Laajennustippojen vaikutus

-kauanko kestää-

Olen menossa silmälääkäriin tutkimuksiin.

Kauanko laajennustippojen vaikutus kestää ja kuinka voimakas se on, siis voinko lukea tai katsoa telkkaria lainkaan?

Kuinka monta tuntia tipat vaikuttavat, onko niistä muuten haittaa, kirveleekö silmiä tai muuta sellaista?

Kokemuksia kiitos!

22

32276

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ooirwe

      Minulla kesti noin kuusi tuntia. On varmaan aika yksilöllistä.

    • mutta kovin yksilöllistä on...

      ja sitten näin ajaa jo autoa ihan hyvin ja muutenkin näin hyvin.

    • -eräs-

      Muutama tunti. Kannattaa varata kuski mukaan, jos menet autolla. Itsekin kyllä pystyisi ajamaan mutta valot saattaa häikäistä ja lähelle ei näe joten siinä määrin en nyt niin kauheasti suosittelisi autolla ajoa. Ja jos satut ratsiaan niin laajennetut pupillit saattaa herättää ikäviä kysymyksiä...

    • Tyttö82

      Laajennustippojen vaikutus riippuu siitä millaisia laajennustippoja käytetään. Itse olen saanut silmiini sellaisia tippoja, jotka laajensivat pupillit muutamaksi päiväksi. Jouduin tulemaan koulusta kesken päivää pois, kun en nähnyt kunnolla lukea ja kaikki näkyi kauaksikin kahtena. Onneksi olin mennyt silmälääkäriin torstaina enkä alkuviikosta, joten silmät ehtivät toipua viikonlopun aikana eikä tullut montaa poissaolopäivää. Kun edellisen kerran sain tippoja silmiini, vaikutus kesti vain pari tuntia. Silmälääkärin mukaan vaikutus riippuu tipoista ja jotkut vaikuttaa muutanan tunnin, toiset jopa muutaman päivän.

      • valokuvauksen vuoksi

        Kun olen käynyt silmänpohjanvalokuvauksessa, silloin laitetaan jotain ihmetippoja. Ensimmäisen kerran säikähdin kovasti, kun kuvaus oli aamupäivällä ja mustuaiset olivat laajentuneet vielä seuraavanakin päivänä. Kun olen käynyt silmälääkärillä, tippojen vaikutus on ohi aina jo illalla. Viimeksikin silmälääkärin aika oli kello 12.00. Ainakin illalla kuudelta vaikutus oli ohi.


      • Elmussukka

        Oletkohan sinä sama immeinen joka kirjotteli silmiin liittyvällä palstalla? Olen kirjoitellut sinne kuulumisia mutta onkohan palsta pois käytöstä kun kukaan muu ei sinne enää kirjoittele :/


      • mammuli1
        valokuvauksen vuoksi kirjoitti:

        Kun olen käynyt silmänpohjanvalokuvauksessa, silloin laitetaan jotain ihmetippoja. Ensimmäisen kerran säikähdin kovasti, kun kuvaus oli aamupäivällä ja mustuaiset olivat laajentuneet vielä seuraavanakin päivänä. Kun olen käynyt silmälääkärillä, tippojen vaikutus on ohi aina jo illalla. Viimeksikin silmälääkärin aika oli kello 12.00. Ainakin illalla kuudelta vaikutus oli ohi.

        Olin silmänpohjankuvauksissa ja voin taata, että ne tipat ei kahdessa tunnissa häviä. Pupillit vieläkin kuin peuralla ajovaloissa vaikka aikaa tipoista jo 6 tuntia. Vaikutus ei suinkaan yksillöllinen, vaan, niin kuin joku jo kirjoittikin, tipat määräytyvät tehtävä tutkimuksen mukaan. Näen vahvoilla lukulaseilla kirjoittaa, mutten taatusti lähde kauppaan ennen iltaa, mulle ei myytäis edes margariinia kun näytän ihan narkilta ;) Kyseessä siis vaikean silmäleikkauksen jälkeinen hoito,
        Mutta tsemppiä :)


    • NuoriPorilainen99

      Itsellä on tänään ollut silmälääkäri, minulle tipat laitettiin klo 14.30 ja vieläkin vaikuttaa eli mulla on ainakin vaikuttanut jo 7h.. Vielä jatkuu...

    • Rillitär

      Tippojen vaikutusaikaan vaikuttaa a) mitä tippoja käytetään b) yksilölliset erot d) oma taittovirhe sekä d) myös silmän väri.

