Veneen patjojen uusiminen

vanha kitupiikki

Oletteko uusineet veneen patjoja ja patjojen päällyskankaita? Meillä olisi ajankohtaista, mutta mistä sitä saisi hyvää palvelua ja kunnon lopputuloksen kohtuuhintaan? Kokemuksia, suosituksia? Mitä olette maksaneet ja mistä?

18

11040

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vetskarit!

Kaksi vaihtoehtoa: 1. teet ompelutyön itse, 2. teetät verhoomolla.
      Itselläni on kokemusta molemmista. Viimeksi teetin, koska vapaa-ajasta oli pula. Kankaan kävin valitsemassa Orient Occidentistä, joka ei myynyt kangasta yksityishenkilöille. Sain firmasta tilkkuvalikoiman, ja toimitin vaimoni valitseman värimallin verhoomolle. Se tilasi kankaan ko maahantuojalta, tukkuhinnalla. Kaikki päälliset on vetskarilla, jonka takia ne on helppo irroittaa pesua tai talvisäilytystä varten.
      Hinta riippuu kankaan kulutuksesta, siis patjojesi lukumäärästä ja koosta. Tietysti kankaan laatukin vaikuttaa. Kannattaa harkita venekäyttöön suunniteltua, palamatonta ja meriveden kestävää materiaalia. Se kestää monta vuotta kauemmin kuin tavanomaiset sisustustekstiilit.
      Tee-se-itse vaihtoehtoa kannattaa harkita, jos patjoja ei ole kovin montaa ja ne ovat suorakaiteen muotoisia. Ei se ompelukoneen käyttö vaikeaa ole!
      Jos uusit myös patjojen sisuksen, harkitse alkuperäistä paksumpaa materiaalia. Yleensä patjat ovat liian ohuita.

• Kitupiikimpi

Moi,

Itse verhoilutin purjeveneen patjat viime talvena verhoomossa. Homma toimi tosi hyvin, eikä ole juuri palvelustakaan pahaa sanottava - päinvastoin. Suosittelen www.mauronet.fi
      t. Kitupiikimpi

• Erkki...............

Usein esiintyvä ihan samankaltainen viesti vaikuttaa ao. firman mainokselta.

Itse teimme pieneen veneesee itse markiisikankasta, siis vaimo teki, oli työläs ja ihan hyvä. Seuraavaan veneeseen teetimme Kirkkonummella Verhoilijanne Annen autotallissa, hintalaatusuhde eri hyvä. Materiaalit on kaikissa itse valittavissa samoilta toimittajilta, itse otimme alcantara jäljitelmän, ihan hyvä ratkaisu ja patjoiksi hieman tukevammat kuin perus vaahtomuovit joka sekin oli hyvä ratkaisu.

• osaa ommella

on itsekin tehtynä helppo juttu kun leikkaa vanhat kankaat kaavoiksi. kerran myös uusin pelkästään sisältä superlonit kun kankaat oli ihan hyvät vielä. Silloin kyllä paljon edullisemmaksi tuli ostaa varavuoteen patjoja kuin neliötavaraa..

• halpoja nykyisin!

Minäkin suosittelen tee-se-itse hommaa. Tuleepahan ompelukonekin hankittua, ellei sitä ole ennestään. Pitkille purjehduksille kannattaa ompelukone ottaa veneeseen mukaan (kun ei ollut, ostin NZ:sta). Nykysin saa hyvän ompelukoneen alle 100e:lla. Se on halvempi kun verhoilijan palkkio. Jos ei yhtään osaa ommella, kyllä sen pian oppii! Sen jälkeen on helppo itse korjailla sprayhoodin tai puomipeitteen samoja yms.

• Joakim

Jos haluaa hyvän tehdä, pitää vaahtomuovin olla laadultaa 30-35 kg/m3 ja niitäkin löytyy erilaisia. Kun katsot halpoja varavuodepatjoja, ne ovat yleensä 20-27 kg/m3 ja sitten 30-35 kg/m3 ovatkin vähintään yhtä kalliita kuin Etolasta neliötavarana ostettu.

