Vaikea hengittää

peteboi

Niin tota mulla on jo vähintään puol vuotta ollu sattunnaisia hengitysvaikeuksia, mitkä ei oo hirveesti haitannu, mut tuntuu et ne on nyt pahenemaan päin.
Eli välillä aina tulee semmosia monen tunnin putkia, missä ei saa hengitettyä syvään, vaikka tuntuu, että tarvitsee happea.
Näistä vielä, että kun on tosi väsynyt se on pahimmillaan, ja jos vaikka juo kahvia pahenee myös huomattavasti.
Liikunta ei tunnu mitenkään vaikuttavan pahentavasti.
Olen muutenkin normipainonen 18v mies.
Välillä tuntuu että sydän tykyttää liian kovaa tj.
Helpottaa myös kun seisoo pystyssä tai vaihtaa nopeesti asentoa ni saa vetästyä kuohkoihin kunnolla ilmaa välillä.

Mikä ihme vois olla kyseessä??

15

7362

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • peteboi

      lisätään nyt vielä, etten polta tupakkaa
      muutenkin aika terveelliset elämäntavat

      • mieleen

        oisko sulla esim. mahatyrä? Se on aika monella - tietämättään. Se ikään kuin "lyttää" keuhkoja. Tai sit sulla vois olla närästystauti. Kokeile ekaks jotain apteekista saatavaa reseptivapaata närästyslääkettä - viikko-pari. Jollei auta, älä sit jatka.
        Monasti noi hengitysvaikeudet voikin johtua mahaportin suusta...Ja sit jos asia vaivaa, ni läkuriin vaan kertomaan huolesi. Sithän se selviääpi.


      • peteboi
        mieleen kirjoitti:

        oisko sulla esim. mahatyrä? Se on aika monella - tietämättään. Se ikään kuin "lyttää" keuhkoja. Tai sit sulla vois olla närästystauti. Kokeile ekaks jotain apteekista saatavaa reseptivapaata närästyslääkettä - viikko-pari. Jollei auta, älä sit jatka.
        Monasti noi hengitysvaikeudet voikin johtua mahaportin suusta...Ja sit jos asia vaivaa, ni läkuriin vaan kertomaan huolesi. Sithän se selviääpi.

        kiitos tästä
        sanoit et usein nää ongelmat johtuu mahaportin suusta.. no mulle on ihan pienenä tehty mahaportin laajennusleikkaus
        pitää tosiaa mennä lekuriin


      • Iron Maiden

        Mullakin on joskus hengitysvaikeuksia. Olen kysynyt mummiltani, joka on lääkäri, että mikä voisi olla sen syynä. Hän vastasi, että oon kasvanu liian nopeesti (oon 12v ja oon 171cm pitkä) ja mun keuhkot on menny kasaan. Jotain tollasta se höpötti. Mun selkärankaki on vähän kyyry, mutta sekin johtuu nopeasta kasvusta.
        Tietysti isoveli joskus kuristaa niin se voi pahentaa hengitysvaikeuksia ja silloin ku oon vihanen, en saa henkeä kunnolla.


    • wiuhgirl

      Mulla on samankaltaisia oireita. Viimeajat olen ravannut lääkärissä ja saannut kuulla moneeseenotteeseen ettei ole astmaa,mutta ei ne ole mitään sanoneet mistä johtuu.. Olo on tosi ahdistava välillä. Henkeä joutuu "haukkomaan" ja välillä huippaa.. Olen vasta 17v en myöskään polta ja muutenkin olen ihan normi elämäntapoja noudattava tyttönen. Liikunta auttaa joskus ja joskus pahentaa.. :( ?
      luulin että olen ainoa jolla on tunte,aton hengenahdistuskausi.. muitakin on näköjään.. Välillä vaan tuntuu,ettei jaksais hengittää.. *huoh* Milloin koet eniten "ahdistusta"? Helpottaako kun nukut? Mulla juuri herätessä on ihan ok olo..mutta sitte taas alkaa.. Pidän peukkuja sullekin että löytyis syy.. :)

      • peteboi

        tota itteeni ei kyllä huippaa oikeestaa koskaa, mut sillo ku hengitys on todella vaikeeta niin alkaa sydän jyskyttää kovasti, joskus saattaa jopa alkaa oksettamaan
        mulla tää on todella satunnaista, ainot mikä tuntuu vaikuttavan on tosiaan toi nukkuminen, eli aina jos oon nukkunu kunnolla niin heti herätessä on ihan normaali olo
        tuntuu myös että sillon kun alkaa oikein väkisellä haukkomaan happea kokoajan, niin se pahenee entisestään
        todella rasittavaa ja pelottavaa :/
        peukkuja sulle myös


      • wiuhgirl
        peteboi kirjoitti:

        tota itteeni ei kyllä huippaa oikeestaa koskaa, mut sillo ku hengitys on todella vaikeeta niin alkaa sydän jyskyttää kovasti, joskus saattaa jopa alkaa oksettamaan
        mulla tää on todella satunnaista, ainot mikä tuntuu vaikuttavan on tosiaan toi nukkuminen, eli aina jos oon nukkunu kunnolla niin heti herätessä on ihan normaali olo
        tuntuu myös että sillon kun alkaa oikein väkisellä haukkomaan happea kokoajan, niin se pahenee entisestään
        todella rasittavaa ja pelottavaa :/
        peukkuja sulle myös

        Mulla on ollut "ahdistava" olo nyt kesästä alkaen.. Mutta lähes kokoajan :/ Välillä tosiaan menee kaikki voimat kun ei löydä syytä seuraukselle.. Kaikki sanoo,että verikokeiden arvot yms on kunnossa. Mutta mikäs sitten on vialla,kun olo on kuitenkin näin hankala?! oletko käynyt lääkärissä asian takia?
        tai puhunut monelle olostasi?
        Nukkuminen onneksi sujuu hyvin,silloin ei ahdista. Olisinkin ihan pulassa jos ei pystyisi rauhassa nukkumaan. Kiva kun vastasit :)


      • peteboi
        wiuhgirl kirjoitti:

        Mulla on ollut "ahdistava" olo nyt kesästä alkaen.. Mutta lähes kokoajan :/ Välillä tosiaan menee kaikki voimat kun ei löydä syytä seuraukselle.. Kaikki sanoo,että verikokeiden arvot yms on kunnossa. Mutta mikäs sitten on vialla,kun olo on kuitenkin näin hankala?! oletko käynyt lääkärissä asian takia?
        tai puhunut monelle olostasi?
        Nukkuminen onneksi sujuu hyvin,silloin ei ahdista. Olisinkin ihan pulassa jos ei pystyisi rauhassa nukkumaan. Kiva kun vastasit :)

        en oo käyny vielä lääkärillä, aijon kyllä mennä
        jotenkin en oo halunnu / pystyny puhuu tästä ongelmasta läheisille
        mut vaikuttaa siltä, että sulla noi oireet on aika paljonkin pahemmat ku mulla, oisinhan muuten menny jo ajat sitte lääkäriin
        onko sulta tutkittu, ettei oo mikää tyrä tjsp googlettelin tossa tästä aiheesta ja se tuntuis olevan kohtuu yleinen syy tämmöselle


      • wiuhgirl
        peteboi kirjoitti:

        en oo käyny vielä lääkärillä, aijon kyllä mennä
        jotenkin en oo halunnu / pystyny puhuu tästä ongelmasta läheisille
        mut vaikuttaa siltä, että sulla noi oireet on aika paljonkin pahemmat ku mulla, oisinhan muuten menny jo ajat sitte lääkäriin
        onko sulta tutkittu, ettei oo mikää tyrä tjsp googlettelin tossa tästä aiheesta ja se tuntuis olevan kohtuu yleinen syy tämmöselle

        Niin. Itsestäkin tuntuu ettei aina viitsisi vaivata lähimmäisiä,mutta silti se sitten helpottaa kun saa puhua/keskustella aiheesta. En ole mitää tyrää miettinyt.. mä luulin että se on joku vatsa-alueen vaiva?! Mutta täytynee mennä googlettaan,kkitos vinkistä. Haluatko kertoa sitten kun olet käynyt lääkärillä, että selvisikö syytä..tms?! :) Olisi kiva tietää ja kuulla vaihtoehtoja. Ihan hyvä kun voi muidenkin edes samankaltaisista oireista kärsivien kanssa jutella :)


    • ehkäpääa

      Jos sua pelottaa joku asia ni tulee sellanen kauhea hengitysvaikeus kuten mulla.

      • Alli Ahtaaja

        Mulla kun oli joskus nuorempana tollasia kausia, niin mun tila tutkittin, ja löyty pikkuriikkinen astman poikanen. suurin selitys oli kuitenkin hyperventilaatio, ja kun otin rauhottavan, niin loppu ylihengittäminen ja ilma kulki normaalisti.


    • Vaikea hengittää

      Aivan sama tauti mulla on en tiedä mistä se johtu mut 1 vk se kesti ja 3 vk olen nautinut ilmasta ja nyt se alkoi viimeviikkolla en ymarrä mistä se johtuu.

      • 8i

        oisko verenkierrossa ongelmia
        tai embolia


    • MrHell

      Mulla on kanssa ollut samanlaisia hengitys ongelmia, ja se diagnosoitiin joskus paniikkihäiriöksi. Diagnoosi tais kyllä tulla siitä kun kerroin lääkärille että se tapahtui bussissa ja luulin kuolevani siihen paikkaan. Se oli tosiaan Siis ensimmäinen kerta kun mulle niin kävi ja säikähdin sitä. Mutta tosiaan tää tuntuis olevan yleinen nykyään nuorten keskuudessa.. Sillä voi olla jotain merkitystä kasvamisen kanssa. Nukkuminen auttaa myös mulla mun oireesiin, eli yliväsymyksellä voi olla myös tekemistä sen kanssa. Otetaan myös huomioon se että jotkut ihmiset tuntevat herkemmin sisuskalujensa toiminnan. Musta on vihdoinki kiva tietää etten ole ainoa näiden oireiden kanssa. Itsehän kuitenkin poikkean teistä siinä että tupakoin.

      • HEEELL NOO

        itellä samoja oireita ollut jo jonkun aikaa kasvannu vuoden aikana 10 centtii en tiiä ja oon valvonnut paljon jne johtusko siitä


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1822
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1469
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      125
      1255
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1252
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1160
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      266
      948
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      932
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      106
      877
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      101
      818
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      684
    Aihe