hyvää suunnittelua

pelle peloton

haluaisin rakentaa tyylikkään modernin ekotalon betonista tai puusta. Sellaisen matala-enrgiatalon aurinkopaneeleilla luonnonmateriaaleista. Mistä löytäisin neuvoa hankkeeseen ja arkkitehdin?

Voiko jätevedet kierräättää ruovikossa kuten tv stä näin jossain ohjelmassa.

Eikö talon voi piirtää itsekin?

4

669

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tota.

      "Arkkitehtikuvat" voit piirtää itse, mutta rakenne, LVI- ja sähkökuvia et.

      Miksi kysyt arkkitehtia jos aiot piirtää itse?

      Kaipaat silti tyylikkyyttä... ;)

      Kysy kunnastasi salittuja jäteveden käsittelymahdollisuuksia.

      Mikä on mielestäsi luonnonmateriaali? Kuinka paljon energiaa saa käyttää, että kyseessä on vielä luonnonmateriaali.

      • Raksan reunalta

        "Arkkitehtikuvat voi piirtää itsekin"
        Totta, mutta niillä ei pääse rakentamaan. Ehkä sitten, kun joku pätevyyden
        omaava täydentää ja korjaa ne ja ottaa homman nimilleen.

        Sama koskee tietysti RAK LVIS-kuvia.
        Ainahan kuvia piirrellä voi, mutta se oikeellisuus ja toteutus.

        Avaajalle: hyvien suunnittelijoiden löytäminen omalta alueeltasi vaatii hieman
        kyselyä ja ehdokkaiden haastattelua.
        Pientalosuunnitteluun erikoistuneita pikkutoimistoja löytää esimerkiksi
        SAFAn verkkosivuilta www.safa.fi.


      • Tietäjätekijä

        Mihin tietosi perustuu "arkkitehtikuvien" osalta?

        Olisiko syytä päivittää?

        Puhutaan ja kirjoitetaan suunnitelmista, kuvien asemesta! Suunnittelustahan on kysymys.
        Ja jos arkkitehtisuunnittelu on laadukasta, voi olettaa, että talosta tulee kunnollinen.

        Muiden suunnitelmien laadukkuus ei juuri pelasta, jos perusasiat on päin peetä, niinkun ne aina ovat amatöörien tekeleissä.

        Huomautettakoon vielä, ettei toimisto voi olla pääsuunnittelija, ja että rakennusinsinööri ei kelpaa arkkitehdiksi.

        Katselehan RakMk A2.


    • A.Lanmies

      Tässä pari otetta Helsingin Rakennusvalvontaviraston www-sivuilta:

      Suunnittelijan kelpoisuus
      Rakennus- ja erityissuunnitelman laatijalla tulee olla rakennushankkeen laadun ja tehtävän vaativuuden edellyttämä koulutus ja kokemus.
      Rakennussuunnitelman ja erityissuunnitelman laatijalla tulee olla asianomaiseen suunnittelutehtävään soveltuva rakennusalan korkeakoulututkinto taikka aikaisempi rakennusalan ammatillisen korkea-asteen tai sitä vastaava tutkinto sekä riittävä kokemus kyseisen suunnittelualan tehtävistä.
      Pienehkön tai teknisiltä ominaisuuksiltaan tavanomaisen rakennuksen tai teknisen järjestelmän suunnittelijana voi hankkimaansa kokemusta vastaavasti toimia myös henkilö, joka on suorittanut talonrakennuksen tai asianomaisen erityisalan opintosuunnalla teknikon tai sitä vastaavan aikaisemman tutkinnon.
      Vaativuudeltaan vähäisenä pidettävässä suunnittelutehtävässä voi toimia myös henkilö, jolla ei ole edellä tarkoitettua tutkintoa, mutta jolla voidaan katsoa olevan rakennuskohteen tai suunnittelutehtävän laatu ja laajuus huomioon ottaen riittävä osaaminen.
      Rakennuksen suunnittelun kokonaisuudesta ja laadusta vastaavalla henkilöllä (pääsuunnittelija) sekä erityisalan kokonaisuudesta vastaavalla suunnittelijalla tulee lisäksi olla hyvät ammatilliset edellytykset huolehtia suunnittelun kokonaisuudesta.


      Mistä pätevä suunnittelija?
      Rakennusalan suomalaiset järjestöt ovat perustaneet Fise Oy -nimisen yhtiön, jonka tarkoitus on todeta rakennusalan henkilöpätevyydet ja koota ne yhteen rekisteriin. Linkki Fise Oy:n rekisteriin on tässä: www.fise.fi

      Tietoa ammattitaitoisista pientalojen suunnittelijoista saat Suomen Arkkitehtiliiton ja Arkkitehtitoimistojen Liiton julkaisusta Pientalojen suunnittelijoita 2007 (pdf).

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      574
      3814
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3298
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2781
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2719
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2114
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2071
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1917
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1835
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1770
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1729
    Aihe