kuukautiskipuja/endometrioosi

Päivi

Kipua, kipua ja kipua. Nyt myös lisää oireita ja epäily endometrioosista. Sairaalaan lähete. Kärsitkö sinä endometrioosista ? Minkälaisia oireita sinulla on/oli ? Miten diagnoosiin päädyttiin ja mikä on tilanteesi nyt ?

5

5495

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kokemusta

Heippa, mulla oli kanssa ennen kun menin laproskopiaan, hirveet kivut vatsassa 1-2 vkoa ennen menkkoja ja vähän pienempää kipua muuten 24h, mitkään särkylääkkeet eivät auttaneet, sain läääkäriltä jopa sellaisia särkylääkkeitä missä oli mórfiinia, mutta eipä niistäkään ollut mitään apua. Epäilivät endoa, mutta ei ollut (todettiin laproskopian jälkeen)
      No, sitten mulle tehtiin lapsroskopia, eli muutama viilto vatsaan, navan kautta laitettiin se itse laite.
      Diagnoosi oli, että mun munasarjoissa oli kiinnikkeitä jotka poistettiin, ja sitten mulle tehtiin kohdun kaavinta, koska mulla oli kasvaimia kohdussa ja kohdunlimakalvo oli todella paksua, kivut jäivät sairaalaan ja nyt syön keltarauhashormonia 3kk, koska mun elimistö tuottaa liikaa estrogeenia, joka tuottaaa sen liian paksun kohdunlimakalvon ja ne tuskalliset kuukautiset ja ne 24h kivut johtuivat niistä kasvaimista myös. Käyppä täällä tsekkaamassa endosta http://www.endometrioosiyhdistys.fi/pages/tietoa/endometrioosista.html

.........mutta mulla oli ihan just samanlaisia oireita kun endossa, mutta ne olikin ne kasvaimet kohdussa, ovat kuulemma samanlaisia kivultaan ja oireiltaan.

• Olga

Endometrioosi voi aiheuttaa monenlaisia oireita. Päänsärkyä, väsymystä,yhdyntäkipuja, tärinäkipua(juoksu, hyppely, pyöräileminen ei onnistu) mielialahäiriöitä..Endometrioosi voi aiheuttaa kiinnikkeitä myös peräsuoleen, josta aiheutuu kipua, ulostamisvaikeuksia ym. Itse aloin epäillä endometrioosia, kun e-pillereistä huolimatta vuodot tulivat runsaammiksi ja kuukautiset aiheuttivat rajuja kipuja. Tavallisista särkylääkkeistä ei juuri ollut apua. Ultraäänessä kohtuontelosta löytyi nyrkin kokoinen lihaskasvain, 10X5 cm ja toinen puolta pienempi, joka oli kiinni oikeassa munasarjassa. Ruokahaluni oli lähes kadonnut, pientä lämpöilyä oli viikoittain. Kivut olivat välillä niin kovia, etten voinut edes kävellä, saatika mennä töihin.

Olin maaliskuussa leikkauksessa, jossa ilmeni, että endometrioosia oli myös vatsakalvossa. Sitä ei sijaintinsa vuoksi pystytty poistamaan. Munasarjasta vietiin myös osa. Lääkäriltä tuli tyly tuomio: Lapsia olisi syytä hankkia mahdollisimman nopeasti, sillä raskaus keskeyttää endometrioosin etenemisen. Endometrioosi voi ja yleensä uusiikin, joten gynekologilla on käytävä säännöllisesti. Jos ja kun kasvaimet ovat suuria ja uusivat usein, on ainoa järkevä vaihtoehto poistaa koko kohtu.

E-pillereitä(ei matalahormonisia) on syötävä, jotta endometrioosin kasvu hidastuisi. Tämä sairaus on yleensä periytyvä, joten kyselepä äidiltä/naispuolisilta sukulaisilta. Sairaus voi olla myös oireeton, riippuen kasvaimen koosta ja sijainnista. Yleensä hyvänlaatuisia.

Tällä hetkellä vointini on hyvä. Tosin pelottaa, että sisälläni on "aikapommi". Ajoittain kipuja on edelleen, mutta niiden kanssa tulee toimeen. Verinäytteestä otettu arvo, joka kertoo "syövästä tms. kasvaimista" (en muista oikeata termiä) on huimasti koholla edelleen. Kuuluu asiaan, arvon pitäisi laskea ajan mittaan. Sitä tarkkaillaan kuitenkin 3 kk:n välein.

• titi

Tarkoitat varmaan Ca-125 -verikoetta.
        "Jos ja kun kasvaimet ovat suuria ja uusivat usein, on ainoa järkevä vaihtoehto poistaa koko kohtu."
        Endometrioosi on aina olemassa, niin kauan kun munasarjat ovat paikoillaan. Kohdun poistosta ei ole hyötyä, ainoa konsti päästä endosta, on poistaa munasarjat.

• ---

A) Raskaus ei keskeytä endometrioosin etenemistä, eikä paranna endoa.
        B) E-pillereitä voi syödä niitä matalahormonisiakin, koska ns. parantava vaikutus liittyy siihen että kuukautiset pienenevät e-pillereiden takia ja sen takia myös endopesäkkeet rauhoittuvat.

• ottaapaahan

Heippa!
      Minäpä kerron jotain myös.
      Olen syönyt epillereitä 15-vuotiaasta asti ja joskus 20-vuotiaana kuukautiset olivat niin kamalat jo, etten kestänyt kipuja. 29-vuotiaana sitten vihdoin ymmärrettiin mikä vikana, endometrioosi. Pesäkkeet oli tuolloin jo niin isot, että näkyivät pelkässä ultrassa.

Pesäkkeitä oli ympäri vatsaonteloa ja peräsuoli jouduttiin lähes kokonaan poistamaan. Leikkauksen myötä kivut ja kuukautiskivutkin hävisivät kokonaan ja ajattelin, että ihanaa olen taas normaali ja pystyn elämään normaalielämää!

Vuoden tätä normaalielämän iloa kesti. Käytin ehkäisyrengasta ja ongelmia ei ollut sen aikana ollenkaan. En osaa sanoa liittyykö tämä endometrioosin uusiminen siihen. Vaihdoin kuitenkin e-pillereihin, Yasmin-merkkisiin ja avot, ei mennyt kuin kuukausi ja oireet palasivat. Menin sitten gynelle ja hän totesi, että ultrassa näkyy taas pesäkkeitä.

Nyt takaisin leikkausjonossa ja epäilen suuresti, että syynä siihen, että pesäkkeet tulivat takaisin on ne e-pillerit! Aionkin mainita asiasta seuraavan tarkastuskäynnin yhteydessä ennen leikkausta, että näin on käynyt.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      92
      1939
    2. Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa

Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.
      Maailman menoa
      278
      1771
    3. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      307
      1575
    4. Martina lähdössä Ibizalle

Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      183
      1455
    5. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      89
      1040
    6. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      51
      1007
    7. Avustikset peruttu.

Aettokosken ampuraan rahat otettu poekkeen valtiolle.
      Suomussalmi
      56
      977
    8. Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg

parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤
      Ikävä
      56
      968
    9. 67
      944
    10. Miksi mies tuntee näin?

Eli olen mies ja ihastuin naiseen. Tykkään hänestä ja koskaan hän ei ole ollut minulle ilkeä. Silti ajoittain tunnen kui
      Ikävä
      40
      941
    Aihe