Hajuaistin

herkistyminen?

Ihmettelen miksi minulle on tänä syksynä tullut tarkempi hajuaisti. Aikaisemmin reagoin sairaille rakennuksille yskimällä, kuumeella, mustelmilla, väsymyksellä, iho-oireilla, nivelkivuilla,pahoinvoinnilla, muistinpätkimisellä. Nyt teen töitäni nk. puhtaassa rakennuksessa, mutta haistan vanhat homerakennuksesta tulleet paperit ja reagoin vahvasti homeisille vaatteille haiseviin kanssaihmisiin.Minut on tutkittu ttl:lla jo vuosia sitten, mm. keuhko- ja nenäaltistus tehty.Onko teillä kenelläkään vastaavanlaisia hajukokemuksia?

8

3874

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • =)=)=)

kuulostaa kovin tutulta. Elikkäs noin se sairaus etenee. Kaikki hajut ja tuoksut voimistuvat, eikä mikään tuoksu enää ole hyvä, koska voimakkuus pilaa kaiken. Ja paperit homepaikoista, kanssa ihmisten homeenhajuiset vaatteet, kaikki haistat tosi hyvin. No jos et haistaisi, et osaisi varoa, joten täytyy ajatella niin, että toimii suojamekanismina. Ehkä tämä tästä vielä helpottaakin, ainakin joskus joku palstalla kertoi että parempaan suuntaan oli menossa. Tosin näitä muita viestejä lienee sitten enemmän kyllä. Mutta ei kannata heittää kirvestä kaivoon. Kyllähän näinkin eteenpäin pääsee.

• olen huomannut

Tosiaan esim. jotkut kaupat tuntuvat tunkkaisilta, ja pää alkaa heti mennä tokkuraiseksi, täytyy tulla pian pois. Samoin joku hikinen kuntosali, jossa huono tuuletus, puhumattakaan tupakkapaikoista tai hajuvesiosastoista. Ennen olen käynyt niissä enkä ole huomannut mitään, hajuvesiäkin mielelläni tuoksutellut.

• Homeherkkä

Oma hajuaistini toimii täysin sekopäisesti.
      Siihen ei ole luotamista.

Tuossa joku aika sitten laitoin kalan sulamaan jääkaappiin, joka sulatusvesi oli vuotanut alahyllylle ja siellä olevan voipaketin alle.
      Pyyhin ritilän ja alahyllyllä näkyvän veden, vaan en nostanut voipakettia.
      Mieheni alkoi parin päivän päästä väittää, että jääkaapissa haisee märäntyneeltä. Itse en haistanut mitään, joten tilanne jäi voimaan.
      Hänen mielestään haju vain voimistui ja älysin ottaa voipaketin hänen nenuttavakseen. Ja siitähän se hajun ylläpitäjä löytyi.

Homeenhajua olen haistanut vain harvoin kosteusvauriorakennuksissa. En haistanut sitä omalla työpaikallanikaan, vaikka TTL:n kurkkulääkäri TTL:n antamassa E-lausunno niin väitti. Tosin TTL poisti hänen kaikki väittämänsä antamassaan uudessa E-lausunnossa.
      En haista hometta edes kellarissammekaan jossa taatusti on homeitiöitä.
      Kerran tullessani VR:n vanhalla pikajunalla Helsingistä aloin haistaa voimakkaan homeenhajun. Kävelin pitkin vaunuja ravintolavaunuun ja vain vaunujen välitilassa home ei haissut.
      Homeenhaju jäi kuitenkin päälle ja kotimmekin haisi homeelta vuorokauden ajan.
      Voimakas maan, mullan tai ruohonleikkuun haju saa minut haukkomaan henkeäni yhä vieläkin, mutta ei enää aina.
      Itse en ole haistanut hometta ihmisten vaatteistakaan. Tunnen kuitenkin homesairaita, jotka kertovat haistavansa homeen jo vaatteistakin.

