Puheterapiaa dysfasiaan

Nimetön

Poikani on 5-vuotias ja diagnoosina on dysfasia (lähinnä dyspraksia). Haluaisin tietää Helsingistä jonkun hyvän puheterapeutin, joka on erityisen perehtynyt dysfasiaan ja tulee hyvin toimeen näin pienten lasten kanssa tai vinkkejä, mistä kannattaisi lähteä etsimään.
Lisäksi minua kiinnostaa, montako kertaa viikossa puheterapiaa yleensä saadaan? Vaikeusaste pojalla on ainakin keskitasoa.

5

1953

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sinne pitää olla lähete

Ellet sitten aio itse maksaa koko lystiä.
      Joko terveyskeskuksen lähetteellä tai sitten Kelan kuntoutuksena.

• alkutekstiin

Hyvän terapeutin löytäminen on ongelma, ei se, etten tietäisi hoitoonhakeutumisväyliä. Maksan itse.

Etsimme nimenomaan kuvaamanilaista terapeuttia yksityiseltä puolelta (kokemusta terapiasta on jo).

Tiedän, että terapiaa olisi 1 tai 2 kertaa viikossa. Kyselen, kumpi on yleisempää.

• viikossa
        alkutekstiin kirjoitti:

Hyvän terapeutin löytäminen on ongelma, ei se, etten tietäisi hoitoonhakeutumisväyliä. Maksan itse.

Etsimme nimenomaan kuvaamanilaista terapeuttia yksityiseltä puolelta (kokemusta terapiasta on jo).

Tiedän, että terapiaa olisi 1 tai 2 kertaa viikossa. Kyselen, kumpi on yleisempää.

Mikäli kyse on vaikeammasta puheen ja kielen ongelmasta, on tarpeen varata terapia-aika kahdesti viikossa. Etenkin dyspraktiset ongelmat vaativat sen. Lapsella tulee kuitenkin olla kuntoutuksesta vastaavan tahon (terveyskeskus, sairaala) laatima kuntoutussuunnitelma, eikä kukaan yksityinen puheterapeutti etenkään dysfasian kohdalla lähde toimimaan ilman sitä.

• edelliseen
        viikossa kirjoitti:

Mikäli kyse on vaikeammasta puheen ja kielen ongelmasta, on tarpeen varata terapia-aika kahdesti viikossa. Etenkin dyspraktiset ongelmat vaativat sen. Lapsella tulee kuitenkin olla kuntoutuksesta vastaavan tahon (terveyskeskus, sairaala) laatima kuntoutussuunnitelma, eikä kukaan yksityinen puheterapeutti etenkään dysfasian kohdalla lähde toimimaan ilman sitä.

Lisään vielä edelliseen, että puheterapeutit ovat opiskelleet yliopistossa 5-6 vuotta joten voit luottaa heidän ammattitaitoonsa. Tavallisimmin puheterapeutit toimivat nimenomaan lasten kanssa ja varmaankin saat hyvää kuntoutusta lapsellesi käännyitpä sitten kenen tahansa yksityispuheterapeutin puoleen.
        terapeutteja voit hakea täältä http://www.puheterapeuttiliitto.fi/main.site?action=app/yksityis/list

• Aineli
        edelliseen kirjoitti:

Lisään vielä edelliseen, että puheterapeutit ovat opiskelleet yliopistossa 5-6 vuotta joten voit luottaa heidän ammattitaitoonsa. Tavallisimmin puheterapeutit toimivat nimenomaan lasten kanssa ja varmaankin saat hyvää kuntoutusta lapsellesi käännyitpä sitten kenen tahansa yksityispuheterapeutin puoleen.
        terapeutteja voit hakea täältä http://www.puheterapeuttiliitto.fi/main.site?action=app/yksityis/list

1-2 kertaa viikossa ikävuosina 2-10. Puheterapia annettiin kunnallisessa päiähoidossa ja myöhemmin koulussa. Olen terapeutteihin hyvin tyytyväinen. Se ei tietenkään maksanut mitään. Lisäksi saimme yksityiselle kuntouttajalle maksusitoumuksen SI-terapiaan n. vuotta ennen kouluunmenoa (sai vuoden koululykkäyksen). Terapiasta oli erityinen hyöty, jonka huomasi lapsessa jo n. kahden viikon kuluttua. SI-terapiaa oli kerran viikossa.

Keskivaikeaan dysfasiaan saa kyllä maksusitoumukset keskussairaalasta eli ei niitä itse tarvitse maksaa. Ongelma taitaa olla terapeuttien vähäisyys - ei siis auta minkäänlainen tukku rahaa takataskussa. Dysfasia on niin paljon muuta kuin ns. tavallinen s- tai r-vika, että se vaatii terapeutilta juuri tähän vammaan erikoistumista. Toli puuttuvat äänteetkin harjoitellaan aikanaan, kun on ensin löydetty lapselle käsitteitä ja puhe on lähtenyt käyntiin - tai muu ilmaisukeino, sillä kaikki eivät opi puhumaan. Viittomat apuvälineenä ovat esim. hyvä keino ja niitä onneksi suositaan nykyään.
        Voimia ja pitkäjänteisyyttä kotiharjoituksiinkin!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi

Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit
      Maailman menoa
      69
      5788
    2. KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!

STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
      Maailman menoa
      228
      4499
    3. Huono päivä

Tänään on ollut tosi raskas päivä töissä. Tekis mieli itkeä ja huutaa. En jaksa just nyt mitään. Minä niin haluaisin ja
      Ikävä
      20
      2547
    4. Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?

On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei
      Maailman menoa
      26
      2472
    5. Puolen vuoden koeaika

Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro
      Ikävä
      11
      1383
    6. Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti

Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT
      Maailman menoa
      71
      1305
    7. Onko kaivattusi

liian vetovoimainen seksuaalisesti?
      Ikävä
      96
      1295
    8. Olen ihmetellyt yhtä asiaa

Eli miksi naiset ovat niin pelokkaan tai vaitonaisen oloisia minun seurassani. Se sai minut ajattelemaan, että olen epäm
      Ikävä
      128
      1276
    9. Rötösherra käräjillä

Ähtäriläisyrityksen epärehellisyys oli niin suurta, että mies yhtiön takaa oli lähellä saada ehdotonta vankeutta. Vaikeu
      Ähtäri
      19
      1141
    10. Tytti Tuppurainen nöyryyttää avustajiaan

Tytti Tuppurainen nöyryyttää SDP:n eduskuntaryhmän kokouksissa sekä avustajia että kansanedustajia. Hän nolaa ihmisiä ju
      Kotimaiset julkkisjuorut
      146
      1121
    Aihe