kaksosten painoerot

mimmukka07

Hei kaikki,

odotan kaksosia ja viikkoja on kertynyt nyt kiitettävät 28 ja risat.
Mieleeni heräsi vain kysymys, kun kävin äitipolilla, missä tehtiin vauvojen painoarviot. Nimittäin toinen oli 1200g ja toinen 1500g. Eli toinen on isompi kuin toinen ja siihen saattaa syynä olla tämä raskausajan diabetekseni. Mutta silti kummastuttaa nuo erilaiset painoarviot. Lääkärin mukaan ei ole mitään syytä huoleen ja kaksosilla voi kuulemma syntyessäänkin olla jopa 1,5 kiloa eroa ja kummatkin ovat terveitä. Mutta silti haluaisin kuulla teidän muiden painoarvioita raskauden aikana tai sitten syntymäpainot. Ja oliko kaikki teillä kunnossa?
Ai niin, sukupuolesta meillä ei ole tietoa kummankaan kohdalla, sillä haluamme säilyttää sen salaisuutena loppuun asti :)
Onnea kaikille tuplaodottajille ja tuplaäideille!

9

3552

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kultsu kimallus

      En muista, miten oli painoarviot.Pojat syntyivät viikolla 38 2. A-poika oli 51 cm ja 3950gr ja B-poika saman pituinen, mutta "vain" 2980gr... Terveitä ovat aina olleet, kilttejä ja helppoja lapsia.

    • äitsykkäliini

      eri- vai samanmunaiset kaksoset. Samanmunaisilla (monokoriaalisilla) voi olla riski ns. feto-fetaalisyndroomaan, jossa istukkaverenkierto on epätasaisesti jakautunut, ja sikiöt kasvavat epäsymmetrisesti. Tällainen tilanne voi olla joskus jopa hengenvaarallinen lapsille. Oletan kuitenkin ettei tällaisesta ole epäilyä, jos kerran lääkäri on sanonut ettei ole hätää.

      Tavallisin selitys on kuitenkin se, että kaksoset ovat eri geneettistä alkuperää (eri sukusoluista) ja ehkä eri sukupuoltakin. Silloin koko voi vaihdella kuten keiden hyvänsä sisarusten välillä.

      Yleensä kyllä äidin raskausdiabetes vaikuttaa molempiin, jos verensokeriarvot ovat koholla.

    • äiti29_09

      Synt vko 36
      A vauva poika: 3200g
      B vauva tyttö 2010g

      Terveitä ja helppoja vauvoja,
      nyt tosin jo 13vuotiaita!

      Onnea koko perheelle!!

    • Blancca

      Meillä pojat syntyivät 31 3 raskausviikolla. A 1700g ja B ehti pissata ennen punnitusta ja painoa oli 1660g. Nyt painavat 3270g ja 3200g. Itse olen myös kaksonen ja painoin 2400g ja veljeni 3200g. Eli sukupuoli selittää aika paljon =).

    • toinen puoli

      Itselläni ei ole kaksosia, mutta olen itse sellainen.. Me molemmat tyttöjä, minä painoin 3200g ja 48,5cm, siskoni 2300g ja 46cm.. Ja molemmat aina ihan terveitä.. Ja ikää kertynyt 23 vuotta!

    • liida

      identtiset kohta kahdeksan vuotiaat pojat. painoivat syntyessää 2200g ja 2880 g. synnytys käynnistettiin n. kaksi viikkoa aiemmin juuri siitä syystä että poikien painoerot kasvoivat. viimeiset pari viikkoa ennen käynnistystä kävin päivittäin sairaalalla ultrassa jossa tarkistivat kaiken olevan kunnossa. jos on identtiset kaksoset toinen voinee viedä toiselta ravinnon. toinen kasvaa toinen ei silloinhan toinen on vaarassa. alkuun oli ongelmia ja teholla olivat pari viikkoa. nyt pojat jo lähes kahdeksan vuotiaita terveitä poikia. hyvää odotusaikaa ja onnittelut.

    • KEH

      Meidän tytöt olivat syntyessään 2740/47 ja 2640/47. Eli painoeroa 100 g.
      Siitä lähtien painoeroa on joka punnituksessa ollut 130 g!
      Mutta eihän toki tarvi huolestua jos painoeroa on enemmänkin, vaikka sen puolitoista kiloa. Kaksoset ovat kaksoset, mutta silti kaksi eri ihmistä :)

    • se toinen ½

      Olen 17-v. ja minulla on kaksoisveli.
      Meidän syntymäpainot ja pituudet:
      tyttö: 49cm/2973g
      poika: 51cm/3230g

      Eli pituudessa 2cm ero ja painossa noin 260g.

      Nyt veljeni on noin 187cm ja minä 173cm! ;)

      • kaksoset 2000

        Meidän tyttöjen syntymämitat olivat A 2630 ja 48cm B 2880 49cm...näin siis vuonna 2000..aloittivat syksyllä koulun :) aika menee ainakin suht koht nopiasti heidän kanssaan :))

        onnea tuleville vaaveille ja perheelle !!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      136
      3752
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      115
      1474
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      271
      1340
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      69
      1289
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      18
      1164
    6. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1101
    7. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      45
      1068
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      58
      1044
    9. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      1036
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      56
      977
    Aihe