punaista terroria espanjassakin

texkiller

http://www.yle.fi/uutiset/ulkomaat/vasen/id73430.html

tätä uutista lukiessani tuli mieleen, että eikö nämät uutisoinnit mennestä ikävistä ajoista ole jo saaneet liian yksipuolisen kuvan? suomen sisällissodasta puhuttaessa sivuutetaan kokonaan punainen terrori ja mässytellään sillä mihin valkoiset syyllistyivät. samoin on näyttänyt käyneen espanjan suhteen. surkeita tapahtumia kumpikin mutta olisi mukava joskus nähdä asioista useampiakin puolia...

10

493

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jos vaan viettäisit osan ajastasi lueskelemalla aka-
      teemisia tutkimuksia sekä Suomen, että Espanjan his-
      toriasta. Jätä se Iltiksen lukeminen vähemmälle, niin tiedät enemmän :!!

    • Terrorissa

      oli eroa. Suomessa punainen terrori tapahtui sodan aikana. Sen sijaan valkoinen terrori oli pahimmillaan sodan jälkeen.

      Kaikkea ikävää sinä sitten otatkin puheenaiheeksi.

      • texkiller

        saa käyttää heikompaa vastaan terroria mutta sodan jälkeen ei?

        tästä voisi aloittaa keskustelut vaikkapa puna-armeijan toimista sodan jälkeisessä euroopassa? se sorto nimittäin kesti ihan lähihistoriaan asti...


      • Vaan ero
        texkiller kirjoitti:

        saa käyttää heikompaa vastaan terroria mutta sodan jälkeen ei?

        tästä voisi aloittaa keskustelut vaikkapa puna-armeijan toimista sodan jälkeisessä euroopassa? se sorto nimittäin kesti ihan lähihistoriaan asti...

        on vain siinä, että sodan aikana "terroria" tapahtui Suomessa molemmin puolin.

        Se vain oli kummallista, että sodan jälkeen valkoisten piti murhata punaisia. Sota loppui toukokuussa, mutta punaisten murhaaminen jatkui vielä vuoden loppupuolella.

        Valkoisten vankileireillä kuoli yli 11 000 punaista. Valkoisia kuoli yhteensä yli 5100 ja punaisia yli 27000.

        Taistelussa kaatui alle 5200 punaista ja yli 3400 valkoista.


      • texkiller
        Vaan ero kirjoitti:

        on vain siinä, että sodan aikana "terroria" tapahtui Suomessa molemmin puolin.

        Se vain oli kummallista, että sodan jälkeen valkoisten piti murhata punaisia. Sota loppui toukokuussa, mutta punaisten murhaaminen jatkui vielä vuoden loppupuolella.

        Valkoisten vankileireillä kuoli yli 11 000 punaista. Valkoisia kuoli yhteensä yli 5100 ja punaisia yli 27000.

        Taistelussa kaatui alle 5200 punaista ja yli 3400 valkoista.

        pitäisi alkaa kirjoittaa enemmän siitä, että miten punaiset terrorillaan pystyivät nostattamaan kansan parissa sellaisen vihan heitä kohtaan, että se viha jatkui vielä kauan sodan päätyttyä.

        meiltä näyttää puuttuvan puolueeton tieto kansalaissodasta ja sen jälkimainingeista. jostain syystä meillä on vieläkin päällä tälläinen ahdistavan seitsemänkymmentäluvun suomettumisajattelu. tälläisestä ajattelusta pitäisi päästä eroon. me emme enää ole yhtä selkärangattomia kuin silloin ja meidän pitäisi pystyä neutraalisti katsomaan kansalaissotaa kaikilta omilta kanteiltamme. neuvostoliitto pakotti meidät ajattelemaan, että valkoiset ovat automaattisesti väärässä ja punaiset oikeassa mutta nl on romahtanut ja sen myötä puuttumisensa meidän sisäisiin asioihimme. kyllä meidän pitäisi jo kertoa tasapuolisesti mitä silloin itsenäisyyden alkutaipaleina tapahtui.


      • ei selittelyjä
        texkiller kirjoitti:

        pitäisi alkaa kirjoittaa enemmän siitä, että miten punaiset terrorillaan pystyivät nostattamaan kansan parissa sellaisen vihan heitä kohtaan, että se viha jatkui vielä kauan sodan päätyttyä.

        meiltä näyttää puuttuvan puolueeton tieto kansalaissodasta ja sen jälkimainingeista. jostain syystä meillä on vieläkin päällä tälläinen ahdistavan seitsemänkymmentäluvun suomettumisajattelu. tälläisestä ajattelusta pitäisi päästä eroon. me emme enää ole yhtä selkärangattomia kuin silloin ja meidän pitäisi pystyä neutraalisti katsomaan kansalaissotaa kaikilta omilta kanteiltamme. neuvostoliitto pakotti meidät ajattelemaan, että valkoiset ovat automaattisesti väärässä ja punaiset oikeassa mutta nl on romahtanut ja sen myötä puuttumisensa meidän sisäisiin asioihimme. kyllä meidän pitäisi jo kertoa tasapuolisesti mitä silloin itsenäisyyden alkutaipaleina tapahtui.

