Kissa perheessä

ja vauva tulossa

Moi! Elikkäs meillä on kissa ja olen raskaana, Moni kysynyt että no mitä teettä eläimitten kanssa, oon aina sanonu että ei me mitään, ei niitä pois anneta. Mutta nyt alkanu sit hirvittään et mitä jos joskus unohtuu vauvan ovi auki ja kissa sitten menee vauvan päälle nukkumaan. Miten teillä muilla kellä on kissa perheessä? Kissaa kiinnostaa jo nytten lastenhuone ja vauvan rattaat, pari kertaa on päässy menemään vauvan huoneeseen kun ovi jäänyt auki ja siellähän se vaunuissa on sitten nukkunu. Eihän sitä poiskaan millään haluttas antaa kun on niin tottunu ja kiintyny kissaan. Että olisiko kellään jotakin ratkasua tähän, tai miten teillä asia on? Sermiä olen kans miettinyt että oven eteen laitan, mitään pienempää porttia ei voi kun kissahan hyppää kevyesti yli. Kiitos etukäteen!

18

840

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei ole

kissat koskaan mennyt vauvan kanssa sänkyyn tai rattaisiin nukkumaan, vaikka silmän välttäessä saattaa niissä nukkua silloin kun vauva ei siellä ole. Pidän tilannetta aika teoreettisena ja varmasti jo viimeistään 4 kk ikäinen herää ja kääntyy, jos kissa meinaa tukehduttaa. Eli alkuun kun koittaa vahtia, niin äkkiä se aika on ohi. Ja ei se kissa heti suoraan tunge vauvan päälle kun ovi hetkeksi auki unohtuu, joten ei se nyt niin vaarallista ole.

• kolme kissaa

eikä oo tullu mieleenkään että niistä luopuisi!! pinnasänkyyn ja lastenvaunuihin saa lastentarvikeliikkeistä sellasia suojaritilöitä tai verkkoja tai mitähän ne nimeltään on..meillä vielä kissat nukkuu sängyssä ja ihmisten päällä (köhh)yönsä, niin kyllä mulla ainaki on tommosen suojan hankinta edessä..ja luulisin että mitä enemmän siltä kissalta yrittää lastenhuonetta piilotella, sitä enemmän se sitä kiinnostaa. toki se saattaa toisaalta oppia nukkumaan vaunuissa jos sen sinne vapaasti päästää..mutta kissalle nopea herätys ja räväkkä heitto vaunuista pois, luulis sen jossain vaiheessa käsittävän ettei sinne kannata mennä..:) tsemppiä!

• järjellinen

Eläimiä on ja lapsia on aina ollut perheissä, ja se on normaalia, tavallista, ei muksun takia tarvitse karvaisista perheenjäsenistä luopua.

On olemassa luonnosta vieraantuneita fanaatikkoja, jotka ovat sitä mieltä, ettei lapsiperheessä voi olla eläimiä, mutta nämä kannattaa jättää omaan arvoonsa jo siksikin, että ovat yleensä muutenkin pelkkiä eläintenvihaajia.

Jos huolettaa vaiva-aika, niin vaunuihin ja sänkyihin on olemassa kissaverkot ja muut.

Onnea perheenlisäyksestä!

• kattimatti.

paikkoihin mihin et halua kissasi menevän, toimii muuten ulkona esim kukkapenkissäkin. Kissat meillä ainakin tykkää vauvan hajuista ja yrittävät mennä vieraiden vaunuihin nukkumaan.

• Korvabuusti

Onko KOSKAAN yksikään kissa mennyt nukkumaan vauvan naamalle? En ole kuullut. Luotan vain siihen, ettei kissa NIIN kiinnostunut vauvasta ole, että ottaisi uudeksi lempipaikakseen vauvan sängyn - etenkin kun alusta asti kieltää ja estää sinne menemästä. Ja jos se sinne oskus hyppää, en ikinä usko sen asettuvan vauvan päälle, saati naamalle! Mitään verkkoja emme hanki ja kissa saa liikkua asunnossa vapaasti. No, meidän kissa on täysikasvuinen, mutta tosi kevyt (alle 3 kg) eikä tippaakaan aggressiivinen, joten en usko, että se saisi mitään vahinkoa aikaan.

Vähänkö törkeää kysyä, "mitä teette kissalle, kun vauva tulee"! Joku saamarin eläintenvihaaja - kuten edellä joku kirjoittikin.

• hermeliini81

Joskus muinoin on ollut juttua että kissa olisi tukahduttanut vauvan...ja siitähän sitten kohu on lähtenyt.
        Meillä on myös kissa, ja aika villi vielä..mutta meillä kissa ei pääse makuuhuoneeseen, ei öisin eikä mielellään päivisinkään..itse olen hieman allerginen kissalle ja siksi näin.
        Uskon että kissa varmasti kiinnostuu vauvasta koska on kovasti isoveljienkin perään ja rakastaa riehumista peitojen alla.
        Lähipiirissäni on paljon vauvaperheitä joissa kissa tai jopa useampia ja ihan hyvin ovat selvinneet.

• toimiskohan..

Itselläni on kissoja mutta ei vauvaa :)
      Olen joskus silti tuota asiaa miettinyt ja ajatellut että olis kurja laittaa pinnasänkyyn sellanen tarkoitukseen oleva verkko. Ihan ku vauva nukkuis pienessä häkissä :(

Voiskohan toimia sellanen harsomainen kangas, valoverhon tyylinen siis..
      Muutamalla tutulla tyttölapsella on ainakin tällänen "prinsessaverho" sangyn yllä.
      Ei tietenkään tuollainen estä kissaa jos tosissaan haluaa vauvan sänkyyn mut jos ei niin huokuttelis ku on ikäviä esteitä laitettu :)

• on ok!

Tervehdys!
      Ei kannata olla huolissaan. Esimerkikse pinnasängyn päälle on saatavissa verkkoja jotka kestävät kissan painon, jos se sattuu yrittämään vauvan sänkyyn pääsyä. Rattaisiin voi suihkutella sitruunaa tai sitruunan tuoksuista ainetta, kissat ei siitä pidä, joten varmasti välttelevät paikkaa. Tuoksu ei ihmiselle ole mitenkään haitallinen. Kärsivällisyyttä..

• extra varovainen

kun siivoat kissan hiekkalaatikkoa. Toksoplasmoosi on ihan todellinen vaara ja on vammauttanut monia sikiöitä vakavasti. Lue lisää: http://www.evira.fi/portal/fi/el__intauti-_ja_elintarviketutkimus/el__intautitutkimus/riista-_ja_luonnonvaraiset_elaimet/toksoplasmoosi/
      Esimerkiksi kehitysvammaisten kanssa työskentelevät kohtaavat näitä vammautuneita lapsia säännöllisesti.

Itselläni myös oli kissa raskausajan ja viikko ennen synnytystä kissa meni "vierailulle" äitini luo ja palasi kotiin, kun vauva oli noin kuukauden ikäinen. Monta kertaa löysin kissan vauvan kopasta tai vaunuista nukkumasta, mutta yhtään kertaa kissa ei maannut vauvan päällä. Hyvä jos edes viereen meni, koska selvästi karttoi vauvaa ehkä itkun ja liikkeiden takia. Aina kun löysin kissan vauvan paikalta, annoin lähdöt ja komensin. Kyllä kissakin pikkuhiljaa oppii sen, missä saa ja missä ei saa oleskella.

Valittettavasti omalle lapselleni kehittyi kissa-allergia, kun hän oli 1v6kk ja kissa jouduttiin lopulta lopettamaan. Suru oli suuri ja vieläkin toisinaan itken kissaani, vaikka kuolemasta on jo 4vuotta.

• olla ekstravarovainen

jos syöt raakaa tai huonosti kypsennettyä lihaa (kutsutaan mediumiksi) tai huonosti pestyjä kasviksia, vaihdat kukkamultia tai teet puutarhatöitä. Niistä voi nimittäin saada toksoplasmoosin paljon helpommin kuin kissasta. Kissasta se tarttuu ainoastaan parin viikon ajan siitä, kun kissa on itse tartunnan saanut. Veikkaan, että kukaan kissan omistaja ei syö lemmikkinsä kikkareita laatikosta... Lopetettaisiinkos tämä paniikin lietsominen heti alkuunsa, jookos?

• lietsontaa
        olla ekstravarovainen kirjoitti:

jos syöt raakaa tai huonosti kypsennettyä lihaa (kutsutaan mediumiksi) tai huonosti pestyjä kasviksia, vaihdat kukkamultia tai teet puutarhatöitä. Niistä voi nimittäin saada toksoplasmoosin paljon helpommin kuin kissasta. Kissasta se tarttuu ainoastaan parin viikon ajan siitä, kun kissa on itse tartunnan saanut. Veikkaan, että kukaan kissan omistaja ei syö lemmikkinsä kikkareita laatikosta... Lopetettaisiinkos tämä paniikin lietsominen heti alkuunsa, jookos?

jos kertoo, että ihan aikusten oikeasti lapsia vammautuu loppuiäkseen toksoplasmoosin vuoksi?!? Eikä niitä kikkareita tarvitse syödä, jotta tauti tarttuu, dorka!

• on turhaa
        lietsontaa kirjoitti:

jos kertoo, että ihan aikusten oikeasti lapsia vammautuu loppuiäkseen toksoplasmoosin vuoksi?!? Eikä niitä kikkareita tarvitse syödä, jotta tauti tarttuu, dorka!

pelottelua! Toksplasmoosi sairastetaan kuulemma vain kerran elämän aikana, joten sellainen ihminen, joka on ollut kissojen kanssa tekemisissä koko ikänsä, on sen todennäköisesti jo sairastanut. Joten turha pelotella eläinrakkaita ihmisiä! Sen verran kannattaa ehkä käyttää järkeään, ettei sitä kissa ota ensimmäistä kertaa juuri siillin, kun on raskaana. Mutta en kyllä voisi itse kuvitellakaan hävittäväni omaa kissaani raskauden vuoksi! Järki käteen. Ja mahdollisia lasten allergioitakin voidaan hoitaa vyöhyketerapialla ja myöhemmin akupunktiolla. Sitä vaan julkinen terveydenhuolto ei tiedä, kun siellä kaikki muu kuin ns. virallinen lääketiede lasketean automaattisesti humpuukiksi.

• maailmasi,
        on turhaa kirjoitti:

pelottelua! Toksplasmoosi sairastetaan kuulemma vain kerran elämän aikana, joten sellainen ihminen, joka on ollut kissojen kanssa tekemisissä koko ikänsä, on sen todennäköisesti jo sairastanut. Joten turha pelotella eläinrakkaita ihmisiä! Sen verran kannattaa ehkä käyttää järkeään, ettei sitä kissa ota ensimmäistä kertaa juuri siillin, kun on raskaana. Mutta en kyllä voisi itse kuvitellakaan hävittäväni omaa kissaani raskauden vuoksi! Järki käteen. Ja mahdollisia lasten allergioitakin voidaan hoitaa vyöhyketerapialla ja myöhemmin akupunktiolla. Sitä vaan julkinen terveydenhuolto ei tiedä, kun siellä kaikki muu kuin ns. virallinen lääketiede lasketean automaattisesti humpuukiksi.

kun faktatiedon esittämisen koet turhana pelotteluna. Kysy vaikka keneltä lastenlääkäriltä, niin kissan ulosteiden siivous ja raskaus on riski! Enkä tosiaankaan kehoittanut ketään hävittämään kissaansa, vaan kehoitin olemaan extra varovainen.

"Ja mahdollisia lasten allergioitakin voidaan hoitaa vyöhyketerapialla ja myöhemmin akupunktiolla."
        Tällä lauseella kai hyökkäsit suoraan minua vastaan, kun kerroin, että oma kissani lopetettiin lapsen allergian vuoksi. Voin kuule vakuuttaa sinulle, että päätös oli vaikea ja sitä monta kuukautta itkettiin, niin ennen kuin jälkeenkin nukutuksen.
        "lasten allergioitakin voidaan hoitaa vyöhyketerapialla ja myöhemmin akupunktiolla."
        Olisipa mielenkiintoista nähdä, miten hoidat alle 2v lasta akupunktiolla?!? Meillä ainakin tavalliset rokotuksetkin aiheutti itkua ja pelkoa lapsessa. Väitteesi siitä, että olisin valinnut ns. helpon tien lapsen kissa-allergian hoidon suhteen on suorastaan loukkkaava! Nämä päätökset olivat hyvin raskaita, mutta kissan ikä painoi myös vaakakupissa lopettamisen puolesta.

Toivottavasti sinulle ei koskaan tule tilannettta, että joudut valitsemaan rakkaan lemmikkisi ja lapsesi välillä. Kuitenkin luulen, tai ainakin toivon, että lopulta tulet valitsemaan sen vaihtoehdon, mikä on paras lapsesi kannalta. Vanhemmuus on täynnä epäitsekkäita valintoja.

• oikein ratkasun
        maailmasi, kirjoitti:

kun faktatiedon esittämisen koet turhana pelotteluna. Kysy vaikka keneltä lastenlääkäriltä, niin kissan ulosteiden siivous ja raskaus on riski! Enkä tosiaankaan kehoittanut ketään hävittämään kissaansa, vaan kehoitin olemaan extra varovainen.

"Ja mahdollisia lasten allergioitakin voidaan hoitaa vyöhyketerapialla ja myöhemmin akupunktiolla."
        Tällä lauseella kai hyökkäsit suoraan minua vastaan, kun kerroin, että oma kissani lopetettiin lapsen allergian vuoksi. Voin kuule vakuuttaa sinulle, että päätös oli vaikea ja sitä monta kuukautta itkettiin, niin ennen kuin jälkeenkin nukutuksen.
        "lasten allergioitakin voidaan hoitaa vyöhyketerapialla ja myöhemmin akupunktiolla."
        Olisipa mielenkiintoista nähdä, miten hoidat alle 2v lasta akupunktiolla?!? Meillä ainakin tavalliset rokotuksetkin aiheutti itkua ja pelkoa lapsessa. Väitteesi siitä, että olisin valinnut ns. helpon tien lapsen kissa-allergian hoidon suhteen on suorastaan loukkkaava! Nämä päätökset olivat hyvin raskaita, mutta kissan ikä painoi myös vaakakupissa lopettamisen puolesta.

Toivottavasti sinulle ei koskaan tule tilannettta, että joudut valitsemaan rakkaan lemmikkisi ja lapsesi välillä. Kuitenkin luulen, tai ainakin toivon, että lopulta tulet valitsemaan sen vaihtoehdon, mikä on paras lapsesi kannalta. Vanhemmuus on täynnä epäitsekkäita valintoja.

Kuka tahansa olisi tehnyt saman asian, kyllä ne eläimet tärkeitä ja rakkaita on kun niihin kiintyy, mutta ei sitä rakkautta voi edes verrata lapseen. Tottakai kaikki haluaa lapselleen parasta, itse tekisin saman asian hetkessä jos olisi sellaienn tilanne, vaikka kuinka rakkaita lemmikkini onkin. Onhan siinä tietenkin vaihtoehto antaa ne pois, mutta ei tiedä soveltuko kissa uuteen kotiin ja välitetäänkö siitä siellä. Kyllä mä luulen et oikea ratkaisu on lopettaminen,jollei ole ketään tuttua jolle antaa. Ainahan on ihmisiä kellä on erit mielipiteet, mutta ei niistä tarvi välittää, ei sitä aina mieliksi kaikille voi olla =)

• loukata sinua!!!
        maailmasi, kirjoitti:

Ei suinkaan, tiedän, että päätös on ollut vaikea! Kritisoin nyt oikeastaan ns. virallista lääketiedettä (kunnioitan sitä samalla, siinä on paljon myös hyvää!), sillä en ymmärrä, kuinka sitkeästi osa (ei siis kaikki!) länsimaisen lääketieteen edustajista kieltää ns. vaihtoehtoisten hoitojen tehon. Toki joukkoon mahtuu monenlaista, osa on varmasti humpuukia, mutta akupunktio ja vyöhyketerapia toimii useimmille ihmisille, jos hoitajalla on kunnon koulutus. Akupunktiota ei todellakaan voida antaa pienille lapsille, juuri neulapelon vuoksi, mutta vyöhyketerapiaa voi. Kuulemma sillä hoidetaan mm.- koliikkia pikkuvauvoilla, omakohtaista kokemusta ei kylläkään tästä ole.

Miksi viittasin tähän aiheeseen, on omat kokemukseni. Itselläni oli kissa, joka onnekseni kuoli juuri ennen kuin sairastuin itse jonkin sortin yliherkkyyteen, oireena mm. hengenahdistus kissaa kohtaan. En siis itse joutunut lopettamaan kissaani, mutta edessä sellainen päätös olisi ollut. ONNEKSENI kohdalleni sattui ihminen, joka pakotti minut akupunktiohoitoon (tilanne oli todella paha töiden suhteen, vaihtoehdot alkoivat olla todella vähissä) ja kas kummaa, sain todella paljon apua siitä. nykyään en tarvitse juuri ollenkaan lääkkeitä (ainoastaan flunssien aikoihin), voin pitää taas kissaa ja pystyn käymään töissä. Oirehdin, mutta vain todella lievästi. Ja mikä parasta, samassa helpottui n. 10 muuta vaivaa, joihin en länsimaisesta lääketieteestä ollut saanut apua. Nyt, näiden tapahtumien jälkeen uskon, että lähes kaikkeen löytyy apu. Olen myös opiskellut huvin vuoksi kiinalaista lääketiedettä ja löytänyt sieltä paljon sellaista viisautta, mistä me länsimaisen ajattelun omaavat ihmiset emme ole koskaan kuulleetkaan. Toisaalta, pelkkä kiinalainen lääketiede ei myöskään riitä, paras tulos tulisi, kun molemmat yhdistettäisiin. Mutta kuka sen älyäisi tehdä Suomessa?

Se, mitä haluan teille, kissarakkaat ihmiset, sanoa, on, että kokeilkaa ihmeessä lapsillenne esim. vyöhyketerapiaa, ennen kuin lopetatte eläimenne allergian takia. Voipi olla, että hoito hyvinkin auttaa ja saatte pitää rakkaan lemmikkinne. Rahaahan se tietysti vaatii jonkin verran, mutta itse olisin ainakin valmis maksamaan sen, jotta saisimme jatkaa eloamme lemmikin kanssa samassa taloudessa!

• faktatietosi
        maailmasi, kirjoitti:

ovat vähän puutteelliset ;)
        Vaahtoa toki kissan hiekkalaatikosta ja ohita sujuvasti ne muut paikat, joista tartunnan voi saada... Eli kertauksena: kissasta voi saada toksoplasmoosin parin viikon ajan siitä, kun kissa on sen saanut. Jos kissa on sisäkissa, sen on melko mahdotonta saada tartuntaa mistään. Puutarhamullasta ja raa'asta lihasta tokson voi saada helpommin kuin kissasta. Kannattaa siis kypsennellä pihvit kunnolla. Raskaana olevat ovat muutenkin herkempiä kuin yleensä, joten oikeasti suosittelen, että lopetat paniikin lietsomisen. Joku saattaa ottaa tosissaan.

Allergiohin en puutu, lähipiirini on niiltä välttynyt, enkä siksi ole edes ottanut selvää.

• jäi mainitsematta
        faktatietosi kirjoitti:

ovat vähän puutteelliset ;)
        Vaahtoa toki kissan hiekkalaatikosta ja ohita sujuvasti ne muut paikat, joista tartunnan voi saada... Eli kertauksena: kissasta voi saada toksoplasmoosin parin viikon ajan siitä, kun kissa on sen saanut. Jos kissa on sisäkissa, sen on melko mahdotonta saada tartuntaa mistään. Puutarhamullasta ja raa'asta lihasta tokson voi saada helpommin kuin kissasta. Kannattaa siis kypsennellä pihvit kunnolla. Raskaana olevat ovat muutenkin herkempiä kuin yleensä, joten oikeasti suosittelen, että lopetat paniikin lietsomisen. Joku saattaa ottaa tosissaan.

Allergiohin en puutu, lähipiirini on niiltä välttynyt, enkä siksi ole edes ottanut selvää.

nämä kukkamullat ja raa'at lihat, mutta tämän ketjun aloittaja kyselikin kissa-aiheesta.

"Raskaana olevat ovat muutenkin herkempiä kuin yleensä, joten oikeasti suosittelen, että lopetat paniikin lietsomisen. Joku saattaa ottaa tosissaan."
        Tiedätkö muuten, miksi raskaana olevat ovat herkempiä kuin ei raskaana ollessaan. Se on ihan puhdasta biologiaa. Aikaisemmin ihmiset ovat eläneet enemmän vaistonsa kuin tiedon varassa. Tästä johtuen esim. osa sanoo, että raskauden aikana hajuaisti tarkkenee. Tämä lienee perua niistä ajoista, kun ruoka on pilaantunut herkemmin, ja raskaana olevan on täytynyt osata välttää pilaantuneen lihan syönti.

Ja mitä tulee toksoon... Pysyn edelleenkin kannassani. Jos on olemassa EDES 0,1% mahdollisuus, että saat jonkun sikiötä vammauttavan tartunnan, etkö tee KAIKKESI, jotta vältyt tartunnalta?!? Minä ainakin yritin odotusaikana elää mahdollisimman terveesti, syödä hyvin, ulkoilla, tupakanpoltto jäin saman tien enkä ottanut tippaakaan alkoholia. Kaiken tein sen vuoksi, että halusin antaa lapselle mahdollisimman hyvät lähtökohdat. Tähän samaan sarjaan laskin myös tokson välttämisen parhaan kykyni mukaan. Vaikka tartuntavaara olisi häviävän pieni, en halunnut ottaa riskiä. Ihan vaan lapseni vuoksi.

• helpoimmat
        jäi mainitsematta kirjoitti:

nämä kukkamullat ja raa'at lihat, mutta tämän ketjun aloittaja kyselikin kissa-aiheesta.

"Raskaana olevat ovat muutenkin herkempiä kuin yleensä, joten oikeasti suosittelen, että lopetat paniikin lietsomisen. Joku saattaa ottaa tosissaan."
        Tiedätkö muuten, miksi raskaana olevat ovat herkempiä kuin ei raskaana ollessaan. Se on ihan puhdasta biologiaa. Aikaisemmin ihmiset ovat eläneet enemmän vaistonsa kuin tiedon varassa. Tästä johtuen esim. osa sanoo, että raskauden aikana hajuaisti tarkkenee. Tämä lienee perua niistä ajoista, kun ruoka on pilaantunut herkemmin, ja raskaana olevan on täytynyt osata välttää pilaantuneen lihan syönti.

Ja mitä tulee toksoon... Pysyn edelleenkin kannassani. Jos on olemassa EDES 0,1% mahdollisuus, että saat jonkun sikiötä vammauttavan tartunnan, etkö tee KAIKKESI, jotta vältyt tartunnalta?!? Minä ainakin yritin odotusaikana elää mahdollisimman terveesti, syödä hyvin, ulkoilla, tupakanpoltto jäin saman tien enkä ottanut tippaakaan alkoholia. Kaiken tein sen vuoksi, että halusin antaa lapselle mahdollisimman hyvät lähtökohdat. Tähän samaan sarjaan laskin myös tokson välttämisen parhaan kykyni mukaan. Vaikka tartuntavaara olisi häviävän pieni, en halunnut ottaa riskiä. Ihan vaan lapseni vuoksi.

keinot välttyä kissasta saatavalta toksoplasmoosilta: hanki kissa ajoissa, älä siinä vaiheessa, kun olet jo raskaana. Älä anna sen ulkoilla, äläkä ruoki sitä raa'alla lihalla. Pese kädet kunnolla, kun olet puhdistanut hiekkalaatikon. Eiköhän kaikki käytä automaattisesti lapioa tai jotakin muuta välinettä puhdistuksessa muutenkin, tuskin sitä tarvitsee tähän listata. Helppoa eikö totta? Ei tarvinnut yhtään panikoida ;)

Tokso on kuitenkin yksi niistä harvinaisimmista vaaroista, joita raskaana ollessa kohtaa. Huomattavasti vaarallisempia ovat liikenne, saasteet, lisäaineet, ympäristömyrkyt tai vaikkapa salmonella.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      66
      3382
    2. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      46
      3192
    3. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      123
      2718
    4. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      43
      2548
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1953
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1860
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1636
    8. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      87
      1495
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1330
    10. Lähtikö korvat

puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      82