Vetoakselin nivel

DH-P

Huollossa havaittiin palkeen vaihdon yhteydessä palkeen vuotaneen ja ristikkonivelen pyörineen vedessä. Nivelessä ei ollut jäykkyyttä.
Edellisestä tarkistuksesta oli vuosi ja silloin ei vuotoa ollut. Olisin vaihdattanut nivelen, mutta sitä ei Volvon merkkihuollossa ollut varaosana. Palje on vaidettu Volvon suositusten mukaan joka toinen vuosi.
Oletteko vaihtaneet nivelen, jos palje on vuotanut? Kustannus DH-P vetolaitteeseen 600,00 €.

17

2231

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jos vain nivel

      Vaihtakaa joka vuosi vetonivelpalje uuteen merkkituotteeseen, se on ylivoimaisesti halvin helposti asennettava vakuutus ja ehkäisee vakavia vetonivelvauroita ja kilvessä seuraavana
      olevia moottorinosia.

      Kun vetolaite on irti, on helppo katsoa muutkin mahdollisesti rikkoontuneet paikat.

    • jos vain nivel meni

      Vaihtakaa joka vuosi vetonivelpalje uuteen merkkituotteeseen, se on ylivoimaisesti halvin helposti asennettava vakuutus ja ehkäisee vakavia vetonivelvauroita ja kilvessä seuraavana
      olevia moottorinosia.

      Kun vetolaite on irti, on helppo katsoa muutkin mahdollisesti rikkoontuneet paikat.

      • =?=

        Mikä on yuon kumin hinta ja onko se itse vaihdettavissa?


    • Sacge

      Olen ostanut nivelet tarvikkeena. Hinta ollut muistaakseni 25 euroa kpl. Niitä tarvitaan kaksi kappaletta.
      Asennuksen hoiti hyvä tuttu ilmaiseksi. Aikaa meni alle puoli tuntia. Jonkinlainen hydraulinen puristin helpottaa työtä paljon.

      • DH-P

        DH-P vetolaitteeseen, jota käytetään Volvon D4 ja D6 koneissa voi palkeen ja vetonivelen vaihtaa ainoastaan irroittamalla koko vetolaitteen, joka painaa noin 100 kg. Merkkihuollossa käyttävät vetolaitetta varten tehtyä nostinta työtä helpottamaan.
        Volvo toimitaa vain täydellistä vetoniveltä tähän vetolaitteeseen varaosana, osia ei eilen saadun tiedon mukaan saa erikseen.


      • Katsastusmies-1
        DH-P kirjoitti:

        DH-P vetolaitteeseen, jota käytetään Volvon D4 ja D6 koneissa voi palkeen ja vetonivelen vaihtaa ainoastaan irroittamalla koko vetolaitteen, joka painaa noin 100 kg. Merkkihuollossa käyttävät vetolaitetta varten tehtyä nostinta työtä helpottamaan.
        Volvo toimitaa vain täydellistä vetoniveltä tähän vetolaitteeseen varaosana, osia ei eilen saadun tiedon mukaan saa erikseen.

        Olen joka syksy vuodesta 1989 lähtien irrottanut vetolaitteen syksyllä ja huoltanut sen lämpimässä tallissa jossa se on myös säilytetty talven ylitse.
        Tuttavapiirissäni kaikki VOLVOn omistajat ovat menetelleet samoin.
        Etuja on useita:
        - oppii vetolaitteen irrottamisen ja asentamisen
        - palkeet voi vaihtaa ohjelman mukaan (joka toinen vuosi vetonivelen palje)
        - pitkäkyntiset eivät vie vetolaitetta. Oikeaoppinen vetolaitteen irrottaminen käy osaavalta 5 -10 minuutissa, kiire irrottaminen jolloin leikataan kaikki palkeet, letkut sekä vaihdevaijeri poikki kestää pari minuuttia.
        - lomalla ei kukaan tule saaristomerelle luonnonsatamaan korjaamaan kivillä käynyttä vetolaitetta, mutta mikäli sen irrottaa ja vie sen bussissa kainalossaan Turkuun tai muualle missä on korjaamo saa sen yleensä korjattua odottaessaan. On valitettavasti kokemusta :)
        - jne jne

        Ensimmäisellä kerrralla kannattaa pyytää joku jo asioista perillä oleva mukaan kun vehjettä joko irrotetaan tai asennetaan mikäli homma pelottaa.
        itse aloin värkkäämään omatoimisesti ja hyvin on tultu toimeen.
        Vesi nievelessä on aina huono juttu. Olen kuullut tarinoita siitä että nivel on kestänyt vuosia senkin jälkeen kun palje on korkannut. Vastaavasti olen nähnyt tapauksia joissa pineikin vesimäärä on tärvellyt nivelen.


      • Kummastelija6
        Katsastusmies-1 kirjoitti:

        Olen joka syksy vuodesta 1989 lähtien irrottanut vetolaitteen syksyllä ja huoltanut sen lämpimässä tallissa jossa se on myös säilytetty talven ylitse.
        Tuttavapiirissäni kaikki VOLVOn omistajat ovat menetelleet samoin.
        Etuja on useita:
        - oppii vetolaitteen irrottamisen ja asentamisen
        - palkeet voi vaihtaa ohjelman mukaan (joka toinen vuosi vetonivelen palje)
        - pitkäkyntiset eivät vie vetolaitetta. Oikeaoppinen vetolaitteen irrottaminen käy osaavalta 5 -10 minuutissa, kiire irrottaminen jolloin leikataan kaikki palkeet, letkut sekä vaihdevaijeri poikki kestää pari minuuttia.
        - lomalla ei kukaan tule saaristomerelle luonnonsatamaan korjaamaan kivillä käynyttä vetolaitetta, mutta mikäli sen irrottaa ja vie sen bussissa kainalossaan Turkuun tai muualle missä on korjaamo saa sen yleensä korjattua odottaessaan. On valitettavasti kokemusta :)
        - jne jne

        Ensimmäisellä kerrralla kannattaa pyytää joku jo asioista perillä oleva mukaan kun vehjettä joko irrotetaan tai asennetaan mikäli homma pelottaa.
        itse aloin värkkäämään omatoimisesti ja hyvin on tultu toimeen.
        Vesi nievelessä on aina huono juttu. Olen kuullut tarinoita siitä että nivel on kestänyt vuosia senkin jälkeen kun palje on korkannut. Vastaavasti olen nähnyt tapauksia joissa pineikin vesimäärä on tärvellyt nivelen.

        Pitää olla matala vesi veneen alla kun nippasee laiturissa vetolaitteen irti. Voi sukat perheellä kastua. Jos Ei ole korjaamoja, ei liene veneen nostomahdollisuuksiakaan?


      • Katsastusmies-1
        Kummastelija6 kirjoitti:

        Pitää olla matala vesi veneen alla kun nippasee laiturissa vetolaitteen irti. Voi sukat perheellä kastua. Jos Ei ole korjaamoja, ei liene veneen nostomahdollisuuksiakaan?

        Yllätys yllätys, veneen saa nostettua maihin lähes missä satamassa tahansa, jopa Juhannuksena. VOLVO korjaamoa sitävastoin ei löydy joka paikasta !
        Aina löytyy joku troolarin traileri ja traktori vähintään !


      • tietävä.....
        DH-P kirjoitti:

        DH-P vetolaitteeseen, jota käytetään Volvon D4 ja D6 koneissa voi palkeen ja vetonivelen vaihtaa ainoastaan irroittamalla koko vetolaitteen, joka painaa noin 100 kg. Merkkihuollossa käyttävät vetolaitetta varten tehtyä nostinta työtä helpottamaan.
        Volvo toimitaa vain täydellistä vetoniveltä tähän vetolaitteeseen varaosana, osia ei eilen saadun tiedon mukaan saa erikseen.

        etpä näköjään tiedä mistä puhut ei tartte koko vetolaitetta irrottaa riittää kun ottaa yläkerran auki


      • 33670
        tietävä..... kirjoitti:

        etpä näköjään tiedä mistä puhut ei tartte koko vetolaitetta irrottaa riittää kun ottaa yläkerran auki

        Tutustu ensin D4 ja D6 koneiden DP-H vetolaitteisiin, ennekuin kirjoitat väärää tietoa!


    • kapukaks

      Vaikka on pyörinyt vedessä. Uudet rasvat niveliin, jolloin vesi työntyy pois. Kunhan nivel on jämäkkä, ettei "lonksu".

      • mitään muuta

        Katso nyt hyvin tarkkaan niiden korjaamon kaverien kanssa, että sitä vettä ei ole siellä koneen puolen laakeroinnissakin. En tunne miten noi uudemmat vetarit toimii, mutta yleensä vanhemmissa vettä menee myös ns. kaavelin sisään ja se remppa vasta mielenkiintoinen onkin.

        Mitä tohon murrosnivelen tilaan tulee niin itse en ajaisi tuolla enää. Nivelet saanee vaihdettua paljonkin halvemmalla kuin tuo 600e. Toi lienee koko ristikon hinta. Vaihtaminen toki vaatii osaamista ja mm. tasapainotuksen, nivelhän pyörii koneesta riippuen jopa yli 4000RPM.


      • wwwaaa
        mitään muuta kirjoitti:

        Katso nyt hyvin tarkkaan niiden korjaamon kaverien kanssa, että sitä vettä ei ole siellä koneen puolen laakeroinnissakin. En tunne miten noi uudemmat vetarit toimii, mutta yleensä vanhemmissa vettä menee myös ns. kaavelin sisään ja se remppa vasta mielenkiintoinen onkin.

        Mitä tohon murrosnivelen tilaan tulee niin itse en ajaisi tuolla enää. Nivelet saanee vaihdettua paljonkin halvemmalla kuin tuo 600e. Toi lienee koko ristikon hinta. Vaihtaminen toki vaatii osaamista ja mm. tasapainotuksen, nivelhän pyörii koneesta riippuen jopa yli 4000RPM.

        niitä mitenkään tasapainoteta.
        Jos jätät vanhan niin säästät 600€ ja jos se hajoo niin menetät huonolla tuurilla tonneja.
        Ite maksasin suosiolla 600€ ja ajasin ensi kesän rauhallisin mielin


      • vähällä pääsit 2
        wwwaaa kirjoitti:

        niitä mitenkään tasapainoteta.
        Jos jätät vanhan niin säästät 600€ ja jos se hajoo niin menetät huonolla tuurilla tonneja.
        Ite maksasin suosiolla 600€ ja ajasin ensi kesän rauhallisin mielin

        Samaa mieltä, tee täydellinen korjaus kunnon osilla, ja katso ettei kaavelikin ole kärsinyt.


      • vähällä pääsit 2 kirjoitti:

        Samaa mieltä, tee täydellinen korjaus kunnon osilla, ja katso ettei kaavelikin ole kärsinyt.

        kannattaa ehdottomasti vaihtaa myös väliakselin laakeri,varmuuden vuoksi,ei ole edes kallis ja saa vaihdettua ulkokautta.
        ja niinhän se oli että DP on duoprop ja H on kehitys/ malliversio . työniloa,,,


      • eipä
        mitään muuta kirjoitti:

        Katso nyt hyvin tarkkaan niiden korjaamon kaverien kanssa, että sitä vettä ei ole siellä koneen puolen laakeroinnissakin. En tunne miten noi uudemmat vetarit toimii, mutta yleensä vanhemmissa vettä menee myös ns. kaavelin sisään ja se remppa vasta mielenkiintoinen onkin.

        Mitä tohon murrosnivelen tilaan tulee niin itse en ajaisi tuolla enää. Nivelet saanee vaihdettua paljonkin halvemmalla kuin tuo 600e. Toi lienee koko ristikon hinta. Vaihtaminen toki vaatii osaamista ja mm. tasapainotuksen, nivelhän pyörii koneesta riippuen jopa yli 4000RPM.

        taas joku onneton tietäjä ei niitä niveliä painoteta


    • Tiedoksi

      SE mallimerkki vetolaitteelle D& D4 moottoreissa on DPH TAI DPR. Jos joku näitä vielä selailee

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Persuja ei aluevaltuustoissa näy

      Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.
      Maailman menoa
      92
      3965
    2. Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni

      Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j
      Maailman menoa
      97
      3317
    3. Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa

      Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin
      Maailman menoa
      126
      2627
    4. Miten juhlitte ensi lauantaina?

      Se on kalenteriin merkitty juhlapäiväksi, niin sitä kai kuuluu juhlia.
      Maailman menoa
      212
      2004
    5. Mikä ihme teitä savolaisia tuossa

      p*rs*reiässä niin kiinnostelee? Että siitä pitää päntönnään huutaa.
      Tuusniemi
      20
      1794
    6. Laita tunniste josta kaivattusi tietää sun kirjoittavan täällä

      Joku yksilöity yhteinen juttu joka on sun ja kaivattusi välillä. Tuntomerkkinä esim. punainen pipopää, tonttu-ukko tai m
      Ikävä
      87
      1770
    7. Varusmiehen kuolema

      Ei ollut vahinko, ei aiheuttanut vaaraa muille, eikä ollut rikos, mitä jää jäljelle? Oliko kyseessä oman käden kautta lä
      Kajaani
      97
      1719
    8. Mikä tekee naisesta

      Seksikkään ja viehättävän? Entä miehestä?
      Ikävä
      110
      1549
    9. Kumpaan rahat, mummojen vaippoihin vai Nalle WahIroosille?

      JOS siis sinä saisit päättää?
      Maailman menoa
      1
      1301
    10. Mitä ajattelet rakkaastasi tällähetkellä?

      Itse haluaisin jo hänen viereen..
      Ikävä
      57
      1212
    Aihe