Missä Arvioidaan?

Onko arvoa?

Isoisältä jäi postimerkkikokoelma... Itse en harrasta, enkä ymmärrä niistä luonnollisesti mitään. Missä/miten tällaisen kokoelman pystyisi käyttämään asiantuntevassa ja luotettavassa arvioinnissa?

4

2772

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • slamm

onko kokoelmaan sijoitettu joskus, eli onko hankittu muinoin parempaa/harvinaista materiaalia vai onko se vanha "koulupoika" kokoelma johon on haalittu kaikki sen ajan halpa/ilmais "röhnä". Eli onko isoisä ollut filatelisti vai pöytälaatikko keräilijä. Viikonloppuna Helsingissä on postimerkkimessut, jossa on monta huutokauppa meklaria paikalla, joille voi näyttää ja kysyä arvoa. Postimerkki luettelosta voi aluksi katsoa itse niin jo 15 minuutissa selviää paljon.

• geokarpaasi

Postimerkkikerhot arvioivat kokoelmia ja antavat ohjeita, mitä kokoelmalle kannattaa tehdä. Helpoiten saat tiedon lähinnä kotipaikkaasi olevasta postimerkkikerhosta Suomen filatelistiliiton internet-sivuilta osoitteesta http://www.filatelisti.fi/.

t. geokarpaasi

• Ken Tiessen

Tervehdys,

Sait jo pari hyvää vastausta. Eipä muuta kuin edellisten vastausten tueksi:

Kierrä postimerkkiliikkeissä. Kierrä messuilla. (Ota se ihan huumorimielessä ja vapaa-ajan harrastuksena.) Kuulostele ensimmäistä tarjousta. Mene ovelle. Kuulet takaasi: "Tietysti jos haluat heti tehdä kaupat, saattaisin juuri tuollaiselle kokoelmalle löytää nyt yhden ostajan, joten saisit vähän enemmänkin..." tms. Silloin tiedät, että kokoelmassa taitaakin olla jonkinsortin rahoista kyse.

Suosittelen sitä vaihtoehtoa, että pidät kokoelmaa rauhassa vuoden tai pari, ja katselet, mitä markkinoilla tapahtuu. Meitä rehtejä ostajia ilmaantuu kyllä aikanaan. Älä hätäile.

Terv. Ken Tiessen

• kerääjä

huijareita ilmestyy heti, jos merkkiesi joukossa on yksikin hiukan kalliimpi. Koska et itse tiedä tai tunne merkkejäsi, niin älä missään tapauksessa jätä kansioitasi kenellekään "asiantuntijalle" arvioitavaksi siten ettet itse ole paikalla. Vähänkin arvokkaammat kohteet vaihtuisivat välittömästi huonompiin (esim. risoihin).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      139
      3095
    2. Ruumis ojassa

Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      8
      1686
    3. Mies pyysi rahaa

Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?
      Ikävä
      222
      1374
    4. Jos tapaisimme uudelleen?

niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J
      Ikävä
      70
      1191
    5. Mitä piirteitä rakastat

Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      44
      1171
    6. 37
      1051
    7. Mites nyt suu pannaan

Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va
      Sysmä
      38
      1032
    8. Taas Lieksassa tyritty

Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke
      Lieksa
      133
      987
    9. Hän on niin

Hyvännäköinen. Vaikea vastustaa
      Ikävä
      47
      964
    10. Nähdäänkö ensi viikolla

paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.
      Ikävä
      38
      918
    Aihe