Alumiinivanne tarttuu rautaan talven aikana

tapas45

Millä saisi estettyä alumiinivanteen tarttumisen, jotta sen saisi keväällä kohtuullisen helposti irroitettua?
Minulle suositeltiin tervaa tai kuparitahnaa.
Olisiko jollakin tietoja tai vinkkejä?

16

4555

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rasvis

      Siis tarttuu mihin rautaan, napaan vai? NO eiköhän tuo kuparitahna tai joku vaseliini estä sen tarttumisen.

      • tapas45

        se vanne tarttuu, ja johtuu kai eriarvoisten metallien kosketuksesta ja kosteudesta.
        Se vaseliini on varmaankin hyvä juttu, mielenkiintoinen kyllä tervakin.


      • nipponisti
        tapas45 kirjoitti:

        se vanne tarttuu, ja johtuu kai eriarvoisten metallien kosketuksesta ja kosteudesta.
        Se vaseliini on varmaankin hyvä juttu, mielenkiintoinen kyllä tervakin.

        Itse ruiskautan aina pyörännapoihin ja kierteisiin vähän spray-vaseliinia tai jotain ohutta yleisrasvaa, ei tule ongelmia, kunhan et laita jarruihin sitä.


    • rasvaa

      laittappas rasvaa/vaseliinia pyörän napoihin. mutta varo laittaasta jarrulevyyn

    • irtoavat tosi

      herkästi - ne kannattaa vääntää lujaan.

      • rasvis

        Äläppäs nyt! Aina kannattaa kiristää momenttiin alumiinivanteiden pultit tai mutterit. Siinä vaan rikkoo vanteen, jos ne kiertää kiinni hampaat irvessä. Yleensä suositusmomentti taitaa olla 9-11 kN välillä.


      • Anonyymi
        rasvis kirjoitti:

        Äläppäs nyt! Aina kannattaa kiristää momenttiin alumiinivanteiden pultit tai mutterit. Siinä vaan rikkoo vanteen, jos ne kiertää kiinni hampaat irvessä. Yleensä suositusmomentti taitaa olla 9-11 kN välillä.

        Nyt on kova momentti siellä. Meillä muilla momentti pyörii 0,1 kNm tuntumassa.


    • ö kemisti

      Hassulta tuntuu tuo kuparitahnan käyttö noin yleensä. Alumiini on epäjalompi kuin rauta, eli alumiini on helpommin hapettuvaa kuin rauta tai kupari. Kiinnitarttuminen johtuu hapettumisesta. Alumiiniosiin en missään tapauksessa laittaisi kupariyhdisteitä.

      Sinkkitahna voisi olla parempi ratkaisu kuin myös terva tai tai melybdeenisulfidi-litium-vaseliini, siis pyöränpultteihin/-muttereihin ja napaan. Itse olen käyttänyt tervaa, ja pesen vanteet talvellakin aina suolakelin jälkeen.

    • vastinpintoja.

      Pyörännavan ja alumiinivanteen voimaa siirtävä osuus, ts, se mihin rasitus ajossa kohdistuu on juuri se pyörännavan ja vanteen kontaktipinta. Vrt. kuivalevykytkin, sama periaate.

      Jos mennään rasvaamaan tai tervaamaan pintoja, niin riskinä ja varsin todennäköisenä seurauksena on se, että erilaisten voimien kuormitus siirtyy itse pyöränpulteille, joittenka tehtävä ei ole voimansiirto vaan ainoastaan kiinnitys, ja tästä voi seurata pyöränpulttien katkeaminen, ja varsinkin alumiinivanteille tarkoitettujen pulttien, jotka ovat kierreosaltaan huomattavasti peltivanteille tarkoitettuja pidemmät.

      Renkaita vaihtaessa vastinpintojen huolellinen puhdistus ruosteesta ja hapettumista esim. teräs- tai messinkiharjalla on kaiken A ja O, ja kun pinnat ovat puhtaat ja istuvat tiiviisti toisiaan vasten kuten tarkoitus on, niin vesi eikä suola ei pääse väliin tekemään tuhojaan, ja mitään rasvoja ei edes tarvita.

      • ajattele ennekuin kirjoitat

        nii vanne on muuten tasan tarkkaan tiukka navalle jos et satu sitä tietämään se ei siinä liiku!. ja jos liikkuu niin eipä ole tarvetta rasvalle. esim joidenkin bmw:n taka renkaat ovat aina talven jälkeen niin tiukassa että saa oikeasti lekalla hakata pois! jos ei rasvaa. ja tiedoksi vielä että esim, joissakin pakuissa rengas on mutteri keskitteinen eli ei ole millään laitta navastaan kiinni niin silloinhan kaikki ihme voimat kohdistuu pultteihin ja hyvin ne tuolla pysyy kiinni .tollainen paskan puhuminen voisi loppua täällä foorumilla! tottakai kannattaa rasvata napa jos meinaa olla hapettumaa aina talven jälkeen.


      • ennenkuin avaudut.
        ajattele ennekuin kirjoitat kirjoitti:

        nii vanne on muuten tasan tarkkaan tiukka navalle jos et satu sitä tietämään se ei siinä liiku!. ja jos liikkuu niin eipä ole tarvetta rasvalle. esim joidenkin bmw:n taka renkaat ovat aina talven jälkeen niin tiukassa että saa oikeasti lekalla hakata pois! jos ei rasvaa. ja tiedoksi vielä että esim, joissakin pakuissa rengas on mutteri keskitteinen eli ei ole millään laitta navastaan kiinni niin silloinhan kaikki ihme voimat kohdistuu pultteihin ja hyvin ne tuolla pysyy kiinni .tollainen paskan puhuminen voisi loppua täällä foorumilla! tottakai kannattaa rasvata napa jos meinaa olla hapettumaa aina talven jälkeen.

        Kannattaisi myöskin opiskella (edes) peruskoulusi loppuun ennenkuin alat ammattilaisia vastaan vänkäämään, niin voisit jopa oppia jotakin niistä "ihme voimista" joista kirjoitit.

        Omaa napaasi voit toki rasvailla ihan miten ja kuten sinua itseäsi tyydyttää.

        Tekn. Tri.


      • saapisti

        Yhdyn kyllä kemistin mielipiteeseen tässä, sillä kuulemani mukaan raskaan kaluston asentajat käyttävät myös tervaa navan ja vanteen välissä kiinnitarttumisen ehkäisemiseksi.
        Ja kyllä käsittääkseni pyörän muttereille siirtyy rasitus kiihdytettäessä ja jarrutettaessa.
        Meinaan kun keväällä yritin irroittaa alumiinivannetta mätkimällä erilaisilla astaloilla, ei vaan irronnut.
        Sitten irtosi kun ilman pultteja laitoin ilmassa olevan pyörän pyörimään ja tönäisin jarrua.


      • tiedät autoista kaikein
        ennenkuin avaudut. kirjoitti:

        Kannattaisi myöskin opiskella (edes) peruskoulusi loppuun ennenkuin alat ammattilaisia vastaan vänkäämään, niin voisit jopa oppia jotakin niistä "ihme voimista" joista kirjoitit.

        Omaa napaasi voit toki rasvailla ihan miten ja kuten sinua itseäsi tyydyttää.

        Tekn. Tri.

        ihme ku ei diplomiinsinööri. pallinaama olen ajoneuvoasntaja ja en ole kuullut yhtäkään autoa josta olisi pultitkatkennut tuon takia. vaikka hyvä stoori niin ei pidä paikkaansa! ja miten se oikeinkirjoitus tähän liitty äidinkielikö sun pää aina on. heh huumorilla talipallo


      • kiitos...
        tiedät autoista kaikein kirjoitti:

        ihme ku ei diplomiinsinööri. pallinaama olen ajoneuvoasntaja ja en ole kuullut yhtäkään autoa josta olisi pultitkatkennut tuon takia. vaikka hyvä stoori niin ei pidä paikkaansa! ja miten se oikeinkirjoitus tähän liitty äidinkielikö sun pää aina on. heh huumorilla talipallo

        "ihme ku ei diplomiinsinööri."

