7 kuollutta Jokelan koulukeskuksen

ampumavälikohtauksessa

36

1539

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kriittisessä tilassa

      Töölön sairaalan teho-osastolla.

      Kuolleiden joukossa on koulun rehtori, 5 poikaoppilasta ja 2 tyttöä.

      • Surullista

      • on siis

      • heittoja, kuten tuo
        on siis kirjoitti:

        ajatusmaailmaa äidiltänsä oppinut....

        edellinenkin.


      • ihmeellisiä kommentteja
        heittoja, kuten tuo kirjoitti:

        edellinenkin.

        riittää... ja spekulointia.
        Minun huomio kiinnittyi tuohon sanaan "koulukiusattu". En missään nimessä hyväksy enkä ihannoi kyseistä murhenäytelmää, mutta olisiko tässä koulumaailmassa syytä kiinnittää huomiota oikeasti kiusaamisen kitkemiseen. Ehkä tämäkin poika on joutunt vuosikausia kärsimään ennenkuin "naksahti". Kyllä kauniita sanoja riittää vanhempainilloissa ynnä muissa, että ei meidän koulussa ole onneksi kiusaamista... totuus on aivan toinen. Ja nämä kiusaamistapaukset eivät todellakaan kiinnosta opettajia, rehtoreita, terveydenhoitajia eivätkä ainakaan kiusaajien vanhempia, vaikka kuinka yrittäisi kiusaamista saada loppumaan. T. Nimimerkki 3,5 lapsensa kiusaamista avuttomana seuraamaan joutunut


      • Mutta tietynlaista
        ihmeellisiä kommentteja kirjoitti:

        riittää... ja spekulointia.
        Minun huomio kiinnittyi tuohon sanaan "koulukiusattu". En missään nimessä hyväksy enkä ihannoi kyseistä murhenäytelmää, mutta olisiko tässä koulumaailmassa syytä kiinnittää huomiota oikeasti kiusaamisen kitkemiseen. Ehkä tämäkin poika on joutunt vuosikausia kärsimään ennenkuin "naksahti". Kyllä kauniita sanoja riittää vanhempainilloissa ynnä muissa, että ei meidän koulussa ole onneksi kiusaamista... totuus on aivan toinen. Ja nämä kiusaamistapaukset eivät todellakaan kiinnosta opettajia, rehtoreita, terveydenhoitajia eivätkä ainakaan kiusaajien vanhempia, vaikka kuinka yrittäisi kiusaamista saada loppumaan. T. Nimimerkki 3,5 lapsensa kiusaamista avuttomana seuraamaan joutunut

        kiusaamista on sekin, kun ei välitetä, vaikka asiat jonkun kohdalla ovat jo niin pitkällä, että hän on enimmäkseen aina yksin.


      • erityisesti yksinäiset
        Mutta tietynlaista kirjoitti:

        kiusaamista on sekin, kun ei välitetä, vaikka asiat jonkun kohdalla ovat jo niin pitkällä, että hän on enimmäkseen aina yksin.

        ja ikätoveriensa syrjimät tytöt ovat todella helppoja uhreja sitten häikäilemättömille hyväksikäyttäjille.


      • amalia
        Surullista kirjoitti:

        On myös Pekka-Ericin äidillä:
        http://www.mikaelavuorio.fi/Unelmia_paremmasta_maailmasta.html

        noihin sivuihin.
        Tuli vaan mieleeni, että niinpä sitten koko perhe unelmoi kuka mistäkin, mutta ei juuri mitään oikeita tekoja tee maailman parantamiseksi, ei edes hekilökohtaisia ratkaisuja.
        Perheen harrastuksia ja lukuisia menoja lukiessa tuli mieleen, että missä vaiheessa äiti on ehtinyt olemaan kotona lastensa kanssa, hellimässä ja antamassa turvaa, kun pitää niiiin kovian olla maailmaa parantamassa eri järjestöissä ja politiikassa mukana.
        Hänen mielestään kaikkien pitäisi asua maalla, olla autottomia jne.
        Kaupungissa näyttävät asuvan, luulen,että autonkin omistavat. ei ehkä pyöräillen ehtisi joka kokouksessa juoksemaan.
        Linkolahan on ollut sitä mieltä, että täältä pitäisi saada vaikka tappamalla vähennettyä väestön liikakasvua. Tuollainen osittainen unelmien toteuttaminen ja vain johonkin sivuseikkaan huomion kiinnittäminen ei ole mistään kotoisin.
        Jokainen saa elää miten elää minun puolestani, mutta ei pidä mennä moralisoimaan toisten elämän menoa, ellei itsekään pysty parempaan.
        Ei tämä maa kuitenkaan pyörisi, jos kaikki rupeaisivat linkoloiksi.
        Jos maailmaa parannetaan niin kovin, että unohdetaan omat lapset ja heidän tarpeensa, niin
        siitä ei hyvää seuraa. Tärkeintä on se oppi minkä voimme siirtää lapsillemme. Ei toisten arvostelu ja moralisointi, vaan lähimmäisten rakastaminen ja heistä huolehtiminen, ei toisten eliminoiminen.
        Jos lapsi jo pienestä imee vanhemmilta asenteita, että kaikki muut on tyhmiä, koska eivät ymmärrä mitään luonnosta ym. niin pianhan lapsi alkaa kuvitella, että vain hän ja heidän perheensä on niitä oikeita ihmisiä ja maailman pelastajia, vaikka aivan samoin elävätkin kuin muut, tuhoavat luontoa muiden tavoin, tarvitsevat ja käyttävät rahaa. Levyjä tehdään myyntiin, tietokoneet tuntuu olevan, minkä valmistukseen kuluu valtavasti luonnonvaroja, varmaan on ainakin yksi auto, joka saastuttaa jne.
        Pitäisi olla jotain pohjaa sille, että itse on muita parempi, ettei lapsillekaan pääsisi tuollaista harhaa syntymään.
        Syytetään taas yhteiskuntaa kaikesta, mutta hyvät ja pahat olot juontaa juurensa hyvin pitkälle sieltä kotoa ja jo varhaislapsuudesta. Siitä kuinka lapsi on saanut tuntea olevansa rakastettu ja tuntenut turvallisuutta ja miten hänelle on kasvatettu tervettä itsetuntoa ja opetettu rakastamaan, niin itseään kuin lähimmäisiäänkin.
        Noista maailmanparannusunelmista on luettavissa selvästi, minä tiedän ja ymmärrän, mutta kun ne kaikki muut tyhmät tekee väärin, siis halveksuntaa muita kohtaan.
        Vain ymmärryksellä ja hyvilläteoilla muita kohtaan voimme rakentaa paremman maailman.
        Tämä on minun näkemykseni. Annan kuitenkin täyden vapauden jokaiselle ajatella kuten ajattelee, kunhan ei ajatuksillaan ja teoillaan vahingoita muita ja kantaa itse vastuun tekemisistään ajatuksistaan ja niiden seuraamuksista sekä tekemisistään.


      • lainen kuin
        Surullista kirjoitti:

        On myös Pekka-Ericin äidillä:
        http://www.mikaelavuorio.fi/Unelmia_paremmasta_maailmasta.html

        kuin P-E:n äiti. En yhtä fiksu, enkä musikaalinen. Mutta samansuuntaiset ovat asenteeni ja ajatukseni ja arvoni. Niitä olen myös lapsilleni puhunut ja niiden mukaan toiminut toivoen voivani hidastaa luonnontuhoa. Maapallo tarvitsee ihmisten pitkäjänteistä älynkäyttöä, sillä ilman älyä on tähän saastumiseen tultu. Säännöllinen työssäkäynti on vienyt aikaa lapsilta, mutta sille en voinut mitään, kun yhteiskuntamme on työssäkäynnille rakennettu.

        Pitääkö minun nyt pohtia millaista vahinkoa olen lapsille aiheuttanut ja mitä vielä tulee seuraamaan?

        Pärjääkö elämässä masentumatta ainoastaan itsekkäät ympäristöstä, eläimistä piittaamattomat saastuttajat, kiusaajat ja rahanautintojen kahmijat.

        Onko toisen kiusaaminen nimenomaan masennusvaarassa olevan keino olla itse masentumatta, virkistää oman mielensä toista kiusaamalla ja siirtämällä siten masennuksen sille pahaa aavistamattomalle, jota kiusaa.

        Suomenruotsalaiset eivät ehkä siksi ole masentuneet suomalaisten järjenkäytön vähäisyyttä katsoessaan, koska ovat asennoituneet olevansa suomalaisia älykkäämpiä. Siis on tuollaista ajattelua ollut aina = Bättre folk.

        Ei kukaan luule yksin voivansa muutosta tehdä, mutta yhdessä voisi edes yrittää, rauhanomaisesti.


