Vuotava mökin katto

-annika-

Heips!
Osaakos joku neuvoa... Ostin mökin pari vuotta sitten. Silloin oli koko kesän aurinkoa =)
Mutta nyt huomasin tänä kesänä kun satoi tosi paljon, että katto vuotaa piipun kohdalta (ilmeisesti). Onko mökin myyjällä velvollisuus kertoa vuotavasta katosta? Välittäjä myi.. Tai jos myyjä ei tiennyt niin on kuka vastuussa? Olen jostain käsittänyt että jos ostaa asuintalon niin on myynnin jälkeen yhä myyjän vastuu jos löytyy vesi vahinkoja. Mutta miten Mökki??

4

1157

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • neuvoa.

Pistäydyhän rautakaupassa ja kerro myyjälle, että mökin katto vuotaa piipun juuresta. Hän myy sinulle putkilon butyylimassaa tai jotain muuta sopivaa sekä laitteen jolla sitä ainetta pursotat. Ne tarvikkeet maksaa 5-10e. Sitten kiipeät katolle ja pursotat sitä ainetta sinne piipun juurelle missä pellin taikka kattohuovan reunat irvistää tms.
      Silleen korjataan mökin katto joka vuotaa piipun juuresta.

• fwepo

Selvitä nyt kuitenkin ensin eristeiden ja rakenteiden tila. Pitää ainakin kuivattaa ennen korjausta. Itse ottaisin tuossa tapauksessa myyjään yhteyttä. On mielestäni piilevä vika, joka ei ole ostajan vastuulla. Missään nimessä pelkkä tiivistäminen ei riitä vaan homma vaatii tarkemman selvittelyn ja mieluummin asiantuntijoiden kanssa.

• -annika-
        fwepo kirjoitti:

Selvitä nyt kuitenkin ensin eristeiden ja rakenteiden tila. Pitää ainakin kuivattaa ennen korjausta. Itse ottaisin tuossa tapauksessa myyjään yhteyttä. On mielestäni piilevä vika, joka ei ole ostajan vastuulla. Missään nimessä pelkkä tiivistäminen ei riitä vaan homma vaatii tarkemman selvittelyn ja mieluummin asiantuntijoiden kanssa.

Yritettiin itse jo katsoa mistä vesi pääsisi sisälle, muttei löydetty kunnon syytä. Vähän mietinkin jos täytyy joku ammattimies ottaa se tekemään (mitäköhän maksaa?) Mutta mietin lähinnä sitä että onko myyjällä vastuuta tästä josseivat myytäessä ole ilmoittaneet, että katto vuotaa (jos ovat siis itsekään tienneet...ja välittäjä myi) Tai olisiko minun täytynyt se itse huomata? Ja vastuu minulla? En tiedä mistä saa näistä asioista tietoa.

• monimutkaisia
        -annika- kirjoitti:

Yritettiin itse jo katsoa mistä vesi pääsisi sisälle, muttei löydetty kunnon syytä. Vähän mietinkin jos täytyy joku ammattimies ottaa se tekemään (mitäköhän maksaa?) Mutta mietin lähinnä sitä että onko myyjällä vastuuta tästä josseivat myytäessä ole ilmoittaneet, että katto vuotaa (jos ovat siis itsekään tienneet...ja välittäjä myi) Tai olisiko minun täytynyt se itse huomata? Ja vastuu minulla? En tiedä mistä saa näistä asioista tietoa.

ja tuskin kukaan täällä voi vastata kysymykseesi tietämättä kaupan olosuhteita tarkemmin. Merkitystä on mm. mökkisi iällä, tehdyillä peruskorjauksilla, kauppahinnalla jne..

Vastuut määräytyvät maakaaren mukaan:

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1995/19950540

http://www.rakentaja.fi/index.asp?s=/suorakanava/artikkeli2.asp?id=623

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      182
      6614
    2. Ootko rakastunut?

Kerro pois nyt
      Ikävä
      148
      1824
    3. Onhan sulla nainen parempi mieli

Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      113
      1608
    4. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      51
      1320
    5. Suureksi onneksesi on myönnettävä

Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      48
      1049
    6. Möykkähulluus vaati kuolonuhrin

Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢
      Kauhava
      41
      985
    7. Älä mies pidä mua pettäjänä

En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu
      Ikävä
      98
      952
    8. Reeniähororeeniä

Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?
      Kouvola
      5
      889
    9. Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.

Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan
      Maailman menoa
      248
      881
    10. Kävit nainen näemmä mun

Facessa katsomassa....
      Ikävä
      41
      839
    Aihe