Miten pitää toimia läpivientien osalta jos jättää
veneen veteen?
Onko sulkuventtiilien vaihto palloventtiileistä luistinventtiileihin hyvä ratkaisu?
Olen myös kuullut n.s jääkaivosta eli venttiilit nostetaan veneen sisällä haponkestävällä putkella vesilinjan yläpuolelle ja irroitetaan talven ajaksi?
Kolmantena vaihtoehtona on ruokaöljyn kaataminen venttiilin sisään ja sen jälkeen sulkeminen?
Veneen talvisäilytys vedessä.
25
5726
Vastaukset
- Kale
Läpivientien suhteen oli pallo tai muu venttiili,kiinni vaan ja siinä se.Ei sitä jäätymistä tarvitse pelätä sillä läpiviennit on yleensä niin syvällä ettei jäädy,sillä sula vesi lämmittää pilssiä,ei ainakaan merialueilla tule niin vahvaa jäätä etteikö pilssi olisi sulassa.
Viimeisen kymmenen vuoden aikana ei ole oman veneeni pilssissä koskaan vesilasi jäätynyt saaristomeren rannalla. - u-137
,,, niin minä olen varmistanut venttiilin ympärykset asentamalla/kiertämällä sellaisen rautakaupoissa myytävän, vesijohtojen lämmitykseen tarvittavan sähkölämmityskaapelin venttiilien ympärille. Ei vie sähköä juurikaan mitään mutta estää venttiiliä jäätymästä.
- Rantatarkkailija
Se rautakaupan "sähkösaatto" ei jaksa lämmittää kun hiukan lämmitettävän kohteen ymärillä olevaa ilmaa.Jos halutaan pohjaventtiiliä lämmittää,on toimittava seuraavasti.Kiedo lämmityskaapeli mahdollisimman lähelle venttiilin runkoa ja sido narulla.Ympäröi venttiili esim.mineraalivillalla jonka ulkopinnassa on alumiinifolio.Tai normaalilla mineraalivillalla ja päälle alumiinifolio,sitä saa ruokakaupoista.Tämäkin sidotaan varmuuden vuoksi narulla "suppuun".Näin tehden on pohjaventtiilillä todellinen "sähkölämmitys".
- Liioittelua
Rantatarkkailija kirjoitti:
Se rautakaupan "sähkösaatto" ei jaksa lämmittää kun hiukan lämmitettävän kohteen ymärillä olevaa ilmaa.Jos halutaan pohjaventtiiliä lämmittää,on toimittava seuraavasti.Kiedo lämmityskaapeli mahdollisimman lähelle venttiilin runkoa ja sido narulla.Ympäröi venttiili esim.mineraalivillalla jonka ulkopinnassa on alumiinifolio.Tai normaalilla mineraalivillalla ja päälle alumiinifolio,sitä saa ruokakaupoista.Tämäkin sidotaan varmuuden vuoksi narulla "suppuun".Näin tehden on pohjaventtiilillä todellinen "sähkölämmitys".
Ei siinä mitään sähkösaattoja tarvita,kyllä sula vesi kölin kautta lämmittää tarpeeksi.
- Rantatarkkailija
Keskusteluhan käy teräsveneen säilyttämisestä talven yli vedessä.Jos puhutaan laivan vedessä säilyttämisestä on presepti toisenlainen.Jos teräsvene "ui" esim.60 cm. syvyydessä ja jäätä on esim.80 cm.Vannaslaakeri ja pohja venttiili jäävät jään sisään.Molemmissa on sisällä vettä,lopputuloksen tiedämme.Niimpä yksi vaihtoehto on sijoittaa teräsvene "virtaavien vetten" luo ettei jäätä muodostu kovimmillakaan pakkasilla yli 30 cm.Siis kuinka syvässä teräs veneen kyseiset osat ovat ratkaisee säilöntätavan.Pohjaventtiiliksi ei sovellu palloventtiili missään tapauksessa jos jäihin jätetään.Pallon ja rungon väliin jää teflontiivistettä vasten pieni vesikerros.Sen jäätyminen rikkoo venttiilin ja vuoto on valmis kun kevätaurinko sulattaa jään.Pakasta on kuitenkin konehuoneessa talven aikana jossain vaiheessa.
Mitenkä toimii seuraava, laitetaan pohjaventtiili kiinni ja pakoputken päähän letku jonka pää nostetaan reilusti vesilinjan yläpuolelle. Ajetaan normaalisiti pakkasneste, jonka jälkeen tulpataan letkun pää ja avataan pohjaventtiili.
Toinen asia on että mitenkä keulapotkuri reakoi jäissä oloon?- Vakuutuspetostako?
Vaikuttaa oivalliselta tavalta saada glykoli sylintereihin.
Sitäkö tavoittelit ja miksi? - kummia ideoita!
