onko kellään näin

vaimokax

Että labrat on tasan viitearvojen yläkantissa, eli ts. tulos on heikko positiivinen, ja oireet on tosi voimakkaat... eli suositeltiin gluteenitonta, vaikka keliakiaa ei toistaiseksi varmuudella todettu olekkaan, kerään rohkeutta tähystykseen.. tosin siihen on kohta turha mennä jos nyt aloitan gluteenittoman dieetin..

7

1179

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tzacita

      Mulla myös oli arvot ihan normaaliarvojen yläpuolella, mutta suunnilleen kaikki keliakian oireet tosi voimakkaina. Isälläni on myös keliakia, joten tuo perinnöllinen alttius löytyy. Siirryin gluteenittomaan ruokavalioon ja elämänlaatu parani huomattavasti. Tähystyksessä en ole vielä käynyt ja pelkään myös, että se ei todellista varmaa tulosta enää antaisikaan. Ihan sama mitä muut sanoo, mutta jos ruokavalion muuttaminen parantaa noi vaivat, niin kuka voi pakottaa syömään itseään sairaaksi ja odottamaan kipeenä tuota tähystystä. Jo pelkkä lääkäriajan saaminen on meillä päin aika tiukassa.

      • vaimokax

        kiitti vastauksesta!! siis ihanaa, että löyty heti vastaus kysymykseeni :) Itse kans ajattelen jo, että aivan sama milleen lisä kokeille ja "varmoille diagnooseille", tiedän että ainoa tapa saada hyvä olo itselle on tuo gluteeniton ruokavalio.. ja tosiaan nautin niin paljon olostani ilman turvotteluja, ilmavaivoja ja ripulia, että sillä varmaan jatkan taas (kesällä olin muutaman kuukauden glut., joten tiedän mitä se normaali/hyvä olo on)gluteenitonta elämää :D


      • Tzacita

        Niin, keliakiassa saa sen loppullisen ja varman diagnoosin niin monen mutkan kautta. Itse olen myös tehnyt noita kokeiluja, että olen aloittanut glut.ruokavalion ja lopettanut. Ja aivan kamala elämä siitä "normaalien" ihmisten ruuasta tulee. Tiedän tasan tarkkaa mikä minua vaivaa. En haluaisi enää kertaakaan aloittaa vetämään gluteenipitoista ruokaa, mutta varmaan ois pakko lääkärin mielestä, jos haluaa varman diagnoosin. Ainut asia, miksi haluaisin sen virallisesti paperilla on kelan maksama tuki. Mutta onko sekään nyt syy leikkiä terveydellään. En tiedä?


      • LLSalo
        Tzacita kirjoitti:

        Niin, keliakiassa saa sen loppullisen ja varman diagnoosin niin monen mutkan kautta. Itse olen myös tehnyt noita kokeiluja, että olen aloittanut glut.ruokavalion ja lopettanut. Ja aivan kamala elämä siitä "normaalien" ihmisten ruuasta tulee. Tiedän tasan tarkkaa mikä minua vaivaa. En haluaisi enää kertaakaan aloittaa vetämään gluteenipitoista ruokaa, mutta varmaan ois pakko lääkärin mielestä, jos haluaa varman diagnoosin. Ainut asia, miksi haluaisin sen virallisesti paperilla on kelan maksama tuki. Mutta onko sekään nyt syy leikkiä terveydellään. En tiedä?

        On aivan turha luulla että tutkimuksia (siis jos lääkäri on asiallinen) tehdään se takia että potilas saisi rahaa.

        Lääket. tutkimuksia (se skopia pad) tehdään siksi, että saataisiin kiinni ne keliakiapotilaat joiden tauti tottelee huonosti hoitoa eli ruokavaliota jne.


      • Tzacita
        LLSalo kirjoitti:

        On aivan turha luulla että tutkimuksia (siis jos lääkäri on asiallinen) tehdään se takia että potilas saisi rahaa.

        Lääket. tutkimuksia (se skopia pad) tehdään siksi, että saataisiin kiinni ne keliakiapotilaat joiden tauti tottelee huonosti hoitoa eli ruokavaliota jne.

        Niin, kävin pari päivää sitten lääkärissä ja lääkärini mielipide asiasta oli selkeä: ei saa ehdottomasti aloittaa ennen tähystystutkimusta gluteenitonta ruokavaliota... Pointti kyllä oli niin hyvä, että lääkärin jälkeen olen syönyt "normaalisti". Onhan se niin, että jos tuudittautuu keliakiadiagnoosiin, niin jokin muu sairaus voi jäädä huomaamatta. Kahden viikon päästä on aika tähystykseen. Hyvä kyllä, että sai noin pian sen ajan. Oireet tulleet takaisin, mutta kärvistellään pari viikkoa, niin saadaan varma diagnoosi. Eli kai sitä joutuu vähän perumaan puheitaan... näin se on.


    • keliakia kunnolla

      Ei pelkästään tuon Kelan maksaman pienen tuen vuoksi, vaan muistan omalta kohdaltani että en olisi koulussa (siis peruskoulun jälkeen) saanut gluteenitonta ruokaa ilman lääkärintodistusta. Joskus saattaa siis tulla eteen tilanne että tarvitsee sen todistuksen ja sitä on hankala myöhemmin todeta kun pitäisi olla tavallisella ruokavaliolla ensin ja kärsiä niistä vaivoista.

    • yx mami

      Tyttärelläni todettiin keliakia muutamia vuosia sitten...

      Ensin saatiin yksityisellä lääkäriasemalla verikokeesta vahvasti positiivinen tulos. Sieltä saatiin lähete julkiselle puolelle ja eka tsekkausaika parin kuukauden päähän. Olisin halunnut ajan nopeammin, kun tytär oli ollut jo kipeä monta viikkoa ja vaikersi kaiket illat sohvannurkassa kippurassa. Tähystyksiä ei kuitenkaan tehty lapsille yksityisellä puolella, joten ei voinut muuta kuin noudattaa julkisen puolen aikatauluja.

      Tähystysaika saatiin parin kuukauden päähän ekasta poliklinikkakäynnistä. Tulos oli epäselvä, joten ei-valistunut osastonlääkäri neuvoi aloittamaan dietin kokeilumielessä...

      Muutaman kuukauden kuluttua poliklinikan lääkäri ihmetteli, että miksi ihmeessä olette menneet aloittamaan dietin, vaikka tulos oli epäselvä. (Koepala oli ollut viistosti leikkautunut tms., eikä siitä voinut tehdä varmaa diagnoosia.) Ja sitten piti palata puoleksi vuodeksi!!!normaaliruokavalioon, ennenkuin tähystys voitiin tehdä uudelleen. Ja koko sen ajan lapsi ressukka joutui kärsimään niitä kipuja. Sitten suolinukan vauria alkoikin olla niin selvä, että tähystyksen tehnyt lääkäri taisi sanoa, että se melkeinpä näkyi tähystystä tehdessä tms.

      Kaiken kaikkiaan ekasta verikokeesta diagnoosiin meni kokonainen vuosi.

      Eli en todellakaan suosittele aloittamaan mitään diettejä ennenkuin olet käynyt tähystyksessä. Muutaman viikon pystyy aina odottamaan!! Ja jos suvussasi sattuisi olemaan enemmänkin vatsavaivaisia ihmisiä, voit myös ajatella tekeväsi palveluksen koko suvulle, jos hankit kunnollisen diagnoosin. Tauti on sen verran vahvasti perinnöllinen, että saattaa moni muukin saada ongelmiinsa apua sen jälkeen.

      Ei muuta kuin tsemppiä!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      241
      3744
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      27
      2274
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2111
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      2005
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      92
      1685
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1291
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1287
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1218
    Aihe