Miksi ei sisäkorvaimplantille?

Utelias..

Olen lukenut viittomakieltä ja muutenkin tutustunut kuurojen kulttuuriin. Monella luennolla ja viittomakielen tunnilla on noussut esille sisäkorvaistute sen aiheuttama kiihkeä keskustelu. Itse en halua ottaa kantaa asian suhteen, mutta olen ymmärtänyt, että kuuroilla on usein vahvasti kielteinen asenne toimenpidettä kohtaan. Haluaisinkin nyt kuulla ajatuksia teiltä hyvät kuurojen yhteisön jäsenet kyseiseen aiheeseen, eli miksi syntymäkuurojen lasten sisäkorvaistuteleikkauksia vastustetaan?

28

6982

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • syntymäkuuro

      Implanttijuttu on semmoinen keinotekoinen eli ei ole luonnollinen juttu. Tekoelämää....
      Siksi kuurot puolustavat elämää kun löytyy luonnollinen menetelmä ja se toimii.

    • syntymäkuuro2

      Olen pärjännyt hyvin tässä maailmassa, vaikka olen syntymäkuuro. Siksi minun on vaikea kuvitella kuuroudesta kärsimättömälle laitetaan pään sisälle vieras esine. Ja haluan ehdottomasti nähdä 50 vuotta kuluttua vanhuksena viittovia pikkulapsia.

      • minä vaan

        minun lapsellani on sisäkorvaistute, se oli elämäni vaikein päätös päättää lapseni puolesta.Itse osaan viittomakieltä ja olen aika usein kuurojen kanssa tekemisissä.. Ja aluksi mietin sitä että pärjäähän poikani silläki mutta sitten ajattelin toisii asioita esim:sukulaiset,isä ja veli jotka eivät osaa viittoa ja olisi ollut hankalaa järjestää viittomakielen opetusta kaikille sopivaan aikaan jne.. toivon että tästä on apua lapselleni tulevaisuudessa.ja poikani osaaa viittoa ja käytetään viittomia edelleenki ja haluan että lapseni käyttäisi myöhemminki viittomakieltä. se on vaan hieno asia osata viittoa. Ymmärrän kyllä kuurojen kannan tässä asiassa.


      • Ja kaikkea hyvää!
        minä vaan kirjoitti:

        minun lapsellani on sisäkorvaistute, se oli elämäni vaikein päätös päättää lapseni puolesta.Itse osaan viittomakieltä ja olen aika usein kuurojen kanssa tekemisissä.. Ja aluksi mietin sitä että pärjäähän poikani silläki mutta sitten ajattelin toisii asioita esim:sukulaiset,isä ja veli jotka eivät osaa viittoa ja olisi ollut hankalaa järjestää viittomakielen opetusta kaikille sopivaan aikaan jne.. toivon että tästä on apua lapselleni tulevaisuudessa.ja poikani osaaa viittoa ja käytetään viittomia edelleenki ja haluan että lapseni käyttäisi myöhemminki viittomakieltä. se on vaan hieno asia osata viittoa. Ymmärrän kyllä kuurojen kannan tässä asiassa.

        Hienoa, että lapsesi osaa myös viittomakieltä suomen kielen rinnalla!

        Ja kaikkea hyvää teille!


      • uskomatonta selittel
        minä vaan kirjoitti:

        minun lapsellani on sisäkorvaistute, se oli elämäni vaikein päätös päättää lapseni puolesta.Itse osaan viittomakieltä ja olen aika usein kuurojen kanssa tekemisissä.. Ja aluksi mietin sitä että pärjäähän poikani silläki mutta sitten ajattelin toisii asioita esim:sukulaiset,isä ja veli jotka eivät osaa viittoa ja olisi ollut hankalaa järjestää viittomakielen opetusta kaikille sopivaan aikaan jne.. toivon että tästä on apua lapselleni tulevaisuudessa.ja poikani osaaa viittoa ja käytetään viittomia edelleenki ja haluan että lapseni käyttäisi myöhemminki viittomakieltä. se on vaan hieno asia osata viittoa. Ymmärrän kyllä kuurojen kannan tässä asiassa.

        siis tuota,implantointi pienelle lapselle todellakin on vain ja ainoastaan aikuisen heikkoutta ja pelkoa siitä että lapsi ei ole "terve".Ei siinä tartte selitellä mitään.
        Jos olisit antanut lapsesi itse valita,olettaisin valinnan olleen aivan muu kuin itse päätit...


      • 2132

        Aika kauhean hyvin tulee tekstiä ja oikein sulta, vaikka et oo koskaan SUOMEN KIELTÄ oppinut, koska oot syntymäkuuro... valehtele lisää... kiito


    • -nimetön-

      Miksikö ei? No vastaapa ensin tähän kysymykseen:

      Minkä väriset silmät sinulla on? Vastaa ensin, niin selitän.

