Alumiinivanne tarttuu rautaan talven aikana

tapas45

Millä saisi estettyä alumiinivanteen tarttumisen, jotta sen saisi keväällä kohtuullisen helposti irroitettua?
Minulle suositeltiin tervaa tai kuparitahnaa.
Olisiko jollakin tietoja tai vinkkejä?

16

4134

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rasvis

      Siis tarttuu mihin rautaan, napaan vai? NO eiköhän tuo kuparitahna tai joku vaseliini estä sen tarttumisen.

      • tapas45

        se vanne tarttuu, ja johtuu kai eriarvoisten metallien kosketuksesta ja kosteudesta.
        Se vaseliini on varmaankin hyvä juttu, mielenkiintoinen kyllä tervakin.


      • nipponisti
        tapas45 kirjoitti:

        se vanne tarttuu, ja johtuu kai eriarvoisten metallien kosketuksesta ja kosteudesta.
        Se vaseliini on varmaankin hyvä juttu, mielenkiintoinen kyllä tervakin.

        Itse ruiskautan aina pyörännapoihin ja kierteisiin vähän spray-vaseliinia tai jotain ohutta yleisrasvaa, ei tule ongelmia, kunhan et laita jarruihin sitä.


    • rasvaa

      laittappas rasvaa/vaseliinia pyörän napoihin. mutta varo laittaasta jarrulevyyn

    • irtoavat tosi

      herkästi - ne kannattaa vääntää lujaan.

      • rasvis

        Äläppäs nyt! Aina kannattaa kiristää momenttiin alumiinivanteiden pultit tai mutterit. Siinä vaan rikkoo vanteen, jos ne kiertää kiinni hampaat irvessä. Yleensä suositusmomentti taitaa olla 9-11 kN välillä.


      • Anonyymi
        rasvis kirjoitti:

        Äläppäs nyt! Aina kannattaa kiristää momenttiin alumiinivanteiden pultit tai mutterit. Siinä vaan rikkoo vanteen, jos ne kiertää kiinni hampaat irvessä. Yleensä suositusmomentti taitaa olla 9-11 kN välillä.

        Nyt on kova momentti siellä. Meillä muilla momentti pyörii 0,1 kNm tuntumassa.


    • ö kemisti

      Hassulta tuntuu tuo kuparitahnan käyttö noin yleensä. Alumiini on epäjalompi kuin rauta, eli alumiini on helpommin hapettuvaa kuin rauta tai kupari. Kiinnitarttuminen johtuu hapettumisesta. Alumiiniosiin en missään tapauksessa laittaisi kupariyhdisteitä.

      Sinkkitahna voisi olla parempi ratkaisu kuin myös terva tai tai melybdeenisulfidi-litium-vaseliini, siis pyöränpultteihin/-muttereihin ja napaan. Itse olen käyttänyt tervaa, ja pesen vanteet talvellakin aina suolakelin jälkeen.

    • vastinpintoja.

      Pyörännavan ja alumiinivanteen voimaa siirtävä osuus, ts, se mihin rasitus ajossa kohdistuu on juuri se pyörännavan ja vanteen kontaktipinta. Vrt. kuivalevykytkin, sama periaate.

      Jos mennään rasvaamaan tai tervaamaan pintoja, niin riskinä ja varsin todennäköisenä seurauksena on se, että erilaisten voimien kuormitus siirtyy itse pyöränpulteille, joittenka tehtävä ei ole voimansiirto vaan ainoastaan kiinnitys, ja tästä voi seurata pyöränpulttien katkeaminen, ja varsinkin alumiinivanteille tarkoitettujen pulttien, jotka ovat kierreosaltaan huomattavasti peltivanteille tarkoitettuja pidemmät.

      Renkaita vaihtaessa vastinpintojen huolellinen puhdistus ruosteesta ja hapettumista esim. teräs- tai messinkiharjalla on kaiken A ja O, ja kun pinnat ovat puhtaat ja istuvat tiiviisti toisiaan vasten kuten tarkoitus on, niin vesi eikä suola ei pääse väliin tekemään tuhojaan, ja mitään rasvoja ei edes tarvita.

