Heittelehtiminen

Paavosakari

Olin tuossa lauantaina liikenteessä, kärrynä Muulin 1250, eli se perinteinen, jarruton, yksiakselinen. Kuormassa nelimetristä lankkua, kokonaismäärä ehkä noin 160m. Eikä ollut eka kerta, eikä varmasti viimeinenkään. Mutta se mikä oli ensi kokemus, oli kärryn lähtö heittelehtimään. Vilkaisin peiliin ja huomasin pientä sivuliikettä kärryssä, seuraavaksi vilkaisu nopeusmittariin, joka osoitti noin 90km/h. Nostin jalkaa kaasulta ja sitten lähti! Kärry työnsi auton perää sivuun ja korjausohjauksen jälkeen taas toiselle sivulle. Painoin kytkimen pohjaan ja heitto heitolta vauhti hidastui ja ihmeen kaupalla pysyin tiellä. Keli siis sula mutta märkä asfaltti.
Loppumatkasta ei vauhti paljon noussut, sen verran syke takoi ja kädet tärisi.
Aikamoinen oppitunti, kun kuitenkin viikottain on kärry perässä ja sitä luulee osaavansa ja tietävänsä.
Tiedän senkin, että tosimies olisi tuon vedolla oikaissut, sitä kokeilin aluksi, mutta ensimmäisen vastaheiton jälkeen kytkin painui kyllä pohjaan. Jarruun en sentään koskenut.

7

3312

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joku provo

      kakkosnelonen ei ole edes lankkua, mutta jos se oli kakkosnelosta, niin tilavuus on 0,8 kuutiota. (160 metriä. Eli painoa on sen verran, mitä maksimissa voi lastata jarruttomaan kärryyn Lisäksi Nelimetrinen tavara on kuormatilaa selvästi pidempi, peräylitystä tulee pitkälle toista metriä, miten lie ollut aisapainon laita. Ja herrajestas jos se kuorma oli todella vitos tai kutoslankkua. Kuormasi oli sellainen, että aina kun sellaisen tiellä näkee, niin toivoo, että olisi poliisin valtuudet taskussa. Tai että olisi kaksimetrinen korsto, pysäyttäisi tuollaisen auton ja kääntäisi nenän niskan puolelle tuollaiselta edesvastuuttomalta kuskilta.

    • metrillä....

      Jatka vetoaisaa metrillä ja vaihda se neliskanttiseksi.Riittävän tukevaa tavaraa 5mm.seinämällä niin kestää.

      Sen jälkeen ei tarvii käsien täristä eikä hikoilla.Saat ne lankut enemmän eteenpäin.

      Ei sen muulin renkaat muuten kauaa kestä tuollaisia kuormia,on sen verran nakkimakkarat.

    • nähnyt....

      100 A Dassuni kiskoi samankaltaista kärryä, kuin sinullakin, lankkuja vain oli enempi.

      Dassuni kiihdytti moottoritien rampilla, kun alkoi kuvaamallasi tavalla heittelehtiä, kahdesti pökkäs keulansa kaiteeseen ja lopuksi taittui kärryn kanssa kaksinkerroin. Auton kylki rutussa ja kärrynaisa mutkalla jaaa tietenkin naulaiset lankun pitkin tietä.

      Miksi näin kävi.
      Etuvetoinen, kevyt peräinen auto.
      Ylikuormaa.
      Takapainoinen kuorma huonosti sidottuna.
      Liikaa nopeutta.

      Ei tuolla olis saanut pihasta tielle lähteä ollenkaan, eikä se viinakaupan muovikassi siellä pisimmän lankun päässä tee jutusta turvallisempaa.

      Kyllä jatkettava aisa olis käyttökelpoinen juttu.

    • ja vähän muutakin asiaa

      Hyvä että selvisit ehjin nahoin. Kiva!

      Muutama huomautus, kaikki ketjun viestit luettuani:

      1. Tosimies ei oikaise keskiakselikärryä vedolla, siis kaasua painamalla. Vaikka rallimies Timo Mäkinen aikanaan ajokursseillaan näytti miten homma hoidetaan, elää yhä uskomattoman sitkeänä myytti tuosta "vedolla oikaisemisesta".
      Erityisen sitkeästi myyttiä elättävät rekkakuskit - joista suurin osa ei ole keskiakselivaunua koskaan vetänyt.

      2. Jatkettavan aisan sijaan suosittelen kyllä kärryä, jossa lavan mitta riittää kuljetettavalle tavaralle. Vetoaisoihin ei pitäisi yleensäkään mennä omin nokkineen sorkkimaan.
      Yleisesti ottaen tavallisesta jarruttomasta mökkikärrystä, olkoon sen sitten "rakentajakärry" tai mikä tahansa nimeltään, ei ole puutavaran eikä esimerkiksi gyprocin kuljetukseen. Laillisesti. Turvallisesti.

    • ja kuorman paino!

      Jos perävaunuun lastataan 800 kg yhtenä möykkynä suoraan askelien päälle niin kärry ei heittelehdi.

      Jos samaa 800 kg on vaikka kuuden metrin pituisena pakettina niin fysiikan lakien mukaan heittelehtimiseen lähtö on paljon lähempänä, ja se on paljon pahempaa, ja se vahvistaa itseään.

      Mutta älä huoli, selvisit hyvin. Mä katselin maanantaina kaveria, joka Pajerolla veti kolmen tonnin minikaivuria 120 vauhtia. Siinä oli tosi idiootti, ja kauhea riski muulle liikenteelle.

      Ylittyi tiekohtainen nopeus, ajoneuvokohtainen nopeus, kytkentämassa, perävaunun kantavuus.

      • Anonyymi

        Kuva ja poliisille ilmoitus tollasesta älykääpiöstä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuva ja poliisille ilmoitus tollasesta älykääpiöstä!

        Näin 12 vuoden jälkeen todella älykäs viesti ja jälkeenpäinhän se kyyti muuttuu takautuvasti turvalliseksi, eikö?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

      Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      255
      4581
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

      se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      131
      2993
    3. Miten löydän sinut

      Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      41
      2762
    4. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

      Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      74
      1740
    5. Vaikea tilanne

      Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      106
      1594
    6. Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?

      Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn
      Maailman menoa
      24
      1485
    7. Milloin kaivatullasi

      .. on nimipäivä?
      Ikävä
      55
      1334
    8. Kehtaisitko näyttäytyä

      kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      93
      1245
    9. Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!

      Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En
      Maailman menoa
      206
      1103
    10. Missä kunnassa kaivattusi asuu

      Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      47
      1099
    Aihe