        Ei, vaan Tekniikan Tohtori.

        "pallinaama olen ajoneuvoasntaja.."

        Naamasi muodolle en voi mitään, mutta kerro ihmeessä mikä ammatti on "ajoneuvoasntaja"?

        "ja en ole kuullut yhtäkään autoa josta olisi pultitkatkennut tuon takia."..

        Sinä et ehkä ole kuullut, mutta tietämättömyytesi ei tee väitteestäsi teknistä Faktaa.

        "vaikka hyvä stoori niin ei pidä paikkaansa! ja miten se oikeinkirjoitus tähän liitty äidinkielikö sun pää aina on. heh huumorilla talipallo"

        Lopuksi kiitän vielä avautumisestasi, joka kaikin tavoin osoitti kaikille minkälaisen "asjantuntijn" kanssa, eli kaltaistesi amatöörien kanssa sitä ammattilainenkin joskus joutuu tekemisiin, turhauttavaa kyllä näillä palstoilla liiankin usein.

        Onneksi on parempiakin piirejä, missä kaltaisesi vähäkoulutetut ihmiset eivät moisia typeryyksiä suolla.

        Tekn. Tri.


      • Anonyymi
        saapisti kirjoitti:

        Yhdyn kyllä kemistin mielipiteeseen tässä, sillä kuulemani mukaan raskaan kaluston asentajat käyttävät myös tervaa navan ja vanteen välissä kiinnitarttumisen ehkäisemiseksi.
        Ja kyllä käsittääkseni pyörän muttereille siirtyy rasitus kiihdytettäessä ja jarrutettaessa.
        Meinaan kun keväällä yritin irroittaa alumiinivannetta mätkimällä erilaisilla astaloilla, ei vaan irronnut.
        Sitten irtosi kun ilman pultteja laitoin ilmassa olevan pyörän pyörimään ja tönäisin jarrua.

        Sitten irtosi kun ilman pultteja laitoin ilmassa olevan pyörän pyörimään ja tönäisin jarrua.

        Siis mitä teit. Laitoit käsin pyörän pyörimään ja vedit käsijarrun päälle. Tai kävit polkaseen jarrua????


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?

      Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k
      Maailman menoa
      81
      4081
    2. Voiko normaali ihminen ryhtyä vasemmistolaiseksi?

      Tätä jäin pohdiskelemaan.
      Maailman menoa
      116
      3597
    3. SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa

      SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah
      Maailman menoa
      83
      3393
    4. Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?

      Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia
      Maailman menoa
      39
      2819
    5. Mitä ajattelit kun näit

      kaivattusi ensimmäisen kerran? xd
      Ikävä
      125
      1683
    6. Nyt meni lopulliset lämmöt.

      Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta
      Sinkut
      36
      1536
    7. Orpo loukkaantui fasismiin viittaavasta sanavalinnasta

      Mutta miksi loukkaantui? Orpohan on tehnyt yhteistyötä fasistien kanssa jo vuonna 2019, siis jo neljä vuotta ennen loukk
      Maailman menoa
      14
      1191
    8. Sulla on avaimet ja keinot

      Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi
      Ikävä
      19
      1174
    9. Meitä ei tule

      Koska periaatteemme ovat rakkautta vahvempia. Tämä on siis koettelemus, jonka tarkoitus on vahvistaa meitä yksilöinä 😌
      Ikävä
      22
      1144
    10. Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla

      Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?
      Ikävä
      42
      1130
    Aihe