Vaikea ADHD

Pablo 45v.

Olen aina ollut hyvin impulsiivinen ja koulussa en pystynyt keskittymään. Siitä oppimisvaikeuksia ja lintsauskierre oli valmis. Koulussa kaikki energia meni että jaksoi istua paikoillaan. Vasta .30v neuropsykologi sanoi, että minut olisi täytynyt laittaa aikoinaan tarkkaililuokalle.

Olin myös koulukiusaaja. Tuli vankilat ja nuorisovankilassa kiusasin jonkin verran toisia. Myöhemmin muissa vankiloissa sama juttu. Ajat vankiloissa oli vuosissa eikä mitää pikkujuttuja.
Persoonallisuushäiriö diagnoosi seurasi mukana.

Joku vuosi sitten diagnostisoitiin testein ja pitkällisten haastattelujen kautta ADHD ja Concerta 54 mg aamuisin. Lääke sopii ja lisää sosiaalisuutta.

Vaimoni sanoo minun olevan psykopaatti. Mielestäni en ole. En koe syyllisyyttä, koska se on turhaa. Jotkut psykiatrit vanhasta koulukunnasta lukevat ADHD,n melkeinpä samaan kuin persoonallisuushäiriön.

Koska tilaani ei lapsena eikä murkkuikäsenä hoidettu, on tilanne tämä. Olen eläkkeellä ja sama keskittymiskyvyttömyys vaivaa, joskaan ei niin paljon. En ole löytänyt paikkaani ja en ole yksinkertaisesti työmies. En vieroksu työtä mutta kun ei ole sopivaa. Kaikki minut tutkineet psykiatrit ovat olleet yksimielisiä eläkkeestä. Mitään mielisairautta ei ole koskaan ollut.
Vain tuo impulsiivisyys ja huolimattomuus.

Mitä olet oikein mieltä?

4

1035

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mietteitä.....................

Olen ikäisesi ad/hd myöskin ja viettänyt suht levottoman elämän, mutta pärjään ilman lääkkeitä ja jatkan yhä työelämässä.

Mottoni on, että huolimatta ad/hd:sta minä olen se mikä olen.Oireyhtymän voi myös kokea rikkautena, eikä rajoitteena. Yhtä lailla voisimme tässä miettiä millaista on elää ilman toista jalkaa? Jäädäkö kotiin murehtimaan sitä vai jatkaako elämää niillä eväillä mitä on.

Mitä muut ovat mieltä adh/hd:sta on riippuvainen heidän kyvystään oivaltaa mistä on kyse ja kuinka paljon lähimmäiset jaksavat oireyhtymään paneutua sekä oivaltaa syyt ja seuraukset. Mitä vaikeampi oireyhtymä sen enemmänhän se vaatii ymmärtämistä ja sisua kaikilta osapuolilta, mutta sen taakse ei saa piiloutua. Ad/hd ei ole selitys yhtään millekään mitä elämässä tekee, koska tapojaan voi muuttaa jos niin haluaa. Se on vaikeaa kuin ns normaalille ihmiselle, mutta jos motivaatiota löytyy niin eikun yrittämään.

Joten minä en itse jaksaisi köllötellä oireyhtymäni kanssa päivistä toisiin. Se pitää sisällään myös koomisia tilanteita, hassuja sattumuksia ja minä olen aina ollut ylpeä siitä, että olen nopea ja kykenen suoriutumaan useammasta tehtävästä samaan aikaan. En edes yritä hakeutua töihin, joissa vaaditaan pitkäjänteisyyttä tai tuntikausia vieviä palavereja saati ohjaustöitä, joissa hermoni menisivät muiden hidasta tunarointia seuratessa.

Jos saat mahdollisuuden käydä useamman vuoden terapiassa ja tutustua itseesi suosittelen lämpimästi. Niin minäkin selvisin ja oivalsin.

• sängyn pohjalta

Hei hyperi

Kun kirjoittaja käytti tarkkaavaisuushäiriön korrektia lyhennettä, haluaisin muistuttaa että se pitää sisällään kaikki tarkkaavaisuushäiriöiset heidän ulkoisen käyttäytymisen tulkinnasta riippumatta.

