Olen uusi webaston käyttäjä. Diesel mondeossani on webasto.Auto ja webasto on 2003 vuosimallia. Nyt "talven" tullen sitä on tullut pidettyä päällä aamuisin. Nyt olen huomannut ihmeekseni, että keskikulutus on ollut 9,8 l/100 km?! Mikäli olen ymmärtänyt oikein, webaston lisäkulutus on max 1,0 litraa /tunnissa? Normaalisti mondeon keskikulutus on n. 6,5 l/100 km.
Niin, onko webastossa joku automatiikka, joka pitää sen päällä myös ajon aikana, mikäli kone on vielä kylmä? Tässä webastomallissa on digitaalinen kello ajastimella, jossa on ajansäätö, mutta ei siinä voi muuta säädellä. Lisäksi siinä saa webaston heti päälle /pois. Noilla kulutusmäärillä alkaa miettimään, olisiko lohkolämmitin tadoudellisempi. Varsinkin kun taloyhtiö antaa sähkön ilmaiseksi..
Kuluttaako webasto
11
1925
Vastaukset
- eno22
jos se on mondeossa jälki asennus malli niin se ei pyöri muuta kuin kellosta. tehdas asennus käyttää sitä muuloikin (alle 5).
5kw lämmitin vie tunnissa noin 0,6 max ainetta. Vaikka se olisi matka ajossa päällä niin silloin sen kulutus on aika pientä koska moottorikin lämmittää. En oikein jaksa uskoa että webasto nostaa juuri noita kulutus lukemia. Suurin kiusa on aina virran riittäminen esilämmityksessä.- mondeon om.
Niin, jälkiasennettu ei siis saisi käydä kun moottori on lämmin... tuntuu vaan haisevan sellainen "kamina", kun pysäyttää ja vaikka moottori on lämmin.
Onkohan se edes mahdollista teknisesti edes käydä automaattisesti, kun moottori on lämmin?Oiskohan siihen tullut joku tunnistinvika, että webasto ei tunnista koneen olevan lämmin? - m.a
mondeon om. kirjoitti:
Niin, jälkiasennettu ei siis saisi käydä kun moottori on lämmin... tuntuu vaan haisevan sellainen "kamina", kun pysäyttää ja vaikka moottori on lämmin.
Onkohan se edes mahdollista teknisesti edes käydä automaattisesti, kun moottori on lämmin?Oiskohan siihen tullut joku tunnistinvika, että webasto ei tunnista koneen olevan lämmin?Mulla oli Vivarossa puskurin alla anturi joka alle 7 asteen lämmössä piti Webastoa päällä koko ajan. Otin anturin pois ja kulutus tippui jonkin verran.
- eno22
mondeon om. kirjoitti:
Onkohan se edes mahdollista teknisesti edes käydä automaattisesti, kun moottori on lämmin?Oiskohan siihen tullut joku tunnistinvika, että webasto ei tunnista koneen olevan lämmin?Jos se on jälkiasennettu niin se ei pyöri muuta kuin kellosta ja siellä ei ole ulkoilman tunniste anturaa. Jos se toimii omia aikoja niin se on luutavasti ensiasennus johon on jälki asenettu kellosarja.
jälkiasennus ei ole periaatteessa yhteydessä autoon muuta kuin puhallin tai ilmastointi järjestelmään. niin ja tietinkin JA - - varmatieto2
eno22 kirjoitti:
Jos se on jälkiasennettu niin se ei pyöri muuta kuin kellosta ja siellä ei ole ulkoilman tunniste anturaa. Jos se toimii omia aikoja niin se on luutavasti ensiasennus johon on jälki asenettu kellosarja.
jälkiasennus ei ole periaatteessa yhteydessä autoon muuta kuin puhallin tai ilmastointi järjestelmään. niin ja tietinkin JA -kyllä näin on
- ex-Mosse
Voi Webasto nostaakin kulutusta 2l/100km, jos keskinopeus on alle 50km/h eli 100km ajamiseen tarvitset vähintään 2h ja Webaston kulutuslisä on 1l/h.
