Moi
Mulla on 2 kuukautta ollut alaselkä tosi kipeä, ja aktiivisena liikkujana oon ollu tosi ahdistunut kun liikunta on jäänyt hiljaiseen köpöttelyyn. Lääkärit on vain syöttäneet tulehduskipulääkettä ja lihasrelaksantteja, eivätkä ole päästäneet edes röntgeniin.. Nyt vihdoin sain opiskelijabudjetistani lohkaistua rahta kiropraktiokolle ja heti löytyi sijoiltaan mennyt alaselän nikama (yths:n lekurit sanoivat että kyseessä on lihasperäinen kipu). Mulla on edessä 2 kuukautta "hiljalleen parantelua". Kysyisin käytännössä samantyypistä vaivaa poteneilta, että kuinka pian uskaltaa alkaa lisätä liikunnan muotoja ja määrää? Esim. voinko jo tässä vaiheessa kun kipua on vielä aika paljon jo lähteä esim. uimaan? Toistaiseksi olen vain kävellyt ja maannut, istuminen kun on helvettiä. Ei kai uimisesta sentään vaiva pahene? Kiitos vinkeistä.
selkänikama sijoiltaan
12
6451
Vastaukset
- liikuntamuoto
selkäkipuiselle, jos se ei aiheuta lisää kipua.
Tosin rintauinti voi aiheuttaa, koska siinähän selkä usein menee mutkalle kun päätä joutuu kannattelemaan
vedenpinnan yläpuolella. Kannattaa uida selällään tai kyljellään.
Toi nikaman paikoiltaanmeno pitäisi kyllä todeta rötgenillä, saada siis virallisesti varmistus kiropraktikon tekemälle päätelmälle. - Spelttityttö
Miten selkänikama voi mennä sijoiltaan ja vielä pystyy kävelemään?
Sun pitäis olla jo halvaantunut, jos edes elossa.
Kenellä kiropraktikolla kävit?
Mene röntgeniin vaikka yksityiselle. Se ei yli 100 maksa.
Ei tuolla kunnallisella puolella nykyään mihinkään pääse. Ja jos pääsee, niin kestää kuukausia.- Spelttityttö
Täällä ihan hyvä kuva selkärangasta ja sen toimivuudesta:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Selkäranka
Ja täällä lisää:
http://www.google.com/search?client=opera&rls=en&q=selkäranka&sourceid=opera&ie=utf-8&oe=utf-8 - Spelttityttö
Spelttityttö kirjoitti:
Täällä ihan hyvä kuva selkärangasta ja sen toimivuudesta:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Selkäranka
Ja täällä lisää:
http://www.google.com/search?client=opera&rls=en&q=selkäranka&sourceid=opera&ie=utf-8&oe=utf-8Google on hyvä.
Yhden lääkäriaseman sivuilta löytys hinnat röntgeniin eli maksaa alle 100€ ja vielä Helsingissä. Luulis, että tuossa hintaluokassa on muuallakin.
http://www.diacor.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=55&Itemid=118 - kuntoutustarve
Spelttityttö kirjoitti:
Google on hyvä.
Yhden lääkäriaseman sivuilta löytys hinnat röntgeniin eli maksaa alle 100€ ja vielä Helsingissä. Luulis, että tuossa hintaluokassa on muuallakin.
http://www.diacor.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=55&Itemid=118Moi
Kiitos palautteesta ja vinkeistä. Mä kävin itse asiassa tänään vielä yths:n lääkäriltä kinuaan röntgeniä jotta kiropraktikon diagnoosi sais varmuuden (tai sitten ei). Ja sain kuin sainkin röntgenajan ens viikoks. Kiropraktikko jolla kävin vaikutti kyllä kovin asiantuntevalta, yks alaselän nikama oli hänen mukaansa väärässä asennossa, ymmärsin sen sitten että sijoiltaan.. Eiköhän sitten selviä kuvasta mitä siellä on. Energistä talvenalkua :) - nikamansiirtymästä?
kuntoutustarve kirjoitti:
Moi
Kiitos palautteesta ja vinkeistä. Mä kävin itse asiassa tänään vielä yths:n lääkäriltä kinuaan röntgeniä jotta kiropraktikon diagnoosi sais varmuuden (tai sitten ei). Ja sain kuin sainkin röntgenajan ens viikoks. Kiropraktikko jolla kävin vaikutti kyllä kovin asiantuntevalta, yks alaselän nikama oli hänen mukaansa väärässä asennossa, ymmärsin sen sitten että sijoiltaan.. Eiköhän sitten selviä kuvasta mitä siellä on. Energistä talvenalkua :)Sen voi asiantuntija tuntea käsinkin tunnustelemalla, vaikkei siirtymä suuri olisikaan.
Suurempi siirtymä onkin jo silmin havaittavissa, varsinkin potilaan kumartuessa.
En tietenkään tiedä tarkoittiko kiropraktikkosi sellaista kuitenkaan.
Mulla on melko suuri nikamansiirtymä, ja sen voi nähdä silmin ja helposti tuntea käsin. Äidilläni on nikama siirtynyt ja kääntynyt jonkin verran.
Eli tällaisissa tapauksissakin nikama on pois paikoiltaan.
Hyviä kuvia löytyy googlettamalla, kun hakusanaksi laittaa spondylolisthesis. - Spelttityttö
kuntoutustarve kirjoitti:
Moi
Kiitos palautteesta ja vinkeistä. Mä kävin itse asiassa tänään vielä yths:n lääkäriltä kinuaan röntgeniä jotta kiropraktikon diagnoosi sais varmuuden (tai sitten ei). Ja sain kuin sainkin röntgenajan ens viikoks. Kiropraktikko jolla kävin vaikutti kyllä kovin asiantuntevalta, yks alaselän nikama oli hänen mukaansa väärässä asennossa, ymmärsin sen sitten että sijoiltaan.. Eiköhän sitten selviä kuvasta mitä siellä on. Energistä talvenalkua :)Hyvä, että pääset kuvaukseen, niin eiköhän se siitä.
Joo ehkä se nikama voi olla siirtynyt. Äidillänikin on kuulemma siirtynyt yks nikama. Selkä ajoittain kipeä.
Itse en tiedä tuommoisesta siirtymästä mitään, mutta kyllä kiropraktikot tietää ja paljon muutakin.
- Tunne_
Ensin fysikaaliseen hoidattaan nikamat paikalleen. OMT/Kiropraktikko/naprapaatti/osteopaatti, joku noista, joka OSAA nikamakäsittelyt lantion.
Sit kuntoutusta, liikuntaa ja jumppaa keskivartaloon mahd. nop. Sit hissukseen voi tehdä kovempia harjoitteita, esim. kuntosalilla tai missä nyt tapana on "riehua". :)
t. Huono selkä- perkeles2
Siirtymää ei saa paikallensa manipuloimalla eikä sitä saa lähtiä eres manipuloimahan!
- Nainen 27
Minullakin on vastaavanlaisia kokemuksia. Valitin selästäni kahdesti yths:lle, ekalla kerralla epäiltiin huonoa patjaa, toisella kerralla liikunnan puute ja huonot lihakset kipujen syyksi. Kolmannella kerralla, kun en meinannut sängystä päästä ylös, en edes päässyt lääkäriin. Olisi pitänyt odottaa reilu viikko. Niinpä menin kunnalliselle lääkärille ja pääsin heti tutkimukseen ja röntgeniin... Niinpä sieltä se nikamasiirto sitten todettiin. Oletan, että sinullakin on nimenomaan nikamasiirto, eikä sijoiltaan mennyt nikama.
Minä olen tuon jälkeen käynyt yths:n ilmaisessa fysioterapiassa, ja suosittelen sinullekin. Ainakin meillä on erittäin hyvä fysioterapeutti täällä, ehkä teilläkin? Häneltä sain heti diagnoosin jälkeen tosi hyviä ja rohkaisevia neuvoja mm. liikunnan suhteen. Myös fysiatri ja ortopedi jolla olen käynyt on tullut hyviä neuvoja.