      • ajattele ennekuin kirjoitat

        nii vanne on muuten tasan tarkkaan tiukka navalle jos et satu sitä tietämään se ei siinä liiku!. ja jos liikkuu niin eipä ole tarvetta rasvalle. esim joidenkin bmw:n taka renkaat ovat aina talven jälkeen niin tiukassa että saa oikeasti lekalla hakata pois! jos ei rasvaa. ja tiedoksi vielä että esim, joissakin pakuissa rengas on mutteri keskitteinen eli ei ole millään laitta navastaan kiinni niin silloinhan kaikki ihme voimat kohdistuu pultteihin ja hyvin ne tuolla pysyy kiinni .tollainen paskan puhuminen voisi loppua täällä foorumilla! tottakai kannattaa rasvata napa jos meinaa olla hapettumaa aina talven jälkeen.


      • ennenkuin avaudut.
        ajattele ennekuin kirjoitat kirjoitti:

        nii vanne on muuten tasan tarkkaan tiukka navalle jos et satu sitä tietämään se ei siinä liiku!. ja jos liikkuu niin eipä ole tarvetta rasvalle. esim joidenkin bmw:n taka renkaat ovat aina talven jälkeen niin tiukassa että saa oikeasti lekalla hakata pois! jos ei rasvaa. ja tiedoksi vielä että esim, joissakin pakuissa rengas on mutteri keskitteinen eli ei ole millään laitta navastaan kiinni niin silloinhan kaikki ihme voimat kohdistuu pultteihin ja hyvin ne tuolla pysyy kiinni .tollainen paskan puhuminen voisi loppua täällä foorumilla! tottakai kannattaa rasvata napa jos meinaa olla hapettumaa aina talven jälkeen.

        Kannattaisi myöskin opiskella (edes) peruskoulusi loppuun ennenkuin alat ammattilaisia vastaan vänkäämään, niin voisit jopa oppia jotakin niistä "ihme voimista" joista kirjoitit.

        Omaa napaasi voit toki rasvailla ihan miten ja kuten sinua itseäsi tyydyttää.

        Tekn. Tri.


      • saapisti

        Yhdyn kyllä kemistin mielipiteeseen tässä, sillä kuulemani mukaan raskaan kaluston asentajat käyttävät myös tervaa navan ja vanteen välissä kiinnitarttumisen ehkäisemiseksi.
        Ja kyllä käsittääkseni pyörän muttereille siirtyy rasitus kiihdytettäessä ja jarrutettaessa.
        Meinaan kun keväällä yritin irroittaa alumiinivannetta mätkimällä erilaisilla astaloilla, ei vaan irronnut.
        Sitten irtosi kun ilman pultteja laitoin ilmassa olevan pyörän pyörimään ja tönäisin jarrua.


      • tiedät autoista kaikein
        ennenkuin avaudut. kirjoitti:

        Kannattaisi myöskin opiskella (edes) peruskoulusi loppuun ennenkuin alat ammattilaisia vastaan vänkäämään, niin voisit jopa oppia jotakin niistä "ihme voimista" joista kirjoitit.

        Omaa napaasi voit toki rasvailla ihan miten ja kuten sinua itseäsi tyydyttää.

        Tekn. Tri.

        ihme ku ei diplomiinsinööri. pallinaama olen ajoneuvoasntaja ja en ole kuullut yhtäkään autoa josta olisi pultitkatkennut tuon takia. vaikka hyvä stoori niin ei pidä paikkaansa! ja miten se oikeinkirjoitus tähän liitty äidinkielikö sun pää aina on. heh huumorilla talipallo


      • kiitos...
        tiedät autoista kaikein kirjoitti:

        ihme ku ei diplomiinsinööri. pallinaama olen ajoneuvoasntaja ja en ole kuullut yhtäkään autoa josta olisi pultitkatkennut tuon takia. vaikka hyvä stoori niin ei pidä paikkaansa! ja miten se oikeinkirjoitus tähän liitty äidinkielikö sun pää aina on. heh huumorilla talipallo

        "ihme ku ei diplomiinsinööri."

        Ei, vaan Tekniikan Tohtori.

        "pallinaama olen ajoneuvoasntaja.."

        Naamasi muodolle en voi mitään, mutta kerro ihmeessä mikä ammatti on "ajoneuvoasntaja"?

        "ja en ole kuullut yhtäkään autoa josta olisi pultitkatkennut tuon takia."..

        Sinä et ehkä ole kuullut, mutta tietämättömyytesi ei tee väitteestäsi teknistä Faktaa.

        "vaikka hyvä stoori niin ei pidä paikkaansa! ja miten se oikeinkirjoitus tähän liitty äidinkielikö sun pää aina on. heh huumorilla talipallo"

        Lopuksi kiitän vielä avautumisestasi, joka kaikin tavoin osoitti kaikille minkälaisen "asjantuntijn" kanssa, eli kaltaistesi amatöörien kanssa sitä ammattilainenkin joskus joutuu tekemisiin, turhauttavaa kyllä näillä palstoilla liiankin usein.

        Onneksi on parempiakin piirejä, missä kaltaisesi vähäkoulutetut ihmiset eivät moisia typeryyksiä suolla.

        Tekn. Tri.


      • Anonyymi
        saapisti kirjoitti:

        Yhdyn kyllä kemistin mielipiteeseen tässä, sillä kuulemani mukaan raskaan kaluston asentajat käyttävät myös tervaa navan ja vanteen välissä kiinnitarttumisen ehkäisemiseksi.
        Ja kyllä käsittääkseni pyörän muttereille siirtyy rasitus kiihdytettäessä ja jarrutettaessa.
        Meinaan kun keväällä yritin irroittaa alumiinivannetta mätkimällä erilaisilla astaloilla, ei vaan irronnut.
        Sitten irtosi kun ilman pultteja laitoin ilmassa olevan pyörän pyörimään ja tönäisin jarrua.

        Sitten irtosi kun ilman pultteja laitoin ilmassa olevan pyörän pyörimään ja tönäisin jarrua.

        Siis mitä teit. Laitoit käsin pyörän pyörimään ja vedit käsijarrun päälle. Tai kävit polkaseen jarrua????


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, tervetuloa

      Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit
      Ikävä
      33
      7621
    2. Olisit ollut varovaisempi

      Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e
      Ikävä
      83
      4556
    3. Mies sinä olet kaunis katsella

      Olet myös rauhallinen, tavallinen, varovainen, lämmin, poikamainen, komea, ryhdikäs, rentotyylinen, kiva, mukava... jne
      Ikävä
      67
      3201
    4. Vastenmielisyys

      Kuvaa sinua parhaiten
      Ikävä
      55
      2166
    5. Sinulle, tahtoisin kertoa mitä

      ajattelen siitä. Ehkä olen väärässä, mutta minusta kuulostaa jonkin alulta, mutta ei kerro minkä. Se selvinnee myöhemmi
      Ikävä
      28
      1699
    6. Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."

      Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s
      Ensitreffit alttarilla
      7
      1677
    7. Persut tyrmäsivät Suomen osallistumisen Ukrainan jälleenrakentamiseen

      Siinä meni sitten kokoomusyrittäiltä bisnekset sivun suun putinistipersujen takia. Jälleenrakentamiseen osallistuvat mu
      Maailman menoa
      354
      1473
    8. Miksi suomussalmelaiset haisee niin pahalle?

      Kaupassa käydessä huomaa, miten monet ihmiset haisee todella kammottavalle. Eikö täällä osata käydä pesulla tarpeeksi us
      Suomussalmi
      14
      1429
    9. Miksi miehet pelkäätte jotain naista?

      Iskeekö ujous, paniikki ja hävetys. En ole niin pelottava miltä vaikutan vink vink.
      Ikävä
      58
      1119
    10. Nuorisojoukko ryösti merkkikengät teinipojan jalasta Helsingin Itäkeskuksessa.

      https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010709501.html Muun muassa näidenkin rikosten huomattavan suurista kasvamismääristä vi
      Maailman menoa
      276
      1070
    Aihe