Säännöistä!

Olen paljon tälläkin palstalla kuullut suoranaista pilkkaakin VL-liikkeestä ja todellakin monet asiat on vääristeltykkin tai ymmärretty väärin heidän opetuksistaan.

Kuitenkin jokunen sananen noista ihmisten laatimista säännöistä, olivatpa oululaisia tai mistä tahansa päin suomea.

Tiedän vallan hyvin lestadiolaisia ja edesmenneitäkin sellaisia, joista on heidän mukaansa todiste seurakunnassa, että ovat taivaassa. Tiedän näistä edesmenneitä ainakin jotakin esim. pelasivat pelikorteja mm. ristiseiskaa pitkät päivätkin, lottosivat ja veikkasivat. Nämähän on VL-liikkeessä kiellettyjä asioita, sillä noita ei saa tehdä. Sitten on se telkkari kielto, että jos sellaisen omistaa, eikä siitä luovu, on epäuskoinen. Näin olen nämä asiat omakohtaiseti ymmärtänyt ja nähnyt käytäntöäkin tästä.

...Sitten oonkin ihmetellyt esim. ihan puhujien puheita, etä kun ottaa telkkarin, niin ihminen aina luopuu. Tottakai luopuu, kun sen telkkarin oton jälkeen, sellaiseksi luopioksi julistetaan. Jos asian on näin kun oon sen ymmärtänyt, se on kerrassaan lapsellista.

On myös sellaisia tapauksia, jotka ovat esim. luopuneet telkkarista ja vieneet sen vaikkapa vanhempien luo yms. ja käyvät siellä katsomassa. En ole kirjoitustani tehnyt siksi, että tahdon mollata, vaan on ihan omakohtaisesti huomaamiani asioita.

Tulen palaamaan moniin kohtiin vielä ja toivon, että myös asialliset VL:ät vastaavat.

180

10734

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olet rohkea

      Kyllä se on ihan jakomielistä, kun sanotaan että tv ei ole uskovaisen huonekalu, ja samalla väitetään että ei ole sääntöjä - vaikka tosiaan pelkkä veikkauskupongin vieminen kioskille, on jo merkki siitä että olet kieltänyt uskon.

      Ja sitten vielä kirkkain silmin väitetään, että ei teoilla ole merkitystä, kun kieltojen lista on kuitenkin pitkä, ja jokaista tekemistä pohditaan ihan porukalla, ja varmistellaan vielä puhelimitse monen mielipide, vaikkapa saako jonnekin konserttiin mennä...

      Voimia sinulle Weha! Olet matkalla vapauteen.

      • ..............................

        "vaikkapa saako jonnekin konserttiin mennä..."

        Ei kyse ole siitä, saako mennä jonnekin tai tehdä jotain, vaan kannattaako. Aiheutanko "hallaa" kuolemattomalle sielulleni jos menen sinne tai teen sitä? Kannattaako alkaa leikkiä tulella?


      • Synnit on anteeksi annettu
        .............................. kirjoitti:

        "vaikkapa saako jonnekin konserttiin mennä..."

        Ei kyse ole siitä, saako mennä jonnekin tai tehdä jotain, vaan kannattaako. Aiheutanko "hallaa" kuolemattomalle sielulleni jos menen sinne tai teen sitä? Kannattaako alkaa leikkiä tulella?

        Ei sinua mikään konsertti pahenna ! harhainen ajatuskin. Pahuuden ulkoistaminen "toisiin" ja erilaisiin kulttuurin harrastuksiin on täysin vastoin Raamattua. Harhaoppia.

        Pahuus on sinussa itsessäsi etkä sinä saa sitä itsestäsi pois. Sen nimi on rakkaudettomuus lähimmäisiä kohtaan. Mutta voit uskoa syntisi anteeksi ja elää tietoisena että olet vapahdettu ihminen, kristitty. jeesus kehottaa: kantakaa toistenne kuormia.

        Ei hän ole kieltänyt ketään nauttimasta musiikista ja taiteesta!


      • Piia vl

        Ei minusta!Kun se on yhdessä katsottu ettei se sovi,niin kun raamatussakin niin lukee että"Jos silmä viettelee niin..."Ainakan se liha tahtois katsella niitä sopimattomiakin ohjelmia,ei ihminen aina onnistuisi välttelemään niitä uskolle turmiollisia ohjelmia...
        parempi olla ilman tv:tä niin vähemmällä pääsee:)


      • Jaakoab
        .............................. kirjoitti:

        "vaikkapa saako jonnekin konserttiin mennä..."

        Ei kyse ole siitä, saako mennä jonnekin tai tehdä jotain, vaan kannattaako. Aiheutanko "hallaa" kuolemattomalle sielulleni jos menen sinne tai teen sitä? Kannattaako alkaa leikkiä tulella?

        No esim. sellainen elokuva kuin "Postia pappi Jaakobille" on todella hyvä elokuva kaikkien nähdä, myös vanhoillislestadiolaisten.....Suosittelen.


    • Vierestä seurannut

      Elääkö lestadiolaisuus Paavalin ohjeiden mukaan,
      vai Jeesuksen. Viittaan lähinnä lakiin, mutta ihan muutenkin.

    • Miksi alan kirjoittamaan, mitä kirjoitan täällä? Tämä on avoin palsta kaikille ja täällä ei vedetä tekstejä näkymättömiin, omaan sisäpiiriin tai vain sen ky.liikkeen jäsenille nähtäväksi.

      Luin tuota palstaa ja ilmeiseti siellä jotkut "johtajat" olivat kommentoineet tuota minua hämmästyttänyttä ja satuttanuttakin olevaa raasia: "Sinä tarvitset Jumalan valtakuntaa, mutta Jumalan valtakunta ei tarvitse sinua", pitkin selityksin. Kun tarpeeksi selittää, niin lauseen tietysti saa muuksi, ihan miksi haluaa kuten puhujaveljet esim. sen pöytäkeskusteluissa haluaa. Siellä esiintyi myös väite, että lause olisi satuttanut vain minua, kun tiedän joidenkin muidenkin parannuksen armon saaneiden VL:ien tätä ihmeteleen. No tästä tämä lyhyesti. On paljon vielä selvitettävää monista asioista.

      • mieltä

        "Luin tuota palstaa ja ilmeiseti siellä jotkut "johtajat" olivat kommentoineet tuota minua hämmästyttänyttä ja satuttanuttakin olevaa raasia: "Sinä tarvitset Jumalan valtakuntaa, mutta Jumalan valtakunta ei tarvitse sinua", pitkin selityksin."

        itse olet varsinaisesta asiasta? Tarvitsetko Jumalan valtakuntaa päästäksesi taivaaseen?


      • kyllä kovasti

        tuota fraasia. Eikö oikeaan Jumalan valtakunnan työhön tarvita kipeästi jokainen uskovanen?


      • mieltä kirjoitti:

        "Luin tuota palstaa ja ilmeiseti siellä jotkut "johtajat" olivat kommentoineet tuota minua hämmästyttänyttä ja satuttanuttakin olevaa raasia: "Sinä tarvitset Jumalan valtakuntaa, mutta Jumalan valtakunta ei tarvitse sinua", pitkin selityksin."

        itse olet varsinaisesta asiasta? Tarvitsetko Jumalan valtakuntaa päästäksesi taivaaseen?

        tuo lause oli selitetty väärin. Jeesus tarvitsee, jokaista lastaan ja Jumalan valtakunnassa menee huonosti, kun yksikin hänen omansa luopuu...


      • kyllä kovasti kirjoitti:

        tuota fraasia. Eikö oikeaan Jumalan valtakunnan työhön tarvita kipeästi jokainen uskovanen?

        Nimenomaan,ja hyvä paimen jättää koko laumansa ja lähtee etsimään yhtä kadonnutta ja kun löytää taivaassa ja maanpäällä on valtava ilo.


      • Rekisteröinti kannattaa

        "Sinä tarvitset Jumalan valtakuntaa, mutta Jumalan valtakunta ei tarvitse sinua"

        Enpä ole tuollaista heittoa koskaan kuullut, ja on vaikea mennä arvioimaan, mitä sillä on tarkoitettu, kun se on näin irrallaan kontekstistaan, mutta heitän oman veikkaukseni. Ymmärrän tuon niin, että Jumalan lapsena ei voi elää Jumalan valtakunnan ulkopuolella, mutta toisaalta Jumalan valtakunta on ja pysyy olemassa, vaikka joku yksittäinen ihminen synnin pettämänä luopuisi uskostaan ja jättäisikin Jumalan valtakunnan. Toisin sanoen Jumalan valtakunta on olemassa täällä maan päällä meidän vuoksemme, mutta kuitenkin meistä ihmisistä riippumatta.


      • Rekisteröinti kannattaa kirjoitti:

        "Sinä tarvitset Jumalan valtakuntaa, mutta Jumalan valtakunta ei tarvitse sinua"

        Enpä ole tuollaista heittoa koskaan kuullut, ja on vaikea mennä arvioimaan, mitä sillä on tarkoitettu, kun se on näin irrallaan kontekstistaan, mutta heitän oman veikkaukseni. Ymmärrän tuon niin, että Jumalan lapsena ei voi elää Jumalan valtakunnan ulkopuolella, mutta toisaalta Jumalan valtakunta on ja pysyy olemassa, vaikka joku yksittäinen ihminen synnin pettämänä luopuisi uskostaan ja jättäisikin Jumalan valtakunnan. Toisin sanoen Jumalan valtakunta on olemassa täällä maan päällä meidän vuoksemme, mutta kuitenkin meistä ihmisistä riippumatta.

        On ihme jos et oo lausetta kuullut. Olen lauseesta puhunut monen VL:än kanssa ja myönsivät kuulleen.


      • Rekisteröinti kannattaa
        weha kirjoitti:

        On ihme jos et oo lausetta kuullut. Olen lauseesta puhunut monen VL:än kanssa ja myönsivät kuulleen.

        En ole kuullut, vaikka vuosikymmeniä olen vl-joukossa kulkenut. No, miltä selitykseni kuulosti? Miten itse ymmärrät/ymmärsit sen?


      • ojaan kaataa

        Mitä kertoo palstasta se, että vähänkin kriittiset kirjoitukset lukitaan tai siirretään piiloon?

        Ihmettelen myös niitä pitkiä selityksiä, mistä ei ymmärrä kuin sen, että niillä yritetään väkisin todistaa oma oppi oikeaksi, mitä hulluimmin perusteluin.

        Jotakin yhteistä on vl:lla ja poliitikoilla:)

        En ymmärrä kyllä tuota fraasia, vaikka kuinka yritän - sen tiedän, että koitetaan alistaa ja pelotella monenlaisilla sanonnoilla, että pysyisi kuuliaisena seurakunnalle. Se on kyllä suorastaan rikollista.


      • Rekisteröinti kannattaa kirjoitti:

        En ole kuullut, vaikka vuosikymmeniä olen vl-joukossa kulkenut. No, miltä selitykseni kuulosti? Miten itse ymmärrät/ymmärsit sen?

        jos et oo kuullut. Sitä on kommentoitu VL-palstalla.

        Selityksesi oliselitystä, jota voi ansiokkaasti harrastaa. mutta lauseen mukainen selitys on tuossa ylempänä:

        "tuo lause oli selitetty väärin. Jeesus tarvitsee, jokaista lastaan ja Jumalan valtakunnassa menee huonosti, kun yksikin hänen omansa luopuu..."


      • weha kirjoitti:

        jos et oo kuullut. Sitä on kommentoitu VL-palstalla.

        Selityksesi oliselitystä, jota voi ansiokkaasti harrastaa. mutta lauseen mukainen selitys on tuossa ylempänä:

        "tuo lause oli selitetty väärin. Jeesus tarvitsee, jokaista lastaan ja Jumalan valtakunnassa menee huonosti, kun yksikin hänen omansa luopuu..."

        varmaksi sanoa: "Siellä VL:issä, ei minua tarvittu".


      • Rekisteröinti kannattaa
        weha kirjoitti:

        jos et oo kuullut. Sitä on kommentoitu VL-palstalla.

        Selityksesi oliselitystä, jota voi ansiokkaasti harrastaa. mutta lauseen mukainen selitys on tuossa ylempänä:

        "tuo lause oli selitetty väärin. Jeesus tarvitsee, jokaista lastaan ja Jumalan valtakunnassa menee huonosti, kun yksikin hänen omansa luopuu..."

        "Sitä on kommentoitu VL-palstalla."

        En ole käynyt muilla vl-palstoilla kuin tällä, ja tälläkin melko satunnaisesti.

        "Selityksesi oliselitystä, jota voi ansiokkaasti harrastaa. mutta lauseen mukainen selitys on tuossa ylempänä: "tuo lause oli selitetty väärin. Jeesus tarvitsee, jokaista lastaan ja Jumalan valtakunnassa menee huonosti, kun yksikin hänen omansa luopuu...""

        Mutta eihän tuo minun selitykseni ole yhtään ristiriidassa tuon sinun selityksesi kanssa, jota pidän ihan totena: Raamatun mukaan "enkelit taivaassa iloitsevat" kun syntinen kääntyy, ja Jeesus itse opettaa Hyvästä Paimenesta, joka jättää lammaslaumansa etsiäkseen sitä yhtä kadonnutta lammasta. Mutta ikuinen Totuus, Jumalan sana pysyy, vaikka jokainen lammas yksitellen jättäisi lauman ja lähtisi omille teilleen. Näin se vain on; elävässä uskossa pysyäkseni minä tarvitsen Jumalan valtakuntaa ja seurakuntayhteyttä, mutta Jumalan valtakunta on edelleen, vaikka minä sieltä pois lähtisinkin. Ja niinhän se on, että Jumala ei koskaan lastaan hylkää, vaan ihminen itse synnin viettelemänä luopuu uskostaan ja ajautuu lammaslauman ulkopuolelle.

        Minä, vaikka en sinua Weha tunnekaan, rukoilen puolestasi, että Jumalan tahto saisi tapahtua sinunkin kohdallasi. Kaikkea hyvää ja Jumalan siunausta elämääsi!


      • weha kirjoitti:

        varmaksi sanoa: "Siellä VL:issä, ei minua tarvittu".

        astunut siellä liian isoille varpaille? Kaikki muodollisuudet ja sisäinen hierarkia on syytä tuntea tarkkaan, jos aikoo saada siellä omia ajatuksiaan kuuluville. Ei sisälle yhteisöön tulla niinkuin tallin ovesta varsinkaan, jos on tulossa muun herätysliikkeen piiristä.


      • Rekisteröinti kannattaa kirjoitti:

        "Sitä on kommentoitu VL-palstalla."

        En ole käynyt muilla vl-palstoilla kuin tällä, ja tälläkin melko satunnaisesti.

        "Selityksesi oliselitystä, jota voi ansiokkaasti harrastaa. mutta lauseen mukainen selitys on tuossa ylempänä: "tuo lause oli selitetty väärin. Jeesus tarvitsee, jokaista lastaan ja Jumalan valtakunnassa menee huonosti, kun yksikin hänen omansa luopuu...""

        Mutta eihän tuo minun selitykseni ole yhtään ristiriidassa tuon sinun selityksesi kanssa, jota pidän ihan totena: Raamatun mukaan "enkelit taivaassa iloitsevat" kun syntinen kääntyy, ja Jeesus itse opettaa Hyvästä Paimenesta, joka jättää lammaslaumansa etsiäkseen sitä yhtä kadonnutta lammasta. Mutta ikuinen Totuus, Jumalan sana pysyy, vaikka jokainen lammas yksitellen jättäisi lauman ja lähtisi omille teilleen. Näin se vain on; elävässä uskossa pysyäkseni minä tarvitsen Jumalan valtakuntaa ja seurakuntayhteyttä, mutta Jumalan valtakunta on edelleen, vaikka minä sieltä pois lähtisinkin. Ja niinhän se on, että Jumala ei koskaan lastaan hylkää, vaan ihminen itse synnin viettelemänä luopuu uskostaan ja ajautuu lammaslauman ulkopuolelle.

        Minä, vaikka en sinua Weha tunnekaan, rukoilen puolestasi, että Jumalan tahto saisi tapahtua sinunkin kohdallasi. Kaikkea hyvää ja Jumalan siunausta elämääsi!

        Palaa en entiseen. Tuollaisten väärien raasien laitto on ihan turhaa ja se kuuluu näin oikein:

        "Jeesus tarvitsee, jokaista lastaan ja Jumalan valtakunnassa menee huonosti, kun yksikin hänen omansa luopuu..."


      • Joosua kirjoitti:

        astunut siellä liian isoille varpaille? Kaikki muodollisuudet ja sisäinen hierarkia on syytä tuntea tarkkaan, jos aikoo saada siellä omia ajatuksiaan kuuluville. Ei sisälle yhteisöön tulla niinkuin tallin ovesta varsinkaan, jos on tulossa muun herätysliikkeen piiristä.

        Jouti sitten poiskin; Palaa en entiseen.


      • kenties halunnut
        weha kirjoitti:

        varmaksi sanoa: "Siellä VL:issä, ei minua tarvittu".

        päästä saarnaamaan yli seurakunnan?

        Intoa sinulta ei tietysti olisi puuttunut, mutta olisiko sitä ollut taidon jälkeen, kuten

        Room. 10:2
           
        Sillä minä annan heille todistuksen, että heillä on kiivaus Jumalan puoleen, mutta ei taidon jälkeen.


      • olet keksinyt
        weha kirjoitti:

        Palaa en entiseen. Tuollaisten väärien raasien laitto on ihan turhaa ja se kuuluu näin oikein:

        "Jeesus tarvitsee, jokaista lastaan ja Jumalan valtakunnassa menee huonosti, kun yksikin hänen omansa luopuu..."

        ihan oman "raasin""Jeesus tarvitsee, jokaista lastaan ja Jumalan valtakunnassa menee huonosti, kun yksikin hänen omansa luopuu..."

        Jumalanvaltakunnalla ei mene huonosti,vaan sen sisällä elää ja vaikuttaa Pyhä Henki, joka opettaa kaikki jumalattomat menot hylkäämään ...


      • se on pelotella
        ojaan kaataa kirjoitti:

        Mitä kertoo palstasta se, että vähänkin kriittiset kirjoitukset lukitaan tai siirretään piiloon?

        Ihmettelen myös niitä pitkiä selityksiä, mistä ei ymmärrä kuin sen, että niillä yritetään väkisin todistaa oma oppi oikeaksi, mitä hulluimmin perusteluin.

        Jotakin yhteistä on vl:lla ja poliitikoilla:)

        En ymmärrä kyllä tuota fraasia, vaikka kuinka yritän - sen tiedän, että koitetaan alistaa ja pelotella monenlaisilla sanonnoilla, että pysyisi kuuliaisena seurakunnalle. Se on kyllä suorastaan rikollista.

        ja alistaa. Pian käy niin, ettei ole talkoolaisia ja laajennuksien maksajia, jos rivi-vl:t alkavat ajatella omilla aivoillaan.


      • Kempelainen
        mieltä kirjoitti:

        "Luin tuota palstaa ja ilmeiseti siellä jotkut "johtajat" olivat kommentoineet tuota minua hämmästyttänyttä ja satuttanuttakin olevaa raasia: "Sinä tarvitset Jumalan valtakuntaa, mutta Jumalan valtakunta ei tarvitse sinua", pitkin selityksin."

        itse olet varsinaisesta asiasta? Tarvitsetko Jumalan valtakuntaa päästäksesi taivaaseen?

        >>"Ja kun fariseukset kysyivät Häneltä, milloin Jumalan valtakunta oli tuleva, vastasi Hän heille ja sanoi: 'Ei Jumalan valtakunta tule nähtävällä tavalla, eikä voida sanoa: 'Katso, täällä se on', tahi: 'Tuolla'; sillä katso, Jumalan valtakunta on sisällisesti teissä." Luuk.17:20-21Jumalaan Valtakuntaa, tottakin, sehän tulee ihmisen sydämeen jo uskon kautta ja se on mikä meitä yhdistää, VL, kirkko ja muut pienet lahkot, kuten Hellänalaisuus, joita on n. 850 miljoonaa. Eli 1000 kertaa VL;ien määrä ja ympäri maailmaa.


      • pakkula
        Rekisteröinti kannattaa kirjoitti:

        "Sinä tarvitset Jumalan valtakuntaa, mutta Jumalan valtakunta ei tarvitse sinua"

        Enpä ole tuollaista heittoa koskaan kuullut, ja on vaikea mennä arvioimaan, mitä sillä on tarkoitettu, kun se on näin irrallaan kontekstistaan, mutta heitän oman veikkaukseni. Ymmärrän tuon niin, että Jumalan lapsena ei voi elää Jumalan valtakunnan ulkopuolella, mutta toisaalta Jumalan valtakunta on ja pysyy olemassa, vaikka joku yksittäinen ihminen synnin pettämänä luopuisi uskostaan ja jättäisikin Jumalan valtakunnan. Toisin sanoen Jumalan valtakunta on olemassa täällä maan päällä meidän vuoksemme, mutta kuitenkin meistä ihmisistä riippumatta.

        Jo kymmeniä, kenties toista sataakin vuotta sitten päivän valon nähneelle sanonnalle.

        Jeesuskin puhui vertauksilla, miksi meidän ei saisi sellaisia käyttää? Kysyn tätä kaikilta, mutta erityisesti sanontaan loukkautuneilta.


      • pakkula
        pakkula kirjoitti:

        Jo kymmeniä, kenties toista sataakin vuotta sitten päivän valon nähneelle sanonnalle.

        Jeesuskin puhui vertauksilla, miksi meidän ei saisi sellaisia käyttää? Kysyn tätä kaikilta, mutta erityisesti sanontaan loukkautuneilta.

