Laguna 1997 vaihteistoöljyvuoto?

J K

On kakkosautona tuollainen 1997 mallinen 1,8 8V -tekniikalla oleva Laguna. Autossa haisee ajettaessa vaihteistoöljy, ja näyttää pudottavan pienen lätäkönkin aina parkkeerauksen aikana...

Kurkistin auton alle, ja totesin vaihteensiirtäjän ympäristön olevan aivan öljyn vallassa moottorin öljypohjaa myöten. Laatikkoon meni puoli litraa öljyäkin lisää. Ei oikein ole varmuutta, tuleeko öljy vetarin stefasta vai vaihteensiirtäjän stefasta? Kysymys kuuluukin, että pystyykö ko. ajokkiin vaihtamaan molemmat stefat ilman vaihdelaatikon irroitusta ns. helposti? Vai onko tiedossa suurikin remppa?

9

2461

Vastaukset

  • Kuten itsekkin huomaat alta tai päältä ei voi laatikolle tehdä muuta kuin öljyä lisätä. Eli vaihdelaatikko on otettava irti, siinä voi katsella mistä vuoto johtuu?

    • Kuskinppuolella on vetoakselin sisäpäässä suojakumi joka saattaa ruveta vuotamaan(puhjeta)
      Vaihteensiirtäjän stefa noista myöskin alkaa vuotamaan vanhemmiten ja stefan vaihtoa varten loota pitäis purkaa mutta osaava asentaja hioo hitsauksetaan siirtäjän vivun irti ja vaihtaa stefan
      Uudelleenhitsauksessa tarvii varoa ettei polta uutta stefaa


    • mo. kirjoitti:

      Kuskinppuolella on vetoakselin sisäpäässä suojakumi joka saattaa ruveta vuotamaan(puhjeta)
      Vaihteensiirtäjän stefa noista myöskin alkaa vuotamaan vanhemmiten ja stefan vaihtoa varten loota pitäis purkaa mutta osaava asentaja hioo hitsauksetaan siirtäjän vivun irti ja vaihtaa stefan
      Uudelleenhitsauksessa tarvii varoa ettei polta uutta stefaa

      Onko tietoa, että kuka näitä hommia olisi PK-seudulla tehnyt aikaisemminkin, että menisi kokemuspohjalta? Itsellä vuotaa myöskin vaihteensiirtäjän stefa, ja mahdollisimman pienet kustannukset tietysti hakusessa.


  • Vetoakselin sisempisuojakumi rupeaa vanhentuessaan kovettumaan ja "halkeilee", näin vaihdelaatikkoöljyä rupeaa vuotamaan joka leviää pitkin auton alustaa ajoviimasta. Vetoakselinsuojakumin pystyy vaihtamaan ilman vaihdelaatikon irroitusta(iso työ). Ota seuraava huomioon erityisen tarkasti. Renaultit ovat vaihdelaatikon öljyistä tarkkoja, eli pitäisi aina käyttää ELF öljyjä mitä valmistaja suosittelee. Olen kuullut tapauksia joissa on käytetty esim. Mobil öljyä ELF sijasta on vaihdelaatikko "särkynyt"

    • jep itellä on sama auto ja juuri viikoloppuna vaihdoin vetoakselin stefan öljyä alko tulla sen verran reippaasti. oli melkoinen urakka työt olis maksanu korjaamolla n 500 euroo joten tein itse. Eli tarkastuta korjaamolla mistä laku vuotaa kohteita on monia. nyt ei vuoda tipan tippaa.


    • "Renaultit ovat vaihdelaatikon öljyistä tarkkoja, eli pitäisi aina käyttää ELF öljyjä mitä valmistaja suosittelee. Olen kuullut tapauksia joissa on käytetty esim. Mobil öljyä ELF sijasta on vaihdelaatikko "särkynyt""

      olla niitä kuuluisia esson baari juttuja. Siinä ei merkillä ole väliä kun tunnit tulee täyteen.


  • Tuli tämä vanha ketju vastaan kun haeskelin Meganen vaihteensiirtäjän vuotoon liittyvää tietoa, onneksi näihin näyttää nykyään olevan saatavilla korjaussarja, jolla ainakin siirtäjän akselin tiivisteen saa vaihdettua ilman hitsailuja. Riittää että purkaa siirtäjämekanismin, repii vanhat tiivisteet pois ja ujuttaa vivun yli pari o-rengasta joiden päälle tulee jonkinlainen halkaistu urallinen kumi"tulppa" varmistukseksi.

    Aika erikoista, että renuissa siirtäjä sijaitsee laatikon alapuolella, ikäänkuin pidetty huoli että laatikko tyhjenisi mahdollisimman tehokkaasti stefan pettäessä.

    • Mistä tätä korjaussarjaa saa?


    • renaultmies kirjoitti:

      Mistä tätä korjaussarjaa saa?

      Esim. Topautoosat.fi löytyy.
      Kiertääkö renuissa sisempien vetareiden suojakumien alla muka vaihteistoöljy? Kun normaaliautoissahan on stefat vetareiden ja lootan välissä ja sisemmätkin vetarit ihan omilla rasvoillaan.


SEISKA.FI

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.