Eli meille on tulossa shelttipentu joulukuun puolessa välissä ja nyt mietitään miten me järjestetään lomaa töisä ettei pennun tarvitse olla yksin. Mulla on heti viikon loma kun pentu tulee, mutta riittääkö se? Kauanko te olette olleet kotona kun pentu on tullut? Tuntuu ihan siltä että olisin eläinrääkkääjä kun en voi olla kun viikon lomalla(kun ei sitä lomaa ole enempää:(). Säännöllistä päivätyötä teen ja lyhyitä työmatkoja jolloin pentu olisi yksin max. 9 tuntia päivässä. Tuntuu vaan kauhealta, mutta ei varmaan normaalit työssäkäyvät ihmiset pysty lomailemaan koiran takia. Niin ja asun yksin joten olen yksin koirasta vastuussa koko ajan. Minkälaisia kokemuksia teillä on esm. 4h´n dogsittereistä? Entä koirapäiväkodeista? Onko siinä järkeä käyttää niitä palveluita alussa kun menee töihin?
Miten olette järjestänyt "pentoloman" töistä?
14
3620
Vastaukset
- näin,
meillä pentu jäi heti 7 viikkoisena parin päivän totuttelun jälkeen kotiin seuranaan 1,9 vee koiramme. pari viikkoa on nyt menty näin, toistaiseksi kaikki on mennyt hyvin. yksinoloaika on max. 6 tuntia.
Teet koirallesi karhunpalveluksen jos ensin olet sen kanssa kokoajan ja sitten jätät yksin. Siitä tulee eroahdistunut silloin. Meillä pentu oli heti alusta asti yksin pieniä aikoja. Mutta hei, ei mitään koiraa kannata/voi jättää 9 tunniksi yksin! Koira ei opi sisäsiistiksi koska ei se voi pidättää vasta kuin puolen vuoden iässä. Luulenpa että se tuhoaa koko kämpän jos on noin kauan yksin. Meillä koiraa käytetään ruokatunnilla ulkosalla vaikka on jo 2 v. vanha. Oletko aivan varma koiran hankinnastasi eli onko sulla todellakin aikaa sille sitten väsyneenä töiden jälkeen?
- Illis80
Arvasin että joku rupee moralisoimaan:) Eli mun tausta on se että mulla on aina ollut koira, ja edellisestä jouduin luopumaan vähän aikaa sitten kun hän kuoli sairauden takia. Mulla on aina löytynyt eläimille aikaa! Se että teen 8 tuntisia työpäiviä on varmaan aika yleistä ihmisen elämässä, mutta tietysti pentu vaatii läsnäoloa enemmän kuin aikuinen koira. Sen takia kyselen neuvoja, ja olen valmis sitten vimään vaikka koirapäiväkotiin tai käyttää dogsitterin palveluita. Ilman koiraa en pysty elää, kerran koiraihminen, aina koiraihminen. Meitä on erilaisia ihmisiä olemassa.
- omistaa koiran
Illis80 kirjoitti:
Arvasin että joku rupee moralisoimaan:) Eli mun tausta on se että mulla on aina ollut koira, ja edellisestä jouduin luopumaan vähän aikaa sitten kun hän kuoli sairauden takia. Mulla on aina löytynyt eläimille aikaa! Se että teen 8 tuntisia työpäiviä on varmaan aika yleistä ihmisen elämässä, mutta tietysti pentu vaatii läsnäoloa enemmän kuin aikuinen koira. Sen takia kyselen neuvoja, ja olen valmis sitten vimään vaikka koirapäiväkotiin tai käyttää dogsitterin palveluita. Ilman koiraa en pysty elää, kerran koiraihminen, aina koiraihminen. Meitä on erilaisia ihmisiä olemassa.
Tottakai on normaalia olla päivät töissä.Aikuinen koira kyllä pärjää kotona sen aikaa ilman että niitä ruokatauoilla pitäisi käydä hoitamassa
Mutta pentua en ehkä raskisi jättää niin pitkäksi aikaa yksin.