      • heillä ei ole
        amalia kirjoitti:

        noihin sivuihin.
        Tuli vaan mieleeni, että niinpä sitten koko perhe unelmoi kuka mistäkin, mutta ei juuri mitään oikeita tekoja tee maailman parantamiseksi, ei edes hekilökohtaisia ratkaisuja.
        Perheen harrastuksia ja lukuisia menoja lukiessa tuli mieleen, että missä vaiheessa äiti on ehtinyt olemaan kotona lastensa kanssa, hellimässä ja antamassa turvaa, kun pitää niiiin kovian olla maailmaa parantamassa eri järjestöissä ja politiikassa mukana.
        Hänen mielestään kaikkien pitäisi asua maalla, olla autottomia jne.
        Kaupungissa näyttävät asuvan, luulen,että autonkin omistavat. ei ehkä pyöräillen ehtisi joka kokouksessa juoksemaan.
        Linkolahan on ollut sitä mieltä, että täältä pitäisi saada vaikka tappamalla vähennettyä väestön liikakasvua. Tuollainen osittainen unelmien toteuttaminen ja vain johonkin sivuseikkaan huomion kiinnittäminen ei ole mistään kotoisin.
        Jokainen saa elää miten elää minun puolestani, mutta ei pidä mennä moralisoimaan toisten elämän menoa, ellei itsekään pysty parempaan.
        Ei tämä maa kuitenkaan pyörisi, jos kaikki rupeaisivat linkoloiksi.
        Jos maailmaa parannetaan niin kovin, että unohdetaan omat lapset ja heidän tarpeensa, niin
        siitä ei hyvää seuraa. Tärkeintä on se oppi minkä voimme siirtää lapsillemme. Ei toisten arvostelu ja moralisointi, vaan lähimmäisten rakastaminen ja heistä huolehtiminen, ei toisten eliminoiminen.
        Jos lapsi jo pienestä imee vanhemmilta asenteita, että kaikki muut on tyhmiä, koska eivät ymmärrä mitään luonnosta ym. niin pianhan lapsi alkaa kuvitella, että vain hän ja heidän perheensä on niitä oikeita ihmisiä ja maailman pelastajia, vaikka aivan samoin elävätkin kuin muut, tuhoavat luontoa muiden tavoin, tarvitsevat ja käyttävät rahaa. Levyjä tehdään myyntiin, tietokoneet tuntuu olevan, minkä valmistukseen kuluu valtavasti luonnonvaroja, varmaan on ainakin yksi auto, joka saastuttaa jne.
        Pitäisi olla jotain pohjaa sille, että itse on muita parempi, ettei lapsillekaan pääsisi tuollaista harhaa syntymään.
        Syytetään taas yhteiskuntaa kaikesta, mutta hyvät ja pahat olot juontaa juurensa hyvin pitkälle sieltä kotoa ja jo varhaislapsuudesta. Siitä kuinka lapsi on saanut tuntea olevansa rakastettu ja tuntenut turvallisuutta ja miten hänelle on kasvatettu tervettä itsetuntoa ja opetettu rakastamaan, niin itseään kuin lähimmäisiäänkin.
        Noista maailmanparannusunelmista on luettavissa selvästi, minä tiedän ja ymmärrän, mutta kun ne kaikki muut tyhmät tekee väärin, siis halveksuntaa muita kohtaan.
        Vain ymmärryksellä ja hyvilläteoilla muita kohtaan voimme rakentaa paremman maailman.
        Tämä on minun näkemykseni. Annan kuitenkin täyden vapauden jokaiselle ajatella kuten ajattelee, kunhan ei ajatuksillaan ja teoillaan vahingoita muita ja kantaa itse vastuun tekemisistään ajatuksistaan ja niiden seuraamuksista sekä tekemisistään.

        yhtäkään autoa. Polkupyöriä on. Ilmeisesti he ovat sen verran "erilaisia" kuin ympäristönsä ihmiset, että joutuvat eristetyiksi, ikäänkuin ulkoistetaan sinun Amalia kaltaisten ihmisten seurapiireistä.

        Se "erilaisuus" ei tarkoita, että on huonompi, heidänlaisiaan on vain vähemmän.

        Amalia kiusaa????


      • amalia
        heillä ei ole kirjoitti:

        yhtäkään autoa. Polkupyöriä on. Ilmeisesti he ovat sen verran "erilaisia" kuin ympäristönsä ihmiset, että joutuvat eristetyiksi, ikäänkuin ulkoistetaan sinun Amalia kaltaisten ihmisten seurapiireistä.

        Se "erilaisuus" ei tarkoita, että on huonompi, heidänlaisiaan on vain vähemmän.

        Amalia kiusaa????

        minun seurapiiriini mahtuu aivan kaikenlaisia ihmisiä.
        Kuten tuossa kirjoitukseesakin totesin, niin mun puolesta jokainen tekee ja ajattelee niin kuin tahtoo, niin kauan kun eivät vahingoita opeillaan ja tekosillaan muita ihmisiä. Valitettavasti tämän perheen sis. ajattelutapa on nyt vahingoittanut toisia.


      • amalia
        lainen kuin kirjoitti:

        kuin P-E:n äiti. En yhtä fiksu, enkä musikaalinen. Mutta samansuuntaiset ovat asenteeni ja ajatukseni ja arvoni. Niitä olen myös lapsilleni puhunut ja niiden mukaan toiminut toivoen voivani hidastaa luonnontuhoa. Maapallo tarvitsee ihmisten pitkäjänteistä älynkäyttöä, sillä ilman älyä on tähän saastumiseen tultu. Säännöllinen työssäkäynti on vienyt aikaa lapsilta, mutta sille en voinut mitään, kun yhteiskuntamme on työssäkäynnille rakennettu.

        Pitääkö minun nyt pohtia millaista vahinkoa olen lapsille aiheuttanut ja mitä vielä tulee seuraamaan?

        Pärjääkö elämässä masentumatta ainoastaan itsekkäät ympäristöstä, eläimistä piittaamattomat saastuttajat, kiusaajat ja rahanautintojen kahmijat.

        Onko toisen kiusaaminen nimenomaan masennusvaarassa olevan keino olla itse masentumatta, virkistää oman mielensä toista kiusaamalla ja siirtämällä siten masennuksen sille pahaa aavistamattomalle, jota kiusaa.

        Suomenruotsalaiset eivät ehkä siksi ole masentuneet suomalaisten järjenkäytön vähäisyyttä katsoessaan, koska ovat asennoituneet olevansa suomalaisia älykkäämpiä. Siis on tuollaista ajattelua ollut aina = Bättre folk.

        Ei kukaan luule yksin voivansa muutosta tehdä, mutta yhdessä voisi edes yrittää, rauhanomaisesti.

        herättää laajempaakin keskustelua siitä, mitä arvoja ja miten siirrämme lapsillemme.
        Se, jos lapsi pienestä pitäen luulee olevansa muita parempi, vain siksi, että äiti on niin sanonut, tai että yrittää edes elää jotain eko-elämää, niin se ei mielestäni johda hyvään, kuten olemme saaneet nähdä.
        Mielellään kaikki kantaisivat vastuun luonnon hyvinvoinnista ja tekisivät sen mikä tehtävissä on, mutta että sillä perusteella toiset ihmiset tuomitaan muita huonommiksi, jos eivät vielä ole asiaa oivaltaneet, niin sitä en voi hyväksyä. Vielä vähemmän sitä, että joku katsoo oikeudekseen oikein ruveta lahtaamaan niitä toisinajattelijoita.
        Ei sellaisia yliäihmisiä pitäisi joukoomme vanhempien kasvattaa.
        Mieluummin opettaisivat toisten ihmisten tunteiden kunnioittamista sekä myös mielipidevapautta.
        Jokainen vastaa omista "synneistään", emme voi ruveta toisia tuomitsemaan heidän syntiensä tähden, eikä telottamaan ketään. Emme edes tiedä, vaikka toinen toimisi meitä paremmin ja olisi kaikin puolin paljon parempi ihminen. Emme mitenkään tunne kaikkien elämtapaa ja ajattelua.
        Minunkin tietoni tästä perheestä perustuu vain siihen informaatioon, jonka ovat itse itsestään antaneet, se on kuitenkin enemmän kuin mitä monesta muusta tavisperheestä tiedän.
        Mikä se äitien tehtävä lapsiperheessä on?
        Onko parempi, että äiti osallistuu maailman parantamiseen, jopa siinä määrin, että omat lapset unohtuu ja jää hoitamatta. Eivät edes tiedä mitä lapset ajattelevat tai tuntevat?
        Tämä kysymys aivan yleisellä tasolla, en todella tiedä tästä ko. perheestä miten ihmissuhteet siellä hoidettu.
        Jotain voi tapahtumien perusteella päätellä, mutta se ei perustu varsinaiseen tietoon, koska en tuon perheen jäseniä henk.koht. tunne.
        Puhun yleisesti perheenäidin roolista ja arvostuksesta. Tiedän, että on paljon feministejä, jotka suorastaan halveksien puhuvat kotiäideistä ja sellaisista joille maailman tärkein asia on vain omat lapsensa. Vasta sen lasten jälkeen heidän arvomaailmaansa mahtuu koko maailma ja sen parantaminen.
        Maailman parantaminen lähtee kotoa. Pienille lapsille välitetään sellainen arvomaailma, joka kunnioitta toisia ja luontoa ja kaikkea eläväistä. Joka on rehellinen, empaattinen ja auttavainen kaikin puolin toiset huomioonottava.
        Siitä se maailman parannus lähtee. Äideillä on kauheesti valtaa lopulta näissä asioissa, olemme oikeestaan ihan avain asemassa ja sitä aikaa jolloin olemme lapsillemme tärkeimpiä opettajia ei saisi mitenkään sössiä. sitä aikaa ei enää saa takaisin. Jotkut äidit ovat kasvattaneet tai ainakin synnyttäneet tänne kaikki raiskaajat, murhaajat, pedofiilit ym. ym.
        Myös koulujen pitäisi ymmärtää suuri vastuunsa pienten ihmistaimien muokkaamisessa, mitä heille välitetään ja minkälaisten aikuisten seurassa niin suuren osa ajastaan lapsemme viettävät. Siitä ajasta emme pysty olemaan vastuussa mitenkään.
        Se, että kouluista puuttuu lapsille oikeesti turvalliset aikuiset on todella iso puute.
        Ennen opettajat edustivat lapsille opettajan lisäksi myös turvallista aikuista. Toisin on nyt, kun ne aikuisetkin tuntuu olevan aivan hukassa.
        Voi noita nykyajan lapsiraukkoja mihin ovatkaan syntyneet.