        Tuli loppuvuodesta 1918 sellainen armahduslaki, joka takasi, että sodan aikaisia ja jälkeisiä murhia ei enää tutkittu. Se tarkoittaa, että valkoisten tekemiä murhia ei tutkittu. Siitä saavat kiittää Mannerheimia.

        Punaiset olivat joko linnassa tai teloitettu.

        Jos jotakin saa syyttää vihan lietsonnasta niin valkoisten lehdistöä.


      • T Urpo
        ei selittelyjä kirjoitti:

        Tuli loppuvuodesta 1918 sellainen armahduslaki, joka takasi, että sodan aikaisia ja jälkeisiä murhia ei enää tutkittu. Se tarkoittaa, että valkoisten tekemiä murhia ei tutkittu. Siitä saavat kiittää Mannerheimia.

        Punaiset olivat joko linnassa tai teloitettu.

        Jos jotakin saa syyttää vihan lietsonnasta niin valkoisten lehdistöä.

        Kun muistat 18:sta tapahtumia kuin vettä vaan.

        Tosi on että terroriin vastattiin vähintään samalla
        mitalla.

        Ja oikein se olikin.

        Yksinkertaisimpia vietiin punakaartiin kuin litran
        mittaa.

        Uskoteltiin paratiisin syntyyn.

        Vaikka tarkoitus oli huolehtia Suomeen myös
        vallankumous ja punapaskarätti salkoon.

        Siinä tiivistettynä ilman ylimääräistä paskan jau-
        hantaa mistä oli kysymys.

        Ja helevetin hyvä ettei tuo onnettomuus toteutu-
        nut.

        Täällä palstalla punapöhlöt pitävät Leniniä
        itsenäisyyden luovuttajana.

        Kas perkules kun 1939 natsien avulla oli sitä
        pois ottamassa.

        Tosin ei Lenin vaan toiset saman mieliset.

        Kuten kupan pehmittämä isä aurinkoonen.


      • Kehu lisää
        T Urpo kirjoitti:

        Kun muistat 18:sta tapahtumia kuin vettä vaan.

        Tosi on että terroriin vastattiin vähintään samalla
        mitalla.

        Ja oikein se olikin.

        Yksinkertaisimpia vietiin punakaartiin kuin litran
        mittaa.

        Uskoteltiin paratiisin syntyyn.

        Vaikka tarkoitus oli huolehtia Suomeen myös
        vallankumous ja punapaskarätti salkoon.

        Siinä tiivistettynä ilman ylimääräistä paskan jau-
        hantaa mistä oli kysymys.

        Ja helevetin hyvä ettei tuo onnettomuus toteutu-
        nut.

        Täällä palstalla punapöhlöt pitävät Leniniä
        itsenäisyyden luovuttajana.

        Kas perkules kun 1939 natsien avulla oli sitä
        pois ottamassa.

        Tosin ei Lenin vaan toiset saman mieliset.

        Kuten kupan pehmittämä isä aurinkoonen.

        Sinun porvarillista paratiisia rakentavat tarvitsivat niitä saksalaisia kovasti avukseen. Oikein oltiin tekemässä saksalaisesta prinssistä Suomen kuningasta!

        Mitäköhän sinä tarkoitat terroriin vastaamisella? Sota oli loppu, punaiset vankiloissa tai teloitettu. Ei siinä mihinkään terroriin vastattu.

        Minustakin Lenin antoi Suomelle itsenäisyyden. Tsaari ei sitä olisi antanut. Täällähän oli meneillään venäläistämiskausi. Oli kyse siitä, että autonomiakin olisi mennyt.

        Totta tietenkin, että Lenin kannatti Suomen itsenäistymistä ollessaan 1917 Suomessa. Auttaisihan se tsaarinvallan vähentämisessä, sillä olihan Suomi vielä tuolloin osa Venäjää.


    • valkobandiitteja

      Papisto koostui reaktionäärisistä francolaisista valkobandiiteista jotka yrittivät estää Espanjan kansan työväenluokan kansannousua!

      • aluejohto

        Jos francolaiset eivät olisi pärjänneet olisi Espanjasta tullut sosialistinen proletariaatin diktatuuri valtio joka olisi vapautunut vasta 91 kuten muut neuvostoliiton valvonnassa olleet ivy maat Kiitos Gaudillo Francolle


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      113
      1208
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      118
      1057
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      130
      940
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      96
      802
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      297
      755
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      81
      676
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      616
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      569
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      504
    Aihe