Itse pystyin olemaan pari päivää kotona pennun kanssa, sen pitempää ei totuteltu eikä mitään ongelmaa ole ollut, päinvastoin!(Olen kyllä opiskelija, ja päivät on yleensä vaan 2-6h, ehkä kerran viikossa 8h)
Ei kannata antaa pennun tottua siihen että joku on kokoajan kotona ja sitten yhtäkkiä muuttaa tilannetta. Parempi, että tottuu talon tavoille heti.
Löytyiskö siitä läheltä vaikka joku nuori tyttö, vaikka ilmoituksen kautta, joka pääsis hoitamaan pentua aina iltapäiväksi? Antais pennun olla aamut ja aamupäivät yksin, että tottuis sun töissäoloon.
Vähän sekavasti saatoin tän kirjoittaa, mut toivottavasti ymmärsit pointin!=) - onnistuu
Meillä on 3v. koira, jonka kanssa vietin viikon pentuloman. Koira on yksin n. 9 tuntia, eikä tee tarpeitaan sisään tai tuhoa kämppää sinä aikana.
Kasvattaja ja pari muuta kokenutta koiraihmistä neuvoivat, että pentua on heti alettava totuttamaan yksin oloon. Ensin lyhyitä hetkiä, käy viemässä roskat, piipahda lähikaupassa ja pidennä poissaoloa lomaviikon aikana päivittäin. Eikä siitä lähtöhetkestä saa tehdä mitään numeroa tyyliin "voi mamin kultaa, mamin täytyy nyt lähteä, pusi, pusi", menet vain rauhallisesti ovesta ulos.
Teimme tämän ohjeen mukaan ja koira oppi ihan normaalissa iässä sisäsiistiksi, eikä eroahdistusta ole tullut. Illis80 kirjoitti:
Kun Jesse tuli mun luokse 10 viikon iässä niin olin sen kanssa 5 päivää ja sitten menin töihin. Alussa käytin dogsitteriä, joka pissatti Jessen ja antoi sille ruoan, koska ruoka piti antaa 4 kertaa päivässä. Välillä vein myös Jessen koirapäiväkotiin ja vien edelleenkin ja Jessen oma kummitäti hoitaa myös Jesseä mielellään. Tosin nyt Jesse on jo kohta 9 kk vanha ja ei tee tarpeitaan enää sisälle mun töissä ollessani. Naapurin kanssa myös käytetään toinen toistemme koiria ulkona sillon, kun toinen tarttee koiralleen ulkoiluttajan. Itse teen vuorotyötä ja työpäivien pituudet vaihtelee, mutta normaalisti ne ovat 8 tuntisia. Jesse sopeutui hyvin yksinoloon. Niiden ekan 5 päivän aikana se joutui parina päivänä olemaan yksin puoli tuntia ja tunnin. Ei parane vaan yksinolosta tehdä mitään numeroa. Ei siis mitään hyvästejä lähtiessä ja palatessa ei mitään isompia hössötyksiä. Jesse on tottunut siihen, että kun mä lähden niin mä sanon, että "Jesse odottaa" ja kun mä tulen niin sit lähetään heti lenkille ja se on kivaa :). Kun tulen töistä kotiin niin Jesse on heti hakemassa hihnaa :). Se on ikään kuin palkinto siitä, että on jaksanut kärsivällisesti odottaa äiskää töistä kotiin :).
- tehdä koirallesi
pentutarhan, jossa opetat sitä olemaan jo ennenkuin palaat töihin. Näin vältyt siltä että koirasi ei pääse tekemään tuhojaan, syömään sähköjohtoja ym.
