja miksi linja-auto siinä vaiheessa rekisteröidään?Kuorma-auto vai matkailuauto.
Mitä maksuja autosta on sen jälkeen?

9

5742

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • keskustelua ja tietoa
    • Draivari

Kannattaa kääntyä katsastustoimiston puoleen. Näin olen itse tehnyt muutosjutuissa ym. ja saanut aina kunnon vastaukset.

• Jos?

Ei siinä ole isommalti ongelmia jos on talous kunnossa. Halpa hankkia neliöitä joiden muuttaminen järkeväksi asuntoautoksi maksaa ja liikuttaessa tulee polttoainekulut 3-5 kertaiseksi tehdastekoisiin verrattuna. Hitaita ja liika isoja kaupunkiin. Siinä syitä miksi ne ei ole oikein yleisiä. Jos haluaa majailla talvellakin niin rakennuskustannus pomppaa että rupeaa tarkenemaan. Se mikä niissä viehätää on että tilaa on ja saisi henkilöauton mukaan kauppareissuja varten. Jos on paljon paikoillaan ja tekee sen kesällä niin varmasti ehdoton. Itse kiinnostaisi ajella Euroopassa kiekkaan niin on jäänyt polttoainekulujen takia haaveeksi. Välillä tuntuu kun polkee tehdastekoistakin moottoritiellä 15litraa sataselle menemään että voisi ajella henkilöautolla ja olla hotellissa yötä halvemmalla. Mutta eihän karavaanari hommassa ole se ideana vaan se vapaus mitä itse arvostan.

• matkailulinja-auto

Tosin sitä ei ole käytetty kohta varmaan 12 vuoteen kun ei pääse katsastuksesta läpi koska jotkut tietyt osat ovat rikki ja korjaaminen maksaa maltaita jne jne jne. Vuosimallikin on jotain 70 luvun alkua tietääkseni.

mutta oi, jos sillä vielä kerran pääsis rauhalahteen tai aholankankaalle kuortaneelle niin olisin ikionnellinen. Oli se niin hienoo.

• only4pro

Kyllähän nyt joku tollainen hiivatti tai voorti vai minkämerkkisiä nyt sitten on vie varmaan 15l/100km, ja iso linja-auto vie alta 30l, jotkut jopa vaan 20l/100km.

Kannattaa tulla tänne kylähullujen sivulle jos asiallista keskustelua haluaa

• ja liian iso

kaupunkiin. Kappas vaan, valitset alustaksi sitten vaikka 350 heppasen automaatin ja kokeilet onko hidas. Ja kaupungissa ajelu on kivaa. Paikallisbussit nostaa kättä, niitähän siellä pörrää, jotkut jopa 18-metrisiä nivelautoja, paljon 14-15m kalustoa liikkeellä ja sopivat menemään päivästä toiseen. Tietenkään aivan kaikki ei sovellu ratin taakse

• defrost74
        ja liian iso kirjoitti:

kaupunkiin. Kappas vaan, valitset alustaksi sitten vaikka 350 heppasen automaatin ja kokeilet onko hidas. Ja kaupungissa ajelu on kivaa. Paikallisbussit nostaa kättä, niitähän siellä pörrää, jotkut jopa 18-metrisiä nivelautoja, paljon 14-15m kalustoa liikkeellä ja sopivat menemään päivästä toiseen. Tietenkään aivan kaikki ei sovellu ratin taakse

Näin on! Tehokas automaattivaihteinen bussi ja kaupungissa on ihan juhlaa ajaa. Istut korkealla, näet hyvin, kunnon peilit. Porukka antaa tilaa, kun laitat vilkun päälle. Tee semmoisesta autosta, jolla pääsee 100 km/h, niin pääset ihan yhtä nopeasti kuin jollakin Ducaton räpsyllä. Ja on ihan eri fiilis.

• Linja-auton kuljettaja

Aika pitkä on siitä kun juttusi kirjoitit mutta kuitenkin;

Mistäköhän tempaisit kulutus arviosi?
        Bussin keskikulutus on kaupunki ajossa silloin kun otetaan ja jätetään matkustajia melkein joka pysäkin kohdalla tosi raskaalla jalalla ajettaessa karkeasti 50 litraa satasella. Ja kyseesssä on automaattilaatikko. Itse ajan pääsääntöisesti tilausajoa vm 2007 Volvo 9700 mallisella autolla jolla on päästy n 50 ihmisen matkatavaroiden kuormalla 20-21 litran keskikulutukseen. Autossa on 12 litrainen moottori. Toki on muitakin autoja ja niissä isompia keskikulutuksia mutta en ole maantiellä päässyt edes automaattilaatikolla yli 32 litran/100km.
        3x15=45 ja5x15=75.
        Se että pitää olla paksu lompuuki on kyllä totta. Vanhoihin busseihin kun tuppaa tulemaan ikäviä vikoja silloin kun niitä vähiten toivoisi. Ja osat eivät ole halpoja. Itse jos lähtisin tuohon leikkiin yrittäisin löytää jonkun lehtijousitetun keulakoneella olevan vanhan Volvon Wiiman korilla. Ne olivat toimintavarmoja pelejä eikä ilmajouset tuota turhia ongelmia. Eikä ole turhan hienoa elektroniikkaa hajoamassa siellä jossain tienpäällä. Ja norsunluu rattia on kiva väännellä...

• 355grgr66

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle

Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.
      4
      2447
    2. Pilasit mun

Elämän. Sitäkö halusit?
      Ikävä
      116
      1617
    3. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      36
      1356
    4. Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin

Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin
      Maailman menoa
      156
      1181
    5. Lasse Peltonen on kunnanjohtaja

18/21 ääntä 1 Stoor ja 2 Vauhkonen
      Sysmä
      52
      1095
    6. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      113
      1082
    7. Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...

Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi
      Maailman menoa
      105
      1044
    8. Syntymäpäivä

Milloin on kaipaamasi henkilön syntymäpäivä!? Hänellä miehellä on tammikuussa.
      Ikävä
      57
      1041
    9. Olet tärkeä

mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.
      Ikävä
      46
      909
    10. Vaikutat mukavalta ja

hyväsydämiseltä ihmiseltä. Oltais oltu hyvät kaverit. ❤️
      Ikävä
      60
      882
    Aihe