Missä Arvioidaan?

Onko arvoa?

Isoisältä jäi postimerkkikokoelma... Itse en harrasta, enkä ymmärrä niistä luonnollisesti mitään. Missä/miten tällaisen kokoelman pystyisi käyttämään asiantuntevassa ja luotettavassa arvioinnissa?

4

2867

Vastaukset 4

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • slamm

onko kokoelmaan sijoitettu joskus, eli onko hankittu muinoin parempaa/harvinaista materiaalia vai onko se vanha "koulupoika" kokoelma johon on haalittu kaikki sen ajan halpa/ilmais "röhnä". Eli onko isoisä ollut filatelisti vai pöytälaatikko keräilijä. Viikonloppuna Helsingissä on postimerkkimessut, jossa on monta huutokauppa meklaria paikalla, joille voi näyttää ja kysyä arvoa. Postimerkki luettelosta voi aluksi katsoa itse niin jo 15 minuutissa selviää paljon.

• geokarpaasi

Postimerkkikerhot arvioivat kokoelmia ja antavat ohjeita, mitä kokoelmalle kannattaa tehdä. Helpoiten saat tiedon lähinnä kotipaikkaasi olevasta postimerkkikerhosta Suomen filatelistiliiton internet-sivuilta osoitteesta http://www.filatelisti.fi/.

t. geokarpaasi

• Ken Tiessen

Tervehdys,

Sait jo pari hyvää vastausta. Eipä muuta kuin edellisten vastausten tueksi:

Kierrä postimerkkiliikkeissä. Kierrä messuilla. (Ota se ihan huumorimielessä ja vapaa-ajan harrastuksena.) Kuulostele ensimmäistä tarjousta. Mene ovelle. Kuulet takaasi: "Tietysti jos haluat heti tehdä kaupat, saattaisin juuri tuollaiselle kokoelmalle löytää nyt yhden ostajan, joten saisit vähän enemmänkin..." tms. Silloin tiedät, että kokoelmassa taitaakin olla jonkinsortin rahoista kyse.

Suosittelen sitä vaihtoehtoa, että pidät kokoelmaa rauhassa vuoden tai pari, ja katselet, mitä markkinoilla tapahtuu. Meitä rehtejä ostajia ilmaantuu kyllä aikanaan. Älä hätäile.

Terv. Ken Tiessen

• kerääjä

huijareita ilmestyy heti, jos merkkiesi joukossa on yksikin hiukan kalliimpi. Koska et itse tiedä tai tunne merkkejäsi, niin älä missään tapauksessa jätä kansioitasi kenellekään "asiantuntijalle" arvioitavaksi siten ettet itse ole paikalla. Vähänkin arvokkaammat kohteet vaihtuisivat välittömästi huonompiin (esim. risoihin).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä mieltä olet?

Miehestä jolla ei ole yhtään kaveria, ei facebookissa eikä livenä ja hän harrasta ja tekee kaiken yksin. Onko vähän outo
      Ikävä
      157
      1470
    2. Muistakaa pojat tämä.

Mies joka haluaa naisen, löytää keinon. Ei epäröi eikä hämmennä. Tekee kaiken eteenne.
      Ikävä
      129
      1170
    3. Muhun rakastuu kaikki naiset, mut mä en rakastu niihin

Mun vaatimustaso on 10+ Mut mua tavottelee 7+ naiset
      Ikävä
      216
      869
    4. Oletko päättänyt

Että luovutat minun suhteeni
      Ikävä
      65
      791
    5. Pahoin pelkään nainen

että pidät minua epäempaattisena, itsekeskeisenä, narsistisena ja kylmänä ihmisenä. Oletko koskaan ajatellut, että minus
      Ikävä
      62
      710
    6. Mikä sua mies vaivaa?

Siis oikeasti.
      Ikävä
      46
      675
    7. 52
      670
    8. Haluatko enää mitään?

😜
      Ikävä
      76
      576
    9. Annan aikaa jos sitä vielä tarvit

mutta loputonta odottamista en kestä. Naiselle
      Ikävä
      52
      572
    10. Martina avaa suhdettaan

IL 22.7: Martina avaa suhdettaan nuoreen Muhikseen. Nyt on jo vakavaa, on käyty syömässä Itä-Helsingissä. Onkohan muutt
      Kotimaiset julkkisjuorut
      187
      568
    Aihe