Tämä siis teoriassa, käytännössä Webaston maksimikulutus on luokkaa 0,6l/h ja tämäkin vain jos se on täydellä teholla jatkuvasti. Käytännön kulutus jää siis johonkin 0,1-0,3l/h, joten käytännössä 2l/100km kulutuslisä pitäisi tehdä lämmittämällä autoa tuntikausia per 100km tai matelemalla kävelyvauhtia 100km matkalla.
Talvella toki on muitakin kulutusta nostavia tekijöitä. Renkaat on yleensä eri kuin kesällä -> kulutus voi nousta. Lämpötila on alhaisempi ja polttoaine eri laatuista -> polttoaineen energia sisältö on pienempi -> kulutus voi nousta reilustikin.
Itsellä pakettiautossa kulutus on kesäisin ollut 8,5-9l/100km ja talvisin 10-10,5l/100km. Kulutus nousee heti reiluummin kun vaihtaa talvirenkaat, ei pelkästään kun alkaa lämmittää autoa kylmien öiden jälkeen. - omistaa 2
itellä kahdessa autossa ja hyvin pelittää .
kyllä tuota webastoa jos se sen puolituntii puhaltelee ennen lähtöö niin mä oon yleensä sammuttanut ennen auton käynnistämistä sen jo et ei sen enempää oo käynnissä ja jos auton omalla moottorilla ei kone lämpiä niin silloin on termostaatissa vikaa eli ei mene kiinni ollenkaan.
ajon aikasen lämmityksen ymmärrän jossain diiseli golffissa missä pieni moottori ja meli 100 prosenttinen hyötysyhe joka ei lämpiä millään niin siinä pitää ajon aikana päällä .
tuo tietty mistä on otettu polttoaine tuolle webastolle niin saattaa kiusata keskikulutus lukemia ja ymmärtäähän senkin et ottaa tuo pikkusen virtaa tuo webasto ja auton laturi koettaa tuupata kylmään akkuun viertaa niin silloin moottorista ottaa voimaa tuo laturi kun tahkoo sähköä.kokeileppa ilman lämmitintä onko millainen keskikulutus? - kulutus on ääretön per km
Kun auto ei liiku niin kulutus on tietysti ääretön kilometriä kohti. Paras seurata pidemmällä aikavälillä keskikulutusmittaria, webaston käyttöaikaa ja ajettuja kilometrejä.
- ei näy
keskikulutusmittarissa.
- mittaustapa on virheellinen
ei näy kirjoitti:
keskikulutusmittarissa.
Tehdasasennettu webasto ja oikein rakennettu kulutusmittaus niin näkyy.
- JML82
Eberin tuoma kulutuslisä on aika vaikea laskea ihan suoraan. Itse ajan välillä noin 6km työmatka ajoa. Olen seuraillut Toyota Corollan (2.0 D4D dieseli) omasta kulutusmittarista keskikulutusta tuolla matkalla.
Kun lämmitän lohkolämmittimellä jä lähden suoraan liikenteeseen, keskikulutus pyörii siellä noin 8 litraa/100km.
Kun lämmitän eberillä, niin keskikuluts putoaa noin 6 litraan/100km. Elikkä kun moottori on paljon lämpimämpi polttoainelämmittimellä lämmitettynä, kulutuskin putoaa. Nuo kulutuslukemat on noin suuntaan antavia.
Eli minun työmatkalla lohkolämmittimellä lämmitettynä dieseliä kuluu 8.0/100*6=0,48l. Eberillä lämmitettynä 6/100*6 0,2 (20min lämmitys)=0,56l
Toisin sanoen ero jää aika pieneksi, siis kulutuse-ero tasaantuu... Lisäksi moottorin kuluminen pienentyy huomattavasti eberillä lämmitettynä, mutta se onkin jo toinen juttu
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k374906- 823486
- 302943
- 612915
- 82727
Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t552270- 381763
Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!
Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….91690- 181681
- 161574