Mulla todettiin vähän yli kuukausi sitten Crohnin tauti. Matneettikuvaus oli pari viikkoa sitten, eikä ollut mielestäni miellyttävä kokemus. Mitään hälyttäviä löydöksiä siinä ei löytynyt. Lääkäri sanoi laittavansa lähetteen Tampereelle kapselikuvaukseen.
Olen netistä ettinyt tietoja siitä ja jossain on puhuttu että se on kallis. Yhdessä artikkelissa sanottiin sen maksavan n. 1000€. Pitääkö se itse maksaa vai maksaako lähettänyt sairaala sen? Tätä ei mainittu missään. Miten sen voi työtön maksaa kun kuukausi tulot on 500€ ja kaikki melkein menee asumiseen ja elämiseen eikä aina riitäkkään?!
Ruokakin pitää ostaa kalliimpaa laktoositonta, koska sitä maha kestää paremmin kuin tavallista laktoosipitoista ruokaa ja juomaa. Sitten vielä kun on diabetes ja miljoona allergiaa niin ruoka tulee kalliiksi kun kaikki ei sovi ja kaikki ei imeydy ohutsuolessa olevan tulehduksen takia.
Tauti kun todettiin aloitettiin antibiootti lääkitys, kun kortisoonilääkitys olis nostanut veren sokeriarvoja. Antibioottien aloittamisen jälkeen alkoi tulehdus parantua ja verensokeriarvot laskea välillä liian alas että meni olo huonoksi. Kivut eivät hävinneet antibiootteja syödessä vaikka söinkin panadol zappia 6 päivässä. Tänään viimein on alkanut kortisoonilääkitys ja kipuja on nytkin, mut ei niin pahoja kuin eillen. Aamulla otin vielä panadolia, mut nyt ei ole iltapäivällä tarvinnut ottaa kuten aiemmin. Yöksi ajattelin vielä ottaa et sais jotenkin nukuttua kun on tullut nukuttua huonosti viime joulusta asti. Muutaman päivän päästä ajattelin kokeilla et jättäisin illan panadolit pois ja sitten kun pystyy nukkumaan koko yön ilman kipuja ja tabletteja jätän aamunkin panadolit pois.
Lääkäri ei oikein ollut mielissään et syön kipulääkkeitä, mutta totesin sille et sitten en voi koko päivänä tehdä muuta kuin seiso paikallaan ja huutaa, kun on maha niin kipeä. Ilman niitä ei tosiaan pystynyt tekemään mitään. Ei edes istumaan tai makaamaan. Onni onnettomuudessa et olen työtön niin ei tämän takia nyt myöhästy töistä ja siellä tarvi viettää enemmän aikaa vessassa kuin töitätehden. Alkuvuodesta kun olin vielä töissä oli välillä päiviä että piti hypätä vessas sellaista tahtia et työt kärsi. Olen nyt ollut työnhaustakin sairaslomalla viime kuun puolivälistä, joka päättyy huomenna, kun kipu saattoi tulla niin yllättäen et kesken haastattelun nosti kuumeen ja nous tuskan hiki otsalle eikä enää pystynyt keskittymään siihen mitä kysyttiin. Antoipa hyvän kuvan työnhakijasta kun kesken lakkas kiinnostamasta. Yllättäen en saanut niitä paikkoja, joissa näin kävi. Silloin en vielä edes tiennyt mistä johtui äkillinen kipu, niin ei oikein osannut haastattelijallekaan selittää et miksi "lakkas kiinnostamasta paikka".
Tulipas pitkä valitus virsi, jonka perimmäinen tarkoitus oli tiedustella kapselikuvauksen maksua ja sitä kuka sen maksaa.
Crohn ja kapselikuvaus
19
3297
Vastaukset
- Crohnikko
Heippa!
Sairastan itsekin Crohnin tautia, sairastanut nytten 5 vuotta.
Ensiksi vastaus kysymykseesi, todellakin, tuo kyseinen kuvaus on kallis, mutta ei sinulle. Sinulle se tulee maksamaan vain poliklinikkamaksun eli 22e, ei yhtään enempää. Menet aamulla klo 8 aikaan polille, siellä nielaiset kapselin ja sinulle kiinnitetään vyötärölle se laite ja hiippailet siellä sairaalassa tai mahdollisesti pääset kaupungille kiertäään päiväksi, iltapäivällä 15-16 välillä menet polille ja laite otetaan pois ja pääset kotiin. Helppo juttu :) Muutaman tunnin päästä kapselin nielaisusta saa jo syödäkin. Kannattaa ottaa ainakin luettavaa mukaan sinne. Itseänikin hoidetaan Taysissa.
Kovasti tsempipä sulle sairauden kanssa. Suosittelen että käyt www.crohnjacolitis.fi sivuilla, ja siellä keskustelupalstalla, siellä on paljon sairastavia ja vertaistukea ja tietoa tutkinuksista ja lääkkeistä. Sinne vaan :)- napsu
millasia kipuja ja muita oireita sinulla oli ennen toteamista?lähinnä kiinnostaa:kipuiliko kylki,selkä myös?
- Epätietoinen ja epätoivoinen
napsu kirjoitti:
millasia kipuja ja muita oireita sinulla oli ennen toteamista?lähinnä kiinnostaa:kipuiliko kylki,selkä myös?
En nyt muista tuliko toi nimimerkki sama kuin tohon ekaan viestiin mut olen siis sen laittaja.
Mulla ilmeni kivut ensin oikealla ylävatsassa. Tuntui puristamista, vihlontaa, viiltävää ja jäätävääkin kipua. Etenkin kun oli syönyt jotain mausteista tai palanutta. Paprika ja sipuli liian isoina paloina aiheutti kipuja jo paljon aiemminkin. Joulunaikana rupes olemaan koko oikea kylki melkein koko ajan kipeä. Välillä kipu tuntui myös alavatsassa oikealla puolella. Sitten kun kivut meni niin pahaksi ettei pystynyt kummallakaan kyljellä nukkumaan vaan yritti nukkua selällä tuntui että kivut "putos" selkään nukkumaan mennessä.
Kivut meni niin pahaksi ettei mitään voinut tehdä aamupäivän aikana vaan ylösnoustua piti mennä irvistellen vessaan kun mahaan koski. Aamupalan kun oli syönyt piti äkkiä ottaa särkylääkkeitä, jotta pystyi jo klo 13 jälkeen lähtemään kotoa liikkeelle jos piti johonkin asiolle. Aamupäivästä ei voinu ajatellakkaan liikkeelle lähtöä kipujen ja vessas hyppäämisen takia.
Pahimmillaan ne oli aamusta noin pari viikkoa ennen tähystystä, kun yhden leipäpalan syömisen aikana joutui käydä 4-5 kertaa vessassa. Maitoa kärsi juoda vajaan lasillisen ja jos joi enemmän vietiin taas vauhdilla kohti vessaa ja vietettiin siellä muutama tunti.
Välillä nosti myös tuskanhien pintaan ja semmoista pientä kuumetta, 0,8-1,2 astetta. Sen takia varmaan tk:s ei aluksi oikein reagoitu valituksiini kun ei ole kuumetta. Vaikka sanoin siellä et mulle ei herkästi kuumetta tulekkaan.
Nyt mulle on viimein aloitettu kortisonilääkitys, jota ei diabeteksen takia heti uskallettu aloittaa. Kipulääkkeitä on saanut vähentää, mutta parina yönä on ollut selkä nukkumaan mennessä kipeä. En tiedä johtuuko nykyinen selkäkipu tästä taudista vai vaivaako vanha selkävaiva.
Tuli taas vähän pitemmän kaavan mukaan selitettyä, mutta jos tästä olis apua sinulle ja jollekkin muullekin. Oireethan voivat vähän vaihdella eri ihmisillä mutta tyypillistä on oikean puolen kivut. Mulla on joitakin ruoka-aineita, joiden olen huomannut pahentavan kipuja ja yritän niitä parhaani mukaan välttää. Diabeteksen takia pitäis syödä täysjyväruisleipää, mutta siitä tulee pahimmat kivut ja nopeiten. Yleensäkkin pahimmat ja nopeiten tulevat kivut tulevat ns. terveellisistä elintarvikkeista. Eli mitä terveellisempiä niiden pitäis olla ihmisille sitä kipeämmäksi mun maha niistä tulee. Omituisimpana ja uusimpana on omenamehu. Sitä kun juo lasillisen tulee maha tosi kipeeksi. Eilen kokeilin pitkästä aikaa syödä yhden juustonpalan leivänpäällä. Ei olisi kannattanut, koska tulin siitä kipeäksi ja vietinkin taas aikaa yöllä sen takia vessassa.
Semmoisenkin asian olen huomannut että jos ei syö tarpeeksi usein tulee siitäkin maha kipeäksi. Tai sitten jos syö liian usein siitäkin tulee kipeäksi. Nyt kortisonilääkityksellä ei tule yhtä herkästi kipeäksi. Nämä kortisonitabletit oli hyviä. Kivut hävis ja energiaa tuli niin että välillä pyörin ympyrää ja kattelen et minkä keskeneräisen työn kimppuun syöksyn. Olen nyt vajaassa viikossa saanut tehtyä enemmän hommia valmiiksi kuin koko kesän aikana yhteensä.
Tulis nyt se kapselikuvausaika pian niin tietäis sitten joutuuko leikkaukseen vai rupeaisiko tämä jo helpottamaan.
- tarvis lisää kokemuksia siitä
- Crohnikko
OIkeesti paulakotikokkeli, jos sä et kyseisestä kuvauksesta mitään tiedä, niin elä vastaa ja laita noita tyhmiä linkkejäs.
Ensinnäkin, kapselikuvaukseen ei tartte valmistautua muuten kun olla syömättä ja juomatta, ja muistaakseni edellispäivä liemillä. Mitään tyhjennyksiä ei siis tehdä. - esimerkiksi Lumirem
Crohnikko kirjoitti:
OIkeesti paulakotikokkeli, jos sä et kyseisestä kuvauksesta mitään tiedä, niin elä vastaa ja laita noita tyhmiä linkkejäs.
Ensinnäkin, kapselikuvaukseen ei tartte valmistautua muuten kun olla syömättä ja juomatta, ja muistaakseni edellispäivä liemillä. Mitään tyhjennyksiä ei siis tehdä. - Esimerkkejä muutamasta
esimerkiksi Lumirem kirjoitti:
Metyyliparahydroksibentsoaatti (E218), propyyliparahydroksibentsoaatti (E216), karmelloosinatrium,
appelsiinimakuaine,
paraoranssiväriaine (E110), ammoniumglykyrritsaatti,
sakkariininatrium,
sorbitoli 70% (kiteytyvä) 29 mg/ml,
natriumkloridi,
natriumhydroksidi ja
puhdistettu vesi."
Ja nyt pouhun ihan itsestäni:
Sitäpaitsi se väriaine on atsoväriä, jotka eivät missään tapauksessa sovi ainakaan crohnikoille, joiden elimistö ei siedä myrkkyjä yhtään.
Sorbitoliakaan en voi käyttää missään muodossa, vaikka olen ihan terve - mutta kipeeksi tulee maha, jos vahingossa sellaista söisin esim karkeissa tai muussa.
Appelsiinimakuaisneista on vain huonoja kokemuksia, mutta luomuappelsiinimehu vedellä makeutettuna sopii oikein hyvin mun mahalle.
Liemivalmisteet joissa olis jotain glutamaattia sais suoleni varmasti vuotamaan verta, jos siellä sattuis olemaan joku afta, jotka saisin jopa yhdestä lääkevalmisteesta, missä olis natriumlauryylisulfaattia. Nämä olen oppinut vuosien varrella, mutta esim karrageenia, joka aiheuttaa tulehdusta, on hyvin vaikea karttaa, kun sitä voi olla jopa kapselinkuoriaineksena ja lihaan ruiskutettuna:-( - muistatko Arcoxiaa?
Crohnikko kirjoitti:
Ensinnäkin, kapselikuvaukseen ei tartte valmistautua muuten kun olla syömättä ja juomatta, ja muistaakseni edellispäivä liemillä. Mitään tyhjennyksiä ei siis tehdä."...itsellänikin on huonoja kokemuksia tulehduskipulääkkeistä. Arcoxia ja Celebra eivät ainakaan sovi meikäläiselle, 12 vuoden remissio katkes kuin seinään.
"Vxxxx sanon minä.. otin silloin su päänsärkyyn sen burnana palasen, joka vei kivut eikä mahakaan hanttiin laittanut, mutta aamulla tulikin sitten verta p.a.s.k.a.n mukana..
