Tarvitaanko laitepohjaista palomuuria

Hermostunut

Vanha laitepohjainen palomuurini tuli tiensä päähän ja lakkasi toimimasta.

Mikä lie tilanne tänä päivänä, onko laitepohjainen palomuuri edelleenkin must, vai riittäväkö nykyiset ohjelmistopalomuurit (xp, vista, norton, tms.) suojaamaan koneen. Ainakin ip-osoite näkyy nyt suoraan maailmalle (samaa muotoa kuin palveluntarjoajan proxy, laitepalomuurin sai itse määritellä ovelat vaikeasti arvattavat ja maailmalle näkymättömät ip:t). Minulla on kyllä jakaja (router) välissä, koska kotiverkossa on useampia laitteita.

Perheen juniorit seikkailevat kaikenmaailman irkki- ja tsätti-sivuilla, eli tietoturva saisi olla suhteellisen korkealla tasolla.

5

751

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sunbelt

kokeile sunbelt kerion palomuuria se on ihan ok..

• Ei tarvita rautaa

Mutta olisi hyvä olla. Jos tietoturvassa tahdotaan edes keskinkertaiselle tasolle, olisi juuri tuollaisessa käytössä parasta rajata esim domainit tai ip osoitteet joihin koneelta voi ylipäätänsä liikennöidä.

Tämä on hyväksi tavaksi havaittu.

Niin kauan kun luotetaan softa palomuuriin, käyttöjärjestelmän softa tietoturvaan ja käyttäjiin ollaan todella heikoilla jäillä.

Aina kun tietoturvaa on pyritty parantamaan ollaan päädytty tuohon em ratkaisuun. Eli listataan välttämättömät domainit / ip osoitteet joihin pitää liikennöidä ja kaikkien muiden liikenne estetään. IP osoitteiden osalta sallitaan tietysti vain tietyt protokollat mikäli tasoa halutaan parantaa.

Sen jälkeen rauta palomuuriin salasana kuntoon ja nyt verkko on jo huomattavasti turvallisempi. Monet unohtavat että jos palomuurissa ei ole salasanaa, ei se suojaa koska palomuurin asetuksia voi muuttaa tarpeen vaatiessa.

• Huolestuneet

Jonkun valmistajan UTM laite jossa olisi virus scannaus ja palomuuri ennen tietokonetta olisi parempi valinta.

1 esimerkki UTM laitteesta
      http://www.zyxel.fi/?kuvaus=1&deptID=11183&productID=218

Hintaa laitteella tietenkin on mutta maksaa se TV lupakin vuodessa.

Eikä näidenkään jälkeen ole tietokoneet 100% suojattuja, koska kaikista aina joku läpi menee mutta kyllä ne vähäsen hidastaa.

• kannattaa...

hankkia spi palomuurilla varustettu reititin lisänä koneissa softa palomuurit ja virussuojaus.
      Olen tälläista ratkaisua tarpeeksi tutkinut ja havainnut hyväksi. Nykyään on noissa reitittimissä riittävä määrä tietoturvaan liittyviä ominaisuuksia.

• Hermostunut

Joo, näin minäkin ajattelen.

Tosiaan hermostuttaa suora putki maailmalta PC:lle saakka. Kun on laite-palomuuri välissä, niin putki katkeaa siihen palomuuriin eikä sieltä löydy mitään niistä asioista mitä verkkoa skannaava mahdollisesti hakee. PC:n ip:lle asti skannaaja ei käsittääkseni pääse ilman käyttäjän avustusta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rakas

Eihän se tietysti minulle kuulu, mutta missä sinä olet? 😠
      Ikävä
      54
      2678
    2. Pidit itseäsi liian

Vanhana minulle? Niinkö?
      Ikävä
      62
      2542
    3. SDP:n lyhyt selviytymisopas

1. Komitea on vastaus, oli kysymys mikä tahansa Jos maailma on muuttumassa tai jossain palaa, demari ei hätiköi. Ensin p
      Maailman menoa
      26
      2046
    4. Joko olet luovuttanut

Mun suhteen?
      Ikävä
      62
      1832
    5. Haluaisitko oikeasti

Vakavampaa välillemme vai tämäkö riittää
      Ikävä
      55
      1805
    6. Kiva kun SDP alkaa hallitsemaan Suomea

Vanhat hyvät ajat taas palaavat ja kansa vaurastuu. Muistatteko vielä Sorsan aikakauden? Silloin Suomessa tehtiin jopa
      Maailman menoa
      32
      1351
    7. Mitä se olisi

Jos sinä mies saisit sanoa kaivatullesi mitä vain juuri nyt. Ilman mitään seuraamuksia yms. Niin mitä sanoisit?
      Ikävä
      41
      935
    8. Toivoisitko

Toivoisitko, että kaivattusi olisi introvertimpi tai extrovertimpi? Itsenäinen tai tarvitsisi enemmän apua/sinua? Osoit
      Ikävä
      111
      857
    9. Nanna Karalahti :Paljastus bisneksistä Jere Karalahden kanssa!

Ottanut yhteyttä seiskalehden toimittajaan ja kertonut totuuden yhteisestä Herotreeni-nimisestä verkkovalmenuksesta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      120
      826
    10. Sotekeskus

Aloite on hyvä, kiitokset siitä. Mutta jos olette yhtään seuranneet hyvinvointialueen kokouksia niin sehän on jo nuijit
      Ähtäri
      37
      804
    Aihe