Äidinkielen opettajaksiko?

kolalaku

Hei,

Millainen työtilannne ja palkka äidinkielen aineenopettajilla tällä hetkellä on?

Kiinnostaisi kovasti vaihtaa nykyinen kaupallinen ala suomen kielen opiskeluun, mutta hieman askarruttaa tuo humanistin työtilanne...

4

809

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ---

      mutta palkka on opettajakunnan paras, johtuen alhaisesta opetusvelvollisuudesta. On yleistä, että jo ensimmäisessä työpaikassa palkka ylittää 3000 e / kk.

      Suomen kielen ammattilaiselle löytyy varmasti öitä. Äidinkielen tuntimäärätkin ovat ihan hyvät, joten opettajienkin työtilanne on kohtuullinen.

      • parin vuoden päästä äikän ope

        Suomen kieltä on helppo päästä opiskelemaan ihan tavallisen talliaisenkin. Kaikkihan osaavat omaa äidinkieltään. Itse lähdin suoraan lukiosta. Äikkä ei ollut edes mikään L, eivätkä muutkaan aineet kovin kovaa tasoa. Nolla ällää, mutta kerralla pääsin sisään.

        Ehkä vaikeustaso voi riippua koulustakin? Kun hakee johonkin pieneen yliopistoon, kuten Joensuuhun, sisään on todella helppo päästä. Yhtä aikaa minun kanssani sisään pääsi eräs tyttö 21. varasijalta. Että niin viisas sitä täytyy olla.

        Jos äikkä kiinnostaa, niin kannattaa kyllä hakea. Olenpa edelleen sitä mieltä, että äidinkieli liittyy kaikkeen. Itseänihän eivät pilkut tai lauseenvastikkeet kiinnosta, mutta hyvin olen pärjäillyt.


      • sitten
        parin vuoden päästä äikän ope kirjoitti:

        Suomen kieltä on helppo päästä opiskelemaan ihan tavallisen talliaisenkin. Kaikkihan osaavat omaa äidinkieltään. Itse lähdin suoraan lukiosta. Äikkä ei ollut edes mikään L, eivätkä muutkaan aineet kovin kovaa tasoa. Nolla ällää, mutta kerralla pääsin sisään.

        Ehkä vaikeustaso voi riippua koulustakin? Kun hakee johonkin pieneen yliopistoon, kuten Joensuuhun, sisään on todella helppo päästä. Yhtä aikaa minun kanssani sisään pääsi eräs tyttö 21. varasijalta. Että niin viisas sitä täytyy olla.

        Jos äikkä kiinnostaa, niin kannattaa kyllä hakea. Olenpa edelleen sitä mieltä, että äidinkieli liittyy kaikkeen. Itseänihän eivät pilkut tai lauseenvastikkeet kiinnosta, mutta hyvin olen pärjäillyt.

        Hesan yliopistoon, onko kovinkin vaikea päästä varasijalta?


      • tie on ihana!
        sitten kirjoitti:

        Hesan yliopistoon, onko kovinkin vaikea päästä varasijalta?

        Hei!

        Olen jo loppusuoralla opiskeluissani, mutta en edelleenkään vaihtaisi pääainettani suomen kieltä mihinkään. Upea ala kerrassaan! Ei joka yliopistoon ole kuitenkaan helppo päästä. Ainakin Oulussa taso on aika korkea, ja motivaatioita opiskeluun täytyy olla, koska tentit eivät todellakaan ole läpihuutojuttuja. Hakuvaiheessa ei mielestäni kuitenkaan tarvitse alan suoranainen harrastaja olla: kouluopit riittävät mainiosti. Jos kielioppi kiinnostaa ja sujuu suhteellisen hyvin, niin tervetuloa! Suomen kieli on laaja ala, että kiinnostavia puolia löytyy useita. Suosittelen lämpimästi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      96
      1852
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      176
      1377
    3. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1228
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1157
    5. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      63
      1112
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      87
      976
    7. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      81
      974
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      72
      959
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      793
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      768
    Aihe