Missä säilyttää testamenttia

Tainalta

Olen tehnyt testamentin, mutta se ei ole turvassa kotonani saati sitten pankin holvissa, joten haluaisian tietoa helsinkiläisistä lakiasiaintoimistoista, joiden palveluihin kuuluu säilyttää ja toimeenpanna testamentteja kuoleman jälkeen.

Onko kenelläkään antaa nimiä.

20

4795

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ole pankissa

      Pankissa
      Sinullahan on vain holviin oikeus, eikö?
      Asianajajatoimisto voi palaa tai mennä konkkaan, lopettaa tai omistaja kuolla.
      Soita asianajotoimistoon.
      Pankkia minä pitäisin kyllä parempanan vaihtoehtona.
      Voihan tietysti pankkikin nykyään tehdä mitä vaan.
      Onko tämä Taina pahakin uhka vai oliko se Tainalle?

    • tai pankissa

      Helsinkiläisistä en tiedä, mutta veikkaan, ettei sielläpäin maailmaa ole sen kummempi käytäntö kuin täällä kehä kolmosen pohjoispuolellakaan. Eli mikä tahansa asianajotoimisto, joka mainostaa hoitavansa perintö- ja testamenttiasioita, varmaan myös pyynnöstä säilyttää siitä kopiota. Meille ainakin tätä mahdollisuutta oikein tarjottiin, kun paperi paikallisella juristilla teetettiin. Eikä maksanut mitään ekstraa. Jos olet tehnyt paperin itse ja haluat vain säilytyspalvelun, niin sitten saattavat tietysti siitä veloittaa. Joten puhelinluettelon keltaiset sivut tai netin hakemisto nenän eteen, ja valitsemaan.

      Niin muuten, olen samaa mieltä kuin eka vastaaja. Kyllä pankin luulisi olevan kaikkein turvallisin vaihtoehto. Ota vaikka uusi lokero, johon Tainalla ei ole oikeutta, jos se siitä kiikastaa. Meillä toinen kopio on pankin lokerossa. Ja yksi käypäinen vihje, jonka myös saimme juristilta: kannattaa kertoa jollekulle läheiselle, että testamentti on olemassa. Silloin on joku, joka osaa lähteä sitä etsimään tarvittaessa, sillä ei tietysti voi olla varmaa, että juristitoimisto saa ensimmäisenä tiedon kuolemantapauksesta.

      • nix nax

        Olen samaa mieltä vastanneiden kanssa siitä, että pankin tallelokero on paras testamentin säilytyspaikka. Silloin ainakin sen, jonka hyväksi testamentti on tehty, olisi paikallaan tietää tästä tallelokerosta.

        Kun tallelokeroon on pääsy vain tallelokeron haltijalla (vuokraajalla), eivät sieltä tavarat katoa. Haltijan kuoltua pesän osakas voi perunkirjoitusta varten käydä selvittämässä lokeron sisällön, mutta ainoastaan pankin virkailijoiden kanssa. Asiakirjoista voidaan ottaa kopioita, mutta mitään sieltä ei tässä vaiheessa saa viedä pois.

        >>Meillä toinen kopio on pankin lokerossa.


      • Tainalta

        en ole kuolemani jälkeen valvomasa, mitä testamentille tehdään.

        Siis pelkään, että ainoa perijäni voi kuolemani jälkeen repiä testamentin vastoin tahtoani, eli tässä ei mennä normaalien ihmisten moraaliarvojen ja lainalaisuuksien mukaan. Siksi haluan neuvoja.


      • sinun ainoa
        Tainalta kirjoitti:

        en ole kuolemani jälkeen valvomasa, mitä testamentille tehdään.

        Siis pelkään, että ainoa perijäni voi kuolemani jälkeen repiä testamentin vastoin tahtoani, eli tässä ei mennä normaalien ihmisten moraaliarvojen ja lainalaisuuksien mukaan. Siksi haluan neuvoja.

        perijäsi siis Taina?
        Jos on niin lakiosan saanee kuitenkin.
        Voihan Taina kuolla ennen sinuakin.
        Tee kopio ja vie moneen pankkiin kopiot.
        Pyydä perijää valvomaan etujaan ja huolehtimaan sen toetutumisesta.
        Valitettavasti näissä perimysasioissa on rintaperilliset yllättävän vahvoilla.
        Mikä ei ole paha asia ollenkaan.


      • ölökök
        Tainalta kirjoitti:

        en ole kuolemani jälkeen valvomasa, mitä testamentille tehdään.

        Siis pelkään, että ainoa perijäni voi kuolemani jälkeen repiä testamentin vastoin tahtoani, eli tässä ei mennä normaalien ihmisten moraaliarvojen ja lainalaisuuksien mukaan. Siksi haluan neuvoja.