Hyvät kankaat maksavat 40-150 €/m, joten materiaalikulut ovat väkisin pitkälti yli 100 €/makuupaikka. Kannattaa miettiä osaako itse tehdä yhtä hyvää jälkeä kuin verhoilija, joka veloittanee 50-100 €/makuupaikka työstä.

• satasen koneella
        halpoja nykyisin! kirjoitti:

Minäkin suosittelen tee-se-itse hommaa. Tuleepahan ompelukonekin hankittua, ellei sitä ole ennestään. Pitkille purjehduksille kannattaa ompelukone ottaa veneeseen mukaan (kun ei ollut, ostin NZ:sta). Nykysin saa hyvän ompelukoneen alle 100e:lla. Se on halvempi kun verhoilijan palkkio. Jos ei yhtään osaa ommella, kyllä sen pian oppii! Sen jälkeen on helppo itse korjailla sprayhoodin tai puomipeitteen samoja yms.

Ei pidä antaa ymmärtää, että satasen koneella voisi ommella pressutöitä. Siihen tarvitaan raskaan työn kone. Siis mikään ns. kodin ompelukone ei kelpaa, ei edes bernina. Patjapusseja voi toki ommella halvallakin koneella. Olen menestyksellä käyttänyt auton penkkeihin tarkoitettua verhoilukangasta.
        Olen samaamieltä siinä, että paksumpi ja tukevampi vaahtomuovisisus on parempi kuin ohut löysä.

• ompelukoneita!
        satasen koneella kirjoitti:

Ei pidä antaa ymmärtää, että satasen koneella voisi ommella pressutöitä. Siihen tarvitaan raskaan työn kone. Siis mikään ns. kodin ompelukone ei kelpaa, ei edes bernina. Patjapusseja voi toki ommella halvallakin koneella. Olen menestyksellä käyttänyt auton penkkeihin tarkoitettua verhoilukangasta.
        Olen samaamieltä siinä, että paksumpi ja tukevampi vaahtomuovisisus on parempi kuin ohut löysä.

Ainakin oma Husgvarnani ompelee ihan hyvin moninkertaista kuomukangasta, markiisikangasta ja dacron-purjetta. En ole kokeillut sitä mihinkään lainapeitteen tyyppisiin pressuihin. Niihin sen teho varmaankaan ei riitä, siinä olet oikeassa. Toisaalta sellaisia pressutöitä ei veneissä taida yleensä olla. "Kodinkoneeseen" pitää tietysti vaihtaa paksumpi neula, ettei se katkeile ja että voi käyttää paksumpaa lankaa. Tarkoitus ei ollut antaa väärää tietoa. Ehkäpä kannattaa varmistaa, että halpis-koneeseen sopii paksumpi ompeluneula!
        Ammattimaisella purjemaakarilla oli veneessään Read´s merkkinen kodin koneen kokoinen vehje ja Hondan pikkuinen generattori, kun hän paikkasi muiden purjehtijoiden purjeita Kookos-saaren rantahietikolla.

Omaa kokemusta venekäytössä on myös käsin veivattavasta Singerin kiinalaiskopiosta (käytettynä se maksoi vähemmän kuin lenkkarit). Silläkin voi saumata paksuja Sunbrella-kankaita ilman mitään ongelmia. Ainoa haitta oli, ettei koneessa ollut sik-sak mahdollisuutta purjeen paikkaukseen. Pieni etu oli ehkä se, ettei invertteriä tarvittu, kun kone ei ollut sähkökäyttöinen.

• tietoa, mutta....
        Joakim kirjoitti:

Jos haluaa hyvän tehdä, pitää vaahtomuovin olla laadultaa 30-35 kg/m3 ja niitäkin löytyy erilaisia. Kun katsot halpoja varavuodepatjoja, ne ovat yleensä 20-27 kg/m3 ja sitten 30-35 kg/m3 ovatkin vähintään yhtä kalliita kuin Etolasta neliötavarana ostettu.

Hyvät kankaat maksavat 40-150 €/m, joten materiaalikulut ovat väkisin pitkälti yli 100 €/makuupaikka. Kannattaa miettiä osaako itse tehdä yhtä hyvää jälkeä kuin verhoilija, joka veloittanee 50-100 €/makuupaikka työstä.

se itseompelun jälki ei selviä miettimällä. Harjoittelua tarvitaan. Jälki voi olla myös sellaista, että ompelutyö kannattaa sittenkin tehdä itse.
        Vaahtomuovista olen täsmälleen samaa mieltä. Myöskään kaikkein halvinta kangasta ei kannata valita - hyvä materiaali kestää vuosia siistinä.
        Patjojen alapuoliin sen sijaan kannattaa käyttää jotain halpaa tekstiiliä. Se säästää materiaalikuluja.

Joka tapauksessa kannattaa miettiä ompelukoneen hankkimista. Sille on venehommissa muutakin tarvetta kuin patjojen verhoilu!

• mutta haloo

"Nykysin saa hyvän ompelukoneen alle 100e:lla. Se on halvempi kun verhoilijan palkkio."

...niin, maailmassa vallitsee valinna vapaus, mutta oletko miettinyt että ei mikän yritys pyöri, jollei se ole kannattavaa. Luuletko todella, että kukaan ammattia harjoittava yrittäjä tekisi ilmaiseksi leipätyötä - tekisitkö itse? Tuskin sinullakaan olisi venettä, jollei sinulla olisi tuloja, vai mitä?

t. Toisinajattelija

• satasen koneella
        ompelukoneita! kirjoitti:

Ainakin oma Husgvarnani ompelee ihan hyvin moninkertaista kuomukangasta, markiisikangasta ja dacron-purjetta. En ole kokeillut sitä mihinkään lainapeitteen tyyppisiin pressuihin. Niihin sen teho varmaankaan ei riitä, siinä olet oikeassa. Toisaalta sellaisia pressutöitä ei veneissä taida yleensä olla. "Kodinkoneeseen" pitää tietysti vaihtaa paksumpi neula, ettei se katkeile ja että voi käyttää paksumpaa lankaa. Tarkoitus ei ollut antaa väärää tietoa. Ehkäpä kannattaa varmistaa, että halpis-koneeseen sopii paksumpi ompeluneula!
        Ammattimaisella purjemaakarilla oli veneessään Read´s merkkinen kodin koneen kokoinen vehje ja Hondan pikkuinen generattori, kun hän paikkasi muiden purjehtijoiden purjeita Kookos-saaren rantahietikolla.

Omaa kokemusta venekäytössä on myös käsin veivattavasta Singerin kiinalaiskopiosta (käytettynä se maksoi vähemmän kuin lenkkarit). Silläkin voi saumata paksuja Sunbrella-kankaita ilman mitään ongelmia. Ainoa haitta oli, ettei koneessa ollut sik-sak mahdollisuutta purjeen paikkaukseen. Pieni etu oli ehkä se, ettei invertteriä tarvittu, kun kone ei ollut sähkökäyttöinen.

Tarkoitin lähinnä koneen kykyä syöttää materiaalia ja että koneen varren alta mahtuu menemään tarpeeksi tavaraa. Tietysti tarvitaan paksumpi neula, mutta sekin vääntyilee.
        Tulos saattaa olla että ei tule kunnon tikkiä, kasa lankaa vain alapuolelle.
        Polku Singer saatta olla tosi hyvä kone, sellain olisi ja olen ajatellut sitä joskus kokeilla.

• Joakim
        tietoa, mutta.... kirjoitti:

se itseompelun jälki ei selviä miettimällä. Harjoittelua tarvitaan. Jälki voi olla myös sellaista, että ompelutyö kannattaa sittenkin tehdä itse.
        Vaahtomuovista olen täsmälleen samaa mieltä. Myöskään kaikkein halvinta kangasta ei kannata valita - hyvä materiaali kestää vuosia siistinä.
        Patjojen alapuoliin sen sijaan kannattaa käyttää jotain halpaa tekstiiliä. Se säästää materiaalikuluja.

Joka tapauksessa kannattaa miettiä ompelukoneen hankkimista. Sille on venehommissa muutakin tarvetta kuin patjojen verhoilu!

Varmasti omplemaan ei opi miettimällä js myöskin verhoilutaito on hieman eri asia kuin ompelutaito.

Miettimisellä tarkoitin lähinnä sitä, että materiaalikustannusten osuus on aika suuri loppukustannuksista jolloin ei kannata itse tehdä ellei ole varma, että lopputulos kelpaa itselle ja on riittävän kestävä. 20 % säästöstä voikin tulla 80% lisäkulu....

Alapuolelle kannattaa tosiaan laittaa halvempaa materiaalia, mutta tuossakin pitää olla tarkkana, koska juuri tuo on se ensimmäisenä homehtuva alue. Ei kannata laittaa puuvillaa, vaan keinokuitua!

• poljettava Singer
        satasen koneella kirjoitti:

Tarkoitin lähinnä koneen kykyä syöttää materiaalia ja että koneen varren alta mahtuu menemään tarpeeksi tavaraa. Tietysti tarvitaan paksumpi neula, mutta sekin vääntyilee.
        Tulos saattaa olla että ei tule kunnon tikkiä, kasa lankaa vain alapuolelle.
        Polku Singer saatta olla tosi hyvä kone, sellain olisi ja olen ajatellut sitä joskus kokeilla.

tikkaa hyvin kuomut, purjepussit yms siihen jäi uusi Singer kun seinään mutta vanha poljettava on erinomainen juuri kovaan hommaan..

• pienempi käsinveivattava
        poljettava Singer kirjoitti:

tikkaa hyvin kuomut, purjepussit yms siihen jäi uusi Singer kun seinään mutta vanha poljettava on erinomainen juuri kovaan hommaan..

sopii venekäyttöön paremmin. Singerin kopioita valmistetaan yhä Kiinassa. Käsikammella veivattavassa on täsmälleen sama ompelukone-osa kuin poljettavassa. Maailmassa on yhä sähköttömiä alueita, joissa käytetään sähköttömiä ompelukoneita. Moni pallonkiertäjä ostaa käsikäyttöisen Singer-kopion Fidzi-saarilta. Hinta oli lenkkitossujen hintaluokassa.

• oikeassa
        pienempi käsinveivattava kirjoitti:

sopii venekäyttöön paremmin. Singerin kopioita valmistetaan yhä Kiinassa. Käsikammella veivattavassa on täsmälleen sama ompelukone-osa kuin poljettavassa. Maailmassa on yhä sähköttömiä alueita, joissa käytetään sähköttömiä ompelukoneita. Moni pallonkiertäjä ostaa käsikäyttöisen Singer-kopion Fidzi-saarilta. Hinta oli lenkkitossujen hintaluokassa.

että tuo käsikammellinen veneessä parempi. Itse ajattelin tuossa kun plkusingeriä mainostin että sellainen on melkein joka mummolassa vähintään nurkassa ja harva ymmärtää miten hyvä peli se todellisuudessa on.

On hienoa huomata että on muitakin jotka uskaltaa ja osaa ommella..:)

• Minä ainakin

Kokeilen tuolta saatuja vinkkejä
        http://www.ompelukone.info/

• surf6gtr

Kannattaa kysyä --> valioverhoomo, Herttoniemi

• JHLu

- Oltava home- ja palosuojattu kangas.
      - Ise teetin ESS-MA:ssa http://www.essma.fi
      - Älä säikähdä, vaikka tekeekin mm. Swanille.
      - Minun kanatti ajaa 2 x 500 km ja sittenkin oli edullisempi kuin lähitienoilla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6955
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1239
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1032
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      837
    6. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      834
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      794
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      781
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe