MIKÄ levä on kyseessä tyttäreni akvaariossa ja miten sen saa pois?
Välittomästi vedenvaihdon jälkeen tulee kuin vihreä kalvo pohjalle, joka aika nopeasti leviää kaikkialle. Levänuolija ja monnit kuolee, muut kalat ei . on pesty hiekat,suodattimet ja kokeiltu vaikka mitä ,ei vaan onnistu. Valaistus on kunnossa.
Oma akvaarioni voi hyvin ja minulla on siinä vuosien kokemus, mutta nyt olen neuvoton.
kiitos avusta jo ennakkoon.
Mitä levää
9
957
Vastaukset
- .....
Minulla oli joskus sama ongelma ja se oli sinilevää.
Sain sen hävitettyä kun laitoin viikon ajaksi akvaarion aivan pimeäksi ja pyyhkeen sen akvaarion päälle niin sinilevä kuoli. Kun viikko oli kulunut vaihdoin 2 kertaa enemmän vettä kuin yleensä vedenvaihdoissa. - Rihma
Kerro toki hiukan akvaariosta, altaan koko?
Ja mitä kaloja siellä on ja kuinka monta kutakin?
Kuinka usein vaihdat vettä ja kuinka paljon?
Kuinka paljon kaloja ruokitaan?
Oletko mittaillut vesiarvoja?
Paljonko on lämpötila?- mummeli3
Hänellä on n.100l akvaario, ja vain muutama tetra (5tai6) palettikala pari, monni ja levänuoliainen. Nuo pohjakalat kuoli kun levä ilmestyi. Pienihän se on , mutta tarkoitus ei olekkaan kuin muutama pieni kala pitää siinä. vesiarvot mittausten mukaan on kunnossa ja veden lämpö n.23C.osittainen vedenvaihto viikottain. kokonaan kuukausittain.
Jos keksit muun syyn kuin pieni akvaario, niin hyvä juttu.
Itse aloitin n.20v. sitten yhtä pienestä eikä ollut mitään ongelmia.
- Itselläni on 200l ja haluaisin tietää miten erottaa kardinaalikalasta kumpi on uros, kumpi naaras? Mikä kala/kalat sopii niiden kanssa parhaiten, enkä halua lehtikalaa, hävitin ne jo.Minulla on 9 kardinaali tetraa, 2 kardinaalikalaa 2partamonnia.Haluaisin jotain lisäksi.
En ole koskaan vaihtanut kovin usein koko vettä ja epäilenkin onko tyttären akvaarion leväsyynä
liiallinen vedenvaihto? Kerroppa mielipiteesi. - Rihma
mummeli3 kirjoitti:
Hänellä on n.100l akvaario, ja vain muutama tetra (5tai6) palettikala pari, monni ja levänuoliainen. Nuo pohjakalat kuoli kun levä ilmestyi. Pienihän se on , mutta tarkoitus ei olekkaan kuin muutama pieni kala pitää siinä. vesiarvot mittausten mukaan on kunnossa ja veden lämpö n.23C.osittainen vedenvaihto viikottain. kokonaan kuukausittain.
- Itselläni on 200l ja haluaisin tietää miten erottaa kardinaalikalasta kumpi on uros, kumpi naaras? Mikä kala/kalat sopii niiden kanssa parhaiten, enkä halua lehtikalaa, hävitin ne jo.Minulla on 9 kardinaali tetraa, 2 kardinaalikalaa 2partamonnia.Haluaisin jotain lisäksi.
En ole koskaan vaihtanut kovin usein koko vettä ja epäilenkin onko tyttären akvaarion leväsyynä
liiallinen vedenvaihto? Kerroppa mielipiteesi.Kun vaihdatte veden kokonaan, mitä tarkoitat tällä? Pesetkö sisustuksenkin samalla?
Pesulla saadaan hyvin epätasaiset olosuhteet niin kaloille, kuin akvaarion pinnoilla eläville bakteereille. Nykyään harrastetaan pelkkää kerran viikkoon 30-50% tapahtuvaa vedenvaihtoa.
Tässä tapauksessa siis liiallinen puhdistus aiheuttaa juuri sen sinilevän tulon pohjalle. Myös piilevä, eli ruskeahko kalvomainen levä on epätasapainoisen akvaarion ongelma.
Lopeta siis pesut ja vaihda osittaiseen vedenvaihtoon, mitään sisustuksia, hiekkoja, kasveja, kiviä juurakoita ei saa pestä. Suodatinkin ainoastaan silloin kun sen virtaus on selvästi pienentynyt. - Rihma
mummeli3 kirjoitti:
liiallinen vedenvaihto? Kerroppa mielipiteesi.Kardinaalikalakoiras on solakampi ja värikkäämpi kuin naaras ja evät ovat vähän suuremmat.
Nuo pienet lajit ovat parvikaloja ja vaatisivat ympärilleen ainakin 5-6 kalan parven, mutta altaaseesi sopii hyvin vaikka 20 kpl kardinaalikaloja.
-Vaihtaisin kardinaalitetrat neontetroihin ja ottaisin niitä kin vähintään 10 kpl. -200-litraiseesi mahtuu myös yksi partamonni tai parvi katinkultamonneja imuttelemaan levää.
-Ja vaikkapa täplä- tai kuparimonnisia 10 kpl.
Lehtikalaa ei suositellakkaan noin pieneen altaaseen, sen minimivaatimus on 250-litraa.
Mutta jos jotakin kirjoahventa haluat niin altaaseesi niin sinne sopisi;
-Pariskunta tai haaremi perhoskirjoahvenia tai
rusokirjoahvenia tai
ruostekirjoahvenia tai
lippukirjoahvenia.
Taikka avainkirjoahvenpari sopisi 200-litraiseen tai loisto- tai töyhtö- tai keltakääpiöahvenia.
Jos taas tykkäisit lämpimämmän veden kaloista, vaihtaisin pois kardinaalikalat ja lisäisin kardinaalitetrojen määrää vaikkapa 20 kalaan.
-Lisäksi ruso- tai hohtokiilakylkiä samanverran ja sitten hunajarihmakala- tai kääpiörihmakala- tai juovarihmakala- tai huulirihmakalahaaremi(koiras ja 2-4 naarasta).
-Ja lisäksi timatti- tai korurihmakalahaaremi, jos tykkää. Toki akvaariossa tulee olla tällöin runsaasti kasveja, myös pinnalla.
-Pohjalle partis tai vaikkapa sukarapuja levää syömään ja iso parvi piikkisilmiä pohjaa möyhimään.
- fish KING
Vaalea hiekka, ravinteikas vesi, liikaruokinta, tehokkaat valot aiheuttavat yhdessä rehevöittymistä... eroon tästä pääsee lyhentämällä valojen palamis aikaa, niukentamalla ruokailu annoksia, kasvilannoitteiden uudelleen mitoitusta kasveille sekä hiekan vaihtoa tummempaan vaihtoehtoon.
- mutuli
tuosta hiekka jutusta .Miten se tehdään ja pitääkö kalat poistaa siksi aikaa akvasta ? minulla on nyt vaalea hiekka ja olen pitkään halunnut vaihtaa tummempaan . Vielä mistä sitä hiekkaa saa ?
- fish KING
mutuli kirjoitti:
tuosta hiekka jutusta .Miten se tehdään ja pitääkö kalat poistaa siksi aikaa akvasta ? minulla on nyt vaalea hiekka ja olen pitkään halunnut vaihtaa tummempaan . Vielä mistä sitä hiekkaa saa ?
Hiekan vaihto tapahtuu pähkinänkuoressa seuraavasti...
- hanki uusi hiekka vaikka jostain kivi murskaamolta ja peseskelet sitä niin että huuhteluvesi ei enää samene kovinkaan paljoa (niin että näet hiekan lävitse) .. sopiva raekoko on 0,5-1,2 ja sävyn saat päättää itse, suosittelen Lännen puhalluskiekkaa, itse pidän sen punertavasta sävystä
- kalat ja kasvit saaveihin (puhtaat kotikalja/viini käymisastiat on hyviä mutta niiden tulee olla hyvin PESTYJÄ) siksi aikaa kun saat vanhan hiekan lapioitua akvasta pois, laita vanhaa hiekkaa vaikka sukkahousun yhteen punttiin muutama lapiollinen ja solmu päähän, muuten vanhan hiekan voit hävittää jollet keksi sille muuta käytöä
- uusi pesty hiekka akvaan (satalitraseen mennee n. 20-40kg) 5cm paksuudelta
- vettä perään ja tekniikka toimimaan ja istuta samalla kasvit ja laita myös koristeet yms.
- sitten se sukkahousuniksi perään ja kalat akvaan ja akva täyteen vettä
- anna tuon sukkahousuympin olla akvassa viikon verran niin bakukanta alkaa kasvaa akvassa nopeammin
tässä tää, unohtukohan mitään oleellista???????? - lehtikala
fish KING kirjoitti:
Hiekan vaihto tapahtuu pähkinänkuoressa seuraavasti...
- hanki uusi hiekka vaikka jostain kivi murskaamolta ja peseskelet sitä niin että huuhteluvesi ei enää samene kovinkaan paljoa (niin että näet hiekan lävitse) .. sopiva raekoko on 0,5-1,2 ja sävyn saat päättää itse, suosittelen Lännen puhalluskiekkaa, itse pidän sen punertavasta sävystä
- kalat ja kasvit saaveihin (puhtaat kotikalja/viini käymisastiat on hyviä mutta niiden tulee olla hyvin PESTYJÄ) siksi aikaa kun saat vanhan hiekan lapioitua akvasta pois, laita vanhaa hiekkaa vaikka sukkahousun yhteen punttiin muutama lapiollinen ja solmu päähän, muuten vanhan hiekan voit hävittää jollet keksi sille muuta käytöä
- uusi pesty hiekka akvaan (satalitraseen mennee n. 20-40kg) 5cm paksuudelta
- vettä perään ja tekniikka toimimaan ja istuta samalla kasvit ja laita myös koristeet yms.
- sitten se sukkahousuniksi perään ja kalat akvaan ja akva täyteen vettä
- anna tuon sukkahousuympin olla akvassa viikon verran niin bakukanta alkaa kasvaa akvassa nopeammin
tässä tää, unohtukohan mitään oleellista????????lehtikalan minimi akvaario on 150 johon voi laittaa paris kunnan vitsin mursunen
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 732825
- 642723
- 681802
- 241637
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä161590- 201570
- 151412
- 481277
- 381243
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91229