Pyhäinpäivänä

Törkeetä!

Pyhäinpäivänä on törkeetä juhlia Halloweenia! Halloweenille on oma tärkeä päivänsä 31.10.
Pyhäinpäivä (3.11.) pyhitettäköön muille.


Wikipediasta:

Pyhäinpäivä eli vanhalta nimeltään pyhäinmiestenpäivä on kirkollinen juhlapyhä. Se on kahden juhlapäivän yhdistelmä: kaikkien pyhien päivä 1.11 ja kaikkien uskovien vainajien muistopäivä 2.11. Pyhäinpäivää vietetään Suomessa nykyään (vuodesta 1955 lähtien) 31. lokakuuta – 6. marraskuuta väliselle ajalle osuvana lauantaina. Sitä ennen se oli vuodesta 1772 lähtien ollut marraskuun ensimmäisenä sunnuntaina ja sitä ennen aina 1. marraskuuta, kuten on katolisessa kirkossa vieläkin.

Katolisessa kirkossa oli ennen uskonpuhdistusta myös Suomessa monia pyhimyksiä, kirkon pyhimykseksi julistamia hartaita ihmisiä. Heillä oli omat nimikkopäivänsä, mutta kun Suomi kuninkaan käskyllä siirtyi luterilaisuuteen, nuo pyhimysten päivät poistettiin ja jäljelle jäi vain yksi "pyhäin miesten päivä".

Pyhäinpäivä sattuu syksyn pimeimmälle ajalle. Silloin monet vievät läheisten haudalle esim. kynttilän tai kukkia kuolleiden muistoksi. Kotona voidaan myos sytyttää kynttilä läheisen muistoksi.

Yhdysvalloista on myös Suomeen tullut Halloween-juhla, jota juhlitaan 31.10. Halloween-juhla on varsin uusi juhla Suomessa, mutta hyvin suosittu Yhdysvalloissa.

5

1063

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rantautui Amerikan puolelle. Eli Irlannista lähtöisin oleva.

      • dfcskklkldsdjkjdjdfjds

        Tästä samasta aiheesta väitellään joka vuosi. Että milloin se halloween sitten on?

        No, sitä ei tiedetä. Koska eihän Suomessa sitä virallisesti edes vietetä! Itse en ainakaan mieti sitä tuolta kannalta. Eikä halloween ainakaan minusta ole 3.11. eikä monen muunkaan mielestä!

        Ja tämä on taas niitä mielipideasioita, joista ei kamalasti kannata väitellä. Amerikan suunnalta kun se juhla on tullut, niin eipä me sen ajankohdalle mitään voida.

        Ja se päivämääräkin käsitetään niin monella tapaa - jotkut viettää halloweenia lokakuun viimeisenä päivänä eli 31.10., jotkut sitä ennen olevana viikonloppuna. Tänä vuonnahan 31. päivä sattui ensi keskiviikolle, joten jotkut lapset saattoivat tänä viikonloppuna käydä karkki vai kepponen-kierroksella. Tai sitten jotkut viettää sitä ensi viikonloppuna.

        Mutta ei kai sillä loppuen lopuksi mitään väliä ole? Ainut juhla tälle pimeälle syksylle, ei kai sitä niin vakavasti kannata ottaa? Antaa lasten - ja aikuistenkin - pitää hauskaa. Kohta se on kuitenkin ohi ja seuraava juhla on joulu - ja siihen on muuten pitkä aika.


      • törkeetä!
        dfcskklkldsdjkjdjdfjds kirjoitti:

        Tästä samasta aiheesta väitellään joka vuosi. Että milloin se halloween sitten on?

        No, sitä ei tiedetä. Koska eihän Suomessa sitä virallisesti edes vietetä! Itse en ainakaan mieti sitä tuolta kannalta. Eikä halloween ainakaan minusta ole 3.11. eikä monen muunkaan mielestä!

        Ja tämä on taas niitä mielipideasioita, joista ei kamalasti kannata väitellä. Amerikan suunnalta kun se juhla on tullut, niin eipä me sen ajankohdalle mitään voida.

        Ja se päivämääräkin käsitetään niin monella tapaa - jotkut viettää halloweenia lokakuun viimeisenä päivänä eli 31.10., jotkut sitä ennen olevana viikonloppuna. Tänä vuonnahan 31. päivä sattui ensi keskiviikolle, joten jotkut lapset saattoivat tänä viikonloppuna käydä karkki vai kepponen-kierroksella. Tai sitten jotkut viettää sitä ensi viikonloppuna.

        Mutta ei kai sillä loppuen lopuksi mitään väliä ole? Ainut juhla tälle pimeälle syksylle, ei kai sitä niin vakavasti kannata ottaa? Antaa lasten - ja aikuistenkin - pitää hauskaa. Kohta se on kuitenkin ohi ja seuraava juhla on joulu - ja siihen on muuten pitkä aika.

        Siis se mulla tässä just on että jos kerran Halloweeniä juhlitaan en ainakaan minä henk.koht. pitäisi juhlia Pyhäinpäivänä koska se on tarkotettu ihan muuhun!

        31.10. on Halloween Jenkeissä mistä me ollaan tämäopittu niin silloin Halloween on 31.10.


      • zbu
        törkeetä! kirjoitti:

        Siis se mulla tässä just on että jos kerran Halloweeniä juhlitaan en ainakaan minä henk.koht. pitäisi juhlia Pyhäinpäivänä koska se on tarkotettu ihan muuhun!

        31.10. on Halloween Jenkeissä mistä me ollaan tämäopittu niin silloin Halloween on 31.10.

        Pyhämiestenpäivä on otettu käyttöön ihan vain ja ainoastaan sen takia, että kansa saataisiin eroon "pakanallisista" juhlapäivistä "oikean" uskonnon pariin. Alkuperäinen juhlapäivä lienee tullut, kun Set on päässyt Horuksen niskan päälle ja yö alkaa olla pidempi kuin päivä. Minä en näistä uusista uskonnoista ja uusista perinteistä oikein perusta, eli jahka pyhämiestenpäivällä on ikää se noin 4000 vuotta, niin sitten voin tuollaista väninää kuunnella. Miksi pyhämiestenpäivää juhlitaan seuraavana lauantaina, koska se on tarkotettu ihan muuhun!


    • Yap

      juhlitaan pyhäinpäivänä :) näin ollaan tehty jo --99 vuodesta. Jos asuttais jenkeissä juhlittais toki 31.10.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      134
      1383
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      102
      1072
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      26
      973
    4. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      954
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      308
      832
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      803
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      38
      702
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      666
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      56
      648
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      144
      614
    Aihe