Vuotava mökin katto

-annika-

Heips!
Osaakos joku neuvoa... Ostin mökin pari vuotta sitten. Silloin oli koko kesän aurinkoa =)
Mutta nyt huomasin tänä kesänä kun satoi tosi paljon, että katto vuotaa piipun kohdalta (ilmeisesti). Onko mökin myyjällä velvollisuus kertoa vuotavasta katosta? Välittäjä myi.. Tai jos myyjä ei tiennyt niin on kuka vastuussa? Olen jostain käsittänyt että jos ostaa asuintalon niin on myynnin jälkeen yhä myyjän vastuu jos löytyy vesi vahinkoja. Mutta miten Mökki??

4

1122

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • neuvoa.

Pistäydyhän rautakaupassa ja kerro myyjälle, että mökin katto vuotaa piipun juuresta. Hän myy sinulle putkilon butyylimassaa tai jotain muuta sopivaa sekä laitteen jolla sitä ainetta pursotat. Ne tarvikkeet maksaa 5-10e. Sitten kiipeät katolle ja pursotat sitä ainetta sinne piipun juurelle missä pellin taikka kattohuovan reunat irvistää tms.
      Silleen korjataan mökin katto joka vuotaa piipun juuresta.

• fwepo

Selvitä nyt kuitenkin ensin eristeiden ja rakenteiden tila. Pitää ainakin kuivattaa ennen korjausta. Itse ottaisin tuossa tapauksessa myyjään yhteyttä. On mielestäni piilevä vika, joka ei ole ostajan vastuulla. Missään nimessä pelkkä tiivistäminen ei riitä vaan homma vaatii tarkemman selvittelyn ja mieluummin asiantuntijoiden kanssa.

• -annika-
        fwepo kirjoitti:

Selvitä nyt kuitenkin ensin eristeiden ja rakenteiden tila. Pitää ainakin kuivattaa ennen korjausta. Itse ottaisin tuossa tapauksessa myyjään yhteyttä. On mielestäni piilevä vika, joka ei ole ostajan vastuulla. Missään nimessä pelkkä tiivistäminen ei riitä vaan homma vaatii tarkemman selvittelyn ja mieluummin asiantuntijoiden kanssa.

Yritettiin itse jo katsoa mistä vesi pääsisi sisälle, muttei löydetty kunnon syytä. Vähän mietinkin jos täytyy joku ammattimies ottaa se tekemään (mitäköhän maksaa?) Mutta mietin lähinnä sitä että onko myyjällä vastuuta tästä josseivat myytäessä ole ilmoittaneet, että katto vuotaa (jos ovat siis itsekään tienneet...ja välittäjä myi) Tai olisiko minun täytynyt se itse huomata? Ja vastuu minulla? En tiedä mistä saa näistä asioista tietoa.

• monimutkaisia
        -annika- kirjoitti:

Yritettiin itse jo katsoa mistä vesi pääsisi sisälle, muttei löydetty kunnon syytä. Vähän mietinkin jos täytyy joku ammattimies ottaa se tekemään (mitäköhän maksaa?) Mutta mietin lähinnä sitä että onko myyjällä vastuuta tästä josseivat myytäessä ole ilmoittaneet, että katto vuotaa (jos ovat siis itsekään tienneet...ja välittäjä myi) Tai olisiko minun täytynyt se itse huomata? Ja vastuu minulla? En tiedä mistä saa näistä asioista tietoa.

ja tuskin kukaan täällä voi vastata kysymykseesi tietämättä kaupan olosuhteita tarkemmin. Merkitystä on mm. mökkisi iällä, tehdyillä peruskorjauksilla, kauppahinnalla jne..

Vastuut määräytyvät maakaaren mukaan:

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1995/19950540

http://www.rakentaja.fi/index.asp?s=/suorakanava/artikkeli2.asp?id=623

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sun ja kaivattusi

ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      88
      1567
    2. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      12
      1440
    3. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      98
      1390
    4. Katsotko mieluiten

Kaivatussasi mitä?
      Ikävä
      69
      1250
    5. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      116
      1150
    6. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      95
      1137
    7. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      69
      961
    8. Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan

Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n
      Maailman menoa
      256
      958
    9. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      18
      925
    10. Pidätkö kaivatustasi

Minkä vuoksi erityisesti? Mikä hänessä vetoaa?
      Ikävä
      37
      897
    Aihe