Koliikkia vai normaalia

vauvaeloa??

Vauva on pariviikkoinen ja joskus 10-15minuutin rintailu on tarpeeksi, joskus taas menee tuntikin kun vauva imee laiskasti. Sitten alkaa kaamea itku ja potkiminen ellei sitten saa maitoa. Joskus maidonjuomisenkin tauoilla vauva itkee ja kirkuu. Olalle nostaminen ja taputtelu auttaa vain joksikin aikaa. Itku on suorastaan hysteerinen jonkin aikaa, tuntuu tosi pahalta katsella moista kun ei oikein ole tietoa josko vauva tarvitsee maitoa vai onko pienokaisella vatsavaivoja, koliikki?! Huuto on kovaa ja vauva itkee noin 10minuutista puoleen tuntiin. Rinnan tarjoaminen auttaa mutta vauva saattaa silti purskahtaa uuteen huutoon. Useimmin huutosirkus osuu iltaan ennen nukkumaanmenoa. Apua...

4

1397

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -----------

oletko kokeillut jo tuttia? maitoallergiaki voisi olla madollinen tai joku vaivaa mitä itse syöt.

• pikkuvauvan eloa

Moi,minulla on kolmas vauva jo masuvaivainene, joten se kuuluu varmaan normaaliin vauvan elämänalkuun nämä huudot, ja anna vain aina rintaa kun huutaa, se on paras keino, ja jos huutaa rinnallakin vain, yritä röyhtäyttää ja tarjoa uudelleen rintaa, kyllä se kausikin menee vielä ohi, nyt meillä jopa rauhoitutaan jo tutille, alussa vain rinnalle ; )

Se olen huomannut, että biolatte bb(baby, luontaistuotteen maitohappobakteeri-jauhe on hieman tasoittanut vauvan masuvaivoja ja syötin disflatyliä eka viikosta asti, ja kuvittelin sen auttavan, ja maidon, suklaan ,sipulin ja ruisleivän jätin pois ruokavaliosta, mutta kun jätin sitten 8 viikkoisena disflatylin noin vain pois, mahavaivat loppuivat siihen ja maitoa ja jopa pizzaa sekä limukkaa olen voinut juoda ihan normaalisti ilman mitäään mahavaivoja vauvalla, ihmeellistä, mutta joillakin auttaa disflatyl, meillä näköjään pahensi vain oireita.

• ,,,,,,,,,,,,

Vauvat nyt vaan aina välillä itkevät, aina ei edes tiedä syytä. Joskus ovat väsyneitä, nälkäsiä, kylmä. kuuma, haluavat syliin. Koliikissa itku on oikein kovaa ja se kestää n 3h kerrallaan ja sitä on vähintään 3 kertaa viikossa. Myös vauvan kakka saattaa olla vihertävää. Useimmiten koliikki alkaa noin 3viikon ikäisenä. Kuten muutkin masuvaivat.

Vauvoilla on usein masuvaivoja vaikka koliikkia ei olisikaan. joillakin tulee d-vitamiinista, tällöin huuto alkaa noin 3-4h tippojen antamisen jälekeen. Myös sinun oma ruokavaliosi voi vaikuttaa vauvan masuvaivoihin. esimerkiksi limsat ja suklaa voivat aiheuttaa vauvalle vatsavaivoja. Kamomillatee taas voi rauhoittaa.

Vauvasi on vielä niin pieni, että olet vasta tutustumassa häneen. Joskus vauvat voivat vaistota hoitajan jännitteneisyyden ja tulla siitä levottomaksi tai jos vieraita käy paljon jne. Tutustu vaan rauhassa vauvaasi. Ja onnea!

• jepjep75

mulla oli vauvan kanssa sama ei ehkä noin paha. Mutta kun annoin tissiä vauva huuti sen jälkeen ja rupesi huutamaan kun annoin.

Tuntui että vauva jää nälkäiseksi vaikka rintapumpulla otin imemisen jälkeen noin 80ml tosta noin vain.

Eli tissi ei ollut tyhjä. Laitoin pumppaamani maidon pulloon ja johan hävis kaikki.

Sitten jouduin antamaan aina pullosta loput.

Nyt on täysin korvikkeella. En jaksanut sitä pumppaamista. Ja tissillä huutoa.

Eli vauva oli nälkäinen. Kokeile kun annat rintaa jos rupeaa huutamaan tarjoa maitoa pullosta.

Saatat yllättyä kun pullosta häviää 50-80 ml....

näin ainakin meillä oli, eihän sitä tiedä. Mutta luulisi että nälkäänsä huutaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      47
      5146
    2. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      326
      1918
    3. Nainen, se auttaisi jo paljon minua

tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin
      Ikävä
      113
      1838
    4. Anja ja Janne

Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut
      Tuusniemi
      70
      1517
    5. Tässä epämiellyttävä totuus

Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät
      Ikävä
      68
      1467
    6. Miksi olet niin ehdoton mies?

Yksi virhe ja heti pihalle?
      Ikävä
      81
      1214
    7. Elämäni rakkaus

Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh
      Ikävä
      32
      1213
    8. Entä jos sinäkin?

Ehkä sinäkin ajattelet minua?
      Ikävä
      36
      1056
    9. On vaikea uskoa

Että hän olisi niin syvästi rakastunut
      Ikävä
      42
      1035
    10. Mikä sinussa on parasta

Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä
      Ikävä
      21
      984
    Aihe