Aloittelijan lintulauta

Lintubongarin äiti

Eli... ongelma on seuraavanlainen. Lapset halusivat lintulaudan, ja sen myös saavat. Perintönä oli varastossa uusi lintulauta, mutta on sen mallinen, että linnut pääsevät sinne ulostamaan.

Eli kysymys kuuluu, kuinka usein lauta tulisi puhdistaa. Riittääkö puhdistus keväällä vai onko tarvetta puhdistaa useammin?

Ja onko merkitystä kuinka korkealla lauta on? Ja minkälaisen kepin päässä?

Ruoaksi ajattelin laittaa auringonkukan siemeniä, kaurahiutaleita, entäs ne ihan tavalliset maapähkinät? Ja eikös siihen voi niitä talipallojakin laittaa roikkumaaan?

Lisään vielä, että vaikka lintulauta laitetaan lähinnä lasten iloksi, niin vastuun lintujen ruokinnasta on tietenkin perheen aikuisilla.

11

5197

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tarjolla..

Tässä runsaasti vinkkejä koskien talviruokintaa:

http://lintutieto.fi/lintuharrastus/talviruokinta.shtml

No itse olen puhdistanut laudan pari kertaa talvessa. Riippuen siitä kertyykö syöttöalustalle "moskaa", siis sellaista kuorijätettä ja muuta sotkua, joka on syömäkelvotonta. Varsinkin vesisadekeleillä semmoista tulee.
      Elikkä laudan voi puhdistaa vaikkapa vesiletkulla, kun siemenet on loppu.

Sopiva kepin pituus on sellainen, että yletyt täyttämään automaatin. Ihan kovin matalalle sitä ei kannata laittaa, jos ei halua oravien tai kissojen valtaavan ruokintapaikkaa.
      Jottei orava kiipeä sinne, kepin pitäisi olla jotain tosi liukasta ja kovaa materiaalia, esim. metallia.

Kaikkia mainitsemiasi ruokajuttuja voi laittaa tarjolle. Talipalloja vaikka puiden oksille tai itse hököttimeen kiinni roikkumaan. Nämäkin kannattaa laittaa sen verran korkealle, etteivät esim. koirat tai ketut niitä vie. Elikkä se mitä maasta yletät.

Jos asut harvaanasutulla seudulla, muista että ruokintaa pitää jatkaa kevääseen saakka. Taajamassa linnut vaihtavat paikkaa, jos ruokinta loppuu, mutta maalta ne eivät sellaista välttämättä riittävän nopeasti löydä.

Tarkkailun iloa!

• J Kari

Hei,

Mahtaisiko kukaan tietää, että mistä saisi läskiä lintujen ruokintaan mieluiten pk-seudulta.

Haluasin ostaa sellaisen erän, joka riittää pariksi kuukaudeksi, koska mökkimatka on pitkänlainen.

Kiitos etukäteen.

• Linnunpönttö
        J Kari kirjoitti:

Hei,

Mahtaisiko kukaan tietää, että mistä saisi läskiä lintujen ruokintaan mieluiten pk-seudulta.

Haluasin ostaa sellaisen erän, joka riittää pariksi kuukaudeksi, koska mökkimatka on pitkänlainen.

Kiitos etukäteen.

Myös minä olen etsiskellyt talia linnuille, mutta ei ole löytynyt paikkaa ainakaan Espoosta.

• suurissa marketeissa
        J Kari kirjoitti:

Hei,

Kiitos etukäteen.

on myytävänä suolaamatonta sianihraa pakastealtaissa. Ei maksa paljon, ja pieni pala riittää linnuille pitkään.

• LINNUILLE
        J Kari kirjoitti:

Hei,

Kiitos etukäteen.

Olen saanut tilaamalla joko kaupoista,jossa on lihatiski tai teurastamosta
        talia saa olla pari kolme kiloa
        olen kiinittänyt talin puun runkoon tai toinen vaihtoehto on tehdä ns tikkataulun tausta,jossa on yläreunassa lippa(lauta)
        se estää jonkin verran isojen lintujen vierailut
        lisäksi talin päälle kannattaa laittaa kanaverkko.
        lintulauta kannattaa ripustaa narulla esim puunoksaan
        itselläni on omatekemä ruokinta-automaatti(jotain 30 litraa,tarvii täyttää harvoin)
        siina on alareunassa vain parisenttinen "kaukalo,mihin jyvät valuvat
        ei käy isot linnut,oravat ja ei pääse linnut ulostamaan

• kaijat

Kaurahiutaleet ei ole hyvä idea. Voivat turvota linnun mahassa yllättävästi.

Mä laittaisin yhteen automaattiin/ lintulaudalle vain yhtä lajia murkinaa, sillä pähkinää syövät linnut huiskivat auringonkukan siemenet maahan ja toisin päin!

• LINNUILLE

eri linnut syövät erillaista ruokaa
        kaura laitetaan maahan,sitä syö esim keltasirkku joka ei tule lintulaudalle(ja tiaiset taas ei syö kauraa)
        suurin osa linnuista syö vain maassa
        itse olen sekoittanut auringonkukan siemenien joukkoon murskattua pähkinää
        lintujen ruokintapaikoilla on aina seimeniä myös maassa. pakkasella ei ole salmonellaa
        lämpimällä sitä voi olla
        olen vuosien varrella nähnyt vain pari kuollutta lintua(salmonella,yöpakkanen?????)
        kaikkea vaan lintulaudalle ja maahan,linnut itse valisevat mitä syövät

• lintufani
        LINNUILLE kirjoitti:

eri linnut syövät erillaista ruokaa
        kaura laitetaan maahan,sitä syö esim keltasirkku joka ei tule lintulaudalle(ja tiaiset taas ei syö kauraa)
        suurin osa linnuista syö vain maassa
        itse olen sekoittanut auringonkukan siemenien joukkoon murskattua pähkinää
        lintujen ruokintapaikoilla on aina seimeniä myös maassa. pakkasella ei ole salmonellaa
        lämpimällä sitä voi olla
        olen vuosien varrella nähnyt vain pari kuollutta lintua(salmonella,yöpakkanen?????)
        kaikkea vaan lintulaudalle ja maahan,linnut itse valisevat mitä syövät

Pikkuvarpusilla on ikävä tapa tiputtaa ruoka maahan ja nopeassa tahdissa. Kun täyttää automaatin, niin tunnin päästä on kaikki siemenet maassa. Miksikähän ne niin tekevät, kun kuitenkin sitten maasta syövät.

• Ap.

Kiitos neuvoista, talitiaiset ja viherpeipot(?) ovat jo käyneet ruokailemassa, tarkkailu jatkuu:)

• Pikku Lintu

Eli, lapset voivat itse askarrella lintulautansa!
      OHJEET:
      Ota esim. maito purkki(puhdistettu!). Leikkaa pieni osa kylkeä pois. Liima kiinni pieni orsi jossa linnut voivat istuskella. Eli nyt se on kuin automaatti eivätkä linnut ulosta siihen.

• Super Tipu

Itselläni on lintu lauta ja tavallisimmat vierailijat ovat talitintit. Eli, jos aijot laittaa kauraa ja auringonkukan siemeniä samalle laudalle tulee pikkuinen ongelma. Linnut syövät vain auringonkukan siemenet ja sylkevät ulos kaurat. Kun linnut ulostavat kauran päälle jonka voi tulla syömään toinen lintu voi lintujen riesaksi tulla salmonellaa. Eli suosittelen kahtaa lautaa kauralle ja siemenille.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      117
      1587
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1448
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      35
      829
    4. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      26
      774
    5. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      726
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      688
    7. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      680
    8. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      34
      678
    9. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      39
      650
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      643
    Aihe