mikä ero noiden sairauksien välillä menee.
mun sisko väitti että mulla on ortoreksia. olin aika äimänä. tiedän olevani lähmepänä EHKÄ sitä toista. mutta missä menee raja?
ANOREKSIA VAI ORTOREKSIA?
2
799
Vastaukset
- ....................
Ortoreksia (orthorexia nervosa) on syömishäiriö, jonka taustalla on liian pitkälle menevä halu syödä mahdollisimman terveellisesti. Tyypillinen ortoreksiasta kärsivä ihminen saattaa kuluttaa suurimman osan päivästään ruokien valitsemiseen ja valmistamiseen. Toisin kuin anoreksiaa sairastava henkilö, ortorektikko ei yritä syödä mahdollisimman vähän, vaan mahdollisimman 'oikein'. Sekä ortoreksia että anoreksia voi aiheuttaa liiallista laihtumista, mutta tämä ei tyypillisesti ole ortorektikon tavoite.
Häiriön syy voi olla vakaumuksellinen halu syödä tai välttää syömästä tiettyjä ruoka-aineita, mikä aiheuttaa helposti erilaisia puutostiloja. Ortorektikko voi kuvitella, että ainoastaan kotona tehtyä ruokaa voi syödä - muualla tarjottu on syömäkelvotonta esimerkiksi epätäydellisen valmistamisen vuoksi.
Ortoreksia-termiä käytti ensimmäistä kertaa Stephen Bratman vuonna 2000, mutta ilmiö on selvästi vanhempi. Häiriön esiintyvyydestä ei ole tutkittua tietoa.[1]
Ortoreksia on helpompihoitoinen kuin muut syömishäiriöt, mutta etenee usein esimerkiksi anoreksiaksi.
Teksti lainattu suoraan wikipediasta.- äskeinen
Ortoreksiaa sairastava pyrkii mahdollisimman terveelliseen elämän tapaan, syömällä ja liikkumalla oikein. Anorekstikko taas pyrkii sairaalloiseen laihuuten 'ei niin terveellisesti'
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t897259- 353841
- 453440
Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐402572- 2092453
- 412382
- 1232276
Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?292179Mietin tässä T....
Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..241898- 411864