marsuille ei saa syöttää kurkkua?

Akemi

luin eräältä nettisivulta että marsulle saisi antaa kurkkua vain harvoin makupalana,onko tämä totta? olen syöttänyt omalle marsulleni kyllä kurkkua melkein päivittäin eikä se ole siitä mitenkään sairastunut,päinvastoin.Kokemuksia?

11

1910

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • LentäväLehmä

      No, kurkku on diureetti, joka poistaa kehosta nesteitä. Marsun kokoinen elukka ei paljoa tarvi kehon kuivumiseen, varsinkin jos juominen jää vähille tai marsu ei muutenkaan juo paljoa, tai jos on esim. huone on kuuma (yli 20asteinen), jolloin kehosta haihtuu paljon nesteitä.

      Pieninä määrinä ei varmaan ole haittaa, itse en tosin anna kovin usein, onhan kurkku kuitenkin niin kosteaa ravintoa, että voi aiheuttaa ruoansulatuksessakin ongelmia, kun rehumassasta tulee liian löysää.

      Niin ja sekin vielä, että kurkku täyttää mahaa, jolloin marsu ei syö tarpeeksi heinää --> ruoansulatus menee taas sekasin. Ripuli voi kehittyä heti tai pikkuhiljaa suoliston mikrobikannan kärsiessä.

      Herkkuna siis ok, en näe syytä miksi marsulle tulisi antaa kurkkua päivittäin? Siinä kun ei ole juuri ravinteitakaan.

      • 6 marsua

        Minä olen myös kuullut , että kurkku aiheuttaa virtsakiviä jos sitä syötetään päivittäin.
        Eivät väärän ruokinnan vaikutukset näy heti vaan sitten kun marsulle tulee ikää lisää , joten kannattaisi panostaa hyvään ruokaan.;)
        Edellisen kirjoittajan viesti on täyttä asiaa ja totta!


      • syöttää
        6 marsua kirjoitti:

        Minä olen myös kuullut , että kurkku aiheuttaa virtsakiviä jos sitä syötetään päivittäin.
        Eivät väärän ruokinnan vaikutukset näy heti vaan sitten kun marsulle tulee ikää lisää , joten kannattaisi panostaa hyvään ruokaan.;)
        Edellisen kirjoittajan viesti on täyttä asiaa ja totta!

        Mihinkäs se c-vitamiini on kadonnut? Kurkun päällä annetaan ainenkin c-rakeita. Kurkku on hyvä c-vitamiinin anto "väline". Kurkku ei aihuta virtsakiviä muuten ei Murmelin marsulan sivuillakaan neuvottaisi että kurkun päälä on hyvä antaa c-vitamiini, samalla tulee herkku ja terveys taattua ;)


      • herkkuna vain
        syöttää kirjoitti:

        Mihinkäs se c-vitamiini on kadonnut? Kurkun päällä annetaan ainenkin c-rakeita. Kurkku on hyvä c-vitamiinin anto "väline". Kurkku ei aihuta virtsakiviä muuten ei Murmelin marsulan sivuillakaan neuvottaisi että kurkun päälä on hyvä antaa c-vitamiini, samalla tulee herkku ja terveys taattua ;)

        edelliset viestit paitsi "syöttää" - kirjoittajan viestit on totta ja täyttä asiaa.

        C-vitamiinin voi antaa monissa muissakin ruuissa kuin kurkussa. sen voi laittaa vaikka porkkanan siivunkin päälle kunhan katsoo että kaikki vitamiini menee sisään. Myös salaatin välissä menee kätevästi, vaikka ei siinäkään ole paljon mitään ravintoarvoa. Mieluiten terveellisten "marsunruokien" päällä.

        mutta edellä mainittujen syiden takia en minäkään suosittele kurkkua päivittäin antamaan. eli silloin tällöin herkkuna, kurkku ei todellakaan kuulu marsun pääruokavalioon. Ei heinän eikä kuivaruoan jälkeenkään.


      • Luikku
        herkkuna vain kirjoitti:

        edelliset viestit paitsi "syöttää" - kirjoittajan viestit on totta ja täyttä asiaa.

        C-vitamiinin voi antaa monissa muissakin ruuissa kuin kurkussa. sen voi laittaa vaikka porkkanan siivunkin päälle kunhan katsoo että kaikki vitamiini menee sisään. Myös salaatin välissä menee kätevästi, vaikka ei siinäkään ole paljon mitään ravintoarvoa. Mieluiten terveellisten "marsunruokien" päällä.

        mutta edellä mainittujen syiden takia en minäkään suosittele kurkkua päivittäin antamaan. eli silloin tällöin herkkuna, kurkku ei todellakaan kuulu marsun pääruokavalioon. Ei heinän eikä kuivaruoan jälkeenkään.

        mitä eri keinoja on antaa c-vitamiinia? meinaan että itse annan marsuilleni kani-C tabletin joka aamu ja ne tosiaan tykkää siitä. :) eikö helpoin tapa ole tabletti ettei tartte talpata juomaveden kanssa tms


      • avonia
        Luikku kirjoitti:

        mitä eri keinoja on antaa c-vitamiinia? meinaan että itse annan marsuilleni kani-C tabletin joka aamu ja ne tosiaan tykkää siitä. :) eikö helpoin tapa ole tabletti ettei tartte talpata juomaveden kanssa tms

        Eli c-vitskua saa ihan nestemäisenä->juomaveteen, rakeina(jauho)->juomaveteen tai ruoan päälle, tabletteina->eli siis suoraan suuhun. Itse käytän jauhoa, joka on helppo laittaa vaikka kurkun, tomaatin, porkkanan tms. päälle.


      • Mitsu

        Saa antaa se ei tiedä marsuista mitään joka väittää että ei saisi antaa päivittäin,minäkin annan omalle marsulleni päivittäin kurkkua
        ja mulle sanottiin että TODELLAKIN saa antaa!!!


      • Anonyymi
        6 marsua kirjoitti:

        Minä olen myös kuullut , että kurkku aiheuttaa virtsakiviä jos sitä syötetään päivittäin.
        Eivät väärän ruokinnan vaikutukset näy heti vaan sitten kun marsulle tulee ikää lisää , joten kannattaisi panostaa hyvään ruokaan.;)
        Edellisen kirjoittajan viesti on täyttä asiaa ja totta!

        Minun marsullani todettiin virtsakiviä ja eläinlääkäri määräsi antamaan nimenomaan kurkkua ja muita vetisiä kasviksia lääkkeiden lisäksi. Se toimi tosi hyvin eikä marsua tarvinnut leikata. Toki marsun tuoreruoan tulisi koostua pääasiassa vihreistä lehtivihanneksista.


    • samu marsunen

      mä olen antanut ainaki päivittäi kurkkua eikä ole miksikään mennyt.

    • Marsun omistaja 92

      Tuo on kyllä paska puhetta. Kyllä marsulle saa antaa kurkkuu vaikka joka päivä. Minäkin annan usein. Eikä sille ole mitään tapahtunut. Se on terve kuin pukki. Eli Anna vaan

    • Anonyymi

      Annan marsuille kurkkua päivittäin. Ei niillä mitään ole!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      47
      4513
    2. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      94
      4484
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      612
      4096
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3017
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      79
      2621
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      129
      2173
    7. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      342
      2125
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      204
      2089
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      29
      1725
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1472
    Aihe