    • on tuosta

      Ensinnäkin haluan korostaa, että se on aina ollut vaikea ja arka asia, mutta ei vain ainoastaan kuuroille ihmisille, vaan myös CI-implantoitujen lasten tai nuorten vanhemmille. Sillä he tietävät mitä tästä ollaan mieltä kuurojen yhteisössä. Olen myös havainnut, että aika moni lasten/nuorten vanhemmista on huomannut, miten tämä asia nostattaa herkästi tunteita pintaan.

      Vastustaminen on lähtenyt alunperin liikkeelle siitä, miten korvalääkärit ja vastaavat asiantuntijat ovat kieltäneet lasten/nuorten vanhempia ottamasta viittomakielen kursseja tai ylipäätään viittomakielen hallintaa. Vaan olisi keskityttävä yksinomaan puhekieleen, josta ne lääkärit ja asiantuntijat ovat olleet siis mieltä.Lääkärit ja asiantuntijat ovat pelänneet viittomakielen häiritsevän (muka) puhekielen oppimista. Kuurojen yhteisössä on tiedetty liian hyvinkin,ettei tämä väittämä pidä paikkaansa kun ottaa huomioon kuurojen vanhempien kuulevat lapset, jotka ovat kuitenkin oppineet puhekielen viittomakielen lisäksi.

      Ymmärrän toki sen,että kuuleville vanhemmille puhekieli on aina äidinkieli, enimmäkseen sellainen tunnekieli. Kuten kuuroille viittomakieli on myös aina äidinkieli/ensikieli, joka toimii sikäli tunnekielenä. Mutta sitä en jaksa ymmärtää, että lääkärit/asiantuntijat puuttuvat implantoitujen lasten ja heidän perheensä kielivalintaan. Eiköhän se kielivalinta aika perheen sisäinen asia, ei minkään lääkärin tai asiantuntijan valinta. Ei myöskään vieraan kuuron yhteisön jäsenen tai kuulevan ihmisen...

      Ja vielä se olennainen seikka, sisäkorvaistute ei kuitenkaan tee syntymäkuurosta lapsesta täysin kuulevaa. Olen huomannut, että aika yllättävän moni kuuleva ihminen olettaa helposti sisäkorvaistutetta käyttävän lapsen/nuoren olevan TÄYSIN kuuleva.Siis enimmäkseen sellainen kuuleva,joka ei ole tekemisissä kovin paljoa sisäkorvaistutetta käyttävän lapsen tai sen perheen kanssa.
      Ja tämä olettamus on mielestäni kylläkin vaarallista. Ai miksi ihmeessä se olisi vaarallista? Niin minun mielestäni, ainakin vaarallista mentaaliteetilla tasolla. Olen toki tietoinen siitä,että sisäkorvaistutetta käyttävä lapsi/nuori kuulee sillä suht.hyvin. (On kyllä nähty ihan omin silmin, miten se CI-lapsi puhuu ja kuulee.. esim. on joistain tv-dokumenttiohjelmista nähty tällaista. Olisi jo vähän epäloogista kieltää,etteikö ne puhuisi ja kuulisi.. ) MUTTA kun lapsi/nuori ottaa sen implantin pois korvasta tai implantin patteri loppuu, silloin kyseinen ihminen on täysin kuuro.
      Ja lisäksi täytyy ottaa huomioon,että täällä Suomessa monilla heistä on vain yksi sisäkorvaistute, joten toinen korva on aina kuuro. Toki yhdellä korvalla pärjäisi, mutta suuntakuulo , hälyisässä paikassa ja kaikuvassa luennossa on sitten kuunteleminen vähän...
      Näiden yllä mainittujen vuoksi mielestäni on siksi vaarallista, jos joku ulkopuolinen kuuleva olettaa nopeasti kummemmin ajattelematta,että sisäkorvaistutetta käyttävä on täysin kuuleva.

      Lisäksi sisäkorvaistutteen tuottama äänimaailma ei koskaan ole täysin samanlainen kuin mitä täysin kuulevalla ihmisellä on.Samahan asia on kuitenkin se,ettei tavallinen kuulokoje tuota täysin samanlaista äänimaailmaa kuin minkä täysin kuuleva ihminen kokee. Olen toki lukenut Internetin kautta ,että sisäkorvaistutteella kuulokynnys on paljon vahvempi kuin mitä tavallisella kuulokojeella on. Äänimaailma on kuitenkin jollain tapaa erilainen kuin minkä täysin kuuleva kokee, käyttääpä CI-istutetta tai tavallista kuulokojetta.

      Olen kuitenkin havainnut joitain muutoksia yksittäisten kuurojen suhtautumisessa tähän asiaan . Itse asiassa olen huomannut,että moni kuuro suhtautuu paljon paremmin, jos sisäkorvaistutetta käyttävä lapsi/nuori hallitsee suomen kielen lisäksi viittomakielen.