Kunhan se tarha on tarpeeksi iso, pissanurkkaus ja peti tietty erikseen ja jätä paljon leluja. - //&&
Meille tuli pentu viime keväänä ja itse olin viikon "mammalomalla" ja sinä aikana vähitellen pentu totutettiin yksin olemiseen. Ensin postilaatikolla käynti, sitten kaupassa käynti jne. Eroahdistusta ei ole havaittu. Yksin koirulimme (nyt vajaat 9 kk) joutuu olemaan 8-9 h päivässä. Mielestäni ihan normaali aika normaalisti töissä käyvien ihmisten huushollissa. Sisäsiistiksi pentu luultavasti oppisi nopeammin jos tekisi lyhyempää työpäivää, mutta aina kaikki ei ole mahdollista....
Meillä on koiralle porteilla rajattu suht iso tila jossa se on päivisin yksin ollessaan, eli ei pääse temmeltämään ympäri koko asuntoa. Näin ei tarvitse joka kerta sydän syrjällään mennä kotiin ja miettiä, että mikähän huonekalu mahdollisesti tällä kertaa on syöty..... ;) Koirulimme tuntuu tykkäävän tuosta omasta tilastaan, se on tuttu ja turvallinen ja hakeutuu sinne usein myös silloin kun ollaan kaikki kotonakin.
Meillä ei ole kokemusta dogsittereistä/koirahoitoloista, mutta varmasti ihan päteviä systeemejä. Tulevaisuudessa varmasti käytämme koirahoitolan palveluista esim. mahd. lomamatkan aikana. - EDES AIKUISTA
koiraa saisi jättää 9 tunniksi yksin! Tähän päälle sinun mahdolliset muut harrastukset, kotityöt, kaupassakäynnit ja muut riennot (elokuvissa ja kahvilla käymiset jne?) Montako tuntia sinulle oikeasti jää päivässä koiran kanssa? Laskepa nopeasti. Ensin pitkä yö ja heti perään taas yhdeksän tuntia "nukkumista?" (hmm...tämä pelkästään vie jo 17 tuntia vuorokaudesta!) Pentu vielä nukkuukin paljon, mutta entä nuori koira? Pitäisikö sen sietää tätä? Terve nuori koira on energinen, utelias, leikkisä, se haluaa tutkia, tavata koirakavereita, oppia uutta...Onhan sinulla hyvä turvaverkosto mietittynä VALMIIKSI jo ennen koiran tuloa? Jaksatko pitkien päivien jälkeen opetella kärsivällisesti pimeällä ja kylmässä taluttimessa kävelyä jne. Yksin. Siivoilla viikkotolkulla pissoja ja kakkoja. Yksin. Askarrella pennulle revittävää ja silputtavaa ja taas keräillä ne...
Jos sinun on ihan pakko tuohon elämäntilanteeseen saada koira, etsi ihmeessä ystäviä tai luotettavia naapureita (joilla mahdollisesti myös oma koira?) jotka voivat auttaa sinua ulkoiluttamisessa ja ruokkimisessa. Ota sinä puolestaan joskus heidän koiransa hoitoon/käy ulkoiluttamassa, kun on heillä on tarvetta. Niin jos ehdit!- Illis80
Mikä sun ongelma on? Ilmeisesti koet että koiran hoitaminen on rankkaa? Mutta se ei ehkä ole muiden mielestä. Onhan lasten hoitaminenkin rankkaa, etkä sä niitäkään näe arkena kuin ihan muutaman hassun tnnin päivässä. Kuka on sanonut ettei koiraa voi viedä mukaan jos käy kylässä jne? Entäs kaikki koiraharrastukset? Elämä on täynnä valintoja, ja jos olen tähän asti pärjänyt koiran kanssa vaikka olen yksin niin luulen että tulevaisuudessakin pärjään. Ihmiset on erilaiset. Töissä on pako käydä että taloudellisesti prjää. Ja mulla on hvyä tuki ja ystävä verkosto, ja kaikille on vähintään se yksi koira. Jos haluat moralisoida niin ole hyvä ja pidä mielipiteet ihan omina tietoina. Onneksi on järkeviä ihmisiä olemassa.
- .....