      Itselläni on joskus vaikutus haihtunut parissa tunnissa, kun ollaan tutkittu vain silmänpohjaa, mutta kun on tehty sykloplegia (silmän mukauttamiskyvyn lamaannuttaminen), niin lähinäkö ja suuri osa kaukonäöstäkin on ollut poissa loppupäivän ja pupillit olleet laajentuneina pari päivää.

    • Nmmmmmmmm

      Yleisesti ottaen laajennustippoja on kahta eri tyyppiä, joiden vaikutukset eroavat toisistaan. Tropikamidilla laajennetut pupillit pysyvät laajentuneina n. 4 tuntia tippojen laittamisen jälkeen, mutta lähinäkö palautuu normaalille tasolle n. 2 tunnin jälkeen. Syklopentolaatti sen sijaan voi vaikuttaa jopa päivän ajan, mutta siinäkin lähinäön pitäisi palautua normaaliksi n. 6 tuntia tippojen laittamisen jälkeen. Toki on myös yksilöllisiä vaikutuksia, kuten silmän väri: ruskeasilmäisellä henkilöllä on runsaasti pigmenttiä, minkä myötä laajennustippojen vaikuttava ainesosa imeytyy pigmenttiin eikä sen vaikutus näin ollen ole yhtä pitkäkestoinen.

      Lisäkoulutuksen saaneet optikot voivat tarvittaessa laajentaa asiakkaan pupillit, ja tämä tehdään yleensä nimenomaan tropikamiditipoilla. Niillä maksimaalinen sykloplegia saavutetaan n. 15 min tippojen laittamisen jälkeen, kun taas syklopentolaatin vaikutusta on odotettava jopa kokonaisen tunnin ajan.

    • lite offtopik

      Hoitaako lisäkoulutuksen saanut optikko mahdollisen sulkukulmakohtauksen itse vai sysääkö rahat saatuaa asiakkaan potilaaksi jonnekin päivystyspolille?

      • Nmmmmmmmmm

        En usko, että laajennustippojen kanssa tulee mitään ongelmia, mikäli kammiokulman syvyyden mittaus on tehty oikein.


    • Nmmmmmmmmm

      "Vaikka hyvin matalan kammiokulman yleisyys väestössä vaihtelee 2 – 6 % välillä, on mydriaattien käytöstä johtuvan sulkukulmaglaukooman riski arvioitu olevan 1:183 000 koko väestössä ja 1:45 000 yli 30-vuotiaassa väestössä. Pupillin laajentamisen hyöty-haitta-suhde tulee aina arvioida, mutta yleensä riskit ovat pienempiä pupillin laajentamisesta koituvien hyötyjen suhteen. Suurempi riski on, että tärkeät silmänpohjamuutokset jäävät huomioimatta, jos pupilleja ei laajenneta. (Krumholz - Portello 2008:339.)"

    • Silmälääkäriinmenijä

      Minulla on tänään silmälääkäri ja laittavat tipat, niin saanko olla tai pystynkö olemaan puhelimella sen jälkeen? Esim.. Ja voiko kävellä silmälääkäristä pois?

    • Syklo1

      Lähinäkö on huono ainakin pari tuntia, joten puhelimen ruutua on varmasti vaikea hahmottaa. Voit kävellä pois, mutta häikäisyä on varmasti. Ota aurinkolasit mukaan. Riippuu mitä tippoja käyttävät, syklotipat voivat vaikuttaa jopa vuoroden. Lähinäkö palaa hiljalleen.

    • VÄLTÄKAIKINKEINOIN

      Itsellä oli silmäpohjan kuvaus, tipat laajensi pupillit hirveän näköiseksi ja laajennus kesti noin 2 päivää. Menin kyllä hoitopaikkaan valittamaan tilanteesta, mutta sieltä sai vaan eijoota, no kerroin mielipiteeni aika suorasanaisesti. Ei ole uutta kuvausta minulle tulossa vaikka hoitosuunnitelmassa sellainen onkin.
      Vielä tuosta autoilusta, kyllä se ainakin itsellä onnistui ajaa aurinkolasit päässä. Tuli ajettua noin 40km eikä siinä nyt vaara ollut. Suositukseni on välttää kaikki kokeet joissa silmiin laitetaan aineita, jos ei osaa AMMATTI henkilöt vastata miksi ei näe kunnolla 2 päivään kun vaikutus pitäisi olla 3 tuntia, niin pahempaa vauriota se tekee silmille kuin se, että siellä on pari verisuonta katki.

      • Anonyymi

        Mitä sä ajattelit että ne siellä voi asialle tehdä :D Ei ne siinä voi sitä perua. Ja semmoista se on, joillain laajenee herkemmin ja sykloilla vaikutus kestää pidempään, itsellänikin 1-2 pv.

        Eikä se mitään vauriota tee, se on vain sen vaikutusajan kun näkö on hieman sumeampi, ja se sumeus kyllä lähtee nopeammin, mutta tuo laajennus kestää kauemmin. Joka vaikuttaa sitten siihen, että esimerkiksi voi häikäistyä herkemmin ja näkö ei ole aivan niin terävä, mutta ei se mitään vauriota aiheuta.

        Olisi kannattavaa vain mennä niihin silmänpohjakuviin, jos siellä jotain on mitä et hoida niin voi käydä vielä ikävämmin. Noh, tuosta kommentista on jo pari vuotta, mutta jos joku eksyy tänne lukemaan.


      • Anonyymi

        Mitä sä ajattelit että ne siellä voi asialle tehdä :D Ei ne siinä voi sitä perua. Ja semmoista se on, joillain laajenee herkemmin ja sykloilla vaikutus kestää pidempään, itsellänikin 1-2 pv.

        Eikä se mitään vauriota tee, se on vain sen vaikutusajan kun näkö on hieman sumeampi, ja se sumeus kyllä lähtee nopeammin, mutta tuo laajennus kestää kauemmin. Joka vaikuttaa sitten siihen, että esimerkiksi voi häikäistyä herkemmin ja näkö ei ole aivan niin terävä, mutta ei se mitään vauriota aiheuta.

        Olisi kannattavaa vain mennä niihin silmänpohjakuviin, jos siellä jotain on mitä et hoida niin voi käydä vielä ikävämmin. Noh, tuosta kommentista on jo pari vuotta, mutta jos joku eksyy tänne lukemaan.


      • Anonyymi

        Mitä sä ajattelit että ne siellä voi asialle tehdä :D Ei ne siinä voi sitä perua. Ja semmoista se on, joillain laajenee herkemmin ja sykloilla vaikutus kestää pidempään, itsellänikin 1-2 pv.

        Eikä se mitään vauriota tee, se on vain sen vaikutusajan kun näkö on hieman sumeampi, ja se sumeus kyllä lähtee nopeammin, mutta tuo laajennus kestää kauemmin. Joka vaikuttaa sitten siihen, että esimerkiksi voi häikäistyä herkemmin ja näkö ei ole aivan niin terävä, mutta ei se mitään vauriota aiheuta.

        Olisi kannattavaa vain mennä niihin silmänpohjakuviin, jos siellä jotain on mitä et hoida niin voi käydä vielä ikävämmin. Noh, tuosta kommentista on jo pari vuotta, mutta jos joku eksyy tänne lukemaan.


    • Anonyymi

      Kävin tänään kuvauksessa. Laajentamistipat vaikuttivat noin tunnin ajan (pupillit laajentuneet). Ei näön heikkenemistä eikä sanottavammin valonarkuuttakaan. Kahden tunnin kuluttua ajelin kotiin.

    • Anonyymi

      Mistään en löytänyt tietoa, onko kaihileikatulle silmälle VAARAA laajennustipoista. Linssi joka silmään on laitettu, on käsittääkseni huokoinen ja pysyy ”kosteana” kyynelnesteessä?
      Sitten voisi päätellä että silmän sisällä oleva keinolinssi myös voi imeä suurennustippaa itseensä. Onko kenelläkään tietoa/ kokemusta?

    • Anonyymi

      Minulla rupesi tööti tojimmaan melkein heti tippojen jälkeen. Koko ajan teki mieli köyriä. Emäntä sitten saikin tuta linimentin vaikutukset! Selässä olin koko iltapäivän, seuraavan päivän ja vielä yöllä! Emäntä sitä mieltä, että pitäisi mennä uudestaan ja pian. Nähdäänkö toisessa silmälääkärissä, jos on käynyt useasti vähän ajan aikana eri lääkäreillä?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      55
      1806
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      43
      1593
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      51
      1542
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1485
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      5
      1468
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      5
      1384
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      7
      1298
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      11
      1263
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      3
      1142
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      3
      1113
    Aihe