Olen ensimmäistä kesää omassa uudessa talossamme, ja meillä on valtavasti raparperiä. Mutta kas, kas niillä on jokin tauti puhjennut, kun lehdissä on punaisia ympyröitä. Joissakin varret ovat pehmeitä ja toisissa puumaisia. Vaikuttaako nämä sateet. Tietoa kaipaava.
onko raparperin rokkotauti vai mikä?
5
5350
Vastaukset
- Nilla
lehdet yleensäkin tuppaavat ränsistymään helposti. Niihin tulee erilaisia 'värivammoja', jotka eivät vaikuta sen varren käyttöön ruoaksi.
Puumaiset varret tarkoittavat sitä, että lehti ja sen varsi tukevoituu kukkavanaa varten. Raparperit tulisi korjata talteen vielä silloin, kun niiden lehtivarret ovat pehmeitä. Kukkimaan raparperia ei pitäisi päästää, jos aikoo käyttää lehtiä ruoaksi. Se nimittäin puutuu tikkumaiseksi varrestaan.
Nuorena ja pehmeinä kerätyt varret voi leikellä pieniksi pätkiksi ja pakastaa. Pakastaminen ei mitenkään haittaa tai muuta sen makua tai rakennetta.- sade
Olen jo korjannut ensimmäisen sadon ja pistänyt pakastimeen. Nyt viikonloppuna saan toisen sadontalteen. Minkälaisia tuhoeläimiä raparpereissa esiintyy ? , jos niitä tulee mikä avuksi?.
- Nilla
sade kirjoitti:
Olen jo korjannut ensimmäisen sadon ja pistänyt pakastimeen. Nyt viikonloppuna saan toisen sadontalteen. Minkälaisia tuhoeläimiä raparpereissa esiintyy ? , jos niitä tulee mikä avuksi?.
ole raparperista löytänyt muita 'tuholaisia' kuin satunnaisia etanoita ja kotiloita, jotka matelevat vartta ylös lehteä syömään.
Niistä viis, koska lehteähän ei syödä ja mahdolliset jäljet varressa voi pestä pois.
- Anonyymi
Tänä kesänä raparperimme varret ovat olleet hyvin ohuita ja vähän puumaisia. Niissä on myös mustia pilkkuja ja outoja epämääräisiä kuplia. Lehdet ovat terveen näköisiä, mutta varret eivät oikein kasva.
- Anonyymi
Raparperinne ovat saattaneet kärsiä kuivuudesta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.42447- 1161617
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill361356Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1561181- 521095
- 1131082
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1051044- 571041
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46909- 60882