Perälaudan rakenne/korjaus

jepjoe

Vene on Scantic HT 80-luvulta ja perässä 100-heppainen nelari. Perälauta on selkeästi taipunut hiukan ulospäin. Ulkopuolella ei merkkejä pettämisestä ole, mutta moottorikaivon puolella laminoinnissa on halkeamia ulkokulmissa ja moottorin kiinnityspulttien kohdalla.

Haeskelin juttuja eri keskusteluista, mutta ajattelinpa kysäistä kokemuksia/tietoa vielä lisää.

Olisiko siis tietoa minkälainen rakenne perälaudassa on kätkettynä?
Miten siihen pääsisi helpoiten käsiksi: pitäisikö nostaa kansi pois päältä ja vaihtaa sisuksia ylhäältä käsin - vai avata perä kokonaan moottorikaivosta tai jopa ulkopuolelta?

Jos perän avaa, niin ilmeisesti sisään kannattaa laminoida vesivaneria? Pitääkö se pystyä tukemaan jotenkin myös veneen pituussuunnassa, vai riittääkö, että on tarpeeksi leveä?

Toinen vaihtoehto olisi pieni perälaudan korotus, siihen olisi muutama sentti varaa. Olisiko ideaa esim. U-mallisessa teräsprofiilissa moottorikaivon kylkiin kiinnittäen? Profiilista voisi perälaitaan laittaa tuet sisäpuolelle alaspäin, niin että nojaa vedossa ulos päin laitaa vasten, kiinnittyen käytännössä vanhaan rakenteeseen. Ja sitten moottorikaivon sisäpuolelta vain laminoisi rakenteen tiiviiksi ja piiloon.

21

13132

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • FrankZane

      Todennäköisesti perälaudan sisällä on puuta / vesivaneria ja on sen osalta jo aikasta mätä. Jos kunnolla tekee, niin koko puuaines vaihdettava ja laminoitava koko perälauta uudestaan. Omistin aikoinaan perämoottoriveneen vm.-89. jossa jouduttiin sama operaatio tekemään.

      • R K-S

        ja peräpeilin vaneri jo ehkä pehmeää. Sen avaaminen ja uudelleen laminointi ei liene kovin helppoa. Silloin pitäisi periaatteessa kansi irrottaa. Tutki pultin reistä ym. mikä peräpeilin tila on. Jos ei ole aivan mätä, niin voit myös vahvistaa laminoimalla päälle ja laittamalla ulkopuolelle vahvistevanerin ja PU-massalla (Sikaflex tai vast.) kiinni.


    • Vesivaneria!

      Ei ikinä vesivaneria perälaudan sisään! Hartsin pitää imeytyä vaneriin kun sen laminoi. Vesivaneri ei ime mitään itseensä ja hartsi irtoaa vanerista kuivuttuaan erittäin helposti.
      Olen käyttänyt vesivaneria laminointi muotteja tehdessä, koska kuivumisen jälkeen laminoitu osa irtoaa pienellä vaivalla.
      Perälaudassa käytetään tavallista hyvälaatuista vaneria.

      • pienempi/keveämpi

        kone. Veneesi ei ole tarkoitettu tommosen nelarin painolle.


      • niin minäkin

        elikkäs puhut siitä "vanhasta" vesivanerista jossa ruskea pinta. Sen nimi on filmivaneri. Vesivaneriksi sitä kutsuttiin aikana jolloin vaneria liimattiin myös vettä kestämättömällä liimalla, mutta siitä on jo iäisyys. Eli ns vesivaneria ovat kaikki normaali vanerit.


      • joo!
        niin minäkin kirjoitti:

        elikkäs puhut siitä "vanhasta" vesivanerista jossa ruskea pinta. Sen nimi on filmivaneri. Vesivaneriksi sitä kutsuttiin aikana jolloin vaneria liimattiin myös vettä kestämättömällä liimalla, mutta siitä on jo iäisyys. Eli ns vesivaneria ovat kaikki normaali vanerit.

        Kaikki varmaan ymmärsi vesivanerin filmivaneriksi. Kaupan hyllyllä sen ruskean nimi vaihtelee vesivanerista filmivaneriin, mutta "tavallisen" kohdalla kyllä lukee ihan vaan esim. koivuvaneri, ei vesikoivuvaneri tai koivuvesivaneri.
        Siihen ruskeaan ei kuitenkaan hartsi tartu!


    • korjausvinkki

      Kyllä se rakenne on sellainen, että siinä on sellainen 28-32mm vaneri liimattu pakkelilla siihen ulkokuoreen ja laminoitu sisäpuolelle pari kolme mattoa. Eli tuo vaneri sieltä on nyt jo varmaan mädäntynyt ja irronnut "liimauksistaan".