Kerroit haistavasi homerakennuksesta peräisin olevat paperit.
      Itse jouduin säilyttämään homekirjastomme kirjoja, jotka olivat vanhempia kuin viitisen vuotta, muovipussissa niiden tuottaman voimakkaan hajun takia, joka haju ei ollut pelkästään homeenhajua.
      Hometta en haistanut homekirjastossakaan. Sen opin tietämään kantapään kautta, että max kolme varttia kestävällä käynnillä selvisin ilman jälkireaktiota.
      Luin niitä sitten kopioituna etsiessäni tietoa homeista ja homesairauksista, kun sitä tietoa ei kohtaamiltani lääkäreiltä herunut.

Kun työpaikka-altistuksestani on jo liki 8 vuotta, niin näyttää siltä, että hajuaistinikin temppuilun pohjana on pysyvät soluvauriot.

• Mammi

Ihan samalla tavalla minullakin, tosin haistan ihmisten vaatteissa homeen hajun(en tietenkään kaikkien , eihän kaikki asu hometalossa).
        5 vuotta on kulunut minulla altistuksen päättymisestä ja jonkin verran on tapahtunut normalisoitumista, etenkin hajuvesien osalta.

Mutta homeenhajun haistan vieläkin heti kun se vastaan tulee. Kävin aamulla silmälääkärillä ja siellä tuli homeen haju vastaan heti ulko-ovella ja jouduin välittömästi ottamaan lääkettä ja ääni alkoi hävitä js yskitti koko ajan.Onneksi tutkimus ei kestänyt kauan ja selvisin todennäköisesti pienin vaurioin väsymystä lukuunottamatta.
        Kotiin tullessa sitten sattui tietysti taksi , jonka kuljettaja oli suihkaissut jotain tuoksua oikein roppakakaupalla ja piti hengittää tosi varovasti koko matkan.

Mutta kaikenkaikkiaan , ehkä hieman on helpottanut tässä vuosien varrella ja toivottavasti sama kehitys jatkuu edelleenkin.

• -homekorva-
        Mammi kirjoitti:

Ihan samalla tavalla minullakin, tosin haistan ihmisten vaatteissa homeen hajun(en tietenkään kaikkien , eihän kaikki asu hometalossa).
        5 vuotta on kulunut minulla altistuksen päättymisestä ja jonkin verran on tapahtunut normalisoitumista, etenkin hajuvesien osalta.

Mutta homeenhajun haistan vieläkin heti kun se vastaan tulee. Kävin aamulla silmälääkärillä ja siellä tuli homeen haju vastaan heti ulko-ovella ja jouduin välittömästi ottamaan lääkettä ja ääni alkoi hävitä js yskitti koko ajan.Onneksi tutkimus ei kestänyt kauan ja selvisin todennäköisesti pienin vaurioin väsymystä lukuunottamatta.
        Kotiin tullessa sitten sattui tietysti taksi , jonka kuljettaja oli suihkaissut jotain tuoksua oikein roppakakaupalla ja piti hengittää tosi varovasti koko matkan.

Mutta kaikenkaikkiaan , ehkä hieman on helpottanut tässä vuosien varrella ja toivottavasti sama kehitys jatkuu edelleenkin.

Mulla on superherkkyys hajuihin laantumaan päin.
        Silti esim märän maan haju oikein yököttää ja saa sisukset "kiertymään" ympäri.

En haista hometalon papereissa ihmeempää, mutta silmiä alkaa kirvelemään ja ääni menee. Samoin ihmiset jotka tulee homerakennuksesta saavat silmäni kirvelemään vimmatusti. Ääni on ihan maassa ja yskin jotain kumia ulos putkistostani.
        Olen puhtaalla puolella töissä ja tapaan päivän mittaan "homepuolen" porukkaa.On kurjaa oireilla.
        Pihalla voin jutella heidän kanssaan lähes oireetta.

VR pikajunat on karmeita homeluolia, se haju on ihan läpitunkeva! hyi

Kestän joitakin hajusteita. Olen laittanut itsellenikin kokeeksi miedosti tuoksuvaa kasvovoidetta (2 vuoden tauon jälkeen) ja ei tullut reaktiota. Ja IHANAA: olin viimein pitkästä aikaa ihonpuhdistuksessa. Se tehtiin Hajuttomilla tuotteilla. OLI tosi ihanaa ja rentouttavaa! Ei tullu paha olo edes höyrytyksestä, päinvastoin.