      • ristiriitaa.
        amalia kirjoitti:

        herättää laajempaakin keskustelua siitä, mitä arvoja ja miten siirrämme lapsillemme.
        Se, jos lapsi pienestä pitäen luulee olevansa muita parempi, vain siksi, että äiti on niin sanonut, tai että yrittää edes elää jotain eko-elämää, niin se ei mielestäni johda hyvään, kuten olemme saaneet nähdä.
        Mielellään kaikki kantaisivat vastuun luonnon hyvinvoinnista ja tekisivät sen mikä tehtävissä on, mutta että sillä perusteella toiset ihmiset tuomitaan muita huonommiksi, jos eivät vielä ole asiaa oivaltaneet, niin sitä en voi hyväksyä. Vielä vähemmän sitä, että joku katsoo oikeudekseen oikein ruveta lahtaamaan niitä toisinajattelijoita.
        Ei sellaisia yliäihmisiä pitäisi joukoomme vanhempien kasvattaa.
        Mieluummin opettaisivat toisten ihmisten tunteiden kunnioittamista sekä myös mielipidevapautta.
        Jokainen vastaa omista "synneistään", emme voi ruveta toisia tuomitsemaan heidän syntiensä tähden, eikä telottamaan ketään. Emme edes tiedä, vaikka toinen toimisi meitä paremmin ja olisi kaikin puolin paljon parempi ihminen. Emme mitenkään tunne kaikkien elämtapaa ja ajattelua.
        Minunkin tietoni tästä perheestä perustuu vain siihen informaatioon, jonka ovat itse itsestään antaneet, se on kuitenkin enemmän kuin mitä monesta muusta tavisperheestä tiedän.
        Mikä se äitien tehtävä lapsiperheessä on?
        Onko parempi, että äiti osallistuu maailman parantamiseen, jopa siinä määrin, että omat lapset unohtuu ja jää hoitamatta. Eivät edes tiedä mitä lapset ajattelevat tai tuntevat?
        Tämä kysymys aivan yleisellä tasolla, en todella tiedä tästä ko. perheestä miten ihmissuhteet siellä hoidettu.
        Jotain voi tapahtumien perusteella päätellä, mutta se ei perustu varsinaiseen tietoon, koska en tuon perheen jäseniä henk.koht. tunne.
        Puhun yleisesti perheenäidin roolista ja arvostuksesta. Tiedän, että on paljon feministejä, jotka suorastaan halveksien puhuvat kotiäideistä ja sellaisista joille maailman tärkein asia on vain omat lapsensa. Vasta sen lasten jälkeen heidän arvomaailmaansa mahtuu koko maailma ja sen parantaminen.
        Maailman parantaminen lähtee kotoa. Pienille lapsille välitetään sellainen arvomaailma, joka kunnioitta toisia ja luontoa ja kaikkea eläväistä. Joka on rehellinen, empaattinen ja auttavainen kaikin puolin toiset huomioonottava.
        Siitä se maailman parannus lähtee. Äideillä on kauheesti valtaa lopulta näissä asioissa, olemme oikeestaan ihan avain asemassa ja sitä aikaa jolloin olemme lapsillemme tärkeimpiä opettajia ei saisi mitenkään sössiä. sitä aikaa ei enää saa takaisin. Jotkut äidit ovat kasvattaneet tai ainakin synnyttäneet tänne kaikki raiskaajat, murhaajat, pedofiilit ym. ym.
        Myös koulujen pitäisi ymmärtää suuri vastuunsa pienten ihmistaimien muokkaamisessa, mitä heille välitetään ja minkälaisten aikuisten seurassa niin suuren osa ajastaan lapsemme viettävät. Siitä ajasta emme pysty olemaan vastuussa mitenkään.
        Se, että kouluista puuttuu lapsille oikeesti turvalliset aikuiset on todella iso puute.
        Ennen opettajat edustivat lapsille opettajan lisäksi myös turvallista aikuista. Toisin on nyt, kun ne aikuisetkin tuntuu olevan aivan hukassa.
        Voi noita nykyajan lapsiraukkoja mihin ovatkaan syntyneet.

        Sanot, että äidin eko-elämä vahingoittaa lasta, mutta sanot myös, että pienille lapsille kuuluu välittää sellainen arvomaailma, että kunnioittaa toisia, luontoa ja kaikkea eläväistä. Nuo ovat ihan sama asia.


      • amalia
        ristiriitaa. kirjoitti:

        Sanot, että äidin eko-elämä vahingoittaa lasta, mutta sanot myös, että pienille lapsille kuuluu välittää sellainen arvomaailma, että kunnioittaa toisia, luontoa ja kaikkea eläväistä. Nuo ovat ihan sama asia.

        olen sanonut, että äidin eko-elämä vahingottaisi lasta? En ymmärrä mitä tarkoitat.


      • Helinä-keiju3
        ristiriitaa. kirjoitti:

        Sanot, että äidin eko-elämä vahingoittaa lasta, mutta sanot myös, että pienille lapsille kuuluu välittää sellainen arvomaailma, että kunnioittaa toisia, luontoa ja kaikkea eläväistä. Nuo ovat ihan sama asia.

        Itse ihailen kovastikin älykkyyttä ja lahjakkuutta, mutta ei mieleeni ole koskaan tullut, että tyhmät pitäisi lahdata. Lisäksi tässä on sekin ristiriita, että pidän amaliaa älykkäänä, mistä sinä nimimerkki "ristiriita", taas voit olal erimieltä, joten kuka olisi se yli-ihminen, joka saisi määritellä toisten ihmisten älykkyyden lajin ja määrän. Linkolaa ihmettelen, että jos hän vielä haluaa harventaa, vaikka mehän elämme jo varmaan maailman harvaanasutuimmassa maassa (no se oli vitsi, eikä Linkola taida olla huumorimiehiä). Anteeksi nyt, mutta en voinut malttaa mieltäni. No joka tapauksessa yli-ihmiset, jotka ovat hakeutuneet päättäjän asemaan eivät ainakaan toistaiseksi ole astuneet esiin vastuunkannon merkeissä, vaan se sälytetään Suomessa lapsille. Lapsen halutaan mahdollisimman pienestä asti itsenäistyvän, pärjäävän yksin, olevan reipas ja hoitavan itse itsensä, joko yksin tai ikätovereidensa avustuksella, niin että hän mahdollisimman varhain lakkaisi rasittamasta äitiään ja estämästä äitejä toteuttamasta itseään kuka mitenkin maailmanparantajana. Tästä katson, että lasten pahoinvointi osittain ainakin johtuu, koska yhteiskunnassamme ihannoidaan osallistuvaa ja maailmanparannukseen valjastettua äitiä ja halveerataan kotihissukoita ja perheitä ylipäätään. Tiedätte kai kuitenkin äidit, että hedelmistään puu tunnetaan.


      • amalia
        Helinä-keiju3 kirjoitti:

        Itse ihailen kovastikin älykkyyttä ja lahjakkuutta, mutta ei mieleeni ole koskaan tullut, että tyhmät pitäisi lahdata. Lisäksi tässä on sekin ristiriita, että pidän amaliaa älykkäänä, mistä sinä nimimerkki "ristiriita", taas voit olal erimieltä, joten kuka olisi se yli-ihminen, joka saisi määritellä toisten ihmisten älykkyyden lajin ja määrän. Linkolaa ihmettelen, että jos hän vielä haluaa harventaa, vaikka mehän elämme jo varmaan maailman harvaanasutuimmassa maassa (no se oli vitsi, eikä Linkola taida olla huumorimiehiä). Anteeksi nyt, mutta en voinut malttaa mieltäni. No joka tapauksessa yli-ihmiset, jotka ovat hakeutuneet päättäjän asemaan eivät ainakaan toistaiseksi ole astuneet esiin vastuunkannon merkeissä, vaan se sälytetään Suomessa lapsille. Lapsen halutaan mahdollisimman pienestä asti itsenäistyvän, pärjäävän yksin, olevan reipas ja hoitavan itse itsensä, joko yksin tai ikätovereidensa avustuksella, niin että hän mahdollisimman varhain lakkaisi rasittamasta äitiään ja estämästä äitejä toteuttamasta itseään kuka mitenkin maailmanparantajana. Tästä katson, että lasten pahoinvointi osittain ainakin johtuu, koska yhteiskunnassamme ihannoidaan osallistuvaa ja maailmanparannukseen valjastettua äitiä ja halveerataan kotihissukoita ja perheitä ylipäätään. Tiedätte kai kuitenkin äidit, että hedelmistään puu tunnetaan.

        sen mitä yritin sanoa.
        Ehkä siksi myös ymmärrät paremmin mitä tarkoitan, että olemme aiheesta jo aikasemminkin keskustelleet.
        Siis äitien tehtävistä ja arvostuksesta.
        Tiedät myös sen, että arvostan erilaisuutta ja erilaisia ihmisiä.
        Minusta on suorastaan upeeta, kun joku uskaltaa poiketa massasta.
        Tässä kohtaa tulee väistämättä mieleen tuo nykyajan tasapäistäminen jo ihan päiväkodista lähtien.
        Erilaisuutta ei hyväksytä missään muodossa.
        Siinä onkin haastetta tulevaisuuteen varhaiskasvattajille. Ihan kaikkeen ei pelkästään kotoa käsin voida vaikuttaa.
        Jos lapset oppivat pienestä pitäen hyväksymään toisensa sellaisina kuin ovat, niin luulisin, ettei tarvis olla huolissaan enää mistään kiusaamisistakaan. Olen myös huomannut, että hyvin monet lapset heijastavat kodin ilmapiiriä ja mielipiteitä.


      • Helinä-keiju3
        amalia kirjoitti:

        sen mitä yritin sanoa.
        Ehkä siksi myös ymmärrät paremmin mitä tarkoitan, että olemme aiheesta jo aikasemminkin keskustelleet.
        Siis äitien tehtävistä ja arvostuksesta.
        Tiedät myös sen, että arvostan erilaisuutta ja erilaisia ihmisiä.
        Minusta on suorastaan upeeta, kun joku uskaltaa poiketa massasta.
        Tässä kohtaa tulee väistämättä mieleen tuo nykyajan tasapäistäminen jo ihan päiväkodista lähtien.
        Erilaisuutta ei hyväksytä missään muodossa.
        Siinä onkin haastetta tulevaisuuteen varhaiskasvattajille. Ihan kaikkeen ei pelkästään kotoa käsin voida vaikuttaa.
        Jos lapset oppivat pienestä pitäen hyväksymään toisensa sellaisina kuin ovat, niin luulisin, ettei tarvis olla huolissaan enää mistään kiusaamisistakaan. Olen myös huomannut, että hyvin monet lapset heijastavat kodin ilmapiiriä ja mielipiteitä.

        Lisäksi mielestäni arvot ja fanaattisuus sotketaan Suomessa keskenään. Minusta lapset pitäisi suojata fanaattisuudelta, vaikka he, jos ketkä, ovatkin otollinen manipuloinnin ja rekrytoinnin kohde mihin tahansa aikuisten luomaan kulttiin, klikkiin tai poliittiseen kehään. Nythän melkein jo velvoitetaan lapsiakin olemaan poliittisesti aktiivisia, vaikka toisaalta vielä uskovat joulupukkiin.


      • hyvin osasit
        Helinä-keiju3 kirjoitti:

        Lisäksi mielestäni arvot ja fanaattisuus sotketaan Suomessa keskenään. Minusta lapset pitäisi suojata fanaattisuudelta, vaikka he, jos ketkä, ovatkin otollinen manipuloinnin ja rekrytoinnin kohde mihin tahansa aikuisten luomaan kulttiin, klikkiin tai poliittiseen kehään. Nythän melkein jo velvoitetaan lapsiakin olemaan poliittisesti aktiivisia, vaikka toisaalta vielä uskovat joulupukkiin.

        kiteyttää. Lapset eivät todellakaan enää saa olla lapsia... vaan miniatyyriaikuisia.


      • amalia
        Helinä-keiju3 kirjoitti:

        Lisäksi mielestäni arvot ja fanaattisuus sotketaan Suomessa keskenään. Minusta lapset pitäisi suojata fanaattisuudelta, vaikka he, jos ketkä, ovatkin otollinen manipuloinnin ja rekrytoinnin kohde mihin tahansa aikuisten luomaan kulttiin, klikkiin tai poliittiseen kehään. Nythän melkein jo velvoitetaan lapsiakin olemaan poliittisesti aktiivisia, vaikka toisaalta vielä uskovat joulupukkiin.

        mielestäni kaikenlainen ihmisten, mutta varsinkin lasten manipulointi pitäisi ihan lailla kieltää.

        Erityisesti sij.vanhempien pitäisi olla tarkkoina, mitä lapsille omasta maailmastamme tyrkytämme.
        Itse olen ollut hyvin varovainen sen suhteen, etten mene tyrkyttämään mitään sellasta mikä poikkeaa omien vanhempien arvomaailmasta, joka on mulla tiedossa.
        Niin paljon en heitä tunne, että ihan kaiken heidän ajatusmaailmastaan tietäisin, mutta kun on esim. keskusteltu politiikasta sen verran, että olen päässyt hajulle, että edustavat erilaista ajattelutapaa kuin minä, en koskaan ole lapsille puhunut mitään politiikasta, siis mielipiteenmuokkauksen suuntaan.
        Uskonnosta tiedän, että olemme suurinpiirtein samoilla linjoilla, että valtakirkkoon kuulumme kaikki ja vanhemmat ovat olleet ehkä jopa hitusen enemmän uskovaisuuteen kallellaan kuin minä.
        Siihenkään puoleen en ole mitenkään puuttunut.
        Lapset ovat omasta halustaan käyneet esim. rippikoulun, minä en ole painostanut suuntaan, enkä toiseen.
        Muutenkin haluaisin, että nämä kaikki kasvattamani lapset olisivat omilla aivoillaan ajattelevia, ei virran vietävissä mihinkään suuntaan, eikä kenenkään manipuloitavissa. Ihania omia yksilöitään, joilla on terve itsetunto.
        Omieni kanssa voin sanoa onnistuneeni. Se mitä sijoitetuista tulee aikuisina, jää nähtäväksi.


      • suututtaa....
        Mutta tietynlaista kirjoitti:

        kiusaamista on sekin, kun ei välitetä, vaikka asiat jonkun kohdalla ovat jo niin pitkällä, että hän on enimmäkseen aina yksin.

        aivan. Oma poikani on tuollainen koulumaailmam yksinäinen. Olen puhunut suu vaahdossa opettajille,että koulussa heidän tehtävänsä on huolehtia siitä,että kaikkilla on siellä hyvä olla ja heidän tehtävänsä on pitää huolta siitä että kenenkään ei tarvitse olla koulussa yksin. Mutta sanahelinää joka ikinen lupaus! Monella nuorella alkaa ihmissuhteet koulussa,ja opettajat ovat siellä vastuussa,että suvaisetaisuutta riittää joka oppilaalla. Mutta eivät he kerkea,eivätkä he näe mitään.. Sulkevat silmänsä. Siinä totuus! Minä en luota pätkääkään opettajien kykyyn erottaa joukosta kiusaajat ja syrjijät. Opettajan ammattiin hakeutuu sellaisia ihmisiä,jotka ovat itse nauttineet koulussa olostaa, joita ei ole kiusattu. Ei tällaisilla ihmisillä voi olla käsitystä miltä tuntuu kun jää yksin ja kun kiusataan. Onneksi omalla pojallani on koulumaailman ulkopuolella kavereita... Miten ne nuoret kellä ei ole. Itkettää heidän puolestaan!


      • m.k.k
        amalia kirjoitti:

        mielestäni kaikenlainen ihmisten, mutta varsinkin lasten manipulointi pitäisi ihan lailla kieltää.

        Erityisesti sij.vanhempien pitäisi olla tarkkoina, mitä lapsille omasta maailmastamme tyrkytämme.
        Itse olen ollut hyvin varovainen sen suhteen, etten mene tyrkyttämään mitään sellasta mikä poikkeaa omien vanhempien arvomaailmasta, joka on mulla tiedossa.
        Niin paljon en heitä tunne, että ihan kaiken heidän ajatusmaailmastaan tietäisin, mutta kun on esim. keskusteltu politiikasta sen verran, että olen päässyt hajulle, että edustavat erilaista ajattelutapaa kuin minä, en koskaan ole lapsille puhunut mitään politiikasta, siis mielipiteenmuokkauksen suuntaan.
        Uskonnosta tiedän, että olemme suurinpiirtein samoilla linjoilla, että valtakirkkoon kuulumme kaikki ja vanhemmat ovat olleet ehkä jopa hitusen enemmän uskovaisuuteen kallellaan kuin minä.
        Siihenkään puoleen en ole mitenkään puuttunut.
        Lapset ovat omasta halustaan käyneet esim. rippikoulun, minä en ole painostanut suuntaan, enkä toiseen.
        Muutenkin haluaisin, että nämä kaikki kasvattamani lapset olisivat omilla aivoillaan ajattelevia, ei virran vietävissä mihinkään suuntaan, eikä kenenkään manipuloitavissa. Ihania omia yksilöitään, joilla on terve itsetunto.
        Omieni kanssa voin sanoa onnistuneeni. Se mitä sijoitetuista tulee aikuisina, jää nähtäväksi.

        ..niitä lukee kuin omiaan, vaikken itse osaa ajatuksiani kirjoittamalla yhtä hyvin ilmaista.

        Omien lasteni kasvatuksessa (luulen niin)olen tehnyt yhden virheen. Olen aina patistanut heitä hyväksymään kaverinsa sellaisina kuin he ovat ja jos lapseni on jotain kaveriaan mollannut olen pyytänyt häntä ajattelemaan kyseisestä kaverista niitä hyviä puolia. Toisin sanoen olen yrittänyt kasvattaa lapsistani suvaitsevaisia. Mutta molemmat ovat jossain määrin joutuneet koulukiusaamisedn kohteeksi.Kummallakaan ei ole liutaa kavereita koulumaailmasta. Nyt kun nuorempi on ylä-asteikänen, alan katua sitä etten opettanut kostamaan. Sanomaan sanan sanasta! Haistattamaan oikein kunnolla!

        Mitä mieltä olet Amalia? Pitäisikö sitä kasvattaa lapselleen kyykäärmeenhammas? osaisivatko paremmin puolustaa itseään? Toisaalta. Monellako meistä aikuisista parhaat kaverit ovat kouluajoilta? Ja sekin hyvä puoli, ei kehity liian varhain läheis(kaveri)riippuvuutta.


      • amalia
        m.k.k kirjoitti:

        ..niitä lukee kuin omiaan, vaikken itse osaa ajatuksiani kirjoittamalla yhtä hyvin ilmaista.

        Omien lasteni kasvatuksessa (luulen niin)olen tehnyt yhden virheen. Olen aina patistanut heitä hyväksymään kaverinsa sellaisina kuin he ovat ja jos lapseni on jotain kaveriaan mollannut olen pyytänyt häntä ajattelemaan kyseisestä kaverista niitä hyviä puolia. Toisin sanoen olen yrittänyt kasvattaa lapsistani suvaitsevaisia. Mutta molemmat ovat jossain määrin joutuneet koulukiusaamisedn kohteeksi.Kummallakaan ei ole liutaa kavereita koulumaailmasta. Nyt kun nuorempi on ylä-asteikänen, alan katua sitä etten opettanut kostamaan. Sanomaan sanan sanasta! Haistattamaan oikein kunnolla!

        Mitä mieltä olet Amalia? Pitäisikö sitä kasvattaa lapselleen kyykäärmeenhammas? osaisivatko paremmin puolustaa itseään? Toisaalta. Monellako meistä aikuisista parhaat kaverit ovat kouluajoilta? Ja sekin hyvä puoli, ei kehity liian varhain läheis(kaveri)riippuvuutta.

        lasten pitää osata puolustaa itseään, mutta siinäkin olen yrittänyt opettaa, etteivät itse syyllistyisi
        samaan kuin heidän kiusaajansa, eli loukkaamaan toista tosi pahasti. Eli ei tarvi välttämättä itse hyökätä, vaikka puolustautuukin.
        Voi sanoa ja näyttää, että älä tule lähelle ja on etusi mukaista lopettaa toi, mutta ei esim. että
        älä tule lähelle huoran pentu ja äpärä, jos esim. toinen sattuu olemaan ns. isätön. Se on jo todella paha loukkaus. Sanat satuttaa enemmin kuin lyöminen, siksi niiden käytössä pitää olla tarkkana. Hyvillä sanoilla taas saattaa olla uskomattoman positiiviset vaikutukset.
        Mun poikaa myös kiusattiin koulussa, kun se oli sellanen älykkö ja osasi hyvin piirtää. Oli aina omissa ajatuksissaan jne. Olin kouluun yhteydessä, kun oma opettaja ei minua uskonut, niin soitin rehtorille ja ilmotin pitäväni lapseni pois koulusta, niin kauan kunnes hän pystyy takaamaan lapselleni turvalliset olot koulussaan.
        Rehtori hoiti hommansa ja poika voi mennä kouluun.
        Yläasteella sitten alkoi erilainen kiusaaminen.
        Siellä kiusattiin kaikkia uusia tulokkaita, esim. että piti hyppiä ympyrää koulun pihalla yhdellä jalalla ja samalla laulaa, et minää oolen hoomo.
        Joiltakin laitettiin pää vessanpönttöön ja vedettiin vessa ja muuta mukavaa. Mun pojan kohdalla kuitenkin kiusaaminen jatkui pidempään.
        Jälleen soitto rehtorille ja samat sävelet. Rehtori sai kyllä tilanteen koulun alueella rauhottumaan, mutta sitten se siirtyi kotimatkalle.
        Otin sitten yhden pahimman kiusaajan äitiin yhteyttä, jonka satuin tuntemaan ja hän laittoi poikansa meille anteeksipyynnölle.
        Toinen pahimmista kiusaajista oli huonoista kotioloista.
        Mun poika sääli kiusaajaansa ja sanoi mulle, että sen pojan isä hakkaa sitä poikaa, että älä sano vanhemmille mitään, ties miten kovin saa selkäänsä. Otin sitte itse sen pojan puhutteluun ja kysyin syytä kiusaamiseen, mitä ei tietenkään osannut selittää. En muista mitä kaikkea juteltiin, mutta sovittiin kuitenkin, et ei enää kiusaa ja silleen se tilanne rauhottui.
        Myöhemmin muutimme toisen koulun alueelle ja poika on jälkikäteen sanonut, että jos hän olis tiennyt kuinka paljon paremmin oli tässä uudessa koulussa
        asiat, niin hän ei olis ikinä käynyt enää sitä kuluvaa vuotta loppuun vanhassa, vaan olis vaihtanut saman tien.
        Rehtoreista on ihan hirveesti kiinni koulujen ilmapiiri. Parilla yläasteella, mitä täällä tiedän, on jatkuvaa kiusaamista ja koulussa ihan paska ilmapiiri muutenkin, mutta tässä yhdessä missä mun molemmat lapset kävi ylasteen, niin siellä oli niin hyvä rehtori, eikä mitään kiusaamista, hyvä kuri, mutta myös kaikkea kivaa
        tekivät koko koulun kanssa yhdessä. Rehtoria myöten opettajat laittoivat itsensä peliin ja järjestivät esityksiä oppilaille, joissa heille sai nauraa jne.


      • m.k.k
        amalia kirjoitti:

        lasten pitää osata puolustaa itseään, mutta siinäkin olen yrittänyt opettaa, etteivät itse syyllistyisi
        samaan kuin heidän kiusaajansa, eli loukkaamaan toista tosi pahasti. Eli ei tarvi välttämättä itse hyökätä, vaikka puolustautuukin.
        Voi sanoa ja näyttää, että älä tule lähelle ja on etusi mukaista lopettaa toi, mutta ei esim. että
        älä tule lähelle huoran pentu ja äpärä, jos esim. toinen sattuu olemaan ns. isätön. Se on jo todella paha loukkaus. Sanat satuttaa enemmin kuin lyöminen, siksi niiden käytössä pitää olla tarkkana. Hyvillä sanoilla taas saattaa olla uskomattoman positiiviset vaikutukset.
        Mun poikaa myös kiusattiin koulussa, kun se oli sellanen älykkö ja osasi hyvin piirtää. Oli aina omissa ajatuksissaan jne. Olin kouluun yhteydessä, kun oma opettaja ei minua uskonut, niin soitin rehtorille ja ilmotin pitäväni lapseni pois koulusta, niin kauan kunnes hän pystyy takaamaan lapselleni turvalliset olot koulussaan.
        Rehtori hoiti hommansa ja poika voi mennä kouluun.
        Yläasteella sitten alkoi erilainen kiusaaminen.
        Siellä kiusattiin kaikkia uusia tulokkaita, esim. että piti hyppiä ympyrää koulun pihalla yhdellä jalalla ja samalla laulaa, et minää oolen hoomo.
        Joiltakin laitettiin pää vessanpönttöön ja vedettiin vessa ja muuta mukavaa. Mun pojan kohdalla kuitenkin kiusaaminen jatkui pidempään.
        Jälleen soitto rehtorille ja samat sävelet. Rehtori sai kyllä tilanteen koulun alueella rauhottumaan, mutta sitten se siirtyi kotimatkalle.
        Otin sitten yhden pahimman kiusaajan äitiin yhteyttä, jonka satuin tuntemaan ja hän laittoi poikansa meille anteeksipyynnölle.
        Toinen pahimmista kiusaajista oli huonoista kotioloista.
        Mun poika sääli kiusaajaansa ja sanoi mulle, että sen pojan isä hakkaa sitä poikaa, että älä sano vanhemmille mitään, ties miten kovin saa selkäänsä. Otin sitte itse sen pojan puhutteluun ja kysyin syytä kiusaamiseen, mitä ei tietenkään osannut selittää. En muista mitä kaikkea juteltiin, mutta sovittiin kuitenkin, et ei enää kiusaa ja silleen se tilanne rauhottui.
        Myöhemmin muutimme toisen koulun alueelle ja poika on jälkikäteen sanonut, että jos hän olis tiennyt kuinka paljon paremmin oli tässä uudessa koulussa
        asiat, niin hän ei olis ikinä käynyt enää sitä kuluvaa vuotta loppuun vanhassa, vaan olis vaihtanut saman tien.
        Rehtoreista on ihan hirveesti kiinni koulujen ilmapiiri. Parilla yläasteella, mitä täällä tiedän, on jatkuvaa kiusaamista ja koulussa ihan paska ilmapiiri muutenkin, mutta tässä yhdessä missä mun molemmat lapset kävi ylasteen, niin siellä oli niin hyvä rehtori, eikä mitään kiusaamista, hyvä kuri, mutta myös kaikkea kivaa
        tekivät koko koulun kanssa yhdessä. Rehtoria myöten opettajat laittoivat itsensä peliin ja järjestivät esityksiä oppilaille, joissa heille sai nauraa jne.