        Pyydä pankiltasi apua. Jos laitat testamentin tallelokeroon, kuoltuasi panki avaa lokerosi. Sisältö luetteloidaan ja luotteloinnin suorittaa kaksi pankin virkailijaa, jotka tekevät toimenpiteestä pöytäkirjan. Testamentti ei katoa.
        Jos tulet vanhuudenhöperöksi ja sinulle määrätään edunvalvoja, hän pääsee lokeroon, mutta sama luettelointi tehdään silloinkin JA pankki ottaa mahdollisen testamentin omaan säilytykseensä.
        tai anna se pankin omaan säilytykseen.


    • vinkssss

      ...on kyllä turvallisin paikka. Voit tehdä sellaisen säilytyssopimuksen, että vain sinulla henkilökohtaisesti tai sitten aikanaan kuolinpesäsi kaikilla osakkailla yhdessä on oikeus käydä tallelokerollasi.

      Jos käytät pankkia, jossa sinulla muutenkin on asiointia, varmistat sen, että testamentti varmuudella otetaan huomioon. Pankki ilmoittaa tallelokerostasi siinä yhteydessä, kun omaisuuttasi pankissa selvitetään. Jos viet testamentin vain johonkin lakifirmaan, ei ole takeita siitä, että perillisesi edes ymmärtävät sitä sieltä aikanaan kysellä, ja koko paperi saattaa unohtua.

      • Tainalta

        Menen näiden neuvojen perusteella pankkiin sopimaan sen vinkssss:n vihjeen perusteella, että edunsaajat ovat minun lisäkseni ainoat, joilla on aikanaan oikeus mennä tallelokerolle ja saada tieto testamentista. Tuokin on hyvä neuvo, että annan testamenttini tiedoksi edunsaajille etukäteen.


      • Tainalta kirjoitti:

        Menen näiden neuvojen perusteella pankkiin sopimaan sen vinkssss:n vihjeen perusteella, että edunsaajat ovat minun lisäkseni ainoat, joilla on aikanaan oikeus mennä tallelokerolle ja saada tieto testamentista. Tuokin on hyvä neuvo, että annan testamenttini tiedoksi edunsaajille etukäteen.

        Ei sinun tarvitse etkä ehkä voikaan määritellä, kuka tallelokerollesi pääsee kuolemasi jälkeen. Pankeilla on sitä varten omat tiukat ohjeensa, joiden mukaista käytäntöä muut ovat edellä jo kuvanneet. Ainakin Nordea on julkaissut monisivuisen painetun esitteen, jossa käytäntö on yksityiskohtaisesti kuvattu. Kannattaa tutustua siihen tai muun pankin vastaavaan.

        Minäkin luotan enemmän pankin tallelokeroon kuin notariaattiosaston tai asianajotoimiston säilytykseen nimenomaan siinä suhteessa, että testamentti varmasti huomataan silloin kun se on ajankohtainen.

        (Muille: Minä ymmärsin niin, että kysymys tuli Tainalta.)


      • Tainalta
        Timontti kirjoitti:

        Ei sinun tarvitse etkä ehkä voikaan määritellä, kuka tallelokerollesi pääsee kuolemasi jälkeen. Pankeilla on sitä varten omat tiukat ohjeensa, joiden mukaista käytäntöä muut ovat edellä jo kuvanneet. Ainakin Nordea on julkaissut monisivuisen painetun esitteen, jossa käytäntö on yksityiskohtaisesti kuvattu. Kannattaa tutustua siihen tai muun pankin vastaavaan.

        Minäkin luotan enemmän pankin tallelokeroon kuin notariaattiosaston tai asianajotoimiston säilytykseen nimenomaan siinä suhteessa, että testamentti varmasti huomataan silloin kun se on ajankohtainen.

        (Muille: Minä ymmärsin niin, että kysymys tuli Tainalta.)

        Kiitos viestistäsi.

        Olin jo tyytyväinen, että voisin määritellä oma-aloitteisesti nämä testamentin edunsaajat ainoiksi, jotka voisivat lunastaa testamenttini tai mikä se termi nyt voisi tässä yhteydessä olla. Kysymyskin lähti siitä, että joskus vain kiltteyden ja sietokyvyn raja täyttyy.

        Jatkan etenemistä teidän kaikkien antamien vihjeiden perusteella. Kiitos kaikista vihjeistä, sillä ne ovat olleet tarpeen.


      • peevo6
        Tainalta kirjoitti:

        Kiitos viestistäsi.

        Olin jo tyytyväinen, että voisin määritellä oma-aloitteisesti nämä testamentin edunsaajat ainoiksi, jotka voisivat lunastaa testamenttini tai mikä se termi nyt voisi tässä yhteydessä olla. Kysymyskin lähti siitä, että joskus vain kiltteyden ja sietokyvyn raja täyttyy.