Sitä vaan en ymmärtäny miksi kosmetologi käyttää otsoni laitetta hoidon aikana. Mun aikana se oli kiinni, ettei tule mitään ahdistusta. Tietääkö kukaan onko siinä mitään itua pitää otsonilaitetta höyrytyksen aikana päällä?

Olen alkanut käyttää mausteita ruuassani. Oregano, pippuri, ketsuppi. ym.

Kalaa pystyn syömään, tonnikala on paras. Seiti käy myös, mutta se haju mikä tulee keittäessä saa sen oksetus & yskä reaktion. Eli se perustuu jotenkin siihen hajuun se inho. KOSKA tykkään kalaruuista.

Tsemppiä tutuille, KYLLÄ on mahdollista tulla parempaan kuntoon! Mä olin vuosi sitten ihan zombi, Nyt olen töissä ja sairaslomia on vähemmän kuin esim kesällä.
        MUTTA, minua ei ole altistettu Aspergilluksella, en suostunut. Ehkä se antaa paremman lähtökohdan?

Kelan kuntoutus oli hieno juttu! Siitä sai ikäänkuin uuden alun, sairauden kanssa, ja oppi että voi liikkua ja uida lähes normaalisti. Ennen vältin kaikkea, ettei tule hengenahdistus kohtausta. Eli oli myös psyykkistä, ei uskaltanu lähteä "liikkeelle" ja kokeilemaan rajoja mitä voi tehdä ja mitä ei.

• herkistyminen?
        -homekorva- kirjoitti:

Mulla on superherkkyys hajuihin laantumaan päin.
        Silti esim märän maan haju oikein yököttää ja saa sisukset "kiertymään" ympäri.

En haista hometalon papereissa ihmeempää, mutta silmiä alkaa kirvelemään ja ääni menee. Samoin ihmiset jotka tulee homerakennuksesta saavat silmäni kirvelemään vimmatusti. Ääni on ihan maassa ja yskin jotain kumia ulos putkistostani.
        Olen puhtaalla puolella töissä ja tapaan päivän mittaan "homepuolen" porukkaa.On kurjaa oireilla.
        Pihalla voin jutella heidän kanssaan lähes oireetta.

VR pikajunat on karmeita homeluolia, se haju on ihan läpitunkeva! hyi

Kestän joitakin hajusteita. Olen laittanut itsellenikin kokeeksi miedosti tuoksuvaa kasvovoidetta (2 vuoden tauon jälkeen) ja ei tullut reaktiota. Ja IHANAA: olin viimein pitkästä aikaa ihonpuhdistuksessa. Se tehtiin Hajuttomilla tuotteilla. OLI tosi ihanaa ja rentouttavaa! Ei tullu paha olo edes höyrytyksestä, päinvastoin.

Sitä vaan en ymmärtäny miksi kosmetologi käyttää otsoni laitetta hoidon aikana. Mun aikana se oli kiinni, ettei tule mitään ahdistusta. Tietääkö kukaan onko siinä mitään itua pitää otsonilaitetta höyrytyksen aikana päällä?

Olen alkanut käyttää mausteita ruuassani. Oregano, pippuri, ketsuppi. ym.

Kalaa pystyn syömään, tonnikala on paras. Seiti käy myös, mutta se haju mikä tulee keittäessä saa sen oksetus & yskä reaktion. Eli se perustuu jotenkin siihen hajuun se inho. KOSKA tykkään kalaruuista.

Tsemppiä tutuille, KYLLÄ on mahdollista tulla parempaan kuntoon! Mä olin vuosi sitten ihan zombi, Nyt olen töissä ja sairaslomia on vähemmän kuin esim kesällä.
        MUTTA, minua ei ole altistettu Aspergilluksella, en suostunut. Ehkä se antaa paremman lähtökohdan?