        Toki olen opettanut, että puoliaan tulee pitää, mutta luulen, että olen liikaa penännyt suvaitsevaisuutta. Sitä kun ei monet ( ainakin siltä näyttää) lapsilleen opeta. Lapset kasvatetaan periaatteella -hetimullekaikkitänne- ja yhteisöllisyys puuttuu, jos omalla lapsella menee lujaa, vähät siitä jos jonkun toisen lapsi jää yksin..ihan täällä maalla, suht pienissä piireissä näin.

        Vaikempaa ehkä puuttua siihen jos joku jätetään kaveripiirin ulkopuolelle..ei välttämättä muuten näkyvää kiusaamista.


      • jokaisella suomalaisella
        m.k.k kirjoitti:

        Toki olen opettanut, että puoliaan tulee pitää, mutta luulen, että olen liikaa penännyt suvaitsevaisuutta. Sitä kun ei monet ( ainakin siltä näyttää) lapsilleen opeta. Lapset kasvatetaan periaatteella -hetimullekaikkitänne- ja yhteisöllisyys puuttuu, jos omalla lapsella menee lujaa, vähät siitä jos jonkun toisen lapsi jää yksin..ihan täällä maalla, suht pienissä piireissä näin.

        Vaikempaa ehkä puuttua siihen jos joku jätetään kaveripiirin ulkopuolelle..ei välttämättä muuten näkyvää kiusaamista.

        koulullahan pitöisi olla jo laadittuna ohjelma kuinka näihin kiusaamisiin,
        pieniin ja suuriin, pitää kouluilla
        suhtautua ja mitä niiden kanssa koulussa on tehtävä.

        Se, että jos koululta sanotaan,
        että meillä ei ole kiusaamista
        ei ole yhdenkään koulun kohdalla totta.
        Tai sitten kyseessä on todella pieni koulu
        jossa kaikki tuntevat todella hyvin toisensa,
        aikuiset pystyvät hyvin kontorolloimaan ja seuraamaan koulupäivien kulkua
        ja aikuisten silmiä riittää myös
        kaikkialle koulussa ja koulualueella.


      • Helinä-keiju3
        m.k.k kirjoitti:

        ..niitä lukee kuin omiaan, vaikken itse osaa ajatuksiani kirjoittamalla yhtä hyvin ilmaista.

        Omien lasteni kasvatuksessa (luulen niin)olen tehnyt yhden virheen. Olen aina patistanut heitä hyväksymään kaverinsa sellaisina kuin he ovat ja jos lapseni on jotain kaveriaan mollannut olen pyytänyt häntä ajattelemaan kyseisestä kaverista niitä hyviä puolia. Toisin sanoen olen yrittänyt kasvattaa lapsistani suvaitsevaisia. Mutta molemmat ovat jossain määrin joutuneet koulukiusaamisedn kohteeksi.Kummallakaan ei ole liutaa kavereita koulumaailmasta. Nyt kun nuorempi on ylä-asteikänen, alan katua sitä etten opettanut kostamaan. Sanomaan sanan sanasta! Haistattamaan oikein kunnolla!

        Mitä mieltä olet Amalia? Pitäisikö sitä kasvattaa lapselleen kyykäärmeenhammas? osaisivatko paremmin puolustaa itseään? Toisaalta. Monellako meistä aikuisista parhaat kaverit ovat kouluajoilta? Ja sekin hyvä puoli, ei kehity liian varhain läheis(kaveri)riippuvuutta.

        Eihän suvaitsevaisuus sitä tarkoita, että pitää antaa toisen rikkoa henkilökohtainen koskemattomuus, häiritä ja kiusata itseään. Jokaisen vanhemman pitää opettaa lastaan tietämään oman ruumiinsa rajat ja henkilökohtaisen häiritsemisen rajat, joita lapsi saa puolustaa aina ja joka paikassa. Silloin kun lapsi on pieni, niin äiti ja isä puolustavat lapsensa koskemattomuutta ja katsovat, ettei häntä kiustata mitenkään.
        Suvaitsevaisuus on sitä, että kunnioittaa toisissa näitä samoja rajoja, eikä mene niitä ylittämään.


      • Helinä-keiju3
        ristiriitaa. kirjoitti:

        Sanot, että äidin eko-elämä vahingoittaa lasta, mutta sanot myös, että pienille lapsille kuuluu välittää sellainen arvomaailma, että kunnioittaa toisia, luontoa ja kaikkea eläväistä. Nuo ovat ihan sama asia.

        tähän tyyliin:

        http://www.expressen.se/nyheter/1.920053/massakern-var-for-liten


    • nainen ennusti, että
      • KUKKUA koko

        juttu. Ei päätä. ei häntää.


      • mutta nuo tuollaiset
        KUKKUA koko kirjoitti:

        juttu. Ei päätä. ei häntää.

        ääriliikkeet uskonnossa, politiikassa tai missä tahansa pitäisi varustaa suurella varottavalla huutomerkillä. Pitäisikö tuon perheen kohdalla puhua linkolalaisuudesta...


      • ryöppyää
        mutta nuo tuollaiset kirjoitti:

        ääriliikkeet uskonnossa, politiikassa tai missä tahansa pitäisi varustaa suurella varottavalla huutomerkillä. Pitäisikö tuon perheen kohdalla puhua linkolalaisuudesta...

        Viha yhteiskuntaa kohtaan oli surmaajalla valtava. Viha koulua kohtaan oli vielä valtavampi. Koulukiusattu.

        Koulu edustaa lapselle ja nuorelle yhteiskuntaa ja maailmaa, politiikkaakin. Siellähän on koko yhteiskunta pienoiskoossa. Koulun aikuiset ovat päättäjiä ja "yhteiskunnan" pyörittäjiä. Lapsi elää koko lapsuutensa ja nuoruutensa koulussa. Vanhempien ja äidin osuus hänen elämästään lukioon tullessa on hyvin pieni.


      • lehtijuttu
        ryöppyää kirjoitti:

        Viha yhteiskuntaa kohtaan oli surmaajalla valtava. Viha koulua kohtaan oli vielä valtavampi. Koulukiusattu.

        Koulu edustaa lapselle ja nuorelle yhteiskuntaa ja maailmaa, politiikkaakin. Siellähän on koko yhteiskunta pienoiskoossa. Koulun aikuiset ovat päättäjiä ja "yhteiskunnan" pyörittäjiä. Lapsi elää koko lapsuutensa ja nuoruutensa koulussa. Vanhempien ja äidin osuus hänen elämästään lukioon tullessa on hyvin pieni.

        "Lähipiiri tekee lapsen temperamentista ongelman

        Jos lähipiiri ei hyväksy lapsen erilaisuutta, siitä voi kehittyä lapselle merkittävä terveysriski aikuisiässä.
        Suomalaistutkimuksen mukaan esimerkiksi ylivilkkailla tytöillä on 20 prosenttia korkeampi riski sairastua aikuisena sydän- ja verisuonitauteihin kuin rauhallisemmilla tytöillä. Ongelma ei ole itse ylivilkkaudessa, vaan esimerkiksi neuvoloiden, koulun ja vanhempien suhtautumisessa ylivilkkaisiin tyttöihin.

        Poikienkin kohdalla ylivilkkaus on riski, mutta ei niin suuri kuin tytöillä, sillä poikien hyperaktiivisuus on hyväksyttävämpää.
        Professori Keltikangas-Järvinen totesi, että poikien kohdalla yhteiskunnassa tuomittavampaa on ujous.

