ranskaan muuttamassa..

maarina

Olen muuttamassa ensivuoden alussa pohjoisranskaan, haluaisin kuulla kokemuksia muilta ranskaan muuttaneilta.
Olen opiskellut 2 Ranskan kielen alkeiskurssia, mutta keskustelutaidoissani ei ole vielä kehumista.. Millaisia mahdollisuuksia on opiskella kieltä, tiedän etten varmastikkaan kielikursseja löydä suomeksi, mutta englanniksi olisi mahdollista myös opiskella.
Kaikki neuvot ja varoitukset ovat tervetulleita =)
Suunnitelmana olisi ensin opetella kieli ja sen jälkeen yrittää löytää töitä..

2

519

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tsemppiä opiskeluun

      No oikein paljon tsemppiä kielenopiskeluun! Kun motivaatiota on, niin kyllä oppii, vaikka siihen hieman aikaa meneekin.

      Itse olin aika samanlaisessa tilanteessa kuin sinä. Olin lukenut vuoden ranskaa lukiossa, kun lähdin Ranskaan töihin. Eli alussa oli pakko puhua enkkua, kun muuten ei olisi pärjännyt. Pikkuhiljaa sitä sitten oppi, kun reippaasti puhui edes muutaman sanan ja kyseli muilta, katseli sanoja sanakirjasta, selaili kielioppia, kirjoitteli ylös fraaseja jne. Käytännöllisesti katsoen opin kaiken Ranskassa. Siitä vuoden opiskelusta ei siinä tilanteessa ollut paljoakaan hyötyä, muuta kuin muutamat tutut sanat ja fraasit ja tietysti osittain lausumisen säännöt.

      Noin pari vuotta viihdyin ja sanotaan, että kyllä siinä reilu vuosi meni, että oikeesti osasi kunnolla Ranskaa. Sillä tavoin, että pystyi joten kuten seuraamaan muiden keskustelua ja että pystyi itsekin puhumaan muustakin kuin säästä.

      Itse asuin Pariisin lähettyvillä, joten tiedän, että ainakin Pariisissa on monia kursseja ulkomaalaisille. Joku tuttu oli lukenut myös Sorbonnessa ranskaa ulkomaalaiselle...

      Mutta oikein paljon tsemiä ja ehdottomasti ota rohkea ja positiivinen asenne, niin kyllä se siitä! Kyllä sitä pärjää, kun haluaa!

    • Onnea opiskeluun!

      Minä aloitin aikoinani ranskan opiskelun ulkomailla enkä ole ikinä tarvinut opiskeluun suomea, englantia tai mitään muutakaan kieltä. (Suomi-ranska sanakirjaa lukuunottamatta.) Ensimmäisen puoli vuotta olin aika pihalla, mutta sitten homma alkoi luistamaan aika nopeasti.

      Joka puolelta Ranskaa varmasti löytyy kursseja joissa voi opiskella ranskaa vieraana kielenä. Suomalaisena (Jolle ranskan puhuminen on yleensä vaikeinta oppia.) en kuitenkaan valitsisi sitten sitä halvinta kurssia, jossa on samassa ryhmässä 30 ulkomaalaista huutamassa päällekäin. Kannattaa aluksi sijoittaa asiaan hieman enemmän rahaa ja valita kurssi jossa on mahdollisimman pieni ryhmäkoko. Sitten kun puhuminen oikeasti lähtee luistamaan, voi siirtyä siihen halvempaan kouluun tankkaamaan lisää kielioppia ja sanastoa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      100
      2926
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      106
      2490
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2250
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      22
      2082
    5. 177
      1886
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      44
      1883
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1817
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1756
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1558
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    Aihe