4kk:n vauvan vatsa kovalla

innukka

Heips!
Tarvitsisin hyviä neuvoja/ohjeita kohtalotovereilta..
Kyseessä on juuri 4kk täyttänyt tyttövauveliini, jolle olen aloitanut kiinteiden antamisen n.hiukan alle kk sitten. Ensin aloiteltiin vellillä (peruna-porkkana), ja kaikki oli hyvin.
Nyt vauva on saanut sen lisäksi porkkanaa, maissi-perunamössöä, maissivelliä, ruusunmarjasosetta ja päärynäsosetta.
Nyt on neidin vatsa kovalla, ja usein päivän aikana tulee sellainen kovahko kakkakimpale vaippaan kauheen punkeemisen jälkeen.
Aina toiveikkaana kurkistan vaippaan, että joko nyt on kunnon jöllikät - turhaan...

Kuumemittarilla olen koettanut auttaa, mutta ei hyödytä.
Kakkaa tehdessään vaikuttaa, ettei vauva jaksa ponnistaa sitä pihalle, vaikka miten työntää..
Silti tähän päivään asti suoli on kumminkin toiminut päivittäin, vaikka nyt on muutaman pvän on ollut kovalla..
Juuri äsken oli tunnin huuto, kun sattuu..

Vettä en saa hänelle juotettua - enkä juuri maitoakaan, -silloin kun vatsa on kipeä, ei maistu maito, ei vesi, eikä edes velli..
Kiinteetä hän kyllä söisi vaikka kuinka, mutta en uskalla sitä nyt antaa, että sais vanhoja edestä pois ensin.

Voinko pitää pari kolme päivää paussia kiinteistä ruuista, ja antaa maitoa, ja velliä ihan kuin ennenkin????

Kyseessä on toinen lapseni, ja tämä tuntuu olevan todella haasteellinen tyttö - ensimmäisen kanssa kun ei ollut minkään valtakunnallisia ongelmia :))

Please, laitelkaa neuvoja, joilla ollut samoja juttuja....

Niin, ja maitoallergiasta ei ole ksymys - on jo tutkittu! Neidillä kun oli aiemmin kakka sellaista kuraluirua, ja pahanhajuista, josta syystä tutkitutin häneltä maitoallergian.

Kiitos jo etukäteen

11

1777

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • luumua

Meidän neidillä meinaa myös olla vatsa kovana, joten olen antanut päivittäin n. puoli purkkia luumusosetta ja se näyttää auttavan.

• toveri

Meidän neidillä oli tuossa iässä samaa. Vatsa tomi muutenkin vain 2 viikon välein. Neuvolasta neuvoivat mallasuutteen käytön. Samoten minäkin autoin hieman kuumemittarilla. Kun soseet aloitettiin niin luumulla alkoi maha toimimaan hyvin. Nyt kun olen imettämisen lopettanut (kova maha johtui siis aivan tästä) ja ollaan siirrytty korvikkeeseen niin eipä ole enää kovaa massua ollu kertaakaan!

• innukka

Kun en ole imettänyt enään kuukauteen... Vauva itse "lopetti" imemisen.. Korvikkeiden aikaan toimi ihan okei vatsa, samoin rintamaidon aikana..

Nyt vaan parin kolmen päivän ajan ollut tätä, että kovahko kakkakimpale on vaipassa..

Eli siis ongelma on luultavasti nyt jossakin muualla..
        Raasu pieni pistelee niin hanakasti kiinteää, että meinaa maito jäädä vallan sivuun!
        Juuri yritin taas vettä antaa - leikkimällä meni kokonaista 10ml (WAU)!!
        Pahalta tuntuu, kun toinen ei saa ulostettua.
        Yöt onneksi vielä nukkuu!

• Saara 31
        innukka kirjoitti:

Kun en ole imettänyt enään kuukauteen... Vauva itse "lopetti" imemisen.. Korvikkeiden aikaan toimi ihan okei vatsa, samoin rintamaidon aikana..

Nyt vaan parin kolmen päivän ajan ollut tätä, että kovahko kakkakimpale on vaipassa..

Eli siis ongelma on luultavasti nyt jossakin muualla..
        Raasu pieni pistelee niin hanakasti kiinteää, että meinaa maito jäädä vallan sivuun!
        Juuri yritin taas vettä antaa - leikkimällä meni kokonaista 10ml (WAU)!!
        Pahalta tuntuu, kun toinen ei saa ulostettua.
        Yöt onneksi vielä nukkuu!

Minulla on 7 kk tyttö, joka ei osaa juoda pullosta. Ainoa tapa saada tyttöön tarpeeksi nestettä (vettä) on sotkea se soseeseen. Kaupan soseet ovat liian paksuja sellaisenaan, jos lapsi ei osaa juoda nestettä samalla ruualla. Kakka on ihan todella kovaa ilman vesilisäystä.

• kokeiltu

vaihda ne muut kiinteät n 4 pv luumuksi ja sekoita vellien sekaan puolet maitoa. pidä vauvaa mahd paljon mahallaan. zemppiä

• innukka

voiko siis velliin sekoittaa ÄM-korviketta?
        *tyhmänä*
        Muistelisin että esikoisen kohdalla tein niin, kun opeteltiin vellin syömistä, mutten ole varma.

Pitää kokeilla sitä luumua, ja tuota velli-maito juttua, josko tepsisi.. :))

Kiitosta, siispä kokeilemaan heti huomenna :)

• tietysti voi!
        innukka kirjoitti:

voiko siis velliin sekoittaa ÄM-korviketta?
        *tyhmänä*
        Muistelisin että esikoisen kohdalla tein niin, kun opeteltiin vellin syömistä, mutten ole varma.

Pitää kokeilla sitä luumua, ja tuota velli-maito juttua, josko tepsisi.. :))

Kiitosta, siispä kokeilemaan heti huomenna :)

ja vihjeenä voin vielä kertoa että kannattaa syöttää tavallisesta maitotuttireikäsestätutista. vauva syö rauhallisemmin ja imee vähemmän ilmaa sisään. jos siis sen pullon jenga on sopivalla kireydellä *tyhmänä*

• edelliseen
        tietysti voi! kirjoitti:

ja vihjeenä voin vielä kertoa että kannattaa syöttää tavallisesta maitotuttireikäsestätutista. vauva syö rauhallisemmin ja imee vähemmän ilmaa sisään. jos siis sen pullon jenga on sopivalla kireydellä *tyhmänä*

itse olin tosi poikki kun poika oli 4 kk eikä kakka tullut. Oli pakko ostaa apteekista nestemäistä duphalakkia ja antaa suhteessa kilomäärään pieni määrä joka toiseen aamumaitoon.. luulen että joka kolmas päiväkin olisi riittänyt. ei ehkä kannata käyttää montaa vka. mallasuutettakin voi kokeilla mutta on vähän työläämpää eikä niin tehokasta.

• vaan

mielestäni vauvasi saa liian vähän ikään nähden nesteitä-- eli maitoa. korvaa osa kiinteästä maidolla... vauva on vielä niin pieni että nesteitä tarvitaan jotta kakka olisi sopivaa.. ehtii kyllä syömään myöhemmin niitä kiinteitä, niin ja pidä mahallaan niin kauan kuin viihtyy. tosiaan.. sitä luumusosetta kehiin! sitten apteekista saa sitä nestemäistä duphalakkia, jota voi laitta tosipiene määrän 1 pvn maitoon.. aamumaitoon niin kyllä helpottaa, mutta en suosittele käyttöä muutamaa vka pidempään.

• 4:n äiti

Miten maitoallergia on tutkittu? Verikokeella? Ihotestillä? vai Välttämis-altistus-testillä? Viimeksi mainittu on ainut lluotettava testi varsinkin lasten allergioiden osalta.

Mutta kyllä minä sinuna palauttaisin nyt ruokavalion siihen, millaisena se oli silloin kun vatsa viimeksi toimi ongelmitta. Eli ilmeisesti maito velli. Kun vatsa taas alkaa toimia kunnolla, alat palauttamaan kiinteitä ruokavalioon yksi kerrallaan. Ja vähintään 5 päivää väliä ennen kuin otat seuraavan, jotta on edes jonkinlainen mahdollisuus selvittää, mikä sen vatsan laittaa kovalle. Noin pienen kanssa ei ole vielä mitään kiirettä ruokavalion laajentamisen kanssa. On parempi, että lapsella on ruokavaliossa yksi varmasti sopiva ruoka-aine kuin 10 joista et tiedä, mikä aiheuttaa vatsavaivoja.

Meidän esikoisella ruusunmarja laittoi vatsan kovalle, ja kuopuksella päärynä.

• lisäruoka-

-asiassa. Lue vielä keskusteluaihessa olevan vanhemman viestin.. nimimerkillä jotain v...tu tätä kitinää tai sinne päin :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      66
      2228
    2. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      38
      1853
    3. Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...

Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.
      Maailman menoa
      171
      1470
    4. Viulu vaiennut

Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣
      Suomussalmi
      21
      1444
    5. Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.

Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      76
      1153
    6. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      177
      1134
    7. Kyllä tekee kipeää

Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬
      Ikävä
      21
      1086
    8. Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.

Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä
      Maailman menoa
      105
      1054
    9. En mä tiedä mitä tapahtuu

siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.
      Ikävä
      9
      912
    10. Luotatko kaivattuusi?

Jos et, mistä kiikastaa?
      Ikävä
      76
      909
    Aihe