Missä Arvioidaan?

Onko arvoa?

Isoisältä jäi postimerkkikokoelma... Itse en harrasta, enkä ymmärrä niistä luonnollisesti mitään. Missä/miten tällaisen kokoelman pystyisi käyttämään asiantuntevassa ja luotettavassa arvioinnissa?

4

2784

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • slamm

onko kokoelmaan sijoitettu joskus, eli onko hankittu muinoin parempaa/harvinaista materiaalia vai onko se vanha "koulupoika" kokoelma johon on haalittu kaikki sen ajan halpa/ilmais "röhnä". Eli onko isoisä ollut filatelisti vai pöytälaatikko keräilijä. Viikonloppuna Helsingissä on postimerkkimessut, jossa on monta huutokauppa meklaria paikalla, joille voi näyttää ja kysyä arvoa. Postimerkki luettelosta voi aluksi katsoa itse niin jo 15 minuutissa selviää paljon.

• geokarpaasi

Postimerkkikerhot arvioivat kokoelmia ja antavat ohjeita, mitä kokoelmalle kannattaa tehdä. Helpoiten saat tiedon lähinnä kotipaikkaasi olevasta postimerkkikerhosta Suomen filatelistiliiton internet-sivuilta osoitteesta http://www.filatelisti.fi/.

t. geokarpaasi

• Ken Tiessen

Tervehdys,

Sait jo pari hyvää vastausta. Eipä muuta kuin edellisten vastausten tueksi:

Kierrä postimerkkiliikkeissä. Kierrä messuilla. (Ota se ihan huumorimielessä ja vapaa-ajan harrastuksena.) Kuulostele ensimmäistä tarjousta. Mene ovelle. Kuulet takaasi: "Tietysti jos haluat heti tehdä kaupat, saattaisin juuri tuollaiselle kokoelmalle löytää nyt yhden ostajan, joten saisit vähän enemmänkin..." tms. Silloin tiedät, että kokoelmassa taitaakin olla jonkinsortin rahoista kyse.

Suosittelen sitä vaihtoehtoa, että pidät kokoelmaa rauhassa vuoden tai pari, ja katselet, mitä markkinoilla tapahtuu. Meitä rehtejä ostajia ilmaantuu kyllä aikanaan. Älä hätäile.

Terv. Ken Tiessen

• kerääjä

huijareita ilmestyy heti, jos merkkiesi joukossa on yksikin hiukan kalliimpi. Koska et itse tiedä tai tunne merkkejäsi, niin älä missään tapauksessa jätä kansioitasi kenellekään "asiantuntijalle" arvioitavaksi siten ettet itse ole paikalla. Vähänkin arvokkaammat kohteet vaihtuisivat välittömästi huonompiin (esim. risoihin).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      100
      8751
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      47
      4319
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1946
    4. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      38
      1516
    5. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1460
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      34
      1199
    7. Vanha Suola janottaa Iivarilla

Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      12
      1180
    8. Rakastuminenhan on psykoosi

Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      53
      887
    9. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      862
    10. Känniläiset veneessä?

Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      29
      837
    Aihe