onko raparperin rokkotauti vai mikä?

sade

Olen ensimmäistä kesää omassa uudessa talossamme, ja meillä on valtavasti raparperiä. Mutta kas, kas niillä on jokin tauti puhjennut, kun lehdissä on punaisia ympyröitä. Joissakin varret ovat pehmeitä ja toisissa puumaisia. Vaikuttaako nämä sateet. Tietoa kaipaava.

5

3223

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nilla

lehdet yleensäkin tuppaavat ränsistymään helposti. Niihin tulee erilaisia 'värivammoja', jotka eivät vaikuta sen varren käyttöön ruoaksi.

Puumaiset varret tarkoittavat sitä, että lehti ja sen varsi tukevoituu kukkavanaa varten. Raparperit tulisi korjata talteen vielä silloin, kun niiden lehtivarret ovat pehmeitä. Kukkimaan raparperia ei pitäisi päästää, jos aikoo käyttää lehtiä ruoaksi. Se nimittäin puutuu tikkumaiseksi varrestaan.

Nuorena ja pehmeinä kerätyt varret voi leikellä pieniksi pätkiksi ja pakastaa. Pakastaminen ei mitenkään haittaa tai muuta sen makua tai rakennetta.

• sade

Olen jo korjannut ensimmäisen sadon ja pistänyt pakastimeen. Nyt viikonloppuna saan toisen sadontalteen. Minkälaisia tuhoeläimiä raparpereissa esiintyy ? , jos niitä tulee mikä avuksi?.

• Nilla
        sade kirjoitti:

Olen jo korjannut ensimmäisen sadon ja pistänyt pakastimeen. Nyt viikonloppuna saan toisen sadontalteen. Minkälaisia tuhoeläimiä raparpereissa esiintyy ? , jos niitä tulee mikä avuksi?.

ole raparperista löytänyt muita 'tuholaisia' kuin satunnaisia etanoita ja kotiloita, jotka matelevat vartta ylös lehteä syömään.
        Niistä viis, koska lehteähän ei syödä ja mahdolliset jäljet varressa voi pestä pois.

• Anonyymi

Tänä kesänä raparperimme varret ovat olleet hyvin ohuita ja vähän puumaisia. Niissä on myös mustia pilkkuja ja outoja epämääräisiä kuplia. Lehdet ovat terveen näköisiä, mutta varret eivät oikein kasva.

• Anonyymi

Raparperinne ovat saattaneet kärsiä kuivuudesta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. 4 vuotias kuollut, vanhempia epäillään

Rantakylässä riihisärkänkadulla ilmeisesti tapahtunut.
      Joensuu
      234
      13392
    2. Lauri Tähkä raiskasi naisen

Mikähän himo joillain on raiskaamiseen, Laurillekin taatusti bändäreitä riittäisi jonoksi asti vapaaehtoisina valmiina k
      Kotimaiset julkkisjuorut
      265
      7578
    3. Joensuussa lapsen kuolema-Lieksalainen äiti

Näin kirjoitellaan. Surullinen tapaus. Todella surullinen.
      Lieksa
      64
      4924
    4. KT: Ella Kanninen paljastaa vakavasta syöpäepäilystä: "Valmistauduin pahimpaan"

Ella Kanninen on mm. Puoli seitsemän ja Ellan matkassa -sarjojen toimittaja-juontaja. Pari vuotta sitten hän sai järkytt
      Suomalaiset julkkikset
      37
      4799
    5. Onko laastarisuhde ainoa keino päästä yli?

Olisiko mitään ideaa aloittaa laastaritapailusuhde sellaisen ihmisen kanssa, jolle tietäisi myös itse olevansa laastari?
      Ikävä
      79
      1974
    6. Jos merkitsen sulle jotain

Niin ujuta tänne joku pieni varma tunniste, jonka vain me kaksi voisimme tietää. Olen niin rikki ja epätoivoinen ilman
      Ikävä
      74
      1324
    7. En unohda sinua koskaan

Tiedän vain ja tunnen sen sydämessäni, etten tule koskaan unohtamaan ja pääsemään yli sinusta. No, jos näin kovaa kolaht
      Ikävä
      53
      1237
    8. Tekisi mieli muuttaa

Suosittele hyvää paikkakuntaa. Mä saan töitä mistä vaan. Mitä kauemmaksi pääsen yhdestä miehestä, niin unohdan varmasti.
      Ikävä
      155
      1131
    9. Leikki-ikäinen lapsi kuollut Joensuussa

kirjoitti Iltalehti verkkosivuilla, että syyllinen on toinen vanhempi ja huoltaja. Karmeaa. Pitäisi sosiaalityöntekijöid
      Joensuu
      14
      1119
    10. Porkka jaksaa jatkaa pridekeskustelujaan somessa

Kyllä vetää tiukille pridepuheen pitämisen jälkeenkin. Kuinka ihminen voikaan olla noin huomion hakuinen? Somekanavilla
      Lieksa
      131
      1039
    Aihe