        Vertausta voi ilmaista tarkemminkin:

        Jeesus puhui viinipuusta ja sen oksista. Meillä Suomessa ei ole viinipuita, mutta muita puita on, sekä metsän puita, että kasvitarhan hedelmäpuita ja marjapensaita. Metsän miehenä olen nähnyt lukemattomat kerrat, miten esimerkiksi talven lumikasa on painollaan katkaissut ja pudottanut joskus vahvankin oksan maahan. Katkenneena ja pudonneena se oksa ei kovin kauan viheriöi, vaan muutaman helteisen päivän kuluttua esimerkiksi männyn neulaset ruskettuvat, kohta erilaiset toukat valtaavat katkenneen oksan kuoren, neulaset irtoavat ja oksa kuivuu. Ei siinä kuivuneessa oksassa ole enää elämää, mutta niissä monissa hennommissa ja heikommissa oksissa, jotka ovat taipuneet painon alla ja joista lumikuorma on pudonnut pois, viheriöivät edelleen. Irronneen oksan kohdalle puuhun jää haava, joka ajan kuluessa täyttyy pihkalla ja vähitellen siihen kasvaa kyljestymä ja uusi kuori. Puu siis jatkaa elämäänsä, vaikka yksi tai useampi sen oksista olisi pudonnut ja kuollut. Oksa siis tarvitsee elääkseen puuta ja runkoa, mutta puu ei tarvitse välttämättä yhtä erillistä oksaansa, vaikka sairastaakin sen irrottua ja pudottua.

        Samalla tavalla Jumalan valtakunnassa surraan ja itketään jokaisen pois lähteneen lapsen lähtöä, Valtakunta pysyy kuitenkin voimissaan, se jatkaa edelleen armon ja anteeksi antamuksen valtakuntana, jossa synti sanotaan synniksi, mutta armo myös aina Jumalan armoksi.


      • pakkula
        weha kirjoitti:

        Palaa en entiseen. Tuollaisten väärien raasien laitto on ihan turhaa ja se kuuluu näin oikein:

        "Jeesus tarvitsee, jokaista lastaan ja Jumalan valtakunnassa menee huonosti, kun yksikin hänen omansa luopuu..."

        Viestisi on jo lähellä sitä lankeamattomuuden oppia, jota vastaan olet aikaisemmin kirjoittanut.

        En kuitenkaan aio täällä jäädä väittelemään asioista. Vastasin muutaman kerran, kun muuten satuin tänne vilkaisemaan sähköpostia katsoakseni.


      • vl myös
        weha kirjoitti:

        Palaa en entiseen. Tuollaisten väärien raasien laitto on ihan turhaa ja se kuuluu näin oikein:

        "Jeesus tarvitsee, jokaista lastaan ja Jumalan valtakunnassa menee huonosti, kun yksikin hänen omansa luopuu..."

        Olemme monet monet kerrat lukeneet sinun kirjoituksiasi ,suoraan Raamatulla selitettyjä,raittiisti Jumalan Sanaan vetoavia,ihmetellen täytyy lukea nyt tätä.
        Näinhän se Jumalan Sana sanoo ,jos vanhurskas luopuu hänen vanhurskaudestaan, ei hänen vanhurskauttaan sen enempi muisteta.....Se siirto on kertakaikkinen....merkit viittaa,että sinusta tulee nyt " pureva koira".Varo kuitenkin katkomasta kaikkia siltoja takanasi,voit pian joskus tarvita paluutietä.


      • Emmalia.
        vl myös kirjoitti:

        Olemme monet monet kerrat lukeneet sinun kirjoituksiasi ,suoraan Raamatulla selitettyjä,raittiisti Jumalan Sanaan vetoavia,ihmetellen täytyy lukea nyt tätä.
        Näinhän se Jumalan Sana sanoo ,jos vanhurskas luopuu hänen vanhurskaudestaan, ei hänen vanhurskauttaan sen enempi muisteta.....Se siirto on kertakaikkinen....merkit viittaa,että sinusta tulee nyt " pureva koira".Varo kuitenkin katkomasta kaikkia siltoja takanasi,voit pian joskus tarvita paluutietä.

        "Olemme monet monet kerrat lukeneet sinun kirjoituksiasi ,suoraan Raamatulla selitettyjä,raittiisti Jumalan Sanaan vetoavia,ihmetellen täytyy lukea nyt tätä."

        Oletat, että Weha lopettaa Jumalan Sanasta kirjoittelun jos hän on jättänyt vl-liikkeen?

        Eihän tuota tarvitse ihmetellä, Weha voi edelleen kirjoittaa Jumalan Sanasta raittiisti vaikka vl-liikkeen onkin taakseen jättänyt. Ei se Jumalan Sanasta kertominen ole vain vl-ihmisten oikeus, Jumalan Sanaa saavat muutkin uskovaiset tuoda esille. Voit ihan huoletta jatkossakin lukea Wehan kirjoituksia jos kerran pidät niitä raittiina ja Raamatullisina.


      • En ymmärrä
        vl myös kirjoitti:

        Olemme monet monet kerrat lukeneet sinun kirjoituksiasi ,suoraan Raamatulla selitettyjä,raittiisti Jumalan Sanaan vetoavia,ihmetellen täytyy lukea nyt tätä.
        Näinhän se Jumalan Sana sanoo ,jos vanhurskas luopuu hänen vanhurskaudestaan, ei hänen vanhurskauttaan sen enempi muisteta.....Se siirto on kertakaikkinen....merkit viittaa,että sinusta tulee nyt " pureva koira".Varo kuitenkin katkomasta kaikkia siltoja takanasi,voit pian joskus tarvita paluutietä.

        tarvitsisi paluutien vl-herätysliikkeen Raamatun vastaisten pimeyden oppien pariin, jos on sieltä onnistunut pääsemään irti?


      • selityksessä
        pakkula kirjoitti:

        Vertausta voi ilmaista tarkemminkin:

        Jeesus puhui viinipuusta ja sen oksista. Meillä Suomessa ei ole viinipuita, mutta muita puita on, sekä metsän puita, että kasvitarhan hedelmäpuita ja marjapensaita. Metsän miehenä olen nähnyt lukemattomat kerrat, miten esimerkiksi talven lumikasa on painollaan katkaissut ja pudottanut joskus vahvankin oksan maahan. Katkenneena ja pudonneena se oksa ei kovin kauan viheriöi, vaan muutaman helteisen päivän kuluttua esimerkiksi männyn neulaset ruskettuvat, kohta erilaiset toukat valtaavat katkenneen oksan kuoren, neulaset irtoavat ja oksa kuivuu. Ei siinä kuivuneessa oksassa ole enää elämää, mutta niissä monissa hennommissa ja heikommissa oksissa, jotka ovat taipuneet painon alla ja joista lumikuorma on pudonnut pois, viheriöivät edelleen. Irronneen oksan kohdalle puuhun jää haava, joka ajan kuluessa täyttyy pihkalla ja vähitellen siihen kasvaa kyljestymä ja uusi kuori. Puu siis jatkaa elämäänsä, vaikka yksi tai useampi sen oksista olisi pudonnut ja kuollut. Oksa siis tarvitsee elääkseen puuta ja runkoa, mutta puu ei tarvitse välttämättä yhtä erillistä oksaansa, vaikka sairastaakin sen irrottua ja pudottua.

        Samalla tavalla Jumalan valtakunnassa surraan ja itketään jokaisen pois lähteneen lapsen lähtöä, Valtakunta pysyy kuitenkin voimissaan, se jatkaa edelleen armon ja anteeksi antamuksen valtakuntana, jossa synti sanotaan synniksi, mutta armo myös aina Jumalan armoksi.

        on yksi heikko kohta, johon koko selitys kaatuu. Jos sahaat elävästä puusta kaikki oksat pois sitä mukaa kuin niitä ehkä ilmaantuu, puu kuolee. Puu ei pysty elämään ilman oksiaan.
        Jos viimeinenkin uskovainen luopuu uskostaan, ei maan päällä enää ole Jumalan valtakuntaa.

        On käsittämätöntä lyhytnäköisyyttä tuollainen yksittäisen uskovaisen merkityksen vähättely. Jokainen uskovainen on kullanarvoinen, koska hän kantaa täällä maan päällä Jumalan tulta. Entä jos se sammuisi? Olisiko se silti löydettävissä raamatun avulla (jos ei sitäkin olisi hävitetty tarpeettomana)? Ei olisi löydettävissä ainakaan vl-opin mukaan.


      • selityksessä kirjoitti:

        on yksi heikko kohta, johon koko selitys kaatuu. Jos sahaat elävästä puusta kaikki oksat pois sitä mukaa kuin niitä ehkä ilmaantuu, puu kuolee. Puu ei pysty elämään ilman oksiaan.
        Jos viimeinenkin uskovainen luopuu uskostaan, ei maan päällä enää ole Jumalan valtakuntaa.

        On käsittämätöntä lyhytnäköisyyttä tuollainen yksittäisen uskovaisen merkityksen vähättely. Jokainen uskovainen on kullanarvoinen, koska hän kantaa täällä maan päällä Jumalan tulta. Entä jos se sammuisi? Olisiko se silti löydettävissä raamatun avulla (jos ei sitäkin olisi hävitetty tarpeettomana)? Ei olisi löydettävissä ainakaan vl-opin mukaan.

        Jumalan valtakunta voi aina huonosti, kun yksikin luopuu uskostaan. Niinhän se hyvä Paimen jätti koko laumansa erämaahan ja lähti etsimään sitä yhtä kadonnutta. Niin tärkeä on yksikin uskovainen.


      • olet keksinyt kirjoitti:

        ihan oman "raasin""Jeesus tarvitsee, jokaista lastaan ja Jumalan valtakunnassa menee huonosti, kun yksikin hänen omansa luopuu..."

        Jumalanvaltakunnalla ei mene huonosti,vaan sen sisällä elää ja vaikuttaa Pyhä Henki, joka opettaa kaikki jumalattomat menot hylkäämään ...

        "Jeesus tarvitsee, jokaista lastaan ja Jumalan valtakunnassa menee huonosti, kun yksikin hänen omansa luopuu..."

        " Hyvä Paimenhan jätti koko laumansa erämaahan ja lähti etsimään yhtä kadonnutta. Tästähän todistaa sekin, kun taivaassa ja maanpäällä on suru"


      • vähin veljenne
        weha kirjoitti:

        Jumalan valtakunta voi aina huonosti, kun yksikin luopuu uskostaan. Niinhän se hyvä Paimen jätti koko laumansa erämaahan ja lähti etsimään sitä yhtä kadonnutta. Niin tärkeä on yksikin uskovainen.

        Tuon logiikan mukaan Jumalan valtakunnalla menee aina huonosti. Ainahan on niitä, jotka jättävät Jumalan valtakunnan. Onko siis Paimen aina hakemassa niitä eksyneitä ja lampaat odottavat huonovointisena aitauksessaan ilman ruokaa ja huolenpitoa? Vai onko niin, että on äärimmäisen harvinaista, että joku oikeasti jättää Jumalan valtakunnan?


      • vähin veljenne kirjoitti:

        Tuon logiikan mukaan Jumalan valtakunnalla menee aina huonosti. Ainahan on niitä, jotka jättävät Jumalan valtakunnan. Onko siis Paimen aina hakemassa niitä eksyneitä ja lampaat odottavat huonovointisena aitauksessaan ilman ruokaa ja huolenpitoa? Vai onko niin, että on äärimmäisen harvinaista, että joku oikeasti jättää Jumalan valtakunnan?

        tuossa merkityksessä, on monasti surua Jumalan valtakunnassa. Tämä on Raamatun oma opetus.


      • Jo on
        vl myös kirjoitti:

        Olemme monet monet kerrat lukeneet sinun kirjoituksiasi ,suoraan Raamatulla selitettyjä,raittiisti Jumalan Sanaan vetoavia,ihmetellen täytyy lukea nyt tätä.
        Näinhän se Jumalan Sana sanoo ,jos vanhurskas luopuu hänen vanhurskaudestaan, ei hänen vanhurskauttaan sen enempi muisteta.....Se siirto on kertakaikkinen....merkit viittaa,että sinusta tulee nyt " pureva koira".Varo kuitenkin katkomasta kaikkia siltoja takanasi,voit pian joskus tarvita paluutietä.

        nimitykset!

        Se on sitä vl-rakkautta ...


      • vl myös kirjoitti:

        Olemme monet monet kerrat lukeneet sinun kirjoituksiasi ,suoraan Raamatulla selitettyjä,raittiisti Jumalan Sanaan vetoavia,ihmetellen täytyy lukea nyt tätä.
        Näinhän se Jumalan Sana sanoo ,jos vanhurskas luopuu hänen vanhurskaudestaan, ei hänen vanhurskauttaan sen enempi muisteta.....Se siirto on kertakaikkinen....merkit viittaa,että sinusta tulee nyt " pureva koira".Varo kuitenkin katkomasta kaikkia siltoja takanasi,voit pian joskus tarvita paluutietä.

        tekstit ovat hyvin ihmeellisiä...kyllä ne sillat on katkottu sieltä vl-liikkkeestä päin. Näin näen asin, ihan rehdisti...


      • Ihmettelijä,,-
        vl myös kirjoitti:

        Olemme monet monet kerrat lukeneet sinun kirjoituksiasi ,suoraan Raamatulla selitettyjä,raittiisti Jumalan Sanaan vetoavia,ihmetellen täytyy lukea nyt tätä.
        Näinhän se Jumalan Sana sanoo ,jos vanhurskas luopuu hänen vanhurskaudestaan, ei hänen vanhurskauttaan sen enempi muisteta.....Se siirto on kertakaikkinen....merkit viittaa,että sinusta tulee nyt " pureva koira".Varo kuitenkin katkomasta kaikkia siltoja takanasi,voit pian joskus tarvita paluutietä.

        "Varo kuitenkin katkomasta kaikkia siltoja takanasi,voit pian joskus tarvita paluutietä. " (ed. viesti)


        Tuosta jos mistä, näkyy kirkkaasti se ihmiskeskeinen ja omahyväinen ajatusmaailma mikä vanhoillislestadiolaisuudessa on;

        Kyllä se asia kuulkaa on niinpäin että vaikkahan ihmnen katkoisi kaikki siltansa niin Jumala ei niitä katko vaan niinkauan kuin on elämää, on aina armoakin jäljellä eli sillat on sinnepäin käytettävissä!

        Ei se kuulkaa niin ole että jos teidät lestadiolaiset nyt suututtaa joku joka tieistä on eronnut tai eroamassa niin te seisoisitte siellä portinvartijoina siltojen pielissä ja muistelisitte jotta tämäkin se taisi jo polttaa kaikki siltansa (=suututti meidät) ja sitten uhkaillaan että jos et ole siipiäsi myöten niin voi olla ettei me sinulle paluuta annetakkaan...

        Voi hyvä Jumala kuinka itsekeskeistä ja omahyväistä ajattelua!

        JOS teillä reppanoilla olisi edes hitunenkin oikeaa Jumalan henkeä ja tuntisitte sitä armoa joka evankeliumista tulee, ette ikipäivänä tuollaisia uhkailuja suustanne päästäisi vaan aina olisitte ilman muuta tervetulleeksi toivottamaan kaikki sillat polttaneetkin takaisin mikäli vaan itse haluavat tulla! Ei oikeat kristityt seisoskele muistelemassa toisten tekemiä virheitä eikä varsinkaan puhu tuollaisia, sehän oli puhdasta uhkailua että jos nyt et ole ihmisiksi niin voidaan sinulta pian pidättää paluukin...

        Pirun kätyreitä te tuollaiset lestadiolaiset olette ja ainakin omahyväisimpiä ilkiöitä mitä maa päällään kantaa ettekä kuunaan ole tunteneet oikeata evankeliumia ettekä sen voimaa ja mitä se tarkoittaa! Onneksi ainakaan tuollaiset ihmiset eivät viimeisenä päivänä seiso siellä porteilla eivätkä seiso nytkään vaikka jotkut sellaisia suuressa mahtavuudessaan kuvittelevatkin.


      • Ihmettelijä,,- kirjoitti:

        "Varo kuitenkin katkomasta kaikkia siltoja takanasi,voit pian joskus tarvita paluutietä. " (ed. viesti)


        Tuosta jos mistä, näkyy kirkkaasti se ihmiskeskeinen ja omahyväinen ajatusmaailma mikä vanhoillislestadiolaisuudessa on;

        Kyllä se asia kuulkaa on niinpäin että vaikkahan ihmnen katkoisi kaikki siltansa niin Jumala ei niitä katko vaan niinkauan kuin on elämää, on aina armoakin jäljellä eli sillat on sinnepäin käytettävissä!

        Ei se kuulkaa niin ole että jos teidät lestadiolaiset nyt suututtaa joku joka tieistä on eronnut tai eroamassa niin te seisoisitte siellä portinvartijoina siltojen pielissä ja muistelisitte jotta tämäkin se taisi jo polttaa kaikki siltansa (=suututti meidät) ja sitten uhkaillaan että jos et ole siipiäsi myöten niin voi olla ettei me sinulle paluuta annetakkaan...

        Voi hyvä Jumala kuinka itsekeskeistä ja omahyväistä ajattelua!

        JOS teillä reppanoilla olisi edes hitunenkin oikeaa Jumalan henkeä ja tuntisitte sitä armoa joka evankeliumista tulee, ette ikipäivänä tuollaisia uhkailuja suustanne päästäisi vaan aina olisitte ilman muuta tervetulleeksi toivottamaan kaikki sillat polttaneetkin takaisin mikäli vaan itse haluavat tulla! Ei oikeat kristityt seisoskele muistelemassa toisten tekemiä virheitä eikä varsinkaan puhu tuollaisia, sehän oli puhdasta uhkailua että jos nyt et ole ihmisiksi niin voidaan sinulta pian pidättää paluukin...

        Pirun kätyreitä te tuollaiset lestadiolaiset olette ja ainakin omahyväisimpiä ilkiöitä mitä maa päällään kantaa ettekä kuunaan ole tunteneet oikeata evankeliumia ettekä sen voimaa ja mitä se tarkoittaa! Onneksi ainakaan tuollaiset ihmiset eivät viimeisenä päivänä seiso siellä porteilla eivätkä seiso nytkään vaikka jotkut sellaisia suuressa mahtavuudessaan kuvittelevatkin.

        "Varo kuitenkin katkomasta kaikkia siltoja takanasi,voit pian joskus tarvita paluutietä.

        -tämä on aikamoista uhkailua...


      • Emmalia.
        weha kirjoitti:

        "Varo kuitenkin katkomasta kaikkia siltoja takanasi,voit pian joskus tarvita paluutietä.

        -tämä on aikamoista uhkailua...

        "Varo kuitenkin katkomasta kaikkia siltoja takanasi,voit pian joskus tarvita paluutietä."

        Tässä keskustelussa tosiaankin vl-ihminen toteaa sinulle, että siltoja ei saisi katkoa takanaan saatat joskus tarvita paluutietä, olet tehnyt nyt tehnyt tavallaan jonkinlaisen parannuksen kun olet vl-liikkeestä lähtenyt.

        Mutta sitten taas liittyessäsi vl-liikkeeseen sinun pitäisi katkaista KAIKKI sillat takanasi, se tulee esiin tuolta toisesta keskustelusta jossa kirjoittaja todennäköisesti myös on vl-ihminen.

        "Kun parannuksen tekee, se pitäis jättää se KAIKKI entinen ja sieltä ei sais mitään ottaa mukaan kun tulee Jumalan valtakuntaan."

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000490&posting=22000000030219748

        Ossatko selittää, että miksi vl-liikkeessä on kanhdenlaista käsitystä asiasta? Kun sieltä lähtee pois, kehoitetaan ettei siltoja kannata katkoa menneeseen koska saattaa tarvita paluutietä.

        Mutta sitten taas liittyessään vl-liikkeeseen pitäisi katkaista ne sillat sinne menneeseen, ja ihmiseltä suljetaan paluutie. Ei ole enään paluuta entiseen.


      • selitys
        selityksessä kirjoitti:

        on yksi heikko kohta, johon koko selitys kaatuu. Jos sahaat elävästä puusta kaikki oksat pois sitä mukaa kuin niitä ehkä ilmaantuu, puu kuolee. Puu ei pysty elämään ilman oksiaan.
        Jos viimeinenkin uskovainen luopuu uskostaan, ei maan päällä enää ole Jumalan valtakuntaa.

        On käsittämätöntä lyhytnäköisyyttä tuollainen yksittäisen uskovaisen merkityksen vähättely. Jokainen uskovainen on kullanarvoinen, koska hän kantaa täällä maan päällä Jumalan tulta. Entä jos se sammuisi? Olisiko se silti löydettävissä raamatun avulla (jos ei sitäkin olisi hävitetty tarpeettomana)? Ei olisi löydettävissä ainakaan vl-opin mukaan.

        avaa ainakin minulle eri näköaloja: ensinnäkin puu sairasti oksan katkeamista, siihen tuli arpi ja toiseksi raamatun lopulla kerrotaan "todella paljaasta puusta" eli löytyneekö enään elävää uskoa? Eli vähättelystä ei mielestäni ollut kysymys ja nyt Te, jotka rauhoittelette wehaa, teettekö Te hänelle hyvän palveluksen? Olisiko sittenkin parempi kiinnittyä takaisin elävään viinipuuhun - mielestäni kyllä!


      • kicki,
        pakkula kirjoitti:

        Viestisi on jo lähellä sitä lankeamattomuuden oppia, jota vastaan olet aikaisemmin kirjoittanut.

        En kuitenkaan aio täällä jäädä väittelemään asioista. Vastasin muutaman kerran, kun muuten satuin tänne vilkaisemaan sähköpostia katsoakseni.

        että Weha on kieltänyt uskon. Se oli liian järkyttävää, tuntui että ei voi olla totta, ei alkuunkaan.

        Miten hän, joka niin ymmärsi kirkkasti ennen asiat?

        Itse tunnen itseni niin heikoksi monesti, että minusta vois sitä ennemmin ajatella.

        Itsekin ihmettelen, että miten olen selvinnyt kaikkien eri vaiheiden läpi elämässä.

        Ja se on vielä kaikista suurn ihme, että olen vielä tänä päivänä säilynyt uskomassa.


      • Emmalia.
        selitys kirjoitti:

        avaa ainakin minulle eri näköaloja: ensinnäkin puu sairasti oksan katkeamista, siihen tuli arpi ja toiseksi raamatun lopulla kerrotaan "todella paljaasta puusta" eli löytyneekö enään elävää uskoa? Eli vähättelystä ei mielestäni ollut kysymys ja nyt Te, jotka rauhoittelette wehaa, teettekö Te hänelle hyvän palveluksen? Olisiko sittenkin parempi kiinnittyä takaisin elävään viinipuuhun - mielestäni kyllä!

        "Olisiko sittenkin parempi kiinnittyä takaisin elävään viinipuuhun - mielestäni kyllä!"