        - Temperamentti ei sairastuta ketään.
        Jos nämä lapset olisivat toisessa ympäristössä tai heitä ymmärrettäisiin eri tavalla,
        he voisivat olla mitä parhaimmin menestyviä ihmisiä, jotka eivät koe ikinä stressiä, kommentoi psykologian professori Liisa Keltikangas-Järvinen Helsingin yliopistosta.

        Juuri elimistöön syntyvä pitkäaikainen stressitila lisää lapsen sairastuvuusriskiä aikuisiässä. Stressi taas syntyy, kun lapsen temperamentti ja ympäristön odotukset ovat jatkuvassa ristiriidassa.

        Suomalaistutkimuksessa on seurattu vuodesta 1979 samojen terveiden suomalaislasten kasvamista aikuisiksi. Mukana on 3 600 lasta. Tutkimuksen mukaan myös lapsen alhainen sosiaalisuus, poikkeuksellinen kärsimättömyys ja huonotuulisuus nostavat ylivilkkauden tapaan aikuisiän sairastuvuusriskiä.

        Ohjeita kasvattajille

        Lasten ylivilkkaus on etenkin ympäröivän yhteisön ongelma. Keltikangas-Järvisen mukaan ylivilkkaiden lasten vanhemmat tuntevat huonommuutta. Tämä huonommuuden tunne puolestaan viilentää vanhemman ja lapsen välejä.

        - Tytöt reagoivat tähän masennuksella ja pojat epäsosiaalisella käytöksellä, jonka kautta ympäristön ja lapsen synnynnäisten ominaisuuksien välinen ristiriita nostaa riskiä sairastua sydän- ja vesisuonitauteihin aikuisena.

        Professori Keltikangas-Järvisen mukaan ylivilkkaan lapsen kasvattaminen ei juuri poikkea rauhallisen lapsen kasvattamisesta.

        - Mikään temperamentti ei oikeuta lasta toimimaan epäsosiaalisella tavalla. Häntä ohjataan, rauhoitetaan, annetaan kontrollikeinoja, miten hallita itseään ja miten toimia. Semmoinen lapsi, joka on rauhallinen ja toimii kuin unelma, ei ole yhtään sen kiltimpi kuin temperamenttisempi lapsi, vaan he ovat oikeasti erilaisia.

        Kun vanhemmat ymmärtävät lasten erilaisuuden, se vie heiltä pois huonommuuden tunteen. Tästä taas seuraa, että vaikka ylivilkasta lasta kontrolloidaankin, niin läheisyyden tunne takaa sen, ettei lapsi tunne olevansa epäkelpo.

        Professori Keltikangas-Järvinen on huolissaan yhteiskunnassa kapenevasta niin sanotun normaalin ihmisen mallista. Hän nosti esille neuvolat ja koulut, joiden määrittelemä hyvän lapsen malli on yhä kapeampi. Kouluissa oikeaa temperamenttia mitataan käytösnumerolla ja neuvoloissa jo pienen lapsen syömisellä ja nukkumisella.

        - Sen ymmärtäminen on jäänyt vain juhlapuheisiin, että ihmiset ovat erilaisia. Ymmärtämättömyys ja suvaitsemattomuus ovat lisääntyneet, arvioi professori Liisa Keltikangas-Järvinen."


        Suvaitsevaisuus, ihmisen hyväksyntä omana itsenään.
        Koulu on lapselle ja nuorelle yhteiskunta
        samoin myös kouluterveydenhuolto,
        - kaikki ne aikuiset ketkä siellä koulumaailmassa sen 8 tuntia päivittäin lasten ja nuorten kanssa ovatkaan!


    • poliisille

      heti sisään ja konekiväärit laulamaan, olisi ollut ehkä vähemmän kuolleita. Karhuryhmä on pelkkiä lampaita.

      • tehtävissä ja millä

        tavalla kuolleiden määrää olisi voitu ehkä pienentää.
        Kuolinajathan kaikille uhreille saadaan määriteltyä oikeuslääketieteellisissä tutkimuksissa
        ja poliiseilla ja karhuilla
        on tehtynä (toivottavasti) oma selontekonsa
        omista tekemisistään ja ja aikatauluistaan.


        Oikeusjuttuja on todennäköisesti edessä poliiseja
        ja ehkä kouluakin kohtaan
        (opetuslaki - koulun turvallisuudesta)
        kuitenkin osan menehtyneiden uhrien omaisilta, kunhan aikaa kuluu ja tapahtumat ja -kulut selkenevät kaaoksen keskellä heille.


      • lastemme ja nuortemme
        tehtävissä ja millä kirjoitti:

        tavalla kuolleiden määrää olisi voitu ehkä pienentää.
        Kuolinajathan kaikille uhreille saadaan määriteltyä oikeuslääketieteellisissä tutkimuksissa
        ja poliiseilla ja karhuilla
        on tehtynä (toivottavasti) oma selontekonsa
        omista tekemisistään ja ja aikatauluistaan.


        Oikeusjuttuja on todennäköisesti edessä poliiseja
        ja ehkä kouluakin kohtaan
        (opetuslaki - koulun turvallisuudesta)
        kuitenkin osan menehtyneiden uhrien omaisilta, kunhan aikaa kuluu ja tapahtumat ja -kulut selkenevät kaaoksen keskellä heille.

        tulevaisuuden vuoksi
        onneksi.
        Toivotaan että joku Täti Tomera
        taikka Setä Kaikentiedonesiinkaivava
        saa selvitystyön johtaakseen.
        Niin ettei yksikään kivi jää kääntämättä
        - yleiselläkään tasolla!

        Ja vielä poliitikot ja päättäjät näitä tutkintamateriaaleja saadessaan käsiinsä ja tietoonsa
        tekevät myös asioille jotain!
        Myyrmannin jälkeen päättäjien ja poliitikkojen puhetta riitti
        mutta mitään toimenpiteitä tai muutoksia
        ei kuitenkaan yhteiskunnassa lasten ja nuorten
        asioiden parantamiseksi tehty.




        (Nyt on Suomella todella selvittämistä ja selittämistä
        YK:n Lasten Oikeuksien komiteallekin;
        miksi ei esimerkikis
        kunnissa toimita
        vaikka nähdään mitä lasten ja nuorten maailmassa pitäisi tehdä...
        Valtiovalta maksaa mieluummin ulkomaan velkaa pois kuin panostaisi esimerkiksi koulumaailmaan, kouluihin, luokkakokoihin, erityisopetukseen, terveydenhuoltoon; terveydenhoitajiin ja lääkäreihin jne)





        Sanomalehti Karjalainen:

        "Jokelan verilöylystä aiotaan tehdä suurselvitys
        Oppilaat pääsevät takaisin Jokelan kouluun aikaisintaan ensi torstaina.
        Kaikki surmista jääneet jäljet peitetään.

        Helsinki
        STT


        Jokelan verilöyly aiotaan selvittää perin pohjin. Sisäministeriön kansliapäällikkö Ritva Viljanen kertoi STT:lle, että neljä ministeriötä suunnittelee suuronnettomuustutkinnan kaltaista selvitystä Jokelan tapahtumista.

        Viljasen mukaan kokonaisvaltaista tutkimusta puoltavat tapahtuman ainutlaatuisuus ja väkivaltaisuus.
        Lopullista päätöstä selvityksen käynnistämisestä ei ole vielä tehty.

        Suurselvityksestä kertoi aamulla verkkolehti uusisuomi.fi.

        Jokelan oppilaat jatkavat
        Pertun koulussa ja kirkolla

        Jokelan koulun yläasteen oppilaat jatkavat maanantaina koulutyötään Pertun koululla ja lukiolaiset Jokelan kirkolla. Koulu alkaa maanantaina kello 10 ja päättyy kello 13.

        Alkuviikon ohjelmassa on käytännön asioista ja järjestelyistä tiedottamista sekä erilaista toiminnallista ohjelmaa, kuten liikuntaa ja museokäyntejä. Oppilaiden ja opettajien tukeminen jatkuu.

        Jokelan kouluun oppilaiden on määrä palata torstaina.

        Jokelan koulun korjaustyöt ovat täydessä vauhdissa. Remontti alkoi eilen heti poliisien poistuttua. Koulun isännöitsijä Pekka Haahtikivi vakuuttaa, että kaikki saadaan korjattua ennen oppilaiden paluuta torstaina.

        Remontissa koulun käytäviä ja auloja maalataan uusilla sävyillä, jotta koulusta saadaan hieman erinäköinen. Joka ikinen surmista jäänyt jälki peitetään.

        Jokelan uhreja muistetaan
        kirkoissa kautta maan

        Jokelan kouluammuskelun uhreja muistetaan sunnuntain jumalanpalveluksissa ympäri maata.

        Televisiossa Ylen ykköskanavalla nähdään suorana lähetyksenä perheiden messu Tuusulan kirkosta. Lähetys alkaa kello 10. Isänpäivän perheiden messussa hiljennytään muistamaan Jokelan koulun uhreja. Saarnan pitää pastori Ulla Rosenqvist, ja liturgina toimii pastori Ann-Maarit Joenperä.


