Mulla on alkanu kutiamaan kädet kumihanskoista, joita pidän kun tiskaan. Kädet kuivuu tosi helposti, niin ajattelin kumihanskojen ja rasvaamisen auttavan. Onkohan orastava allergia, kandeeko lähteä näyttämään käsiä lääkärissä vai mistä apu?
Onko kokemusta, kannattaako vaihtaa muovisiin hanskoihin kumihanskojen sijasta ja mistä sellaisia löytää?
kumiallergiaako?
29
10054
Vastaukset
- Jaana
Millaisia kumihanskoja olet käyttänyt ja käytätkö puuvillahanskoja alla ? Itse käytän usein kumihanskoja pitkien kynsien takia ja olen huomannut että halvat kumihanskat kutiaa. Esim. Prismoissa ja Citymarketeissa on hyvät valikoimat kumi- ja muovihanskoja. Viledalla on erikoishanskoja jotka ovat tosi ihanat vetää käteen ja napakat käyttää. Kannattaa kokeilla puuvillahanskoja alla, jos pystyt. Itse ainakin olen pitkillä kynsillä liian kömpelö jos vedän vielä puuvillahanskat kumihanskojen alle.
- Jaana
Kävin tarkastamassa siivouskaapilla. Eli suosittelen myös Star merkkisiä muovihanskoja väriltään siniset. Olin vuosi sitten kesäduunissa siivoojana ja ammattisiivoojat käyttää juuri näitä hanskoja. Hinta marketeissa 3-4€ mutta kestää pitkään ja ovat helpot pukea ja riisua kädestä.
- Yohanna
Jaana kirjoitti:
Kävin tarkastamassa siivouskaapilla. Eli suosittelen myös Star merkkisiä muovihanskoja väriltään siniset. Olin vuosi sitten kesäduunissa siivoojana ja ammattisiivoojat käyttää juuri näitä hanskoja. Hinta marketeissa 3-4€ mutta kestää pitkään ja ovat helpot pukea ja riisua kädestä.
Kiitos neuvoistasi. Olen käyttänyt ihan niitä tavallisia keltaisia kumihanskoja, olikohan Pirkka-merkkiä..? Jos käytän puuvillahanskoja kumihanskojen alla, kädet tuntuu kuivuvan entisestään, johtunee varmaan siitä, että lämmin vesi hikoiluttaa ja tämä taasen aiheuttaa kuivumista ja kutinaa. Puuvillahanskat ja kumihanskat tuntuivat minustakin tosi kömpelöiltä, parempi tuntuma olisi pelkkien kumihanskojen kanssa.
Täytyy käydä tänään ostamassa mainitsemasi muovihanskat ja kokeilla.
Kiitos paljon :) - Yohanna
Hei ja kiitos vielä,
löysin Star-hanskat Citymarketista, hankin sekä siniset että myös valkoiset hanskat ilman nukattua vuorta ja lisäksi siniset (vähän vahvemmat) nukatulla vuorella. Kokeilin käsineitä ja ainakin toistaiseksi tuntuvat mukavammalta kuin kumikäsineet, kutinaa ei ole vielä ilmennyt. - Jaana
Yohanna kirjoitti:
Hei ja kiitos vielä,
löysin Star-hanskat Citymarketista, hankin sekä siniset että myös valkoiset hanskat ilman nukattua vuorta ja lisäksi siniset (vähän vahvemmat) nukatulla vuorella. Kokeilin käsineitä ja ainakin toistaiseksi tuntuvat mukavammalta kuin kumikäsineet, kutinaa ei ole vielä ilmennyt.Moi Yohanna !
