Alumiinivanne tarttuu rautaan talven aikana

tapas45

Millä saisi estettyä alumiinivanteen tarttumisen, jotta sen saisi keväällä kohtuullisen helposti irroitettua?
Minulle suositeltiin tervaa tai kuparitahnaa.
Olisiko jollakin tietoja tai vinkkejä?

16

4491

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rasvis

      Siis tarttuu mihin rautaan, napaan vai? NO eiköhän tuo kuparitahna tai joku vaseliini estä sen tarttumisen.

      • tapas45

        se vanne tarttuu, ja johtuu kai eriarvoisten metallien kosketuksesta ja kosteudesta.
        Se vaseliini on varmaankin hyvä juttu, mielenkiintoinen kyllä tervakin.


      • nipponisti
        tapas45 kirjoitti:

        se vanne tarttuu, ja johtuu kai eriarvoisten metallien kosketuksesta ja kosteudesta.
        Se vaseliini on varmaankin hyvä juttu, mielenkiintoinen kyllä tervakin.

        Itse ruiskautan aina pyörännapoihin ja kierteisiin vähän spray-vaseliinia tai jotain ohutta yleisrasvaa, ei tule ongelmia, kunhan et laita jarruihin sitä.


    • rasvaa

      laittappas rasvaa/vaseliinia pyörän napoihin. mutta varo laittaasta jarrulevyyn

    • irtoavat tosi

      herkästi - ne kannattaa vääntää lujaan.

      • rasvis

        Äläppäs nyt! Aina kannattaa kiristää momenttiin alumiinivanteiden pultit tai mutterit. Siinä vaan rikkoo vanteen, jos ne kiertää kiinni hampaat irvessä. Yleensä suositusmomentti taitaa olla 9-11 kN välillä.


      • Anonyymi
        rasvis kirjoitti:

        Äläppäs nyt! Aina kannattaa kiristää momenttiin alumiinivanteiden pultit tai mutterit. Siinä vaan rikkoo vanteen, jos ne kiertää kiinni hampaat irvessä. Yleensä suositusmomentti taitaa olla 9-11 kN välillä.

        Nyt on kova momentti siellä. Meillä muilla momentti pyörii 0,1 kNm tuntumassa.


    • ö kemisti

      Hassulta tuntuu tuo kuparitahnan käyttö noin yleensä. Alumiini on epäjalompi kuin rauta, eli alumiini on helpommin hapettuvaa kuin rauta tai kupari. Kiinnitarttuminen johtuu hapettumisesta. Alumiiniosiin en missään tapauksessa laittaisi kupariyhdisteitä.

      Sinkkitahna voisi olla parempi ratkaisu kuin myös terva tai tai melybdeenisulfidi-litium-vaseliini, siis pyöränpultteihin/-muttereihin ja napaan. Itse olen käyttänyt tervaa, ja pesen vanteet talvellakin aina suolakelin jälkeen.

    • vastinpintoja.

      Pyörännavan ja alumiinivanteen voimaa siirtävä osuus, ts, se mihin rasitus ajossa kohdistuu on juuri se pyörännavan ja vanteen kontaktipinta. Vrt. kuivalevykytkin, sama periaate.

      Jos mennään rasvaamaan tai tervaamaan pintoja, niin riskinä ja varsin todennäköisenä seurauksena on se, että erilaisten voimien kuormitus siirtyy itse pyöränpulteille, joittenka tehtävä ei ole voimansiirto vaan ainoastaan kiinnitys, ja tästä voi seurata pyöränpulttien katkeaminen, ja varsinkin alumiinivanteille tarkoitettujen pulttien, jotka ovat kierreosaltaan huomattavasti peltivanteille tarkoitettuja pidemmät.

      Renkaita vaihtaessa vastinpintojen huolellinen puhdistus ruosteesta ja hapettumista esim. teräs- tai messinkiharjalla on kaiken A ja O, ja kun pinnat ovat puhtaat ja istuvat tiiviisti toisiaan vasten kuten tarkoitus on, niin vesi eikä suola ei pääse väliin tekemään tuhojaan, ja mitään rasvoja ei edes tarvita.

      • ajattele ennekuin kirjoitat

        nii vanne on muuten tasan tarkkaan tiukka navalle jos et satu sitä tietämään se ei siinä liiku!. ja jos liikkuu niin eipä ole tarvetta rasvalle. esim joidenkin bmw:n taka renkaat ovat aina talven jälkeen niin tiukassa että saa oikeasti lekalla hakata pois! jos ei rasvaa. ja tiedoksi vielä että esim, joissakin pakuissa rengas on mutteri keskitteinen eli ei ole millään laitta navastaan kiinni niin silloinhan kaikki ihme voimat kohdistuu pultteihin ja hyvin ne tuolla pysyy kiinni .tollainen paskan puhuminen voisi loppua täällä foorumilla! tottakai kannattaa rasvata napa jos meinaa olla hapettumaa aina talven jälkeen.


      • ennenkuin avaudut.
        ajattele ennekuin kirjoitat kirjoitti:

        nii vanne on muuten tasan tarkkaan tiukka navalle jos et satu sitä tietämään se ei siinä liiku!. ja jos liikkuu niin eipä ole tarvetta rasvalle. esim joidenkin bmw:n taka renkaat ovat aina talven jälkeen niin tiukassa että saa oikeasti lekalla hakata pois! jos ei rasvaa. ja tiedoksi vielä että esim, joissakin pakuissa rengas on mutteri keskitteinen eli ei ole millään laitta navastaan kiinni niin silloinhan kaikki ihme voimat kohdistuu pultteihin ja hyvin ne tuolla pysyy kiinni .tollainen paskan puhuminen voisi loppua täällä foorumilla! tottakai kannattaa rasvata napa jos meinaa olla hapettumaa aina talven jälkeen.

        Kannattaisi myöskin opiskella (edes) peruskoulusi loppuun ennenkuin alat ammattilaisia vastaan vänkäämään, niin voisit jopa oppia jotakin niistä "ihme voimista" joista kirjoitit.

        Omaa napaasi voit toki rasvailla ihan miten ja kuten sinua itseäsi tyydyttää.

        Tekn. Tri.


      • saapisti

        Yhdyn kyllä kemistin mielipiteeseen tässä, sillä kuulemani mukaan raskaan kaluston asentajat käyttävät myös tervaa navan ja vanteen välissä kiinnitarttumisen ehkäisemiseksi.
        Ja kyllä käsittääkseni pyörän muttereille siirtyy rasitus kiihdytettäessä ja jarrutettaessa.
        Meinaan kun keväällä yritin irroittaa alumiinivannetta mätkimällä erilaisilla astaloilla, ei vaan irronnut.
        Sitten irtosi kun ilman pultteja laitoin ilmassa olevan pyörän pyörimään ja tönäisin jarrua.


      • tiedät autoista kaikein
        ennenkuin avaudut. kirjoitti:

        Kannattaisi myöskin opiskella (edes) peruskoulusi loppuun ennenkuin alat ammattilaisia vastaan vänkäämään, niin voisit jopa oppia jotakin niistä "ihme voimista" joista kirjoitit.

        Omaa napaasi voit toki rasvailla ihan miten ja kuten sinua itseäsi tyydyttää.

        Tekn. Tri.

        ihme ku ei diplomiinsinööri. pallinaama olen ajoneuvoasntaja ja en ole kuullut yhtäkään autoa josta olisi pultitkatkennut tuon takia. vaikka hyvä stoori niin ei pidä paikkaansa! ja miten se oikeinkirjoitus tähän liitty äidinkielikö sun pää aina on. heh huumorilla talipallo


      • kiitos...
        tiedät autoista kaikein kirjoitti:

        ihme ku ei diplomiinsinööri. pallinaama olen ajoneuvoasntaja ja en ole kuullut yhtäkään autoa josta olisi pultitkatkennut tuon takia. vaikka hyvä stoori niin ei pidä paikkaansa! ja miten se oikeinkirjoitus tähän liitty äidinkielikö sun pää aina on. heh huumorilla talipallo

        "ihme ku ei diplomiinsinööri."

        Ei, vaan Tekniikan Tohtori.

        "pallinaama olen ajoneuvoasntaja.."

        Naamasi muodolle en voi mitään, mutta kerro ihmeessä mikä ammatti on "ajoneuvoasntaja"?

        "ja en ole kuullut yhtäkään autoa josta olisi pultitkatkennut tuon takia."..

        Sinä et ehkä ole kuullut, mutta tietämättömyytesi ei tee väitteestäsi teknistä Faktaa.

        "vaikka hyvä stoori niin ei pidä paikkaansa! ja miten se oikeinkirjoitus tähän liitty äidinkielikö sun pää aina on. heh huumorilla talipallo"

        Lopuksi kiitän vielä avautumisestasi, joka kaikin tavoin osoitti kaikille minkälaisen "asjantuntijn" kanssa, eli kaltaistesi amatöörien kanssa sitä ammattilainenkin joskus joutuu tekemisiin, turhauttavaa kyllä näillä palstoilla liiankin usein.

        Onneksi on parempiakin piirejä, missä kaltaisesi vähäkoulutetut ihmiset eivät moisia typeryyksiä suolla.

        Tekn. Tri.


      • Anonyymi
        saapisti kirjoitti:

        Yhdyn kyllä kemistin mielipiteeseen tässä, sillä kuulemani mukaan raskaan kaluston asentajat käyttävät myös tervaa navan ja vanteen välissä kiinnitarttumisen ehkäisemiseksi.
        Ja kyllä käsittääkseni pyörän muttereille siirtyy rasitus kiihdytettäessä ja jarrutettaessa.
        Meinaan kun keväällä yritin irroittaa alumiinivannetta mätkimällä erilaisilla astaloilla, ei vaan irronnut.
        Sitten irtosi kun ilman pultteja laitoin ilmassa olevan pyörän pyörimään ja tönäisin jarrua.

        Sitten irtosi kun ilman pultteja laitoin ilmassa olevan pyörän pyörimään ja tönäisin jarrua.

        Siis mitä teit. Laitoit käsin pyörän pyörimään ja vedit käsijarrun päälle. Tai kävit polkaseen jarrua????


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä yhteistä on sulla ja kaivatulla?

      Onko teillä samantyyppinen olemus tai luonne? Vai muistuttaako vartalonne toisiaan? Tai kasvot? Entä pukeutuminen? Onko
      Ikävä
      99
      1526
    2. Kerran oltiin mekin kahdestaan

      Saanko sanoa, että minua kyllä vähän huvitti jälkeenpäin? Olit kuin vapiseva jänis ketun vieressä valmis loikkimaan paik
      Ikävä
      13
      1176
    3. Ozzy Osbourne on kuollut

      Kevyet mullat ja R.I.P. Ei soi enää Paranoid.
      Maailman menoa
      223
      1156
    4. Persut yritti estää somalinaista väittelemästä lääketieteen tohtoriksi

      Yrittivät saada hänet lähihoitajakouluun, vaikka pärjäsi hyvin koulussa. Nyt hän on yliopistossa väitellyt lääketieteen
      Maailman menoa
      259
      1013
    5. Oikeasti, voitais mennä kahville

      ja jutella niin kuin normi-ihmiset. Kyllä toivon sitä. En pelkää kohdata enkä istua sun kanssa samassa pöydässä. Miten o
      Ikävä
      81
      969
    6. Naiset, naiset

      Älkää antako painonne nousta. Naisella ylipaino ei ole hyvä.💝
      Ikävä
      141
      950
    7. Jos nainen harrastaa seksiä

      Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi
      Ikävä
      179
      933
    8. Pihlaja-puulle

      Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos
      Ikävä
      15
      889
    9. No mitä nyt

      Ollaanko vaiko eikö olla? Miehelle.
      Ikävä
      71
      777
    10. Yritin keväällä unohtaa sinut nainen

      mutta siinä kävi niin, että ikävä tuli korkoineen takaisin. Niin että mikä taikavoima sinulla on minuun, sitä joutuu mie
      Ikävä
      33
      772
    Aihe