      Täällä Suomessa on jo tietääkseni perhe,jossa toinen vanhemmista on viittomakielinen ja heidän lapsellaan on sisäkorvaistute.Enempää en suostu kertomaan yksityisyyden suojaamiseksi. Mutta tiedän myös,että Euroopassa on joitain kuuroja perheitä, joissa on implantoituja lapsia. Ainakin Itävallasta tiedän yhden kuuron perheen, jonka kuopuksella on sisäkorvaistute. Ja on tietenkin täysin kaksikielinen.
      Tämä kielii mielestäni jotenkin siitä,ettei kaikki kuurot ihan vastusta tätä,mutta korostavat kuitenkin viittomakielisyyttä valtaväestön kielen tai oman maansa kielen rinnalla.

      Ymmärrän kuitenkin hyvin, miksi suurin osa kuuroista vanhemmista ei halua tai koe sisäkorvaistutetta tarpeelliseksi omalle kuurolle lapselleen.Sillä monet kuurot vanhemmat tietävät,miten paljon paremmat asemat nykypäivän kuuroilla on verrattuna yli 30 vuotta sitten. Tosin on toki jotain parantamisen varaa, kuten työmarkkinoilla, tekstityksessä, viranomaisten palveluissa yms. Mutta kuitenkin yleisellä tasolla paremmat asemat kuin aiemmin. Nykyään monet kuurot ovat kuitenkin päässeet opiskelemaan yliopistoihin , ammattikorkeakouluihin jne. Ja yllättävän moni nuoren polven kuuro hallitsee viittomakielen lisäksi suomen kielen sujuvasti.
      Ja lisäksi huimasti kehittynyt teknologia, esim.videokännykkä (3 G-kännykkä), tekstiviestit, Internet, informaatioteknologia yms., on korvannut niin paljon.. Jopa niin paljon,ettei kuuroutta tarvitse ottaa huomioon. Juuri yllä mainittujen seikkojen takia uskon,ettei siksi kuurot vanhemmat näe sisäkorvaistutetta tarpeelliseksi omalle kuurolle lapselleen.Tämä ei mielestäni ole sisäkorvaistutteen vastustamista, vaan enimmäkseen omaan harkintaan perustuvaa päätöstä olla antamatta sisäkorvaistutetta.

      Minä huonokuuloisena ihmisenä (käytän tavallista kuulokojetta) tiedän kuitenkin,että kuulevien maailmassa ei aina ole helppoa elää.(Voi kunpa olisikin helpompaa,jos vaan moni kuuleva osaisi suhtautua tähän kuuloasiaan hyvin..) Siitäkin huolimatta kun kuulee ja kommunikoi kuitenkin sujuvasti puhutulla kielellä. Tämä on vaan stressitaso niin erilainen kuulevien kanssa kuin mitä on esimerkiksi toisten huonokuuloisten/kuurojen kanssa.Toisilta huonokuuloisilta saan aina arvokasta vertaistukea ja voimavaraa olla puhtaasti juuri minä.Heille voin jakaa omat pulmat kuulokojeesta ja sen käyttöön liittyvistä asioista, muutenkin identiteetistä. Taas kuurojen kanssa minun ei koskaan tarvitse huolehtia omasta kuulemisongelmastani, vaan voin ihan vain rennosti viittoa jne.
      Kuulevien kanssa ei voi koskaan jakaa näitä asioita, koska kuulevalla ei luonnollisesti ole samanlaisia omakohtaisia kokemuksia. Miten ihmeessä näitä asioita voi jakaa sellaisen ihmisen kanssa tai odottaa vertaistukea/voimavaroja sellaiselta ihmiseltä, joka ei kerta kaikkiaan pysty jakamaan samanlaisia kokemuksia?

      Minulla on toki ihania kuulevia ystäviä ja läheisiä ihmisiä,jotka suhtautuvat minuun loistavasti. Ja ylipäätään arkielämässä, silloin opiskelussa yms. on tultu toimeen hyvin. On myös aika olennaista se,millainen on oma asenne itseensä, joka näkyy varmasti ulkoapäin ja muille ihmisille.
      Mutta mutta...olen valitettavasti huomannut, että aika monilla kuulevilla ihmisillä on vaan eräänlainen ihmeellinen tabu: jos on huonokuuloinen tai kuuro ihminen, niin se tarkoittaisi myös sitä,että hän olisi aivovammainen tai joku sellainen jälkeenjäänyt.Ei hyvä jumala,että eletään vielä 2000-lukua,silti monilla ihmisillä on kivikaudelta peräisin asenteet! Tätä on oikeasti nimenomaan TÄÄLLÄ SUOMESSA, vieläpä hyvinvointivaltiossa. Muissa Pohjoismaissa,kuten Ruotsissa ollaan jo suomalaisia edellä, eli jo hyvin edellä kuuroihin/huonokuuloisiin suhtautumisessa. Samahan asia on tavallaan se, kun terve ihminen vammautuu pysyvästi onnettomuudessa, silti se ei tarkoita,että hän olisi menettänyt ajattelu- ja oppimiskykynsä...

      Lopuksi, sisäkorvaistutetta käyttävien lasten/nuorten tulevaisuuteen en voi ottaa kantaa, enkä ota kantaa, koska aika näyttää. Kukaan meistä, ei edes lasten vanhemmat, ei voi koskaan tietää, mitä tuleman pitää. Eihän kukaan meistä omista kristallipalloa, jolla näkisi lasten/nuorten tulevaisuuteen.. ;)

      • implantistin äiti

        Ei implanttien yleistymisestä voi pelkästään lääkäreitä syyttää. He tekevät työtään ja heidän kuuluu tarjota vaihtoehtoja, mikäli niitä on tarjolla. Ilman implanttia syntymäkuuro elää luonnollisesti täysin kuurona. Lääkäri tuo esiin sen toisen puolen, eli tekee sen minkä hänen kuuluukin. Informoi siten että ymmärretään: implantin avulla voi saada kuuloa. Joku pitää sitä tyrkyttämisenä, joku toinen informaationa... Minkä verran kuuloa implantilla saadaan, niin se riippuu yksilön lisäksi leikkausajankohdasta ja paljolti ympäristöstä. Lapsen lahjakkuus kielellisellä puolella on eduksi, muutoinkin lapsen persoonallisuus esim. uteliaisuus ja innokkuus vaikuttaa asiassa. Vanhempien asenne on tärkeä: lasta motivoidaan kuulemaan ja häntä kuunnellaan ja vanhempien on otettava lapsi aktiiviseksi kommunikaatiokumppaniksi. Eli lapseen on suhtauduttava kuten kuulevaan lapseen. Nyt, kun lapset implantoidaan varsin pieninä, niin ei paljon muuta tarvi kuin normaalia eloa. Esim. puheterapia jää lyhyeksi, jos sitä tarvitaankaan.

        Ainoa negatiivinen seikka, joka on implantoinnin seurausta on se, että hyvin implantin avulla pärjäävää syntymäkuuroa lasta ei enää katsota vaikeavammaiseksi ja tästä johtuen ei enää ole mahdollista päästä Kelan kustantamana esim. Malminharjun kursseille, jossa lapsella olisi mahdollista saada kuuroihin kontakteja luonnollisesti. Eli tässä olisi paikka, johon Kuurojen Liitto voisi puuttua. Yhteiskunta ajaa implanttilapset kauas kuuroista, ja se on mielestäni näitä kuuroja implanttilapsia kohtaan väärin.


      • arvottomia
        implantistin äiti kirjoitti:

        Ei implanttien yleistymisestä voi pelkästään lääkäreitä syyttää. He tekevät työtään ja heidän kuuluu tarjota vaihtoehtoja, mikäli niitä on tarjolla. Ilman implanttia syntymäkuuro elää luonnollisesti täysin kuurona. Lääkäri tuo esiin sen toisen puolen, eli tekee sen minkä hänen kuuluukin. Informoi siten että ymmärretään: implantin avulla voi saada kuuloa. Joku pitää sitä tyrkyttämisenä, joku toinen informaationa... Minkä verran kuuloa implantilla saadaan, niin se riippuu yksilön lisäksi leikkausajankohdasta ja paljolti ympäristöstä. Lapsen lahjakkuus kielellisellä puolella on eduksi, muutoinkin lapsen persoonallisuus esim. uteliaisuus ja innokkuus vaikuttaa asiassa. Vanhempien asenne on tärkeä: lasta motivoidaan kuulemaan ja häntä kuunnellaan ja vanhempien on otettava lapsi aktiiviseksi kommunikaatiokumppaniksi. Eli lapseen on suhtauduttava kuten kuulevaan lapseen. Nyt, kun lapset implantoidaan varsin pieninä, niin ei paljon muuta tarvi kuin normaalia eloa. Esim. puheterapia jää lyhyeksi, jos sitä tarvitaankaan.

        Ainoa negatiivinen seikka, joka on implantoinnin seurausta on se, että hyvin implantin avulla pärjäävää syntymäkuuroa lasta ei enää katsota vaikeavammaiseksi ja tästä johtuen ei enää ole mahdollista päästä Kelan kustantamana esim. Malminharjun kursseille, jossa lapsella olisi mahdollista saada kuuroihin kontakteja luonnollisesti. Eli tässä olisi paikka, johon Kuurojen Liitto voisi puuttua. Yhteiskunta ajaa implanttilapset kauas kuuroista, ja se on mielestäni näitä kuuroja implanttilapsia kohtaan väärin.

        Maailmaan tarvitaan lisää kuuroja lapsia, joilla ei ole sisäkorvaistutteita. Joten ne lääkärit täysin kusipäitä. Heidän ei kuulu elää tässä maailmassa. Harmittaa kovasti, että suurin osa kuuroilla on kuulevia lapsia. Lääkärin olisi pitänyt auttaa kuuroja saamaan kuuroja lapsia.


      • HerberttiW
        arvottomia kirjoitti:

        Maailmaan tarvitaan lisää kuuroja lapsia, joilla ei ole sisäkorvaistutteita. Joten ne lääkärit täysin kusipäitä. Heidän ei kuulu elää tässä maailmassa. Harmittaa kovasti, että suurin osa kuuroilla on kuulevia lapsia. Lääkärin olisi pitänyt auttaa kuuroja saamaan kuuroja lapsia.

        Silloin lääkäritoimisi lääkärinvalansa vastaisesti ja saisi kenkää!


      • Teijju
        implantistin äiti kirjoitti:

        Ei implanttien yleistymisestä voi pelkästään lääkäreitä syyttää. He tekevät työtään ja heidän kuuluu tarjota vaihtoehtoja, mikäli niitä on tarjolla. Ilman implanttia syntymäkuuro elää luonnollisesti täysin kuurona. Lääkäri tuo esiin sen toisen puolen, eli tekee sen minkä hänen kuuluukin. Informoi siten että ymmärretään: implantin avulla voi saada kuuloa. Joku pitää sitä tyrkyttämisenä, joku toinen informaationa... Minkä verran kuuloa implantilla saadaan, niin se riippuu yksilön lisäksi leikkausajankohdasta ja paljolti ympäristöstä. Lapsen lahjakkuus kielellisellä puolella on eduksi, muutoinkin lapsen persoonallisuus esim. uteliaisuus ja innokkuus vaikuttaa asiassa. Vanhempien asenne on tärkeä: lasta motivoidaan kuulemaan ja häntä kuunnellaan ja vanhempien on otettava lapsi aktiiviseksi kommunikaatiokumppaniksi. Eli lapseen on suhtauduttava kuten kuulevaan lapseen. Nyt, kun lapset implantoidaan varsin pieninä, niin ei paljon muuta tarvi kuin normaalia eloa. Esim. puheterapia jää lyhyeksi, jos sitä tarvitaankaan.

        Ainoa negatiivinen seikka, joka on implantoinnin seurausta on se, että hyvin implantin avulla pärjäävää syntymäkuuroa lasta ei enää katsota vaikeavammaiseksi ja tästä johtuen ei enää ole mahdollista päästä Kelan kustantamana esim. Malminharjun kursseille, jossa lapsella olisi mahdollista saada kuuroihin kontakteja luonnollisesti. Eli tässä olisi paikka, johon Kuurojen Liitto voisi puuttua. Yhteiskunta ajaa implanttilapset kauas kuuroista, ja se on mielestäni näitä kuuroja implanttilapsia kohtaan väärin.

        moi, olin pienenä käytin kuulolaiteella, nykynen noin yli 5kk ajattelen koko ajan putkeen että haluan kuulo parempi eli sisäkorvaistuten. Pääsen viikon päästä lääkärin kans keskustella asiasta.


      • Anonyymi
        arvottomia kirjoitti:

        Maailmaan tarvitaan lisää kuuroja lapsia, joilla ei ole sisäkorvaistutteita. Joten ne lääkärit täysin kusipäitä. Heidän ei kuulu elää tässä maailmassa. Harmittaa kovasti, että suurin osa kuuroilla on kuulevia lapsia. Lääkärin olisi pitänyt auttaa kuuroja saamaan kuuroja lapsia.

        Nimimerkki "arvottomia" on sönkkövajakki ja räkätautinen paskamylly.


    • seurausta

      Vammaisideologiaan kuuluu, että koska vamma ei ole sairaus vaan ominaisuus, ei sitä pidä muuttaa, esim. implantilla. Sen sijaan kuurot odottavat, että kuulevat opettelevat viittomakielta tai maksavat heille tulkkipalvelut sen sijaan, että antaisivat istuttaa sisäkorvaimplantin, joka auttaisi heitä kommunikoimaan toisen kulttuurin edustajien kanssa.

      • Ronja68

        kaikki kuurot odota että kuulevat menisivät viittomakielenkursseille, meillä on oikeus saada tulkkipalvelua, minulle ehdotettiin 11 vuotta sitten implanttia, mutta kieltäydyin ja olen tyytyväinen itseeni viittomakielisenä ihmisenä, vaikka minulta puuttuu kuulo, olen pärjännyt hyvin kahdessa maailmassa. Ei ihmistä voi mennä noin vain muuttamaan sen takia että puuttuu yksi aisti.

        Sokeasta ei saada näkeväksi,kuurosta ei kyllä täysin kuulevaksi saada, cp-vammaista ei saada täysin terveeksi. miksi sitten meitä kuuroja ja huonokuuloisia yritetään muuttaa? Me kuulovammaiset ihmiset kyllä osataan kommunikoida kuulevien kanssa jos te USKALLATTE kommunikoida meidän kanssamme jolla tavalla.

        En ymmärrä miksi tunnette tuskaa kun kohtaatte kuulovammaisen ihmisen ja menette paniikkiin jos joudutte esim asiakaspalvelussa saadakseen kuuron ihmisen asiakkaaksi. Enkä ymmärräkään siitäkään että ette , kuulevat, ihmiset haluaolla tekemisissä kuulovammaisten ihmisten kanssa ja työpaikkojaette anna vaikka on kuuro ihminen kuinka korkeasti koulutettu tai hyvä ammattin hankittu, mutta palkaatte mielummin osaamattoman kuulevan ihmisen tilalle sen takia kun hän kuulee.


      • anti-ideologi
        Ronja68 kirjoitti:

        kaikki kuurot odota että kuulevat menisivät viittomakielenkursseille, meillä on oikeus saada tulkkipalvelua, minulle ehdotettiin 11 vuotta sitten implanttia, mutta kieltäydyin ja olen tyytyväinen itseeni viittomakielisenä ihmisenä, vaikka minulta puuttuu kuulo, olen pärjännyt hyvin kahdessa maailmassa. Ei ihmistä voi mennä noin vain muuttamaan sen takia että puuttuu yksi aisti.

        Sokeasta ei saada näkeväksi,kuurosta ei kyllä täysin kuulevaksi saada, cp-vammaista ei saada täysin terveeksi. miksi sitten meitä kuuroja ja huonokuuloisia yritetään muuttaa? Me kuulovammaiset ihmiset kyllä osataan kommunikoida kuulevien kanssa jos te USKALLATTE kommunikoida meidän kanssamme jolla tavalla.

        En ymmärrä miksi tunnette tuskaa kun kohtaatte kuulovammaisen ihmisen ja menette paniikkiin jos joudutte esim asiakaspalvelussa saadakseen kuuron ihmisen asiakkaaksi. Enkä ymmärräkään siitäkään että ette , kuulevat, ihmiset haluaolla tekemisissä kuulovammaisten ihmisten kanssa ja työpaikkojaette anna vaikka on kuuro ihminen kuinka korkeasti koulutettu tai hyvä ammattin hankittu, mutta palkaatte mielummin osaamattoman kuulevan ihmisen tilalle sen takia kun hän kuulee.

        Ethän vain pitänyt minua kuulevana? Ihan kuuro en ole, mutta kuulovammainen kuitenkin. Olen vain saanut tappiini suomalaisesta vammaisliikkeestä, jossa tehdään selvä ero toisaalta vammaisten ja vammattomien, toisaalta eri vammaisryhmien välille. Muualla maailmassa tästä jaottelusta on jo osin luovuttu, ja vammaisuuskin tulkitaan paljon väljemmin kuin Suomessa, jossa pitää olla todella krouvisti vammautunut, kun muualla riittää lievempikin toimintarajoite että saa samat oikeudet. Tätä systeemiä Suomessa pitävät nimenomaan vammaiset yllä ja se on syrjintää muita kohtaan.


      • Ronja68
        anti-ideologi kirjoitti:

        Ethän vain pitänyt minua kuulevana? Ihan kuuro en ole, mutta kuulovammainen kuitenkin. Olen vain saanut tappiini suomalaisesta vammaisliikkeestä, jossa tehdään selvä ero toisaalta vammaisten ja vammattomien, toisaalta eri vammaisryhmien välille. Muualla maailmassa tästä jaottelusta on jo osin luovuttu, ja vammaisuuskin tulkitaan paljon väljemmin kuin Suomessa, jossa pitää olla todella krouvisti vammautunut, kun muualla riittää lievempikin toimintarajoite että saa samat oikeudet. Tätä systeemiä Suomessa pitävät nimenomaan vammaiset yllä ja se on syrjintää muita kohtaan.

        kirjoittanut sulle vaan mun ylläolevalle kirjoittajalle, minäkin olen menettänyt kuuloni, mutta auto-onnettomuudessa pienenä lapsena.

        Tarkoitin kirjoituksellani siitä että ihmettelen miksi se kirjoittaja sanoi kuulevien maksavan tulkkien palkkoja.


        Mekin kuulovammaiset ihmiset maksamme myös veroja, niillä rakennetaan teille kuuleville ihmisille oopperataloa sekä musiikkitaloa yms mitä kuulovammaiset ihmiset eivät pysty hyödyntämään noita kuulevien iloja, mekin maksamme myös eu-edustajien tulkkien palkkoja, maksamme myös kirkkoveroa,tien rakentamiseen, yms....


      • Vaikka emme pysty
        Ronja68 kirjoitti:

        kirjoittanut sulle vaan mun ylläolevalle kirjoittajalle, minäkin olen menettänyt kuuloni, mutta auto-onnettomuudessa pienenä lapsena.

        Tarkoitin kirjoituksellani siitä että ihmettelen miksi se kirjoittaja sanoi kuulevien maksavan tulkkien palkkoja.