        Tekikin niin, kiinnitti itsensä takaisin elävään viinipuuhun erotessaan vl-liikkeestä. Uskostaan hän on tuskin luopunut, mutta olisiko Wehan uskonsiemen kadonnut jos hän olisikin juurruttanut itsensä vl-liikkeeseen, ja alkanut noudattamaan niitä vl-oppeja.

        Jumala huolehtii omistaan, ja auttaa ymmrtämään asioita, ei Hän helposti luovu heistä joilla on uskoa edes sen siemenen verran. Siitä pienestä siemenestä saattaa kasvaa vielä joskus hyvä puu joka tuottaa hyvää hedelmää.


      • nimenomaan
        selitys kirjoitti:

        avaa ainakin minulle eri näköaloja: ensinnäkin puu sairasti oksan katkeamista, siihen tuli arpi ja toiseksi raamatun lopulla kerrotaan "todella paljaasta puusta" eli löytyneekö enään elävää uskoa? Eli vähättelystä ei mielestäni ollut kysymys ja nyt Te, jotka rauhoittelette wehaa, teettekö Te hänelle hyvän palveluksen? Olisiko sittenkin parempi kiinnittyä takaisin elävään viinipuuhun - mielestäni kyllä!

        vähättelystä on kysymys, kun sanotaan, että 'Jumalan valtakunta ei tarvitse sinua, mutta sinä tarvitset Jumalan valtakuntaa'.
        Senhän myönnät tuossa itsekin, kun puhut 'todella paljaasta puusta', eli siitä mahdollisuudesta, että uskovaisia ei enää olekaan maailmassa. Siis koska oksia ei ole tarvittu, ne ovat saaneet kuolla pois. Sitten ei ole enää elävää puutakaan.


      • kerroin
        nimenomaan kirjoitti:

        vähättelystä on kysymys, kun sanotaan, että 'Jumalan valtakunta ei tarvitse sinua, mutta sinä tarvitset Jumalan valtakuntaa'.
        Senhän myönnät tuossa itsekin, kun puhut 'todella paljaasta puusta', eli siitä mahdollisuudesta, että uskovaisia ei enää olekaan maailmassa. Siis koska oksia ei ole tarvittu, ne ovat saaneet kuolla pois. Sitten ei ole enää elävää puutakaan.

        vain, mitä raamatussa kerrotaan lopun ajasta: "löytyneekö enään elävää uskoa?"
        Ja jotenkin vain on sellainen tunne sisimmässäni, että useissa kannanotoissa revitään elävää uskoa pois - rakentavia kannanottoja on vähemmän.


      • noinko huojuva

        oli sinun uskosi? Sielunvihollinen petti sinut, ja siitä mistä aita oli matalin hyökkäsi kimppuusi.

        Joskus tuntui,kun kirjoituksiasi luki, niin niissä oli suolaa ja pippuria liiankin kanssa,ja menit vielä muiden suuntien palstoille härnäämään omalla erinomaisuudellasi.

        Tässä kävi nyt näin,että ylpeys johti lankeemukseen.
        Mutta ettei sinun siellä tuhlaajapojan reissullasi tarvitsisi mennä liian pitkälle, niin älä enempää tärvää jälkiäsi, sillä oletko varma että armonaikaa annetaan palataksesi Isän kotiin.

        Tämä on elämän ja kuoleman kysymys, valitse siis elämä, äläkä paaduta tuntoasi.

        Sinun ylpeytesi estää nyt sitä tunnustamasta että olet sielunvihollisen petoksen uhriksi joutunut.

        Mutta kun yksin yövuoteella punnitset asioita, niin kumpi on sinulle tärkeämpää,; hetken hurma maailmassa, vai iankaikkinen elämä Taivaassa?


      • noinko huojuva kirjoitti:

        oli sinun uskosi? Sielunvihollinen petti sinut, ja siitä mistä aita oli matalin hyökkäsi kimppuusi.

        Joskus tuntui,kun kirjoituksiasi luki, niin niissä oli suolaa ja pippuria liiankin kanssa,ja menit vielä muiden suuntien palstoille härnäämään omalla erinomaisuudellasi.

        Tässä kävi nyt näin,että ylpeys johti lankeemukseen.
        Mutta ettei sinun siellä tuhlaajapojan reissullasi tarvitsisi mennä liian pitkälle, niin älä enempää tärvää jälkiäsi, sillä oletko varma että armonaikaa annetaan palataksesi Isän kotiin.

        Tämä on elämän ja kuoleman kysymys, valitse siis elämä, äläkä paaduta tuntoasi.

        Sinun ylpeytesi estää nyt sitä tunnustamasta että olet sielunvihollisen petoksen uhriksi joutunut.

        Mutta kun yksin yövuoteella punnitset asioita, niin kumpi on sinulle tärkeämpää,; hetken hurma maailmassa, vai iankaikkinen elämä Taivaassa?

        seurakuntasi kiellä täällä olemasta?


      • kieltänyt
        weha kirjoitti:

        seurakuntasi kiellä täällä olemasta?

        Olet sinä kyllä oikea "takinkääntäjä"
        Muistatkos kun uhosit täällä vielä viime talvena ja nyt olet puremassa. Et sinä ole mies etkä mikään.


      • löytyi, käyhän itsekkin vil...
        kieltänyt kirjoitti:

        Olet sinä kyllä oikea "takinkääntäjä"
        Muistatkos kun uhosit täällä vielä viime talvena ja nyt olet puremassa. Et sinä ole mies etkä mikään.

           Rukouksesta, hellarineidille
        Kirjoittanut: weha 13.7.2006 klo 01.12

           Kerrot tuolla ja jokin muukin kaltaisesi, useasti rukoilevasi minun puolesta, että vapautuisin Vl-opista, ihmiskieltä käyttäen.

        Mainostatko tällä itseäsi? Kuulostaa ihan krokotiilin rukousmainonnalle. Ensin kirjoitat pahaa ja kirjoitat loppuun: "rukoilen puolestasi tai siunausta": Tää on tyypillistä lahkolaistoimintaa tälläkin palstalla ja sitten röyhistellään rakkausella. Teette ja käytätte Raamattua muutenkin väärin, kun väitätte, ettei Raamattua voi ymmärtää.
        Sun ja teidän on turha rukoilla, koska Raamattu on puolellellani, eli sodit tutkainta vastaan. Pyhä Henki on kotiopettaja, kaikilla Jumalan lapsilla.

        Olen varmaan kertonutkin kun olin vielä ulkopuolella Jumalan valtakunnan, niin olin nokialla, jossa tämä pääasissa ns.vapaiden suuntien joukko, Koiviston johdolla rukoili, että Jumala tekisi töitä VL:ssä, ja tekisi heistä ekuneemisia. Tämä oli rukouksen tarkoitus. Nyt olen saanut kuitenkin Jumalan valtakuntaan tulla sisälle, parannuksen armon kautta, niin nämä asiat avautuvat sisältäpäin. Sitten sain siellä profetian, että Jumala tulee käyttämään minua suuresti. No Jumala käyttää elävässä uskossa omiaan, että nuo väärät uskot ja profetiat ovat taakse jäänyttä elämää ja

        Palaa
        en
        entiseen.


      • Piia vl
        weha kirjoitti:

        Nimenomaan,ja hyvä paimen jättää koko laumansa ja lähtee etsimään yhtä kadonnutta ja kun löytää taivaassa ja maanpäällä on valtava ilo.

        Mitä sä tarkoitat?
        Ai että säkö olisit se kadonnut lammas vai??
        Ei,vaan jos Jumala sua takaisin kutsuu...
        Se on yksin Jumalan käsissä!!


      • pakkula kirjoitti:

        Viestisi on jo lähellä sitä lankeamattomuuden oppia, jota vastaan olet aikaisemmin kirjoittanut.

        En kuitenkaan aio täällä jäädä väittelemään asioista. Vastasin muutaman kerran, kun muuten satuin tänne vilkaisemaan sähköpostia katsoakseni.

        "Jumalan valtakunta voi huonosti, kun yksikin hänen omansa luopuu"


      • osaan selittää
        Emmalia. kirjoitti:

        "Varo kuitenkin katkomasta kaikkia siltoja takanasi,voit pian joskus tarvita paluutietä."

        Tässä keskustelussa tosiaankin vl-ihminen toteaa sinulle, että siltoja ei saisi katkoa takanaan saatat joskus tarvita paluutietä, olet tehnyt nyt tehnyt tavallaan jonkinlaisen parannuksen kun olet vl-liikkeestä lähtenyt.

        Mutta sitten taas liittyessäsi vl-liikkeeseen sinun pitäisi katkaista KAIKKI sillat takanasi, se tulee esiin tuolta toisesta keskustelusta jossa kirjoittaja todennäköisesti myös on vl-ihminen.

        "Kun parannuksen tekee, se pitäis jättää se KAIKKI entinen ja sieltä ei sais mitään ottaa mukaan kun tulee Jumalan valtakuntaan."

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000490&posting=22000000030219748

        Ossatko selittää, että miksi vl-liikkeessä on kanhdenlaista käsitystä asiasta? Kun sieltä lähtee pois, kehoitetaan ettei siltoja kannata katkoa menneeseen koska saattaa tarvita paluutietä.

        Mutta sitten taas liittyessään vl-liikkeeseen pitäisi katkaista ne sillat sinne menneeseen, ja ihmiseltä suljetaan paluutie. Ei ole enään paluuta entiseen.

        Tämä vl-kirjoittaja(uhkailija) tarkoittaa sillä käytännössä että jos suututat tarpeeksi vl:iä niin heidän ei tarvitse enää takaisin pyrkivää "siunata" liikkeeseen vaan että olet itse siltasi polttanut ja pysykin siellä missä nyt olet..

        Uhkailemalla yritetään saada ihminen pysymään ruodussa. Ihan niinkuin se nyt edes olisi heidän vallassaan ketään sulkea ulos tai päästää sisään! Tosi sairasta harhaoppia!


      • vähin veljenne
        weha kirjoitti:

        "Jumalan valtakunta voi huonosti, kun yksikin hänen omansa luopuu"

        ...että kun suurin osa maailman ihmisistä luopuu lapsuuden uskosta, kun eivät saa kristillistä kasvatusta eikä opetusta. Kuinka huonosti Jumalan valtakunta oikein voi?

        Jeesuksen opetuslapsista Juudas oli luopunut uskosta. Ei Jeesus silti hyljännyt niitä muita ja lähtenyt Juudaksen perään. Murhetta siitä varmasti oli muilla opetuslapsilla, ja Jeesuksella, mutta Jumalan valtakunta ei silläkään ajalla kaatunut siihen, että yksi jäsen luopui uskosta. Tälle luopuneelle asia oli sen sijaan kuoleman kysymys. Muistatko, miten Juudakselle kävi kun luopui Jumalan valtakunnasta.

        Jumalan valtakunta tulee hyvin toimeen ilman Wehaa. Muut jäsenet korvaavat yhden jäsenen jättämän aukon. Murhetta varmasti koetaan, etenkin siellä kotisiionissa. Mutta Jumalan valtakunnan evankeliumi menee eteenpäin, edelleen Jumalan valtakunnasta löytyy kaikki tarpeelliset lahjat. Kukaan ei ole Jumalan valtakunnassa korvaamaton, ei ollut edes Weha.

        Sinä Weha olit saanut Jumalan armosta uskomisen lahjan. Nyt olet siitä syntien ja ylitsekäymisten tähden luopunut. Muista Weha, Jumalan ei kutsu ihmistä iankaikkisesti.


      • ämmä
        pakkula kirjoitti:

        Jo kymmeniä, kenties toista sataakin vuotta sitten päivän valon nähneelle sanonnalle.

        Jeesuskin puhui vertauksilla, miksi meidän ei saisi sellaisia käyttää? Kysyn tätä kaikilta, mutta erityisesti sanontaan loukkautuneilta.

        että me tarvitsemme Jumalan valtakuntaa, mutta Jumalan valtakunta pysyy ilman meitäkin. Tällä sanonnalla ei tarkoiteta halventaa ketään. Sellainen sananparsi on kuin: Ei sota yhtä miestä kaipaa !!!!


      • sellanen selitys
        Rekisteröinti kannattaa kirjoitti:

        "Sinä tarvitset Jumalan valtakuntaa, mutta Jumalan valtakunta ei tarvitse sinua"

        Enpä ole tuollaista heittoa koskaan kuullut, ja on vaikea mennä arvioimaan, mitä sillä on tarkoitettu, kun se on näin irrallaan kontekstistaan, mutta heitän oman veikkaukseni. Ymmärrän tuon niin, että Jumalan lapsena ei voi elää Jumalan valtakunnan ulkopuolella, mutta toisaalta Jumalan valtakunta on ja pysyy olemassa, vaikka joku yksittäinen ihminen synnin pettämänä luopuisi uskostaan ja jättäisikin Jumalan valtakunnan. Toisin sanoen Jumalan valtakunta on olemassa täällä maan päällä meidän vuoksemme, mutta kuitenkin meistä ihmisistä riippumatta.

        Siis toi oli vertauskuva Raamatun viinipuusta ja oksista, kuten puu jatkaa elää ilman yhtä oksaakin, mutta oksa kuolee ilman puuta!

        ....


      • tämänkin kerran
        noinko huojuva kirjoitti:

        oli sinun uskosi? Sielunvihollinen petti sinut, ja siitä mistä aita oli matalin hyökkäsi kimppuusi.

        Joskus tuntui,kun kirjoituksiasi luki, niin niissä oli suolaa ja pippuria liiankin kanssa,ja menit vielä muiden suuntien palstoille härnäämään omalla erinomaisuudellasi.

        Tässä kävi nyt näin,että ylpeys johti lankeemukseen.
        Mutta ettei sinun siellä tuhlaajapojan reissullasi tarvitsisi mennä liian pitkälle, niin älä enempää tärvää jälkiäsi, sillä oletko varma että armonaikaa annetaan palataksesi Isän kotiin.

        Tämä on elämän ja kuoleman kysymys, valitse siis elämä, äläkä paaduta tuntoasi.

        Sinun ylpeytesi estää nyt sitä tunnustamasta että olet sielunvihollisen petoksen uhriksi joutunut.

        Mutta kun yksin yövuoteella punnitset asioita, niin kumpi on sinulle tärkeämpää,; hetken hurma maailmassa, vai iankaikkinen elämä Taivaassa?

        Tuli sellainen viesti ed. kirjoittaljalta (noinko huojuva?) että jäi mietityttämään, miten on?:

        Hallitseeko Jumala vl-seurakuntaa, vai vl-seurakunta Jumalaa?


      • paantaljoista
        Piia vl kirjoitti:

        Mitä sä tarkoitat?
        Ai että säkö olisit se kadonnut lammas vai??
        Ei,vaan jos Jumala sua takaisin kutsuu...
        Se on yksin Jumalan käsissä!!

        tuli kaupassa helevetinmoinen tappelu. miten sen selitätte?


    • vl minäkin.

      itsellesi kipeistä asioista vielä seurakunnassasi, älä jätä uskoa. Ja ethän tuijota itsekään muiden vl:ien tekoihin. Armosta olemme autuaita, ei yksikään tekojen kautta.
      Meillä on kotona telkkari, mutta ei kylläkään
      omasta tahdostani. Ilman sitä toosaa voisin hyvin olla. Se on muun perheen (eivät uskomassa) tahto. Heille lähes kaikki ohjelma onkin ok.
      Tuleehan sieltä joskus mielenkiintoisia dokumentteja, kuten luonto- ruoka- ja matkaohjelmia esim. Niitä katson monäkin, jos kiinnostaa. Enkä näe niissä mitään pahaa.
      Ei tv itsessään ole mikään synti.
      Ohjelman oikea valinta on uskon säilymisen kannalta parempi. Sama pätee netinkin suhteen, kuin myös muihinkin valintoihin maailmassa. Jos omatunto tulee niistä kipeäksi, silloin on syytä miettiä.
      Maailmassahan me olemme ja elämme. Joka paikassa törmäämme valintoihin.
      En minä ainakaan tuomitse sinua.

      http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Gal. 2:1&rnd=1193612121683

      http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Room. 14:1&rnd=1193612012215
      .

      • miksi on sääntöjä, joita ei voi noudattaa? Ehkä jotkut lapsuudenuskovaiset paremmin, joilla on suvut ja perheet ja piirinsä, mutta toisin on monilla parannuksen armon saaneilla.

        Puhu seurakunnassa? Miten ihmeessä, kun jo tietää ne opetukset?


      • "Tuleehan sieltä joskus mielenkiintoisia dokumentteja, kuten luonto- ruoka- ja matkaohjelmia esim. Niitä katson monäkin, jos kiinnostaa. Enkä näe niissä mitään pahaa".

        V: Tuo ei ole VL:opin mukaista. Et ole VL:Ä.


      • Hoitokokouksissa ollut

        Sinä nimim. "vl minäkin" kirjoitit:

        "Ei tv itsessään ole mikään synti."

        Pidätö sinä oikeana ja Raamatun mukaisena SRK:n vuosikokouksen päätöstä, jossa televisiovastaanottimen hankinta kotiin on päätetty synniksi?

        Kielto on niin ehdoton, että sen perusteella uskovainen katsotaan uskostaan luopuneeksi jos hän on ostanut television kotiin.

        Pidätkö sinä tätä päätöstä Raamatun mukaisena ja oikeana?

        Kysyn tätä tarkennuksena, kun itse väität että a) olet vl, ja b) televisiovastaanottimen hankkiminen ei olisikaan syntiä.


      • Rekisteröinti kannattaa

        Mukava ja rohkaiseva kirjoitus sinulta. Tämä palsta ei ehkä ole oikea paikka "sielunhoidollisiin keskusteluihin" yksittäisten ihmisten tasolla, mutta tuossa kommentissasi oli paljon asiaa myös ihan yleisellä tasolla meille kaikille :)


      • Rekisteröinti kannattaa kirjoitti:

        Mukava ja rohkaiseva kirjoitus sinulta. Tämä palsta ei ehkä ole oikea paikka "sielunhoidollisiin keskusteluihin" yksittäisten ihmisten tasolla, mutta tuossa kommentissasi oli paljon asiaa myös ihan yleisellä tasolla meille kaikille :)

        Etkö ymmärrä lukemaasi? Sehän oli vastoin VL-oppia, monin kohdin. Itse olen ainakin niin rehlinen, että jos omistan tai meen sitä katsomaan jatkuvasti naapuriin, en ole VL:ä.


      • Rekisteröinti kannattaa
        weha kirjoitti:

        Etkö ymmärrä lukemaasi? Sehän oli vastoin VL-oppia, monin kohdin. Itse olen ainakin niin rehlinen, että jos omistan tai meen sitä katsomaan jatkuvasti naapuriin, en ole VL:ä.

        Kyllä tuo teksti oli mielestäni täysin saamani opetuksen ja oman käsitykseni mukaista. Mikä siinä sinusta oli "vastoin vl-oppia"?


      • aikaa kun
        weha kirjoitti:

        Etkö ymmärrä lukemaasi? Sehän oli vastoin VL-oppia, monin kohdin. Itse olen ainakin niin rehlinen, että jos omistan tai meen sitä katsomaan jatkuvasti naapuriin, en ole VL:ä.

        puolustit vanhoillislestadiolaista uskoa melkein henkeen ja vereen. Nyt sinä olet kääntänyt "kelkkasi" ja alat julkisesti parjaamaan??

        Sinun viestisi ennen sai ihmiset kimpaantumaan, ja nyt kun olet samassa kuorossa, niin kiitoksia riittää. Tiedätkö mistä se johtuu?

        Ei korppi toisen korpin silmää noki.

        Sinuun sopii myös se vanha Tapani Kansan laulama viisu.; "Tuuliviiri yllä talon katon....."


      • Antero koskenkarva
        weha kirjoitti:

        Etkö ymmärrä lukemaasi? Sehän oli vastoin VL-oppia, monin kohdin. Itse olen ainakin niin rehlinen, että jos omistan tai meen sitä katsomaan jatkuvasti naapuriin, en ole VL:ä.

        Kylläpäs oletkin loistava ihminen ja hieno urheilija! Varmasti paljon parempi uskovainenkin kuin keskiverto taivastien tallaaja. Itse asiassa olet niin hurskas, että voit huoletta heittää sen ensimmäisen kiven.

        Siunausta sinulle, olisinpa itsekin yhtä hyvä.


      • aikaa kun kirjoitti:

        puolustit vanhoillislestadiolaista uskoa melkein henkeen ja vereen. Nyt sinä olet kääntänyt "kelkkasi" ja alat julkisesti parjaamaan??

        Sinun viestisi ennen sai ihmiset kimpaantumaan, ja nyt kun olet samassa kuorossa, niin kiitoksia riittää. Tiedätkö mistä se johtuu?

        Ei korppi toisen korpin silmää noki.

        Sinuun sopii myös se vanha Tapani Kansan laulama viisu.; "Tuuliviiri yllä talon katon....."

        ainahan sitä puolustaa, jonka luulee oikeaksi, mutta sitten huomasin, että en pysty siellä elämään. Vaikka liike on "ennätysisokin", niin kovin olin yksin.

        Mitä taas tulee tuuliviiriin, mitenkäs se on vaarallista? Úseimmat ihmiset ovat kahlanneet monet liikkeet läpi ja pettyneet. Tarjonta on huikeeta. Mitä olen oppinut, monien muiden tavoin? en sitoudu mihinkään liikkeeseen.


      • weha kirjoitti:

        ainahan sitä puolustaa, jonka luulee oikeaksi, mutta sitten huomasin, että en pysty siellä elämään. Vaikka liike on "ennätysisokin", niin kovin olin yksin.

        Mitä taas tulee tuuliviiriin, mitenkäs se on vaarallista? Úseimmat ihmiset ovat kahlanneet monet liikkeet läpi ja pettyneet. Tarjonta on huikeeta. Mitä olen oppinut, monien muiden tavoin? en sitoudu mihinkään liikkeeseen.

        VL:ässä näen tosi paljon hyvääkin esim. monissa uskonkysymyksissä, mutta kuten sanoin, en vain voi hyväksyä tuota pietismiä, eli pyhityskristillisyyttä: Tai näin ainakin ajattelen asian.


      • Antero koskenkarva kirjoitti:

        Kylläpäs oletkin loistava ihminen ja hieno urheilija! Varmasti paljon parempi uskovainenkin kuin keskiverto taivastien tallaaja. Itse asiassa olet niin hurskas, että voit huoletta heittää sen ensimmäisen kiven.

        Siunausta sinulle, olisinpa itsekin yhtä hyvä.

        En todellakaan ole hyvä, mutta kyllä minua vaivaisia olla vale VL:Ä ja elää ky. synnissä.


      • makeperajamä
        weha kirjoitti:

        En todellakaan ole hyvä, mutta kyllä minua vaivaisia olla vale VL:Ä ja elää ky. synnissä.

        Voit toki elää laestadiolaisena ja pyrkiä muuttamaan näitä sääntöjä. Minua ei ole vielä kukaan edes yrittänyt potkia pois, vaikka avoimesti otan joskus lasillisen viiniä, katselen toisinaan elokuvia ja olen joskus omistanut television.

        Avoimuutta, sitä minä eniten kaipaan meikäläisten keskuuteen.


      • Leena Huovinen
        weha kirjoitti:

        ainahan sitä puolustaa, jonka luulee oikeaksi, mutta sitten huomasin, että en pysty siellä elämään. Vaikka liike on "ennätysisokin", niin kovin olin yksin.

        Mitä taas tulee tuuliviiriin, mitenkäs se on vaarallista? Úseimmat ihmiset ovat kahlanneet monet liikkeet läpi ja pettyneet. Tarjonta on huikeeta. Mitä olen oppinut, monien muiden tavoin? en sitoudu mihinkään liikkeeseen.

        Taivaallinen Rakastaja irrottaa maallisista ja kiinnittää taivaallisiin.


      • runoa Taivaan koti
        Leena Huovinen kirjoitti:

        Taivaallinen Rakastaja irrottaa maallisista ja kiinnittää taivaallisiin.

        Koti kaunis mulla
        ompi ylhäällä.
        On se myöskin sulla
        pieni ystävä.

        Ihanainen se on-
        koti taivainen
        Joukko suuri, luvuton
        Asukkaina sen.

        Sinne on mun tieni,
        Jumalani luo,
        Koska olen pieni,
        Jeesus kotiin tuo.

        Löysin sen, arvaapa mistä :)


      • kimpaannun
        aikaa kun kirjoitti:

        puolustit vanhoillislestadiolaista uskoa melkein henkeen ja vereen. Nyt sinä olet kääntänyt "kelkkasi" ja alat julkisesti parjaamaan??

        Sinun viestisi ennen sai ihmiset kimpaantumaan, ja nyt kun olet samassa kuorossa, niin kiitoksia riittää. Tiedätkö mistä se johtuu?

        Ei korppi toisen korpin silmää noki.

        Sinuun sopii myös se vanha Tapani Kansan laulama viisu.; "Tuuliviiri yllä talon katon....."

        Mitä hyötyä sinulle oli tästä pilkkalaulusta ?

        " Sinuun sopii myös se vanha Tapani Kansan laulama viisu.; "Tuuliviiri yllä talon katon....." "

        Paransiko se jotenkin oloasi? Wehaa tai meitä muita se ei varmasti hyödyttänyt ollenkaan.

        Weha tekee juuri niin kuin Raamatussa käsketään: Etsii Jumalan valtakuntaa, koettelee henget ja etsii totuutta.

        Hän on rehellinen, koska ei jää vl-liikkeeseen tietäessään, että ei halua/voi noudattaa liikkeen "sääntöjä". Tiedän monia "vl:iä", jotka eivät todellisuudessa allekirjoita liikkeen ajatuksia ja elävät vähintäänkin kaksoiselämää.

        Vastaako kirjoituksesi pilkkalauluineen ja vihjailuineen mielestäsi Jeesuksen esimerkkiä lähimmäisenrakkaudesta?


      • Tie ristille
        weha kirjoitti:

        Etkö ymmärrä lukemaasi? Sehän oli vastoin VL-oppia, monin kohdin. Itse olen ainakin niin rehlinen, että jos omistan tai meen sitä katsomaan jatkuvasti naapuriin, en ole VL:ä.

        Totta mut se on eri asia jos itse omistaa mokoman...Silloin elää synnissä,Jos ei voi tai halua luopua!


      • Vl Piia
        Hoitokokouksissa ollut kirjoitti:

        Sinä nimim. "vl minäkin" kirjoitit:

        "Ei tv itsessään ole mikään synti."

        Pidätö sinä oikeana ja Raamatun mukaisena SRK:n vuosikokouksen päätöstä, jossa televisiovastaanottimen hankinta kotiin on päätetty synniksi?

        Kielto on niin ehdoton, että sen perusteella uskovainen katsotaan uskostaan luopuneeksi jos hän on ostanut television kotiin.

        Pidätkö sinä tätä päätöstä Raamatun mukaisena ja oikeana?

        Kysyn tätä tarkennuksena, kun itse väität että a) olet vl, ja b) televisiovastaanottimen hankkiminen ei olisikaan syntiä.

        Jeesus sanoi aikanaan:Pahennus kyllä tulee, mutta voi sitä ihmistä, jonka kautta se tulee.
        Toisaalta on opetettu muissakin asioissa,että kiusausten paikat kannattaa kiertää kaukaa,jos ne yleensä ovat kierrettävissä.
        Jos pyrkii välttämään jotakin vain siksi, että sen on joku kieltänyt, taitaa olla lain alla. Armon alla kulkevan ei tarvitse joka hetki jännittää, mitä minun tulee karttaa tai välttää, sillä viesti ja varoitus tulee hänen sisimmästään!Silloin tällöin uskovaiset haluavat kuitenkin keskustella näistä,tarkkaillakseen ja kysyäkseen,että vieläkö Jumalan Henki meissä asu ja vaikuttaa,vai onko se ääni kenties huomaamattani vaihtunut kiusaajan ja vietelijän ääneksi.Jos joku odottaa kieltoja toisilta, ja vain niiden perusteella katsoo voivansa kieltäytyä, hän on lain alla.Joku toinen taas odottaa kieltoja, voidakseen niitä välttää ja kiertää, sitä sanotaan synnin vapaudeksi.


      • Uskon sisaresi
        weha kirjoitti:

        En todellakaan ole hyvä, mutta kyllä minua vaivaisia olla vale VL:Ä ja elää ky. synnissä.

        KAIKKIHAN on ihan vapaaehtoista...:)
        Jos sulla ei ole halua tai ei omatunto sano mitään,niin näet ne sääntöinä...
        Aivan kuten muutkin "maailmanihmiset".


      • saaraleena.
        runoa Taivaan koti kirjoitti:

        Koti kaunis mulla
        ompi ylhäällä.
        On se myöskin sulla
        pieni ystävä.

        Ihanainen se on-
        koti taivainen
        Joukko suuri, luvuton
        Asukkaina sen.

        Sinne on mun tieni,
        Jumalani luo,
        Koska olen pieni,
        Jeesus kotiin tuo.

        Löysin sen, arvaapa mistä :)

        Mutta en arvaa mistä sinä sen löysit. Minä muistelen lapsuudessa löytäneeni sen jostakin niistä kaunisvärisistä ja -kuvaisista pahvikantisista isokokoisista lasten lauluvihkoista. Niitä oli erivärisiä, mutta jokaisen kannessa oli iso polvistuneen enkelin kuva.

        Eivät olleet SRK:n tuotantoa. Minun lapsuudessani sitä oli hyvin vähän.


      • Siionin Joulun
        saaraleena. kirjoitti:

        Mutta en arvaa mistä sinä sen löysit. Minä muistelen lapsuudessa löytäneeni sen jostakin niistä kaunisvärisistä ja -kuvaisista pahvikantisista isokokoisista lasten lauluvihkoista. Niitä oli erivärisiä, mutta jokaisen kannessa oli iso polvistuneen enkelin kuva.

        Eivät olleet SRK:n tuotantoa. Minun lapsuudessani sitä oli hyvin vähän.

        1961 numerossa. Olet ilmeisesti sen lähettänyt sinne,koska nimesi oli alla. Minulla on tuo lehti ;)


      • saaraleena.
        Siionin Joulun kirjoitti:

        1961 numerossa. Olet ilmeisesti sen lähettänyt sinne,koska nimesi oli alla. Minulla on tuo lehti ;)

        Niin se aika vierii. Taisin silloin haluta olla Pieni Runotyttö.

        Kiitos Sinulle Tuntematon (sisareni, oletan) tuosta arkistojen "aarteesta"!


      • Rekisteröinti kannattaa
        Vl Piia kirjoitti:

        Jeesus sanoi aikanaan:Pahennus kyllä tulee, mutta voi sitä ihmistä, jonka kautta se tulee.
        Toisaalta on opetettu muissakin asioissa,että kiusausten paikat kannattaa kiertää kaukaa,jos ne yleensä ovat kierrettävissä.
        Jos pyrkii välttämään jotakin vain siksi, että sen on joku kieltänyt, taitaa olla lain alla. Armon alla kulkevan ei tarvitse joka hetki jännittää, mitä minun tulee karttaa tai välttää, sillä viesti ja varoitus tulee hänen sisimmästään!Silloin tällöin uskovaiset haluavat kuitenkin keskustella näistä,tarkkaillakseen ja kysyäkseen,että vieläkö Jumalan Henki meissä asu ja vaikuttaa,vai onko se ääni kenties huomaamattani vaihtunut kiusaajan ja vietelijän ääneksi.Jos joku odottaa kieltoja toisilta, ja vain niiden perusteella katsoo voivansa kieltäytyä, hän on lain alla.Joku toinen taas odottaa kieltoja, voidakseen niitä välttää ja kiertää, sitä sanotaan synnin vapaudeksi.

        "Jos pyrkii välttämään jotakin vain siksi, että sen on joku kieltänyt, taitaa olla lain alla."

        Näin on. Ja kyllähän "lihan heikkoudessa" haluaisi monestikin tehdä kaikenlaista, sitä on turha kiistää, mutta on hyvä muistaa Paavalin sanat:

        Room. 8:13 Sillä jos te lihan jälkeen elätte, niin teidän pitää kuoleman; mutta jos te lihan työt hengen kautta kuoletatte, niin te saatte elää.


      • ämmä
        saaraleena. kirjoitti:

        Niin se aika vierii. Taisin silloin haluta olla Pieni Runotyttö.

        Kiitos Sinulle Tuntematon (sisareni, oletan) tuosta arkistojen "aarteesta"!

        sanotaan jossain: Kun me olimme lapset, niin me ajattelimme kuin lapset, kun me olemme aikuiset.......Elämähän meitä sitten kasvattaa ja vierottaa lapsen mielestä. Lapsuus olkoon meillä aarteena, emme häpeä silloisia ajatuksiamme. !


      • Emmalia.
        ämmä kirjoitti:

        sanotaan jossain: Kun me olimme lapset, niin me ajattelimme kuin lapset, kun me olemme aikuiset.......Elämähän meitä sitten kasvattaa ja vierottaa lapsen mielestä. Lapsuus olkoon meillä aarteena, emme häpeä silloisia ajatuksiamme. !

        "Kun me olimme lapset, niin me ajattelimme kuin lapset, kun me olemme aikuiset.......Elämähän meitä sitten kasvattaa ja vierottaa lapsen mielestä. Lapsuus olkoon meillä aarteena, emme häpeä silloisia ajatuksiamme. !"

        Se hienosti sanotaan, eikö?

        Lapsethan ovat uteliaita ja rehellisiä, eivät häpeä sitä mitä sanovat ja kyselevät avoimesti asioista. Ihan kaikesta kyselevät ja odottavat rehellisiä vastauksia, ja uskovat sen vastauksen totuutena ilman epäilyjä. Siksi meidän pitäisi aina pyrkiä vastaamaan lapsille rehellisesti kysyivät he mitä tahansa.

        Tämä sama taito meidän pitäisi säilyttää myös aikuisena sillä se on meille aarre, ja niitä omia rehellisiä ja avoimia ajatuksia ei pitäisi hävetä aikuisenakaan, vaan pitäisi muistaa se lapsuuden aarre. Pitää uskaltaa myös kysyä, muuten jäämme vastauksia vaille, ei tarvitse hävetä niitä kysymyksiä aikuisenakaan.


      • ämmä
        Emmalia. kirjoitti:

        "Kun me olimme lapset, niin me ajattelimme kuin lapset, kun me olemme aikuiset.......Elämähän meitä sitten kasvattaa ja vierottaa lapsen mielestä. Lapsuus olkoon meillä aarteena, emme häpeä silloisia ajatuksiamme. !"

        Se hienosti sanotaan, eikö?

        Lapsethan ovat uteliaita ja rehellisiä, eivät häpeä sitä mitä sanovat ja kyselevät avoimesti asioista. Ihan kaikesta kyselevät ja odottavat rehellisiä vastauksia, ja uskovat sen vastauksen totuutena ilman epäilyjä. Siksi meidän pitäisi aina pyrkiä vastaamaan lapsille rehellisesti kysyivät he mitä tahansa.

        Tämä sama taito meidän pitäisi säilyttää myös aikuisena sillä se on meille aarre, ja niitä omia rehellisiä ja avoimia ajatuksia ei pitäisi hävetä aikuisenakaan, vaan pitäisi muistaa se lapsuuden aarre. Pitää uskaltaa myös kysyä, muuten jäämme vastauksia vaille, ei tarvitse hävetä niitä kysymyksiä aikuisenakaan.

        näin se on ! Pysykäämme aina vähän lapsenmielisenä.


      • Oli ihan mukava
        saaraleena. kirjoitti:

        Niin se aika vierii. Taisin silloin haluta olla Pieni Runotyttö.

        Kiitos Sinulle Tuntematon (sisareni, oletan) tuosta arkistojen "aarteesta"!

        löytää vanhoista "aarteista" netti tutun kirjoitus.

        Itse olin myös nuori silloin. Mutta nämä vanhat lehdet sain käsiini vasta tänä syksynä.

        Löytyy Siionin Lähetyslehtiä vuosilta 40-45, siis sotajan lehdet. Myös -60 luvulta lähtien -80 luvulle.
        Heikki Jussilan ja O.H. Jussilan tuotantoa ja paljon vanhojen saarnamiesten kirjoituksia 1900 luvun alusta. :)


      • saaraleena.
        ämmä kirjoitti:

        sanotaan jossain: Kun me olimme lapset, niin me ajattelimme kuin lapset, kun me olemme aikuiset.......Elämähän meitä sitten kasvattaa ja vierottaa lapsen mielestä. Lapsuus olkoon meillä aarteena, emme häpeä silloisia ajatuksiamme. !

        Taidanpa olla pikkuisen ylpeäkin aikaansaannoksestani. Ja uskon yhä samalla tavalla kuin tuota runoa kirjoittaessani liki 50 vuotta sitten.

        Vaikkei se siltä aina näiden palstarätinöiden seasta kuulostakaan.


      • vale-vl
        weha kirjoitti:

        En todellakaan ole hyvä, mutta kyllä minua vaivaisia olla vale VL:Ä ja elää ky. synnissä.

        Kaikkihan me olemme "vale-lestoja". Koko oppihan on valetta, aivopesua ja krisitinuskon häpeäpilkku.


    • Ole lempeä lestadiolaisuudelle

      Pari kertaa eilen kirjoitin vanhoillislelstadiolaisuutta arvostelevan kirjoituksen. Sain siihen sytykkeen kirkossa jossa vanhoillinen pappi puhui - hän vääristeli mielestäni kristinuskon perusteita.

      MOPPI POISTI JUTUT. On valitettavaa että tämänkin Wehan kirjoituksen kaltaisia perusteltuja juttuja poistetaan mielivaltaisesti.

    • Viinipuun oksa

      Hei Weha,

      luulen, että ongelmasi vl-liikkeessä on kahdenlainen:

      1. sanot ääneen asioita niinkuin ne liikkeessä todella ovat, etkä "osaa" kaunistella niitä ns. rakkaudenneuvoiksi tai yhteiseksi tahdoksi. Olet kuin lapsi sadussa Keisarin uudet vaatteet. Puheesi on niin alastonta, että se näyttää sekä liikkeen sisällä asusteleville että ulkopuolisille sen todelliset menettelyt ja käytännöt.

      Totuus joko parantaa tai pahentaa. "Raa'hko" tapasi ilmaista asioita vieroittaa luotasi kaanaan kieleen totuttautuneet vl:t. Kyseessä lienee kulttuuriero. Entisessä putiikissasi suositaan hurmoksellisuutta ja ytimeen osuvaa puhetapaa, uusentisessä vl:ssä puolesta häveliäisyyttä omista likapyykeistä mutta raakaa puhetapaa muiden suuntaan.

      2. Vaikuttaa siltä, ettet yleensäkään ole kovin joukkuepelaaja. Puolueet ja tiiviit uskonnollsiet ryhmittymät edellyttävät ryhmäkuria. Sinua ehkä alettiin vieroksua, kun et tätä ymmärtänyt. Luulit ajavasi vl-asiaa avoimella julistuksella, mutta et ymmärtänyt heidän sisäisen diskurssinsa nyansseja.

      Tällä palstalla saarnasit. Ihmiset kiivastuivat puhetapaasi. Luokkaannuit ja vetäydyit sisäpiiriin. Sisäpiirillekin olit kova luu. Enemmän kuin tämä palsta, omasi siellä sisäpiirissä kalusivat luusi. Kovin vähän sitä Kristuksen rakkautta näyttää löytyvän meidän ihmisten keskuudesta.

      Monesti tuntuu siltä, että ihmiset käyttävät puolueita ja uskonnollisia ryhmiä omien sisäisten aggressioidensa purkamiseen. Jos esimerkiksi tuntee yleistä, kohdistamatonta vihaa, se on helppo puskea esim. vääräoppisiin. Näin saa oikeutuksen kiivailulleen, ja oma olo helpottuu hetkellisesti. En tunne sinua, enkä puhu siis sinusta. Tämä on vain yleinen huomio itsestäni ja muista.

      Olen pahoillani puolestasi. Jumala antaa rauhan, ei riitaa. Herra on luvannut avata oven kolkuttavalle, ja sinä näytät etsivän vilpittömällä mielellä. Jumalalla on oma aikansa. Uskonpa, että sinun kauttasi moni tämänkin palstan lukija on saanut huomata, että vahvankin tuntuinen on heikko ihminen, jota ei kannata tintata moukarilla keskelle otsaa.

      Hivenen armoa kehiin näissäkin touhuihin!

      • Korpifilosohvi

        ..Nietchen lause (vaikka en muuten miehen ajatuksista piittaakaan):

        Yksinäisyydessä syöt itse itseäsi - joukossa sinut syövät muut - valitse !


      • Korpifilosohvi kirjoitti:

        ..Nietchen lause (vaikka en muuten miehen ajatuksista piittaakaan):

        Yksinäisyydessä syöt itse itseäsi - joukossa sinut syövät muut - valitse !

        tuohan oli jänskästi sanottu hmm...


    • Kempelainen

      Jos Todella pilkasta puhutaan, on pilkka VL suunnasta muualle valovuoden edellä siitä, mitä heitä pilkataan.
      -   Kuka muu pilkkaa toisia ihmisiä, sinä olet armosta osaton?? Ei kukaan muu kun VL, ja se ei ole pilkkaa. Armo on Jumalan suurin asia ja sitä edustaa Jeesus, ei sitä voi kukaan Jumalan lisäksi omia omakseen. Pilkkaako kukaan sitä, ettei VL uskollaan pääsisi taivaaseen.
      -   Nauraako VL meille teatterissa kävijöille, ettemme pääse taivaaseen, ei vaan me emme naura sille jos VL käy, vaan tuemme.
      -   Pilkkaako Vl itseään sillä, että ottaa huomioon ennen Raamattua seurakunnan opetuksen, ketä Hän silloin pilkkaa, Jumalaa, påilkkaako Jumala heitä, ei vaan Rakastaa.
      -   1. Tim. 2:5” Sillä yksi on Jumala, yksi myös välimies Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus,”. Pilkkaako VL meidän uskoamme, sillä, että Jeesus on välimies, ei VL.
      -   Onko meistä uskovista kukaan muu tehnyt liittoa saatanan kanssa, heittäen ja sitoen hänet sielunviholliselle. Ei

      Kysymys kuuluukin, kuka pilkkaa ja ketä ja kuka ei anna ihmisarvoa ja kenelle, mutta tärkein, ihmistä koskeva juttu. Kuka muu kun pilkkaaja on viimeisen vuoden aikana saanut yhtä monta itsemurhaa sekä millisairasta aikaiseksi kun Jehovan Todistajat, sekä SRK. Kuka pilkkaa.

      Tähän mielisairas juttuun kuuluu myös se, että vaikka olen kiivas ja kärkäs, olenko koskaan jättänyt avunhuutajaa rannalle, en ja sekin on kaiketi pilkkaa.

      ””Kuitenkin jokunen sananen noista ihmisten laatimista säännöistä, olivatpa oululaisia tai mistä tahansa päin suomea.”” Kakki nämä paha, jota Vl esittää tulee vain Isien perinnesäännöistä, ei Jeesuksesta, joten tuntuu tosi pahalta, että se vene jossa on myös tosiuskovaisia, menee täyttä päätä helvettiin.

      ””Tiedän vallan hyvin lestadiolaisia ja edesmenneitäkin sellaisia, joista on heidän mukaansa todiste seurakunnassa, että ovat taivaassa. Tiedän näistä edesmenneitä ainakin jotakin esim. pelasivat pelikorteja mm. ristiseiskaa pitkät päivätkin, lottosivat ja veikkasivat. Nämähän on VL-liikkeessä kiellettyjä asioita, sillä noita ei saa tehdä. Sitten on se telkkari kielto, että jos sellaisen omistaa, eikä siitä luovu, on epäuskoinen. Näin olen nämä asiat omakohtaiseti ymmärtänyt ja nähnyt käytäntöäkin tästä. ”” Raamattu Room.10 luku 6 jae >>Älä sano sydämessäsi: Kuka nousee taivaaseen?" Tämä on selkeä kielto, kakki muu on pelkkää pelleilyä ja tuottamuksellista syntiä.


      ”””...Sitten oonkin ihmetellyt esim. ihan puhujien puheita, etä kun ottaa telkkarin, niin ihminen aina luopuu. Tottakai luopuu, kun sen telkkarin oton jälkeen, sellaiseksi luopioksi julistetaan. Jos asian on näin kun oon sen ymmärtänyt, se on kerrassaan lapsellista.””” Tämän ymmärtää vain kun Jumala avaa sydämen, luovuttava on, jos haluaa jotain uutta, vapautta Jeesuksessa yms. TV;ssä on kymmeniä kanavia, josta saa Jumalan sanaa livenä.

      ””On myös sellaisia tapauksia, jotka ovat esim. luopuneet telkkarista ja vieneet sen vaikkapa vanhempien luo yms. ja käyvät siellä katsomassa. En ole kirjoitustani tehnyt siksi, että tahdon mollata, vaan on ihan omakohtaisesti huomaamiani asioita. ”” Tämä on vaan tosi, ja vaikka ei käykään katsomassa, niin sydän on katsomassa, se on sitä kerttiläisyyttä.

      WeHa. Minulla on todella ollut sinua ikävä, älä poistu, jatka mutta rukoilemme kaikki, että’ VL säilyy, mutta löytävät todella Jeesuksen, silloin ei tarvitse Isien perinnesääntöjä, eikä selityksiä ja pilkka loppuu, jos sitä on ylipäätään ollutkaan, mutta on myös Jumalan sana>> Jokaisen polven on notkistuttava. Olet elävä esimerkki.

      Rauhaa ja rakkautta sekä voimia. Jussi.

      • että nyt Wehan

        kirjoituksista ENSIMMÄISTÄ KERTAA näkyy armon
        ja armahtavaisuuden viesti.
        Kun hän riisui sen vl-pakkopaidan päältään, eikä hänen tarvitse osoittaa uskonsankaruuttaan tuomitse-
        malla toisia, niin Wehakin vapautui.
        Eläköön vapaus!


      • Kempelainen
        että nyt Wehan kirjoitti:

        kirjoituksista ENSIMMÄISTÄ KERTAA näkyy armon
        ja armahtavaisuuden viesti.
        Kun hän riisui sen vl-pakkopaidan päältään, eikä hänen tarvitse osoittaa uskonsankaruuttaan tuomitse-
        malla toisia, niin Wehakin vapautui.
        Eläköön vapaus!

        Amen ja rukousta jatkolle.


      • se..
        Kempelainen kirjoitti:

        Amen ja rukousta jatkolle.

        mailma omiaan kiittää.


    • korpi-Kaaleppi

      Olipa mukava lukea tätä viestiä. Muistan Sinut viime syksystä vl-uskonsoturina, jolla oli palstan nopein kyky vastata viesteihin. Samoin Snun Raamatun tuntemuksesi oli palstan parhaasta päästä.

      Miltä tuntuu nyt olla rehellinen itsellesi. Helpottaako vai onko sekavia tuntemuksia?

      Toivottavasti Sinun tulevat viestisi auttavat tulevaa uskonpuhdista vl-liikkeessä. Siinä kai on tämän palstan tärkein tehtävä pähkinänkuoressa.

    • Vehniäinen

      Vaikka olisi puhuja tai kuka vaan, mutta on sydämessään luopunut Jumalasta siinä vaiheessa, kun tulee siirto iankaikkisuuteen, huonosti käy.
      Mutta on eri asia langeta syntiin , niinkuin jokaisella joka päivä käy, mutta haluta luopua niistä ja uskoa anteeksi. Jumalan lapseus ei häviä eikä taivaspaikka mene, jos lankeaa syntiin. Kyse on sydämen tilasta, onko halu kilvoitella ja jättää synti.
      Niin on tuntemiesikin henkilöiden kohdalla. Heidän läheisensä ehkä tunsivat heidät hyvin? Tunsitko sinä?
      Ja paljonhan me voidaan tehdä niin ettei ihmiset mitään huomaa. Jumalalta et voi piiloutua. Hän näkee meidän palstalaistenkin sydämet ja tekstit.

      • että kun on on paljon sääntöjä, niin tulee helposti fariseus, eli kiertää sääntöjä.

        Niinku, tää on oma käytännön kokemukseni.

        Minä tunsin hyvin edesmenneet, sillä sattuivat olemaan sukulaisiani, joiden kanssa olin hyvin paljon tekemisissä.


    • Biblia_1776

      "Tulen palaamaan moniin kohtiin vielä ja toivon, että myös asialliset VL:ät vastaavat."

      Rakas weha, paikka kyselyillesi ja keskusteluillesi on aivan väärä. Veljeni ja sisareni ovat sinulle tahtoneet asioista puhua jo siellä kotipaikkakunnallasi.

      Tällä palstalla olet jo noin nopeasti omaksunut saman ymmärryksen, mitä palstan muut luopuneet / epäuskoiset. Tämä on merkki minullu ja myös muille Jumalan lapsille siitä, miten nopeasti ymmärrys pimenee, kun luopuu hyvän ja puhtaan omantunnon tiestä.

      Tällä palstalla saat tukea kaikkiin mielipiteisiisi ja saatat toki saada myös vastustusta, mutta mikä ikävintä. Perkele saa sinut näkemään vain mieleisesi. Rakas Jumalani, Isä taivaallinen suokoon kuitenkin sen, että näin ei saa tapahtua.

      Antakoon Jumala sinun nääntyä siihen, että et löydä näiltä etkä muiltakaan roskapalstoilta mitään syötävää. Korkeintaan sian ruokaa. Tulkoon se päivä joutuin, että rakas weha, minäkin saan kokea tuhlaajapojan isän iloa. Saisin yhdessä Jumalan kansan kanssa iloita siitä, että yksi eksyneistä on saanut palaamisen armon.

      Tapahtukoon kaikessa Jumalan tahto!

      • ystävä, ken

        lienetkin. Käsityksesi siitä, että oikea vastaus on Sinun ja ystäviesi "takataskussa", ei ole oikea.

        Jumala Sinulle oman eksymyksesi paljastakoon ja sinut Vapahtajamme, Herran Jeesuksen omaksi saattakoon =)


      • Back basics

        >. Tulkoon se päivä joutuin, että rakas weha, minäkin saan kokea tuhlaajapojan isän iloa. <

        Kyllä sinua odotetaankin takaisin Raamatulliseen parannukseen sieltä tuhlaajapojan tieltä kuten itse tunnustit siellä olevan.

        Miksi hoet joka käänteessä sitä herraasi perkelettä !


      • Oikea tie


    • tekoja

      Ihmetyttää, miksi vl:ien syntilista on niin konkreettinen, kaikki synniksi luetellut ovat joitakin konkreettisia asioita tai tekoja, sen sijaan abstraktimpi pahuus sivuutetaan kokonaan. Kynsilakka on pahempi synti kuin hengellinen väkivalta.

      Vertaapa vl:ien syntilistaa katolisten seitsemään kuolemansyntiin: ylpeys, (turhamaisuus)kateus, viha, laiskuus, ahneus, kohtuuttomuus, irstaus.

      • abstraktimpaa pahuutta

        voida noteerata, koska sellainen vaatisi omaa ajattelua, mikä on kielletty. Ihmisen pitäisi tunnistaa itsessään oma ylpeytensä, kateutensa, vihansa jne. Miten ne voi tunnistaa, jos ei saa ajatella? Konkreettiset synnit on helppo huomata, ei siinä tarvita mitään henkistä/hengellistä vaivannäköä. Näitä konkreettisia 'syntejä' täytyy olla silmänlumeeksi, jotta muka kilvoiteltaisiin uskossa ja taisteltaisiin syntiä vastaan.


    • Hkipoju2

      Samaa olen ihmetellyt! Ei usko voi olla kiinni tälläisistä säännöistä, oudointa ovat Pohjois-Suomalaiseen kansanperinteeseen pohjautuvat säännöt joilla ei ole paljon tekemistä uskon kanssa. Esimerkkinä lainomainen absolutismin vaatimus joka ei pohjaudu lainkaan Raamattuun.

    • SUORA KYSYMYS

      En tiedä, vastaatko ollenkaan epämieluisiin kysymyksiin, mutta kysympä kuitenkin. Siinähän sen näkee.

      Sanot että olet edelleenkin uskovainen. Tässä avauksessa sanot vierastavasi "vl-sääntöjä". Olet kääntänyt kelkkasi täysin!

      Mutta eikö sulla omatunto yhtään kolkuta, että juuri niiden "sääntöjen" takia tuomitsit vuosikausia täällä helvettiin jopa vanhoja, ikänsä uskomassa olleita vl:ia? Jos oli sinun kanssa yhtään eri mieltä mistään käytännön elämän yksityiskohdasta, sai heti kuulla olevansa luopio, sekaoppinen, eriseurainen tai muuta semmoista. Sinä olet ollut täällä ehkä suurisuisin tuomitsija.

      Nyt säälit tunteikkaasti itseäsi, kun olet saanut kuulla mielestäsi kovia sanoja. Eikö sinun omatunto YHTÄÄN KOLKUTA siitä kovuudesta itse olet toisille tehnyt?

      • kun weha oli Larssi

        Oletko se Larssi?
        Kirjoittanut: Jostapuhutaan 20.10.2005 klo 17.34

           Oletko muuten se sama Larssi, josta puhutaan, että olet nettiin perustanut vanhoillislestadiolaisen eriseuran?
        Sinulla on oma nettiseurakunta, jossa pienoiskoossa sovellatte sellaista omaa oppianne, että netissä valitsemanne "johto" on Pyhän Hengen johdatuksessa ja ojentelee ja poistaa keskuudesta niitä, jotka "johdon" mielstä ei ole oikeasti uskomassa?
        Sinusta puhutaan ja sinua tarkkaillaan, ei ainoastaan vl-liikkeen piirissä huolestuneesti, vaan koko kirkon sisällä, koska olet perustanut vl-liikkeen sisälle oman äärivl-liikkeen.
        Oletko se sama Larssi?

        Onko Pyhä Henki nyt siinä perustamassasi eriseurassa puhunut sinulle, että sinun täytyy alkaa julistaa luterilaisille uskovaisille, että he ovat luopioita, kun eivät usko kuten sinun mielestäsi pitäisi?


      • kirjoitus pari vuotta sitten

           Niin...
        Kirjoittanut: Larssi 20.10.2005 klo 16.39

           Mehän olemme luterilaisia ja väittäisin, että ihan sen kermaa. Luterilaisessa kansan kirkossa on suurin osa hengellisyyksistä uskoo mitä uskoo...toinen mies/nainen sitä ja toinen mies/nainen tätä. Eli mieliä on niinkuin miestäkin.

        Hänen omillaan on Raamatun mukaan sama mieli ja ajatus, eikä eriseuraisen puhetta siellä ole (1,kor.1:10).

        Joka tapauksessa olemme tukevasti kansankirkossa ja käyn lähinnä vain omissa tilaisuuksissamme.


      • SUORA KYSYMYS
        kirjoitus pari vuotta sitten kirjoitti:

           Niin...
        Kirjoittanut: Larssi 20.10.2005 klo 16.39

           Mehän olemme luterilaisia ja väittäisin, että ihan sen kermaa. Luterilaisessa kansan kirkossa on suurin osa hengellisyyksistä uskoo mitä uskoo...toinen mies/nainen sitä ja toinen mies/nainen tätä. Eli mieliä on niinkuin miestäkin.

        Hänen omillaan on Raamatun mukaan sama mieli ja ajatus, eikä eriseuraisen puhetta siellä ole (1,kor.1:10).

        Joka tapauksessa olemme tukevasti kansankirkossa ja käyn lähinnä vain omissa tilaisuuksissamme.

        Tähän vois kopioida metrikaupalla Wehan tuomiopäivän pasuunaa. Luin usein surullisena ja myötähäpeääkin tunsin kun Weha röykytti toisia uskovaisia (vl:ia ja muita). Hän ei ikinä antanut YHTÄÄN PERIKSI omista mielipiteistä eikä KOSKAAN PYYTÄNYT ANTEEKSI, vaikka olis kovilla sanoillaan kuinka toisia loukannut.

        Edelleenkään Weha ei vaivaudu edes vastaamaan suoraan kysymykseen vaikka itselleen ja kohtelulleen täällä näköjään tunteilevasti hakee myötätuntoa. Mitä sinä Weha teet semmoisten myötätunnolla jotka olet pienien mielipide erojen takia tuominnut joskus helvettiin?

        Minä en osaa ajatella WEhaa lämmöllä. Tuntuu jopa vähän siltä, että siinäpä maistaa nyt omaa lääkettään.


      • En ollut huomannut tätä, kun on niin paljon kyselty kysymyksiä.

        Vl-uskon mukaan sellainen ei ole uskovainen, joka hommaa telkkarin, eikä sellainen joka lottoaa/veikkaa, pelaa korteilla, käyttää vähän alkoholia, seurustelee epäuskoisen kanssa yms.

        Kyllä tällä palstalla käy myös VL-uskon tahallisia parjaajia ja valehtelioita, eikä sekään oon oikein.

        En ole missään säälinyt itseäni, eikä minun omatuntoani kolkuta edesmenneet asiat tai nää kirjoittamani sääntö asiat.


      • puolestasi
        weha kirjoitti:

        En ollut huomannut tätä, kun on niin paljon kyselty kysymyksiä.

        Vl-uskon mukaan sellainen ei ole uskovainen, joka hommaa telkkarin, eikä sellainen joka lottoaa/veikkaa, pelaa korteilla, käyttää vähän alkoholia, seurustelee epäuskoisen kanssa yms.

        Kyllä tällä palstalla käy myös VL-uskon tahallisia parjaajia ja valehtelioita, eikä sekään oon oikein.

        En ole missään säälinyt itseäni, eikä minun omatuntoani kolkuta edesmenneet asiat tai nää kirjoittamani sääntö asiat.

        Olen iloinen puolestasi.

        Pysy lujana, sinua rakastetaan!


      • puolestasi kirjoitti:

        Olen iloinen puolestasi.

        Pysy lujana, sinua rakastetaan!

        Kiitos, kiitos.Mikään ei voi olla kuin ennen...


      • olit niin yksin
        weha kirjoitti:

        Kiitos, kiitos.Mikään ei voi olla kuin ennen...

        Sen kyllä voin hyvin ymmärtää. Jos on lapsesta asti ollut vl, siellä on muodostunut heistä omat piirinsä. On vaikea päästä mukaan. Nuorelle se voi olla vielä suurempi ongelma.
        Vaasa hooi, jos Weha vielä haluaisi olla joukossanne, älkää jättäkö Wehaa yksin. Hoivatkaa uusia tulokkaita rakkaudella tervetulleeksi mukaan, etteivät lähtisi iäksi pois.
        Rukoilen vieläkin puolestasi.


      • olit niin yksin kirjoitti:

        Sen kyllä voin hyvin ymmärtää. Jos on lapsesta asti ollut vl, siellä on muodostunut heistä omat piirinsä. On vaikea päästä mukaan. Nuorelle se voi olla vielä suurempi ongelma.
        Vaasa hooi, jos Weha vielä haluaisi olla joukossanne, älkää jättäkö Wehaa yksin. Hoivatkaa uusia tulokkaita rakkaudella tervetulleeksi mukaan, etteivät lähtisi iäksi pois.
        Rukoilen vieläkin puolestasi.

        toiset saattaa sopeutua, toiset ei...toisen kokemukset voi olla eriä kuin toisten. Ei tämä oo vain vaasan ongelma, heh, heh...


      • kicki,
        weha kirjoitti:

        toiset saattaa sopeutua, toiset ei...toisen kokemukset voi olla eriä kuin toisten. Ei tämä oo vain vaasan ongelma, heh, heh...

        Satun tietämään, että sinulla on tyttö-ystävä tämän uskon ulkopuolelta. Ja se on ilmeiseti suurin syy sinun mielenmuutokseen.
        Jätä se.

        Sanoin omalle miehellenikin,että voi että miehet on lapsellisia, että kun heidän elämään tulee nainen, niin se pää miehellä menee niin pyörälle, että järki menee.

        Älä anna tällaisten asoiden sotkea tärkeysjärjestystä!

        Mitä iloa hetkelliestä hekumasta on, kun kuitenkin joudut vastaaman tästäkin teosta Jumalan edessä?


      • kicki,
        kicki, kirjoitti:

        Satun tietämään, että sinulla on tyttö-ystävä tämän uskon ulkopuolelta. Ja se on ilmeiseti suurin syy sinun mielenmuutokseen.
        Jätä se.

        Sanoin omalle miehellenikin,että voi että miehet on lapsellisia, että kun heidän elämään tulee nainen, niin se pää miehellä menee niin pyörälle, että järki menee.

        Älä anna tällaisten asoiden sotkea tärkeysjärjestystä!

        Mitä iloa hetkelliestä hekumasta on, kun kuitenkin joudut vastaaman tästäkin teosta Jumalan edessä?

        " Voimia sinulle
        Kirjoittanut: Olet rohkea 28.10.2007 klo 23.38"

        Kyllä se tiedetään, että tämä maailma kittää, ja antaa väärä tukea väärissä asioissa.
        Kyllä tämä maailma on sitten väärä!

        Rohkea EI ole se joka on joka tuulen vietävänä, vaan joka Jumalan voimalla jaksaa tätäkin sielunvihollsen pettämää ihmistä seistä suorana vastaan, eikä taivu ja lähde mukaan tähän väärään...

        "Kyllä se on ihan jakomielistä, kun sanotaan että tv ei ole uskovaisen huonekalu, ja samalla väitetään että ei ole sääntöjä - vaikka tosiaan pelkkä veikkauskupongin vieminen kioskille, on jo merkki siitä että olet kieltänyt uskon."

        Oletkohan lääkäri..??? Ei lääkärit sano meitä jakomielisiksi. Monia ihan kehutaan, että miten fiksuja on. Miten on oma käytöksesi.
        Kaikesta näkee, että olis paljon parantamisen varaa.

        Se maailman parantminen ruukataan aloittaa itsestä.

        Ja sitäpaitis ne on Jumalan valtakunnan armoneuvoja, jos jostakin varotetaan. Ja se on sitä varten, että ihmine pysyy uskomassa.
        Ja ne on kallisarvoisia neuvoja, paljon enemmän kuin tämän maailman turhuudet.

        "Ja sitten vielä kirkkain silmin väitetään, että ei teoilla ole merkitystä, kun kieltojen lista on kuitenkin pitkä, ja jokaista tekemistä pohditaan ihan porukalla, ja varmistellaan vielä puhelimitse monen mielipide, vaikkapa saako jonnekin konserttiin mennä... "

        Mitäs siellä maailmassa väitetään ja valehdellaan kirkkain silmin, sielunvihollisen sokaisemana, että ei edes näe oikein.
        Ettekö edes osaa hävetä näitä puheitanne..?

        Tällaiseksi se menee, kun ei ole oikeaa ymmärrystä, ja uskotaan valeita.

        "He valhetellen puhuu teistä kaikkinaista pahaa, minun nimeni tähden."Sanoo Jeesus.

        "Voimia sinulle Weha! Olet matkalla vapauteen."

        Sanoisin sinulle, että joudut vielä näistäkin sanoista vastaamaan Jumalan edesssä, ja siitäkin että väärää tukea annat väärässä asiassa. Ja annat vielä uskovaisista väärän todistuksen.

        Jos olet mies, eipä ole kovin miehekästä käytöksesi.
        Jos olet nainen, nämä on niitä ämmien juoruja, josta Raamatussakin sanotaan.

        Yhtä suun soittoa on puheesi!

        VOIMIA TODELLAKIN SINULLE WEHA; MUTTA ENNEN KAIKKEA NEUVON OSTAMAAN SITÄ SILMÄVOIDETTA ETTÄS NÄKISIT.

        Ja tulisti Jumalan valtakuntaan takasin. Sinua kaivataan täällä.


      • Emmalia.
        kicki, kirjoitti:

        Satun tietämään, että sinulla on tyttö-ystävä tämän uskon ulkopuolelta. Ja se on ilmeiseti suurin syy sinun mielenmuutokseen.
        Jätä se.

        Sanoin omalle miehellenikin,että voi että miehet on lapsellisia, että kun heidän elämään tulee nainen, niin se pää miehellä menee niin pyörälle, että järki menee.

        Älä anna tällaisten asoiden sotkea tärkeysjärjestystä!

        Mitä iloa hetkelliestä hekumasta on, kun kuitenkin joudut vastaaman tästäkin teosta Jumalan edessä?

        "Sanoin omalle miehellenikin,että voi että miehet on lapsellisia, että kun heidän elämään tulee nainen, niin se pää miehellä menee niin pyörälle, että järki menee.

        Älä anna tällaisten asoiden sotkea tärkeysjärjestystä!

        Mitä iloa hetkelliestä hekumasta on, kun kuitenkin joudut vastaaman tästäkin teosta Jumalan edessä?"

        Niin mustina, ja siten että siitä tulee toiselle surua?

        Voihan se tyttökin olla uskovainen vaikka ei vl olekkaan. Ja mistä kukaan tietää vaikka tytön olisi Wehalle lähettänyt itse Jumala, jos tämä on halunnut avata Wehan silmät? Jos Wehaa alettaisiin vl-liikkeen toimesta kieltämään, että hän ei saa olla tytön kanssa koska tämä ei kuulu vl-uskoon, niin siinä vaiheessa ne silmät ehkä olisivat Wehallakin avautuneet, miksi häneltä olisi haluttu kieltää rakkaus joka on Jumalan lahja ihmiselle.

        Jumalahan se meille valitsee, ja tietää ne oikeat puolisomme, ei meidän pidä jättää sitä asiaa ihmisten varaan jotka päättää kenet saamme ottaa puolisoksemme ja ketä emme.

        Jos alkaisimme kuuntelemaan ihmisiä, niin mehän saattaisimme hylätä ihmisten mieliksi hänet jonka Jumala oli meille tarkoittanut. Ja sen väärän puolison kanssa emme saakkaan sitten koskaa kokea sitä todellista rakkautta minkä vain Jumala voi ihmisille antaa.


      • kicki,
        Emmalia. kirjoitti:

        "Sanoin omalle miehellenikin,että voi että miehet on lapsellisia, että kun heidän elämään tulee nainen, niin se pää miehellä menee niin pyörälle, että järki menee.

        Älä anna tällaisten asoiden sotkea tärkeysjärjestystä!

        Mitä iloa hetkelliestä hekumasta on, kun kuitenkin joudut vastaaman tästäkin teosta Jumalan edessä?"

        Niin mustina, ja siten että siitä tulee toiselle surua?

        Voihan se tyttökin olla uskovainen vaikka ei vl olekkaan. Ja mistä kukaan tietää vaikka tytön olisi Wehalle lähettänyt itse Jumala, jos tämä on halunnut avata Wehan silmät? Jos Wehaa alettaisiin vl-liikkeen toimesta kieltämään, että hän ei saa olla tytön kanssa koska tämä ei kuulu vl-uskoon, niin siinä vaiheessa ne silmät ehkä olisivat Wehallakin avautuneet, miksi häneltä olisi haluttu kieltää rakkaus joka on Jumalan lahja ihmiselle.

        Jumalahan se meille valitsee, ja tietää ne oikeat puolisomme, ei meidän pidä jättää sitä asiaa ihmisten varaan jotka päättää kenet saamme ottaa puolisoksemme ja ketä emme.

        Jos alkaisimme kuuntelemaan ihmisiä, niin mehän saattaisimme hylätä ihmisten mieliksi hänet jonka Jumala oli meille tarkoittanut. Ja sen väärän puolison kanssa emme saakkaan sitten koskaa kokea sitä todellista rakkautta minkä vain Jumala voi ihmisille antaa.

        ""Voihan se tyttökin olla uskovainen vaikka ei vl olekkaan. "

        No voi voi, näin epävarmaako se on siellä eri hengellisyyksissä, että sanotaan, että voihan se ja se ihminen olla uskomassa...

        Elävässä kristillisyydessä ei tunneta välimuotoja, ihminen joko on, tai ei ole uskomassa.

        "Ja mistä kukaan tietää vaikka tytön olisi Wehalle lähettänyt itse Jumala, jos tämä on halunnut avata Wehan silmät?"

        Taas tämä eriseurasten epävarmuus, että mistä tietää..?

        Ei minulla ainkaan ole yksinkertaisesti vara vaihtaa uskoa näin epävarman päälle.
        Kun epäuskoinen lähiomaiseni kuoli, niin eriseuranen ihminen luuli, että hän lohduttaa minua, kun surin, sitä että hän kuoli epäuskoisena.

        Niin tämä eriseuranen nainen sanoi, että mistä sen tietää jos Jumala armahtaa hänet kuoleman jälkeen.

        Vastasin, että kyllä sen tieätää...
        Että ne asiat täytyy olla kunnossa jo täältä lähtiessä, siis kun kuolee.
        Ja että kuoleman jälkeen ei Jumala enää tällaista armoa ja armahdusta ihmistä kohtaan tunne.

        " Jos Wehaa alettaisiin vl-liikkeen toimesta kieltämään, että hän ei saa olla tytön kanssa koska tämä ei kuulu vl-uskoon, niin siinä vaiheessa ne silmät ehkä olisivat Wehallakin avautuneet, miksi häneltä olisi haluttu kieltää rakkaus joka on Jumalan lahja ihmiselle.

        Jumalahan se meille valitsee, ja tietää ne oikeat puolisomme, ei meidän pidä jättää sitä asiaa ihmisten varaan jotka päättää kenet saamme ottaa puolisoksemme ja ketä emme.

        Jos alkaisimme kuuntelemaan ihmisiä, niin mehän saattaisimme hylätä ihmisten mieliksi hänet jonka Jumala oli meille tarkoittanut. Ja sen väärän puolison kanssa emme saakkaan sitten koskaa kokea sitä todellista rakkautta minkä vain Jumala voi ihmisille antaa.


        "Mutta kun se sielunvihllienkin osaa tulla "valkeuden enkelinä."

        Ei pidä vieraista leiristä ottaa aviokummpania, siitä on Raamtussakin.


      • geosentrinen
        kicki, kirjoitti:

        ""Voihan se tyttökin olla uskovainen vaikka ei vl olekkaan. "

        No voi voi, näin epävarmaako se on siellä eri hengellisyyksissä, että sanotaan, että voihan se ja se ihminen olla uskomassa...

        Elävässä kristillisyydessä ei tunneta välimuotoja, ihminen joko on, tai ei ole uskomassa.

        "Ja mistä kukaan tietää vaikka tytön olisi Wehalle lähettänyt itse Jumala, jos tämä on halunnut avata Wehan silmät?"

        Taas tämä eriseurasten epävarmuus, että mistä tietää..?

        Ei minulla ainkaan ole yksinkertaisesti vara vaihtaa uskoa näin epävarman päälle.
        Kun epäuskoinen lähiomaiseni kuoli, niin eriseuranen ihminen luuli, että hän lohduttaa minua, kun surin, sitä että hän kuoli epäuskoisena.

        Niin tämä eriseuranen nainen sanoi, että mistä sen tietää jos Jumala armahtaa hänet kuoleman jälkeen.

        Vastasin, että kyllä sen tieätää...
        Että ne asiat täytyy olla kunnossa jo täältä lähtiessä, siis kun kuolee.
        Ja että kuoleman jälkeen ei Jumala enää tällaista armoa ja armahdusta ihmistä kohtaan tunne.

        " Jos Wehaa alettaisiin vl-liikkeen toimesta kieltämään, että hän ei saa olla tytön kanssa koska tämä ei kuulu vl-uskoon, niin siinä vaiheessa ne silmät ehkä olisivat Wehallakin avautuneet, miksi häneltä olisi haluttu kieltää rakkaus joka on Jumalan lahja ihmiselle.

        Jumalahan se meille valitsee, ja tietää ne oikeat puolisomme, ei meidän pidä jättää sitä asiaa ihmisten varaan jotka päättää kenet saamme ottaa puolisoksemme ja ketä emme.

        Jos alkaisimme kuuntelemaan ihmisiä, niin mehän saattaisimme hylätä ihmisten mieliksi hänet jonka Jumala oli meille tarkoittanut. Ja sen väärän puolison kanssa emme saakkaan sitten koskaa kokea sitä todellista rakkautta minkä vain Jumala voi ihmisille antaa.


        "Mutta kun se sielunvihllienkin osaa tulla "valkeuden enkelinä."

        Ei pidä vieraista leiristä ottaa aviokummpania, siitä on Raamtussakin.

        ..jossain määrin:

        "Että ne asiat täytyy olla kunnossa jo täältä lähtiessä, siis kun kuolee.
        Ja että kuoleman jälkeen ei Jumala enää tällaista armoa ja armahdusta ihmistä kohtaan tunne."

        Kyllä, iankaikinen elämä täytyy saavuttaa ennen fyysisen ruumiin kuolemista.


      • Emmalia.
        kicki, kirjoitti:

        ""Voihan se tyttökin olla uskovainen vaikka ei vl olekkaan. "

        No voi voi, näin epävarmaako se on siellä eri hengellisyyksissä, että sanotaan, että voihan se ja se ihminen olla uskomassa...

        Elävässä kristillisyydessä ei tunneta välimuotoja, ihminen joko on, tai ei ole uskomassa.

        "Ja mistä kukaan tietää vaikka tytön olisi Wehalle lähettänyt itse Jumala, jos tämä on halunnut avata Wehan silmät?"

        Taas tämä eriseurasten epävarmuus, että mistä tietää..?

        Ei minulla ainkaan ole yksinkertaisesti vara vaihtaa uskoa näin epävarman päälle.
        Kun epäuskoinen lähiomaiseni kuoli, niin eriseuranen ihminen luuli, että hän lohduttaa minua, kun surin, sitä että hän kuoli epäuskoisena.

        Niin tämä eriseuranen nainen sanoi, että mistä sen tietää jos Jumala armahtaa hänet kuoleman jälkeen.

        Vastasin, että kyllä sen tieätää...
        Että ne asiat täytyy olla kunnossa jo täältä lähtiessä, siis kun kuolee.
        Ja että kuoleman jälkeen ei Jumala enää tällaista armoa ja armahdusta ihmistä kohtaan tunne.

        " Jos Wehaa alettaisiin vl-liikkeen toimesta kieltämään, että hän ei saa olla tytön kanssa koska tämä ei kuulu vl-uskoon, niin siinä vaiheessa ne silmät ehkä olisivat Wehallakin avautuneet, miksi häneltä olisi haluttu kieltää rakkaus joka on Jumalan lahja ihmiselle.

        Jumalahan se meille valitsee, ja tietää ne oikeat puolisomme, ei meidän pidä jättää sitä asiaa ihmisten varaan jotka päättää kenet saamme ottaa puolisoksemme ja ketä emme.

        Jos alkaisimme kuuntelemaan ihmisiä, niin mehän saattaisimme hylätä ihmisten mieliksi hänet jonka Jumala oli meille tarkoittanut. Ja sen väärän puolison kanssa emme saakkaan sitten koskaa kokea sitä todellista rakkautta minkä vain Jumala voi ihmisille antaa.


        "Mutta kun se sielunvihllienkin osaa tulla "valkeuden enkelinä."

        Ei pidä vieraista leiristä ottaa aviokummpania, siitä on Raamtussakin.

        "No voi voi, näin epävarmaako se on siellä eri hengellisyyksissä, että sanotaan, että voihan se ja se ihminen olla uskomassa...

        Elävässä kristillisyydessä ei tunneta välimuotoja, ihminen joko on, tai ei ole uskomassa."

        Uskommekin erilailla. Uskon niin, että vain Jumala yksin näkee ihmissydämeen kuka uskoo oikein ja kuka ei.

        Vl-taas omaa tuon Jumalan kyvyn nähdä sinne ihmissydämeen, ja tietää kuka uskoo oikein ja kuka ei. Heillä on siihen apuna suunnaton määrä ulkoisia sääntöjä joilla he pystyvät mittamaan sitä ihmisen sydämentilaa, ja niillä perusteella sitten päättelevät kuka on uskovainen ja kuka epäuskoinen.


      • kicki, kirjoitti:

        " Voimia sinulle
        Kirjoittanut: Olet rohkea 28.10.2007 klo 23.38"

        Kyllä se tiedetään, että tämä maailma kittää, ja antaa väärä tukea väärissä asioissa.
        Kyllä tämä maailma on sitten väärä!

        Rohkea EI ole se joka on joka tuulen vietävänä, vaan joka Jumalan voimalla jaksaa tätäkin sielunvihollsen pettämää ihmistä seistä suorana vastaan, eikä taivu ja lähde mukaan tähän väärään...

        "Kyllä se on ihan jakomielistä, kun sanotaan että tv ei ole uskovaisen huonekalu, ja samalla väitetään että ei ole sääntöjä - vaikka tosiaan pelkkä veikkauskupongin vieminen kioskille, on jo merkki siitä että olet kieltänyt uskon."

        Oletkohan lääkäri..??? Ei lääkärit sano meitä jakomielisiksi. Monia ihan kehutaan, että miten fiksuja on. Miten on oma käytöksesi.
        Kaikesta näkee, että olis paljon parantamisen varaa.

        Se maailman parantminen ruukataan aloittaa itsestä.

        Ja sitäpaitis ne on Jumalan valtakunnan armoneuvoja, jos jostakin varotetaan. Ja se on sitä varten, että ihmine pysyy uskomassa.
        Ja ne on kallisarvoisia neuvoja, paljon enemmän kuin tämän maailman turhuudet.

        "Ja sitten vielä kirkkain silmin väitetään, että ei teoilla ole merkitystä, kun kieltojen lista on kuitenkin pitkä, ja jokaista tekemistä pohditaan ihan porukalla, ja varmistellaan vielä puhelimitse monen mielipide, vaikkapa saako jonnekin konserttiin mennä... "

        Mitäs siellä maailmassa väitetään ja valehdellaan kirkkain silmin, sielunvihollisen sokaisemana, että ei edes näe oikein.
        Ettekö edes osaa hävetä näitä puheitanne..?

        Tällaiseksi se menee, kun ei ole oikeaa ymmärrystä, ja uskotaan valeita.

        "He valhetellen puhuu teistä kaikkinaista pahaa, minun nimeni tähden."Sanoo Jeesus.

        "Voimia sinulle Weha! Olet matkalla vapauteen."

        Sanoisin sinulle, että joudut vielä näistäkin sanoista vastaamaan Jumalan edesssä, ja siitäkin että väärää tukea annat väärässä asiassa. Ja annat vielä uskovaisista väärän todistuksen.

        Jos olet mies, eipä ole kovin miehekästä käytöksesi.
        Jos olet nainen, nämä on niitä ämmien juoruja, josta Raamatussakin sanotaan.

        Yhtä suun soittoa on puheesi!

        VOIMIA TODELLAKIN SINULLE WEHA; MUTTA ENNEN KAIKKEA NEUVON OSTAMAAN SITÄ SILMÄVOIDETTA ETTÄS NÄKISIT.

        Ja tulisti Jumalan valtakuntaan takasin. Sinua kaivataan täällä.

        Ompas kerrassaa kicki tottelematon. Seurakuntasi opettaa, että tulisi pysyä pois tältä suomi24 palstalta. Olisiko tässä parannuksen paikka?


      • että olet
        weha kirjoitti:

        Ompas kerrassaa kicki tottelematon. Seurakuntasi opettaa, että tulisi pysyä pois tältä suomi24 palstalta. Olisiko tässä parannuksen paikka?

        todella ilkeilemässä:( Kicki oli ystäväsi ja on sitä vieläkin, Onko sinulla varaa tehdä ystävillesi noin. Mitä sitten,kun uudet ystäväsi hylkäävät sinut, sillä tuolla luonteenpiirteellä et kauaa saa sympatioita.

        Häpeäisit nyt.


      • että olet kirjoitti:

        todella ilkeilemässä:( Kicki oli ystäväsi ja on sitä vieläkin, Onko sinulla varaa tehdä ystävillesi noin. Mitä sitten,kun uudet ystäväsi hylkäävät sinut, sillä tuolla luonteenpiirteellä et kauaa saa sympatioita.

        Häpeäisit nyt.

        ole totta mitä sanoin?


      • Emmalia.
        että olet kirjoitti:

        todella ilkeilemässä:( Kicki oli ystäväsi ja on sitä vieläkin, Onko sinulla varaa tehdä ystävillesi noin. Mitä sitten,kun uudet ystäväsi hylkäävät sinut, sillä tuolla luonteenpiirteellä et kauaa saa sympatioita.

        Häpeäisit nyt.

        "Onko sinulla varaa tehdä ystävillesi noin. Mitä sitten,kun uudet ystäväsi hylkäävät sinut, sillä tuolla luonteenpiirteellä et kauaa saa sympatioita."

        Että miksi Weha ei saisi muistuttaa niistä "rakkauden neuvoista" joita vl-liikkeen johdon toimesta on vl-ihmisille annettu?

        Kyllähän tuo on monillakin tiedossa, että vl-ihmisiä on kehoitettu pysymään tältä palstalta pois. Hieman tuo oli ilkeästi sanottu Wehalta, mutta tavallaan se taas oli totuus, onhan häntäkin moitittu siitä telkkarista, ja Kicki itse moitti vl-uskon ulkopuolisesta tyttöystävästä.

        Jos Kicki puuttuu ihmisen henkilökohtaisiin asioihin, ja alkaa neuvomaan toista, niin kyllä hänkin ne ystävät pian menttää. Jospa Wehakin siksi oli hänelle vähemmän ystävällinen?

        Miksi oikeus neuvoa on vain toisilla, ja he eivät menetä ystäviään? Mutta jos joku toinen neuvoo niin hän menettääkin ystävänsä?


      • ..valittuja
        että olet kirjoitti:

        todella ilkeilemässä:( Kicki oli ystäväsi ja on sitä vieläkin, Onko sinulla varaa tehdä ystävillesi noin. Mitä sitten,kun uudet ystäväsi hylkäävät sinut, sillä tuolla luonteenpiirteellä et kauaa saa sympatioita.

        Häpeäisit nyt.

        Tai se on valitun eräs merkki, suuri yksinäisyys:

        "17. Jeesus sanoo: "Ihmiset ajattelevat todella, että minä olen tullut tuomaan maailmaan rauhan. Mutta he eivät tiedä, että minä olen tullut tuomaan maailmaan eripuraisuutta, tulta, miekkaa ja sotaa. Todellakin, jos talossa on viisi (ihmistä), niin he tulevat olemaan kolme kahta vastaan ja kaksi kolmea vastaan — isä poikaansa vastaan ja poika isäänsä vastaan — ja heidät korotetaan yksinäisiksi." Apokryfisestä, Tuomaan evankeliumista lainattu. Sen kirkko, valtionliitolaisena hylkäsi kohtalokkain seurauksin.


      • Areiopagi
        weha kirjoitti:

        En ollut huomannut tätä, kun on niin paljon kyselty kysymyksiä.

        Vl-uskon mukaan sellainen ei ole uskovainen, joka hommaa telkkarin, eikä sellainen joka lottoaa/veikkaa, pelaa korteilla, käyttää vähän alkoholia, seurustelee epäuskoisen kanssa yms.

        Kyllä tällä palstalla käy myös VL-uskon tahallisia parjaajia ja valehtelioita, eikä sekään oon oikein.

        En ole missään säälinyt itseäni, eikä minun omatuntoani kolkuta edesmenneet asiat tai nää kirjoittamani sääntö asiat.

        teologina VL Foorumissa. Mistä olet saanut oppisi?


    • Wiehe

      ..vl-uskovaisena? Oliko hän juuri se, joka muutama vuosi sitten suviseuraradion haastattelussa kehui etsimisen jälkeen löytäneensä Raamatun mukaisen uskon?

      Vai, on wehalla lempi leiskunut.. "lempi" ja "avioliitto" ovat vain kiertoilmaisuja sukuvietille. Seksuaalisuuen tarkoitus on oppia Rakkauden läksy, sillä Jumala on Rakkaus. "Olkaat (kerran) täydelliset niin kuin Taivaallinen Isä täydellinen on". Silloin ei enää oteta naista eikä mennä miehelle, kuten Jeesus evankeliumeissa sanoo. Ehkäpä jo seuraavassa elämässä, siis täydellisiä rakkaudessa ja kokemusperäisessä tiedossa

      • Ee oo,,,


    • Piia Vl

      Tottakai ihmisellä on vaara luopua jos omistaa tv:n tai jopa ilman sitäkin!
      Mut sitä ei ole katsottu soveliaaksi huonekaluksi uskovaisille...

    • laulajainen

      ..niitä vl-wehan hapatuksia!

      • sellainen

        Ei kasveta,
        Kirjoittanut: weha 23.10.2006 klo 12.36

           vaan synnytään. Kaikki kansat syntyvät Herralle Siionissa (Ps 87 muistaakseni). Valkopukuisten joukossa (IlmK) on joka kielestä ja kansasta ihmisiä, sillä Jumala korjaa omansa jo lapsuudenuskossa monista kansoista joille ei edes saarnata valtakunnan evankeliumia, heidän epäuskonsa tähden.

        Room.5:18. Niin kuin siis yhden ainoan rikkomus tuotti kaikille ihmisille kadotustuomion, niin riittää yhden ainoan vanhurskas teko antamaan kaikille ihmisille vanhurskauden ja elämän.

        Parannusta tehdään sitten uskon ja ymmärryksen kautta omista tekosynneistä. Meidät tuomitaan tekojemme mukaan (Ilm.20:12-13). Pieni lapsi ei ole itse mitään syntiä tehnyt, vaikka ovatkin syntisiä syntyessään (Ps.51:7).

        Jeesus sanoo, että ihan pienimmät lapset uskovat:
        Matt.18:6. ”Mutta joka pahentaa yhden näistä pienimmistä, jotka uskovat minun päälleni, parempi hänen olis, että myllyn kivi ripustettaisiin hänen kaulaansa, ja hän upotettaisiin meren syvyyteen.”

        Matt.21:16. ” Ettekö te koskaan ole lukeneet: lasten ja imeväisten suusta olet sinä kiitoksen valmistanut?”

        Tottakai sitten tulee lähetyskäskyn mukaisesti kastaa ja opettaa:

        ... ja kastakaat heitä nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen,
        20. Ja opettakaat heitä pitämään kaikki, mitä minä olen teille käskenyt. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä, maailman loppuun asti. Amen!
        P. Matteuksen Evankeliumin loppu

        Toki epäuskoisen ihminen voi myös parannuksenarmon kautta tulla sisälle Jumalan valtakuntaan: "Jumalan valtakunta on lähestynyt, tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi".


      • sellaisesta
        sellainen kirjoitti:

        Ei kasveta,
        Kirjoittanut: weha 23.10.2006 klo 12.36

           vaan synnytään. Kaikki kansat syntyvät Herralle Siionissa (Ps 87 muistaakseni). Valkopukuisten joukossa (IlmK) on joka kielestä ja kansasta ihmisiä, sillä Jumala korjaa omansa jo lapsuudenuskossa monista kansoista joille ei edes saarnata valtakunnan evankeliumia, heidän epäuskonsa tähden.

        Room.5:18. Niin kuin siis yhden ainoan rikkomus tuotti kaikille ihmisille kadotustuomion, niin riittää yhden ainoan vanhurskas teko antamaan kaikille ihmisille vanhurskauden ja elämän.

        Parannusta tehdään sitten uskon ja ymmärryksen kautta omista tekosynneistä. Meidät tuomitaan tekojemme mukaan (Ilm.20:12-13). Pieni lapsi ei ole itse mitään syntiä tehnyt, vaikka ovatkin syntisiä syntyessään (Ps.51:7).

        Jeesus sanoo, että ihan pienimmät lapset uskovat:
        Matt.18:6. ”Mutta joka pahentaa yhden näistä pienimmistä, jotka uskovat minun päälleni, parempi hänen olis, että myllyn kivi ripustettaisiin hänen kaulaansa, ja hän upotettaisiin meren syvyyteen.”

        Matt.21:16. ” Ettekö te koskaan ole lukeneet: lasten ja imeväisten suusta olet sinä kiitoksen valmistanut?”

        Tottakai sitten tulee lähetyskäskyn mukaisesti kastaa ja opettaa:

        ... ja kastakaat heitä nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen,
        20. Ja opettakaat heitä pitämään kaikki, mitä minä olen teille käskenyt. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä, maailman loppuun asti. Amen!
        P. Matteuksen Evankeliumin loppu

        Toki epäuskoisen ihminen voi myös parannuksenarmon kautta tulla sisälle Jumalan valtakuntaan: "Jumalan valtakunta on lähestynyt, tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi".

        Muistan kuinka hän eräässä(ehkä monessakin)viestissä saattoi monta kertaa lainata sitä tunnettua vl-raamatun kohtaa johanneksen evankeliumista: "joille te synnit anteeksi annatte" jne. Onko Wehalla jäänyt synti panematta pois, kuten sanotaan?


      • nyt on
        sellainen kirjoitti:

        Ei kasveta,
        Kirjoittanut: weha 23.10.2006 klo 12.36

           vaan synnytään. Kaikki kansat syntyvät Herralle Siionissa (Ps 87 muistaakseni). Valkopukuisten joukossa (IlmK) on joka kielestä ja kansasta ihmisiä, sillä Jumala korjaa omansa jo lapsuudenuskossa monista kansoista joille ei edes saarnata valtakunnan evankeliumia, heidän epäuskonsa tähden.

        Room.5:18. Niin kuin siis yhden ainoan rikkomus tuotti kaikille ihmisille kadotustuomion, niin riittää yhden ainoan vanhurskas teko antamaan kaikille ihmisille vanhurskauden ja elämän.

        Parannusta tehdään sitten uskon ja ymmärryksen kautta omista tekosynneistä. Meidät tuomitaan tekojemme mukaan (Ilm.20:12-13). Pieni lapsi ei ole itse mitään syntiä tehnyt, vaikka ovatkin syntisiä syntyessään (Ps.51:7).

        Jeesus sanoo, että ihan pienimmät lapset uskovat:
        Matt.18:6. ”Mutta joka pahentaa yhden näistä pienimmistä, jotka uskovat minun päälleni, parempi hänen olis, että myllyn kivi ripustettaisiin hänen kaulaansa, ja hän upotettaisiin meren syvyyteen.”

        Matt.21:16. ” Ettekö te koskaan ole lukeneet: lasten ja imeväisten suusta olet sinä kiitoksen valmistanut?”

        Tottakai sitten tulee lähetyskäskyn mukaisesti kastaa ja opettaa:

        ... ja kastakaat heitä nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen,
        20. Ja opettakaat heitä pitämään kaikki, mitä minä olen teille käskenyt. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä, maailman loppuun asti. Amen!
        P. Matteuksen Evankeliumin loppu

        Toki epäuskoisen ihminen voi myös parannuksenarmon kautta tulla sisälle Jumalan valtakuntaan: "Jumalan valtakunta on lähestynyt, tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi".

        sielunvihollinen päässyt taistelussa antamaan kuolettavan iskun ja vienyt sota-aseet. Ei ole enää urhoollista sotamiestä.

        Missä on totuuden vyö? Missä on vanhurskauden rintarauta? Missä on kengät valmiina saarnaamaan rauhan evankeliumia? Missä on uskon kilpi? Missä on autuuden rautalakki? Missä on Hengen miekka?


    • >>>"...Sitten oonkin ihmetellyt esim. ihan puhujien puheita, että kun ottaa telkkarin, niin ihminen aina luopuu. Tottakai luopuu, kun sen telkkarin oton jälkeen, sellaiseksi luopioksi julistetaan. Jos asian on näin kun oon sen ymmärtänyt, se on kerrassaan lapsellista."

      • laps Jumalan

      • Emmalia.

        "Tässä väärässä lapsellisuudessa he eivät myöskään näytä kykenevän ymmärtämään, että aikuinen ihminen voi ja että hänelle myös kuuluu oikeus ja velvollisuus ottaa kokonaisvaltaisesti vastuu omasta elämästään, myös uskonasioissa. Veeällien kun ei koskaan sallita kasvaa aikuisiksi ihmisiksi."

        Ymmärrä, että omasta elämästä kuuluu jokaisen ottaa vastuu, ja päättää siitä itse.

        Vl-liikkeessä on todella tiukka kontrolli, ja sitä yritetään opettaa kaikille. Jos sitä ei omaksu, niin eroaa vl-liikkeestä, jos sen taas omaksuu niin jää sinne vl-liikkeeseen.

        Kyllä olen joskus ollut ihmeissäni kun mieheni joka on vl-kodista, ja saannut varmaan kuulla sitä tiukkis vl-oppia koko ikänsä (vanhemmat ovat ihania), ei ole koskaan siihen vl-oppiin kuitenkaan itse uskonut ja syystä, että hän monissa kohdissa mitä tältäkin palstalta lukee antaa "tuomion" ei tuo ole oikea vl, sillä ei se ole sallittua vaan syntiä vl-uskossa.


      • ei "tulkaa minun tyköni, sillä lapsenkaltaisten on Jumalan valtakunta" vaan "Sallikaa lasten tulla minun tyköni, sillä...".

        Näillähän on selvä merkitysrokin.



      • ent.vl

      • saaraleena.
        ent.vl kirjoitti:

        ..on mielenkiintoisa artikkeleita, paljonkin.

        http://www.pekkaervast.net/artikkelit/default.htm

        sen jälkeen kun minut oli erotettu ry:stä. Jotenkin tuli sellainen olo hänen kirjoituksistaan, että pohjalla saattoi olla lestadiolainen tausta. Sukunimikin viittasi samaan suuntaan.

        Pidin Ervastin ajatuksista, ja sain niistä paljon lohtua.


      • ent.vl
        saaraleena. kirjoitti:

        sen jälkeen kun minut oli erotettu ry:stä. Jotenkin tuli sellainen olo hänen kirjoituksistaan, että pohjalla saattoi olla lestadiolainen tausta. Sukunimikin viittasi samaan suuntaan.

        Pidin Ervastin ajatuksista, ja sain niistä paljon lohtua.

        En usko hänellä olevan vl-taustaa. Hän näki kirkossa paljon tekopyhyyttä. Pekka Ervast on ruotsinkielisestä kodista kotoisin. Ervasti sukua on vl:ssa.


    • Hawelle Uskonsisar Pialta!

      Tuo televisioasiakin on selvä:
      Ohjelmatarjonta ei sovi uskoville.
      Miksi siis pitää sellaista?
      Kristityn vapaus ei ole kuitenkaan sellaista kuin Timoteus(kin) kirjoittaa,että kaikkea voi tehdä mitä jumalattomatkin tekevät, paitsi että uskoville synnissä eläminen ei tuokaan kadotusta.
      Siinä on kyllä väärä rauha uskovalla jos niin ajattelee.
      Vaan kyllä raja on selvä meidän ja jumalattomien välillä. Se ei ole kieltojen viljelyä vaan on rakkautta varoittaa rakasta uskonveljeä/sisarta lankeamasta. Jeesuksen veri pesee sielun ja herättää kuolleenkin omantunnon varoittamaan ettei rikkoisi Isän tahtoa.
      Lankeemuksia sattuu,sitä en kiellä,mutta synnissä ei saa jäädä elämään.
      Siinä on muuten suuri ero.

      • joopa joo..

        ollaan kuin suviseuroissa valveilla - ainakin sinne aamukolmeen. Mitäpä tässä nukkumaan kun lomapäiviäkin, niin kuin monella suviseurojen aikaa.


      • pidä
        joopa joo.. kirjoitti:

        ollaan kuin suviseuroissa valveilla - ainakin sinne aamukolmeen. Mitäpä tässä nukkumaan kun lomapäiviäkin, niin kuin monella suviseurojen aikaa.

        lomapäiviä. "Valvokaat".. "olkaa valmiit"


    • pieni ihminen

      Ensimmäistä kertaa astun kirjoittamaan… ja taitaa jäädä vähiin täst edeskin.

      Meitä vanhoillislestadiolaisia taitaa olla hyvin sekalainen seurakunta. Meihin jokaiseen vaikuttaa omalla tavallaan kulttuurilliset ja sosiaaliset taustat, mikä tekee meistä hyvin erilaisia ja eritavalla eri asioihin suhtautuvia. Tiedän vl-perheitä joissa tiukat säädökset ovat ensisijaisen tärkeitä. Kuitenkaan elävän uskon ei pitäisi olla millään lailla kiinni mistään kulttuurisidonnaisista seikoista, perinnäissäännöistä, normeista tai yleensäkään säännöistä tai kielloista. Uskon pitäisi olla vapaata kaikesta näistä.
      Olen nähnyt monen tarinan joka on kahlinnut itsensä, perheensä ja uskonsa näihin säädöksiin ja normeihin. Monesti nämä ”säädösten” kautta uskovat ovat jossain vaiheessa hyljänneet vanhoillislestadiolaisuuden, osa heistä toki elää koko ikänsä vanhoillislestadiolaisuudessa. En sano että vanhoillislestadiolaisuudesta lähteneet ovat samalla hyljänneet elävän uskon, sillä elävä usko ei ole koskaan ollut riippuvainen näistä säännöistä ja normeista. Se on jotakin muuta.

      Yleisesti takerrutaan näihin säädöksiin ikään kuin ne olisivat lakeja. Miksi alkoholi ei ole sallittua tai miksi tv? Miksi internet on sallittua ja mikä musiikki on sopivaa?
      Mutta niillä ei ole tekemistä sydämen uskon kanssa. Miksi sitten on näitä säädöksiä?
      Osaltaan miellän ne kulttuurisidonnaisiksi seikoiksi, kuten alkoholin käyttö. Laestadius saarnasi lapin juoppoutta vastaan ja näin tästä tuli yksi lestadiolaisuudeen ominaispiirteistä. Mielestäni selkeä raja on hyvä ja se säästää monilta ongelmilta. Toki joku voi kokea sen ahdistavana sääntönä jota on noudatettava, mutta uskon että useampaa se suojelee. Mielestäni nöyrällä uskolla ei ole tarvetta lähteä tätä rajaa siirtämään, vaikkei se syntiä varsinaisesti olisikaan. Rajan siirto vie kuitenkin lähemmäksi turmiota. Kun vedetään raja kohtuukäyttöön, tullaan seuraavalle rajalle; mitä on kohtuukäyttö?
      Samoin on tv:n laita. Raja on helppo vetää nykyiseen käytäntöön. Vaikka itse tv ei ole syntiä ja sieltä tulee paljon hyvää ohjelmaa, kun tv:tä ei ole ollenkaan, säästyy monelta huonolta.
      Internet on monelta osin pahempi kuin tv, mutta sallittu. On huomattu että internet on lähes välttämättömyys nyt ja tulevaisuudessa. Netistä löytyy paljon sudenkuoppia, joihin astua, mutta ilman nettiä, olisi elämä tulevaisuudessa lähes mahdotonta.
      Helpompi olisi elää ”munkinelämää”, mutta sekään ei ole jumalantahdon mukaista. Meidän ei tarvitse elää säädösten tai normien ikeessä, vaan vapaina.
      Vaikka vanhoillislestadiolaisuudessa on näitä tiettyjä tapoja ja säädöksiä, ei ne ole loppujen lopuksi uskon kannalta merkityksellisiä. Ne kyllä kertovat uskon hedelmistä ja vapauden tuomasta halusta elää mahdollisimman kaukana syntistä elämää. Sitä ne säädökset ja normit ovat. Mutta syntiäkään emme voi välttää, vaan jokainen kompuroi niihin päivittäin. Onneksi vaellus on armon alla kulkemista. Me emme pyri elämään lakien ja säädösten alla, vaan saamme luottaa siihen että meitä ei tuomita syntiemme tähden(johon lankeamme aina uudestaan ja uudestaan), vaan meidät tuomitaan armolla. Tästä ilosta ja vapaudesta meillä kumpuaa halu elää kaukana synnistä ja elää nöyrin mielin kiitollisena Jumalalle. Nämä ovat niitä hyviä hedelmiä jotka saavat meidät vapautettuina synneistä elämään elämämme Jumalalle. Me tiedämme heikkoutemme ja sen että jos lähdemme etsimään sitä mikä on sallittua ja mikä kiellettyä, vie se meidät lain alle.

      Elävä usko ja Jumalan seurakunta ei siis ole sidottu Srk:hon tai vanhoillislestadiolaisuuteen. Se on Pyhän Hengen sitomana sydämissämme ja sitä me tahdomme jakaa ja kuuluttaa.
      On Jumalan suuri salattu armo että Hän antoi sen kulkeutua suusta suuhun tänne pohjolaan. Me tahdomme sitä kuuluttaa, emme lakia. Etsi siis armoa ja nöyrrytä sydämesi siihen että me kaikki olemme langenneita emmekä voi täyttää Jumalan lakeja. Pyydä Jumalalta armoa ja etsi, niin sinä löydät Jumalan seurakunnan. Sellaisen missä saarnataan kaikki synnit anteeksi annetuiksi ja pääset elämään vapaana. Näin avautuu ilo ja rauha.

      • Olen hyvin pitkälle kanssasi samaa mieltä. Kristillisyydessä kuuluu saarnata synnistä ja vieläpä varoitella niistä synnin vaaroista. Tämä on oikein.

        Vanhoillislestadiolaisuudessa ei ole 60-luvun jälkeen enää tyydytty saarnaamaan vaaroista, vaan nämä vaarat on viety yksilötasolle ja tehty suoraan kadottaviksi synneiksi. Samalla nämä sinänsä hyvät ohjeet ja neuvot ovat vieneet riviveeällän uskosta ilon ja vapauden sekä omakohtaiseen uskoon olennaisesti kuuluvan itsemääräämisoikeuden. Tämä on väärin.


      • Biblia_1776
        Joosua kirjoitti:

        Olen hyvin pitkälle kanssasi samaa mieltä. Kristillisyydessä kuuluu saarnata synnistä ja vieläpä varoitella niistä synnin vaaroista. Tämä on oikein.

        Vanhoillislestadiolaisuudessa ei ole 60-luvun jälkeen enää tyydytty saarnaamaan vaaroista, vaan nämä vaarat on viety yksilötasolle ja tehty suoraan kadottaviksi synneiksi. Samalla nämä sinänsä hyvät ohjeet ja neuvot ovat vieneet riviveeällän uskosta ilon ja vapauden sekä omakohtaiseen uskoon olennaisesti kuuluvan itsemääräämisoikeuden. Tämä on väärin.

        Edellä olevassa kirjoituksessa oli nopeasti luettuna hyvin kauniisti kerrottu elävästä uskosta.

        Vielä on armon aika Joosua. Ei tarvitse nähdä mörköjä siellä, missä niitä ei ole. On lupa uskoa se evankeliumi, jota Jumalan valtakunnasta tänäkin päivänä saarnataan. Älköön sydämenne paatuko, kun kuulette Jumalan kutsun!

        Pyydä Jumalalta voimaa uskoa se evankeliumi! Se siirtää katseen kohti kunnian kirkkautta! Sieltä eletystä elämästä löytyy niin paljon sellaista, että käy kuin Lootin vaimolle, että muuttuu suolapatsaaksi. Kannattaa antaa historialle se arvo, jonka evankeliumi sille tuo mukanaan. Mutta ensin on uskottava se evankeliumi.


      • Biblia_1776 kirjoitti:

        Edellä olevassa kirjoituksessa oli nopeasti luettuna hyvin kauniisti kerrottu elävästä uskosta.

        Vielä on armon aika Joosua. Ei tarvitse nähdä mörköjä siellä, missä niitä ei ole. On lupa uskoa se evankeliumi, jota Jumalan valtakunnasta tänäkin päivänä saarnataan. Älköön sydämenne paatuko, kun kuulette Jumalan kutsun!

        Pyydä Jumalalta voimaa uskoa se evankeliumi! Se siirtää katseen kohti kunnian kirkkautta! Sieltä eletystä elämästä löytyy niin paljon sellaista, että käy kuin Lootin vaimolle, että muuttuu suolapatsaaksi. Kannattaa antaa historialle se arvo, jonka evankeliumi sille tuo mukanaan. Mutta ensin on uskottava se evankeliumi.

        Älä yritä minua käännyttää vl-uskoon, pyydän. Olen nykyisenkaltaisen vl-uskon hylännyt jo aikoja sitten. Olen löytänyt sellaisen hengellisyyden, jossa tunnen iloa, vapautta ja rauhaa. Ei ole minkäänlaista tarvetta etsiä enää mitään.


      • Biblia_1776
        Joosua kirjoitti:

        Älä yritä minua käännyttää vl-uskoon, pyydän. Olen nykyisenkaltaisen vl-uskon hylännyt jo aikoja sitten. Olen löytänyt sellaisen hengellisyyden, jossa tunnen iloa, vapautta ja rauhaa. Ei ole minkäänlaista tarvetta etsiä enää mitään.

        Ja haluan täyttää toiveesi jääden rukouksen mielelle sinun kohdallasi.

        En kuitenkaan voi luvata täysin, ettenkö jotain sinulle joskus vielä sanoisi. Jos tunnen palavaa halua siihen, avaan suuni.


      • Kesä_keikkuen_tulevi
        Biblia_1776 kirjoitti:

        Edellä olevassa kirjoituksessa oli nopeasti luettuna hyvin kauniisti kerrottu elävästä uskosta.

        Vielä on armon aika Joosua. Ei tarvitse nähdä mörköjä siellä, missä niitä ei ole. On lupa uskoa se evankeliumi, jota Jumalan valtakunnasta tänäkin päivänä saarnataan. Älköön sydämenne paatuko, kun kuulette Jumalan kutsun!

        Pyydä Jumalalta voimaa uskoa se evankeliumi! Se siirtää katseen kohti kunnian kirkkautta! Sieltä eletystä elämästä löytyy niin paljon sellaista, että käy kuin Lootin vaimolle, että muuttuu suolapatsaaksi. Kannattaa antaa historialle se arvo, jonka evankeliumi sille tuo mukanaan. Mutta ensin on uskottava se evankeliumi.

        Teet todella rumasti ja epäkristillisesti, kun hoet toisille uskoville parannustasi. Aliarvioit todella törkeästi toisten uskon ja ylennät itsesi. Menisit itseesi ja miettisit sanomisiasi. Mutta aivan: aivopesty ei kykene ajattelemaan muulla tavoin. Olen pahoillani puolestasi ja toivon, että Jumalan armo kirkastaisi uskomisen vapautta sinullekin, Biblia_1776.


      • kyselijän paikalla
        Kesä_keikkuen_tulevi kirjoitti:

        Teet todella rumasti ja epäkristillisesti, kun hoet toisille uskoville parannustasi. Aliarvioit todella törkeästi toisten uskon ja ylennät itsesi. Menisit itseesi ja miettisit sanomisiasi. Mutta aivan: aivopesty ei kykene ajattelemaan muulla tavoin. Olen pahoillani puolestasi ja toivon, että Jumalan armo kirkastaisi uskomisen vapautta sinullekin, Biblia_1776.

        kun olen monen vuoden ajan kirjoituksiasi täällä lukenut ja nyt ällikällä lyötynä:
        Oliko sinulle liian vaikeaa olla vain tavallisena "riviuskovaisena" ? Etkö saanut sitä asemaa, jota ehkä salaisesti mielessäsi toivoit? ja siksi myös sinua loukkasi lainaamasi sanonta, minkä kerroit?

        Toivoitko kenties opetustehtäviä seurakunnassasi tai kenties jopa saarnaajan tehtävää ?

        Kysyn siksi, koska monasti tekstejäsi lukiessa minulle tuli mieleen, onko kirjoittajalla halu saarnaajaksi, niin paljon aktivoiduit sanan selityksessä jne..
        En kysy loukatakseni, pakostakin pohdin syitä ja seurauksia.


      • Emmalia.
        kyselijän paikalla kirjoitti:

        kun olen monen vuoden ajan kirjoituksiasi täällä lukenut ja nyt ällikällä lyötynä:
        Oliko sinulle liian vaikeaa olla vain tavallisena "riviuskovaisena" ? Etkö saanut sitä asemaa, jota ehkä salaisesti mielessäsi toivoit? ja siksi myös sinua loukkasi lainaamasi sanonta, minkä kerroit?

        Toivoitko kenties opetustehtäviä seurakunnassasi tai kenties jopa saarnaajan tehtävää ?

        Kysyn siksi, koska monasti tekstejäsi lukiessa minulle tuli mieleen, onko kirjoittajalla halu saarnaajaksi, niin paljon aktivoiduit sanan selityksessä jne..
        En kysy loukatakseni, pakostakin pohdin syitä ja seurauksia.

        "Etkö saanut sitä asemaa, jota ehkä salaisesti mielessäsi toivoit? ja siksi myös sinua loukkasi lainaamasi sanonta, minkä kerroit?

        Toivoitko kenties opetustehtäviä seurakunnassasi tai kenties jopa saarnaajan tehtävää ?"

        Wehan salainen toive, niin hän saa olla todella kiitollinen siitä, että nyt on käynnyt näin miten on käynnyt. Jumalan Tahto on ihan erilainen kun ihmisen Tahto, ja Hän suojelee ihmisiä pahalta parhaansa mukaan jos ihminen vain suostuu kuuntelemaan.


      • kyselijän paikalla kirjoitti:

        kun olen monen vuoden ajan kirjoituksiasi täällä lukenut ja nyt ällikällä lyötynä:
        Oliko sinulle liian vaikeaa olla vain tavallisena "riviuskovaisena" ? Etkö saanut sitä asemaa, jota ehkä salaisesti mielessäsi toivoit? ja siksi myös sinua loukkasi lainaamasi sanonta, minkä kerroit?

        Toivoitko kenties opetustehtäviä seurakunnassasi tai kenties jopa saarnaajan tehtävää ?

        Kysyn siksi, koska monasti tekstejäsi lukiessa minulle tuli mieleen, onko kirjoittajalla halu saarnaajaksi, niin paljon aktivoiduit sanan selityksessä jne..
        En kysy loukatakseni, pakostakin pohdin syitä ja seurauksia.

        kysymyksestä. Minulla ei ole ollut halua vl-puhujaksi, eikä tuu koskaan olemaankaa,,,minusta ei edes siihen ollut; puhukoot nyt keskenään.


      • Biblia_1776 kirjoitti:

        Ja haluan täyttää toiveesi jääden rukouksen mielelle sinun kohdallasi.

        En kuitenkaan voi luvata täysin, ettenkö jotain sinulle joskus vielä sanoisi. Jos tunnen palavaa halua siihen, avaan suuni.

        Tottahan toki saa kirjoittaa aina kun siltä tuntuu. Sitä vartenhan tämä "perkeleellinen" palstakin on olemassa. ;-)


      • samaa
        kyselijän paikalla kirjoitti:

        kun olen monen vuoden ajan kirjoituksiasi täällä lukenut ja nyt ällikällä lyötynä:
        Oliko sinulle liian vaikeaa olla vain tavallisena "riviuskovaisena" ? Etkö saanut sitä asemaa, jota ehkä salaisesti mielessäsi toivoit? ja siksi myös sinua loukkasi lainaamasi sanonta, minkä kerroit?