En ymmärtänyt logiikkaasi. Riittää, kun suljet pohjaventtiilit ja ajat pakkasnesteet koneeseesi. Jos veneesi köli on jään paksuutta reilusti syvemmällä (niinkuin purjeveneissä on), se johtaa meriveden lämpöä runkoon. Keulapotkuri kyllä reagoi jäissä ajoon, ei oloon.
Pakoputkessahan on joutsekaula. Mihin lisäletkua tarvitaan? Miksi avaisit veneesi pohjaventtiilit talveksi?
- Teräsveneenkinrakent
Pakkanen voi mennä sisäkautta jäädyttämään kuulaventtiilit halki, itse ratkaisin em ongelman laittamalla kuulahanan yläpuoliseen letkuun pakkasnestettä ja tein 12V kompuralla paineilmaa em letkuun kuulahana kiinni, samalla raotin kuulahanaa ja suljin sen parin sekunnin päästä. Tällöin kuulaan jää pakkasneste. Tavallinen kuulahana halkeaa juuri siitä kuulan sisällä olevasta vedestä, kun se jäätyy. Kaikki kuulahanat käsittelin talvella näin eikä yksikään hajonnut. Voi siitä letkun päästä yrittää puhaltaa se neste sinne kuulaan, mutta jos se hana on metrin vedenpinnan alapuolella, niin aika vaikeaa se on.
- satutätejä liikkeell
En usko, että teit noin, koska siinä ole mitään järkeä.
Jos venttiilin toiselle puolelle = sisäpuolelle laittaa nestepatsaan eli letkun riittävän korkealle eli vesirajan yläpuolelle, siitä voi kaataa nestettä, joka valuu pohjasta venttiilin läpi ulos.
Ei ole mitään mieltä käyttää kompuraa, kun ilmanpaine hoitaa homman. - käy kyselemässä
Ehdotus. Käypä tekemässä kiertokysely sellaisessa satamassa, missä joka vuosi talvehtii veneitä vedessä. Esim. stadin Sinbad on sellainen paikka, josta saatat kuulla kokeneiden teräsvenemiesten mielipiteitä.
- Teräsveneenkinrakent
satutätejä liikkeell kirjoitti:
En usko, että teit noin, koska siinä ole mitään järkeä.
Jos venttiilin toiselle puolelle = sisäpuolelle laittaa nestepatsaan eli letkun riittävän korkealle eli vesirajan yläpuolelle, siitä voi kaataa nestettä, joka valuu pohjasta venttiilin läpi ulos.
Ei ole mitään mieltä käyttää kompuraa, kun ilmanpaine hoitaa homman.Ei sun tarvi uskoakaan, mutta kun sitä ajeli niihin aikoihin vielä helmikuussakin, niin piti tehdä jään estoa useamman kerran talven aikana. Tein siitä nopeamman version, meriveden poistohanan ja ilmaletkun pikaliitinten kanssa 2" merivesiputkistoon. Tämä oli vain moottorin jäähdytysveden juttu. Muille vesihanoille piti vain kerran tehdä jäätymisen esto talven aikana.
- kölijäähdytys!
Teräsveneenkinrakent kirjoitti:
Ei sun tarvi uskoakaan, mutta kun sitä ajeli niihin aikoihin vielä helmikuussakin, niin piti tehdä jään estoa useamman kerran talven aikana. Tein siitä nopeamman version, meriveden poistohanan ja ilmaletkun pikaliitinten kanssa 2" merivesiputkistoon. Tämä oli vain moottorin jäähdytysveden juttu. Muille vesihanoille piti vain kerran tehdä jäätymisen esto talven aikana.
Jos on tarve käyttää venettä ympärivuotisesti pakkasilla, kannattaisi harkita moottorin jäähdytysjärjestelmän muuttamista kölijäähdytykseksi (vain glykolikierto, ei merivedenottoa) kuiva pakoputki (suora pakoputki ylös, eristysvaippa ja putken päähän se tavanomainen sadelaippa tai H (kuten kamiinan piipussa).
- aluveneenkinrakentan
kölijäähdytys! kirjoitti:
Jos on tarve käyttää venettä ympärivuotisesti pakkasilla, kannattaisi harkita moottorin jäähdytysjärjestelmän muuttamista kölijäähdytykseksi (vain glykolikierto, ei merivedenottoa) kuiva pakoputki (suora pakoputki ylös, eristysvaippa ja putken päähän se tavanomainen sadelaippa tai H (kuten kamiinan piipussa).
Eihän sitä valmista venettä viitsi alkaa muuttamaan, mutta seuraavaan veneeseen, jonka tein alumiinista, tein pohjajäähdytyksen, mutta kun en pidä möykkäävistä, krääsäävistä pakoputkista, laitoin siihen merivesipumpun pelkästään jäähdyttämään pakoputkea, tein siihen melkein samat pikaliitin systeemit paineilmalle, nyt vaan en laittanut glykolia venttiliin, vaan tyhjensin merivesiputkiston kokonaan vedestä paineilmalla ja väänsin kuulahanan kiinni.
- Pikku merenneitoja
Ihan jännää juttua, mutta tietenkin satua ensimmäisestä sanasta lähtien.
Toisaalta jutun ei tarvitse olla totta ollakseen viihdyttävä.
Muistuttaa aika paljon sitä höyryvenekeskustelua, olisko samat kätilöt?- aluveneenkinrakentan
Jos vähän suurentaa, kuvassa http://aijaa.com/pb2BCT näkyy punavipuinen minikuulaha jonka päässä on pikaliitin paineilmaa varten.
- tuhero
Jos vene talven jäissä, veneen keula pohjoiseen niin keväällä helpompaa.
- havainto
teoria Ajaa vene kesto muovin päle nin etä se on nin etei vetä jää veneen . Resun tai muovin väliin ja akseli suojaan vaikka tyröks jonka pältä resu menee Koita vaika jäkaapin . vesi astiaan ,olut tölki Tonen vain veteen ja toisen kiepaytaa vaika volio muovi . kun se jäty nyt huomat mikä ero jätynesä vedesä Sinä vain veden vaihteleva nousu ja lasku Vakio kesto veneen malisa se toimiva Maihin nosto paras
- Kokemukseni mukaan
Kun laittaa glykolin merivesipuolelle, pitää palloventtiiliä avata ja sulkea muutama kerta. Muuten venttiilin rungon ja pallon väliin jää pelkkää vettä, joka jäätyessään vaurioittaa venttiilin tiivisteen.
Jos vene on jäissä, sen alla oleva vesi toki johtaa lämpöä runkoon. Tämä lämmönjohtuminen toki vähenee, siinä tilanteessa, kun runkoon kiinnittyvä jää on kasvanut riittävän paksuksi. Ehkä pohjan alla oleva alue pysyisi sulana jos venettä lämmitettäisiin tarpeeksi. Itse olen pitänyt paatin aina kylmänä, joten lämmitetystä veneestä ei säilytysmielessä ole kokemusta.
Omat kokemukseni ovat merenlahdelta johon joki tuo hieman makeaa vettä.
- Anselm
Vahingoittuuko lujitevuovirunko järven jäissä? Jos vahingoittuu, niin miksi?
- Heleppo tapa
Jätä moottori tyhjäkäynnille pakki päällä, niin pysyy sulana veneen ympärillä. Löpötynnyri kajuuttaan, pa-imu sieltä ja kerran viikossa käyt tankkaamassa.
- Tourettes
Heleppo tapa kirjoitti:
Jätä moottori tyhjäkäynnille pakki päällä, niin pysyy sulana veneen ympärillä. Löpötynnyri kajuuttaan, pa-imu sieltä ja kerran viikossa käyt tankkaamassa.
Ehkä helpompi asentaa vaikka uppopumppu pumppaamaan vettä niinko avantopumppunakin käytetään, pysyy helposti koko veneen alus sulana.
- Bellaice
Jää testi meneillään Raision Hahneniemessä. Pikkuruinen Bella jäissä, keväällä näkee oliko onnistunut ratkaisu tällä kirpparilla.
- Anonyymi
Mites kävi?
- Anonyymi
Itse miettinyt veneen viemistä vaikkapa Saarenmaalle talvehtimaan. Ei jäädy eikä tarvitse veivata mastosulkeisissa. Talvisäilytyspaikka omalle veneelleni Helsighissä 349€ nosto 200€ lasku 200€ yht. 749€
Saarenmaalta tai Eestistä saa vartioidun paikan alle puolella tuosta hinnasta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1832244
Oletko ymmärtänyt
Oletko ymmärtänyt jotain kaivatustasi lähiaikoina tai oletko muuttanut mielipidettäsi kaivatustasi?1721980Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin
"Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I441923- 1281630
Ikäero suhteessa
Huomasin äsken Iltalehden tuoreen artikkelin, jossa kerrottiin, että vain 5% parisuhteista on yli 10v ikäero. Millaisia641499Liian paljon hylättyjä ääniä
Ottakaa avustaja mukaan jos ette osaa äänestää oikein. Moni varmaan sekosi kahden listan ja lipun takia. Oliko tarkoitus1891470Tiedän kyllä sen
Että käyt täällä. En kuvittelisi sellaista asiaa. Tiedän kyllä senkin, että olet ainakin ollut minusta kiinnostunut. Sen771221Ähtärin vaalitulos ja nyt neuvottelut alkavat
Keskusta voitti yhden paikan Ähtärissä kun oli hyvin ehdokkaita ( 32) ja kansanedustaja veturina keräämässä ääniä. P321084- 711063
Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin
Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni751043