        _________________________________________
        (Liian moni mm. Opetushallituksen Lindoroos,
        Liisa Märkäjärvi(nimi oikein?)
        ovat julkisuudessa kertoneet
        että tämä Tuusulan tragedia on ollut jo vuosia nähtävissä ja ennustettavissa!)


      • samasta asiasta
        lastemme ja nuortemme kirjoitti:

        tulevaisuuden vuoksi
        onneksi.
        Toivotaan että joku Täti Tomera
        taikka Setä Kaikentiedonesiinkaivava
        saa selvitystyön johtaakseen.
        Niin ettei yksikään kivi jää kääntämättä
        - yleiselläkään tasolla!

        Ja vielä poliitikot ja päättäjät näitä tutkintamateriaaleja saadessaan käsiinsä ja tietoonsa
        tekevät myös asioille jotain!
        Myyrmannin jälkeen päättäjien ja poliitikkojen puhetta riitti
        mutta mitään toimenpiteitä tai muutoksia
        ei kuitenkaan yhteiskunnassa lasten ja nuorten
        asioiden parantamiseksi tehty.




        (Nyt on Suomella todella selvittämistä ja selittämistä
        YK:n Lasten Oikeuksien komiteallekin;
        miksi ei esimerkikis
        kunnissa toimita
        vaikka nähdään mitä lasten ja nuorten maailmassa pitäisi tehdä...
        Valtiovalta maksaa mieluummin ulkomaan velkaa pois kuin panostaisi esimerkiksi koulumaailmaan, kouluihin, luokkakokoihin, erityisopetukseen, terveydenhuoltoon; terveydenhoitajiin ja lääkäreihin jne)





        Sanomalehti Karjalainen:

        "Jokelan verilöylystä aiotaan tehdä suurselvitys
        Oppilaat pääsevät takaisin Jokelan kouluun aikaisintaan ensi torstaina.
        Kaikki surmista jääneet jäljet peitetään.

        Helsinki
        STT


        Jokelan verilöyly aiotaan selvittää perin pohjin. Sisäministeriön kansliapäällikkö Ritva Viljanen kertoi STT:lle, että neljä ministeriötä suunnittelee suuronnettomuustutkinnan kaltaista selvitystä Jokelan tapahtumista.

        Viljasen mukaan kokonaisvaltaista tutkimusta puoltavat tapahtuman ainutlaatuisuus ja väkivaltaisuus.
        Lopullista päätöstä selvityksen käynnistämisestä ei ole vielä tehty.

        Suurselvityksestä kertoi aamulla verkkolehti uusisuomi.fi.

        Jokelan oppilaat jatkavat
        Pertun koulussa ja kirkolla

        Jokelan koulun yläasteen oppilaat jatkavat maanantaina koulutyötään Pertun koululla ja lukiolaiset Jokelan kirkolla. Koulu alkaa maanantaina kello 10 ja päättyy kello 13.

        Alkuviikon ohjelmassa on käytännön asioista ja järjestelyistä tiedottamista sekä erilaista toiminnallista ohjelmaa, kuten liikuntaa ja museokäyntejä. Oppilaiden ja opettajien tukeminen jatkuu.

        Jokelan kouluun oppilaiden on määrä palata torstaina.

        Jokelan koulun korjaustyöt ovat täydessä vauhdissa. Remontti alkoi eilen heti poliisien poistuttua. Koulun isännöitsijä Pekka Haahtikivi vakuuttaa, että kaikki saadaan korjattua ennen oppilaiden paluuta torstaina.

        Remontissa koulun käytäviä ja auloja maalataan uusilla sävyillä, jotta koulusta saadaan hieman erinäköinen. Joka ikinen surmista jäänyt jälki peitetään.

        Jokelan uhreja muistetaan
        kirkoissa kautta maan

        Jokelan kouluammuskelun uhreja muistetaan sunnuntain jumalanpalveluksissa ympäri maata.

        Televisiossa Ylen ykköskanavalla nähdään suorana lähetyksenä perheiden messu Tuusulan kirkosta. Lähetys alkaa kello 10. Isänpäivän perheiden messussa hiljennytään muistamaan Jokelan koulun uhreja. Saarnan pitää pastori Ulla Rosenqvist, ja liturgina toimii pastori Ann-Maarit Joenperä.


        _________________________________________
        (Liian moni mm. Opetushallituksen Lindoroos,
        Liisa Märkäjärvi(nimi oikein?)
        ovat julkisuudessa kertoneet
        että tämä Tuusulan tragedia on ollut jo vuosia nähtävissä ja ennustettavissa!)

        tarkemmin.
        esimerkiksi mitkä ministeriöt ovat mukana jne.

        Jokelasta aiotaan tehdä suurselvitys
        Julkaistu 10.11.2007 12:01 (päivitetty 12:50)
        photo: EPA

        Sisäministeriön mukaan perinpohjaista selvitystä Jokelan koulutragediasta tarvitaan tapahtuman väkivaltaisuuden ja ainutlaatuisuuden vuoksi.

        Jokelan verilöyly aiotaan selvittää perin pohjin. Sisäministeriön kansliapäällikkö Ritva Viljanen kertoo, että neljä ministeriötä suunnittelee suuronnettomuustutkinnan kaltaista selvitystä Jokelan tapahtumista.

        Jokelan tapauksessa ei ole kyse suuronnettomuudesta, joten tutkintaa ei käynnistetä automaattisesti. Ministeriöiden kesken on kuitenkin käyty neuvotteluja kokonaisvaltaisen tutkimuksen aloittamisesta.

        - Tutkimus olisi syytä käynnistää, mutta päätöstä siitä ei ole vielä tehty. Selvitystä puoltavat tapahtuman ainutlaatuisuus ja väkivaltaisuus. Se oli hyvin poikkeuksellinen ja raaka, Viljanen sanoo.

        Selvitystä suunnittelevat opetusministeriö, sisäministeriö, sosiaali- ja terveysministeriö sekä oikeusministeriö. Selvityksessä käytäisiin läpi, miten tilanteen hoitaminen sujui ja jälkihoito järjestettiin, onko viranomaisten toimintaa tarpeen kehittää ja miten vastaavat tapahtumat voitaisiin ennaltaehkäistä. Mallia haettaisiin suuronnettomuustutkinnasta.

        Tutkimuksen valmistelu on vielä hyvin kesken, sillä Jokelan tapahtumien jälkihoitokin on vielä käynnissä. Selvitystä valmistellaan lähiviikkojen aikana.

        (MTV3-STT)


      • kun samaan
        samasta asiasta kirjoitti:

        tarkemmin.
        esimerkiksi mitkä ministeriöt ovat mukana jne.

        Jokelasta aiotaan tehdä suurselvitys
        Julkaistu 10.11.2007 12:01 (päivitetty 12:50)
        photo: EPA

        Sisäministeriön mukaan perinpohjaista selvitystä Jokelan koulutragediasta tarvitaan tapahtuman väkivaltaisuuden ja ainutlaatuisuuden vuoksi.

        Jokelan verilöyly aiotaan selvittää perin pohjin. Sisäministeriön kansliapäällikkö Ritva Viljanen kertoo, että neljä ministeriötä suunnittelee suuronnettomuustutkinnan kaltaista selvitystä Jokelan tapahtumista.

        Jokelan tapauksessa ei ole kyse suuronnettomuudesta, joten tutkintaa ei käynnistetä automaattisesti. Ministeriöiden kesken on kuitenkin käyty neuvotteluja kokonaisvaltaisen tutkimuksen aloittamisesta.

        - Tutkimus olisi syytä käynnistää, mutta päätöstä siitä ei ole vielä tehty. Selvitystä puoltavat tapahtuman ainutlaatuisuus ja väkivaltaisuus. Se oli hyvin poikkeuksellinen ja raaka, Viljanen sanoo.

        Selvitystä suunnittelevat opetusministeriö, sisäministeriö, sosiaali- ja terveysministeriö sekä oikeusministeriö. Selvityksessä käytäisiin läpi, miten tilanteen hoitaminen sujui ja jälkihoito järjestettiin, onko viranomaisten toimintaa tarpeen kehittää ja miten vastaavat tapahtumat voitaisiin ennaltaehkäistä. Mallia haettaisiin suuronnettomuustutkinnasta.

        Tutkimuksen valmistelu on vielä hyvin kesken, sillä Jokelan tapahtumien jälkihoitokin on vielä käynnissä. Selvitystä valmistellaan lähiviikkojen aikana.

        (MTV3-STT)

        aikaan hallitus jääräpäisyydellään aiheuttaa monien ihmisten (kaikenikäisten) kuolemat, kun vaativien paikkojen (päivystys, leikkaussalit, tehot) sairaanhoitajat irtisanoutuvat ja menevät helpompiin töihin. Hallituksen takia kuolee paljon useampi kuin Jokelassa. Hallituskin ilmeisesti ajattelee, että huonommat (sairaat) joutaa kuolla yhteiskuntaa vaivaamasta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3161
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1610
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1462
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1369
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1324
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      156
      1236
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1178
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1009
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      922
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe