Millä saisi estettyä alumiinivanteen tarttumisen, jotta sen saisi keväällä kohtuullisen helposti irroitettua?
Minulle suositeltiin tervaa tai kuparitahnaa.
Olisiko jollakin tietoja tai vinkkejä?
Alumiinivanne tarttuu rautaan talven aikana
16
4249
Vastaukset
- rasvis
Siis tarttuu mihin rautaan, napaan vai? NO eiköhän tuo kuparitahna tai joku vaseliini estä sen tarttumisen.
- tapas45
se vanne tarttuu, ja johtuu kai eriarvoisten metallien kosketuksesta ja kosteudesta.
Se vaseliini on varmaankin hyvä juttu, mielenkiintoinen kyllä tervakin. - nipponisti
tapas45 kirjoitti:
se vanne tarttuu, ja johtuu kai eriarvoisten metallien kosketuksesta ja kosteudesta.
Se vaseliini on varmaankin hyvä juttu, mielenkiintoinen kyllä tervakin.Itse ruiskautan aina pyörännapoihin ja kierteisiin vähän spray-vaseliinia tai jotain ohutta yleisrasvaa, ei tule ongelmia, kunhan et laita jarruihin sitä.
- rasvaa
laittappas rasvaa/vaseliinia pyörän napoihin. mutta varo laittaasta jarrulevyyn
- irtoavat tosi
herkästi - ne kannattaa vääntää lujaan.
- rasvis
Äläppäs nyt! Aina kannattaa kiristää momenttiin alumiinivanteiden pultit tai mutterit. Siinä vaan rikkoo vanteen, jos ne kiertää kiinni hampaat irvessä. Yleensä suositusmomentti taitaa olla 9-11 kN välillä.
- Anonyymi
rasvis kirjoitti:
Äläppäs nyt! Aina kannattaa kiristää momenttiin alumiinivanteiden pultit tai mutterit. Siinä vaan rikkoo vanteen, jos ne kiertää kiinni hampaat irvessä. Yleensä suositusmomentti taitaa olla 9-11 kN välillä.
Nyt on kova momentti siellä. Meillä muilla momentti pyörii 0,1 kNm tuntumassa.
- ö kemisti
Hassulta tuntuu tuo kuparitahnan käyttö noin yleensä. Alumiini on epäjalompi kuin rauta, eli alumiini on helpommin hapettuvaa kuin rauta tai kupari. Kiinnitarttuminen johtuu hapettumisesta. Alumiiniosiin en missään tapauksessa laittaisi kupariyhdisteitä.
Sinkkitahna voisi olla parempi ratkaisu kuin myös terva tai tai melybdeenisulfidi-litium-vaseliini, siis pyöränpultteihin/-muttereihin ja napaan. Itse olen käyttänyt tervaa, ja pesen vanteet talvellakin aina suolakelin jälkeen. - vastinpintoja.
Pyörännavan ja alumiinivanteen voimaa siirtävä osuus, ts, se mihin rasitus ajossa kohdistuu on juuri se pyörännavan ja vanteen kontaktipinta. Vrt. kuivalevykytkin, sama periaate.
Jos mennään rasvaamaan tai tervaamaan pintoja, niin riskinä ja varsin todennäköisenä seurauksena on se, että erilaisten voimien kuormitus siirtyy itse pyöränpulteille, joittenka tehtävä ei ole voimansiirto vaan ainoastaan kiinnitys, ja tästä voi seurata pyöränpulttien katkeaminen, ja varsinkin alumiinivanteille tarkoitettujen pulttien, jotka ovat kierreosaltaan huomattavasti peltivanteille tarkoitettuja pidemmät.
Renkaita vaihtaessa vastinpintojen huolellinen puhdistus ruosteesta ja hapettumista esim. teräs- tai messinkiharjalla on kaiken A ja O, ja kun pinnat ovat puhtaat ja istuvat tiiviisti toisiaan vasten kuten tarkoitus on, niin vesi eikä suola ei pääse väliin tekemään tuhojaan, ja mitään rasvoja ei edes tarvita.- ajattele ennekuin kirjoitat
nii vanne on muuten tasan tarkkaan tiukka navalle jos et satu sitä tietämään se ei siinä liiku!. ja jos liikkuu niin eipä ole tarvetta rasvalle. esim joidenkin bmw:n taka renkaat ovat aina talven jälkeen niin tiukassa että saa oikeasti lekalla hakata pois! jos ei rasvaa. ja tiedoksi vielä että esim, joissakin pakuissa rengas on mutteri keskitteinen eli ei ole millään laitta navastaan kiinni niin silloinhan kaikki ihme voimat kohdistuu pultteihin ja hyvin ne tuolla pysyy kiinni .tollainen paskan puhuminen voisi loppua täällä foorumilla! tottakai kannattaa rasvata napa jos meinaa olla hapettumaa aina talven jälkeen.
- ennenkuin avaudut.
ajattele ennekuin kirjoitat kirjoitti:
nii vanne on muuten tasan tarkkaan tiukka navalle jos et satu sitä tietämään se ei siinä liiku!. ja jos liikkuu niin eipä ole tarvetta rasvalle. esim joidenkin bmw:n taka renkaat ovat aina talven jälkeen niin tiukassa että saa oikeasti lekalla hakata pois! jos ei rasvaa. ja tiedoksi vielä että esim, joissakin pakuissa rengas on mutteri keskitteinen eli ei ole millään laitta navastaan kiinni niin silloinhan kaikki ihme voimat kohdistuu pultteihin ja hyvin ne tuolla pysyy kiinni .tollainen paskan puhuminen voisi loppua täällä foorumilla! tottakai kannattaa rasvata napa jos meinaa olla hapettumaa aina talven jälkeen.
Kannattaisi myöskin opiskella (edes) peruskoulusi loppuun ennenkuin alat ammattilaisia vastaan vänkäämään, niin voisit jopa oppia jotakin niistä "ihme voimista" joista kirjoitit.
Omaa napaasi voit toki rasvailla ihan miten ja kuten sinua itseäsi tyydyttää.
Tekn. Tri. - saapisti
Yhdyn kyllä kemistin mielipiteeseen tässä, sillä kuulemani mukaan raskaan kaluston asentajat käyttävät myös tervaa navan ja vanteen välissä kiinnitarttumisen ehkäisemiseksi.
Ja kyllä käsittääkseni pyörän muttereille siirtyy rasitus kiihdytettäessä ja jarrutettaessa.
Meinaan kun keväällä yritin irroittaa alumiinivannetta mätkimällä erilaisilla astaloilla, ei vaan irronnut.
Sitten irtosi kun ilman pultteja laitoin ilmassa olevan pyörän pyörimään ja tönäisin jarrua. - tiedät autoista kaikein
ennenkuin avaudut. kirjoitti:
Kannattaisi myöskin opiskella (edes) peruskoulusi loppuun ennenkuin alat ammattilaisia vastaan vänkäämään, niin voisit jopa oppia jotakin niistä "ihme voimista" joista kirjoitit.
Omaa napaasi voit toki rasvailla ihan miten ja kuten sinua itseäsi tyydyttää.
Tekn. Tri.ihme ku ei diplomiinsinööri. pallinaama olen ajoneuvoasntaja ja en ole kuullut yhtäkään autoa josta olisi pultitkatkennut tuon takia. vaikka hyvä stoori niin ei pidä paikkaansa! ja miten se oikeinkirjoitus tähän liitty äidinkielikö sun pää aina on. heh huumorilla talipallo
- kiitos...
tiedät autoista kaikein kirjoitti:
ihme ku ei diplomiinsinööri. pallinaama olen ajoneuvoasntaja ja en ole kuullut yhtäkään autoa josta olisi pultitkatkennut tuon takia. vaikka hyvä stoori niin ei pidä paikkaansa! ja miten se oikeinkirjoitus tähän liitty äidinkielikö sun pää aina on. heh huumorilla talipallo
"ihme ku ei diplomiinsinööri."
Ei, vaan Tekniikan Tohtori.
"pallinaama olen ajoneuvoasntaja.."
Naamasi muodolle en voi mitään, mutta kerro ihmeessä mikä ammatti on "ajoneuvoasntaja"?
"ja en ole kuullut yhtäkään autoa josta olisi pultitkatkennut tuon takia."..
Sinä et ehkä ole kuullut, mutta tietämättömyytesi ei tee väitteestäsi teknistä Faktaa.
"vaikka hyvä stoori niin ei pidä paikkaansa! ja miten se oikeinkirjoitus tähän liitty äidinkielikö sun pää aina on. heh huumorilla talipallo"
Lopuksi kiitän vielä avautumisestasi, joka kaikin tavoin osoitti kaikille minkälaisen "asjantuntijn" kanssa, eli kaltaistesi amatöörien kanssa sitä ammattilainenkin joskus joutuu tekemisiin, turhauttavaa kyllä näillä palstoilla liiankin usein.
Onneksi on parempiakin piirejä, missä kaltaisesi vähäkoulutetut ihmiset eivät moisia typeryyksiä suolla.
Tekn. Tri. - Anonyymi
saapisti kirjoitti:
Yhdyn kyllä kemistin mielipiteeseen tässä, sillä kuulemani mukaan raskaan kaluston asentajat käyttävät myös tervaa navan ja vanteen välissä kiinnitarttumisen ehkäisemiseksi.
Ja kyllä käsittääkseni pyörän muttereille siirtyy rasitus kiihdytettäessä ja jarrutettaessa.
Meinaan kun keväällä yritin irroittaa alumiinivannetta mätkimällä erilaisilla astaloilla, ei vaan irronnut.
Sitten irtosi kun ilman pultteja laitoin ilmassa olevan pyörän pyörimään ja tönäisin jarrua.Sitten irtosi kun ilman pultteja laitoin ilmassa olevan pyörän pyörimään ja tönäisin jarrua.
Siis mitä teit. Laitoit käsin pyörän pyörimään ja vedit käsijarrun päälle. Tai kävit polkaseen jarrua????
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.72518- 1211781
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill391487Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.1231466Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1691308Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1571268- 1461260
- 521198
- 591138
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.531039