        Mekin kuulovammaiset ihmiset maksamme myös veroja, niillä rakennetaan teille kuuleville ihmisille oopperataloa sekä musiikkitaloa yms mitä kuulovammaiset ihmiset eivät pysty hyödyntämään noita kuulevien iloja, mekin maksamme myös eu-edustajien tulkkien palkkoja, maksamme myös kirkkoveroa,tien rakentamiseen, yms....

        kuuntelemaan mitään! Tv ei pysty täysin tekstittämään kaikkia ohjelmia.
        Tulkkipalvelusta vielä: Ei ole reilua syyttää meitä kuuroja/huonokuuloisia/heikkokuuloisia/viittomakielisiä jne, että kuulevat maksavat meidän lainmukaisesta palvelusta verona ja vielä muiden vammaisten palvelusta. Työssäkäyvät vammaiset maksavat veronsa. Jos meitä vammaisia ei työllistetä, syyttäköön valtiota/kuntaa, ei meitä vammaisia!
        Syynä siihen, miksei meitä vammaisia/ kielivähemmistöa( koskien romaneja, saamelaisia, suomenruotsalaisia, viittomakielisiä jne) työllisestä, onkin se syntipukki, ENNAKKOLUULO, ts. ASENNEVAMMA!Paitsi suomenruotsalaisia hiukan huomioidaan...
        Ikävää, että monissa asioissa valtio/kunnat nyt tappelevat sairaalassa työskentelevien kanssa. Tehy... Mistähän löytyy suhteellisuudentaju? Meidän asiamme taitavat jäädä toissijaisiksi ja jäämme odottamaan parempaa aikaa.


      • puheen ollen
        Vaikka emme pysty kirjoitti:

        kuuntelemaan mitään! Tv ei pysty täysin tekstittämään kaikkia ohjelmia.
        Tulkkipalvelusta vielä: Ei ole reilua syyttää meitä kuuroja/huonokuuloisia/heikkokuuloisia/viittomakielisiä jne, että kuulevat maksavat meidän lainmukaisesta palvelusta verona ja vielä muiden vammaisten palvelusta. Työssäkäyvät vammaiset maksavat veronsa. Jos meitä vammaisia ei työllistetä, syyttäköön valtiota/kuntaa, ei meitä vammaisia!
        Syynä siihen, miksei meitä vammaisia/ kielivähemmistöa( koskien romaneja, saamelaisia, suomenruotsalaisia, viittomakielisiä jne) työllisestä, onkin se syntipukki, ENNAKKOLUULO, ts. ASENNEVAMMA!Paitsi suomenruotsalaisia hiukan huomioidaan...
        Ikävää, että monissa asioissa valtio/kunnat nyt tappelevat sairaalassa työskentelevien kanssa. Tehy... Mistähän löytyy suhteellisuudentaju? Meidän asiamme taitavat jäädä toissijaisiksi ja jäämme odottamaan parempaa aikaa.

        Miten te kuurot suhtaudutte kuuroihin mielenterveyskuntoutujiin? Pelkäättekö heitä, vältättekö joutumasta tekemisiin vai suhtaudutteko kuten muihinkin kuuroihin? Yhdistääkö samaan kulttuuriin/vähemmistöön kuuluminen vai erottaako psyykkinen sairaus/vamma?


      • Kuuro
        puheen ollen kirjoitti:

        Miten te kuurot suhtaudutte kuuroihin mielenterveyskuntoutujiin? Pelkäättekö heitä, vältättekö joutumasta tekemisiin vai suhtaudutteko kuten muihinkin kuuroihin? Yhdistääkö samaan kulttuuriin/vähemmistöön kuuluminen vai erottaako psyykkinen sairaus/vamma?

        Itse olen joskus tekemisissä kuulevien mielenterveyskuntoutujien kanssa, sujunut hyvin. Selvä enemmistö heistä ovat kilttejä ja rauhallisia. Varmasti myös kuurotkin samankaltaisia. Ei kukaan kuuro ole suoraan sanonut minulle olevansa mielenterveyskuntoutuja. Mutta itse olen huomannut jotkut kuurot, joilla on piirteitä henkisestä taantumasta. Suhtaudun heihin samalla lailla kuin muihin tai mietin vähän tarkemmin etten vahingossa kommentoida sopimattomasti mikä järkyttää mieltään.


    • eevaliini

      olen itse täysinkuuleva nainen ja suhteessa kuuron miehen kanssa jos meille tulisi joskus lapsia jotka ovat kuuroja niin saapi olla. Jos lapsi itse haluaa sitten joskus laittaa saapi sitten itse päättää mutta ei minusta kuuleminen ole mikään ylitsepääsemätön asia jonka kanssa on pakko elää...muutakuin jos olet kuuleva! Maailmassa on hyviä asioita mitä on kiva kuulla ja sitten on se sanaton vielä kauniinpi asia !!

      • Anonyymi

        Mutta silloin se on liian myöhäistä, kun lapsen herkkyyskausi on mennyt ohi. Sen takia implantin asettaminen pitää aloittaa varhain, jolloin kuuleminen ja puheen ymmärtäminen jollakin tasolla kehittyy. Teininä tai aikuisena on sitten turha haaveilla siitä, kuinka nyt olisi kiva kuulla.


    • Tyytyväinen syntymäkuuro

      Hei!

      Olen syntymäkuuro. Olen hyvin tyytyväinen koska en tiedä, miltä tuntuu kuulevana. On helppo sopeutua yhteiskuntaan. En halua implanttileikkausta. Haluan olla oma itseni.
      Viihdyn hyvin äännettömän ja hiljaisuuden maailmassa.

      • Anelma

        tiedän yhden kuuroutuneen naisen, joka hankki implantin itselleen. hänen kasvonsa on pilalla leikkauksen johdosta, eikä edes pysty kommunikoimaan normaalisti. en tiedä, kuuleeko hän kuinka hyvin, mutta kommunikointi edelleen rajallista kuulevien kanssa.

        minäkin viihdyn tosi hyvin äänettömän ja hiljaisuuden maailmassa, ihanan rentouttavaa. siitä voisi kirjoitella jopa paljon erilaisia runoja :)


    • Hei!
      Minulla on implanttilaite 9 kk:n ja kuulen varsinkin hyvin erilaisiä ääniä ja puheen ymmärtäminen suht.koht melko hyvin. Minulla oli ennen imppaa vaikeakuulovamma ja kuuleminen ja puheen ymmärtäminen oli tosi vaikeaa. Suosittelen implanttilaitetta.

      • Anonyymi

        Olen menossa keväällä leikkaukseen jännittää ja toivon et leikkaus onnistuu ja potilas jää henkiin


    • Elämä on semmoiset

      Olin riitellyt naapurin erimielisyyden takia implanttia,että suosittelisi minulle näin implanttia vaikken halua ottaa.Olen itse vaikeasti huonokuuloinen,mutta minusta pärjään hyvin digitaalisen kuulokojeen kanssa hyvin.Enkä tarvitse tuota implanttia.Luulisin ehkä syystä,että implantin avulla tehokkaasti parempaan kuin kuulokojeen kanssa.Tietysti ihminen itse päättää haluaako implanttia tai ei..Tottakai perheellinen kuurot vanhemmat ei halua lapselle implanttia sitä.Riippuu millaisessa elämässä lapsella on tai aikuisella esimerkiksi jotka eivät osaa viittoa niin implantin avulla helpompaa.Ymmärrän kyllä tämän tilanteesta,mutta pitäisi etukäteen ajatella ja harkitsee asiat niin haluaako todella tai ei.Minulla kuulevat eniten kavereita joten minulla ei kai ongelmia sitä..Kyllä pyysin joskus kuuleva kirjoitella paperia tai kännykällä jos en saanut selvä puhetta.Hyvin harvainaista sattua,että aika vahvasti kuuro vanhemmat syntyvät lapsia kuurona perinnölliseen puoleen,mutta varmasti kutenkin saavat lapsia nyt kuulevina paljon kuin kuurona lapsi.Vanhempien oma mielipiteitä sen mukaanm,että haluaisi olla vain luonnollinen kuuroksi tai ei..Siksi olemme erilaisia ihmisiä.Olen miettinyt muuta asioita,että olisi ihan mahtava esimerkiksi kuuleva lapsi oppii viittomakieltä sekä osaa puhua niin se voi olla elämä helpompaa kuten kuuroille vanhemmille.Ei myöskin olisi haittaa,että jos kuurot vanhemmat ja myös kuurot lapset perheestä..Jos tuntuu hankalaa niin kyllä vaikea järjestää viittomakielen opetusta sitä,mutta jos he todella kiinnostuneet.Jos ei haluaisi opetusta viittomakieltä niin ei voi mitään.Olisi kiva edes vähän esim: Hei,mitä kuuluu viittoma jotakin..Ei aina ole helppoa.

    • Voima-Tapani

      Hei,

      teen artikkelia Voima-lehteen (http://fifi.voima.fi/) sisäkorvaimplanteista, niihin liittyvistä asenteista ja niiden vaikutuksesta kuurojen elämään, yhteisöön ja viittomakieleen. Haluaisin haastatella artikkelia varten sinua:

      - Aikuinen, jolla on jo jonkin aikaa ollut sisäkorvaimplantti
      - Vanhempi, joka olet kieltäytynyt lapsellesi tarjotusta implantista
      - Aikuinen, joka olet kieltäytynyt sinulle tarjotusta implantista.

      Jos olet kiinnostunut haastattelusta, ota yhteyttä minuun sähköpostitse: tapani.mottonen(at)voima.fi

      Ystävällisin terveisin,
      Tapani Möttönen

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5005
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3167
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1780
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1635
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1501
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1256
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1237
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1217
    Aihe