Millaiset ne valkoiset vuorettomat ovat käyttää ?. Sovitin niitä kerran, mutta ajattelin että kädet hikoilevat niissä liikaa. Viimeksi ostin Viledan soft&dry kumihanskat(väriltään siniset, vuori vihreä), joissa on kosteutta imevä erikoisvuori. Tiskasin niillä eilen ja ainakin niissä S-koko on pienempi verrattuna Star S-kokoon. Huomaan sen siitä että ovat hankalat riisua kädestä käytön jälkeen. Pitäis kokeilla onko M-koko liian suuri.
Jos kutina jatkuu kannattaa kokeilla myös tiskata ilman hanskoja. Sekin on tottumiskysymys, moni kaveri inhoaa kumihanskoja ja kyselee miten pystyt käyttämään niitä. - Yohanna
Jaana kirjoitti:
Moi Yohanna !
Millaiset ne valkoiset vuorettomat ovat käyttää ?. Sovitin niitä kerran, mutta ajattelin että kädet hikoilevat niissä liikaa. Viimeksi ostin Viledan soft&dry kumihanskat(väriltään siniset, vuori vihreä), joissa on kosteutta imevä erikoisvuori. Tiskasin niillä eilen ja ainakin niissä S-koko on pienempi verrattuna Star S-kokoon. Huomaan sen siitä että ovat hankalat riisua kädestä käytön jälkeen. Pitäis kokeilla onko M-koko liian suuri.
Jos kutina jatkuu kannattaa kokeilla myös tiskata ilman hanskoja. Sekin on tottumiskysymys, moni kaveri inhoaa kumihanskoja ja kyselee miten pystyt käyttämään niitä.Moi!
Kokeilin viikonloppuna tiskatessa ja siivotessa käsineitä ja mukavimmat olivat minusta vuorettomat sekä valkoiset että siniset Star-hanskat. Tosin niissä käteni hikoilevat ehkä hieman enemmän kuin nukatuissa, mutta tuntuma niissä oli jollakin tapaa kivempi. Valkoiset ovat sinisiä mielestäni ohuemmat ja tuntuma silloin parempi. Tosin näissä hanskoissa ei ole sormenpäissä mitään karhennuksia, joten käsineet saattavat olla liukkaat varsinkin astianpesuaineen kanssa. Näissä koko S oli minulle sopiva, tosin hyvinkin istuva ja jos näissäkin kokeilisin kokoa M, voisi lieväkin hikoaminen loppua.
Täytyy kokeilla myös mainitsemiasi Vileda-hanskoja, olivathan ne myös siis jostakin muusta materiaalista kuin kumista tai lateksista..?
Käytän mieluiten hanskoja tiskatessani, koska kädet alkaa tosi helposti kuivua ja koska joudun kuitenkin käyttämään voiteita, niin olen havainnut, että hanskoja käyttäessä voiteiden kanssa värkkääminen jää onnekseni vähemmälle. - Jaana
Yohanna kirjoitti:
Moi!
Kokeilin viikonloppuna tiskatessa ja siivotessa käsineitä ja mukavimmat olivat minusta vuorettomat sekä valkoiset että siniset Star-hanskat. Tosin niissä käteni hikoilevat ehkä hieman enemmän kuin nukatuissa, mutta tuntuma niissä oli jollakin tapaa kivempi. Valkoiset ovat sinisiä mielestäni ohuemmat ja tuntuma silloin parempi. Tosin näissä hanskoissa ei ole sormenpäissä mitään karhennuksia, joten käsineet saattavat olla liukkaat varsinkin astianpesuaineen kanssa. Näissä koko S oli minulle sopiva, tosin hyvinkin istuva ja jos näissäkin kokeilisin kokoa M, voisi lieväkin hikoaminen loppua.
Täytyy kokeilla myös mainitsemiasi Vileda-hanskoja, olivathan ne myös siis jostakin muusta materiaalista kuin kumista tai lateksista..?
Käytän mieluiten hanskoja tiskatessani, koska kädet alkaa tosi helposti kuivua ja koska joudun kuitenkin käyttämään voiteita, niin olen havainnut, että hanskoja käyttäessä voiteiden kanssa värkkääminen jää onnekseni vähemmälle.Moi!
Ne Viledat on siniset mutta sisällä on vihreä vaahtomuovi vuori. Mun mielestä materiaali on silti kumia.., mutta ne oli muistaakseni allergia ja astmaliiton suosittelemat. Kannatta ehkä käyttää ainakin jonkin aikaa niitä Star-hanskoja, jos olet niihin tyytyväinen ja kutina on lakannut.
Käytätkö mikrokuitu liinoja, ym. tuotteita?. Olen huomannut että nekin kuivattaa herkästi ihoa, joten pölyjä pyyhkiessäkin käytän hanskoja. - Yohanna
Jaana kirjoitti:
Moi!
Ne Viledat on siniset mutta sisällä on vihreä vaahtomuovi vuori. Mun mielestä materiaali on silti kumia.., mutta ne oli muistaakseni allergia ja astmaliiton suosittelemat. Kannatta ehkä käyttää ainakin jonkin aikaa niitä Star-hanskoja, jos olet niihin tyytyväinen ja kutina on lakannut.
Käytätkö mikrokuitu liinoja, ym. tuotteita?. Olen huomannut että nekin kuivattaa herkästi ihoa, joten pölyjä pyyhkiessäkin käytän hanskoja.En ole käyttänyt mikrokuituliinoja, joten siltä osin ei ole kokemusta, mutta kiva tietää. Pienet määrät pesuaineita kädet sietää, siis pikkupuhdistukset ja pyyhkimiset, mutta jos siivoan vähänkin enemmän ja pyyhin pölyjä ja käytän pesuaineita (Andy, Cif ym.), niin huomasin, että hanskoja on kyllä kivempi käyttää. Viime talvena siivotessani huomasin, että jos pidemmän aikaa käsiä liottaa miedoksikin sanotuissa pesuaineissa, niin kutinaa tulee. Tietysti osuutta oli myös talven kuivalla ilmalla ja oikeastaan vasta siitä lähtien aloinkin siivotessa käyttää kumihanskoja.
Käytän nykyisin hanskoja usein ruokaa laittaessani, varsinkin pesujen ja kuorimisten ajan. Kädet ovat huomattavasti pehmeämmän tuntuiset ruoanlaiton jälkeen.
Käsivoiteina olen käyttänyt aina tarpeen mukaan Lipolania, Hydrolania tai Dovea. - Anne
Kannattaisko munkin kokella muovikäsinetä. Otin viime viikolla rakennekynnet ja tekijä suositteli taloskäsineitä. En ole ennen käyttänyt talouskäsineitä joten ostin sellaiset halvat keltaiset. Tuntuu että lateksikumi haisee niissä voimakkaalta.
- Jaana
Anne kirjoitti:
Kannattaisko munkin kokella muovikäsinetä. Otin viime viikolla rakennekynnet ja tekijä suositteli taloskäsineitä. En ole ennen käyttänyt talouskäsineitä joten ostin sellaiset halvat keltaiset. Tuntuu että lateksikumi haisee niissä voimakkaalta.
Kannattaa siirtyä muovihanskoihin jos kumin haju ärsyttää sillä muovikäsineet ovat hajuttomat. Mullakin on pitkät kynnet oikeastaan niiden takia käytänkin hanskoja. Ei tarvise lakata kynsiä niin usein ja ei tarvise varoa niitä niin ym ym. Hanskojen käyttö voi varmaan alussa tuntua kömpelöltä rakennekynsien kanssa vai onko rakennekynsiin tottuminen vaikeaa ?
- Yohanna
Anne kirjoitti:
Moi!
Käyttömukavuuden kannalta suosittelen lämpimästi muovihanskojen kokeilemista. Rakennekynsien suojaaminen kannattaa ainakin varmasti ja muovihanskoissa käsiin jäävä tuoksu on lähes olematon kumihanskoihin verrattuna. - Tyty20
Anne kirjoitti:
Otatin rakennekynnet puolisen vuotta sitten ja olen käyttänyt siitä lähtien aina tiskatessa tai pestessä kumihanskoja. Jos sulla on allergiaa tms tulossa, osta silloin muovista tehdyt käsineet.
Rakennekynnet kannattaa suojata hanskoilla ehdottomasti. - Jaana
Anne kirjoitti:
Olin tänään yhdellä kaverilla apuna siivoamassa uutta kämppää. Kaveri oli ostanut valmiiksi välineet, pesuaineet ja kumihanskat. No niillä kumihanskoilla piti siivota ja kädet haisee vieläkin kumilta. Harmittaa kun en ottanut muovihanskoja kotoa mukaan.
Hyvä idea hanskojen käyttö ruokaa laitettaessa.
Kokelin kuoria perunat hanskat käsissä ja hyvinhän se onnistui. Multaisten perunoiden pesu avokäsin on minusta jotenkin ikävää, hanskoilla menettelee. - Anne
Anne kirjoitti:
Asun pienellä paikkakunnalla ja kaupoista S-market, K-market ja Siwa ei löytynyt muovihanskoja. Tiedän kuitenkin millaisia muovihanskoja olette käyttäneet, joten ostan sellaiset kun löydän. Asialla ei ole niin kiirettä kun mulle ei ainakaan tule Pirkkan kumihanskoista mitään ihottumaa, mutta haju on voimakas uutena. Rakennekynsiin olen tottunut hyvin koska oli mulla ennenkin aina välillä pitkät kynnet.
- Luomu
Kumihanskat tiskatessa, Yäk ?!. Kokeile ilman hanskoja.
- Hilppa
Jos on taipumusta allergiaan (esim. nikkeliallergia) ja kädet oireilevat, ELÄ käytä kumihanskoja vaikket olekaan allerginen kumille. Nimittäin jos allerginen iho joutuu kosketukseen esimerkiksi juuri kumihanskojen kanssa, kohta olet allerginen myös kumille.
- Leena
Kannattaa harkita tosissaan tiskikoneen hankintaa. Käytän harvoin kumihanskoja, korkeintaan wc:n siivouksessa ja mullanvaihdossa.
- lindex
käyttääkö kukaan missään töissä ohuita lääkärin hanskoja? soveltuuko sellaiselle, jolla on ihottumiin ja kuiviin käsiin taipumusta?
- sini73
Mulla on marketista osettu pakkaus ohuita kertakäyttöhanskoja, mutta eivät varmaan ole täysin samoja mitä hoitoalalla käytetään. Käytän niitä pikkuhommissa esim. mullanvaihto. Ovat helpot käyttää kun ovat niin ohuet, sopivat kumpaan käteen tahansa. Käytön jälkeen hanskat helppo hävittää laittamalla roskiin. Siivouksessa tulee käytettyä tavallisa kumihanskoja pitkän vartensa ansiosta. Jos epäilet Kumiallergiaa kokeile muovihanskoja.
- Yohanna
Moi!
Kokeile ja jos havaitset, että ihottuma ja kutina lisääntyy kertakäyttöisistä kumi- tai latexhanskoista, niin jätä silloin käyttämättä ja käy vaikka allergiatestissä. Kuiviin käsiin rasvaa ja jos talouskäsineitä eli tavallisia kumihanskoja käytät, niin suosittelen käyttömukavuuden takia muovisia hanskoja, löytyy ainakin isommista marketeista. Kertakäyttöhanskoja olen nähnyt, jotka on tehty muovista tms, mutta siis sellaisia löytyy, jotka eivät sisällä kumia tai lateksia.
Olen käyttänyt joskus keittiössä ja jossain muissakin töissä. Eivät vaan kestä hirveästi kulutusta ja ainakaan montaa käyttökertaa.
- Monna
Moi,
asia menee ehkä vähän ohi sektorin allergiakeskustelun osalta, mutta liittyy aiheeseen kumminkin.
Jonkin aikaa palstaa seuranneena olisi mielenkiintoista tietää, kuinka moni lukijoista käyttää kumihanskoja?
Olen itse pyrkinyt pitämään hyvää huolta käsistäni ja luonnollisesti hyvinvoinnistani muutenkin, mutta joskus herää mieleen kysymys, olenko liian "fiini", kun käytän käsineitä. Olen havainnut, että jotkut ystäväni ovat hiukka ihmetelleet, jos asiasta on ollut puhetta tai ovat nähneet minut kumihanskat käsissä arkipuuhissa.
Mielellänihän niitä pidän, yhdistettynä hyviin voiteisiin, saan mielestäni käteni näyttämään ja pysymään hyvinvoivan näköisiltä. Ja sitä haluan jatkossakin.- fiicus
... kumihanskoja ku tiskaan tai siivoilen. eli melkein aina ku täytyy käyttää pesuaineita. taipumusta on ihon kuivuuteen ja en haluu rasittaa käsiä turhaan.
- mari
Käytän tiskatessa ja kylppäriä siivotessa. En ole allerginen kumille, joten ei oo onglemaa siltä osin.
- suzanne
Käytän kumihanskoja kotona siivouksessa, pesuissa joissa on pesuaineita. Tiskikone on mielestäni tiskejä varten. Työpaikalla päivittäin, kun käsittelen kemikaaleja.
- Tuiteli
Hammashoitajan työssä päivittäin, nyt tosin lomalla :) Käytössä lateksittomat kertakäyttöhanskat.
Kotona keltaisia kumikäsineitä siivotessa, kun käytetään vähänkin voimakkaampia pesuaineita ja pihatöissä, kukkapenkit, puutarhatyöt ym. Käytän puuvillaisia aluskäsineitä. - sanny
käytän tiskatessa (opiskelijalla ei varaa tiskikoneeseen), vessaa siivotessa ja kukkamultia vaihtaessa.
- Nina
Olen kesätöissä siivoojana. Käytän kumihanskoja melkein aina ja niin käyttävät myös toisetkin tytöt. Kumihanskat ovat ehdottomat, jos siivoaa wc-tiloja, käytän kumihanskoja silti toimistotilojenkin siivouksessa. Lisäksi mulla on kumihanskojen alla puuvillahanskat hikoilun takia. Ainakaan työpaikalla kukaan ei ole ihmetellyt kumihanskojen käyttöä. Niin ja ne hanskat ovat muovihanskoja.
Kotona tulee käytettyä vähemmän. Mullakin pitäisi olla jossain kaapissa kumihanskat, mutta en ole käyttänyt niitä pitkään aikaan. Pitäsi alkaa käyttämään hanskoja kotona, koska silloin kädet säästyvät. - Katariina
Hei!
Olen ammatiltani luokanope ja minulle on suositeltu, että välttäisin liidun käyttöä. Taululle tulee kuitenkin päivän mittaan kirjoitusta ja minimisuositus oli, että taulua puhdistaessani käyttäisin kumihanskoja. Näin olen tehnyt ja ainakin käsien kuivuminen on hanskojen johdosta vähentynyt.
Kotona käytän kumikäsineitä lähes aina veden ja pesuaineiden kanssa siivotessa. - koska..
Kumikäsineet voivat aiheuttaa kahdenlaista allergiaa:
kumin apuaineet allergista kosketusekseemaa ja itse luonnonkumi välitöntä allergiaa (kosketusnokkosihottumaa, proteiinikosketusihottumaa ja hengitystieallergiaa)!!.
Muovikäsineet eivät yleensä aiheuta allergiaa!.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201777
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991598Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481119Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?441010Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29939Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50866Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s46838Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37790Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56788Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760