Kirjoituksesi oli aikamoinen kokoelma kliseitä, joita on alkanut kehittyä aikuisiässä diagnosoitujen tarkkaavaisuushäiriöisten ympärille. En pysty niitä allekirjoittamaan, sillä näen niin monien niistä nousevan kyvyttömyydestä nähdä itseään ulkopuolisen silmin ja vastaavasti erittäin vahvasta halusta opettaa toisia asioiden oikeasta tolasta sekä vaatia heitä käyttäytymään ja ajattelemaan sen mukaisesti.

Kotiin jääminen ei tietysti ole kovin suotavaa, mutta se ei missään tapauksessa ole masennuksen tai mielenterveyshäiriön leimakirves. Tarkkaavaisuushäiriö ymmärretään aivan liian kapeasti koulu- tai työelämässä menestymiseksi. Vasta kun lääketieteessä ymmärretään, että häiriintynyt tarkkaavaisuus onkin vain oire suuremmasta kokonaisuudesta, ollaan pääsemässä asian jäljille.

Tarkkaavaisuushäiriön aiheuttava hidas tiettyjen aivoalueiden sähköinen toiminta näkyy erityisesti inattentiivisissa aikuisissa flegmaattisuutena ja pohjattomana väsymyksenä, jollaisen kourissa henkilö ei kykene normaaleihin fyysisiin toimiin. Tämä ei ole laiskuutta, vaan seurausta aivotoiminnan vajauksesta. Aikansa tällaista voi tietysti murehtia, mutta kotonaan ihminen voi olla myös onnellinen toimintakyvyn minimoitumisesta huolimatta.

"Mitä vaikeampi oireyhtymä sen enemmänhän se vaatii ymmärtämistä ja sisua kaikilta osapuolilta, mutta sen taakse ei saa piiloutua."
        Olen tavannut monia AD/HD-Walkmaneja, jotka soittavat samaa kasettia vuodesta toiseen ja toitottaen häiriötään ulkomaailmalle. Kannattaisi kokeilla mennä sanomaan tällaiselle, että vaihtaisit jo levyä, tuo on jo kuultu. Voi joutua nyrkinkaivuuseen omasta naamasta.

Mikä tästä AD/HD:sta tekee niin ainutlaatuisen, että sen taakse joku haluaa kätkeytyä? Tiedotusvälineet eivät ole tehneet kuntoutumista ainakaan helpommaksi. Tarkkaavaisuushäiriön käsittely velloo jatkuvasti pitkälti samoissa alkutekijöissä kuin 5 vuotta sitten. Ongelman laajuus on edelleen mysteeri yleiselle terveydenhuollolle ja sitä myötä resurssit edelleen vaatimattomat, kun kaikki asiaan täsmäapua hakevatkaan eivät tule tunnistetuiksi ja ohjatuksi hoitoon.

Se joka tietää piiloutuvansa AD/HD:n taakse ei kuulosta sinisilmäiseltä vaan laskelmoivalta. Joka ei tiedä olevansa piilossa, ei voi piilostaan päästä ennen kuin hoksaa mitä hän piilottelee. Ja tarkkaavaisuushäiriöisellehän ei voi mennä sanomaan että lopeta se piilottelu. Rakentavaa olisi kuulla, millaisista piiloista tarkkaavaisuushäiriöiset ovat itsensä löytäneet ja miten se on omaan itseymmärrykseen vaikuttanut.

"Ad/hd ei ole selitys yhtään millekään mitä elämässä tekee, koska tapojaan voi muuttaa jos niin haluaa."
        Tätä en voi missään tapauksessa allekirjoittaa. AD/HD:n tuhoisuus yksilön kohdalla on ymmärrettävissä vain siten, että AD/HD-aivot vaikuttavat jokaiseen kehon soluun ja pääasiassa aivojen epävakauteen. Tapojaan voi muuttaa ensisijaisesti nuori AD/HD-henkilö, jolla ei ole paljon poisopittavaa, toisekseen sellainen, jolla ei ole vakavaa uniongelmaa, kolmanneksi hän nauttii lääkitystä, neljänneksi saa tukea kuntoutumiseensa AD/HD:ta ymmärtävältä ammattihenkilöltä. Vahvuuksien mantraa hokeva psykologia ja psykiatriakin eivät AD/HD-aikuista lämmitä, kun aivot seisovat ja muisti toimii joskus ja joka välissä on pakko mennä lepäämään vaakatasoon. Terapiassa voi joutua oivaltamaan myös, että ei pysty, ei kykene.

Terapia on hyvä niille aikuisille, joilla ajattelu ei ole selkeytynyt ja jotka eivät ymmärrä menneisyyttään AD/HD-aivokemian kautta. Kielellisen häiriön yleisyyden takia sanavarasto voi ammottaa tyhjyyttään tunne-elämän kohdalla. Terapia onnistuu, kun monet yksityiskohdat loksahtavat paikalleen. Standardiratkaisu se ei ole.

Minä olen varmasti se hidas, jonka kanssa sanoit sulakkeiden loppuvan. Meidän aivoissamme on kuitenkin samat perusongelmat: tiettyjen aivoalueiden hidas liikenne, hypereilläkin; välittäjäainetoiminnan häiriö ja aivojen etuotsalohkon kärkiosien kokoero normaaleihin aivoihin verrattuna.

Lääkärit ihmettelevät tarkkaavaisuushäiriöisten aikuisten keskuudessa ilmenevää lääkkeiden vastustamistaipumusta. Omia ongelmia vähätellään, kun ei ymmärretä kokonaisvaltaisesti, miten monilla alueilla tarkkaavaisuushäiriöisellä on puutteita ja missä hänen aivonsa ja kehonsa kuormittuvat. Arvaan, että yksi syy lääkkeiden vastustamiseen on se, ettei syödä lääkkeitä. Onnittelen sinua, kun pärjäät ilman lääkkeitä työelämässä.

• turhaa?

Jos ihminen vahingoittaa toista ihmistä hän tuntee syyllisyyttä. Jos ei tunne niin on joko psykopaatti tai kylmä sydän...

• jos...

Entä jos on poistanut asian mielestään, ihan kuin sitä ei olisi tapahtunut, silloin ei voi tuntea syyllisyyttä. Tarkastelee asiaa ikäänkuin ulkopuolisena. Sydän pysyy silloin kylmänä.

Pojallani on ikävä kyllä kyky poistaa mielestään ikäviä asioita, koska niiden käsitteleminen on niin vaikeaa. Hän menee jotenkin aivan lukkoon eikä pysty puhumaan, jos hän on tehnyt jotain väärää. Hänellä on ADHD. Joudun tekemään paljon työtä hänen kanssaan, että saan hänet puhumaan ja ymmärtämään tekojaan.

Hän on erittäin herkkä, mutta joskus hän tuntuu joissakin tilanteissa todella "tunteettomalta" ja kuitenkin on juuri päinvastoin. Hän tiedostaa oikean ja väärän, mutta hetken mielijohteesta tehdyt jutut sitten aiheuttavat ongelmallisia tilanteita.

Tärkeintä ihmiselle on, että jos on syyllinen johonkin, niin myöntää sen itselleen. Yksi keino on ottaa peili käteen ja katsoa itseään silmiin ja "jutella, haukkua ym." Helpottaa, kokemusta on.
        Ja sitten olisi myös tärkeää pystyä antamaan itselleen anteeksi. Vapauttaa itsensä jatkamaan elämää.

Tässä erään ADHD-aikuisen (sain diagnoosin 2 kuukautta sitten) ajatuksia.

Matin sanoilla.....elämä on laiffii....

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2490
    2. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      200
      1181
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1091
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      940
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      298
      911
    6. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66
      868
    7. Miksi kaivata miestä

jolla ei edes muna toimi?
      Ikävä
      91