Vieläkö tänä päivänä voi muuttaa linja-auton matkailuautoksi?
Yritin selvitellä asiaa netistä mut en päässy oikein selkeeseen vastaukseen...
Mitä määräyksiä kyseiseen asiaan on ja miksi linja-auto siinä vaiheessa rekisteröidään?Kuorma-auto vai matkailuauto.
Mitä maksuja autosta on sen jälkeen?
Linja-auto matkailuautoksi
9
5829
Vastaukset
- keskustelua ja tietoa
- Draivari
Kannattaa kääntyä katsastustoimiston puoleen. Näin olen itse tehnyt muutosjutuissa ym. ja saanut aina kunnon vastaukset.
- Jos?
Ei siinä ole isommalti ongelmia jos on talous kunnossa. Halpa hankkia neliöitä joiden muuttaminen järkeväksi asuntoautoksi maksaa ja liikuttaessa tulee polttoainekulut 3-5 kertaiseksi tehdastekoisiin verrattuna. Hitaita ja liika isoja kaupunkiin. Siinä syitä miksi ne ei ole oikein yleisiä. Jos haluaa majailla talvellakin niin rakennuskustannus pomppaa että rupeaa tarkenemaan. Se mikä niissä viehätää on että tilaa on ja saisi henkilöauton mukaan kauppareissuja varten. Jos on paljon paikoillaan ja tekee sen kesällä niin varmasti ehdoton. Itse kiinnostaisi ajella Euroopassa kiekkaan niin on jäänyt polttoainekulujen takia haaveeksi. Välillä tuntuu kun polkee tehdastekoistakin moottoritiellä 15litraa sataselle menemään että voisi ajella henkilöautolla ja olla hotellissa yötä halvemmalla. Mutta eihän karavaanari hommassa ole se ideana vaan se vapaus mitä itse arvostan.
- matkailulinja-auto
Tosin sitä ei ole käytetty kohta varmaan 12 vuoteen kun ei pääse katsastuksesta läpi koska jotkut tietyt osat ovat rikki ja korjaaminen maksaa maltaita jne jne jne. Vuosimallikin on jotain 70 luvun alkua tietääkseni.
mutta oi, jos sillä vielä kerran pääsis rauhalahteen tai aholankankaalle kuortaneelle niin olisin ikionnellinen. Oli se niin hienoo. - only4pro
Kyllähän nyt joku tollainen hiivatti tai voorti vai minkämerkkisiä nyt sitten on vie varmaan 15l/100km, ja iso linja-auto vie alta 30l, jotkut jopa vaan 20l/100km.
Kannattaa tulla tänne kylähullujen sivulle jos asiallista keskustelua haluaa - ja liian iso
kaupunkiin. Kappas vaan, valitset alustaksi sitten vaikka 350 heppasen automaatin ja kokeilet onko hidas. Ja kaupungissa ajelu on kivaa. Paikallisbussit nostaa kättä, niitähän siellä pörrää, jotkut jopa 18-metrisiä nivelautoja, paljon 14-15m kalustoa liikkeellä ja sopivat menemään päivästä toiseen. Tietenkään aivan kaikki ei sovellu ratin taakse
- defrost74
ja liian iso kirjoitti:
kaupunkiin. Kappas vaan, valitset alustaksi sitten vaikka 350 heppasen automaatin ja kokeilet onko hidas. Ja kaupungissa ajelu on kivaa. Paikallisbussit nostaa kättä, niitähän siellä pörrää, jotkut jopa 18-metrisiä nivelautoja, paljon 14-15m kalustoa liikkeellä ja sopivat menemään päivästä toiseen. Tietenkään aivan kaikki ei sovellu ratin taakse
Näin on! Tehokas automaattivaihteinen bussi ja kaupungissa on ihan juhlaa ajaa. Istut korkealla, näet hyvin, kunnon peilit. Porukka antaa tilaa, kun laitat vilkun päälle. Tee semmoisesta autosta, jolla pääsee 100 km/h, niin pääset ihan yhtä nopeasti kuin jollakin Ducaton räpsyllä. Ja on ihan eri fiilis.
- Linja-auton kuljettaja
Aika pitkä on siitä kun juttusi kirjoitit mutta kuitenkin;
Mistäköhän tempaisit kulutus arviosi?
Bussin keskikulutus on kaupunki ajossa silloin kun otetaan ja jätetään matkustajia melkein joka pysäkin kohdalla tosi raskaalla jalalla ajettaessa karkeasti 50 litraa satasella. Ja kyseesssä on automaattilaatikko. Itse ajan pääsääntöisesti tilausajoa vm 2007 Volvo 9700 mallisella autolla jolla on päästy n 50 ihmisen matkatavaroiden kuormalla 20-21 litran keskikulutukseen. Autossa on 12 litrainen moottori. Toki on muitakin autoja ja niissä isompia keskikulutuksia mutta en ole maantiellä päässyt edes automaattilaatikolla yli 32 litran/100km.
3x15=45 ja5x15=75.
Se että pitää olla paksu lompuuki on kyllä totta. Vanhoihin busseihin kun tuppaa tulemaan ikäviä vikoja silloin kun niitä vähiten toivoisi. Ja osat eivät ole halpoja. Itse jos lähtisin tuohon leikkiin yrittäisin löytää jonkun lehtijousitetun keulakoneella olevan vanhan Volvon Wiiman korilla. Ne olivat toimintavarmoja pelejä eikä ilmajouset tuota turhia ongelmia. Eikä ole turhan hienoa elektroniikkaa hajoamassa siellä jossain tienpäällä. Ja norsunluu rattia on kiva väännellä...
- 355grgr66
automaatti haitari vie n. 25-30 lirtaa, 2-kerroksinen ehkä hivenen enemmän ilmanvastuksen takia. Tollases 2 akselises on kulutus just 15-23 litraa, riippuen onko auto tumppi 10 metrinen (esim http://www.nettikone.com/setra/s210hd/1090035) tai n. 12 metrinen (http://www.nettikone.com/volvo/carrus-502/1176834)
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa
Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin1662981Miten juhlitte ensi lauantaina?
Se on kalenteriin merkitty juhlapäiväksi, niin sitä kai kuuluu juhlia.2922662Suomen veroaste 5 %-yks liian matala
Palauttamalla kokonaisveroaste 1990-luvun tasolle saadaan hyvinvointivaltion palvelut rahoitettua ilman velan ottoa.751758Kolme neljästä suomalaisesta kannattaa miljonääriveroa
Kertoo vasemmistoliiton teettämä kysely. Veron ulkopuolelle jätettäisiin asunto. "Puolet vastaajista oli sitä mieltä, e471655Kumpaan rahat, mummojen vaippoihin vai Nalle WahIroosille?
JOS siis sinä saisit päättää?381530- 1221296
- 1031203
Ryöstö Punkaharjulla
Punkaharjun k-market ryöstetty tänään keskellä päivää, ketä lie asialla? Poliiseja ainakin pörrää ympäriisee141174Evoluutioon ja alkuräjähdykseen uskominen vaatii todella vahvaa uskoa
Että tyhjästä syntyi ja kehittyi kaikki se mitä näemme ympärillämme.3691113Uudestisyntyminen ei tapahdu kasteessa
Tässä Apostolien tekojen kohdassa näemme, että Filippus julisti hoviherralle ensin evankeliumia ja kuulusteli sitten tar2041063