        Toivoitko kenties opetustehtäviä seurakunnassasi tai kenties jopa saarnaajan tehtävää ?

        Kysyn siksi, koska monasti tekstejäsi lukiessa minulle tuli mieleen, onko kirjoittajalla halu saarnaajaksi, niin paljon aktivoiduit sanan selityksessä jne..
        En kysy loukatakseni, pakostakin pohdin syitä ja seurauksia.

        Biblia1776:lta.


      • Joosua kirjoitti:

        Tottahan toki saa kirjoittaa aina kun siltä tuntuu. Sitä vartenhan tämä "perkeleellinen" palstakin on olemassa. ;-)

        Ei mahda mitään mutta nauru pääsi tässä kohti....vaikka vakavasta asiasta onkin kyse. Siinä veljet nokittelevat aikansa ja sitten niin yhdessä ihastelevat että on se mukava kun on tämä perkeleellinen palsta, että saa toisilleen kirjoittaa kun asiaa on.

        Jatkakaapa juttua ja ottakaa lepposesti. Teillä on mielenkiintoiset mielipiteet ja soma olisi nähdä mihin te pääsette niiden kanssa. Varsinkin nyt kun olette yhdessä todenneet palstan perkeleellisyyden ja siitä ei siis tarvitse enää välittää.

        Ja Wehalle sanoisin että jätä joutavointi ja ole mies. En tule, ensittenmilläänvaikkakuinkapyydätte.... Sellaisessa menossa käy luonnollisessa perheessä niin, että äiti tai isä ottaa kiukkuavan tenavan sisälle housunkauluksesta. Hyvä ja turvallinen se on jumpitella, kun ei umpipimeässä tarvi jumpitella. Kodin valot valaisevat ovenkin ja kun tietää että vanhemmat ovat niin lähellä että jo äänenkin kuulevat. Et sinä hukkaan ole Isältäsi joutunut vaikka luulet. Jälkesi näkyvät Hänen silmiinsä kuin olisit vastasataneeseen lumeen ne painanut. Ei kai se ole ensimmäisellä sijalla pohtia, onko vl vai mikä l, kun epäilyksissä on. Tärkein kai se on uskoa että omat synnit on anteeksi Kristuksen ansion tähden.Sehän se se uskomisen ydin on.


      • JIA kirjoitti:

        Ei mahda mitään mutta nauru pääsi tässä kohti....vaikka vakavasta asiasta onkin kyse. Siinä veljet nokittelevat aikansa ja sitten niin yhdessä ihastelevat että on se mukava kun on tämä perkeleellinen palsta, että saa toisilleen kirjoittaa kun asiaa on.

        Jatkakaapa juttua ja ottakaa lepposesti. Teillä on mielenkiintoiset mielipiteet ja soma olisi nähdä mihin te pääsette niiden kanssa. Varsinkin nyt kun olette yhdessä todenneet palstan perkeleellisyyden ja siitä ei siis tarvitse enää välittää.

        Ja Wehalle sanoisin että jätä joutavointi ja ole mies. En tule, ensittenmilläänvaikkakuinkapyydätte.... Sellaisessa menossa käy luonnollisessa perheessä niin, että äiti tai isä ottaa kiukkuavan tenavan sisälle housunkauluksesta. Hyvä ja turvallinen se on jumpitella, kun ei umpipimeässä tarvi jumpitella. Kodin valot valaisevat ovenkin ja kun tietää että vanhemmat ovat niin lähellä että jo äänenkin kuulevat. Et sinä hukkaan ole Isältäsi joutunut vaikka luulet. Jälkesi näkyvät Hänen silmiinsä kuin olisit vastasataneeseen lumeen ne painanut. Ei kai se ole ensimmäisellä sijalla pohtia, onko vl vai mikä l, kun epäilyksissä on. Tärkein kai se on uskoa että omat synnit on anteeksi Kristuksen ansion tähden.Sehän se se uskomisen ydin on.

        Pitkästä aikaa. Aluksi ihmettelin, että mikä sinua mahtoi huvittaa. Luin sitten haaraa biblian mörköviestistä alkaen ja nauruhan siinä pääsi sitten itsellänikin. Aika hauska episodi. Kavereina erottiin. ;-)


      • Minuakin tympii

        Kun tuollaista lukee (miksi muuten teit uuden avauksen?), on suht helppo ymmärtää, että tästä palstasta varoitellaan.


      • Kempelainen
        Minuakin tympii kirjoitti:

        Kun tuollaista lukee (miksi muuten teit uuden avauksen?), on suht helppo ymmärtää, että tästä palstasta varoitellaan.

        Lukekjaa Tämä >> Raamattu!


      • ja heräsi kysymys
        JIA kirjoitti:

        Ei mahda mitään mutta nauru pääsi tässä kohti....vaikka vakavasta asiasta onkin kyse. Siinä veljet nokittelevat aikansa ja sitten niin yhdessä ihastelevat että on se mukava kun on tämä perkeleellinen palsta, että saa toisilleen kirjoittaa kun asiaa on.

        Jatkakaapa juttua ja ottakaa lepposesti. Teillä on mielenkiintoiset mielipiteet ja soma olisi nähdä mihin te pääsette niiden kanssa. Varsinkin nyt kun olette yhdessä todenneet palstan perkeleellisyyden ja siitä ei siis tarvitse enää välittää.

        Ja Wehalle sanoisin että jätä joutavointi ja ole mies. En tule, ensittenmilläänvaikkakuinkapyydätte.... Sellaisessa menossa käy luonnollisessa perheessä niin, että äiti tai isä ottaa kiukkuavan tenavan sisälle housunkauluksesta. Hyvä ja turvallinen se on jumpitella, kun ei umpipimeässä tarvi jumpitella. Kodin valot valaisevat ovenkin ja kun tietää että vanhemmat ovat niin lähellä että jo äänenkin kuulevat. Et sinä hukkaan ole Isältäsi joutunut vaikka luulet. Jälkesi näkyvät Hänen silmiinsä kuin olisit vastasataneeseen lumeen ne painanut. Ei kai se ole ensimmäisellä sijalla pohtia, onko vl vai mikä l, kun epäilyksissä on. Tärkein kai se on uskoa että omat synnit on anteeksi Kristuksen ansion tähden.Sehän se se uskomisen ydin on.

        että pidätkö Joosuaa uskonveljenäsi, JIA?

        Tällainen käsitys tulee viestistäsi. Kun katsoo hänen kristillisyydenvastaisia kirjoituksia, ei tule kyllä ensimmäisenä mieleen uskonveli.

        ????????????? Sinulla taitaa olla joosuaan huomattavasti läheisempi suhde???????????? Joosualla uskonkamppailut?????????????Auttakoon Jumala häntä niissä!!!!!!!!!!


      • ja heräsi kysymys kirjoitti:

        että pidätkö Joosuaa uskonveljenäsi, JIA?

        Tällainen käsitys tulee viestistäsi. Kun katsoo hänen kristillisyydenvastaisia kirjoituksia, ei tule kyllä ensimmäisenä mieleen uskonveli.

        ????????????? Sinulla taitaa olla joosuaan huomattavasti läheisempi suhde???????????? Joosualla uskonkamppailut?????????????Auttakoon Jumala häntä niissä!!!!!!!!!!

        Vaan niin päin, että Joosua pitää JIA:aa uskonsisarena/-veljenä.

        Meillä JIA:n kanssa on samanlainen suhde kuin sinulla minun kanssani, paitsi että me JIA:n kanssa ei kuvitella eikä oleteta mitään sen lisäksi mitä palstalta on luettavissa.


      • Joosua kirjoitti:

        Vaan niin päin, että Joosua pitää JIA:aa uskonsisarena/-veljenä.

        Meillä JIA:n kanssa on samanlainen suhde kuin sinulla minun kanssani, paitsi että me JIA:n kanssa ei kuvitella eikä oleteta mitään sen lisäksi mitä palstalta on luettavissa.

        Meillä on Joosuan kanssa oikein hyvät ja kunnioittavat välit keskenämme. Emme ole vielä tähän mennessä esittäneet arvioita toistemme sieluntilasta, emme edes rivien väleissä.

        Ja minun sp-osoitteeni on [email protected]. Sinne saa kirjoitella, mutta pliis, älkää tänään ainakaan mitään nuhteita. Nyt on niin hyvä päivä: ulkona paistaa aurinko kirkkaasti, olen aamupäivän lillunut porealtaissa ja saunoissa ja olen nyt oikein auvoisassa mielentilassa. :-)


      • JIA kirjoitti:

        Meillä on Joosuan kanssa oikein hyvät ja kunnioittavat välit keskenämme. Emme ole vielä tähän mennessä esittäneet arvioita toistemme sieluntilasta, emme edes rivien väleissä.

        Ja minun sp-osoitteeni on [email protected]. Sinne saa kirjoitella, mutta pliis, älkää tänään ainakaan mitään nuhteita. Nyt on niin hyvä päivä: ulkona paistaa aurinko kirkkaasti, olen aamupäivän lillunut porealtaissa ja saunoissa ja olen nyt oikein auvoisassa mielentilassa. :-)

        ensimmäisen kappaleesi, mutta toisen kappaleen loppuosan olisit voinut jättää kirjoittamattakin. Ihan vähän vaan kademieltä pukkaa, mutta suon sen sinulle mielelläni. ;-)


      • lilluttu porealtaissa :)
        JIA kirjoitti:

        Meillä on Joosuan kanssa oikein hyvät ja kunnioittavat välit keskenämme. Emme ole vielä tähän mennessä esittäneet arvioita toistemme sieluntilasta, emme edes rivien väleissä.

        Ja minun sp-osoitteeni on [email protected]. Sinne saa kirjoitella, mutta pliis, älkää tänään ainakaan mitään nuhteita. Nyt on niin hyvä päivä: ulkona paistaa aurinko kirkkaasti, olen aamupäivän lillunut porealtaissa ja saunoissa ja olen nyt oikein auvoisassa mielentilassa. :-)

        ihan kateeksi käy, mutta suon ilomielin sen sinulle :)
        Kiitokset muuten lihasopasta ja mukavasta päivähetkestä :) piretäämpä yhteyttä:)

        Hoh hoijaa, sellaista se on meitin tällaisten ihmisten :)


      • miten niin
        Minuakin tympii kirjoitti:

        Kun tuollaista lukee (miksi muuten teit uuden avauksen?), on suht helppo ymmärtää, että tästä palstasta varoitellaan.

        uuden avauksen? Tänmän kirjoittajalla ei ole mitään tekemistä uuden avauksen kanssa.


      • lihasopan kokki JIA
        lilluttu porealtaissa :) kirjoitti:

        ihan kateeksi käy, mutta suon ilomielin sen sinulle :)
        Kiitokset muuten lihasopasta ja mukavasta päivähetkestä :) piretäämpä yhteyttä:)

        Hoh hoijaa, sellaista se on meitin tällaisten ihmisten :)

        Sellaista tein ja oli ihanaa...höyrysaunan mentholiusvassa flunssakin lievittyi. Nyt sitten mattoa rullalle ja Andya sankoon.Se ei olekaan sitten niin mukavaa, mutta on se yhtä tarpeellista. :-) Tuntuu että puoli rollea on tippunut karvoina pois....


      • tämän viestin
        JIA kirjoitti:

        Meillä on Joosuan kanssa oikein hyvät ja kunnioittavat välit keskenämme. Emme ole vielä tähän mennessä esittäneet arvioita toistemme sieluntilasta, emme edes rivien väleissä.

        Ja minun sp-osoitteeni on [email protected]. Sinne saa kirjoitella, mutta pliis, älkää tänään ainakaan mitään nuhteita. Nyt on niin hyvä päivä: ulkona paistaa aurinko kirkkaasti, olen aamupäivän lillunut porealtaissa ja saunoissa ja olen nyt oikein auvoisassa mielentilassa. :-)

        Vastauksestasi tulee mieleen ekumenia.
        Älä ota henk.koht., mutta se on naistentauti. Siksi niitä naispappejakin on paljon ja yhä lisääntyy.

        En nuhteita enkä muutakaan aio enää sanoa sinulle. Jään hyvin ihmeissäni vain miettimään, miten todella olet ymmärtänyt nämä asiat. ?????????????Pilkkaajan kanssa yhteisellä matkalla????????


      • tämän viestin kirjoitti:

        Vastauksestasi tulee mieleen ekumenia.
        Älä ota henk.koht., mutta se on naistentauti. Siksi niitä naispappejakin on paljon ja yhä lisääntyy.

        En nuhteita enkä muutakaan aio enää sanoa sinulle. Jään hyvin ihmeissäni vain miettimään, miten todella olet ymmärtänyt nämä asiat. ?????????????Pilkkaajan kanssa yhteisellä matkalla????????

        Luin minä vielä ja aion nyt lukeakin aina välissä kun puuhastelen kumminkin tässä kotona tänään. Nyt minua alkoi toden teolla kiinnostamaan sinun mielipiteesi, eilen otin vähän kuin löysästi ja huumorilla.

        Laittaisitko oikean nikkisi, jotta tiedän kenen kanssa keskustelen. Oletan nimittäin, että että me olemme jollakin tavalla tuttuja täältä netistä. En vain ole aikoihin täällä kenenkään kanssa keskustellut muutamaa "moikkausviestiä" lukuunottamatta, enkä siis osaa yhdistää sinua kehenkään.

        Totta kai kerrot, mikä sinua minussa ihmetyttää. Ellet tohdi tässä julkisesti niin laita toki yksityisviestiä: [email protected]. Mutta jotenkin olisi fiksumpaa, että keskustelu käytäisiin tässä, koska tässähän on kyse Joosuastakin ja minusta ei ole oikein, että keskustelemme häneenkin liittyvistä asioista hänen tietämättään.


      • Jemmiima
        tämän viestin kirjoitti:

        Vastauksestasi tulee mieleen ekumenia.
        Älä ota henk.koht., mutta se on naistentauti. Siksi niitä naispappejakin on paljon ja yhä lisääntyy.

        En nuhteita enkä muutakaan aio enää sanoa sinulle. Jään hyvin ihmeissäni vain miettimään, miten todella olet ymmärtänyt nämä asiat. ?????????????Pilkkaajan kanssa yhteisellä matkalla????????

        kyllä...joo!

        JIA:lla on kyllä naistentauti, muttei ekumenia, vaan HEKUMENIA! Ja se ilmenee silleen et hää esim rupee hekumenian puuskassaan appamaan sisuksiinsa ämpärillisen lihasoppaa *ja lillumaan porealtaissa ja käymään höyrysaunoissa *ja hypähtelemään koiransa kanssa riemuhyppyjä, keskellä vilkasliikenteistä katua, aamulenkillä ollessaan *ja ottamaan sähköiskuja, jotta hiukset kihartuisivat *ja räpyttelemään käsiään, niinku ois lentoon lähdössä *ja päristelemään huoltoaseman myyjälle suullaan, niinku myyjä ei osais muuta ku autojen kieltä *ja lällättelemään opettajille vanhasta tottumuksesta *ja vaatimaan R-kioskin pitäjää ottamaan R-kirjaimen pois kioski -sanan edestä, koska eihän kioski voi olla kirjain *ja pitämään toreilla palopuheita kissojen ja koirien äänioikeuden puolesta...jne...jne!


      • hekumeenikko
        Jemmiima kirjoitti:

        kyllä...joo!

        JIA:lla on kyllä naistentauti, muttei ekumenia, vaan HEKUMENIA! Ja se ilmenee silleen et hää esim rupee hekumenian puuskassaan appamaan sisuksiinsa ämpärillisen lihasoppaa *ja lillumaan porealtaissa ja käymään höyrysaunoissa *ja hypähtelemään koiransa kanssa riemuhyppyjä, keskellä vilkasliikenteistä katua, aamulenkillä ollessaan *ja ottamaan sähköiskuja, jotta hiukset kihartuisivat *ja räpyttelemään käsiään, niinku ois lentoon lähdössä *ja päristelemään huoltoaseman myyjälle suullaan, niinku myyjä ei osais muuta ku autojen kieltä *ja lällättelemään opettajille vanhasta tottumuksesta *ja vaatimaan R-kioskin pitäjää ottamaan R-kirjaimen pois kioski -sanan edestä, koska eihän kioski voi olla kirjain *ja pitämään toreilla palopuheita kissojen ja koirien äänioikeuden puolesta...jne...jne!

        No Jemmiimahan se on tohtuuriksi heittäytyny. Heti osasi sanoa, mikä se on oikea vaiva. Tuollaisia oireita minulla on ollut, ihan totta. Käyttäydyn niin hekumeenisesti, että kaupoissa vartijat välittömästi kiinnittävät huomionsa minuun ja naapuritkin lukitsevat ovaensa jo ensimmäisen loikkani nähdessään. Koitariepukin etsii piilopaikkoja kun näkee minun kilistelevän talutushihnaa.

        Osaisiko tohtuuri sanoa, millä tämä paranee???


      • osu tiaknoosi
        hekumeenikko kirjoitti:

        No Jemmiimahan se on tohtuuriksi heittäytyny. Heti osasi sanoa, mikä se on oikea vaiva. Tuollaisia oireita minulla on ollut, ihan totta. Käyttäydyn niin hekumeenisesti, että kaupoissa vartijat välittömästi kiinnittävät huomionsa minuun ja naapuritkin lukitsevat ovaensa jo ensimmäisen loikkani nähdessään. Koitariepukin etsii piilopaikkoja kun näkee minun kilistelevän talutushihnaa.

        Osaisiko tohtuuri sanoa, millä tämä paranee???

        prikulleen, ja tiaknoosin antajassa on vaarmaanni iha sama tauti, itessäni oon sitä tautia kanssa huomioinu, varsinkii silloin kun joku alkaa totisella naamalla väittään ??????????????? Tai!!!!!!!

        Jemmiina &JIA ja mie ku päästäs pistämää asioita reilaan, nii tulis hyvää jälkeä:) Kiäh Kiäh


      • -Jem-
        hekumeenikko kirjoitti:

        No Jemmiimahan se on tohtuuriksi heittäytyny. Heti osasi sanoa, mikä se on oikea vaiva. Tuollaisia oireita minulla on ollut, ihan totta. Käyttäydyn niin hekumeenisesti, että kaupoissa vartijat välittömästi kiinnittävät huomionsa minuun ja naapuritkin lukitsevat ovaensa jo ensimmäisen loikkani nähdessään. Koitariepukin etsii piilopaikkoja kun näkee minun kilistelevän talutushihnaa.

        Osaisiko tohtuuri sanoa, millä tämä paranee???

        auttaako siihen enää ihan mikkään. Kaikki johtuu siitä, kun et oo saanu pienenä remeliä :( !!!

        Semmonen vois autta et laitat seuraavalla kerralla kun lähdet lenkillä, kiviä lenkkareihisi. Eiköhän siinä pahimmat hypyt jää tekemättä. Ilmastiointiteippi vois kans olla kova sana, varsinkin jos sitä on kiedottu suuren suusi ympärille. Rautakanki ujutettuna vaatteitesi alle ja sen alapää tökättynä lenkkariisi vois kans hillitä hekumenia-tautiasi. Kokkeile näitä ohjeita ensteks ja jos ne ei auta, palaillaan sit järeimpien lääkkeitten merkeissä!


      • -Jem- kirjoitti:

        auttaako siihen enää ihan mikkään. Kaikki johtuu siitä, kun et oo saanu pienenä remeliä :( !!!

        Semmonen vois autta et laitat seuraavalla kerralla kun lähdet lenkillä, kiviä lenkkareihisi. Eiköhän siinä pahimmat hypyt jää tekemättä. Ilmastiointiteippi vois kans olla kova sana, varsinkin jos sitä on kiedottu suuren suusi ympärille. Rautakanki ujutettuna vaatteitesi alle ja sen alapää tökättynä lenkkariisi vois kans hillitä hekumenia-tautiasi. Kokkeile näitä ohjeita ensteks ja jos ne ei auta, palaillaan sit järeimpien lääkkeitten merkeissä!

        Olipa surkea resepti. Et kai sinäkään kuitenkaan tarkoittanut tätä rakkaudenneuvoasi h e n k i l ö k o h t a i s e s t i, vai???!!!!!!


      • -Jem-
        JIA kirjoitti:

        Olipa surkea resepti. Et kai sinäkään kuitenkaan tarkoittanut tätä rakkaudenneuvoasi h e n k i l ö k o h t a i s e s t i, vai???!!!!!!

        on hyvä ja resepti paras markkinoilla oleva...mutta...reseptin saajassa olis kyllä toivomisen varaa!

        Ja ota tämä satavarmana henkilökohtaisuutena!!

        Ps. Hehe, luulitko et resepti ois tarkotettu jollekki laitapuolen kulkijalle? Kyllä se on ihan henk koht sulle!!


    • ihmettelevä2

      yhä tänään samaa mieltä ? Vai monennenko kerran kelkkasi käänsit?

      • Sinne meni

        pikku heppinsä kohti thaihuoran pillua.


    • jä kyl-

      lä tiedetään.

    • Uskova äiti

      iloinen. Kiitos siitä, että olet äärimmäisen rehellinen. Eikö rehellinen, aito ja heikkokin usko ole aina parempi kuin vahva uskon teeskentely. Heikosta tuleekin vahva, vahvasta heikko. Heikko ymmärtää, vahvalta puuttuu ymmärrys. Heikko jättää tuomaroinnin Hänelle, joka homman hallitsee, "vahva" toimii itse tuomarina.

      Elämä ei ole helppoa, ei meille kellekään, mutta tarvitseeko elämän sitä ollakaan? Eikö helppo elämä olisi suorastaan tylsää. Ymmärrys tuo mukanaan tuskaa, mutta se myös vapauttaa meidät rakastamaan. Ei tuomita toisiamme, vaan jätetään tuomarointi Hänelle, joka homman hallitsee.

      Eletään uskossa, toivossa ja rukouksessa nöyrinä, luottavaisina, elämästä kiittäen. Luotetaan siihen, että Jumala ei meitä kuolemamme jälkeen hylkää.

    • Iloinen sy-

      dän pitää ihmisen terveenä, synkkä mieli kuihduttaa ruumiin.

    Ketjusta on poistettu 15 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      193
      4384
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      240
      2375
    3. 133
      1657
    4. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      67
      1351
    5. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      181
      1127
    6. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      80
      1066
    7. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      64
      1064
    8. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      57
      1000
    9. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      76
      1000
    10. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      71
      985
    Aihe