Illis80 kirjoitti:
Mikä sun ongelma on? Ilmeisesti koet että koiran hoitaminen on rankkaa? Mutta se ei ehkä ole muiden mielestä. Onhan lasten hoitaminenkin rankkaa, etkä sä niitäkään näe arkena kuin ihan muutaman hassun tnnin päivässä. Kuka on sanonut ettei koiraa voi viedä mukaan jos käy kylässä jne? Entäs kaikki koiraharrastukset? Elämä on täynnä valintoja, ja jos olen tähän asti pärjänyt koiran kanssa vaikka olen yksin niin luulen että tulevaisuudessakin pärjään. Ihmiset on erilaiset. Töissä on pako käydä että taloudellisesti prjää. Ja mulla on hvyä tuki ja ystävä verkosto, ja kaikille on vähintään se yksi koira. Jos haluat moralisoida niin ole hyvä ja pidä mielipiteet ihan omina tietoina. Onneksi on järkeviä ihmisiä olemassa.
aina täällä saa ikäviä kommentteja vaikka kysyisi vaan neuvoja tai muiden kokemuksia..... älä välitä! kyllä mun mielestä aika monen ihmisen jokapäiväseen elämään kuuluu se työ ja normaali työpävä yleensä kestää sen 8 h. silti monilla ihmisillä on koiria jotka pärjäävät tämän ajan hyvin ja töiden jälkeen on sitten yhteistä aikaa. eivät kaikki koiranomistajat ole työttömiä tai lomaile muuten vaan,kuten edellisen kirjoittajan mielestä ilmeisesti pitäisi tehdä :) alussa pitkä työpäivä voi tietysti aiheuttaa hankaluuksia mutta vaikuttaa että olet harkinnut tarkkaan.itse otin pennun joku aika sitten eikä sen takia ole tarvinnut työntekoa lopettaa :) tosin hieman lyhyempiä päiviä teen ja alussa olin vapaalla. ei muuta kun tsemppiä sulle ja onnea uuden perheenjäsenen johdosta!
- elämäntapa
Jos täyttä työpäivää tekevä ihminen tarkkaan asiaa harkittuaan ottaa koiran, on varmasti tehnyt itselleen selväksi, että joka ilta ei notkuta jossain baarissa tai leffassa. Ja varmasti myös selvittänyt valmiiksi minne koiran saa hoitoon, jos itselle tulee pakollinen meno.
Mielestäni tämän keskustelun aloittaja tuntuu ihan täyspäiseltä ja vastuuntuntoiselta ihmiseltä, kun kerran kyselee tälläkin palstalla neuvoja/kokemuksia toisilta.
- on ollut
omien sanojesi mukaan aina koira, niin miten ihmeessä et jo tiedä vastauksia kysymyksiisi? Aika tietämättömältä vaikutat siihen nähden että olisit ollut tekemisissä aina koirien kanssa.
Niin ja juuri niinkuin sanoit itsestäsikin tuntuvan, eläinrääkkääjä kyllä olet jos pennun jätät yksin 9 tunniksi päivässä.
Sun pitää olla aluksi lyhyitä aikoja pois, sitten pikkuhiljaa pitkittää niitä, mutta 9 tuntia on liikaa.
Taas kerran herää kysymys, miksi ihmeessä tämänkaltaiset ihmiset ottavat koiran itselleen..- argg
Siis olen ottamasa ensimmäsitä kertaa koiraa nyt tässä mun uudessa elämäntilanteessa (erosin vanhan koiran kuoleman jälkeen) ja silloin näitä ongelmia ei ollut. Ja olen tässä kysellyt neuvoja mitä tehdä pennun kanssa ja hyviä olen saanut. Tiedoksi kaikille, mun koira ei tule näillä näkymin olemaa yksin kuin max. 6 tuntia ekaan puoleen vuoteen, sillä olen sopinut naapurini kanssa (eläkkeellä oleva nainen) että hän auttaa mua tässä. Joten ei tartte teidän enää murehtia, kiitos kaikille asiallisista vastauksista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 713095
- 922865
- 512105
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201565- 151349
Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..51328Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131301Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein131273- 181250
Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin241232