Kelan kuntoutus oli hieno juttu! Siitä sai ikäänkuin uuden alun, sairauden kanssa, ja oppi että voi liikkua ja uida lähes normaalisti. Ennen vältin kaikkea, ettei tule hengenahdistus kohtausta. Eli oli myös psyykkistä, ei uskaltanu lähteä "liikkeelle" ja kokeilemaan rajoja mitä voi tehdä ja mitä ei.

Oli mukavaa kun vastasitte viestiini, hajuaistin herkistyminen on minulle todellakin uusi oire ja aika hämmentävä kokemuksena.

• homemies
        herkistyminen? kirjoitti:

Oli mukavaa kun vastasitte viestiini, hajuaistin herkistyminen on minulle todellakin uusi oire ja aika hämmentävä kokemuksena.

Olen nyt tehnyt töitä viitisen vuotta näiden rakennusten homeasioiden kanssa. Jostain syystä hajuaistini on parantunut huomattavasti. Nykyään haistan homeen aika helpostikin.

Huono puoli asiassa on se, että haistan myös kaikki muut pahat hajut ja kiinnitän niihin huomiota. Lisäksi ne siis ärsyttävät enemmän kun tulevat huomioiduiksi. Tällä tarkoitin siis kaikkia muita pahoja hajuja mitä nyt kaupungilla tai esim lomamatkalla voi esiintyä. Puolisoni on alkanut nimitellä minua joskus jopa nirppanokaksi johtuen em.

Mitään terveydellisiä oireita en ole homeiden huomannut aiheuttavan. Tietysti pientä kutinaa tai kirvelyä saattaa esiintyä sen jälkeen kun on nuuskinut kunnolla oikein pahoin vaurioitunutta kohdetta.

• Mammi
        homemies kirjoitti:

Olen nyt tehnyt töitä viitisen vuotta näiden rakennusten homeasioiden kanssa. Jostain syystä hajuaistini on parantunut huomattavasti. Nykyään haistan homeen aika helpostikin.

Huono puoli asiassa on se, että haistan myös kaikki muut pahat hajut ja kiinnitän niihin huomiota. Lisäksi ne siis ärsyttävät enemmän kun tulevat huomioiduiksi. Tällä tarkoitin siis kaikkia muita pahoja hajuja mitä nyt kaupungilla tai esim lomamatkalla voi esiintyä. Puolisoni on alkanut nimitellä minua joskus jopa nirppanokaksi johtuen em.

Mitään terveydellisiä oireita en ole homeiden huomannut aiheuttavan. Tietysti pientä kutinaa tai kirvelyä saattaa esiintyä sen jälkeen kun on nuuskinut kunnolla oikein pahoin vaurioitunutta kohdetta.

Kuulostaa melkein siltä, että olet itsekin jo alkanut saada altistusoireita homeille. Muistan omista aluajoistani, että kaikki pahat hajut voimistuivat, vaikka toisaalta hajuaisti heikkeni jatkuvan nuhan vuoksi.

Onko sinulla ollut epätavallisen usein nuhaa, joka vielä lisäksi kestää epätavallisen kauan?
        Jos on , niin mieti, kannattaako jatkaa nykyistä työtä!
        Vaarana on , että saat samanlaisen ikiaikaisen sairauden kuin esim. minä ja monet muut ja johon ei löydy diagnoosia eikä myöskään näin ollen lääkettä joka pitäisi oireettomana.

Mulla kesti altistusta 3 vuotta, ennenkuin sain jatkuvan nuhan ja siitä kierre alkoi ja jatkuu tänäkin päivänä 8 vuotta myöhemmin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      140
      6653
    2. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      149
      5739
    3. Ootko nainen jotenkin

Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      123
      4891
    4. Moi kuumis.

Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      43
      4490
    5. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      52
      3892
    6. Oletko joutunut kestämään

Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      62
      3061
    7. Itkin oikeasti aamulla taas

Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.
      Ikävä
      52
      2966
    8. Minun rakkaani.

Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      24
      2402
    9. Where are you

Now 🫂☕️🩷
      Ikävä
      42
      2270
    10. Naiselle hyvää viikkoa

olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢
      Ikävä
      15
      2197
    Aihe