älkää peljätkö

niitä imusolmukkeita!

Moi kaikki jotka löytelette niitä outoja patteja kaulasta ja nivustaipeesta jne. Varsinkin jos olette hoikkia, ihan normaalikokoiset imusolmukkeet voi tuntua ihon läpi hyvinkin selvästi, ja ne voi tuntua isoilta kun siinä on rasvaa ja ihoa vielä paksuntamassa sitä möykkyä. Minun lääkärini lähetti minut niiden takia ultraan ja olin jo kauhusta sekaisin että nyt se syöpä iski, mutta ihmetys ja helpotus oli suuri kun ultramies sanoi ettei ne ole edes turvonneet! Ovat vaan tuossa lihaksen päällä ja kun on niin hoikka ettei oo juurikaan rasvakerrosta peittämässä niitä.

Ja vaikka ne olisivat turvonneet, syövän todennäköisyys on tosi pieni. Esim. ihottuma voi niitä turvottaa jos alue on tulehtunut. Varsinkin kaulan imusolmukkeet paisuu helposti jos on vaikka kurkku kipee!

Kerroin tämän jos on samassa tilanteessa olevia ihmisiä liikenteessä, ettei luultavasti ole mitään syytä panikointiin. Toki kannattaa lääkäriin mennä ja varmistaa asia jos löytyy mitä tahansa "ylimääräistä" omasta kehosta, aina on olemassa myös se pieni mahdollisuus että se olisi pahanlaatuista.

6

1347

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oikeassa

Silti, kun löytää itsestään jotain "poikkeavaa" niin heti sitä pelkää pahinta eli syöpää. Sen vuoksi nämä selviytymistarinat täällä ovatkin tärkeitä.

• myös___

Minulla on ollut 3 vuoden ajan patteja leuan alla ja välillä tuntuu kaulassa jänteiden välistä pullahtavan yksi imusolmuke. Olin ravannut niiden takia 5 eri yksityis lääkärillä. Pari kk sitten iski taas kamala ahdistus ja hakeuduin terveystalolle korva,nenä ja kurkkutautien dosentin luo ja hän tutki niitä tovin. ja sitten hän sanoi kirjoittavansa lähetteen kaulan uä:hän, että saan itselleni vihdoin mielenrauhan ja vakuutteli, että on erittäin todennäköistä, että sieltä mitään malingnia löytyy. kirjoitti lähetteeseen, että potilaalla imusolmukkeita tunnusteltavissa, joista cancerophopiaa. selitti, että ihmisillä tuntuu patteja siellä täällä ja suurin osa on täysin fysiologisia.

2 päivää meni kamalassa pelossa, ahdistuksessa ja itkussa. tuijotin lähetettä jossa luki kaulan ultraääni ja ohutneulabiopsia tarvittaessa. koko paperi näytti niin pelottavalta. 2 päivää varauduin jo miten elämäni jatkuu sairaalassa ja miten tulen selviytymään.

ultran aika koitti. makasin siinä pöydällä ja odottelin radiologia. tutkimus kesti tovin jonka jälkeen lääkäri nousi ja sanoi että kaikki on täysin normaaleja imusolmukkseita, ei tuumorimaisia, ei aktiivisia. Täysin normaaleja. olin huojentunut. hän käski nyt vihdoin unohtaa patit ja sanoi että suurella osalla ihmisiä on vaikka minkälaisia patteja, joilla ei ole mitään merkitystä. käski myös olla käymättä internetin keskustelupalstoilla lukemassa tarinoita ja provosoimassa omaa ahdistusta >:).

viikon päästä saapui kirje, jossa oli ultran lausunto ja kuvat mukana.

että tämä myös tarninana siitä, että kannattaa siis mieluummin mennä lääkäriin kuin täällä lukea ja ahdistua ja arvailla ja kysellä muilta.

• vai onko?

Meikäläinen hampaita harjatessaan huomasi patin soliskuopassa, menin viikon päästä lääkäriin kun mieheni minua siihen patisti. Samana päivänä kiireellisesti uä ja koepalat...nyt tuloksia odotellessa voin vain ihmetellä mistä moinen hoppu? Mihin jollakin pahkuralla voi ola niin kiire?
        Luottavaisin mielin ollaan, pääasia että muut saavat mielenrauhan.

• --------------------
        vai onko? kirjoitti:

Meikäläinen hampaita harjatessaan huomasi patin soliskuopassa, menin viikon päästä lääkäriin kun mieheni minua siihen patisti. Samana päivänä kiireellisesti uä ja koepalat...nyt tuloksia odotellessa voin vain ihmetellä mistä moinen hoppu? Mihin jollakin pahkuralla voi ola niin kiire?

olen jostain kuullut, että soliskuopissa olevat patit tutkitaan muita huolellisemmin.

• viestiin...
        vai onko? kirjoitti:

Vajaa viikko mennyt uä-tutkimuksesta ja koepalojen ottamisesta kun lääkäri eilen soitti kotiin ja kertoi että Maligni löydös imusolmukkeissa ja että nyt verikokeet ja leikkausaika. Nyt meikäläiselläkin meni naama vakavaksi, mutta luottavaisin mielin edelleen. Ehkä tämä on jokin väärinkäsitys...
        T:Epäonnen seppä

• ole hyvin...

miehelleni nousi kummalikin puolella imusolmukkeita yhden viikonlopun aikana. otettiin näyte pala pelättiin...lymfooma löytyi..parantumaton on. Näin lääkäri kertoi.
      Kannattaa tutkittuttaa aina jos jotain outoa itsessä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Naisella tisulit, kuin lehemän utarehet

Oli kyllä isot tisulit naisella, kuin lehemän utarehet, vaikka paita oli päällä, niin tisulit erottui.
      Sinkut
      52
      5778
    2. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      65
      2723
    3. Kemijärven festarit 2025

Onpas taas niin laimea meininki. Eikö tosiaan saada parempia artisteja? ☹️
      Kemijärvi
      18
      1844
    4. Mitä haluaisit tänään sanoa kaivatullesi?

Onko sydämelläsi jotain?
      Ikävä
      146
      1785
    5. Johanna Tukiainen hakkasi miehen sairaalaan!

Viime päivien tiktok-keskusteluissa on tullut esiin, että Johanna Tukiainen on jatkanut väkivaltaista käytöstään. Hän h
      Kotimaiset julkkisjuorut
      134
      1662
    6. Nyt tajusin mitä haet takaa

En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä
      Ikävä
      18
      1620
    7. Tekikö mieli laittaa viesti?

Miten on? 😌
      Ikävä
      102
      1447
    8. Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?

En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?
      Suomussalmi
      28
      1430
    9. Salilla oli toissapäivänä söpö tumma

Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen
      Ikävä
      41
      1186
    10. Kalateltta ja Siipiteltta

Siipiteltasta ei saa ruokaa ollenkaan ja ovatko työntekijät ihan selvin päin siellä. Kalateltassa taas lojuu käytetyt la
      Kuhmo
      14
      1163
    Aihe