      Eli ulkoa joutuisit korjaamaan siten että ajat rälläkällä 20 mm syvyydeltä auki koko paskan ja taltaat mädän vanerin sieltä pois. (Ennen tätä sinun täytyy runmgon terkahtamista vastaan tukea peräknaapeista takalaidat, ja tukea runko muutenkin hyvin ettei mene kieroon koko ruuhi.)

      Sitten vaan uusi vaneri paikoilleen sisäpuolelta pulteilla kiinni ja paljon isolla kampalastalla epoksiatahnaa pellavarouheella siihen sisäkuoreen ennen liimausta. Täytä samalla kitillä ulkoreunat sivulta ja pohjasta ja hio 80 paperilla tasaiseksi sivun ja pohjan suhteen. Viistä rälläkällä laidasta ja pohjasta 100 mm matkalta 0-4 mm. Laminoi 4x 450 g mattoa peräpeiliin ja viisteenpäälle reunoille ja pohjaan limittäen niin että viimeinen tulee puolisenttiä kantista yli laidan ja pohjan puolelle. Hio 80 paperilla pohja ja laita suoraksi ja imuroi. Maalaa yli topgoatilla pariin kertaan ja hio 280-1200 vesipaperilla ja lopuksi kiilllotustahnaa.

      Helppoa.

      • paksuutta 50 mm

        Niin. se peräpeili pitäisi olla 50 - 55 mm paksu eli sen mukaan ne uudet vansat.


      • häh?

        minkalaista epoksitahnaa tarkoitit?itselläni sisäperässä sama pikku remontti meneillään vanhassa beikussa...vinkkejä kaivataan


    • jepjoe

      Kone on tosiaan aika yläkanttiin ja tekniikan vaihto järeämpään runkoon on ollut myös mielessä. Jos nurkissa kuljeksii ylimääräinen Yamarin 5930 tai 59HT ilman tekniikkaa, niin saa vinkata..

      Perälaudan korjauksessa mietityttää vielä sen tukeminen tai kiinnittäminen veneen pitkittäissuunnassa - onko se tarpeen vai riittääkö tosiaan vanerin pulttaaminen perään poikittain ja laminoiminen pakettiin?

      • perään

        Joo. Sen takiahan se juurikin on hajonnut, kun ei ole tarpeeksi tukea. Voit laittaa tuosta paksusta vansasta kolmiot palkin päälle peräpeilin takanurkkaan.


    • svenkku

      Nyt olisikin mukava tietää, mitkä valmistajat ovat laittaneet peräpeiliin vanerin ja mitkä puolestaan ovat tehneet peräpeilin oikeaoppisesti umpilaminaatista.

      • ei Erkki

        siihen kykene vastaamaan, mutta lähes kaikki sitä vaneria laittoi. Olenpahan nähnyt jopa lastulevyä laitetun 60-luvun ht.n perään. Mitäs siellä nykyään piiloon pannaan?


      • Edelleen
        ei Erkki kirjoitti:

        siihen kykene vastaamaan, mutta lähes kaikki sitä vaneria laittoi. Olenpahan nähnyt jopa lastulevyä laitetun 60-luvun ht.n perään. Mitäs siellä nykyään piiloon pannaan?

        Jossain vaiheessa keväällä/kesällä oli jossain kotimaisessa venelehdessä artikkeli jossa kerrottiin että joku kotimainen venevalmistaja aloittaa täysin puuvapaiden (eli perälautakin tehdään täysin laminoimalla) veneiden valmistamisen ja annettin ymmärtää että on ihan ensimmäisten joukossa maailman
        laajuisestikkin.
        En muista tarkemmin juttua ja sitä mistä veneistä oli kyse, jäi vaan mieleen kun pisti silmään ja huvitti se että artikkelista jäi vaikutelma että asia olisi niin ihmeellinen ja mullistava avaruusajan keksintö!?


      • Vene...
        Edelleen kirjoitti:

        Jossain vaiheessa keväällä/kesällä oli jossain kotimaisessa venelehdessä artikkeli jossa kerrottiin että joku kotimainen venevalmistaja aloittaa täysin puuvapaiden (eli perälautakin tehdään täysin laminoimalla) veneiden valmistamisen ja annettin ymmärtää että on ihan ensimmäisten joukossa maailman
        laajuisestikkin.
        En muista tarkemmin juttua ja sitä mistä veneistä oli kyse, jäi vaan mieleen kun pisti silmään ja huvitti se että artikkelista jäi vaikutelma että asia olisi niin ihmeellinen ja mullistava avaruusajan keksintö!?

        Niin, ilmeisesti noin 99.99% Suomessa valmistetuissa veneissä on peräpeilissä puuta..ja hyvin näyttää kestävän.

        Vaihtoehto on lähinnä korvata puuydin jollain vaahdolla, kuten akryylivaahdolla (jota käytetään laadukkaissa ammattiveneissä). Umpilaminaatista peräpeilistä tulee työläs valmistaa, eikä sen valmistuskustannuksia ole helppo maksattaa kuluttajalle lopputuotteen hinnassa.


      • jänkhältä
        Edelleen kirjoitti:

        Jossain vaiheessa keväällä/kesällä oli jossain kotimaisessa venelehdessä artikkeli jossa kerrottiin että joku kotimainen venevalmistaja aloittaa täysin puuvapaiden (eli perälautakin tehdään täysin laminoimalla) veneiden valmistamisen ja annettin ymmärtää että on ihan ensimmäisten joukossa maailman
        laajuisestikkin.
        En muista tarkemmin juttua ja sitä mistä veneistä oli kyse, jäi vaan mieleen kun pisti silmään ja huvitti se että artikkelista jäi vaikutelma että asia olisi niin ihmeellinen ja mullistava avaruusajan keksintö!?

        Kyllä nuo amerikanpellet on iät ja ajat tehneet veneitä, jossa ei ole vaneria eikäpuun murenaakaan.

        www.glastron.com


      • veneeseen
        Edelleen kirjoitti:

        Jossain vaiheessa keväällä/kesällä oli jossain kotimaisessa venelehdessä artikkeli jossa kerrottiin että joku kotimainen venevalmistaja aloittaa täysin puuvapaiden (eli perälautakin tehdään täysin laminoimalla) veneiden valmistamisen ja annettin ymmärtää että on ihan ensimmäisten joukossa maailman
        laajuisestikkin.
        En muista tarkemmin juttua ja sitä mistä veneistä oli kyse, jäi vaan mieleen kun pisti silmään ja huvitti se että artikkelista jäi vaikutelma että asia olisi niin ihmeellinen ja mullistava avaruusajan keksintö!?

        http://www.cobaltboats.com/the-longevity.aspx

        Tuollainen vaneri kestää veneessä 5 vuodesta 30 vuotta ja sitten se on lusikoitavaa mömmöä.

        Kyllä oikeasti kestävät veneet tehdään joko puusta tai sitten synteettisistä materiaaleista&kuidusta, mutta ei molemmista...


      • svenkku
        veneeseen kirjoitti:

        http://www.cobaltboats.com/the-longevity.aspx

        Tuollainen vaneri kestää veneessä 5 vuodesta 30 vuotta ja sitten se on lusikoitavaa mömmöä.

        Kyllä oikeasti kestävät veneet tehdään joko puusta tai sitten synteettisistä materiaaleista&kuidusta, mutta ei molemmista...

        Juuri näin. On aivan käsittämätöntä, että aina lähdetään säästämään ja fuskaamaan valmistuksessa. Perälautaan kohdistuu jumalattomat voimat ja sitten kun sen muutaman prosentin hinnanalennuksen takia on kukkamultaa perälauta täynnä, niin kyse on todellisesta riskirakenteesta. En enää edes uskalla selvittää, minkälainen rakenne omassa veneessäni on...


    • Pelle peloton....

      Itselläni on ajatuksena rakentaa veneeseeni integroitu uimataso. Olen nähnyt kuvia missä käytetään vaneria runkona, ja laminoidaan päälle pinta. Mutta vanerin ongelmana on se että jos pintalasikuituun tulee kolhu/halkeama, niin vesi pääseee sisään ja pehmentää vanerin. Olen mielestäni ratkaissut sen ongelman ja päätän tehdä uimatason rungon balsasta. Balsa kun imee hartsin läpi ja "kyllästyy" siis hartsilla kokonaan eikä kastu.. Balsa myös taipuu yhteen suuntaan.. Ehdottaisinkin että teet sen perälaudan korjauksen balsaa hyväksi käyttäen. Muuten samalla tavalla kun vanerista tehden, mutta vaneri korvataan balsalla...

    • Anonyymi

      Mullakin on peräpeilin korjaus menossa. Aattelin vaan jättää vanerin pois. Ulkokuori on nyt korjattu ja nostetaan kansiosa seuraavaksi päälle. Sitten laminoin alta moottorikaulalon märällä kuidulla ympäri 2x450 g että jää siihen tyhjää väliin. Perälaudan yläreuna auki rälläkällä ja sinne sitten pellavarouhelekasora hartsivalua sellasissa pikkuerissä että ei hartsi pala (valuhartia). Tai sitten laitan kovaa 2 komponentti polyuretaaniliimaa. Esim kestokol 200. Yläreunan avaan ympäri viistäen ja siihen 4x450g matoa. Saa nähdä mitä tulee...

      • Anonyymi

        Aloitin tämän ketjun aikanaan. En kehdannut ruveta suositellun laajuiseen remonttiin. Päädyin vain vahvistamaan perälautaa liimaamalla ja pulttaamalla lähes koko perän levyisen ja korkuisen noin 20mm filmivanerin ulkolaitaan. Piti hyvin sen pari vuotta minkä vene minulla oli.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      106
      7488
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2812
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2402
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      109
      2113
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1799
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1553
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1416
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1387
    9. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1379
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1327
    Aihe