Panacod ei siis oikein auta enää, ja tuota arcoxia (90mg) en ole edes uskaltanut ottaa kun täällä siitä monella oli huonoja kokemuksia..
Tk-lääkäri kirjotti mulle reseptin Arcoxia 60mg:sta, jota ostinkin jo, mutta luettuani tuoteselosteen, en uskallakaan syödä sitä.
Kauheita varoituksia aina sydänkohtauksiin asti!
Siitä tulikin mieleeni, et mulla on esiintyny enemmän tässä yhteydessä ihme rytmihäiriöitä myös. Ne on niitä lisälyöntisyyksiä...
Aamuisin olen niin kipeä, niin kipeä, kävelen töppöjaloin kuin norsu, sormia ei tahdo saada taivutetuiksi, olkanivelet kivistävät, selkä taipuu juuri ja juuri. Vahvalla särkylääkkeellä (Arcoxia 90 mg 1/pv -enempää ei saa ottaa) pääsen käyntiin ja töihin. Panacodin olen jättänyt minimiin juuri noiden maksavauriopelkojen vuoksi, sitä söin monta vuotta. Fibromyalgiaa on vilauteltu takavuosina, silloin vain triggerpisteitä ei vissiin ollut riittävästi.
Sepäs diagnoosi tässä nyt vielä puuttuu, muita on aikas kivasti: Crohn, migreeni, psori...
Arcoxia 90 mg nivelkipuihin määrättiin, mutta ei niitä voi ottaa kun aiheuttaa närästystä. Ja ovat hulppean kalliita. Panadol extend kipuihin ja litalgin menkkakipuihin. Miranax migreeniin. Johan siinä onkin arsenaali pentasan ja nexiumin lisäksi...
Arcoxia laukaisi itselleni myös akuutinpoikasen, vuosien remission jälkeen!...
Kirjoitti litalgin reseptin ( tiesittekö että voi aiheuttaa muutoksia verenkuvassa jos liikaa käyttää )
Sitten antoi 3 päivän nexium kuurin (vaikka omepratsolia menee)
Neoproct peräpuikkoja /voidetta (jokin kombi paketti) Ja sit antoi kokeille uutta särkylääkettä (yleissärkyyn) Arcoxia joska vasta tullut markkinoille (vaikuttava aine etoricomb.)...
Tosta Arcoxiasta mulla onkin sitten erittäin negatiivinen kokemus; se nimittäin laukaisi mulle sairaushistoriani toistaiseksi ainoan akuutin tai ainakin luulen niin. Silloin alkukesästä mulla oli jalat tosi kipeenä liiallisen liikunnan johdosta (tosin epäiltiin jopa reaktiivista artriittia), ja sain tota Arcoxiaa kuurin. Se oli just samaan aikaan kun mulla oli tauko Pentasasta(kun sen syönnin piti olla vaan väliaikainen juttu), ja parin viikon mittainen hillitön veriripsahan siitä tuli. Vakaa uskomukseni on että toi Arcoxia yhdessä Pentasatauon kanssa sen aiheutti. Sit ku lopetin Arcoxian ja aloitin taas Pentasan niin ripsa ja verentulo loppui. Sen jälkeen en ole yhtäkään tulehduskipulääkettä uskaltanut ottaa. Käytän vaan paracetamolia, joka ei kyllä ihan yhtä hyvin mun jännityspäänsärkyyn ja muihin kolotuksiin tehoa.
Ton Arcoxian tosiaan sanotaan olevan vatsaystävällisempi, mutta mulle se ei sopinut. Arcoxian pakkausselosteessa muuten lukee että älä käytä Arcoxiaa jos sinulla on tulehduksellinen suolistosairaus, mutta monet lääkärit on sitä määränneet suolisairaille, joten kai se suht turvallista on käyttää, jos se ei potilaalle mitään oireita aiheuta. Ton Arcoxian tavallisimpiin haittavaikutuksiin kuuluu erilaiset vatsaoireet, kuten vatsakipu, ilmavaivat, närästys, ripuli, ruoansulatushäiriöt ja pahoinvointi. Joten suhtautuisin kuitenkin varauksella tuohon lääkkeeseen jos muut tulehduskipulääkkeet kuten Burana aiheuttaa oireita...
ihan törkeen kallista toi Arcoxia...
Arcoxia taisin saada leikkauksen jälkeen kipuihin. Näkyy olevan joka lääkärillä sitä tarjolla meinaan kun kävin silloin keväällä lisää sairaslomaa hakemassa niin tällä yksityislääkärillä oli sitä samaa lääkettä vino pino pöydällä. Kun minä olin jo melkein koko paketin syönny tota niin lukaisin sit vasta tuoteselostuksen ja ne muut jutut. Siinä sanottiin et ei suositella jos on kroonisia suolisairauksia. Niin vaan kirurgi niitä määräsi. No ei kait niist sit mitään haittaa kuitenkaan tainnu olla.
Eikös niissä vielä lue, että saattaa laukaista esim Crohnin taudin. Joku joskus täällä sensuuntaista mainitsi. Mulla kun oli se kasvainleikkaus, niin sain Panacodia reilusti ja sitten Ketorinia. No, tuo Ketorinkaan ei ole se paras mahdollinen särkylääke....
Arcoxia taisin saada leikkauksen jälkeen kipuihin. Näkyy olevan joka lääkärillä sitä tarjolla meinaan kun kävin silloin keväällä lisää sairaslomaa hakemassa niin tällä yksityislääkärillä oli sitä samaa lääkettä vino pino pöydällä. Kun minä olin jo melkein koko paketin syönny tota niin lukaisin sit vasta tuoteselostuksen ja ne muut jutut. Siinä sanottiin et ei suositella jos on kroonisia suolisairauksia. Niin vaan kirurgi niitä määräsi. No ei kait niist sit mitään haittaa kuitenkaan tainnu olla....
Lääkärissä käyty ja ekaks kysy heti että onkos vatsatautia perheessä!!!! Ja minä että tää kipu tuli aivan yhtäkkiä ja se polttaa koko vatsanaluetta ja ei ole vatsatautia minun tietooni tullut. ELi se burana ilmeisesti oli se väärä koska "ajallisesti" passaa..
Kirjoitti litalgin reseptin ( tietsittekö että voi aiheuttaa muutoksia verenkuvassa jos liikaa käyttää ) Sitten antoi 3 päivän nexium kuurin (vaikka omepratsolia menee) Neoproct peräpuikkoja /voidetta (jokin kombi paketti) Onko kenellekään tuttu? Ja sit antoi kokeille uutta särkylääkettä (yleissärkyyn) Arcoxia joska vasta tullut markkinoille Eikä pitäisi vatsaa ärsyttää (vaikuttava aine etoricomb.)...
Analgeetit eli kipulääkkeet wikipediassa: http://fi.wikipedia.org/wiki/Analgeetti
Eipä nuo tohtorit suosittele tulehduskipulääkkeitä. Itselläni menee kuitekin säännöllisesti Arcoxia 60 mg yksi tabletti päivässä ja gastroenterologi hyväksyi tämän...
Itselläni nuo, sekä Arcoxia että Celebra aiheuttivat veranvuotoa suolistossa. Itselleni sopii, siis niin hyvin kun nyt lääkkeet yleensä voi sopia, Burana, Panacod ja Tramal"
Ei tosiaankaan voi parantua, jos käyttää särkylääkkeitä! Tuntemani CU:sta parantunut ei ole koko sairausaikanaan ottanut YHTÄÄN kipulääkkeitä, ainoastaan salazopyriiniä silloin akuutin aikana. Mut crohnissa on limakalvoilla aftoja, joita taas aiheuttaa se vaahdotusaine, mitä on Panadolissa, Somacissa jne... :-( - moni muukin tietää, mut ei ...
muistatko Arcoxiaa? kirjoitti:
"...itsellänikin on huonoja kokemuksia tulehduskipulääkkeistä. Arcoxia ja Celebra eivät ainakaan sovi meikäläiselle, 12 vuoden remissio katkes kuin seinään.
"Vxxxx sanon minä.. otin silloin su päänsärkyyn sen burnana palasen, joka vei kivut eikä mahakaan hanttiin laittanut, mutta aamulla tulikin sitten verta p.a.s.k.a.n mukana..
Panacod ei siis oikein auta enää, ja tuota arcoxia (90mg) en ole edes uskaltanut ottaa kun täällä siitä monella oli huonoja kokemuksia..
Tk-lääkäri kirjotti mulle reseptin Arcoxia 60mg:sta, jota ostinkin jo, mutta luettuani tuoteselosteen, en uskallakaan syödä sitä.
Kauheita varoituksia aina sydänkohtauksiin asti!
Siitä tulikin mieleeni, et mulla on esiintyny enemmän tässä yhteydessä ihme rytmihäiriöitä myös. Ne on niitä lisälyöntisyyksiä...
Aamuisin olen niin kipeä, niin kipeä, kävelen töppöjaloin kuin norsu, sormia ei tahdo saada taivutetuiksi, olkanivelet kivistävät, selkä taipuu juuri ja juuri. Vahvalla särkylääkkeellä (Arcoxia 90 mg 1/pv -enempää ei saa ottaa) pääsen käyntiin ja töihin. Panacodin olen jättänyt minimiin juuri noiden maksavauriopelkojen vuoksi, sitä söin monta vuotta. Fibromyalgiaa on vilauteltu takavuosina, silloin vain triggerpisteitä ei vissiin ollut riittävästi.
Sepäs diagnoosi tässä nyt vielä puuttuu, muita on aikas kivasti: Crohn, migreeni, psori...
Arcoxia 90 mg nivelkipuihin määrättiin, mutta ei niitä voi ottaa kun aiheuttaa närästystä. Ja ovat hulppean kalliita. Panadol extend kipuihin ja litalgin menkkakipuihin. Miranax migreeniin. Johan siinä onkin arsenaali pentasan ja nexiumin lisäksi...
Arcoxia laukaisi itselleni myös akuutinpoikasen, vuosien remission jälkeen!...
Kirjoitti litalgin reseptin ( tiesittekö että voi aiheuttaa muutoksia verenkuvassa jos liikaa käyttää )
Sitten antoi 3 päivän nexium kuurin (vaikka omepratsolia menee)
Neoproct peräpuikkoja /voidetta (jokin kombi paketti) Ja sit antoi kokeille uutta särkylääkettä (yleissärkyyn) Arcoxia joska vasta tullut markkinoille (vaikuttava aine etoricomb.)...
Tosta Arcoxiasta mulla onkin sitten erittäin negatiivinen kokemus; se nimittäin laukaisi mulle sairaushistoriani toistaiseksi ainoan akuutin tai ainakin luulen niin. Silloin alkukesästä mulla oli jalat tosi kipeenä liiallisen liikunnan johdosta (tosin epäiltiin jopa reaktiivista artriittia), ja sain tota Arcoxiaa kuurin. Se oli just samaan aikaan kun mulla oli tauko Pentasasta(kun sen syönnin piti olla vaan väliaikainen juttu), ja parin viikon mittainen hillitön veriripsahan siitä tuli. Vakaa uskomukseni on että toi Arcoxia yhdessä Pentasatauon kanssa sen aiheutti. Sit ku lopetin Arcoxian ja aloitin taas Pentasan niin ripsa ja verentulo loppui. Sen jälkeen en ole yhtäkään tulehduskipulääkettä uskaltanut ottaa. Käytän vaan paracetamolia, joka ei kyllä ihan yhtä hyvin mun jännityspäänsärkyyn ja muihin kolotuksiin tehoa.
Ton Arcoxian tosiaan sanotaan olevan vatsaystävällisempi, mutta mulle se ei sopinut. Arcoxian pakkausselosteessa muuten lukee että älä käytä Arcoxiaa jos sinulla on tulehduksellinen suolistosairaus, mutta monet lääkärit on sitä määränneet suolisairaille, joten kai se suht turvallista on käyttää, jos se ei potilaalle mitään oireita aiheuta. Ton Arcoxian tavallisimpiin haittavaikutuksiin kuuluu erilaiset vatsaoireet, kuten vatsakipu, ilmavaivat, närästys, ripuli, ruoansulatushäiriöt ja pahoinvointi. Joten suhtautuisin kuitenkin varauksella tuohon lääkkeeseen jos muut tulehduskipulääkkeet kuten Burana aiheuttaa oireita...
ihan törkeen kallista toi Arcoxia...
Arcoxia taisin saada leikkauksen jälkeen kipuihin. Näkyy olevan joka lääkärillä sitä tarjolla meinaan kun kävin silloin keväällä lisää sairaslomaa hakemassa niin tällä yksityislääkärillä oli sitä samaa lääkettä vino pino pöydällä. Kun minä olin jo melkein koko paketin syönny tota niin lukaisin sit vasta tuoteselostuksen ja ne muut jutut. Siinä sanottiin et ei suositella jos on kroonisia suolisairauksia. Niin vaan kirurgi niitä määräsi. No ei kait niist sit mitään haittaa kuitenkaan tainnu olla.
Eikös niissä vielä lue, että saattaa laukaista esim Crohnin taudin. Joku joskus täällä sensuuntaista mainitsi. Mulla kun oli se kasvainleikkaus, niin sain Panacodia reilusti ja sitten Ketorinia. No, tuo Ketorinkaan ei ole se paras mahdollinen särkylääke....
Arcoxia taisin saada leikkauksen jälkeen kipuihin. Näkyy olevan joka lääkärillä sitä tarjolla meinaan kun kävin silloin keväällä lisää sairaslomaa hakemassa niin tällä yksityislääkärillä oli sitä samaa lääkettä vino pino pöydällä. Kun minä olin jo melkein koko paketin syönny tota niin lukaisin sit vasta tuoteselostuksen ja ne muut jutut. Siinä sanottiin et ei suositella jos on kroonisia suolisairauksia. Niin vaan kirurgi niitä määräsi. No ei kait niist sit mitään haittaa kuitenkaan tainnu olla....
Lääkärissä käyty ja ekaks kysy heti että onkos vatsatautia perheessä!!!! Ja minä että tää kipu tuli aivan yhtäkkiä ja se polttaa koko vatsanaluetta ja ei ole vatsatautia minun tietooni tullut. ELi se burana ilmeisesti oli se väärä koska "ajallisesti" passaa..
Kirjoitti litalgin reseptin ( tietsittekö että voi aiheuttaa muutoksia verenkuvassa jos liikaa käyttää ) Sitten antoi 3 päivän nexium kuurin (vaikka omepratsolia menee) Neoproct peräpuikkoja /voidetta (jokin kombi paketti) Onko kenellekään tuttu? Ja sit antoi kokeille uutta särkylääkettä (yleissärkyyn) Arcoxia joska vasta tullut markkinoille Eikä pitäisi vatsaa ärsyttää (vaikuttava aine etoricomb.)...
Analgeetit eli kipulääkkeet wikipediassa: http://fi.wikipedia.org/wiki/Analgeetti
Eipä nuo tohtorit suosittele tulehduskipulääkkeitä. Itselläni menee kuitekin säännöllisesti Arcoxia 60 mg yksi tabletti päivässä ja gastroenterologi hyväksyi tämän...
Itselläni nuo, sekä Arcoxia että Celebra aiheuttivat veranvuotoa suolistossa. Itselleni sopii, siis niin hyvin kun nyt lääkkeet yleensä voi sopia, Burana, Panacod ja Tramal"
Ei tosiaankaan voi parantua, jos käyttää särkylääkkeitä! Tuntemani CU:sta parantunut ei ole koko sairausaikanaan ottanut YHTÄÄN kipulääkkeitä, ainoastaan salazopyriiniä silloin akuutin aikana. Mut crohnissa on limakalvoilla aftoja, joita taas aiheuttaa se vaahdotusaine, mitä on Panadolissa, Somacissa jne... :-( - arpikudosvaivoja niillä
Crohnikko kirjoitti:
Ensinnäkin, kapselikuvaukseen ei tartte valmistautua muuten kun olla syömättä ja juomatta, ja muistaakseni edellispäivä liemillä. Mitään tyhjennyksiä ei siis tehdä.http://www.crohnjacolitis.fi/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1188373510/19#19
- Crohnikko
arpikudosvaivoja niillä kirjoitti:
http://www.crohnjacolitis.fi/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1188373510/19#19
Justjust.
Mutta aloittajalle siis, kapselikuvaukseen ei tartte juua mitään litkuja :)
Ja noita paulan linkkejä en jaksa edes lukea, jokainen sairaustapaus on omanlaisensa ja sen oon tässä sairastaessa opinut että mikä sopii muille, ei sovi mulle. Kuolisin kivikautiseen ruokavalioon samantien. - yritin kyllä aikoinaan...
moni muukin tietää, mut ei ... kirjoitti:
http://www.crohnjacolitis.fi/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1192104995/61#61
- pahaa on, mutta silti hyvä
Crohnikko kirjoitti:
Justjust.
Mutta aloittajalle siis, kapselikuvaukseen ei tartte juua mitään litkuja :)
Ja noita paulan linkkejä en jaksa edes lukea, jokainen sairaustapaus on omanlaisensa ja sen oon tässä sairastaessa opinut että mikä sopii muille, ei sovi mulle. Kuolisin kivikautiseen ruokavalioon samantien.http://www.crohnjacolitis.fi/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1170153497/19#19
- Lääkemarkkinoilla "ver...
yritin kyllä aikoinaan... kirjoitti:
http://www.crohnjacolitis.fi/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1192104995/61#61
- muistan Taikun hyvin
pahaa on, mutta silti hyvä kirjoitti:
http://www.crohnjacolitis.fi/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1170153497/19#19
http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Jokelan ampuja kertoi internetissä masennuslääkkeiden käytöstään/1135231656255
- Meitä sahataan linssiin
Lääkemarkkinoilla "ver... kirjoitti:
Katsopa elokuva "Kaunis mieli". Vaikka se ON elämäkerta, on siinä päähenkilön John Nashin kertomusta muunnettu törkeällä tavalla. Nash itse ei nimittäin käyttänyt mitään lääkkeitä sen jälkeen, kun hän yhden kerran lopetti niiden käyttämisen. Elokuvan ohjaaja kuitenkin sanoi elokuvan extroissa näin: "oikeasti Nashilla ei ole ollut lääkitystä, vuosiin. Meistä oli tärkeää välttää vaikutelmaa, et voi parantua syömättä lääkkeitä." Siinähän oli kysymys tosin eri vaivasta, mutta ei se tosiaan niillä lääkkeillä kuntoon tullut, vaan pelkästään vaimonsa avulla!
Kannattaa katsoa tuo elokuva, koska se on tavallaan dokumentti. Mut vielä parempi on uus elokuva "Uskollinen puutarhuri" - katotaan mitä sanot sen jälkeen... - lapsiparkoja ei hoida kukaan
Lääkemarkkinoilla "ver... kirjoitti:
- siis estetty:-(
lapsiparkoja ei hoida kukaan kirjoitti:
- Stiina 1
Kummallista miten avun voi saada sattuman kautta ,minulle reumalääkäri 2008 määräsi Salazopyrin-en nimistä lääkettä ja vuosikymmeniä vaivanneet vatsakivut hävisivät.TK:ssa oli häädetty helicobakteeri 5 kertaa 1998-2004 välillä. Vatsahaava oli 1998.Jo 1992 gastsoskopiassa löytyi runsaasti helikopakteereja lääkäri:tämänkaltaisessa vatsassa on syöpäriski.Kymmenien vuosien aikana olen syönyt kaikenmaailman lääkkeitä kilokaupalla kärsien silti kivuista .
Sehän on myös niin, että jos lääkäri ei osaa diagnosoida tautia niin annetaan ymmärtää että vika on korvien välissä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kansalla on oikeus tietää miksi persut pettävät
Koko kulunut hallituskausi on kysytty persuilta, minkä vuoksi he ovat pettäneet käytännössä jokaisen vaalilupauksen, ain647556Venäjän armeijan evp-upseeri: Armeija surkeassa tilassa, jonka läpäisee kaiken kattava
valehtelu. Venäläiset alkaneet pohtia julkisesti maan todellisia tappioita. Z-bloggari ja 3. luokan kapteeni (evp.) Mak1242979- 1431813
Kansalla on oikeus tietää mikä on SDP:n talousohjelma jolla maan talous
saadaan nousuun? Miksi puolue piilottelee sitä, vai eikö sitä ole? Tähän asti olemme vaan saaneet kuulla hallituksen ha651669Ammattiliitto 900 euroa/vuosi - Työttömyyskassa 72 euroa/vuosi
Ammattiliitosta eroamalla voi säästää jopa 800 euroa vuodessa. Mitä enemmän tienaat, sitä enemmän maksat liitolle. Esim1211501Miten voit olla niin tyhmä
että et tajunnut että sua vedätettiin? Tietäisitpä miten hyvät naurut on saatu. Naiselle1711451- 1321182
- 78869
Kyriake=Kirkko
Kirkko, Kyriake Kirkko-sana tulee kreikankielen sanasta Kyriake=Herran omat, Kristuksen omaksi kastettujen suuri joukko47812- 53774