niin mitä kaloja laittaisitte
450 litraiseen akvaarioon..???
kun olen kyseistä allasta hankkimassa mutta kalasto on vielä vähän epäselvä.
vastauksia!!!
kiittäen:
mitä te tekisitte?
6
651
Vastaukset
- fisu
Hykertelisin käsiäni yhteen. Meillä kun akvaarioita kolmiossamme maxmäärä. En tiedä maustasi ja ajatuksistasi yhtään mitään. Onko lemppareita, maanosa?? Millaiset olosuhteet olisivat altaassa? Pientä vinkkiä, pliis!
- rihmakala
Kuten tuossa jo mainittiin kalasto riippuu "maustasi" ja kokemuksestasi, mutta yksi hyvä ja kaunis vaihtoehto on biotyyppi etelä-amerikasta. jos sinulla ei ole hirveasti kokemusta niin seuraavan lainen kalasto voisi olla hyvä:
lehtikalapari
joitakin kääpiöahvenia (esim apistogrammoja,perhoskirjoja,lippukirjoja,avainkirjoja. Riippuu vähän mistä pidät)
joku pleko tai pari (esim kultajuova, helmivamppyyri tai mikä nyt silmääsi miellyttää)
parisen kymmentä monnista (esim kupari, tai mikä nyt sinua miellyttää)
ja jos akvaaio näyttää vielä tyhjältä mukaan mahtuisi parisen kymmentä tetraa (ei kaikista pienimpiä lajeja lehtikalojen seuraan)
Toinen hyvä vaihtoehto on aasialainen biotyyppi. Sinne sopisivat mm seuraavat kalat:
4-6 isoa rihmakala (esim helmirihmakala)
5-6 leväbarbia
20-30 rasboraa tai barbia (vain rauhallisia barbeja kuten kirsikkabarbeja)
5-15 isoa nuoliaista (esim tiikeri tai 20- pienempää nuoliaista. (esim kissa) - Tintsu
Pääparvex joko kongontetra, lehtikala, joku muu kirjoahven tai helmirihmakala.
- MaDe
Ehkä itse matkisin Etelä-Amerikkaa,
eritoten Amazonia ja sen sivujokia. Siis: helppoja monnisia n. 8-10kpl
(esim. kupari-, täplä-, pantteri-, ym. monnisia)
tetroja n.10-18 (neon-, kardinaali-, mustatetroja tai kysy kauppiaaltasi!)
Isopurjepleko on pohjan komistus eli hanki se! Lehtikalatkin olisivat varmaan hienoja.
Edelliset ainakin minä ottaisin (ja katsoisin lisää kaupasta, nimittäin kyllä tuon kokoiseen mahtuu).
P.S. Kun suunnittelet Amazon biotooppio, hanki sieltä tulevia kasveja. Muuna sisustuksena voisi olla kannot ja juurakot.
Monniset pitävät hienosta hiekasta
Löydät lisää kalojen kuvauksia kotisivultani: www.mbnet.fi/~made87/kalat.html- juuso
kaloja voisit esim. ottaa vaikka
2-4lehtikalaa
20-30kiilakylkeä tai keltabarbia tai jotain tetroi esim.puna- tai kirsikkatetroi
1leväpleko
1kultajuovapleko
2-3partista
6-8leväbärbii
ja sitten vaikka helmirihmakaloi 2-4kpl...
kasveja:
10-20vesisaniaista
5kierrevallisneeriaa
3jättiläis miekka kasvia
10argentiinanvesiruttoa
10-20intiaanivesitähdikkiä tai viuhka lehtii
toivottavas oli apuu...???...!!!... - fisu
juuso kirjoitti:
kaloja voisit esim. ottaa vaikka
2-4lehtikalaa
20-30kiilakylkeä tai keltabarbia tai jotain tetroi esim.puna- tai kirsikkatetroi
1leväpleko
1kultajuovapleko
2-3partista
6-8leväbärbii
ja sitten vaikka helmirihmakaloi 2-4kpl...
kasveja:
10-20vesisaniaista
5kierrevallisneeriaa
3jättiläis miekka kasvia
10argentiinanvesiruttoa
10-20intiaanivesitähdikkiä tai viuhka lehtii
toivottavas oli apuu...???...!!!...Tässähän on mistä valita. Pieniä vinkkejä edellisiin. Apistogrammat ainakin niin haaremirakkaita, että vain yksi uros ja naaraita 3-5 kpl ja vain yksi kääpiöahvenlaji. Meillä ainakin kunkku työhtökääpiö antoi 420 litraisessa muille uroksille köniin ja se koitui niiden kuolemaksi. Jos ei tiedä sukupuolista vielä, anna kasvettuaan ylimääräiset pois.
Max 1 lehtikalapari, tee pienillä sama temppu kuin edellä, kun ovat tehneet parisidoksen.
Ainoastaan 1 iso pleko, pienempiä monneja (okamonnit, koruplekot) mahtuu kyllä, mutta muista joidenkin aggressiivisuus eli opiskele ennen valintaa.
Rihmakaloissa vain 1 laji ja 1 koiras, naaraita 2-3.
Meillä itsellämme em. altaassa 4 tiikerinuoliaista ja nyt ostimme n 8-10 cm 5 lisää eli parvi mukavat 9 kipaletta. Suosittelen kääpiönuoliaisia, ovat aktiivisia ja kauniitakin.
Levänsyöjat eli partikset ja levikset tarpeen.
Kasveja isoon akvaarioon jättiläisvallisneria, -meikkakasvi, jättivesitähdikki. Sitten etualalle pientä melalehteä tai miekkakasvia. Vesisaniaiset hyviä veden putsareita.l
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1938686
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264848- 504298
- 623857
- 513236
- 503050
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262716Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.532716- 432511
Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv422395