äkkiä apua...

huolissaan oleva

tarvin äkkiä apua ja tietoo mitä tehdä,kun kultakalat kuolee vuoronperään.olen käyny eläin liikkeessä kyselemäs ja mitattamas veden arvot,kaikki ok vedessä.2 kultakalaa kuoli viimeviikolla vaikka oli lääkehoito menossa(joku joka poistaa bakteerit).mutta siitä huolimatta jouduimme hautaamaan 2 kalaa. nyt kolmannella on samanlaisia oireita kun edellisillä, eli makaa melkein koko ajan pohjassa,käy kyllä syömässä mutta muuten pötköttelee vaan.tätä on jatkunut jo pari päivää.mitä teen :((

10

2296

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ;DD

      Laita altaan koko, kalasto, hoitorutiinit, vesiarvot sekä mihin vaivaan lääkettä käytit. Kai tiesit, ettei mitään yleispätevää lääkettä ole jokaiseen vaivaan. Ethän itsekään voi ottaa silmätulehdukseen vaikuttavaa antibioottia, jos sinun vaivasi on keuhkokuume. Akvaariossa kuuluu olla bakteereita ja paljon, joten kaikkia bakteereita on turha yrittää tappaa. Liikkeissä saattaa myös olla ohjeet kivikaudelta ja tarkoituksena vain voiton maksimointi, jolloin hyviä ohjeita on turja odottaa.

      • huolissaan oleva

        altaan koko on 200L, on 3 partamonnia ja 2 miljoonakalaa sit nää 2 kultakalaa.hoitorutiinit on että kerran viikossa 1/3 veden vaihto ja samal laitetaan vitamiinit ja veden parannus aineet,suodattimen putsaus kerran kuussa ja se on riittänyt,ruokaa 2 kertaa päivässä.akvaario on kerennyt meillä olemaan vasta n.kuukauden,oli ns. pakko ottaa kun tuttava perhe ei siivonnut/ruokkinut allasta.pahimmillaan allas oli ollut siivoomatta 6-7kk,siellä heiteltiin kaloja(eläviä)vessanpöntöstä alas.katsoin parhaaksi ottaa akvan itselleni,eli olen täys amatööri.jotain bakteereita sieltä niillä lääkkeillä poistettiin,mutta sen jälkeen käytin ainetta joka lisää hyviä bakteereita vedessä.veden arvot on PH 7,2 , KH 3-6 , NO3 25 ja sit vielä NO2 0. oliko tässä kaikki tarvittava tieto? olen todella kiitollinen jos vastaat mahd.pian,nyt yksi reppana makaa pohjassa ja sillä on kaksi punasta pientä aluetta päässä,mutta syö kyllä,ainakin toistaseksi.


      • käpy
        huolissaan oleva kirjoitti:

        altaan koko on 200L, on 3 partamonnia ja 2 miljoonakalaa sit nää 2 kultakalaa.hoitorutiinit on että kerran viikossa 1/3 veden vaihto ja samal laitetaan vitamiinit ja veden parannus aineet,suodattimen putsaus kerran kuussa ja se on riittänyt,ruokaa 2 kertaa päivässä.akvaario on kerennyt meillä olemaan vasta n.kuukauden,oli ns. pakko ottaa kun tuttava perhe ei siivonnut/ruokkinut allasta.pahimmillaan allas oli ollut siivoomatta 6-7kk,siellä heiteltiin kaloja(eläviä)vessanpöntöstä alas.katsoin parhaaksi ottaa akvan itselleni,eli olen täys amatööri.jotain bakteereita sieltä niillä lääkkeillä poistettiin,mutta sen jälkeen käytin ainetta joka lisää hyviä bakteereita vedessä.veden arvot on PH 7,2 , KH 3-6 , NO3 25 ja sit vielä NO2 0. oliko tässä kaikki tarvittava tieto? olen todella kiitollinen jos vastaat mahd.pian,nyt yksi reppana makaa pohjassa ja sillä on kaksi punasta pientä aluetta päässä,mutta syö kyllä,ainakin toistaseksi.

        Kultakaloihisi on selvästi iskenyt jonkinlainen tauti.
        Syitä on monia ja parannuksia harvoja.
        Sairas kala on parasta poistaa akvaariosta, tauti voi tarttua koko kalakantaan.


      • fish KING
        huolissaan oleva kirjoitti:

        altaan koko on 200L, on 3 partamonnia ja 2 miljoonakalaa sit nää 2 kultakalaa.hoitorutiinit on että kerran viikossa 1/3 veden vaihto ja samal laitetaan vitamiinit ja veden parannus aineet,suodattimen putsaus kerran kuussa ja se on riittänyt,ruokaa 2 kertaa päivässä.akvaario on kerennyt meillä olemaan vasta n.kuukauden,oli ns. pakko ottaa kun tuttava perhe ei siivonnut/ruokkinut allasta.pahimmillaan allas oli ollut siivoomatta 6-7kk,siellä heiteltiin kaloja(eläviä)vessanpöntöstä alas.katsoin parhaaksi ottaa akvan itselleni,eli olen täys amatööri.jotain bakteereita sieltä niillä lääkkeillä poistettiin,mutta sen jälkeen käytin ainetta joka lisää hyviä bakteereita vedessä.veden arvot on PH 7,2 , KH 3-6 , NO3 25 ja sit vielä NO2 0. oliko tässä kaikki tarvittava tieto? olen todella kiitollinen jos vastaat mahd.pian,nyt yksi reppana makaa pohjassa ja sillä on kaksi punasta pientä aluetta päässä,mutta syö kyllä,ainakin toistaseksi.

        Partikset imuttelevat kultakalojen rasvaista suomun pinnalla olevaa limaa ruoakseen.

        Akvan veden lämpötilakin on ratkaiseva sillä kultakala ei mielellään kestä yli 24 asteen lämpöjä pitkää aikaa.

        Niin monasti pienissä akvoissa on juurikin tämän takia ilmennyt vaikeuksia mm. hoitaa kultakaloja jotka hitaina kaloina jäävät auttamattomasti petojen jalkoihin ja syötäväksi.
        Nuo punaiset läikät ovat juurikin jälkiä partiksen vierailusta niin maukkaassa ja rasvaisessa kultakalan kyljessä.

        Kun sulla on siellä noita partiksia noinkin monta ja kultakalat ahtaassa kodissa niin ongelma on ratkaistu.

        Miten tästä eteenpäin...

        kalaston muutos
        - kultakalat pois
        - partiksista saa jäädä vain yksi, pienin yksilö
        - miljoonakaloista sen verran että pitäisi varmaan hieman kovetella vettä jotta kalan kiduskäytävät eivät vioittuisi niin helposti kuin normaalissa vedessä on tapana

        Vedenvaihdosta
        - kerran viikossa puolet akvan vedestä vaihtoon, joko kerralla tai kahtena osana


        ...näillä eteen päin...


      • ei enään niin huolissaan
        fish KING kirjoitti:

        Partikset imuttelevat kultakalojen rasvaista suomun pinnalla olevaa limaa ruoakseen.

        Akvan veden lämpötilakin on ratkaiseva sillä kultakala ei mielellään kestä yli 24 asteen lämpöjä pitkää aikaa.

        Niin monasti pienissä akvoissa on juurikin tämän takia ilmennyt vaikeuksia mm. hoitaa kultakaloja jotka hitaina kaloina jäävät auttamattomasti petojen jalkoihin ja syötäväksi.
        Nuo punaiset läikät ovat juurikin jälkiä partiksen vierailusta niin maukkaassa ja rasvaisessa kultakalan kyljessä.

        Kun sulla on siellä noita partiksia noinkin monta ja kultakalat ahtaassa kodissa niin ongelma on ratkaistu.

        Miten tästä eteenpäin...

        kalaston muutos
        - kultakalat pois
        - partiksista saa jäädä vain yksi, pienin yksilö
        - miljoonakaloista sen verran että pitäisi varmaan hieman kovetella vettä jotta kalan kiduskäytävät eivät vioittuisi niin helposti kuin normaalissa vedessä on tapana

        Vedenvaihdosta
        - kerran viikossa puolet akvan vedestä vaihtoon, joko kerralla tai kahtena osana


        ...näillä eteen päin...

        soitin eläinlääkärille,joka on perehtynyt erikoisiin eläimiin.hän käski kokeilla vielä kerran akvaarioon sitä bakteeri hoitoa,tein työtä käskettyä ja kala voi erittäin hyvin.siellä se uiskentelee vanhaan tapaan ja tunnistaa taas minut kun menen akvaarion eteen.olen niin iloinen kun meidän piruetin tekijä voi taas hyvin. mutta en tiedä miten käy kun lääkekuuri on ohi. kiitos kun vastasitte viestiini ja yrititte neuvoa :)


    • oranssinenkala

      meillä eli kultakalat 6vuotiaaksi.nyt olen ostanut
      uusia.oranssiset kuulemma elävät pitempään.
      (joita nämäkin oli).
      meillä on 185l akvaario ja en vaihda vettä jos
      kerran 3kk:ssa melkein koko veden vaihdan kerran
      vuodes. imuroin samalla pohjan kun vaihdan osan vedestä. kalojen kuoleminen loppui kun en enään
      "hoitanut" niitä liikaa vaan annoin olla niitten
      omissa oloissaan. viikatekala kävi harva se kerta
      aluksi kun olin kokoajan siellä hösäämässä.
      leväbarbitkin kohta 6wee.
      toki kalojen kuoleminenkin johtuu varmaan paljon
      vedestä, millaista on paikkakunnalla.
      mutta näin meillä toimii.

      • onnistuin

        no nyt on kaikki hyvin akvaariossa.ei oo ollu mitään ongelmia enään pariin viikkoon ainakaan.kaikki kalaset voivat hyvin :) joku kirjottikin että ei eläin liikkeiden neuvoihin/arvioihin kannata luottaa,ja sen kyllä huomasinkin.soitin ihan eläin lääkärille ja tein niin kuin käskettiin.loppu hyvin kaikki hyvin.kiitos vastauksistanne :)


      • RRR

        No jokaisella on omat "hoitorutiinit" ja "tavat". Mutta ei kannata tuollaisia täällä kirjottaa joku pian voi luulla että akvaariota hoidetaan tuolla tavalla ;O)


    • Kulttis84

      Esim aqua-webistä saat tietoa kultakalojen hoidosta.. Ja tarkkailemalla ja tutkimalla opit tunnistamaan ongelmat yms.

      Minä en heti ensimmäisenä menisi läträämään noiden yleislääkkeiden kanssa, kuten sanottu, se poistaa KAIKKI bakteerit akvasta, myös ne hyvät bakteerit!

      Ja ei se ole 100% varmaa että just monnit on kalan kylessä ollut kiinni..

    • EnsQ

      Saman lainen ongelma oli minulla, mutta kalani ovat miljoonakaloja, joten en tiedä onko siinä mitään samaa. Minulla auttoi että pidensin akvaarion pimeätä aikaa, siis valot olivat 2-3h pidempään pois päältä ja kalat piristyivät nopeasti. Nyt ongelma on poissa ja kaiat ovat pirteitä ja värikkäitä. :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      243
      3839
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2298
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2121
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      2015
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      93
      1694
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1301
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      301
      1228
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe