Flubenol tappaa kotilot

Mikael

Vaikka onkin hieman ennenaikaista päätellä lopullisesti( kuukauden päästä varmaa ), rohkenen jo ounastella, että kolmeviikkoinen flubenol -kuuri hävittää kotilot akvaariosta. Kyseinen kuuri oli altaassani kiekkojen kidusloisten takia joka sekin on hyvällä mallilla päätymässä onnistuneeksi lääkitykseksi kiitos Timpan vihjeiden. Mainitaan siitäkin, että Brasialaisten kiekkojen kidusloisiin ei akvaariovalmisteet pystyneet, olivat hankalia käyttää tai haittasivat kalojakin. Mm Särkänniemi on ollut pulaasa vastaavien kiusankappaleiden kanssa.

Mutta näihin kotiloihin. Jo muutama vuosi sitten tappelin kotiloita vastaan. Vesijohtovesi oli kovaa ja altaani hapetus runsasta sekä piilopaikkoja kosolti - joten olosuhteen olivat otolliset kotiloille. Niinpä niitä kehkeytyikin vahingon kerran tapahduttua.

Kävin läpi lähes kaikki valmisteet kotiloiden hävittämiseksi ja edes ns kasvien kylvettäminen väkevöitetyssä myrkyssä ei aina tappanut kaikkia kotiloita. Saati, että esimerkiksi ulkosuodattimeen olisi myrkkyä kylliksi kulkeutunut.

Selitys näiden sitkeyteen löytyy mm kaukoidästä. Kyseinen kotilopopulaatio on sikinnyt sikäläisillä akvaariokasvien viljelyaltaissa ja sekä kasvien, että kalojen runsaassa ja tarpeettomassakin lääkityksessä ja antibioottikylvetyksessä resistoituneet useille tavanomaisesti kotiloita tappaville myrkyille. Tähän vielä pohjaksi idän muutenkin sitkeähenkinen kotilon ”alkuäiti” niin melko elinvoimainen kotilolaji onkin valmis. Nämä idän jäppiset muunmuassa kiipeävät lähes kuiville pahimman myrkkypitoisuuden ajaksi ja palaavat veteen olosuhteiden parannuttua - saati kuinka taitavasti ne käyttävät suodattimia kutukammareinaan.

Viime kesänä akvaarioni suurremontissa vanhaa siirtyi uuteen akvaarioon vain kalat ja haavimisen verran vesipisaroita - sekä kotilot. Osoitus myrkyttömän taistelun turhuudesta kun huono tuuri käy. Ehkä tässä vaiheessa nuoliainen tai pallokala olisi asiaa parantanut, mutta ulkosuodattimeen ei sekään ylety.

Nyt apteekista sian sisäloisiin tarkoitettu Orionin Flubenol-jauhe näyttää tehoavan ja kolmeviikkoisena kuurina jopa totaalisesti hävittävän kotilot. Havaintoni mukaan munat edelleen kestävät tämänkin, mutta sukukypsiksi kotilot eivät ehdi ja pitkä kuuri estää uuden sukupolven syntymisen. Kuuri oli tarkoitettu kidusloisiin ja näin tehoaa myös muihin ulkoloisiin. Sisäloisiin tiettävästi Flubenol ei näin kulkeudu mutta niihin on edelleen vanhat keinot esimerkiksi Canex.

Plekot, Corydorakset ja Kiekot kaikki selvisivät kuurista ilman haittavaikutuksia. Jotkin nahkapintaiset esim juuri nuoliaiset saattavat aineeseen reagoida joten niitä tulisi ainakin aluksi seurata.

Kyseinen vaikuttava aine katkaisee loiselta ravinnon kierron ja vaikeuttaa myös munimista. Aine ei kuitenkaan läpäise kalan solukkoa tai limakalvoa eikä näin kulkeudu kalan elimistöön.

Annostus kaloilleni oli 225 akvaariovesilitraa kohden: 5ml Flubenol jauhetta ravistettuna tehokkaasti 10ml vodkaa. Tämä tasaisesti pintaveteen valutettuna ja tehokkaasti akvaarion virtauksen sekoittamana akvaarioon. Samentaa vettä noin päiväksi sitten kirkastuen. Veden lämpötila 28 astetta tai alle. Runsas hapetus.

Ehkä noin 6-7 päivän jälkeen 75% vedenvaihto ja kuuri uusiksi. Samat toimenpiteet ja kolmas kuuri.

Nyt menossa muutaman päivän hiiletys, eikä loisista tai kotiloista tietoakaan. Tietenkin vielä on aikaa lopulliselle johtopäätökselle mutta melko varmalta näyttää.

Tuon vodkan osuus Flubenolin liuottajana on hieman auki, mutta ainakaan haittaa siitä ei ollut. Tasainen hienojakoinen pilvi jakautui nopeasti akvaarioveteen. Tiettävästi Kiekkoviljelyksillä ainetta on käytetty ilman alkoholia tai muilla liuotteilla - mutta tästä edelliset kokemukset.

Itse Flubenol jauhe myydään vain 600g purkissa hieman alta kahdensadan hintaan - joten sitä kannattaa kaupata ylimääräiset kavereille tai chattiin. Itse ostin omani eläinlääkäriltä ja jätin ylimääräiset hänelle kysymysteni vaivanpalkaksi. Saapi joku sika helpotuksen mahanpuruihin.

0

525

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

      Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

      Luetuimmat keskustelut

      1. Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa

        Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k
        Maailman menoa
        55
        3703
      2. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

        jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
        Maailman menoa
        38
        2371
      3. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

        ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
        Maailman menoa
        71
        2328
      4. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

        Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
        Maailman menoa
        60
        2218
      5. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

        jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
        Maailman menoa
        28
        1638
      6. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

        Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
        Maailman menoa
        71
        1574
      7. Mitä kirjainta haluaisit

        Ra kastella mahdottomasti?
        Ikävä
        76
        1467
      8. Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?

        Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?
        Ikävä
        56
        1032
      9. Kaunein nimi

        Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?
        Ikävä
        68
        992
      10. Rakastan sinua hiljaisuudessa

        Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi
        Rakkaus ja rakastaminen
        40
        889
      Aihe