Koirakuume - kultainen noutaja

-asp-

Hei!
Olen pitkään, vuosia, haaveillut kultaisesta noutajasta. Yksin kun elelin, en sitä juuri sen takia hommannut, kun kaksin helpompi hoitaa. No, nyt elelen vakaassa parisuhteessa, tosin kerrostalossa. Koirista kokemusta, pikku spanieli oli aikoinaan kymmenisen vuotta. Lähinnä tässä nyt mietityttää se, että miten nopeasti kultainen noutaja oppii edes osittain tavoille? Eli onko syytä ja välttämätöntä ottaa loman aikana, esim. joululoma, jolloin pari viikkoa sen kanssa tulisi oltua aamusta iltaan? Onko miten lapsirakas, jos siis (ja kun toivottavasti) lapsia tulee perheeseen? Paljon olen rodusta lukenut ja tietoa kyllä on, mutta eniten tosiaan tuo alkuaika arvelluttaa, miten se onnistuu. Työmatkaa kun minulla ja miehellä on 10 km kummallakin, siinä on aika kiirus lähteä käyttämään koiraa puolentunnin ruokiksella ulkona alkuaikana.

10

4135

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kylma_tila

      Minäkin olen miettinyt samoja asioita jo pitkän aikaa. Viimeiset 6vuotta olen kärsinyt koirakuumeesta. Sitä ennen oli dalmatialainen.

      Ainakin mitä olen kuullut ja sukulaisten kokemuksia seuranneena todennut että kultainen noutaja on kiltti ja suht helppo kouluttaa. Mitenkähän koira sitten suhtautuisi kissoihin, ja toisinpäin. Eikö sitä suositella että pentu otettaisiin juuri loman aikaan että olisi aikaa olla sen koiran kanssa ja opettaa sitä. Entäpä sitten jos ei ole lomaa?

      • -asp-

        Hei!
        Tää päivä on menny niin netissä ja asioita tutkiessa ja kysyessä että huh huh. Kaveri hommas viime kesänä koiran ja siltä kysyin, miten alku onnistui. Olihan se onnistunut, hitaasti kuitenkin, koska kaverini kolmivuorotyössä. Hän myös kertoi, että kaksi kaveriaan oli ottanut koiran niin, että toinen mennyt jo seuraavana päivänä töihin ja toinen ollut viikon lomalla. Kaikki koirat ovat selvinneet :) Laitoin kennelin omistajallekin äsken viestiä ja toivon vastausta. Hän varmaan parhaiten tietää. Joululoma olisi aika ideaali aika ottaa koira, mutta enpä usko, että näin nopealla varoitusajalla sitä saa. Noh, aikaa on.
        Tuosta en tiedä, miten suhtautuu kissoihin. Mutta käsitys on se, että on aika sopeutuvainen rotu, kissat asia erikseen, ne kun ei koirista kovin hirveästi välitä.


      • eppulainen

        jos nyt lähden muotoilemaan asian koiran hankinnassa ylipäätään sanoisin että koira sopeutuu ihmisten elämään, ei toisinpäin. eli koiran ei tule antaa määrittää koko elämäntyyliä uusiksi. tarkemmin sanottuna: opeta pentu siihen että käyt monta kertaa päivässä töistä pissittämässä, aika pitkään menee ennen kuin on sisäsiisti.

        viikonloppukin riittää pennulle mutta tietenkin viikko tai pidempään on aina parempi jotta koira tottuu omistajiin ja tapoihin. se antaako pennun päästä sänkyyn, sohvalle, keittiöön yms päätetään heti kun koira on tullut taloon ja siitä ei tingitä. opetetaan pennulle pissapaikka ja ruokapaikka ja tietenkin oma rauhoittumisalue jossa sitä ei häiritä (kori tai peti nurkassa).

        kultaisesta sen verran että se on hyvin miellyttämishaluinen mutta myös energinen, joten tuhoihin kannattaa varautua ja se persialainen matto kiikuttaa kellariin. kerrostalossakin pärjää kyllä kunhan saa purkaa energiansa pihalla.

        tällä hetkellä perheessä pyörii 5kk ikäinen kultsu ja 10v shelttiherra plus 4-v tytär. kultsun hermot ja rakenne kestää lasten hellyydenosoitukset erittäin hyvin, kunhan huolehtii siitä ettei kuitenkaan liian rajuksi mene.

        rohkeasti ottaisin yhteyttä rotujärjestöön tai kasvattajiin jotka voivat kertoa enemmän!


      • -asp-
        eppulainen kirjoitti:

        jos nyt lähden muotoilemaan asian koiran hankinnassa ylipäätään sanoisin että koira sopeutuu ihmisten elämään, ei toisinpäin. eli koiran ei tule antaa määrittää koko elämäntyyliä uusiksi. tarkemmin sanottuna: opeta pentu siihen että käyt monta kertaa päivässä töistä pissittämässä, aika pitkään menee ennen kuin on sisäsiisti.

        viikonloppukin riittää pennulle mutta tietenkin viikko tai pidempään on aina parempi jotta koira tottuu omistajiin ja tapoihin. se antaako pennun päästä sänkyyn, sohvalle, keittiöön yms päätetään heti kun koira on tullut taloon ja siitä ei tingitä. opetetaan pennulle pissapaikka ja ruokapaikka ja tietenkin oma rauhoittumisalue jossa sitä ei häiritä (kori tai peti nurkassa).

        kultaisesta sen verran että se on hyvin miellyttämishaluinen mutta myös energinen, joten tuhoihin kannattaa varautua ja se persialainen matto kiikuttaa kellariin. kerrostalossakin pärjää kyllä kunhan saa purkaa energiansa pihalla.

        tällä hetkellä perheessä pyörii 5kk ikäinen kultsu ja 10v shelttiherra plus 4-v tytär. kultsun hermot ja rakenne kestää lasten hellyydenosoitukset erittäin hyvin, kunhan huolehtii siitä ettei kuitenkaan liian rajuksi mene.

        rohkeasti ottaisin yhteyttä rotujärjestöön tai kasvattajiin jotka voivat kertoa enemmän!

        Noinhan se varmasti menee ja niin sen oon ajatellu menevänkin, kun koirien kans kuitenkin paaaljon olen ollut tekemisissä. Edellisen koiran kuolemasta kuitenkin jo 7 vuotta ja sen pentuaikana olin itse niin nuori, ettei minun kontolleni voinut opetusta yms. laittaakaan.
        Kasvattajilta uskon parhaan avun saavan ja onpa noita hyviä kavereitakin (yhdellä kultsu myös), joten apua varmasti on saatavilla. Mies pitäisi vaan saada pehmitettyä ja raha-asiat hoidettua. Koira ei ole ilmanen, mutta se tonni varmasti ei ole hukkaan heitettyä rahaa :)

        Ai niin, onko noissa pentuvälitys-jutuissa jonotus-tms systeemiä? Eli siis goldenring-sivustollahan on noita pentueita. Onko ne vapaita, jotka siellä ilmoitettu vai miten se menee. Kasvattajalle laitoin postia, ei oo vielä vastannut. Mies työmatkalla, joten en tässä hätiköi yhtään mihinkään suuntaan. Kyselyikä meneillään.


      • eppulainen
        -asp- kirjoitti:

        Noinhan se varmasti menee ja niin sen oon ajatellu menevänkin, kun koirien kans kuitenkin paaaljon olen ollut tekemisissä. Edellisen koiran kuolemasta kuitenkin jo 7 vuotta ja sen pentuaikana olin itse niin nuori, ettei minun kontolleni voinut opetusta yms. laittaakaan.
        Kasvattajilta uskon parhaan avun saavan ja onpa noita hyviä kavereitakin (yhdellä kultsu myös), joten apua varmasti on saatavilla. Mies pitäisi vaan saada pehmitettyä ja raha-asiat hoidettua. Koira ei ole ilmanen, mutta se tonni varmasti ei ole hukkaan heitettyä rahaa :)

        Ai niin, onko noissa pentuvälitys-jutuissa jonotus-tms systeemiä? Eli siis goldenring-sivustollahan on noita pentueita. Onko ne vapaita, jotka siellä ilmoitettu vai miten se menee. Kasvattajalle laitoin postia, ei oo vielä vastannut. Mies työmatkalla, joten en tässä hätiköi yhtään mihinkään suuntaan. Kyselyikä meneillään.

        ja kaikki eivät edes laita pentuvälitykseen, kuten omien koirieni kasvattajat. pentuvälityksessä taitaa lukea vaapaana olevat esim 1 1 eli 1 uros ja 1 narttu. tähti lopussa tarkoittaa sijoitusta.
        ehkä kannattaa selata ihan kasvattajaluetteloa (löytyy kohdasta linkit) ja etsiä läheltä, jolloin taatusti apu on lähellä. hyvän kasvattajan tunnistaa siitä että tahtoo kuulla pennusta myöhemminkin, toiset kun eivät edes vastaa puheluihin. hyvä esimerkki on tuon vanhan herran kasvattaja jonka kanssa edelleen pidetään yhteyksiä ja soitellaan, vaikka koira on tosiaan 10v...


      • -asp-
        eppulainen kirjoitti:

        ja kaikki eivät edes laita pentuvälitykseen, kuten omien koirieni kasvattajat. pentuvälityksessä taitaa lukea vaapaana olevat esim 1 1 eli 1 uros ja 1 narttu. tähti lopussa tarkoittaa sijoitusta.
        ehkä kannattaa selata ihan kasvattajaluetteloa (löytyy kohdasta linkit) ja etsiä läheltä, jolloin taatusti apu on lähellä. hyvän kasvattajan tunnistaa siitä että tahtoo kuulla pennusta myöhemminkin, toiset kun eivät edes vastaa puheluihin. hyvä esimerkki on tuon vanhan herran kasvattaja jonka kanssa edelleen pidetään yhteyksiä ja soitellaan, vaikka koira on tosiaan 10v...

        Hei! Ilouutinen: koira varattuna ja luovutusiässä tammikuun alussa. Kasvattaja löytyi kymmenen kilometrin päästä ja löytyi tuolta golden ringin pentuvälityksen kautta. Kasvattaja oli iloinen siitä, että koira muuttaa lähelle. Järjestää tapaamisia, koulutuksia jne. Nyt sitten odotteluaikaa, pentue syntyy viikon sisällä ja kolmen viikon päästä syntymästä muistaakseni pääsee katsomaan.


      • eppulainen
        -asp- kirjoitti:

        Hei! Ilouutinen: koira varattuna ja luovutusiässä tammikuun alussa. Kasvattaja löytyi kymmenen kilometrin päästä ja löytyi tuolta golden ringin pentuvälityksen kautta. Kasvattaja oli iloinen siitä, että koira muuttaa lähelle. Järjestää tapaamisia, koulutuksia jne. Nyt sitten odotteluaikaa, pentue syntyy viikon sisällä ja kolmen viikon päästä syntymästä muistaakseni pääsee katsomaan.

        hienoa, upeeta, mahtavaa! sitten äkkiä silmäilemään pentukursseja yms...;)


    • Kultsu rakas :DDDD <3

      Kyllä! hauska kuulla että rotu kiinnostaa!
      Joo. jos otat pennun niin suosittelen että olet sen kanssa jonkin aikaa kotona itse olin 2 kk.
      ja eikä tehnyt mitää tuhojaan! :)
      kultainennoutaja: ihana, oppivainen , rauhallinen, seurakoira-tai harrastuskoira :DD
      KANNATTAA HANKKIA SELLANEN , JOS ON AIKAA JA TYKKÄÄ KOIRASTA!!

    • tuulikki99

      Hei,


      Ensiksi haluan sanoa että erinnomainen harkinta.
      Meiltä löytyy taloudesta 4 kultsua ja kaikki on tulleet meille pentuina(eivät tietenkään samaan aikaan) =). Itselläni oli 2-3 viikkoa aikaa opettaa pentu lehdelle ja siitä ulos,eli kultainennoutaja kuuntelee hyvin omistajaansa ja ottaa hyvin kontaktia. Meillä koirat eivät ole tuhonneet mitään,aina kannattaa toki lähtiessään rajata alue(jos epäilyttää) Eli meillä on 2narttua ja 2urosta. Ihan alusta aloimme jokaiselle pennulle opettamaan käytännön asiat ja yhteis elo sujuu loistavasti. Harrastan lapsukaisten kanssa tokoa,hakua,palvelus-pelastuskoiratoim.näyttelyissä käydään,esine-etsintää. rakkaat lapsukaiset oppivat hienosti =)
      suosittelen lämmöllä jos koiraan on aikaa niin kultsu on erinomainen yksilö.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2221
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1948
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1908
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1710
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1498
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1178
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1173
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe