Olin tuossa lauantaina liikenteessä, kärrynä Muulin 1250, eli se perinteinen, jarruton, yksiakselinen. Kuormassa nelimetristä lankkua, kokonaismäärä ehkä noin 160m. Eikä ollut eka kerta, eikä varmasti viimeinenkään. Mutta se mikä oli ensi kokemus, oli kärryn lähtö heittelehtimään. Vilkaisin peiliin ja huomasin pientä sivuliikettä kärryssä, seuraavaksi vilkaisu nopeusmittariin, joka osoitti noin 90km/h. Nostin jalkaa kaasulta ja sitten lähti! Kärry työnsi auton perää sivuun ja korjausohjauksen jälkeen taas toiselle sivulle. Painoin kytkimen pohjaan ja heitto heitolta vauhti hidastui ja ihmeen kaupalla pysyin tiellä. Keli siis sula mutta märkä asfaltti.
Loppumatkasta ei vauhti paljon noussut, sen verran syke takoi ja kädet tärisi.
Aikamoinen oppitunti, kun kuitenkin viikottain on kärry perässä ja sitä luulee osaavansa ja tietävänsä.
Tiedän senkin, että tosimies olisi tuon vedolla oikaissut, sitä kokeilin aluksi, mutta ensimmäisen vastaheiton jälkeen kytkin painui kyllä pohjaan. Jarruun en sentään koskenut.
Heittelehtiminen
7
3235
Vastaukset
- joku provo
kakkosnelonen ei ole edes lankkua, mutta jos se oli kakkosnelosta, niin tilavuus on 0,8 kuutiota. (160 metriä. Eli painoa on sen verran, mitä maksimissa voi lastata jarruttomaan kärryyn Lisäksi Nelimetrinen tavara on kuormatilaa selvästi pidempi, peräylitystä tulee pitkälle toista metriä, miten lie ollut aisapainon laita. Ja herrajestas jos se kuorma oli todella vitos tai kutoslankkua. Kuormasi oli sellainen, että aina kun sellaisen tiellä näkee, niin toivoo, että olisi poliisin valtuudet taskussa. Tai että olisi kaksimetrinen korsto, pysäyttäisi tuollaisen auton ja kääntäisi nenän niskan puolelle tuollaiselta edesvastuuttomalta kuskilta.
- metrillä....
Jatka vetoaisaa metrillä ja vaihda se neliskanttiseksi.Riittävän tukevaa tavaraa 5mm.seinämällä niin kestää.
Sen jälkeen ei tarvii käsien täristä eikä hikoilla.Saat ne lankut enemmän eteenpäin.
Ei sen muulin renkaat muuten kauaa kestä tuollaisia kuormia,on sen verran nakkimakkarat. - nähnyt....
100 A Dassuni kiskoi samankaltaista kärryä, kuin sinullakin, lankkuja vain oli enempi.
Dassuni kiihdytti moottoritien rampilla, kun alkoi kuvaamallasi tavalla heittelehtiä, kahdesti pökkäs keulansa kaiteeseen ja lopuksi taittui kärryn kanssa kaksinkerroin. Auton kylki rutussa ja kärrynaisa mutkalla jaaa tietenkin naulaiset lankun pitkin tietä.
Miksi näin kävi.
Etuvetoinen, kevyt peräinen auto.
Ylikuormaa.
Takapainoinen kuorma huonosti sidottuna.
Liikaa nopeutta.
Ei tuolla olis saanut pihasta tielle lähteä ollenkaan, eikä se viinakaupan muovikassi siellä pisimmän lankun päässä tee jutusta turvallisempaa.
Kyllä jatkettava aisa olis käyttökelpoinen juttu. - ja vähän muutakin asiaa
Hyvä että selvisit ehjin nahoin. Kiva!
Muutama huomautus, kaikki ketjun viestit luettuani:
1. Tosimies ei oikaise keskiakselikärryä vedolla, siis kaasua painamalla. Vaikka rallimies Timo Mäkinen aikanaan ajokursseillaan näytti miten homma hoidetaan, elää yhä uskomattoman sitkeänä myytti tuosta "vedolla oikaisemisesta".
Erityisen sitkeästi myyttiä elättävät rekkakuskit - joista suurin osa ei ole keskiakselivaunua koskaan vetänyt.
2. Jatkettavan aisan sijaan suosittelen kyllä kärryä, jossa lavan mitta riittää kuljetettavalle tavaralle. Vetoaisoihin ei pitäisi yleensäkään mennä omin nokkineen sorkkimaan.
Yleisesti ottaen tavallisesta jarruttomasta mökkikärrystä, olkoon sen sitten "rakentajakärry" tai mikä tahansa nimeltään, ei ole puutavaran eikä esimerkiksi gyprocin kuljetukseen. Laillisesti. Turvallisesti. - ja kuorman paino!
Jos perävaunuun lastataan 800 kg yhtenä möykkynä suoraan askelien päälle niin kärry ei heittelehdi.
Jos samaa 800 kg on vaikka kuuden metrin pituisena pakettina niin fysiikan lakien mukaan heittelehtimiseen lähtö on paljon lähempänä, ja se on paljon pahempaa, ja se vahvistaa itseään.
Mutta älä huoli, selvisit hyvin. Mä katselin maanantaina kaveria, joka Pajerolla veti kolmen tonnin minikaivuria 120 vauhtia. Siinä oli tosi idiootti, ja kauhea riski muulle liikenteelle.
Ylittyi tiekohtainen nopeus, ajoneuvokohtainen nopeus, kytkentämassa, perävaunun kantavuus.- Anonyymi
Kuva ja poliisille ilmoitus tollasesta älykääpiöstä!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuva ja poliisille ilmoitus tollasesta älykääpiöstä!
Näin 12 vuoden jälkeen todella älykäs viesti ja jälkeenpäinhän se kyyti muuttuu takautuvasti turvalliseksi, eikö?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kysymys muille miehille
Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss1307162Kaipaisin nyt kosketusta
jota ei koskaan ole ollut. Saisinpa tuntea kätesi niskallani ja silittelemässä päätäni. Sulaisin varmasti siihen.142519Imaami kysyy, miksi pojat uivat ilman valvontaa
Kalajoen särkät ovat usean kilometrin pituiset. Siellä on kylttejä, joissa varoitetaan rannan vaaroista. Siellä ei ole2631204- 1001009
Mansikkatiloilla hyväksikäytetään ukrainalaisia
Työolot ovat surkeita ja palkka kelvoton. https://yle.fi/a/74-20172942161937En ymmärrä käytöstäsi
Se on ollut eräänlaista hyväksikäyttöä. Että seura kyllä kelpaa palstan välityksellä silloin kun ei ole parempaakaan tek137890Kerrostaloihin ilmalämpöpumput
Ulkomailla näkee paljon ilmalämpöpumppuja kerrostalojen ulkoseinissä. Mikä estää taloyhtiötä hankkimasta niitä asuntoih69879Kiitoksia kaikille epäasiallisesta sisällöstä liputtaneille
Se ylimielisyys ja epäasiallisen julkaisun jakaminen ei sitten kantanut.79764Kirkonkylän puliveivarit
Hieman pistää silmään nuo puliukot ja akat kirkonkylän penkeillä ja S-marketin kulmilla. Tarttis varmaan tehdä asialle j13723Persaukinen puolankalainen kävi kerjäämässä paitaa
Ja lippistä. Nauratti suuresti kun katsoin. Kukahan mahtanee olla? Voipi katsoa täältä jutun. https://www.youtube.com18711