Reumafaktori lähes 300, lasko 27, ENA positiivinen (värjäytymiskuvio "specled"), S-ANA 5000 ja S-SSAAb yli 240.
Koska mitään fyysisiä oireita ei ole, ei suoraa diagnoosia voine lääkäri edes minulle tehdä. Muut arvot (sitrulliinivasta-aineet, S-SmAb, S-RNPAb, S-SSBAb normaalit).
Liekö tässä muita vaihtoehtoja kuin odotella Sjögrenin tai SLE:n oireita?
Mitähän tämä on?
12
4285
Vastaukset
- Tita50
Jos sinulla ei ole mitään fyysisä oireita niin eihän noita pelkkiä laboratorioarvoja kannata miettiä. Kyllä ne oireet tulevat jos ovat tullakseen. Itsellä puoli vuotta vanha nivelreumadiagnoosi eikä lainkaan reumatekijää mutta sitrulliini vasta-aineet 170 ja kipeä vaan kovasti olen vaikka hurjat myrkyt menee.Voi hyvin ja nauti vaan elämästä.
- siiri6
miksi on moisia kallita tutkimuksia otettu? Varmaan siihen on joku järkevä selitys. Pelkät labrat ei tosiaan nimeä kai mitään tautia, onneksi. Toisaalta itse vähän noita arvoja kyllä ihmettelisin.
- alkuperäinen kirjoittelija
siiri6 kirjoitti:
miksi on moisia kallita tutkimuksia otettu? Varmaan siihen on joku järkevä selitys. Pelkät labrat ei tosiaan nimeä kai mitään tautia, onneksi. Toisaalta itse vähän noita arvoja kyllä ihmettelisin.
Ihan rutiinitutkimuksessa (lähinnä hemoglobiinia katsottiin, kun se on aina ollut alhainen) kävi ilmi, että lasko oli koholla. Sen seurauksena työterveyslääkäri määräsi reumafaktori-kokeen, joka sekin oli yllättäen koholla.
Sain siitä hyvästä lähetteen reumatologille, joka sitten määräsi nuo tarkemmat kokeet.
Ainoa oireeni lienee jo pitkään jatkunut lämpöily, johon aiemmin on vain aina lääkärit todenneet, että älä suotta mittaile kuumetta, kun veriarvot on muuten olleet ok. Lämpöä on siis jo useamman vuoden ajan ollut siinä 37,5 kieppeissä kun normaali lämpö on 36,5.
Niveliä ei ole kolottanut koskaan, ihottumaa ei ole (SLE) eikä myöskään valonarkuutta tai valkosormisuutta. Silmät ja suukaan ei kuivu, mitkä lienevät eka oireet Sjögrenissä. - alkuperäinen kirjoittelija
Niin kai sitä pitäisi koettaa tehdä eli huolehtia vasta sitten, kun oireita alkaa tulla. Noin korkeat arvot vain laittavat miettimään, mitä tuolla kropan sisällä oikeasti mahtaa olla tekeillä.
- LLSalo
alkuperäinen kirjoittelija kirjoitti:
Ihan rutiinitutkimuksessa (lähinnä hemoglobiinia katsottiin, kun se on aina ollut alhainen) kävi ilmi, että lasko oli koholla. Sen seurauksena työterveyslääkäri määräsi reumafaktori-kokeen, joka sekin oli yllättäen koholla.
Sain siitä hyvästä lähetteen reumatologille, joka sitten määräsi nuo tarkemmat kokeet.
Ainoa oireeni lienee jo pitkään jatkunut lämpöily, johon aiemmin on vain aina lääkärit todenneet, että älä suotta mittaile kuumetta, kun veriarvot on muuten olleet ok. Lämpöä on siis jo useamman vuoden ajan ollut siinä 37,5 kieppeissä kun normaali lämpö on 36,5.
Niveliä ei ole kolottanut koskaan, ihottumaa ei ole (SLE) eikä myöskään valonarkuutta tai valkosormisuutta. Silmät ja suukaan ei kuivu, mitkä lienevät eka oireet Sjögrenissä.Jos lämpöily on todellista ja tuollaisesti arvot niin käytännössä tutkimuksia tulee lisää kuten thx rtg, t4v, ekg jne.
Reumalääkitys aloitetaan suurella todennäköisyydellä vähintään koeajaksi. - alkuperäinen kirjoittelija
LLSalo kirjoitti:
Jos lämpöily on todellista ja tuollaisesti arvot niin käytännössä tutkimuksia tulee lisää kuten thx rtg, t4v, ekg jne.
Reumalääkitys aloitetaan suurella todennäköisyydellä vähintään koeajaksi.Sain tällä viikolla lääkäriltä diagnoosiksi lievä sjögren. Seuraava lääkärikäynti puolen vuoden päästä jolloin taas katsotaan verenkuva.
Pitäisköhän noita lisätutkimuksia vaatia jo aiemmin? Lämpöily on todellakin todellista ja päivittäistä. - LLSalo
Sain tällä viikolla lääkäriltä diagnoosiksi lievä sjögren. Seuraava lääkärikäynti puolen vuoden päästä jolloin taas katsotaan verenkuva.
Pitäisköhän noita lisätutkimuksia vaatia jo aiemmin? Lämpöily on todellakin todellista ja päivittäistä.Potilaan kannattaa kohteliaasti kysyä, että entäs tämä lämpöily ? Vaatiminen yleensä aiheuttaa kaikenlaisia ongelmia.
- koholla
tulehdus arvot olleet koholla 15 vuotta senkka 40-50 ja reuma arvot myös mutta keskussairaalassa reumaa hoitava lääkäri oli sitä mieltä että pelkkiä veri arvoja ei aleta hoitamaan.Nyt keväällä olin reumatologin vastaanotolla ja hän määräsi oikeat reumalääkkeet ja oli sitä mieltä että olisi paljon ennemmin pitänyt hoitaa koska elimistössä on ollut krooninen tulehdus koko ajan.Nivel vaivoja ei silloin 15v, sitten ollut sellaisia jotka olisin osannut yhdistää reumaksi,nyt on mctd diagnoosi.Eli tulehdus arvot saattaa todella olla paljon ennemmin kuin alkaa nivelissä vaikuttamaan.
Onneksi pääsin itse jo tässä vaiheessa reumatologin vastaanotolle.
Ei taida olla ensimmäinen eikä viimeinen kerta, kun yleislääkäri jättää hoitamatta jotain, johon olisi pitänyt puuttua jo paljon aikaisemmin! Eihän se nyt voi olla oikein, että krooninen tulehdus saa jyllätä elimistössä vuositolkulla ennen kuin mitään tehdään. - siiiri6
Onneksi pääsin itse jo tässä vaiheessa reumatologin vastaanotolle.
Ei taida olla ensimmäinen eikä viimeinen kerta, kun yleislääkäri jättää hoitamatta jotain, johon olisi pitänyt puuttua jo paljon aikaisemmin! Eihän se nyt voi olla oikein, että krooninen tulehdus saa jyllätä elimistössä vuositolkulla ennen kuin mitään tehdään.itse kävin tk lääkärillä vähän väliä valittamassa lonkkakipuja ym nivelkipuja. Aina vaan pistettiin kortisonia, vaikka nuorempana jo sle dg. Tavalliset tulehdusarvot ei näyttäny mitään, joten aika kauan sain kärsiä ja lukemattomat määrät kipulääkkeitä syödä. Vasta kun menin yksityiselle reumalääkärille alkoi asiat sujua ja sain lääkityksen. Reumalääkäri moitti tk hoitoa lähes puoskaroinniksi. Toki sain tk:sta lähetteen julkisen puolen reumalääkärille josta tuli kirje, että noin neljän kuukauden päästä olisin päässyt lääkäriin. Siinä vaiheessa olin jo lähes hermoraunio kipujen kanssa.
siiiri6 kirjoitti:
itse kävin tk lääkärillä vähän väliä valittamassa lonkkakipuja ym nivelkipuja. Aina vaan pistettiin kortisonia, vaikka nuorempana jo sle dg. Tavalliset tulehdusarvot ei näyttäny mitään, joten aika kauan sain kärsiä ja lukemattomat määrät kipulääkkeitä syödä. Vasta kun menin yksityiselle reumalääkärille alkoi asiat sujua ja sain lääkityksen. Reumalääkäri moitti tk hoitoa lähes puoskaroinniksi. Toki sain tk:sta lähetteen julkisen puolen reumalääkärille josta tuli kirje, että noin neljän kuukauden päästä olisin päässyt lääkäriin. Siinä vaiheessa olin jo lähes hermoraunio kipujen kanssa.
Ja kuinka paljon onkaan niitä potilaita, joilla ei ole muita vaihtoehtoja kuin olla noiden yleislääkäreiden "hoidossa" !
Olipa diagnoosini mikä tahansa (tai vaikka jäisikin vielä tässä vaiheessa saamatta), on todella hienoa, että olen kuitenkin tietoinen mahdollisista sairauksista, joita nuo labra-arvot enteilevät. Jos/kun oireet jossain vaiheessa alkavat, osaan heti vaatia oikeanlaista hoitoa.
- tutkailla sukua
jos sieltä löytyy Sjögreniä tai verenkierto- ja aineenvaihdusntahäiriöitä niin sinulla saattaa olla SS.
Minulle SS tuli mutkan kautta, Kummallakaan vanhemmista sitä ei ollut mutta toisen suvussa oli. Oireet alkoivat alle 40 v, silmies vitistely tuulessa tai auringossa. Särkyjä on ollut lapsesta lähtien. Kaikki vaivat tk lääkäri pisti luulotaudin tiliin. Minkä vuoksi kävin lääkärissä vain kun oli viimeinen pakko.
Olin jo 50 kun SS puhekesi vauhdilla. Reumafaktori lievästi koholla 17, ANA- vasta-aineissa ANA Sent reilusti koholla yli 5000. Näillä lukemilla pääsin lisätutkimuksiin. Geti ekalla kerralla tuli tuomio Sjögrenin syndrooma.
Verenkietolääke ei sominut minulle, joten se piti lopettaa. Muuta lääkitystä vähän. Aspirin tuntuu olevan paras tähänkin tautiin.
Ei muuten ole mitenkään kiva kaveri. Sen kanssa on vaan pakko elää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi624282Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1541812Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141513Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !351278Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1681063- 56914
- 78904
Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.167829Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54811- 39781