Hei
Onko Open Officessa mahdollista erotella taulukkolaskennan solussa oleva teksti kahteen tai useampaan sarakkeeseen
vrt excel teksti sarakkeisiin tai csv tiedoston tuonti ?
-harri m-
taulukon teksti sarakkeisiin
4
1385
Vastaukset
- Magi_Suuri
En nyt aivan tarkkaan tiedä mitä haluat. Mutta oletetaan vaikka, että sinulla kolme riviä, joissa on yhdessä sarakkeessa kaksoispisteellä erotettuna seuraavasti:
yksi;kaksi
kolme;neljä
viisi;kuusi
Valitse solut ja napsauta Kopioi (tai Ctrl C). Napsauta työkalupalkista Liitä-kuvakkeen oikeassa reunassa olevaa pientä kolmiota, jolloin avautuu valintalista. Valitse siitä "Muotoilematon teksti". Avautuu samanlainen tuonti-ikkuna kuin CSV-tiedoston tuonnissa, josta napsautat erottimeksi puolipisteen ja Ok. Voila.
Tietty tuon voi tehdä tiedostonkin kautta käyttäen mainitsemaasi CSV-tiedoston tuontia.
Ja tuohan oli se manuaalinen tapa. Jos haluat automaattisesti erottaa kaavalla yhden sarakkeen tiedot vaikka kahteen sarakkeeseen välilyönnin perusteella (esim. etunimi ja sukunimi), se on sitten vähän eri juttu. Olisinkohan tehnyt tässä foorumissa joskus jonkin esimerkinkin.- -harri m-
Hei
Ilmaisin asian ilmeisen huonosti, mutta haluaisin saada solussa (tai sarakkeessa) olevan tekstin esim xxxyyyzzz eriteltyä kolmeen sarakkeeseen niin, että xxx ja yyy sekä zzz menevät kukin omaan sarkkeeseen.
Excel:ssä tämä onnistuu komennolla Tiedot/ Teksti sarakkeisiin, jolloin valittu stringi (solu tai sarake) voidaan jakaa haluttuihin osiin (vähän kuten csv tuonti Calc:ssa, mutta ei tarvita välttämättä erottelumerkkejä, vaan erottelukohta voidaan valita tarvittaessa itse). - neg5vu
-harri m- kirjoitti:
Hei
Ilmaisin asian ilmeisen huonosti, mutta haluaisin saada solussa (tai sarakkeessa) olevan tekstin esim xxxyyyzzz eriteltyä kolmeen sarakkeeseen niin, että xxx ja yyy sekä zzz menevät kukin omaan sarkkeeseen.
Excel:ssä tämä onnistuu komennolla Tiedot/ Teksti sarakkeisiin, jolloin valittu stringi (solu tai sarake) voidaan jakaa haluttuihin osiin (vähän kuten csv tuonti Calc:ssa, mutta ei tarvita välttämättä erottelumerkkejä, vaan erottelukohta voidaan valita tarvittaessa itse).Terve, minulla on aivan sama tarve.
Excel tiedosto sisältää toisessa solussa tietoja muodossa:
XXXXX YY YYYYY QQQQQQ QQ KKKKKK K
Haluaisin nämä lajitella muille soluille muotoon:
XXXXX
YY YYYYY
QQQQQQ QQ
KKKKKK K
Millä lausekkeella saan tämän muodostettua?
solun sisällä olevien sarjojen pituus on vakio: ensimmäiset 8merkki; kaksi välilyönti jne.
auttakaa. -harri m- kirjoitti:
Hei
Excel:ssä tämä onnistuu komennolla Tiedot/ Teksti sarakkeisiin, jolloin valittu stringi (solu tai sarake) voidaan jakaa haluttuihin osiin (vähän kuten csv tuonti Calc:ssa, mutta ei tarvita välttämättä erottelumerkkejä, vaan erottelukohta voidaan valita tarvittaessa itse).Vastaillaanpas nyt tähän vanhaankin kysymykseen, kun sen "jokin" nosti esille.
Siis Calcin versiossa 3.1 on Tiedot - Teksti sarakkeiksi -komento, jossa voi sitten valita erilaisia aloitusrivejä, erottimia tai vakioisia merkkimääriä (Kiinteä leveys).
Jos ajattelemme, että xxx-osa on aina samanlevyinen, niinkuin yyy-osakin oman levyisensä jne. niin kohtalaiseen tulokseen pitäisi päästä juurikin Erottimen asetuksella Kiinteä leveys ja sen jälkeen hiirellä napsauttaen esikatselutyyppisestä ikkunasta leveysmääritykset.
Valintaikkunan ohjeessa on lisätietoja, mutta se käsittelee paremminkin tapausta, jossa tekstitiedosto tuodaan taulukkoon, ts. ohjeet ovat laajemmat kuin tässä Teksti sarakkeiksi -toiminnossa on mahdollista valita.
Ketjusta on poistettu 21 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksköhän mä oon tuolla
Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup324481Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene152448Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko252385Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su512178- 321697
Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla321531Se meidän sydänyhteys
Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi731476- 661274
- 821241
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?401124