Pyhäinpäivänä

Törkeetä!

Pyhäinpäivänä on törkeetä juhlia Halloweenia! Halloweenille on oma tärkeä päivänsä 31.10.
Pyhäinpäivä (3.11.) pyhitettäköön muille.


Wikipediasta:

Pyhäinpäivä eli vanhalta nimeltään pyhäinmiestenpäivä on kirkollinen juhlapyhä. Se on kahden juhlapäivän yhdistelmä: kaikkien pyhien päivä 1.11 ja kaikkien uskovien vainajien muistopäivä 2.11. Pyhäinpäivää vietetään Suomessa nykyään (vuodesta 1955 lähtien) 31. lokakuuta – 6. marraskuuta väliselle ajalle osuvana lauantaina. Sitä ennen se oli vuodesta 1772 lähtien ollut marraskuun ensimmäisenä sunnuntaina ja sitä ennen aina 1. marraskuuta, kuten on katolisessa kirkossa vieläkin.

Katolisessa kirkossa oli ennen uskonpuhdistusta myös Suomessa monia pyhimyksiä, kirkon pyhimykseksi julistamia hartaita ihmisiä. Heillä oli omat nimikkopäivänsä, mutta kun Suomi kuninkaan käskyllä siirtyi luterilaisuuteen, nuo pyhimysten päivät poistettiin ja jäljelle jäi vain yksi "pyhäin miesten päivä".

Pyhäinpäivä sattuu syksyn pimeimmälle ajalle. Silloin monet vievät läheisten haudalle esim. kynttilän tai kukkia kuolleiden muistoksi. Kotona voidaan myos sytyttää kynttilä läheisen muistoksi.

Yhdysvalloista on myös Suomeen tullut Halloween-juhla, jota juhlitaan 31.10. Halloween-juhla on varsin uusi juhla Suomessa, mutta hyvin suosittu Yhdysvalloissa.

5

992

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rantautui Amerikan puolelle. Eli Irlannista lähtöisin oleva.

      • dfcskklkldsdjkjdjdfjds

        Tästä samasta aiheesta väitellään joka vuosi. Että milloin se halloween sitten on?

        No, sitä ei tiedetä. Koska eihän Suomessa sitä virallisesti edes vietetä! Itse en ainakaan mieti sitä tuolta kannalta. Eikä halloween ainakaan minusta ole 3.11. eikä monen muunkaan mielestä!

        Ja tämä on taas niitä mielipideasioita, joista ei kamalasti kannata väitellä. Amerikan suunnalta kun se juhla on tullut, niin eipä me sen ajankohdalle mitään voida.

        Ja se päivämääräkin käsitetään niin monella tapaa - jotkut viettää halloweenia lokakuun viimeisenä päivänä eli 31.10., jotkut sitä ennen olevana viikonloppuna. Tänä vuonnahan 31. päivä sattui ensi keskiviikolle, joten jotkut lapset saattoivat tänä viikonloppuna käydä karkki vai kepponen-kierroksella. Tai sitten jotkut viettää sitä ensi viikonloppuna.

        Mutta ei kai sillä loppuen lopuksi mitään väliä ole? Ainut juhla tälle pimeälle syksylle, ei kai sitä niin vakavasti kannata ottaa? Antaa lasten - ja aikuistenkin - pitää hauskaa. Kohta se on kuitenkin ohi ja seuraava juhla on joulu - ja siihen on muuten pitkä aika.


      • törkeetä!
        dfcskklkldsdjkjdjdfjds kirjoitti:

        Tästä samasta aiheesta väitellään joka vuosi. Että milloin se halloween sitten on?

        No, sitä ei tiedetä. Koska eihän Suomessa sitä virallisesti edes vietetä! Itse en ainakaan mieti sitä tuolta kannalta. Eikä halloween ainakaan minusta ole 3.11. eikä monen muunkaan mielestä!

        Ja tämä on taas niitä mielipideasioita, joista ei kamalasti kannata väitellä. Amerikan suunnalta kun se juhla on tullut, niin eipä me sen ajankohdalle mitään voida.

        Ja se päivämääräkin käsitetään niin monella tapaa - jotkut viettää halloweenia lokakuun viimeisenä päivänä eli 31.10., jotkut sitä ennen olevana viikonloppuna. Tänä vuonnahan 31. päivä sattui ensi keskiviikolle, joten jotkut lapset saattoivat tänä viikonloppuna käydä karkki vai kepponen-kierroksella. Tai sitten jotkut viettää sitä ensi viikonloppuna.

        Mutta ei kai sillä loppuen lopuksi mitään väliä ole? Ainut juhla tälle pimeälle syksylle, ei kai sitä niin vakavasti kannata ottaa? Antaa lasten - ja aikuistenkin - pitää hauskaa. Kohta se on kuitenkin ohi ja seuraava juhla on joulu - ja siihen on muuten pitkä aika.

        Siis se mulla tässä just on että jos kerran Halloweeniä juhlitaan en ainakaan minä henk.koht. pitäisi juhlia Pyhäinpäivänä koska se on tarkotettu ihan muuhun!

        31.10. on Halloween Jenkeissä mistä me ollaan tämäopittu niin silloin Halloween on 31.10.


      • zbu
        törkeetä! kirjoitti:

        Siis se mulla tässä just on että jos kerran Halloweeniä juhlitaan en ainakaan minä henk.koht. pitäisi juhlia Pyhäinpäivänä koska se on tarkotettu ihan muuhun!

        31.10. on Halloween Jenkeissä mistä me ollaan tämäopittu niin silloin Halloween on 31.10.

        Pyhämiestenpäivä on otettu käyttöön ihan vain ja ainoastaan sen takia, että kansa saataisiin eroon "pakanallisista" juhlapäivistä "oikean" uskonnon pariin. Alkuperäinen juhlapäivä lienee tullut, kun Set on päässyt Horuksen niskan päälle ja yö alkaa olla pidempi kuin päivä. Minä en näistä uusista uskonnoista ja uusista perinteistä oikein perusta, eli jahka pyhämiestenpäivällä on ikää se noin 4000 vuotta, niin sitten voin tuollaista väninää kuunnella. Miksi pyhämiestenpäivää juhlitaan seuraavana lauantaina, koska se on tarkotettu ihan muuhun!


    • Yap

      juhlitaan pyhäinpäivänä :) näin ollaan tehty jo --99 vuodesta. Jos asuttais jenkeissä juhlittais toki 31.10.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      448
      4795
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1712
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      93
      1448
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1349
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1306
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1181
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1075
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      990
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      875
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      839
    Aihe