Vuotava mökin katto

-annika-

Heips!
Osaakos joku neuvoa... Ostin mökin pari vuotta sitten. Silloin oli koko kesän aurinkoa =)
Mutta nyt huomasin tänä kesänä kun satoi tosi paljon, että katto vuotaa piipun kohdalta (ilmeisesti). Onko mökin myyjällä velvollisuus kertoa vuotavasta katosta? Välittäjä myi.. Tai jos myyjä ei tiennyt niin on kuka vastuussa? Olen jostain käsittänyt että jos ostaa asuintalon niin on myynnin jälkeen yhä myyjän vastuu jos löytyy vesi vahinkoja. Mutta miten Mökki??

4

1188

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • neuvoa.

Pistäydyhän rautakaupassa ja kerro myyjälle, että mökin katto vuotaa piipun juuresta. Hän myy sinulle putkilon butyylimassaa tai jotain muuta sopivaa sekä laitteen jolla sitä ainetta pursotat. Ne tarvikkeet maksaa 5-10e. Sitten kiipeät katolle ja pursotat sitä ainetta sinne piipun juurelle missä pellin taikka kattohuovan reunat irvistää tms.
      Silleen korjataan mökin katto joka vuotaa piipun juuresta.

• fwepo

Selvitä nyt kuitenkin ensin eristeiden ja rakenteiden tila. Pitää ainakin kuivattaa ennen korjausta. Itse ottaisin tuossa tapauksessa myyjään yhteyttä. On mielestäni piilevä vika, joka ei ole ostajan vastuulla. Missään nimessä pelkkä tiivistäminen ei riitä vaan homma vaatii tarkemman selvittelyn ja mieluummin asiantuntijoiden kanssa.

• -annika-
        fwepo kirjoitti:

Selvitä nyt kuitenkin ensin eristeiden ja rakenteiden tila. Pitää ainakin kuivattaa ennen korjausta. Itse ottaisin tuossa tapauksessa myyjään yhteyttä. On mielestäni piilevä vika, joka ei ole ostajan vastuulla. Missään nimessä pelkkä tiivistäminen ei riitä vaan homma vaatii tarkemman selvittelyn ja mieluummin asiantuntijoiden kanssa.

Yritettiin itse jo katsoa mistä vesi pääsisi sisälle, muttei löydetty kunnon syytä. Vähän mietinkin jos täytyy joku ammattimies ottaa se tekemään (mitäköhän maksaa?) Mutta mietin lähinnä sitä että onko myyjällä vastuuta tästä josseivat myytäessä ole ilmoittaneet, että katto vuotaa (jos ovat siis itsekään tienneet...ja välittäjä myi) Tai olisiko minun täytynyt se itse huomata? Ja vastuu minulla? En tiedä mistä saa näistä asioista tietoa.

• monimutkaisia
        -annika- kirjoitti:

Yritettiin itse jo katsoa mistä vesi pääsisi sisälle, muttei löydetty kunnon syytä. Vähän mietinkin jos täytyy joku ammattimies ottaa se tekemään (mitäköhän maksaa?) Mutta mietin lähinnä sitä että onko myyjällä vastuuta tästä josseivat myytäessä ole ilmoittaneet, että katto vuotaa (jos ovat siis itsekään tienneet...ja välittäjä myi) Tai olisiko minun täytynyt se itse huomata? Ja vastuu minulla? En tiedä mistä saa näistä asioista tietoa.

ja tuskin kukaan täällä voi vastata kysymykseesi tietämättä kaupan olosuhteita tarkemmin. Merkitystä on mm. mökkisi iällä, tehdyillä peruskorjauksilla, kauppahinnalla jne..

Vastuut määräytyvät maakaaren mukaan:

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1995/19950540

http://www.rakentaja.fi/index.asp?s=/suorakanava/artikkeli2.asp?id=623

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nyt tajusin mitä haet takaa

En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä
      Ikävä
      40
      3077
    2. Kaksi tyttöä putosi

Minkä takia ne tytöt katolle oli kiivenny?
      Helsinki
      81
      2904
    3. Mitä haluaisit tänään sanoa kaivatullesi?

Onko sydämelläsi jotain?
      Ikävä
      190
      2479
    4. Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?

En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?
      Suomussalmi
      36
      2195
    5. Kiitos kun sanoit ikävästi minulle, herkälle

Sait kesälomani pilattua😔
      Ikävä
      20
      1493
    6. Salilla oli toissapäivänä söpö tumma

Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen
      Ikävä
      41
      1406
    7. Naiselle mieheltä

Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?
      Ikävä
      23
      1403
    8. Kaipaan niin....

Aaawww mikä kaipuun tunne iski ja lujaa🥺😭❤️
      Ikävä
      10
      1284
    9. Eiii...

Etkä! 😘
      Ikävä
      13