Minulle annettiin tällainen ohje: kaikki liikunta (ja muu toiminta) joka ei satu selkään on hyvästä. Kaikkea saa tehdä, kunhan siitä ei aiheutu siedättömiä tuskia. Minä en voi pahentaa selän tilannetta omalla toiminnallani, vain parantaa.
Ymmärrän, että alussa ahdistaa, masentaa ja pelottaa. Itsekin olin 4kk yleislääkärikäynnin jälkeen tekemättä suunnilleen mitään muuta kuin kävelyä, sillä minua pelotti, että rikon selän pahemmin. Oli vielä keskitalvi, joten sääkaan ei innostanut liikkumaan. Mutta se oli virhe. Olisi vain pitänyt lähteä heti liikkeelle. Olen huomannut omalla kohdallani, että liikkumattomuus näkyy selässä kipuina.
Uiminen sopii selälle oikein hyvin. Muita minulle suositeltuja lajeja ovat sauvakävely, hiihto, Pilates, jooga, kuntosalilla käyminen ja aikuisbaletti. Itse en harrasta noista aktiivisesti kuin kävelyä, pilatesta ja joogaa. Nuo riittävät, pitämään selän kunnossa.- sda
Itselläni myös nikamasiirymä lannerangassa ja kun liikettä ei taivutuskuvissa näy niin lääkäri sanoi että voin harrastaa melkein kaikkea mitä pystyy. Ouduksun tätä neuvoa koska ihanne tilanne rangan kannalta olisi että nikamat luutuisivat yhteen. Rankahan on erittäin liikkuva tukielin ja vaikkakin liike olisi alhaalla minimaalista niin liikkeessä väreilyä esiintyy varmasti ja näin luutuminen hidastuu. Puhumattakaan heitä jolla siirtymä on todettu ja välilevy kasassa(nainen 27). Nikamakaari kun ei ole tukemassa liikettä tai pitämässä kasassa -mulla on nikamat yhdessä kiinni mutta nikaman kulma on aika jyrkkä (lordoosi).
- saas
sda kirjoitti:
Itselläni myös nikamasiirymä lannerangassa ja kun liikettä ei taivutuskuvissa näy niin lääkäri sanoi että voin harrastaa melkein kaikkea mitä pystyy. Ouduksun tätä neuvoa koska ihanne tilanne rangan kannalta olisi että nikamat luutuisivat yhteen. Rankahan on erittäin liikkuva tukielin ja vaikkakin liike olisi alhaalla minimaalista niin liikkeessä väreilyä esiintyy varmasti ja näin luutuminen hidastuu. Puhumattakaan heitä jolla siirtymä on todettu ja välilevy kasassa(nainen 27). Nikamakaari kun ei ole tukemassa liikettä tai pitämässä kasassa -mulla on nikamat yhdessä kiinni mutta nikaman kulma on aika jyrkkä (lordoosi).
Eli olen menossa MRi tutkimuksiin viikon päästä. Minulta otettihin edelliset kuvat vuosi takaperin ja pientä rustoutumista oli havaittavissa. Pränttään tänne tiedot kuvista kunhan saan lausunnot käsiini. Kuvista voisi saada osviitttaa kauanko luutumisprosessi kestää tilanteesta jolloin välilevy on täysin hävinnyt mikäli minulla on L5-S1 edes luutunut.
Nainen 27 ilmeisesti välilevy madaltuu jatkuvasti joten tästä tiedosta voisi olla teille hyötyä kun siirtymä on samaa luokkaa kun minullakin ja samaa vuosikertaa ollaan. Aloitan uuden viestiketjut joten ne joita tieto kiinnosta olkaa valppaina.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi624362Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1551823Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141543Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !381317Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1681083- 58929
- 79925
Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.169847Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54821- 39791