Mikä vie talipallot?

Viherpeippo

Ripustin talipallon kirsikkapuuhun ja se hävisi heti seuraavana yönä. Ajattelin sitoneeni sen huonosti ja seuraavaksi sidoin pallon molemmista päistä päällysverkosta. Taas pallo katosi. Ostin kaupasta talipallojen ripustamiseen tarkoitetun metallilangasta kierretyn "spiraalin" johon mahtui 3 pientä palloa ja ripustin sen samaan kirsikkapuuhun noin 1,2 metrin korkeuteen noin sormen paksuiseen oksaan. Pari päivää talitintit ja viherpeipot siinä kävivät ja sitten viime yönä koko systeemi katosi jälkiä jättämättä.Ihminen ei sitä ole vienyt se on varmaa,mutta mikä eläin? Kirsikkapuun oksat ovat niin heikot ja tiheässä etten usko esim. kissan voineen kiivetä puuhun.Asumme kaupungin laidalla
metsän reunassa.

10

922

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • buttis¤¤

      Arvelisin että harakat tai varikset on olleet asialla.
      Eivät yöllä mutta varhain aamulla kun päivä alkaa hissukseen sarastaa.

      • kurre,

        pörröhäntä.


      • Ruma mies
        kurre, kirjoitti:

        pörröhäntä.

        Minulla on talviruokintapaikalla ollut vuosia sama ilmiö ja olen myös nähnyt muutamia varkaita itse teossa. Syylliset:
        1. Harakka
        2. Orava
        3. Närhi

        ... ja epäilenpä syylliseksi myös käpytikkaa, vaikka en ole tavannut sitä itse teossa.

        Ainoa, mikä auttaa, on metalliverkko talin ympärillä, ja rautalangalla kiinni oksaan.

        Toisaalta, ruokaa oravat, harakat ja närhetkin tarvitsevat. Harakalla ja närhellä on usein se ongelma, että oksa, johon tali on kiinnitetty, on niin ohut, ettei se pysty paikallaan ollessaan ruokailemaan, vaan sen on yritettävä riuhtoa pallo mukaansa.


    • lintufani

      siltä, että harakka ja orava ovat asialla. Ainakin meillä ne kilpailevat talipalloista. Nykyään laitanki niitä paksuja pötköjä, niin eivät saa niitä niin helposti vietyä.

    • peenaa

      Olen seurannut vuosikausia lintujen ruokintaa ja oravan todellista kekseliäisyyttä. Tajuaa mm. purra ruokinta-automaatin narun poikki jolloin koko laitos leviää kentälle ja on helppo aterioida. Talipallon verkon se rikkoo helposti ja ottaa pallon kainaloon ja juoksee pois. Tietysti voi olla joku muukin, mutta oravalla ei ainakaan konstit tunnu loppuvan...monenlaista olen sen nähnyt tekevän...

      • linnun-ruokintaa

        Minullakin sama kokemus. Spiraali oli kadonnut yksi yö. Silloin oli vaihteeksi luminen talvi Etelä-Suomessa. Lumessa näkyi jäljet. Spiraalin alla oli lunta myllätty oikein kunnolla. Näkyi että maasta on spiraalia tavoiteltu ja lopulta onnistuttu. Tultiin siihen tulokseen että jäljet olivat ketun. Kettuja kuljeskelee meidän asuntoalueella lähellä kaupungin keskustaa.


    • Milli-magia75

      Harakka ainakin on minun puussa usein roikkumassa.. joten se on varmaan syyllinen tähän talipallo varkauteen ;)

    • lintujenYstis

      Olen lähiaikoina laittanut kymmeniä talipalloja, ja aina häviävät ihan vuorokauden aikana... Oravia ja/tai kettuja epäilen, koska niitä nähty ruokintapaikoilla usein. Myös isommat linnut niitä vievät. Pitäisi löytää ratkaisu ongelmaan(?)

      • ruokkija

        Pallo riittävän ylös maasta (väh. puolitoista metriä) ja ympärille katiskaverkosta tms. verkosta kyhäelmä, jossa on sen kokoisia reikiä, joista vain pikkulinnut mahtuvat sisään. Vieroksuvat muutaman tunnin - päivän hökötystä, mutta oppivat kuitenkin sen jälkeen puikkelehtimaan sisään ulos himmelistä.


    • toimiijoo

      Osta kaupasta sellainen pyörään kiinnitettäväv tavarakori ja laita riippumaan oksaan alaspäin ja pallot sen sisälle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      73
      5196
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2376
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1897
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      44
      1588
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1561
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1358
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1277
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1216
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1197
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1173
    Aihe