        Jatkan etenemistä teidän kaikkien antamien vihjeiden perusteella. Kiitos kaikista vihjeistä, sillä ne ovat olleet tarpeen.

        Vanhempieni avioehto oli ainakin Helsingin käräjäoikeuden arkistoon lähetetty jo 60-luvun lopussa, josta saimme kopion. Äitini testamentti on tallelokerossa. Tallelokerossa on teoreettinen ongelma, että kun olen nyt äitini edunvalvoja ja pääsen lokerolle voisin repiä sen. Tosin se ei tapauksessani hyödytä/kannata, koska olen ainoa perillinen. Eli jos joudut edunvalvonnan alle sairauden takia voi paperisi kadota.


      • sdölköfksök
        peevo6 kirjoitti:

        Vanhempieni avioehto oli ainakin Helsingin käräjäoikeuden arkistoon lähetetty jo 60-luvun lopussa, josta saimme kopion. Äitini testamentti on tallelokerossa. Tallelokerossa on teoreettinen ongelma, että kun olen nyt äitini edunvalvoja ja pääsen lokerolle voisin repiä sen. Tosin se ei tapauksessani hyödytä/kannata, koska olen ainoa perillinen. Eli jos joudut edunvalvonnan alle sairauden takia voi paperisi kadota.

        Jos olet äitisi edunvalvoja, pääset lokerolle, MUTTA lokero avataan kahden pankin virkailijan läsnäollessa ja HE tarkistavat lokeron sisällön, luetteloivat sen, ottavat testamentin pankin talteen ja tekevät siitä pöytäkirjan. Sinä ET pääse repimään testamenttia. Voihan olla, että äitisi sivuuttanut sinut testamentissaan.

        Juurihan tuo oli edellä selostettu.


      • peevo6
        sdölköfksök kirjoitti:

        Jos olet äitisi edunvalvoja, pääset lokerolle, MUTTA lokero avataan kahden pankin virkailijan läsnäollessa ja HE tarkistavat lokeron sisällön, luetteloivat sen, ottavat testamentin pankin talteen ja tekevät siitä pöytäkirjan. Sinä ET pääse repimään testamenttia. Voihan olla, että äitisi sivuuttanut sinut testamentissaan.

        Juurihan tuo oli edellä selostettu.

        Kuoleman jälkeen on virkailijat kirjaamassa mitä on lokerossa, mutta ei elossa ollessa.

        Menin kesällä lokerolle, virkailija päästää lokerolle, lähtee pois ja jään sinne yksin selaamaan lokeroa. Katsoin mitä siellä on: oli talon osakekirja, testamentti joka on minun hyväksi ja jos ei niin olisin voinut repiä sen. Elossa ollessa pankki ei tiedä mitä lokerossa on.

        Kuoleman jälkeen edunvalvonta loppuu. Testamentti kannattaa toimittaa esim. käräjäoikeuden arkistoon tms.. Aikoinaan muistan, kun mummo sai perinnön miesystävältä, oli asunnossa testamentin etsijöitä, jota ei onneksi kummipoika löytänyt ja tuhonnut, vaan mummo peri miesystävän kaksi asuntoa.


      • alaiseksi

        määräämisen aikaan on joskus kuukausiakin harmaata aluette, jonka aikana päämies ei vielä ole holhottava, mutta käytännnössä ei enää päätöskykyinen. Juuri tuossa vaiheessa rohmusukulaiset ja -tuttavat hyökkäävät omaisuuden kimppuun, jos suinkin voivat.

        Jos alat horista, sinut voidaan viedä pankkiin ja käskeä pyytämään paperisi nähtäväksi. Ne voidaan sitten mukanasi olevan rohmun puolesta 'tarkastaa', ja jos siellä on jotain, josta hän ei pidä, se voidaan sujauttaa taskuun. Onkohan noissa pankkiholveissa valvontakamerat?


      • antaa
        Tainalta kirjoitti:

        Kiitos viestistäsi.

        Olin jo tyytyväinen, että voisin määritellä oma-aloitteisesti nämä testamentin edunsaajat ainoiksi, jotka voisivat lunastaa testamenttini tai mikä se termi nyt voisi tässä yhteydessä olla. Kysymyskin lähti siitä, että joskus vain kiltteyden ja sietokyvyn raja täyttyy.

        Jatkan etenemistä teidän kaikkien antamien vihjeiden perusteella. Kiitos kaikista vihjeistä, sillä ne ovat olleet tarpeen.

        omaisuutesi jo eläessäsi ja omassa vaölvonnassasi keille kaikille haluat. Ei tarvitse miettiä testamentin kohtaloa.


      • dkölsöfköldkld
        peevo6 kirjoitti:

        Kuoleman jälkeen on virkailijat kirjaamassa mitä on lokerossa, mutta ei elossa ollessa.

        Menin kesällä lokerolle, virkailija päästää lokerolle, lähtee pois ja jään sinne yksin selaamaan lokeroa. Katsoin mitä siellä on: oli talon osakekirja, testamentti joka on minun hyväksi ja jos ei niin olisin voinut repiä sen. Elossa ollessa pankki ei tiedä mitä lokerossa on.

        Kuoleman jälkeen edunvalvonta loppuu. Testamentti kannattaa toimittaa esim. käräjäoikeuden arkistoon tms.. Aikoinaan muistan, kun mummo sai perinnön miesystävältä, oli asunnossa testamentin etsijöitä, jota ei onneksi kummipoika löytänyt ja tuhonnut, vaan mummo peri miesystävän kaksi asuntoa.

        En ole sotkenut. Kyllä pankin pitää avata ja luetteloida elossa olevan, edunvalvottavan lokero. Olen ollut ko. tilaisuudessa mukana, edunvalvojana. Hutiloiko pankki?

        Oliko sinulla lokeron omistajan lupa käydä lokerolla (valtakirja tai etukäteen annettu valtuutus)?


      • ei tarvitse olla
        dkölsöfköldkld kirjoitti:

        En ole sotkenut. Kyllä pankin pitää avata ja luetteloida elossa olevan, edunvalvottavan lokero. Olen ollut ko. tilaisuudessa mukana, edunvalvojana. Hutiloiko pankki?

        Oliko sinulla lokeron omistajan lupa käydä lokerolla (valtakirja tai etukäteen annettu valtuutus)?

        Ei ole pankki hutiloinut. Edunvalvontapäätös käräjäoikeudesta riittää Nordeassa, jossa annetaan oikeus taloudellisten asioiden hoitoon, niin silloin pyysin äidiltä avaimet ja kävelin pankkiin käräjäoikeuden paperin kanssa. Lokerolle vietiin, virkailija lähti pois ja jäin yksin selaamaan sitä ja poistuin yksin sieltä.


      • dkölsöfköldkld
        ei tarvitse olla kirjoitti:

        Ei ole pankki hutiloinut. Edunvalvontapäätös käräjäoikeudesta riittää Nordeassa, jossa annetaan oikeus taloudellisten asioiden hoitoon, niin silloin pyysin äidiltä avaimet ja kävelin pankkiin käräjäoikeuden paperin kanssa. Lokerolle vietiin, virkailija lähti pois ja jäin yksin selaamaan sitä ja poistuin yksin sieltä.

        ..tai arvaahan sen, ruotsalaisen lintukodon tavat niillä on.

        Osuuspankki luetteloi (siis kaksi virkailijaa) lokeron sisällön ja minä lokeron omistajan eli päämieheni kanssa istuimme pöydän toisella puolella ja seurasimme tapahtumaa. Meidänkin allekirjoituksemma tulivat pöytäkirjaan.


    • Reino

      Pelkäätkö, että hän ottaa sinut hengiltä?

    • tee useita

      kappaleita testamenttia ja anna ne useaan paikkaan: edunsaaja, pankki, luotettava ystävä, ja pidä yksi kappale itse. Kullekin anna myös lista, mihin muualle testamentti on säilötty. Jos sitten yksi kappale katoaa, tiedetään, mikä katosi, ja jäljelle jääneet kappaleet ovat yhä voimassa.

      Voithan esitellä oman kappaleesi sukujuhlilla kaikille. Sitten, vaikka kaikki testamentin kopiot häviäisivät, on todistajia, jotka voivat kertoa, mikä tahtosi oli.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      108
      1743
    2. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      170
      1123
    3. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      72
      1077
    4. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      158
      905
    5. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      82
      802
    6. Rita syyttää muita "virheistään"

      Taas Donnasta lasu ilmoitus ja kaiken maailman kriisejä Akin virheen takia. Aki teki vakavan rikoksen, turha sitä on mui
      Kotimaiset julkkisjuorut
      54
      769
    7. Jos saisit nainen vielä pudotettua 20 kiloa?

      Niin voitaisiin katsella uudestaan.
      Ikävä
      42
      714
    8. Niiiiin pihkassa

      Hänen ihanan vuoksi minulla on pikkarit märät koko ajan. Säikähdin vähän, näetköhän kaiken minusta? Yritän pitää perusil
      Ikävä
      39
      690
    9. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      44
      661
    10. Ei kannata lähteä sotaan jos ei omaa edes alkeellisia taitoja.

      Sodastahan tässä ei varsinaisesti ole edes kyse, vaan naisten ja lasten suojelusta ja oikeuden toteutumisesta, tavalla t
      Ikävä
      118
      656
    Aihe